Jump to content

Arsenals økonomiske status


Highbury Hero

Recommended Posts

  • Replies 518
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi har fremdeles de dyreste billettene i Europa, samt langt mindre stadio enn Dortmund, Bayern, Barca, United og Real. Likevel melkes det ut alt hva som går da særlig av Turister (som oss?). Folk som bor i utkanten har nok ikke råd til hver kamp lenger...

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe stort problem med turister som meg blir «melket» siden jeg som regel bare er på kamp en gang i året.

 

Jeg synes mer synd på den delen av den lokale fansen som ikke har de samme ressursene som oss «turistene».

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes mer synd på den delen av den lokale fansen som ikke har de samme ressursene som oss «turistene».

Syns ikke så synd på dem, joda, det er kjipt, men på den annen side må de fleste andre Arsenal-supportere se kampen på TV også. Det som er synd er at stemningen fra stadion blir borte, supporterne våre lager mer lyd med 5k borte mot Bournemouth enn med 55k hjemme mot Bournemouth.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Da er tallene fra Arsenal sitt siste regnskapsår klare. Regnskapsåret går fra 1. juni 2016 til og med 31. mai 2017.

 

Noen av se største og viktigste tallene (med forbehold om misforståelser under oversetting):

Den totale omsetningen er £422.8 mill. Foregående år £350.6 mill. En økning på £72.2 mill.

Operativt overskudd før nedbetalinger av lån, nedskrivinger og handel med spillere £137.5 mill. Foregående år £84 mill. En økning på £53.5 mill.

Overskudd før skatt £44.6 mill. Foregående år £2.9 mill. En økning på £41.7 mill. Etter skatt så er overskuddet £35.3 mill mot £1.6 mill det foregående året.

 

Handel med spillere består av flere poster. Fortjeneste på solgte spillere, inntekter på utlån og betaling av nye spillere av spillere i laget.

Salg av spillere (i hovedsak Gnabry) og inntekter på spillere på utlån ( Jack, Woj, Chambers og Campbell) økte med henholdsvis £4.8 mill og £3.7 mill. Kostnader ved kjøp av nye spillere (Xhaka, Mustafi og Perez) økte med £17.9 mill og total så går Arsenal £63.4 mill i "minus" på handel med spillere.

 

Lønnskostnader var £199.4 mill en økning på £4 mill fra foregående år.

 

Mediainntektene, PL og CL, økte med £58 mill til £198.6 mill.

 

Kommersielle inntekter økte med £10.3 mill til £117.2 mill.

 

Bankbalansen (penger på bok), etter at midler har blitt satt av til låneavdrag, har blitt redusert fra £191.1 mill sist regnskapsår til £144.3 mill. Klubben har også i tillegg £42.7 mill på bok som er øremerket avdrag på lån og spillerkjøp.

I tillegg så har Arsenal utestående knappe £66 mill midler som i hovedsak vil tilkomme klubben det neste året (en økning på ca £4 mill).

 

 

Det er fotballdelen av konsernet som drar inn omtrent alt av inntekter, Eiendomsdelen har et overskudd på £0.2 mill mot £2 mill sist år.

 

Nå er det kamp på TV, noen flere tall kommer kanskje senere :proud:

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Må si du gjør en strålende jobb med de økonomiske oppdateringene. Ettersom jeg er en liten tallnerd setter jeg stor pris på det! Anbefaler å følge Swiss Ramble på Twitter. De har gode analyser av de ulike klubbers økonomi. Særlig I PL.

Link to comment
Share on other sites

Må si du gjør en strålende jobb med de økonomiske oppdateringene. Ettersom jeg er en liten tallnerd setter jeg stor pris på det! Anbefaler å følge Swiss Ramble på Twitter. De har gode analyser av de ulike klubbers økonomi. Særlig I PL.

Takker, jeg er nok ikke et likte stort tallnerd, men jeg prøver å ha en viss oversikt om det som skjer i klubben. Siden jeg ikke er det store tallnerdet (jeg er dog ikke helt bortreist heller ;D ) så blir det litt googling m.m. for å finne den rette norske oversettelsen på enkelte at faguttrykkene som er brukt, og det er sannsynligvis en eller to plasser der jeg har snublet eller var nær ved å snuble når det gjelder forståelsen av fagtermene som er brukt.

 

Men noen få ord om hvordan jeg tolker regnskapstallene.

Arsenal har en meget sunn økonomi. Klubben har økonomi til å gjøre nødvendige forsterkninger av laget, men samtidig så kan vi ikke handle "i volum" på aller aller øverste hylle.

Selv om jeg så veldig gjerne vil ha en nye eier (helst eiere og ikke en eneeier) så er jeg glad for at vi ikke har en "sugardaddy" som pøser inn penger på mer eller mindre lugubre måter og skaper en kunstig økonomi i klubben. Totalt sett så blir klubben økonomisk sett drevet på en fornuftig måte, selv om det selvsagt er områder jeg mener ting kunne vært gjort litt annerledes.

 

I inneværende regnskapsår så vil klubben sannsynligvis lide av det rotet som har vært rundt Sanchez og Özil. Klubben kan kanskje få inn litt penger for spillerne i januar, men sett i forhold til et salg i det nylig avsluttede vinduet så fører disse to spillerne til et ekstra tap i spillerregnskapet. D.v.s. Sanchez vil nok det, jeg er faktisk usikker på om det var noen som var interessert i å kjøpe Özil for en brukbar sum i sommer, så det økonomiske tapet der ville nok kommet uansett.

 

Europa League vil nok ikke gi de samme inntektene som CL har gitt, men med en god EL-turnering så kan det økonomiske utbyttet likevel bli brukbart. Klubben har allerede kalkulert inn en mindre fordelaktig europeisk deltakelse i inneværende regnskapsår.

 

VI må også bare erkjenne at Arsenal ikke er like attraktive på sponsormarkedet og på "merchandice" som f.eks. Man United, men jeg er likevel litt skuffet over hvor defensive laget tross alt har vært på overgangsmarkedet de siste sesongene. Man kan nok ikke kjøpe seg til suksess, men en fornuftig bruk av økonomiske midler kan likevel være nøkkelen til å klare å forsatt være i toppen av ligaen og de mer-inntektene det tross alt fører til.

Link to comment
Share on other sites

Europa League vil nok ikke gi de samme inntektene som CL har gitt, men med en god EL-turnering så kan det økonomiske utbyttet likevel bli brukbart. Klubben har allerede kalkulert inn en mindre fordelaktig europeisk deltakelse i inneværende regnskapsår.

 

Vet du om det finnes noe tall på hva differansen i pengepremier er for eksempel på å nå 1/8 i CL fremfor å nå finalen i EL? Er jo litt merkelig om den er enorm.

 

VI må også bare erkjenne at Arsenal ikke er like attraktive på sponsormarkedet og på "merchandice" som f.eks. Man United, men jeg er likevel litt skuffet over hvor defensive laget tross alt har vært på overgangsmarkedet de siste sesongene. Man kan nok ikke kjøpe seg til suksess, men en fornuftig bruk av økonomiske midler kan likevel være nøkkelen til å klare å forsatt være i toppen av ligaen og de mer-inntektene det tross alt fører til.

 

Jeg må faktisk si meg litt overrasket over at Man Utd holdt seg så godt i alle de årene hvor de var helt ute av det.

 

Note: Leste akkurat at Usmanov ble spurt i media om han kunne være interessert i å selge seg ut av Arsenal og da svarte han at tilbudet om å kjøpe ut Kroenke fremdeles står.

Link to comment
Share on other sites

Vet du om det finnes noe tall på hva differansen i pengepremier er for eksempel på å nå 1/8 i CL fremfor å nå finalen i EL? Er jo litt merkelig om den er enorm.

 

 

Det er mange variabler som avgjør den økonomiske belønningen for å delta i Europa. Å ramse de opp gjør jeg gjerne, men ikke i kveld.

 

Men et midlertidig svar er at sist sesong så var de direkte prispengene for å vinne EL tilnærmet lik det å komme til 1/8 dels finalen i CL. Tapende lag i EL finalen fikk vel halvparten.

 

Vinneren av CL fikk nesten to og en halv gang så mye som vinneren av EL i direkte prispengene.

 

Hvis en ser på maks teoretisk uttelling i prispenger (dvs vinne alle kamper i turneringen) så kan en CL vinner innkassere nær fire ganger så mye som som en EL vinner, i tillegg kommer andeler av "market pool".

 

Jeg skal prøve å lage en liten oversikt senere i uken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg "lovde" å i posten over å gå litt mer detaljert til verks på den økonomiske forskjellen på å være med i Europa League v Champions League, og for så slippe å lage en ny tråd så går jeg delvis off-topic og bruker denne tråden siden den tross alt handler om økonomi.

 

Jeg kan begynne med konklusjonen som viser at det runde for runde er betydelig bedre betalt å delta i hovedturneringen versus det å delta i trøstepremieturneringen, noe som vel ikke overrasker noen, samtidig så er det vel lettere å for ett topplag å nå lenger i EL enn i CL så hvis ett topplag stiller med gode lag i EL så kan det bli brukbart betalt.

 

Litt om fordelingen mellom de to turneringene:

 

Utgangspunktet er et felles inntektssystem der alle kommersielle inntekter fra Champions League, Europa League og UEFA Supercup (måte mellom mesterne i CL og EL) samles i ett felles system.

Av denne totalsummen (€2.35 milliarder for 2016/17) så blir 12% øremerket til å dekke organisatoriske og administrative kostnader som er relatert til disse turneringene.

8.5% blir tatt ut og allokert til solidaritetsutbetalinger. Dette er midler som blir delt ut på de klubbene som er med i kvalifiseringssystemet, men som ikke kvalifiserer seg til gruppespillene.

 

Av den resterende summen (som var €1.86 milliarder i 2016/17) så blir 8% reservert for europeisk fotball (jeg antar at dette gjelder diverse prosjekter som UEFA har i europeisk fotball, men jeg vet ikke konkret hva slags prosjekter).

 

Den totale premiepotten for sesongen 2016/17 var da på ca €1.7 milliarder. Denne blir fordelt mellom CL og EL i et forhold på 3.3:1 d.v.s. at CL får ca 76,75% og EL får ca 23,25% av den totale premiepotten. For 2016/17 var dette ca €1.3 milliarder til CL og ca £400 millioner til EL.

 

Premiepotten for hver turnering blir så delt i to med forholdet 60:40 der 60% går til rene prispenger, men de resterende 40% blir fordelt etter "nasjonal markedsverdi" (denne blir forklart litt lenger nede).

 

Prispenger (alle tall fra sesongen 2016/17 og alle summer i Euro):

Bonus for å nå gruppespillet: CL - €12.7mill EL - €2.6mill

Bonus for hvert poeng i gruppespill: CL - €500k EL - €120k

Siden det i uavgjort kamper vil "mangle" ett poeng, så blir disse manglende poengbonusene refordelt mellom klubbene i ettertid basert på antall seiere i gruppespillet.

Bonus til gruppevinnere: EL - €600 k

Bonus til gruppetoere: EL - €300k

Slik jeg kan se det så er det ingen direkte bonus for å vinne eller blir toer i CL-gruppene. Jeg antar (uten å vite det sikkert at bonusen i EL er der for å gi de som har kvalifisert seg gjennom EL gruppespill en større bonus enn det "taperlagene" fra CL (3.plass) får når de blir flyttet over i EL.)

Bonus for lag i 16 dels finaler (Kun EL) : EL - €500k

Bonus for lag i 8 dels finaler: CL - €6mill EL - €750k

Bonus for lag i kvartfinaler: CL - €6.5mill EL - €1mill

Bonus for lag i semifinaler: CL - €7.5mill EL - €1.6mill

Tapende finalelag: CL - €11mill EL - €3,5mill

Vinnende finalelag: CL - €15.5mill EL - €6.5mill

 

Maks prispenger vinnende lag: CL - €57.2mill EL - €15.7mill

 

 

I tillegg til prispenger så deles det også ut penger fra "Market Pool". Dette er en pott der det er forskjellige kriterier som legges til grunn.

Fordelingen er litt forskjellig i CL og EL.

 

I CL så blir potten først fordelt etter nasjon, slik at de nasjonene som drar inn mest inntekter til turneringene (i hovedsak TV-retter) får størst andel i potten. De store fotballnasjonene får de største andelene.

I CL blir den nasjonale potten delt i to.

Den ene delen blir fordelt til klubbene etter plassering i hjemlig liga. For nasjoner som har fire deltakere i turneringen så får serievinneren 40%, laget på andreplass 30%, laget på tredjeplass 20% og fjerdelaget 10%.

For sesongen 2017/18 der Manchester United ikke kvalifiserte seg gjennom hjemlig liga, men ved å vinne EL i 2016/17 så får de ikke ta del i denne delen av "Market Pool".

For nasjoner med færre deltakere så blir prosentvis andel større for hvert lag (100% til en klubb fra en nasjon med bare ett lag).

Den andre delen av "Market Pool" blir fordelt ut fra antall spilte kamper. Totalsummen blir delt ut på totalt antall spilte kamper (for lag fra den nasjonen) og så fordelt etter hvor mange kamper hvert lag har spilt. Et lag som blir slått ut i gruppespillet har spilt seks kamper, et lag som vinner turneringen har spilt 11 kamper.

 

For EL så blir "Market Pool" fordelt slik:

Halvparten av "potten" blir også her fordelt på en slik måte at verdien av hvert enkelt lands TV-retter gjenspeiler størrelse på hver nasjon sin andel.

De nasjonale pottene blir så fordelt til en viss grad ut fra plassering i hjemlige konkurranser. Dessverre så tror jeg det ved en feil er utelatt litt info på UEFA sine sider om dette, men jeg tror at lag kvalifisert som Cup-vinnere får en større andel enn de resterende lagene. Det som står er at hvis cup-vinner IKKE kvalifiserer seg til gruppespillet så blir potten fordelt likt på de nasjonale lagene.

Den andre delen av EL's "Market Pool" er en avansert utregning ut fra hvor mange lag fra hver nasjon er med i hver runde i turneringen (jeg går her ikke inn på detaljene).

 

Hvis du har lest alt som jeg har skrevet så er jeg imponert for det er en ganske omstendelig prosess å regne ut hvor mye hvert lag tjener ved å delta i Europa.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Her er en kjapp forklaring av ØFP av spillerlønninger i PL. Jeg var ikke klar over dette han forklarer under "Catch" og trodde vi også var ganske høyt der oppe når det kom til kommersielle inntekter og inntekter fra kampdager. Jeg var klar over at vi er et godt stykke unna lag som Man Utd, Real Madrid og Barcelona, men det burde jo være såpass at begrensningene rundt lønninger ikke burde være et direkte problem for oss?

 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=181&v=sh92xUoHxKQ

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For ett par uker siden kom Arsenal Holding plc med sitt halvårsresultat for perioden 1. juni til 30. november 2017, og jeg vil prøve å få med noen få nøkkeltall (alle tall 2. halvår 2017 sammen lignet med 2. halvår 2016)

 

Konsernet har en nedgang i omsetning på £23.4mill til £167.7mill. Dette skyldes i hovedsak mindre inntekter fra europeiske turneringer

Overskudd fra fotballdelen av konsernet (ikke medregnet fortjeneste/tap på spillerkjøp/sal) ble redusert med £33.7mill til £15.6mill.

På eiendomsdelen av konsernet så økte overskuddet med knappe £5mill.

Salg/kjøp spillere gav et overskudd og den posten økte med £52.1mill til £58.4mill.

Totalt sett så endte overskuddet i konsernet på £25.1mill før skatt en økning på £12.5mill sammenlignet med samme periode i 2016

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

En liten oppdatering av regnskapstallene for regnskapsåret som ble avsluttet pr 31. mai 2018 og det siste regnskapet fra Arsenal som ett offentlig selskap.
Jeg tar et lite forbehold om feiltolkning og eventuell feil bruk av finansielle begrep (jeg er tross alt ingen økonom)

Arsenal PLC hadde i regnskapsåret 2017/18 ett overskudd etter skatt på £56.5mill opp fra £35.3mill. (før skatt £70.2mill opp fra £44.6mill).

Det "operasjonelle" overskuddet gikk kraftig ned til £75.4mill fra £137.5mill det foregående regnskapsåret.
Det som "reddet" selskapet var at salg/utlån av spillere gav klubben £122.3mill en kraftig økning fra £13.7mill i det foregående regnskapsåret.

De "fotballmessige" inntektene var på £388.2mill ned fra £422.8mill året før. Hovedårsaken til nedgangen er tapet av inntekter da klubben tapte den store inntektkilden som Champions League var.

Lønnsutgiftene steg til £223.3mill fra £199.4mill foregående regnskapsår.

Konsernet hadde pr 31.5.18 £231mill "Cash in bank and in hand" (som de selv beskriver det). Ett år tidligere var denne beholdningen £180mill. Kontantbeholdningen steg altså med vel £51 mill i dette året uten CL-deltakelse, i det siste året med CL steg den med ca £46mill. På to år har "kontantbeholdningen" da steget med nesten £100mill.
Rett skal dog være rett, konsernet kan ikke bare bruke £231mill sånn uten videre. ca £36mill er reserver som er avsatt for å betjene lån (omtrent på samme nivå som året før). 
Det skal også nevnes at det uten om denne "netto kontantbeholdningen er avsatt ca £53mill som gjelder pensjonsforpliktelser, skatt som ikke var betalt pr 31.5 og transfermidler som blir utbetalt hvis noen av spillere oppnår et på forhånd avtalt antall spilte kamper for Arsenal.

Det skal også nevnes at "sparkingen" av Wenger og hans stab kostet klubben £17.2mill, Dette er ikke medregnet i klubbens vanlige lønnsutgifter.

Når det gjelder fremtidige inntekter så vil klubben også i inneværende regnskapsår merke inntektstapet som følger av at klubben ikke er kvalifisert til å delta i CL.
Når det gjelder fremtidige "inntekter" så har klubben fra regnskapsåret 2019/20 inngått ny sponsoravtale med Adidas vedrørende draktsamarbeid, klubben går også inn i en fornyet kontrakt med Emirates fra samme tidspunkt. Hvor mye netto inntekter dette vil gi klubben fra og med neste regnskapsår har jeg ingen konkrete tall pm, men jeg antar at det totalt vil gi klubben mer å rutte med. Premier League går også fra sesongen 2019/20 inn i en ny treårs-syklus når det gjelder senderettigheter både i Storbritannia og internasjonalt, det er forventet en moderat økning av inntektene når det gjelder mediadelen.

___________

Noen personlige tanker.

Jeg har i det siste trukket meg merkbart tilbake fra diskusjonene her på forumet, men jeg har noen tanker rundt Arsenals økonomiske stand og hvordan jeg tror dette vil virke innpå muligheten til å forsterke stallen i det kommende overgangsvinduet.

Det kan ikke være noen som helst tvil om at Arsenal har en brukbar økonomisk frihet. Vi er selvsagt ikke i nærheten av å matche en økonomisk dopet klubb som ManCity eller en markedføringssuksess som det ManU er.  Arsenal vil ikke kunne konkurrere om de aller største stjernene der ute, og det er intet problem for meg. Det som er et problem for meg er den manglende viljen jeg føler at klubbens eier har i å bruke nødvendige midler på å gjøre spillerstallen i Arsenal sterkere.
Det jeg frykter mest i det kommende vindu er at de som skal finne forsterkninger i sommervinduet får alt for små ressurser til å forsterke laget. Ryktene (og jeg vet at rykter skal man ta med en klype salt) anslår et beløp rundt £40-50mill. Jeg antar at eventuelle spillersalg kan øke denne potten noe, men samtidig så ser jeg få gode inntektskilder på spillersalg. 
Noen vil sikkert trekke frem Özil i denne sammenheng, men en spiller som har passert 30 og som har en slik gedigen lønnspakke vil ikke gi oss store summer ved et salg.
Våre mest verdifulle spillere er vel Auba og Laca, men forsvinner noen av de så må det vel brukes like mye midler på å hente inn erstattere.

Jeg vet at jeg har blitt en ekte "grumpy old man", og det at det meste jeg har skrevet de siste sesongene fremstår som "grumpy" er vel årsaken til at jeg har trukket meg noe tilbake, men jeg må innrømme at jeg ikke ser lyst på sommerens overgangsvindu. 
Kanskje vil Kroenke motbevise meg, men ............. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Vi vet hva  vi får med Kroenke som eier , Polljen.  Det blir ingen stor satsing fra han i sommerens vindu heller - like sikkert som amen i kirken. Det er folk i klubben som må gjøre en god jobb og finne folk som kan gjøre en god jobb for oss - som de nå har gjort med Guendouzi  og  Torreira. Vi må vel bare innse at det ikke  blir frigjort penger til å kjøpe på øverste hylle.

Ellers så er alle bidrag velkomne her på forumet om man er enige eller ikke. Så fra en " grumpy old man " , Polljen ,  til en annen - her inne er det rette plassen å gjøre comeback 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

×
×
  • Create New...