Jump to content

Arsenals økonomiske status


Highbury Hero

Recommended Posts

Hva i all verden har Jay-Z å bidra med? Såklart kan han spytte inn mye kapital, men jeg tviler STERKT på at han har kompetanse innenfor fotball, økonomi og daglig drift av en så stor organisasjon som Arsenal F.C. Har liten tro på at det er noe hold i denne artikkelen. Hvis det skal selges aksjer, så ønsker jeg at Stan Kroenke skal bli ved de. Etter hva jeg har forstått har han et sunt syn på hvordan klubber skal drives. Hans klubber i USA er visstnok svært veldrevne, på lik linje med Arsenal. Dette er svært viktig. Se bare hva som kan skje i en klubb med eiere uten kompetanse, *kremt* Chelsea. Krangelen mellom russern og Mourinho kostet klubben et par trofeer.

 

Nei, hold disse nyrike, stormannsgale investorene utenfor styrerommet og slipp inn kompetente folk!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 518
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Overskudd etter skatt Arsenal Holdings Plc.

 

Year end May 2005: £8,3M

Year end May 2006: £7,9M

Year end May 2007: £2,8M

Year end May 2008: £25,7M

Year end May 2009: £35,2M

Year end May 2010: ?

 

I fjor kom årsresultatet i september. Jeg venter i spenning på et nytt årsregnskap, og forventer et nytt rekordresultat.

 

Salget av Kolo og Ade skal komme inn i dette regnskapet. På kostnadssiden er det signeringene av Vermaelen og Campbell som vil bli medregnet. I tillegg fikk jo et titalls av våre unge spillere nye kontrakter i januar og februar 2010. Lønnshoppet til Cesc med tilbakebetaling vil også komme inn her.

 

På eiendomsfronten har jeg registrert at det har vært store nedbetalinger av gjeld i løpet av regnskapsåret. Det tyder på god cashflow, og jeg regner med at store inntekter fra de forskjellige prosjektene har blitt bokført i perioden.

 

Er det noen her som har sett estimater/forventninger fra meglerhus? Jeg har søkt litt, men min kjennskap til Londonbørsen er liten.

 

Skal vi tippe på £50M? :) Det vil i såfall være fantastisk, og vil garantert skape overskrifter i fotballverdenen.

Link to comment
Share on other sites

Overskudd etter skatt Arsenal Holdings Plc.

 

Year end May 2005: £8,3M

Year end May 2006: £7,9M

Year end May 2007: £2,8M

Year end May 2008: £25,7M

Year end May 2009: £35,2M

Year end May 2010: ?

 

I fjor kom årsresultatet i september. Jeg venter i spenning på et nytt årsregnskap, og forventer et nytt rekordresultat.

 

Salget av Kolo og Ade skal komme inn i dette regnskapet. På kostnadssiden er det signeringene av Vermaelen og Campbell som vil bli medregnet. I tillegg fikk jo et titalls av våre unge spillere nye kontrakter i januar og februar 2010. Lønnshoppet til Cesc med tilbakebetaling vil også komme inn her.

 

På eiendomsfronten har jeg registrert at det har vært store nedbetalinger av gjeld i løpet av regnskapsåret. Det tyder på god cashflow, og jeg regner med at store inntekter fra de forskjellige prosjektene har blitt bokført i perioden.

 

Er det noen her som har sett estimater/forventninger fra meglerhus? Jeg har søkt litt, men min kjennskap til Londonbørsen er liten.

 

Skal vi tippe på £50M? :) Det vil i såfall være fantastisk, og vil garantert skape overskrifter i fotballverdenen.

Med tanke på hvor mye gjeld vi har betalt ned, så tipper jeg vi får en veldig høy egenkapital prosent og. Gleder meg til å lese årsregnskapet!

Link to comment
Share on other sites

 

Skal vi tippe på £50M? B) Det vil i såfall være fantastisk, og vil garantert skape overskrifter i fotballverdenen.

 

Group profit before tax was £56.0 million (2009 - £45.5 million) and profit after tax was £61.0 million (2009 - £35.2 million).

 

Fantastisk! :D

Link to comment
Share on other sites

Bra tippa RastaPinky! Enormt bra tall for vår del. Nå nærmer vi oss med stormskritt økonomien til å kjempe med de aller rikeste klubbene på overgangsmarkedet igjen. Og alt takket være egne prosjekter og stram økonomisk struktur.

 

Gleder meg veldig til fortsettelsen!

Link to comment
Share on other sites

Group profit before tax was £56.0 million (2009 - £45.5 million) and profit after tax was £61.0 million (2009 - £35.2 million).

 

og hvis man bruker en stor del av dette fine overskuddet til å forsere gjelden, kan jo Arsenal bli gjeldfrie tidligere enn noen aner. Godt å se at klubben har sunn økonomi sammenliknet med for eksempel Liverpool...

Link to comment
Share on other sites

Veldig solide tall nok en gang.

 

Stemmer det at den totalte gjelden vår nå er på £135,6 mill?

Hvis det i såfall er tilfellet, og vi fortsetter den økonomiske fremgangen, vil vi jo ha nedbetalt det innen 2-3 år!

Ser veldig positivt ut for fremtiden

Link to comment
Share on other sites

Hvis det i såfall er tilfellet, og vi fortsetter den økonomiske fremgangen, vil vi jo ha nedbetalt det innen 2-3 år!

Ser veldig positivt ut for fremtiden

Nå kommer mye av pengene som gikk til betaling av gjeld siste året fra store eiendomssalg. Dette kan ikke gjentas dessverre, så nedbetalingen vil nok foregå i roligere former fremover. Men, vi sitter igjen med "group profit after tax på 61,1 mill pund", så man kan ikke klage :D

Link to comment
Share on other sites

Hyggelige tall, men synes "verdens" høyeste billettpriser også bør nevnes. Det hjelper godt til på inntektssiden, men er mindre hyggelig for mange goonere i England. Syke priser som holder ute mange som sikkert kunne laget litt mer atmosfære på Emirates. (selvfølgelig ikke bare Arsenal som sliter med dette problemet)

Link to comment
Share on other sites

Hyggelige tall, men synes "verdens" høyeste billettpriser også bør nevnes. Det hjelper godt til på inntektssiden, men er mindre hyggelig for mange goonere i England. Syke priser som holder ute mange som sikkert kunne laget litt mer atmosfære på Emirates. (selvfølgelig ikke bare Arsenal som sliter med dette problemet)

Selvfølgelig bare en drøm, men hadde vært moro om Arsenal hadde begynt å senke prisnivået nå som vi har så bra kontroll på økonomien!

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer mye av pengene som gikk til betaling av gjeld siste året fra store eiendomssalg. Dette kan ikke gjentas dessverre, så nedbetalingen vil nok foregå i roligere former fremover. Men, vi sitter igjen med "group profit after tax på 61,1 mill pund", så man kan ikke klage B)

 

Slik jeg forstår det, er alle boligprosjektene gjeldfrie nå. Det er fortsatt 3 prosjekter som har usolgte enheter. Jeg tror vi vil få store inntekter fra eiendomssalg i 2-3 år til. Mulig toppen ble nådd i det framlagte regnskapsåret med salg av nesten 400 enheter i Highbury Square, men Quensland-prosjektet er såvidt jeg vet usolgt til nå. Framtida er lys :D

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig bare en drøm, men hadde vært moro om Arsenal hadde begynt å senke prisnivået nå som vi har så bra kontroll på økonomien!

 

Jeg skjønner at det ville vært populært å senke prisnivået, men er motstander av at klubben skal gjøre det så lenge Emirates er utsolgt uke etter uke.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig bare en drøm, men hadde vært moro om Arsenal hadde begynt å senke prisnivået nå som vi har så bra kontroll på økonomien!

 

En utopisktanke. Vi snakke business her, og så lange markedet er villig til å betale, fine by me.

 

Forøvrig vil man påpeke at selv den gang det gikk en kule varmt med Ashburton Grove, så påpekte undrtegnede, til enkelte tvileres irritasjon, at Arsenal hadde ikke bare kontroll, men også god økonomi gjennom hele prosessen. Man har tatt risk når man måtte, man har refinansiert når det har vært oportunt, ja i det store og hele har vi gjennom hele denne prosessen hat ekstremt kompetente styremedlemmer og administrative ledere. Rett og slett tatt ut av "den økonomiske ABC". Arsenal styres av folk med peil.

Link to comment
Share on other sites

En utopisktanke. Vi snakke business her, og så lange markedet er villig til å betale, fine by me.

 

Forøvrig vil man påpeke at selv den gang det gikk en kule varmt med Ashburton Grove, så påpekte undrtegnede, til enkelte tvileres irritasjon, at Arsenal hadde ikke bare kontroll, men også god økonomi gjennom hele prosessen. Man har tatt risk når man måtte, man har refinansiert når det har vært oportunt, ja i det store og hele har vi gjennom hele denne prosessen hat ekstremt kompetente styremedlemmer og administrative ledere. Rett og slett tatt ut av "den økonomiske ABC". Arsenal styres av folk med peil.

 

Bedriften Arsenal går så det suser ja, ingen tvil om det, men på veien synes jeg man mister mye sjel når prisene er så høye og "fansen byttes ut". Fansen blir kunder som kommer inn på Emirates i samme sekund som kampen blåses igang (altfor mange langt inn i kampen også) Kundene setter seg ned og forventer å bli underholdt, klapper høflig innimellom og om det går riktig bra så synger de muligens med på den eneste sangen de kan - And it's Arsenal..... og så flykter man ut før kampen er over.

Selvfølgelig er det endel "hardcore supporters" også, skal ikke svartmale her, bare litt bekymra for det å miste den klassiske engelske tribunekulturen i jakten på økonomisk profitt. Håper ledelsen klarer å kombinere disse elementene på en god måte fremover. Arsenalisation av Emirates er positivt og tegn på at ledelsen ser verdien av andre ting enn fansens lommebok.

Link to comment
Share on other sites

bare litt bekymra for det å miste den klassiske engelske tribunekulturen i jakten på økonomisk profitt.

 

Beklageligvis så forsvant den i sin orginale form, da sittetribunene i sin 100% form, gjorde sin inntreden tidlig/midt på 90 taller. Hillsborough og Taylor rapporten sørget for det. Trist? Forferdelig trist. Nødvendig? Sansynligvis. Fotballen kunne nemlig ikke være ansvarlig for flere dødsfall. Jeg er bare så inderlig glad for å ha opplevd 70 årene, ladkulturen, rocken, punken og HELE det bizarre bildet. God shave the Queen, and let`s go fuckim`mental! :D

Link to comment
Share on other sites

Bedriften Arsenal går så det suser ja, ingen tvil om det, men på veien synes jeg man mister mye sjel når prisene er så høye og "fansen byttes ut". Fansen blir kunder som kommer inn på Emirates i samme sekund som kampen blåses igang (altfor mange langt inn i kampen også) Kundene setter seg ned og forventer å bli underholdt, klapper høflig innimellom og om det går riktig bra så synger de muligens med på den eneste sangen de kan - And it's Arsenal..... og så flykter man ut før kampen er over.

Selvfølgelig er det endel "hardcore supporters" også, skal ikke svartmale her, bare litt bekymra for det å miste den klassiske engelske tribunekulturen i jakten på økonomisk profitt. Håper ledelsen klarer å kombinere disse elementene på en god måte fremover. Arsenalisation av Emirates er positivt og tegn på at ledelsen ser verdien av andre ting enn fansens lommebok.

 

Synes forøvrig at det har blitt en "trend" i mange klubber, at supportere stikker avgårde noen minutter før slutt. Om de skal komme først på puben, til trafikken, eller hva det er, det veit jeg sannelig ikke.

Slik jeg ser det, så er det ikke bare Arsenal med sin økonomiske medalje, som "sliter" på dette feltet.

 

Tribunekulturen har endret seg mye de siste 15-20årene, både på godt og vondt.

 

At vi har tatt mange smarte og fornuftige valg i klubben siden fase 1 av Emirates/Highbury-prosjektet, det er iallefall helt sikkert. Rett og slett sykt, med tanke på at vi i tillegg til de mange andre faktorene dette prosjektet hadde fra start, i tillegg fikser finanskrisen som herjet/herjer rundt omkring i verden. Rett og slett imponerende fra våre folk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Selvsagt er det imponerende at klubben styrer godt økonomisk i de 5-6 årene etter innflytting på Emirates. Men samtidig bør vi også se på hvordan resultatene har vært på banen, for det er tross alt der klubben skapes.

 

Som viden kjent har det ikke kommet et eneste trofè til Arsenal de siste 5 årene, og Arsenal har heller ikke vært skikkelig innblandet i tetstriden på noen år. Vi har hengt med til rundt juletider, for så å være litt spennende frem til februar, også er det slutt. Dette skyldes utelukkende kvaliteten på stallen, og som de aller fleste vet; kvalitet koster penger (som regel).

 

Wenger har gjort en fremragende jobb med å holde Arsenal i topp 4 med de midlene han har hatt til rådighet, eller rettere sagt; med de midlene han har brukt. Det er frustrerende at vi ikke har kunne frigjøre noen midler til for å få på plass det laget trenger for å ta det siste steget til toppen av pallen. De alle fleste mener at en keeper og en notorisk målscorer er det som skal til. Personlig mener jeg at vi også trenger en kreativ midtbanespiller, spesielt nå som vi ikke har Fabregas på banen. Det er tydelig at vi mangler hans offensive kvaliteter i noen andre spillere.

 

Jeg tror samtlige supportere har vært villig til å ofre noen år for å få en klubb som har penger, og som kan være med å kjempe i toppen i mange år. Når vi nå ser at klubben går med overskudd hvert bidige år, så er det klart at de aller fleste håper på at penger skal brukes slik at "den økonomisk godt drevet"-klubben vi er også kan konverteres til "suksess med pokaler"-klubben.

 

Gledelig er det selvsagt at vi tjener penger, og at vi er så høyt oppe som 7.plass på Forbes liste over klubber med høyest verdi i verden. Nå er det på tide å ta steget opp på pallen også med resultater på banen!!

Link to comment
Share on other sites

I og med at Arsenal har tjent såpass mye i det siste, er det på tide at Wenger i januar bruker de penga på skikkelig klassespillere. Åssen økonomien går i løpet av årene er ikke historie, pokaler og suksess er historie!

Selv om klubben går med et stort overskudd så er vi langt fra gjeldfrie. Det er jo fortsatt 2 milliarder (eller der omkring) som skal tilbakebetales. Per dags dato koster fort en klassespiller +/- en halv milliard i løpet av 5 år. (Transfersum+lønn og diverse). 500 millioner i overskudd er derfor godt å ha med seg, men det er fortsatt ikke oljedollar vi snakker om her

Link to comment
Share on other sites

I og med at Arsenal har tjent såpass mye i det siste, er det på tide at Wenger i januar bruker de penga på skikkelig klassespillere. Åssen økonomien går i løpet av årene er ikke historie, pokaler og suksess er historie!

 

 

I disse dager med Sjeik Reddik Fy Fasan & Co. som styrer klubber til suksess med å sprute inn kunstig mye midler, så kan det faktisk vise seg få bli historisk det Arsenal gjør idag. Vi er allerede kjent som den mest lønnsomme klubben som driftes kun på egne midler - og det hadde vært sykt moro om vi bare 1 sesong... hadde vunnet PL eller CL med denne penge-taktikken... Jeg venter gladelig både 3 og 4 sesonger til på at det skal skje.. bare det skjer..

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener Wenger så absolutt bør være villig til å bla opp de pengene som må til for å få mer kvalitet inn i stallen....når vi har blitt gjeldfrie. Det strider i mot all bedriftsøkonomisk logikk å gjøre noe annet. Jeg syns styrets og Wengers innsats med å holde Arsenal FC som en selvstendig økonomisk enhet fortjener stor ros. Bare vent til de nye reglene trer i kraft. Da vil vi lovprise klubben vår for den fornuften de nå viser.

Link to comment
Share on other sites

"Bare vent" "Vi driver så bra at vi må vinne en gang" "Jeg er villig til å...." "Arsenal er vinnerne økonomisk"

 

Hvor mange ganger har vi ikke brukt disse "unnskyldningene" de siste 2-3 årene? Hva er Arsenal egentlig? Har vi begynt å være supportere av et økonomisk foretak? Er det regnskapsbøkene vi hyller"

 

"Come on you credits" "We love your finance, o yes we do, we love your finance"

 

Er det slik vi vil høre på en kamp?

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...