Jump to content

Hva er galt med Arsenal F.C?


Stefanb

Recommended Posts

"Dido" er Arsenal-supporter og født og oppvokst i området, men det hjelper vel lite når hun har de mest treige og depressive sangene ever? (+ en veldig god sangstemme som 0.0003% av alle fotballsupportere kan klare å synge på)

Selvsagt. Det er mer enn ett "krav" som må oppfylles for å finne den rette "hymnen"..

 

-------

 

"Hymnen" var et punkt som Simbad nevnte i sitt innlegg, men det er mange andre punkt som også bør adresseres for å få opp stemningen.

 

Billettpriser: Det å prise "lokalbefolkningen" ut av stadion til fordel for "fotballturister" (joda, jeg skyter meg selv i foten nå) er ikke med på å løfte stemningen.

Hvis det blir for mange turister eller lokale "japper" uten den samme tilknytningen til klubben som det den lokale "flergenerasjons"-fansen har så blir det ikke den samme stemningen. Hvis man ikke kan sangene, hvis man ikke kan "chanten" o.s.v. så blir det mindre stemning (igjen skyter jeg meg selv i foten).

 

Spillet: Når laget ikke lever opp til forventningene, eller ikke bruker ressursen som klubben har så blir stemningen også lettere noe trykket.

 

Det er mange faktorer som gjør at stemningen varierer rundt om på diverse stadioner, og Arsenal har vel aldri vært kjent for å ha den mest høylytte fansen. Men hvis det "funker" på banen så vil det også "funke" på tribunene. Det å lage "kunstige" stimuli for å få opp stemningen vil ikke fungere, dette er min enkle og naive holdning.

Link to comment
Share on other sites

Det at det er mer enn en faktor er klart men dette er kanskje den faktoren vi supportere lettest kan være med å påvirke?

At man med 'kunstig stimuli' ikke kan få opp stemningen noe er jeg uenig i. Er ganske sikker på om at vi fikk 'vår egen hymne' at det vil hjelpe en del på samholdet og flere vil nok etterhvert bli med å synge når man er blitt vant med det. Er adrenalinet høyere ved kampstart er det nok også større sjans for at flere blir med å synger under kampen. Tror et annet tips som klubbledelsen kunne satt i gang var å gjøre avtaler med enkelte supportere/ledere som kanskje kan være med å fyre opp stemningen. Det er jo flere supportergrupper rundt om i verden kanskje noen av dem ville være interessert i å fyre opp stemningen med feks megafon eller lignende. Skader iallefall ikke å holde en god dialog med flere av supportergruppene og spørre.

Kan være dette er blitt gjort tidligere, men ingen var interessert? Da er mitt argument at det hvert år kommer til nye supportere som kanskje kan være interessert?

Link to comment
Share on other sites

Syntes stemningen på highbury var enorm til tider på starten av 2000. Det var trangt og høylytt. Nå har jeg ikke rota meg til Emirates ennå, men utfra TV bildene og mikrofoner mistenker jeg lite lokalbefolkning og litt for mye "turister". Billettprisene korenke har innført er selvsagt utslagsgivende. Han har gjort nøyaktig det samme med lag i andre idretter (USA). Hardcore-fansen finnes det noen av, men mange forsvinner.

 

Liverpool prøvde jo sette opp prisene neste år og ble møtt av boikott. Neppe noe som ville skjedd på emirates, og vi vet jo godt hvilken nivåforskjell det er på stemningen de to banene har...

Link to comment
Share on other sites

Er ganske sikker på om at vi fikk 'vår egen hymne' at det vil hjelpe en del på samholdet og flere vil nok etterhvert bli med å synge når man er blitt vant med det

Jeg uttalte meg sikkert litt klønete. Jeg er ikke motstander mot en egen hymne, men jeg tror ikke at det bare er å tre en "ny hymne" ned over fansen. Ideen med hymne er forsåvidt god, men det "kunstige stimuliet" er for meg det å velge noe som fansen ikke har et forhold til eller som ikke faller naturlig for fansen. Et eksempel er Elvislåten.

Link to comment
Share on other sites

http://www.altomfotball.no/element.do?cmd=tournament&tournamentId=230&seasonId=329&useFullUrl=false

 

I 07/08 kom vi på 3.plass med 83 poeng og 3 tap :P i dag ville vi vunnet ligaen for et par runder siden med det snittet nesten.

 

Nå skal det sies at smålagene i dag er langt bedre enn de var før.

Edited by Pirès#7
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...


Arsenal points per game in August 1997 to 2010 - 2.08 per match 2011 to 2016 - 1.29 per match Long haul overseas trips began summer 2011



Kan Orbinho ha et poeng her..? Merkverdig at det korresponderer så bra som det gjør i så fall.



Følte alltid at preseason i Østerrike var preget av å få spillerene best mulig trent og ikke det å promotere klubben. Nå derimot så er det nesten 50/50. Nærmest mer fokus på å promotere Arsenal enn å få spillerene i så god form som mulig.. dog så gjør jo de fleste store klubber dette. Og pleier som regel ikke å komme så sakte ut av startblokkene som vi gjør allikevel..


Link to comment
Share on other sites

Orbinho@Orbinho 2m2 minutes ago

 

Arsenal points per game in August 1997 to 2010 - 2.08 per match 2011 to 2016 - 1.29 per match Long haul overseas trips began summer 2011

 

Kan Orbinho ha et poeng her..? Merkverdig at det korresponderer så bra som det gjør i så fall.

 

Følte alltid at preseason i Østerrike var preget av å få spillerene best mulig trent og ikke det å promotere klubben. Nå derimot så er det nesten 50/50. Nærmest mer fokus på å promotere Arsenal enn å få spillerene i så god form som mulig.. dog så gjør jo de fleste store klubber dette. Og pleier som regel ikke å komme så sakte ut av startblokkene som vi gjør allikevel..

Jeg tror han er inne på noe her. Jeg husker TGP skrev detaljerte rapporter fra treningsøktene. Fokuset var fotball og fitness. Men som du sier, de andre klubben klarer jo å kombinere promotion og trening. Edited by Verminator5
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Samme som skjer hvert år, det er alltid perioder der media og klubben (og vi supportere) får troen på noe annet enn top4, men så får man realitetene tilbake i trynet.

 

Hakk i plata, dejavu eller whatever. På tide med noe nytt uavhengig om vi må ut av cl ett år. Ser ikke ut som Chelsea lider av det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet det uttalige ganger tidligere. For meg koker vår manglende suksess i PL de siste 10 årene ned til dette :

 

I de foregående mesterlagene våre hadde vi i tillegg til fantastiske spillere - et lag bestående av ledere og vinnerskaller. Personligheter som løftet resten av

laget. Sammen utgjorde de en enhet som ikke lot seg pille på nesen, stod i krigen, visste hvordan de skulle

håndtere både "enkle" og ikke minst de vanskelige kampene.

 

Idag har vi et lag som er spekket med vanvittig gode fotballspillere. Som kan levere den mest utrolige fotball og spille ball

i hatt med nesten alle lag på kloden. Men når det virkelig gjelder, så kommer vi til kort.

 

Det er forferdelig synd og trist, men for meg er det et ufravikelig faktum. Og det har vært det lenge.

Selvfølgelig er det hverken uflaks eller tilfeldig at vi svikter når det gjelder som mest, år etter år.

 

Wenger er fabelaktig på det meste, virkelig, men når det gjelder å vinne PL-tittelen er jeg dessverre (!) av den klare oppfatning om at han er helt avhengig

av å ha spillertypene vi hadde før for å få til dette igjen. Hærførerne, lederne, krigerne.

Dagens lag har på langt nær de samme typene og trenger dermed, med all tydelighet, en trener som i langt større grad klarer å oppildne dem, mane til krig, å sørge for at hele laget er påskrudd og jobber 110 % for hverandre i kamper som dette. Kamper hvor vi ikke kan spille vår festfotball.

Nye signeringer i sommer og en lang rekke ubeseirede kamper gjorde at håpet steg. - Kanskje dette året blir annerledes?

Men skepsisen lå der hele veien. Og viste seg å være berettiget...

 

Og når Wenger idag velger å fokusere på dommeravgjørelsene istedet for det faktum at vi ikke møtte opp til kamp

i andre omgang, ja da viser det bare hvor dypt dette problemet sitter.

Edited by bergkamp88
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet det uttalige ganger tidligere. For meg koker vår manglende suksess i PL de siste 10 årene ned til dette :

 

I de foregående mesterlagene våre hadde vi i tillegg til fantastiske spillere - et lag bestående av ledere og vinnerskaller. Personligheter som løftet resten av

laget. Sammen utgjorde de en enhet som ikke lot seg pille på nesen, stod i krigen, visste hvordan de skulle

håndtere både "enkle" og ikke minst de vanskelige kampene.

 

Idag har vi et lag som er spekket med vanvittig gode fotballspillere. Som kan levere den mest utrolige fotball og spille ball

i hatt med nesten alle lag på kloden. Men når det virkelig gjelder, så kommer vi til kort.

 

Det er forferdelig synd og trist, men for meg er det et ufravikelig faktum. Og det har vært det lenge.

Selvfølgelig er det hverken uflaks eller tilfeldig at vi svikter når det gjelder som mest, år etter år.

 

Wenger er fabelaktig på det meste, virkelig, men når det gjelder å vinne PL-tittelen er jeg dessverre (!) av den klare oppfatning om at han er helt avhengig

av å ha spillertypene vi hadde før for å få til dette igjen. Hærførerne, lederne, krigerne.

Dagens lag har på langt nær de samme typene og trenger dermed, med all tydelighet, en trener som i langt større grad klarer å oppildne dem, mane til krig, å sørge for

at hele laget er påskrudd og jobber sammen og 110 % i kamper som dette. Kamper hvor vi ikke kan spille vår festfotball.

Nye signeringer i sommer og en lang rekke ubeseirede kamper gjorde at håpet steg. - Kanskje dette året blir annerledes?

Men skepsisen lå der hele veien. Og viste seg å være berettiget...

 

Og når Wenger idag velger å fokusere på dommeravgjørelsene istedet for det faktum at vi ikke møtte opp til kamp

i andre omgang, ja da viser det bare hvor dypt dette problemet sitter.

Du tar ordene ut av munnen min.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Og når Wenger idag velger å fokusere på dommeravgjørelsene istedet for det faktum at vi ikke møtte opp til kamp

i andre omgang, ja da viser det bare hvor dypt dette problemet sitter.

 

 

Du tar ordene ut av munnen min.

Jeg er også fullstendig enig i alt som ble skrevet (også den delen av "qouten" jeg har valgt å slette (for å lage en liten post))

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Og med tanke på at han trenger/må ha slike spillere, har jeg enda mer kritikk til Wenger. Hvorfpr er ingen av de gamle spillerne/ledertypene(med unntak av Bould) i klubben?? Vieira, Keown ja til og med Arteta hadde mest sannsynlig hoppet av glede om de ble spurt om å få en rolle i klubben. Ledere, vinnerskaller som kunne vært med å motivere dagens spillere til å gi jernet. Hadde feks Keown vært i garderoben i pausen og etter kampene mot Everton og City tror jeg ikke vi hadde sittet her i dag og 'klaget'. På meg virker vår manager å være redd for ledertyper som vil si ham i mot, selv når 'alle' (utenom han selv) ser at han selv tar feil. I et land ville det blitt kalt diktatur.

Link to comment
Share on other sites

Det kan meget vell være at du har rett i det. Keown hadde jo en midlertidig forsvarstrener-rolle hos oss, like etter han la opp i 05.

I samme åndedrag kan det nevnes at vi denne sesongen gikk til finalen i Champions League, med 10 kamper uten å slippe inn mål...

 

Hvorfor dette ikke varte lengre kan en jo bare spekulere i, men jeg hadde ikke blitt overrasket om Keown sine meninger ble for sterk

kost for professoren, nei.

Edited by bergkamp88
Link to comment
Share on other sites

Tapene nylig kommer ikke av skader. De kommer av udyktighet i alle ledd.

Der er jeg fullstendig enig..

 

Selvsagt er skadelisten for lang, men ser vi på hvem som er der så er det vanskelig å bruke den som unnskyldning for det som er vist på banen den siste uken.

Mustafi er i utgangspunktet et savn, men erstatteren Gabriel er ikke den som har ført til at vi har tapt kampene.

Cazorla er også et savn. Men hans fravær kan ikke brukes som unnskyldning for en Özil som virker å være i en "down" akkurat nå og det at våre kanter heller ikke har sin beste periode.

Resten av de som er der er langtidsskadde som også har vært borte i den "bedre" perioden vi har hatt pluss at der er spillere som ikke ville vært klare valg i en startoppstilling.

Link to comment
Share on other sites

Der er jeg fullstendig enig..

 

Selvsagt er skadelisten for lang, men ser vi på hvem som er der så er det vanskelig å bruke den som unnskyldning for det som er vist på banen den siste uken.

Mustafi er i utgangspunktet et savn, men erstatteren Gabriel er ikke den som har ført til at vi har tapt kampene.

Cazorla er også et savn. Men hans fravær kan ikke brukes som unnskyldning for en Özil som virker å være i en "down" akkurat nå og det at våre kanter heller ikke har sin beste periode.

Resten av de som er der er langtidsskadde som også har vært borte i den "bedre" perioden vi har hatt pluss at der er spillere som ikke ville vært klare valg i en startoppstilling.

Enig, å snakke om skader er tåkeprat og unnskyldninger i dette tilfellet. Ja, vi har en lang historie når det kommer til skader og noen ganger har det vært berettiget å snakke om det som årsak til dårlige resultater, men ikke i dette tilfellet etter min mening. Vi må være så ærlige og si at mot Everton ble vi kjempet ut av kampen og jeg vil si det var fordi vi tok en feigere tilnærming til kampen etter 1-0 ledelsen og var ikke villige til å blø for drakten på samme måte som Everton, men opptrådte nærmest som pusekatter mot løver. Mot City kan vi ikke klage på å mangle et par mann når City kom fra et 4-2 tap mot Leicester en uke tidligere og har denne sesongen virkelig slitt med forsvaret noe vi hadde alle muligheter til å utnytte. City manglet både Agüero, Fernandinho, Kompany og Gündogan. Det var patetisk innsats i 2. omgang enkelt og greit. Innsatsen står til stryk. Jeg har problemer med å forstå hva som skjedde og hvorfor vi ikke klarte å heve oss mer, spesielt siden det ble 1-1 så tidlig og vi ikke lenger hadde noe resultat å "spille" på.

 

Jeg mener det er noe galt med mentaliteten til Arsenal om dagen. Det store fokuset på at vi ikke har vunnet ligaen på 12 år og at vi tradisjonelt ikke har vunnet mot topplagene heller de siste årene gjør at vi får prestasjoner som mot 1-1 kampen mot United og 0-2 kampen i fjor. Wenger elsker frasen mentally strong men for meg virker det som vi bukker under for press både på og utenfor banen altfor lett. City er et overraskende unntak da vi ikke hadde tapt mot de siden desember 2013 var det vel. 9-målskampen og med seier mot United på Old trafford i kvartfinalen viste små tegn på at noe kanskje var i endring. Men det var heller en liten fønvind i vår retning fremfor noen ny trend i emning.

Edited by Ulfagrafr
Link to comment
Share on other sites

Mot City kan vi ikke klage på å mangle et par mann når City kom fra et 4-2 tap mot Leicester en uke tidligere og har denne sesongen virkelig slitt med forsvaret noe vi hadde alle muligheter til å utnytte. City manglet både Agüero, Fernandinho, Kompany og Gündogan. Det var patetisk innsats i 2. omgang enkelt og greit. Innsatsen står til stryk. Jeg har problemer med å forstå hva som skjedde og hvorfor vi ikke klarte å heve oss mer, spesielt siden det ble 1-1 så tidlig og vi ikke lenger hadde noe resultat å "spille" på.

 

 

 

Jeg tror jeg nevnte i pausen i kamptråden City-kampen, at hvis vi hadde spilt litt høyere, hatt litt mer ballinnehav så kunne vi fått mer ut av det vaklende City-forsvaret. For defensivt var City virkelig vaklende i første omgang, og hvis Arsenal hadde turt å være litt mer offensive så vil jeg komme med den påstanden at vi kunne ha avgjort kampen før pause.

 

Men når vi kom til andre omgang så viser Guardiola (til tross for all kritikken han har fått fra vår side) at han evner å ta grep. Han omrokerer sitt offensive mannskap og på den måten skaper han et økt press mot oss. Nærmest som vanlig så har ikke våre spillere og ikke minst vår "store" leder intet motsvar mot en slik endring fra vår motstander. Jeg har sett værre spill fra vår side når dette har skjedd, jeg vil ikke bruke begrepet "hodeløse kyllinger" (som jeg har brukt i tidligere sesonger) om våre spillere.

 

Jeg har fulgt denne klubben nå i vel førti år, og selv om klubben har vært lenger nede i løpet av den perioden, så må jeg si at jeg kan egentlig ikke huske at jeg noen gang har vært så skuffet over Arsenal.

 

Jeg har mange ganger uttalt at for meg så er det ikke titler som er viktigst, ikke en gang tre poeng er der viktigste for meg, derimot så er alfa og omega for meg å se at de som representerer klubben fra eier, styret, manager og ned til spillerne yter etter beste evne. Taper vi en kamp fordi motstander er bedre, så skal jeg ikke klage. Har vi ikke ressursene til å skape et lag som er helt i toppen, så skal jeg ikke klage. Så lenge det blir gjort så godt som mulig på alle plan, så er jeg fornøyd. Men skal jeg være ærlig så sliter jeg med å finne en eneste jævla del av klubben som yter optimalt (kanskje med unntak av "byråkratene" i klubben), så jeg beklager å si det Tapapa, men det er faktisk mye som kunne vært bedre i Arsenal på mange plan (uten å pøse på med uanstendige mengder med penger)

 

Det er ikke noe galt med Arsenal

 

.............................................

 

Og med det så ønsker jeg dere alle en god Jul.

 

I morgen tidlig setter jeg kursen mot min favorittby og min favorittklubb (til tross for all sytingen fra min side ;D ), for å ha en rolig julefeiring og forhåpentligvis en oppvisning uten like fra Arsenals side 2. juledag. :xmas: :xmas: :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Vi har tapt et par kamper på rappen og da dukker det alltid opp mange kritiske innlegg. Greit nok det. Allikevel mener jeg at det ikke er noe galt med Arsenal, ikke per dags dato. Vi har heng på toppen og vi har en lang serie med kamper på rappen som på papiret ser vinnbare ut. Det spørs om ikke tonen her på forumet blir atskillelig mer positiv hvis så skulle skje.

 

Vinner vi serien, så kan neppe mange mene at det er noe galt med Arsenal. I min verden så er det ikke noe galt med laget vårt om vi skulle havne på andre eller tredjeplass heller.

Link to comment
Share on other sites

Vi har tapt et par kamper på rappen og da dukker det alltid opp mange kritiske innlegg. Greit nok det. Allikevel mener jeg at det ikke er noe galt med Arsenal, ikke per dags dato. Vi har heng på toppen og vi har en lang serie med kamper på rappen som på papiret ser vinnbare ut. Det spørs om ikke tonen her på forumet blir atskillelig mer positiv hvis så skulle skje.

 

Vinner vi serien, så kan neppe mange mene at det er noe galt med Arsenal. I min verden så er det ikke noe galt med laget vårt om vi skulle havne på andre eller tredjeplass heller.

Jeg er enig i at trådens navn er ganske dramatisk, dagens situasjon tatt i betraktning. Det er ikke noe galt med et lag som de siste tre årene har hentet to trofeer og kom på 2.plass i ligaen i forrige sesong.

 

Men, det er ikke til å stikke under en stol at det er 12 år siden vi har vunnet ligaen. Vi har t.o.m vært i pole position ved et par anledninger, for så å snuble på målstreken. At vi er for ustabile over en sesong (både fysisk og psykisk) er jeg enig i. Således burde tråden hete "Hva mangler for å ta det siste steget".

Link to comment
Share on other sites

@Verminator5: Man må gjerne skifte trådtitler så mange ganger man bare vil, problemene forblir de samme under Wenger! Problemene var der også sist sesong og i de to "trofe"-sesongene. Sist sesong så var vår "styrke" at vi var litt mindre dårlige enn United, City, Chelsea, Tottene og Pool. MEn vi var ikke gode. det var ingen styrke å bli nr 2 sist sesong. Løsningene er ikke enkle, men to punkt som har blitt pekt på er Wengers manglende vilje til å gi tillit til de som er rundt han. Det finnes så mange ressurspersoner som kunne vært en støtte (ikke ta over for han), men han synes å støte de fra seg. Ett annet punkt er at de viktigste flaskehalsene på banen blir bare delvis tettet når det gjelder spillerkjøp. Så ja jeg er uenig med deg, det er noe galt til tross for en andreplass og to trofeer.

 

@Tapapa: Du skal ha for at du er positiv og har en ett "konstant" positivt syn på klubben og dens drift. Det er godt mulig at mitt syn er både feilaktig og forvrengt, men i så fall så er mitt syn også ganske "konstant". De problemene jeg (og enkelte andre) påpeker bl.a. etter de to nevnte kamper er problemer vi påpeker flere ganger gjennom sesongen(e). Som sagt jeg mener det er mye galt i klubben og det starter egentlig med eier/styre som mangler en sportslig politikk/evne og det forsetter på benken med en person som kunne ha forsatt det han en gang var verdens beste på, men som nå synes å gjøre sånn som mange av oss gjør når alderen slår inn (jeg er på vei inn i gruppen) og sliter med å ta inn over seg impulser utenfra.

 

Så ja, jeg kommer nok til å være konstant med at jeg kritiserer når det er fortjent, jeg skal rose når det er fortjent og jeg ber nok om Wengers avgang i mai også denne sesongen (forhåpentligvis med en særdeles god plassering på tabellen og kanskje også i CL).

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hva er galt med Lucas Perez? Hvorfor hentet vi inn en spiller i hans alder om han kun skal få sjansen når vi ligger under med mer enn 1 mål?

Et særdeles godt spørsmål, som har forundret mange av oss. Ikke bare blir han hentet inn men han får også tildelt drakt nummer 9.

 

Greit nok. det er mange som har hatt drakt nummer 9 (siden faste nummer ble tatt i bruk) og det er ikke alle som har hatt en stor karriere i Arsenal. Park Chu-Young, Baptista, Reyes, Jeffers, Suker og Anelka er noen. De som var litt mer vellykket (i mine øyne) er Alan Smith, Paul Merson, Eduardo og Podolski. Men drakt nummer 9 har vel aldri hatt de samme stjernene som draktnummerne 10 og 11 ;D

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...