Jump to content

Hva er galt med Arsenal F.C?


Stefanb

Recommended Posts

Uansett hvordan man vrir og vender på det - så er vi dårligere enn de andre top5 laga, siden vi taper mest poeng mot dem. Snubler mindre mot dårligere lag? Mindre enn chelsea og Tottenham ja - men alikevel er vi dårligere enn dem når det gjelder. De vinner mot oss = 6-poengs kamp. Vi vinner mot "bunnlag" = 3-poengs kamp.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvordan man vrir og vender på det - så er vi dårligere enn de andre top5 laga, siden vi taper mest poeng mot dem. Snubler mindre mot dårligere lag? Mindre enn chelsea og Tottenham ja - men alikevel er vi dårligere enn dem når det gjelder. De vinner mot oss = 6-poengs kamp. Vi vinner mot "bunnlag" = 3-poengs kamp.

Svaret på dette får vi ved sesongslutt. Dersom vi ender opp med flere poeng enn Chelsea og Tottenham så er vi ett bedre lag over en hel sesong uavhengig av resultatet i enkeltkamper. Så fasiten er ikke langt unna.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvordan man vrir og vender på det - så er vi dårligere enn de andre top5 laga, siden vi taper mest poeng mot dem. Snubler mindre mot dårligere lag? Mindre enn chelsea og Tottenham ja - men alikevel er vi dårligere enn dem når det gjelder. De vinner mot oss = 6-poengs kamp. Vi vinner mot "bunnlag" = 3-poengs kamp.

 

Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det laget som har flest poeng etter 38 kamper det beste laget. Hver seier gir 3 poeng og hvert tap gir 0. United har færre poeng enn City i topp-oppgjørene, men kom ikke her og si at City har vært et bedre lag sesongen sett under ett.

Link to comment
Share on other sites

City har hatt evnen til å mobilisere i enkeltkamper, men ikke stått løpet ut som de gjorde ifjor. Toppnivået dems er nok nærmest united iår som også ligaplasseringen tilsier.

United har vært soleklart mest stabile i hele sesongen, og belønnes med tittelen allerede før mai av den grunn.

 

Vil tro at grunnen til at vi har sjansen på top4 til tross for elendig statistikk mot top5 lagene er at vi har klart å tette igjen litt bakover kontra ifjor. Vi er vel på andreplass når det gjelder færrest innsluppene mål. Bedring bakover altså, men det er vel særlig i "storkampene" vi har feilet.

Link to comment
Share on other sites

 

Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det laget som har flest poeng etter 38 kamper det beste laget. Hver seier gir 3 poeng og hvert tap gir 0. United har færre poeng enn City i topp-oppgjørene, men kom ikke her og si at City har vært et bedre lag sesongen sett under ett.

 

Facit

Link to comment
Share on other sites

Vi selger våre beste spillere til våre konkurrenter, det er hovedproblemet til Arsenal. Styret tenker langsiktig investering og langsiktig økonomi. Vi har en eier som er usynlig, stum og fullstendig likegyldig til det sportslige. Vi er en klubb uten ambisjoner annet enn i hodet til Wenger: Andre klubber tror ikke på det, fansen tror ikke på det og ikke minst; spillerne virker ikke å tro på det. Da blir resultatet akkurat slik som vi har sett de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Etter at vi tapte hjemme for Swansea 1. desember har vi spilt 19 PL-kamper (en halv sesong). Fasiten sier 13-3-3 som gir 42 poeng. Det er jammen ikke dårlig. Kan vinne serien med sånn uttelling. Allikevel er glasset halvtomt for mange goonere. Jeg forstår ikke den voldsomme negativiteten. Sannsynligvis er hovedgrunnen til vår suksess de siste månedene at de nye spillerne trengte litt tid til å komme i gang og at hullene etter Song og RvP etterhvert har jevnet seg noe ut.

 

Hatet som er rettet mot van Persie, Wenger, Kroenke m.fl. er for meg komplett uforståelig, og i mine øyne irrasjonelt. Haters gonna hate.

 

For å ta van Persie først. Det er selvfølgelig trist å miste en så god spiller, og enda verre å miste ham til en konkurrent. Fotballen har blitt sånn at penga teller mye mer enn lojalitet. Dermed blir det mange flere spilleroverganger, også høyprofilerte overganger med masse penger involvert. Allikevel synes jeg Judasstemplingen er hyklersk. Mer enn halve laget vårt (og andres) består da av Judaser. I Malaga sitter det mange fans som spytter på ettermælet til Santi og Nacho. Det finnes sikkert Auxerrefans som fortsatt er bitre for at Sagna valgte oss. Und so weiter.

 

Det som er litt pussig er at de som oftest er ute med Judasstempelet er de samme som ivrer mest for at vi skal kjøpe, kjøpe, kjøpe. Helst høyprofilerte Judaser...

 

Misnøyen med Wenger har jeg også problemer med å forstå. Jeg synes fortsatt han gjør en sensasjonelt bra jobb tatt i betraktning arbeidsforholdene. Utenfor vår lille goonerboble har jeg tilgode å møte fotballfolk som ikke er imponert over hva han får til.

 

Jeg har ikke så veldig mye til overs for Kroenke. Virker som om han driter i fotball, og bare tenker avkastning på sin investering. Allikevel klarer jeg ikke helt å hate mannen. Ting kan alltid bli verre. Tenk om vi var eiet av et hedgefond? Eller en finansskurk som tappet hele klubben for verdier?

 

Vi er på god vei til å hente 70+ poeng i PL denne sesongen. De som uffer seg over at Wenger svekker laget og klubben hvert eneste år, burde ta en titt på poengfangsten vår i sesongene etter at vi flyttet til Emirates. Da blir det litt tullete å kaste ut sånne negative påstander.

 

Jeg gleder meg som en unge til at vi skal klå ManU på søndag. VICTORY THROUGH HARMONY.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener spillegruppa som er idag nå er gode nok? Og at neste sesong vil vi spise kirsebær med Manchester lagene?

Da tror jeg du lever i en fantasiverden. Selger man kremen og erstatter den med muggost så blir man straffet deretter.

Jeg tror vi må ha 4-5 kraftige forsterkninger til laget for å tenke tanken på å utfordre. Ikke bare spillere som skal erstatte første 11'eren.

 

Men lov å ha forskjellige meninger, jeg er i likhet med mange andre kritisk til Wenger og styre. At du og noen andre har problemer med å forstå det er greit, men jeg har like store problemer med å forstå hvordan du kan mene noe annet. Korenke virker vi til dels enige om.

 

Ja vi har hatt en sterk periode i PL, mye pga vi har møtt overkommelig motstand i alle disse kampene, men det er likefullt en sterk avsluttning på sesongen. For meg holder det ikke at vi kjemper inn en 3/4 plass 20-30 poeng bak seriemesteren år etter år. Man må endre totalt tankegangen i klubben,

Link to comment
Share on other sites

Du vinner ingenting med halve sesonger, og denne halve sesongen føyer seg inn i rekken av halve sesonger og danner et mønster om ett skritt frem og minst ett tilbake .... osv.

Det er klart at det er enkelt å sammenligne med værre scenarioer og konkludere med at det ikkje er så ille. Positiv egenskap det, men i en konkurransesituasjon fører det nok ikke frem.

For meg ser det ut som det er besluttet at United, City og Chelsea ikke kan konkurreres med og derfor rigger en hele driften av klubben mot CL kvalifisering og maks utbytte, og Arsene Wenger er en like stor brikke i dette som enhver styrerepresentant. Det er kun en aktør som med store bokstaver prediker et annet budskap.

 

...., men bevares hvis det nå er nye toner så for all del. Gi gass!!

Link to comment
Share on other sites

Så du mener spillegruppa som er idag nå er gode nok? Og at neste sesong vil vi spise kirsebær med Manchester lagene?

Da tror jeg du lever i en fantasiverden. Selger man kremen og erstatter den med muggost så blir man straffet deretter.

Jeg tror vi må ha 4-5 kraftige forsterkninger til laget for å tenke tanken på å utfordre. Ikke bare spillere som skal erstatte første 11'eren.

 

Men lov å ha forskjellige meninger, jeg er i likhet med mange andre kritisk til Wenger og styre. At du og noen andre har problemer med å forstå det er greit, men jeg har like store problemer med å forstå hvordan du kan mene noe annet. Korenke virker vi til dels enige om.

 

Ja vi har hatt en sterk periode i PL, mye pga vi har møtt overkommelig motstand i alle disse kampene, men det er likefullt en sterk avsluttning på sesongen. For meg holder det ikke at vi kjemper inn en 3/4 plass 20-30 poeng bak seriemesteren år etter år. Man må endre totalt tankegangen i klubben,

Ja, jeg mener dagens spillergruppe er sterk nok til å til å kapre 80+ poeng neste sesong, dersom ikke sentrale spillere forsvinner.

Jeg tror at 4-5 kraftige forsterkninger vil HINDRE oss i å utfordre de beste i PL. Kontinuitet i spillergruppe og spillesystem er i mine øyne langt viktigere enn opphausede 'stjernespillere'.

Jeg forstår ikke hvorfor du prøver å snakke ned prestasjonene de siste 19 kampene. Overkommelig motstand? Vi har møtt alle lagene i PL untatt ManU og QPR, Også har vi møtt Reading og WBA to ganger.

Link to comment
Share on other sites

For å ta van Persie først. Det er selvfølgelig trist å miste en så god spiller, og enda verre å miste ham til en konkurrent. Fotballen har blitt sånn at penga teller mye mer enn lojalitet. Dermed blir det mange flere spilleroverganger, også høyprofilerte overganger med masse penger involvert. Allikevel synes jeg Judasstemplingen er hyklersk. Mer enn halve laget vårt (og andres) består da av Judaser. I Malaga sitter det mange fans som spytter på ettermælet til Santi og Nacho. Det finnes sikkert Auxerrefans som fortsatt er bitre for at Sagna valgte oss. Und so weiter.

 

Her er det tydelig at du har gått glipp av en viktig faktor. Hatet mot van Persie har ingenting med at han valgte å forlate klubben. Det har kun å gjøre med at han valgte en rival i samme liga istedet for å gå til et lag i utlandet. De spillerne du peker på gikk til en klubb i utenlandsk liga. Supporterne i Malaga hadde nok hatt en annen reaksjon om Cazorla gikk til Barcelona eller Real Madrid.

 

Og så kan folk messe så mye de vil om at Arsenal kan skylde seg selv og bla bla bla. Faktum er at van Persie gjorde det klart for ledelsen at det var kun en klubb han var interessert i å signere for. Mest sannsynligvis etter en samtale med Ferguson som ikke var godkjent av klubben. At Arsenal burde ha nektet å selge han til United er det ingen som helst tvil om, men det fritar ikke van Persie for noe som helst skyld. Han har pissa på supporterne, og kommer til å få den velkomsten han fortjener når han setter sine ben på Emirates på søndag.

Link to comment
Share on other sites

Mtp van Persie syns jeg det er merkelige sammenligninger du kommer med, RastaPinky.

 

Det at RvP, fungerende kaptein i Arsenal stikker til en av våre største rivaler kan overhode ikke sammenlignes med en på den tiden uprofilert Sagna fra Auxerre eller Santi og Nacho fra kriserammede Malaga.

 

Edit: Kim kom meg i forkjøpet, gitt :P

Edited by MikL02
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener dagens spillergruppe er sterk nok til å til å kapre 80+ poeng neste sesong, dersom ikke sentrale spillere forsvinner.

Jeg tror at 4-5 kraftige forsterkninger vil HINDRE oss i å utfordre de beste i PL. Kontinuitet i spillergruppe og spillesystem er i mine øyne langt viktigere enn opphausede 'stjernespillere'.

Jeg forstår ikke hvorfor du prøver å snakke ned prestasjonene de siste 19 kampene. Overkommelig motstand? Vi har møtt alle lagene i PL untatt ManU og QPR, Også har vi møtt Reading og WBA to ganger.

 

Poengene har vi tatt mot overkommelig motstand ja.

La oss ta de siste 20 kampene våre (hjemmekamper uthevet):

13 seiere (wba x2,reading x2,wigan,newcastle,west-ham,stoke,sunderland,villa,swans, norwich,fullham)

3 uavgjorte: (southhampton, liverpool, everton)

4 tap: (swansea, city, chelsea, tottenham)

 

Jeg syntes ikke det er så forbanna overbevisene jeg da. Det er der vi MÅ være for å henge med. Verken mer eller mindre.

 

Til sammenligning har united på siste 20:

16 seire

3 uavgjort

1 tap

 

Kanskje det illustrerer det bedre? Hvor gode vi må være over tid for å henge med?

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Det har vært snakket mye om at kjøp av nye spillere ikke alltid er løsningen. Det er ingen garanti for at innkjøp av stjernespillere vil føre oss noe nærmere ligagull enn den troppen vi har i dag.

 

I den forbindelse har jeg tenkt ut et scenario. La oss si at Wenger og resten av klubbledelsen snur på flisa, og kjører igang med den kjøpefesten som størsteparten av folk her på forumet mener vi må ha. Vi kjøper inn 4-5 spillere av ypperste klasse, og alt er bare ren glede før sesongen starter. Etter 38 spilte kamper ender laget utenom topp 4. De spillerne som størsteparten av forumistene mente at vi bare måtte ha, har ikke slått til som forventet. Hvordan vil folk her inne reagere da? Vil man si at det er helt greit, etter som klubben viste ambisjoner før sesongstart med å hente de spillerne vi har mast om i evigheter, eller vil man da snu på flisa og kritisere ledelsen for å ha brukt så mye penger på spillere som ikke har slått til. Vil man fortsette å mene Wenger er udugelig som manager.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært snakket mye om at kjøp av nye spillere ikke alltid er løsningen. Det er ingen garanti for at innkjøp av stjernespillere vil føre oss noe nærmere ligagull enn den troppen vi har i dag.

 

I den forbindelse har jeg tenkt ut et scenario. La oss si at Wenger og resten av klubbledelsen snur på flisa, og kjører igang med den kjøpefesten som størsteparten av folk her på forumet mener vi må ha. Vi kjøper inn 4-5 spillere av ypperste klasse, og alt er bare ren glede før sesongen starter. Etter 38 spilte kamper ender laget utenom topp 4. De spillerne som størsteparten av forumistene mente at vi bare måtte ha, har ikke slått til som forventet. Hvordan vil folk her inne reagere da? Vil man si at det er helt greit, etter som klubben viste ambisjoner før sesongstart med å hente de spillerne vi har mast om i evigheter, eller vil man da snu på flisa og kritisere ledelsen for å ha brukt så mye penger på spillere som ikke har slått til. Vil man fortsette å mene Wenger er udugelig som manager.

Da kommer alt gnålet om at Wenger bruker dem feil.

 

BE - hater å shoppe

Link to comment
Share on other sites

 

Poengene har vi tatt mot overkommelig motstand ja.

La oss ta de siste 20 kampene våre (hjemmekamper uthevet):

13 seiere (wba x2,reading x2,wigan,newcastle,west-ham,stoke,sunderland,villa,swans, norwich,fullham)

3 uavgjorte: (southhampton, liverpool, everton)

4 tap: (swansea, city, chelsea, tottenham)

 

Jeg syntes ikke det er så forbanna overbevisene jeg da. Det er der vi MÅ være for å henge med. Verken mer eller mindre.

 

Til sammenligning har united på siste 20:

16 seire

3 uavgjort

1 tap

 

Kanskje det illustrerer det bedre? Hvor gode vi må være over tid for å henge med?

 

Tja, det er nå bedre enn alle lag i PL untatt ManU, da. De har hatt en forbausende høy utteling denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Alikevel 9 poeng tapt kontra laget vi skal utfordre neste år. Og det i vår glansperiode av sesongen.

Jeg beundrer din optimisme, håper vi går ut på søndag og grisebanker United. Desverre viser tendensen denne sesongen at når det står ett godt lag på andre banehalvdel trekker vi det korteste strået.

 

Samme optimisme rundt neste sesong med samme spillegruppe klarer jeg heller ikke se. Vi har for mye dårligt i laget som ikke presterer (kun enkeltkamper).

Giroud, Gervinho, Walcott, Vermaelen, Diaby, Keeperne (x3), Rosiscky, Shava, Squillachi, (enkelte blir jo automatisk borte pga kontrakter)

 

Jeg sier ikke alle bør ut eller selges, men det er påfallende hvor gode de kan være i en enkeltkamp for så å klappe igjennom (evt skade seg) så å si resten av sesongen.

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Det burde vært forbudt å sparke managere midt i sesongen. Et overgangsvindu for dem, som kun var åpent i juni og juli, hadde vært tingen! For det å disponere kreftene/troppen optimalt gjennom 9 lange måneder, er en helt vesentlig del av jobben deres. Ja, kanskje er det selve jobben?!

 

Derfor kjøper jeg ikke helt argumentasjon som plukker ut 19 kamper fra en eller annen periode midt i sesongen; enten dette peker i positiv eller negativ retning. Det er sluttsummen i mai som teller! I år, som de foregående år, ligger det an til å bli litt skuffende, men ingen katastrofe.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært snakket mye om at kjøp av nye spillere ikke alltid er løsningen. Det er ingen garanti for at innkjøp av stjernespillere vil føre oss noe nærmere ligagull enn den troppen vi har i dag.

 

I den forbindelse har jeg tenkt ut et scenario. La oss si at Wenger og resten av klubbledelsen snur på flisa, og kjører igang med den kjøpefesten som størsteparten av folk her på forumet mener vi må ha. Vi kjøper inn 4-5 spillere av ypperste klasse, og alt er bare ren glede før sesongen starter. Etter 38 spilte kamper ender laget utenom topp 4. De spillerne som størsteparten av forumistene mente at vi bare måtte ha, har ikke slått til som forventet. Hvordan vil folk her inne reagere da? Vil man si at det er helt greit, etter som klubben viste ambisjoner før sesongstart med å hente de spillerne vi har mast om i evigheter, eller vil man da snu på flisa og kritisere ledelsen for å ha brukt så mye penger på spillere som ikke har slått til. Vil man fortsette å mene Wenger er udugelig som manager.

 

Det ingen garanti, men det er ingen garanti for at spillerene vi har tilgjengelig pdd. engang holder nivået neste år. For alt vi vet vil Giroud, Podolski og Cazorla alle sammen være skikkelig møkk neste sesong. Tar man dog utgangspunkt at vi kjøpte 3 spillere i fjor. Hvorav 1 faktisk var en stjernespiller (Cazorla) og 2 var gode spillere så endte vi vel opp med akkurat hva vi betalte for? Cazorla har som regel vært knallgod, mens Podolski og Giroud har vært brukbare. Jeg regner med det samme vil være tilfellet om vi kjøper et par-tre spillere av samme kaliber i sommer også. Man må selvfølgelig følge med på spilleren for å se hvilke kvaliteter han har og om han passer i ligaen. Samtidig som alder også burde bli tatt i betraktning.

 

I det scenarioet du har satt opp så ville jeg vært veldig fornøyd med at klubben sprengte banken og faktisk viste ambisjoner. Jeg ville selvfølgelig vært skuffet over å ikke nå topp 4, men et slik scenario blir rimelig vanskelig å forestille seg da det er så mange faktorer man må ta forhold til. Alt fra skader, suspensjoner, taktikk, form etc. etc.

 

Hadde vi kjøpt Adler/Begovic/Mignolet, Subotic, Capoue/Gonalons, Draxler og Jovetic for så å ryke ut av topp 4 så kan man hvertfall ikke klage på kvaliteten i laget. Såfremt ikke manageren hadde benket samtlige av de for langt dårligere spillere eller såfremt det ikke er et skadehelvete av ufattelige proporsjoner så klarer jeg ikke å se for meg at et lag bestående av slik kvalitet ikke ville ha endt opp i topp 4. I så fall ville det sagt mye om kvaliteten på Premier League, men da må United, City og Chelsea virkelig bruke penger i sommer.

 

Fundamentet ligger der (Szczesny, Sagna, Jenkinson, Koscielny, Mertesacker, Vermaelen, Gibbs, Monreal, Arteta, Ramsey, Wilshere, Cazorla, Walcott, Chamberlain, Podolski, Giroud), men i mine øyne så trenger vi ekstra kvalitet i de posisjonene jeg har satt opp.

Link to comment
Share on other sites

Det burde vært forbudt å sparke managere midt i sesongen. Et overgangsvindu for dem, som kun var åpent i juni og juli, hadde vært tingen!

En ypperlig ide! Da hadde vi kanskje også blitt kvitt noen av de som kun kjøper en klubb for å leke storfolk i fotballen. Et slikt overgangsvindu ville ikke minst tvinge eiere/styrene til å tenke mer langsiktig både når det gjelder spillermateriell og lagledelse.

 

På den annen side så ville ikke et slikt vindu helt stoppe eiere fra å ender på ledelsen. det ville vel i praksis bli mulig for eier/styre å sette manager på "reservebenken"/tribunen og la ass. manager overta styringen ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
×
×
  • Create New...