Jump to content

Hva er galt med Arsenal F.C?


Stefanb

Recommended Posts

Nå oppfordrer ikke jeg til liknende episoder, men jeg har et håp om at noen av spillerne evner å gå i seg selv og ta tak i sin egen manglende innsats etter mishagsytringene i midtuka.

Ja, det er jeg ikke uenig i. Men det er også der skoen trykker for mange. Det er akkurat det flere av spillerne vi har nå ikke virker å klare, gå i seg selv og prestere. Giroud gjorde det delvis i høst da Walcott fikk noen sjanser og gjorde det bra på topp. Men det virker rett og slett som at flesteparten gjemmer seg etter litt dårlige involveringer istedenfor å skyte frem brystkassa og prøve å ta ansvar. Coq gjør det, men får lite hjelp. Özil prøvde å ta ansvar i kampen mot Manure og litt i andreomgangen mot Swansea. Ramsey prøver på ting han ikke kan/er god nok til og Walcott virker ikke en gang å prøve. Sanchez rett og slett virker å prøve for hardt noen ganger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg skjønar ikkje timingen for hans entrè heller. Her hadde vi "sjølvfinansiert" i stor grad Emirates og når vi er over den tøffeste økonomiske kneika så inviterer vi ein ambisiøsløs amerikaner inn, som kun fokuserer på å genererer dollar utan sportsleg interesse utover dette. Skandaløst

Link to comment
Share on other sites

Det er særdeles mange grunner til å kritisere Kroenke, og jeg hadde gjerne sett at vi hadde hatt "lokale" individer som eide klubben forsatt, men jeg vil faktisk ta Kroenke litt i forsvar når det gjelder denne konkrete saken.

 

Når det gjelder artiklene som ligger på nettet vedrørende hans uttalelser på en konferanse i statene så mener jeg at hele saken er "oppblåst" av de vanlige tabloide mediatrollene. Leser man litt mer om hans kommentarer så henviser han også til oljesjeikene som spytter inn masse penger i klubber når oljeprisene er høye og som like lett kan forsvinne hvis/når oljepengene skrumper inn.

Slik jeg tolker hans kommentar så har han ikke gått inn Arsenal for å "kjøpe" pokaler, men for å være med på å utvikle en klubb til å ha en bærekraftig økonomi som kan stå på egne ben uten "pengeinnsprøytninger" fra eier(ne).

 

Neida, jeg er ikke så dumtroende at jeg tror at Kroenke kjøpte majoritetsposten i klubben av rent idealistiske årsaker, og jeg frykte også bakenforliggende motiver (ala Glazierfamilien), men jeg ser heller ikke at arabiske oljesjeiker eller russiske oligiarker er noe bedre alternativ.

 

Dessverre så er det slik at det er pengene som rår og det blir færre og færre klubber som er eid av lokale ildsjeler, og fra mitt ståsted så er dette en utvikling som er med på å ødelegge "sjela" til fotballen.

 

Men som sagt når det gjelder de konkrete overskriftene som verserer akkurat nå vedrørende Kroenkes kommentarer så blir jeg ikke så opphisset.

Link to comment
Share on other sites

kan ikke lenger skylde på pengene eller eierne som årsak til at Arsenal mislykkes. Se på Leicester! ;) Og Arsenals økonomi er mer enn god nok nå til at de kan hevde seg, hvis de VIL! For det er viljen det står mest på i Arsenal for tiden. Når man ikke vil noe sterkt nok, hjelper det ikke med en hel pengebinge å rutte med. Det er forferdelig frustrerende og vondt helg etter helg å sitte og se på et lag som egentlig burde ha ledet ligaen med mange poeng, og som definitivt burde vært videre i FA-cupen, men som i all hovedsak bare har seg selv å takke for at de går på trynet. Vil de virkelig seg selv så vondt? Hvorfor klarer de ikke å gå litt mer i kjelleren og mobilisere? Tror de at de kan spasere seg til pokaler i England, uten å måtte kjempe? Har de ingen selvrespekt? Jeg må innrømme at jeg forstår mindre og mindre av det som skjer i klubben nå. Og når Wenger sitter på pressekonferansen og sier at "vi ga alt", så kan man lure på om han har sett samme kamp. Jo, de ga alt, i de fem minuttene overtiden varte. Men da var det for sent. At de fort kunne fått omkamp i og med at de skjøt i stanga, må ikke brukes som unnskyldning eller sovepute for det alvorlige underliggende problemene dette laget har. Og jeg er heller ikke i tvil om at den som har ansvaret for å få maksimalt ut av materialet er og blir Wenger. Men han virker fullstendig ute av stand til å se seg selv og det som nå skjer. Det er i grunnen bare trist.

Link to comment
Share on other sites

Hei piscator. Long time no see.

 

Alle disse karaktertrekkene påpekte vi to her inne på dette forum for ørten sesonger siden. Laget har "skranglet med" siden dengang uten reell utvikling. To stjernekjøp og to finaler har på mange måter gitt oss håp og kamuflert at de samme svakhetene har vært der hele tiden, og forutsatt at ikke et mirakuløst vendepunkt skjer med øyeblikkelig virkning så er jeg redd bobla sprekker fullstendig nå.

 

Fabregas og van Persie drog ikke på jakt etter penger, men fordi de ikke trodde på prosjektet. Hvor lenger gidder dagens nøkkelspillere å være med på dette? Arsenal trenger en innsprøytning av noe nytt. Et nytt ansikt som kommer med noe nytt som kan engasjere og motivere både spillere og supportere, for bottom line nå er at Arsene Wengers ord er i ferd med å bli fullstendig kraftløse. Hans ord, og ikke minst hva han gjør og ikke gjør, strider fullstendig med det andre øyne ser.

 

Det følger selvsagt ingen garantier med det å skifte manager, annet enn at denne evige og kjedsommelige sirkelen av "same old" brytes. Det må snart skje for atmosfæren rundt klubben er i ferd med å bli fullstendig forgiftet, og det er ingen grunn til å tro at de samme menneskelige mekanismene som er i funksjon på tribunene også i større eller mindre grad finnes i garderoben. I alle fall hos dem som vet med seg selv at de har mer ved seg enn det som kommer frem i dette laget.

 

 

PS. Gå tilbake til side 1 på denne tråden ........

Edited by Sir J
Link to comment
Share on other sites

Hei Sir John, lenge siden ja, og hyggelig å høre fra deg igjen..

 

og ståa i klubben er som du skriver mer eller mindre uforandret. I åpningsposten i denne tråden, datert 17. april 2011, skrev Stefan B; "Mentaliteten til guttene er så skjør og direkte dårlig at jeg blir kvalm". Det kunne like gjerne vært en kommentar etter gårsdagens cuptap for Watford...

 

Ja, klubben skriker etter forandring. Noen ganger må man gjøre endringer bare for endringens skyld, og Arsenal har vært der i mange år allerede. To cupgull de foregående sesongene forandrer ikke på det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gleder meg til neste sesong. Jeg gadd ikke å se kampen mot Watford og jeg tror jeg ikke kommer til å utsette meg for kampen borte mot Barca. Men seriekampene skal jeg se, samma faen!

 

Alt Arsenalrelatert kjeder meg for tiden, men det er veldig mye riktig. Vi trenger en utrenskning i troppen, mer enn nye spillere. Jeg hadde ikke hatt noe i mot om vi satset på egne unggutter som erstattere for Rosicky, Arteta og Flamini. En til to top quality players, og vi kan sloss på alle fronter. Det selv med Wenger ved roret.

 

Hilsen Tapapa, som ikke vil sparke Wenger. I teorien kan vi vinne serien, selvom jeg ikke har troa i det hele tatt. Jeg satser på at Leicester sørger for at jeg for første gang i mitt liv får oppleve at Tottenham vinner serien. Jeg tror vel ikke helt på at vi får oppleve St. Trottinghams day engang.

 

Er vi litt heldigere med skader, noe få forsterkninger,så kan det bli morsomt. Det fine med fotball er at man alltid kan se framover mot nye muligheter. Selv Manchester United fans lever nok i illusjonen om at de kommer til å konkurrere om CL-plass neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Kroenke er en eier som måler suksess i form av kontantstrøm. Såpass er innlysende for alle. Langt fra ideelt for en institusjon hvis formål var ment å være en fotballklubb.

 

Det er dog ikke derfor vi har 11 rådville og til dels umotiverte spillere utpå banen, og har hatt det med kun en håndfull unntak hele sesongen. Vi har en haug med glimrende spillere og like mange gode, men sammen er de ikke et lag. Det ansvaret faller ikke på hverken spillerne selv eller på eieren. Dette er managerens jobb, og han har i ti år nå surfet på sitt revolusjonerende inntog og byggingen av nytt stadion.

 

Hos mange er det faktisk fortsatt mulig å flyte videre på den bølgen, spesielt hos Kroenke så lenge pengene ruller som forventet.

 

Det er kun en mann som kan forandre denne situasjonen, Wenger selv. Enten i form av å ta sitt ansvar og trekke seg, eller ved fundamentalt å endre sin egen tilnærming til jobben. Hvor sannsynlig er det etter alle disse årene?

 

Det som er mest sannsynlige er at vi får ennå ett år, og at dette stort sett blir som de foregående. Noe annet vil faktisk overraske meg, men bevares.

Personlig er nå frykten for ytterligere oppsmuldring større enn troen på at Wenger kan lede oss til nye høyder.

 

 

Vi får prøve å komme oss hjem fra Barcelona med æren i behold, begynne med å slå Everton og rulle inn 9 strake til vi står med pokalen i hånda. Any takers?

Link to comment
Share on other sites

@ Sir John & Piscator: Spot on!

 

@ Tapapa: Jeg ønsker ikke at Wenger skal sparkes, men trekke seg selv. For meg er det en stor forskjell på hvordan hans avgang skjer, men at det er på tide med en utskiftning i toppen er jeg ikke i tvil om. Jeg har ingen illusjoner om at Wenger skal skal klare noe bedre om han blir, selv med nye spillere inn. Skader må vi regne med, og skadeproblemer er ikke nytt av året i denne klubben. Jeg satser også på Leicester, men jeg satser på at de skal holde unna fot Tottenham så jeg fremdeles ikke vil ha opplevd at Tottene vinner ligaen. Men på et punkt er jeg enig, vi får ikke oppleve St Totteringham's Day i 2016.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Om noen ser atl.madrid mot Barca nå er dette grunnen til at jeg ønsker meg Simone nå som enkelte andre managere skifter beiter. Han får enheten til å jobbe som ett lag og ha dødelige overganger. Ja takk hver dag i uka til fordel for ballinnehav og pasninger utenfor motstanders 16-meter.

Nå er det ikke sikkert de vinner men jeg er imponert over arbeidsinnsatsen som nedlegges. Dobbelmarkering på Messi, suarez og neymar nesten konstant.

 

Så kan man jo undre seg hvorfor Simone ville tatt steget ned til Arsenal, men rarere ting har skjedd. Noen ganger ønsker de noe nytt også.

Link to comment
Share on other sites

Kall gjerne arsenal et steg ned, med tanke på at Atlético gjør det bedre om dagen prestasjonsmessig. Men vi er allikevel en mye større klubb enn Atlético, det har vi alltid vært. de fleste managerene kunne nok tenkt seg å styrt skuta her.

Edited by Pirès#7
Link to comment
Share on other sites

Kall gjerne arsenal et steg ned, med tanke på at Atlético gjør det bedre om dagen prestasjonsmessig. Men vi er allikevel en mye større klubb enn Atlético, det har vi alltid vært. de fleste managerene kunne nok tenkt seg å styrt skuta her.

 

 

Det har du rett i. Jeg tenkte mer på situasjonen per dags dato, som ikke tilsier mye for at Simone ville reist fra Atletico til Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt? blant annet at manageren er så sterk i klubben at styret ikke har noe de skulle sagt med tanke på det å vurdere managerens stilling... I tillegg til at det virker som det er begrenset med fotballkunnskaper i styret. Det er businessmenn som best kan det å tjene masse penger.

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt? blant annet at manageren er så sterk i klubben at styret ikke har noe de skulle sagt med tanke på det å vurdere managerens stilling... I tillegg til at det virker som det er begrenset med fotballkunnskaper i styret. Det er businessmenn som best kan det å tjene masse penger.

Om dette er tilfelle er jeg ikke sikker på. Jeg kan like gjerne se for meg at det er styret som lar Wenger sitte så lenge han vil fordi han år etter år er i stand til å innfri de økonomiske målene styret setter for klubben.

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt? blant annet at manageren er så sterk i klubben at styret ikke har noe de skulle sagt med tanke på det å vurdere managerens stilling... I tillegg til at det virker som det er begrenset med fotballkunnskaper i styret. Det er businessmenn som best kan det å tjene masse penger.

 

Om dette er tilfelle er jeg ikke sikker på. Jeg kan like gjerne se for meg at det er styret som lar Wenger sitte så lenge han vil fordi han år etter år er i stand til å innfri de økonomiske målene styret setter for klubben.

 

Jeg tror dere begge har i hovedsak har rett.

 

Wenger har hatt (og har kanskje fremdeles) en sterk stilling i klubben. Det skal svært mye til for at styret skal gå i mot Wenger så lenge klubben går godt økonomisk. Jeg er usikker på hvor mye Kroenke, Sir Chips og resten av styremedlemmene har av interesse for det sportslige driften av klubben sett i forhold til den økonomiske. Ett unntak er nok Ken Friar, som jeg er fristet til å kalle Mr Arsenal etter 60 år i diverse roller i klubben, men han er nå en godt aldrende mann som kanskje er med i styret mer som et "alibi" enn som en som har noen som helst reell innflytelse i de ledende organer.

Link to comment
Share on other sites

Det ble en liten diskusjon på facebookforumet med tanke på hva klubben og fansen burde kunne forbedre for å få en mer lignende stemning under kamp som man ser i en del andre klubber. Et av temaene som ble diskutert var om vi burde hatt vår egen "anthem". Det var jo en liten periode hvor Elvis Presley's Wonder of You ble spilt før kamp, men dette har vi sluttet med. Noen som vet hvorfor?
Uansett, jeg tror det ville vært lurt å få oss vår egen sang/anthem for å få opp stemningen før kamp. Og jeg søkte litt rundt og fant denne https://www.youtube.com/watch?v=PaVx2CN9NMY

 

Refrenget:

_

 

 

Harmony! Harmony!
Let's all join in harmony
Sing away the hurt and fear
A great new dream will soon be here

 

_

Victoria Concordia Crescit

Noen som har noen andre forslag til eventuelle "anthems" som kunne passet?

Det finnes jo også en del låtskrivere/musikere som har en forkjærlighet for klubben vår, og jeg tenker det ikke burde være altfor vanskelig å få en av dem til å (iallefall prøve å) skrive en låt som kan bli vår "footballanthem".

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

Det var jo en liten periode hvor Elvis Presley's Wonder of You ble spilt før kamp, men dette har vi sluttet med. Noen som vet hvorfor?

Veldig glad i Elvis, Arsenal og den sangen, men var vel slik at en stor andel av supporterne mislikte den og ikke så hvorfor den var relatert til fotball (Noe som forøvrig er sant, men det er svært få av disse sangene som spilles for lagene som er fotball-relaterte)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også sansen for Elvissangen, men jeg tror ikke en "supportersalme" kan bestemmes den må komme naturlig. Med naturlig så må det være en sang som fansen identifiserer seg med, enten på grunn av teksten eller at den kommer fra en artist eller gruppe som de kan identifisere seg meg.

 

Jeg har ikke så mange eksempler på slikt, men ser vi på Liverpool så var det en stor (og fin) hit fra en lokal gruppe (selv om sangen egentlig er fra en amerikansk musical). Fra Norge så har f.eks. Brann "Nystemten" som har en klar lokal tilknytning.

 

Med min komplette fravær av sangstemme så har jeg egentlig ikke gått alt for mye inn i "Arsenal-sangene" som eksisterer, men jeg tror at en "Arsenalhymne" må enten være en allerede innarbeidet Arsenalsang eller en sang fra en artist/gruppe som fansen kan identifisere seg med. Den bør også være lettsunget og kanskje også ha en viss "andektighet" over seg.

 

I nyere tid så er vel "Three Lions (football is coming home)" et godt eksempel på en sang som på en måte er "bestemt" som en hymne og som virkelig slo an, men det er nok langt i mellom slike som virkelig slår an.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av dem som ikke likte Wonder of You som anthem. Sangen er fin den, men både rytmen og teksten blir helt feil slik jeg ser det. Der Ynwa handler om at man aldri er alene/samhold gjennom tykt og tynt handler feks I'm forever blowing bubbles om drømmer som kommer og går. Wonder of You handler om kjærlighet til en kvinne(Klubben). Og selv om de fleste Arsenalsupportere elsker klubben, føler jeg at trykket blir mer på '(vid)underet deg', en ensidig kjærlighet fremfor samhold/drømmer.

Selv foretrekker jeg WHams hymne foran Pools mest fordi det er en litt mer lystig og enkel rytme samt at den handler om drømmer.

 

Football's coming home handler også om dette. Drømmer/forhåpninger som vi har sammen. Og det er det Arsenal FC er for meg.

 

Leste at det visstnok var en avstemning over hva slags sang vi ville ha som hymne og Wonder of You var ikke en gang den sangen som vant..

Link to comment
Share on other sites

Med naturlig så må det være en sang som fansen identifiserer seg med, enten på grunn av teksten eller at den kommer fra en artist eller gruppe som de kan identifisere seg meg.

"Dido" er Arsenal-supporter og født og oppvokst i området, men det hjelper vel lite når hun har de mest treige og depressive sangene ever? (+ en veldig god sangstemme som 0.0003% av alle fotballsupportere kan klare å synge på)

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...