Jump to content

Arsenals økonomiske status


Highbury Hero

Recommended Posts

Jeg har prøvd å følge med i diskusjonen som har vore her i det siste vedrørende økonomi v mesterskap.

Som vel de fleste supportere ønsker selvfølgelig jeg også flest mulig mesterskap, men ikke til hvilken som helst pris. Jeg skal være enig med ArsGun i at vi bør ha et mesterskap i løpet de neste par årene (ikke nødvendigvis annethvert år fra nå av). Personlig så mener jeg at vi bør kunne klare det ut i fra klubbens nåværende filosofi, uten mange store kjøp.

 

Pr dato kan vel de fleste være enig i at Arsenal har en relativt sunn økonomi, handlefriheten er kanskje noe begrenset men vi har ikke noe økonomisk spøkelse hengende over oss.

Suksess kan selvfølgelig kjøpes, i allefall på kort sikt, men på lang sikt er jeg mer usikker på at det er like sikkert.

 

Det finnes noen der ute som er sikker på at hvis vi får en nye eier, om det nå er en uzbeker, en amerikaner eller en oljesheik så vil det ramle ned millioner til spillerkjøp. Joda vi kan være heldige men vi kan også være uheldige.

 

Chelsea har vore relativt heldige, med en eier som har pøst inn midler uten å tyne penger ut av klubben. Og når det kommer strengere krav til økonomi så forvandler har gjelden klubben har til han om til egenkapital. Og med den handlingen er Chelseas gjeldbyrde, iallfall tilsyneladende, krafig redusert. Klubben går fremdeles med relativt stort underskudd, men det har blitt mindre de siste årene. Og hvis russeren blir værende så kan de kanskje komme godt ut av situasjonen.

 

Man U derimot er i en mer uheldig situasjon med en eierfamilie som ser ut til å tyne ut av klubben det de kan av midler. Gjelden som familien tok opp for å kjøpe klubben er for en stor del overført til klubben, og medlemmer i familien tar opp personlige lån i klubben noe som i allefall ikke styrker klubbens økonomi. United kunne på papiret føre opp et overskudd siste regnskapsår, men det skyldes utelukkende salget av en enkeltspiller som gjorde et driftsunderskudd om til overskudd. Personlig så mener jeg at Unitedfansen har grunn til å være litt bekymret for fremtiden hvis dagens regime forsetter.

 

Liverpool er en annen klubb som gjør en del fans bekymret.

 

Noen av våre medsupportere er kanskje misunnelige på Man City med en eier som pøser på med midler. Men hva skjer hvis City ikke klarer å levere resultater i løpet av et par tre år, og sjeiken finner seg en annen hobby å bruke pengene på.

 

Jeg skal ikke påstå at vi vil komme i en dårlig situasjon med Usmanov, Kroenke eller en annen 100%s eier, men har jeg lyst til å ta sjansen på en slik eier? NEI!!

Men nå er jeg selvfølgelig bare en middelaldrende tulling med noe livserfaring, som har vore supporter siden tidlig på 70-tallet, så jeg er vel kanskje litt konservativ av meg. Jeg har opplevd oppturer og ørkenvandringer, men jeg vil ikke bytte bort en sunn økonomi og den gleden jeg tross alt har av klubben mot en muligens kortvarig sportslig glede.

 

Innertier, spot on og amen to that! Kunne ikke sagt det bedre selv Poljen.

 

I likhet med deg har jeg heller ikke lyst til å se Arsenal ende opp i samme situasjon som United og Liverpool. I likhet med deg, er det uaktuelt for meg å bytte bort den sunne økonomien vi har og de gledene klubben gir oss mot en muligens kortvarig sportslig glede. For det man lett kan glemme i dette jaget etter pokaler, er at man ikke har noe mer garanti for suksess selv med en rik eier som pøser ut med penger.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 518
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jeg vil ikke bytte bort en sunn økonomi og den gleden jeg tross alt har av klubben mot en muligens kortvarig sportslig glede.

 

og dette er jo saken i et nøtteskall. Å prioritere kortvarig sportlig suksess foran sunn langsiktig økonomi blir omtrent som å pisse i buksa for å holde seg varm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er absolutt enig i at man ikke skal prioritere kortvarig sportslig suksess foran langsiktig sunn økonomi. Hele diskusjonen blir nesten som "hønen og egget" diskusjonen egentlig. Hvorfor det?

 

1. Med en dårlig økonomi kan man ikke handle de beste spillerne (for ikke å snakke om å ikke handle spillere i det hele tatt)

2. Med "dårlige" resultater (les: ikke vinne titler over lang tid) tiltrekker man seg ikke de beste spillerne

 

Det er med andre ord en balansekunst å få dette til å gli sammen, og det er noe jeg føler Arsenal har klart i alle år. Utfordringen er nå at det har gått 5 år siden det ble vunnet titler, og min personlige mening er at vi kan takle 1-2 år til uten titler. Kanskje til og med 3-4 år til, men da strekker vi det veldig langt.

 

Jeg tror at f.eks. Cesc vil forsvinne fra klubben om vi ikke har vunnet noen titler innen 2012. Da er han 25 og i sin gullalder som midtbanespiller. Det er klart at han vil vinne titler i sin karriere, og om han da ikke er på et lag som noenlunde jevnlig vinner titler og er med å kjempe om å vinne de hvert år, så vil han søke nye utfordringer.

 

I tillegg vil det være vanskeligere å få inn nye gode spillere som kan løfte laget når vi ikke har noen resultater å vise til. Det er faktisk slik at det summeres ikke opp 3 og 4 plasser i løpet av årene. Det er pokaler og medaljer som betyr noe for en fotballspiller, og selvsagt lønn.

 

Sesongen i år blir med andre ord særdeles viktig for Wenger. Klarer han å vinne en tittel i år, så får han seg en liten "hvilepute" med tanke på de 2-3 neste årene. Ikke det at han ikke vil vinne titler hvert år, men han kan ihvertfall vise til at han har vunnet noe nylig.

 

Med den økonomien Arsenal har, blandet med ung alder på spillerne, så er det tilnærmet en sportslig sensasjon at Arsenal vinner titler. Og DET vil smake deilig når den kommer!!

Link to comment
Share on other sites

Og DET vil smake deilig når den kommer!!

 

viktig at du skriver 'når' og ikke 'hvis'...! :) for vi er vel optimister?

 

for øvrig enig at det er en balansekunst å beholde økonomisk sunnhet samtidig som man skal være med å kjempe om titler. Wenger har klart dette bedre enn de fleste, men selv om mesteparten som har blitt gjort er beundringsverdig, er det også klart at man kan spare seg til fant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentlig at vi ikke er så veldig uenige, men jeg finner ikke at du er helt konsekvent i dine innlegg. Det er god mulig at du i tidligere innlegg var en anelse sarkastisk?? eller?? men disse to quotene passer ikke helt sammen :)

Jeg er absolutt enig i at man ikke skal prioritere kortvarig sportslig suksess foran langsiktig sunn økonomi.

 

Som supporter driter jeg 100 - 0 i om klubben går med overskudd så lenge det vinnes titler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at det kan tolkes anderledes, men poenget mitt er at jeg ikke bryr meg om klubben går med OVERSKUDD. En sunn økonomi er ikke det samme som å levere overskudd hvert år, men å ha kontroll på økonomien.

 

En klubb kan utmerket ha kontroll på økonomien uten at den leverer overskudd, da man kan føre penger til investeringer når man ser at man har økonomi til dette.

 

Så jeg står inne for at jeg driter 100 - 0 i om klubben leverer overskudd, så lenge det vinnes titler... Dog selvsagt satt kraftig på spissen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tallene for siste halvår er lagt frem:

 

http://www.arsenal.com/news/news-archive/h...%28News+Feed%29

 

Gjelden er betydelig redusert siste 6 mnd.

 

Netto gjeld er redusert med £120millioner fra mai 2009 til november 2009. Kan dette stemme?

 

Uten at jeg er økonom så må jeg si at dette ser utrolig bra ut.

 

The Gunners have revealed their latest financial records and there has also been a significant reduction in the club's net debt to £203.6m as of 30th November 2009 from £332.8m on 31st May 2009.

 

Fantastisk!

 

Highbury Square er nå så og si nedbatalt og vil nå gi penger rett i kassa et par år fremover. Queensland Road prosjektet er delvis solgt slik at det ikke vil påføres mer gjeld. Om ennå et par år vil dette prosjektet også tilføre penger til klubben. Viktig å redusere gjelden før FIFA, UEFA og FA begynner å rasle med sablene.

 

Jeg er imponert over måten klubben drives på. Denne sesongen har klubben også sikret seg en mengde langtidskontrakter med våre talentfulle spillere. Billettprisene blir fryst foran neste sesong, og det virker som om det er rom for en eller to kvalitetssigneringer til sommeren.

Link to comment
Share on other sites

tror arsegun mente titler ikke seriegull.

Finnes flere titler en seriegull, og at vi bør ha et eller annet trofe annehvert år er det vel ingen tvil om.

 

om det så er ligacupen et år, serien 2 år senere fa cupen to år etter det, er det de minste man burde forvente seg av en klubb som arsenal spør du meg..

 

ellers er vi vel ikke noe toppklubb?

 

viktig at du skriver 'når' og ikke 'hvis'...! :D for vi er vel optimister?

 

for øvrig enig at det er en balansekunst å beholde økonomisk sunnhet samtidig som man skal være med å kjempe om titler. Wenger har klart dette bedre enn de fleste, men selv om mesteparten som har blitt gjort er beundringsverdig, er det også klart at man kan spare seg til fant.

 

Han har klart det bedre tidligere mener du vel?

Link to comment
Share on other sites

Han har klart det bedre tidligere mener du vel?

 

Tja, naturligvis var prestasjonene bedre før. Men da hadde man et annet økonomisk utgangspunkt enn man har hatt de senere årene. Og selv om Arsenal ikke har vunnet noe de senere årene, man har tross alt vært med og kjempet om trofeer; finale i ligacup og CL, tredjeplass i ligaen for to år siden. Og man er fortsatt med både i ligaen og CL denne sesongen. Selv om jeg tviler på om Arsenal vinner noe i år, kan vi jo ikke gi opp enda, man har fortsatt sjansen. Vi bør vel vente med oppsummeringen til etter sesongen, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Var da litt full av konspirasjonsteorier den der... Men selvfølgelig vil det være lite ønskelig at klubbens gjeldnedbetaling ikke skal brukes for å plassere klubben i en gunstigere posisjon sportslig om noen år..

 

Dersom f.eks. Wenger vet om en slik plan som artikkelen skisserer, så kan jeg ikke forstå hvorfor han gidder.

Link to comment
Share on other sites

Var da litt full av konspirasjonsteorier den der... Men selvfølgelig vil det være lite ønskelig at klubbens gjeldnedbetaling ikke skal brukes for å plassere klubben i en gunstigere posisjon sportslig om noen år..

 

Dersom f.eks. Wenger vet om en slik plan som artikkelen skisserer, så kan jeg ikke forstå hvorfor han gidder.

Tviler sterkt på at om Wenger visste om noe slikt, fortsatt hadde vært i klubben. Nei, vi får nok se mer av fruktene av dette, i mine øyne, smarte prosjektet når det gjelder økonomien.

 

Tror vi Arsenalsupportere går et veldig spennende tiår i møte.

Link to comment
Share on other sites

Okey!!

 

Regnskapet ser umåtelig bra ut og klubben drives fantastisk godt! Gjelden går nedover og inntjeningen øker for hvert år. til og med i et år hvor nesten alle andre klubber har mistet inntekter klarer Arsenal å øke sine. Dels pga stadion og effektsalg, men mest pga sitt modige prosjekt med leiligheter. Og når man i tillegg vet at en stor del av gjelden skal nedbetales ved hjelp av leilighetsprosjekter, så ser det unektelig lyst ut.

 

Men.... Vi kommer ikke unna det ubestridelige faktum at klubben må snart vinne noen titler. Selv om supporterne vil for alltid være trofaste, så finnes det grenser på hvor langt "strikken" kan strekkes. Jeg har ikke tall på hvor mange "gratis" supportere ekstra ManU har fått pga sin suksess de siste 15 årene, og ikke minst hvor mye mer penger det har generert inn i kassen. For ikke å snakke om spillerne de har kunnet signere som følge av sportslig suksess.

 

Sportslig suksess = flere supportere = mer inntekter = lettere signering av gode spillere = sportslig suksess = flere supportere osv osv osv osv...

 

For all del; veldig glad for overskudd og sunn økonomi, men det finnes noe som heter å spare seg til fant...

Link to comment
Share on other sites

 

Sportslig suksess = flere supportere = mer inntekter = lettere signering av gode spillere = sportslig suksess = flere supportere osv osv osv osv...

 

For all del; veldig glad for overskudd og sunn økonomi, men det finnes noe som heter å spare seg til fant...

 

Man sparer i en periode, for å bli med på dansen etter denne perioden. Og i denne perioden spilles det fantastisk fotball (når formen er der og skadene ikke er for mange) og laget er med i kampen om seriegullet i det februar blir til mars, samt at alt håp er ikke ute for CHL. Det hadde kanskje sett enda litt lysere ut om pengene hadde blitt brukt til dyre kjøp, men jeg har ikke tenkt å grave meg ned i snøen og bytte ut min positive innstilling med helsvart pessimisme.

 

Når die Toten ham supporterne klarer å holde optimismen brennende (forstå det den som vil), burde definitivt vi også klare det!

Link to comment
Share on other sites

Vi må huske på at de positive tingene som skjer økonomisk i klubben er et fundament for fremtiden. Selv om vi har noen magre år nå (med tanke på trofeer), så må vi tenke mer langsiktig og huske på at vi legger mange steiner som blir viktige i fremtiden for driften av klubben vår og hvordan vi kan være med å kjempe i toppen i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Vi må huske på at de positive tingene som skjer økonomisk i klubben er et fundament for fremtiden. Selv om vi har noen magre år nå (med tanke på trofeer), så må vi tenke mer langsiktig og huske på at vi legger mange steiner som blir viktige i fremtiden for driften av klubben vår og hvordan vi kan være med å kjempe i toppen i fremtiden.

Nettopp. For å se det fra en annen vinkel et øyeblikk: Mon tro hvilke lag som ikke misunner oss vår økonomiske modell og situasjon? Det inkluderer Chelski og Shitty som nok også heller ville tjent enn brukt penger - om de hadde vært i stand til det :D

Link to comment
Share on other sites

Nettopp. For å se det fra en annen vinkel et øyeblikk: Mon tro hvilke lag som ikke misunner oss vår økonomiske modell og situasjon? Det inkluderer Chelski og Shitty som nok også heller ville tjent enn brukt penger - om de hadde vært i stand til det ;)

Amen

 

:P

Link to comment
Share on other sites

Arsenal passerer Chelsea på topp 20 lista over verdens rikeste klubber. Dermed går Arsenal fra 6. plass, og opp til 5. plass.

Topp 20 rikeste klubber:

(Måles i millioner pund)

 

 

1 (1) Real Madrid 341.9

2 (3) FC Barcelona 311.7

3 (2) Manchester United 278.5

4 (4) Bayern Munich 246.6

5 (6) Arsenal 224.0

6 (5) Chelsea 206.4

7 (8) Liverpool 184.8

8 (11) Juventus 173.1

9 (10) Internazionale 167.4

10 (7) AC Milan 167.4

11 (15) Hamburger SV 124.9

12 (9) AS Roma 124.7

13 (12) Olympique Lyonnais 118.9

14 (16) Olympique de Marseille 113.5

15 (14) Tottenham Hotspur 113.0

16 (13) Schalke 04 106.0

17 (n/a) Werder Bremen 97.7

18 (20) Borussia Dortmund 88.1

19 (n/a) Manchester City 87.0

20 (17) Newcastle United 86.0

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...