Jump to content

Hva er galt med Arsenal F.C?


Stefanb

Recommended Posts

Most saves in a PL match this season: Forster v Arsenal (10) Butland v Arsenal (10) Krul v Arsenal (9)

 

Ikke noe sjokk at vi er involvert. Man snakker jo om å "skyte keeperen" god i mange av kampene våre. (...) Kunne trengt noen flere målkåte jævler i laget vårt i kontrast til hvor mange sjanser vi faktisk skaper. Er jo ekstremt dårlig konverteringsprosent totalt sett på sjansene vi skaper. Giroud, Walcott, Ramsey etc. sløser altfor mange store sjanser.

---

 

ingen tvil om at Arsenal sløser for mye med sjansene. Ikke helt tilfeldig at keeperne "overpresterer" akkurat mot Arsenal. Det er like mye snakk om at Arsenal gjør dem gode, som du er inne på. Arsenal-spillerne er generelt for dårlige til å skyte. Også typisk at lag generelt overpresterer mot Arsenal. Det ser ut som de mobiliserer akkurat mot "oss". Og dette mener jeg er mer enn subjektive og "paranoide" betraktninger. Motstanderne vet hva som kommer, og hva som skjer om de ikke gjør de riktige grepene. Men de vet også hvilke grep dette er, og dermed er det også lettere å gjøre noe med det. Så taktisk forutsigbarhet er på mange måter fortsatt Arsenals svake punkt...

Selv om innsatsen er god defensivt, vil jeg også påstå at man burde øke intensiteten og presisjonen i det defensive arbeidet. Synes motstanderne slipper for lett til i farlig sone, og at det blir for lett kaos i de bakre rekker. Mot svakere lag blir man kanskje ikke straffet, men det blir man lett mot de gode. Og dette er det jeg frykter mest foran kampen mot Leicester til helgen.

Link to comment
Share on other sites

jeg har også inntrykk av at mange lag vet hvordan Arsenal skal stoppes. Er selvfølgelig ikke alle lag som orker å løpe så mye eller klarer å spille så fysisk i 90 min at de holder unna, men mange som har knukket/knakket/knekket køden... Synes vi var flinkere for en stund siden å variere spillet vårt, enten med Giroud på topp som kunne få innlegg fra siden eller Walcott på topp som gikk mer i bakrom, nå synes jeg vi er litt tilbake til det samme gamle med mye balltrilling rundt sekstenmeteren og se hva som skjer...

Link to comment
Share on other sites

jeg har også inntrykk av at mange lag vet hvordan Arsenal skal stoppes. Er selvfølgelig ikke alle lag som orker å løpe så mye eller klarer å spille så fysisk i 90 min at de holder unna, men mange som har knukket/knakket/knekket køden... Synes vi var flinkere for en stund siden å variere spillet vårt, enten med Giroud på topp som kunne få innlegg fra siden eller Walcott på topp som gikk mer i bakrom, nå synes jeg vi er litt tilbake til det samme gamle med mye balltrilling rundt sekstenmeteren og se hva som skjer...

 

Jeg trodde vi skulle veksle mellom Giroud/Walcott på topp når begge var kampklare. Noe som vi hadde hell med tidligere i sesong før skader. Men tydeligvis skal ikke det skje nå. Walcott er mulighens i ullen form, men det er JAGGU Giroud også. Det er for meg rart han starter kamp på kamp uten å utrette store tingene. Enkelte kamper er han tilogmed dårlig som oppspillspunkt, og da fungerer det relativt dårlig når han itilegg ikke kan true bakrom.

Link to comment
Share on other sites

---

 

.Motstanderne vet hva som kommer, og hva som skjer om de ikke gjør de riktige grepene. Men de vet også hvilke grep dette er, og dermed er det også lettere å gjøre noe med det. Så taktisk forutsigbarhet er på mange måter fortsatt Arsenals svake punkt...

 

 

Et punkt som har irritert meg i mange sesonger.

 

Ikke bare er vi i utgangspunktet forutsigbare, men lagets reaksjon når motstanderlaget utnytter vår forutsigbarhet blir litt for ofte en slags "panikk" fra vår side og det kan litt for ofte virke som at Wenger ikke har en "Plan B" når motstander utnytter vår forutsigbarhet.

Link to comment
Share on other sites

jeg har også inntrykk av at mange lag vet hvordan Arsenal skal stoppes. Er selvfølgelig ikke alle lag som orker å løpe så mye eller klarer å spille så fysisk i 90 min at de holder unna, men mange som har knukket/knakket/knekket køden... Synes vi var flinkere for en stund siden å variere spillet vårt, enten med Giroud på topp som kunne få innlegg fra siden eller Walcott på topp som gikk mer i bakrom, nå synes jeg vi er litt tilbake til det samme gamle med mye balltrilling rundt sekstenmeteren og se hva som skjer...

I typiske 0-0-kamper bør vi opp i 4-4-2 med Giroud/Walcott på topp, ville utfylt hverandre veldig bra og der lag kan stå høyt mot oss med Giroud på topp vil de alltid legge seg lavt når Theo spiller.

Å øke sannsynligheten for at de må stå midt mellom gir begge mer spillerom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært en av de som har vært relativt misfornøyd med hvilke alternativer vi har på topp. Dette skyldes ikke i hovedsak hva Giroud presterer, for han presterer virkelig når han har dagen, men mangelen på alternativer på topp.

Det var derfor et særdeles hyggelig gjensyn med Welbeck i dagens oppgjør mot Leicester og da et nydelig mål fra en noe "målsky" Welbeck. Nå skal vi la Welbeck få tid til å etablere seg som et alternativ, og selv om jeg i utgangspunktet fremdeles ønsker en såkalt "klassespiss" inn før neste sesong starter så ville intet glede meg mer enn at Giroud og Welbeck (Walcott også for den saks skyld) motbeviser min noe negative holdning og viser at her er det ikke behov for noe nytt.

 

Jeg håper derfor at Welbeck får noen kamper utover våre på topp slik at vi får sett om han har kvittet seg med den "målvegringen" han viste før han ble skadet. Jeg tviler ikke på hans potensiale offensivt, men effektiviteten foran mål var skuffende i hans "første" periode hos Arsenal (siden han tross alt har vært langtidsskadd så er han pr Wengers definisjon å anse som en "nysignering")

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For dårlige spisser. Med en såpass god tilrettelegger i laget burde man enklere cruiset inn noen seire. Har vi en eneste komfortabel seier Iår?

 

Ox: selg selg! Han har alltid dårlige avsluttninger og alltid en for tung touch på vei frem. Slår aldri feil.

Wilshere: kronisk skadd. Selg!

Flamini, rosicky, arteta: selg!!!

Få inn kvalitet til disse og en toppspiss. Da snakker vi mer fugl. Men det kommer aldri til å skje med Wenger.

Link to comment
Share on other sites

Største problemet er og blir styret som ikke tør å gjøre noe med "sjefen sjøl". Vi har absolutt INGEN fotballfolk i styret. Vi har bare forretningsmenn som kun tenker på penger og gir faen i supportere og sportslig suksess. Så lenge vi går i pluss så blir Wenger sittende.

 

Det andre problemet er underpresterende spillere med store kvaliteter. Som f.eks. Alexis, Ramsey og Koscielny.

 

Det tredje problemet er mangel på kvalitet. Tenker da på spillere som Flamini, Arteta, Gabriel, Giroud, Walcott og Chamberlain. Noen av de er ikke gode nok som førstevalg, andre er ikke gode nok i det hele tatt for en klubb som visstnok har "ambisjoner".

 

Er helt tragisk hva denne klubben er i ferd med å bli.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig mye som er galt med Arsenal for tiden... Skulle likt å spørre Wenger hva han mener om det sportslige, og få et ordentlig svar!! Trenger ikke høre at vi kjemper hardt, har uflaks, må bounce back, være up for a fight osv... Bla bla bla.

 

Men det MÅ han svare. Glem ikke at Wenger snakker like mye til eget lag, som til pressen når han gir intervjuer. Mourinho snakket fra "levra" om sine spillere. Han endte med å få sparken.

Link to comment
Share on other sites

 

Men det MÅ han svare. Glem ikke at Wenger snakker like mye til eget lag, som til pressen når han gir intervjuer. Mourinho snakket fra "levra" om sine spillere. Han endte med å få sparken.

Ikke uenig med deg Ang presse svar. Dog fokuserer du på at Jose fikk sparken. Såvidt jeg husker leverte han titler på ganske løpende bånd også. Urettferdig sammenligning

Link to comment
Share on other sites

Ikke uenig med deg Ang presse svar. Dog fokuserer du på at Jose fikk sparken. Såvidt jeg husker leverte han titler på ganske løpende bånd også. Urettferdig sammenligning

 

Den tiden han leverte titler, så beskyttet han sine spillere når han uttalte seg i media. Det var når det gikk trått, at han begynte å kritisere. Ingen liker å få kjeft offentlig. Skal enkeltspillere kritiseres, så skal det være bak lukkede dører. Offentlig bør neppe kritikken være sterkere enn We maybe lacked a little bit of sharpness. Slik Wenger faktisk uttaler seg. Personlig syns jeg Wenger er veldig dyktig til å håndtere media.

Link to comment
Share on other sites

 

Den tiden han leverte titler, så beskyttet han sine spillere når han uttalte seg i media. Det var når det gikk trått, at han begynte å kritisere. Ingen liker å få kjeft offentlig. Skal enkeltspillere kritiseres, så skal det være bak lukkede dører. Offentlig bør neppe kritikken være sterkere enn We maybe lacked a little bit of sharpness. Slik Wenger faktisk uttaler seg. Personlig syns jeg Wenger er veldig dyktig til å håndtere media.

Jeg er nok en anelse mer kritisk til Wengers "forklaringer" overfor media når ting ikke fungerer. Selvsagt så skal ikke spillere, det være enkeltspillere eller som gruppe, skjelles ut for åpen mikrofon. Det bør av og til være grunn til å kalle en spade for en spade og ikke bare komme med noen runde til dels intetsigende (bort)forklaringer. Hvis ikke spillere som gruppe tåler at de får en viss "kritikk" offentlig da er de noen enda større "primadonnaer" enn jeg trodde. Det er en viss forskjell på utskjelling og en innrømmelse av at feil blir gjort.

 

I tillegg så savner jeg en større evne til selvkritikk fra Wengers side når det blir gjort taktiske feil. Mourinho har jeg ikke så mye positivt å si om, men han har faktisk i enkelte tilfeller påtatt seg skylden når det gikk skeis for Chelsea (dette var pre 2015-16 sesongen). Jeg kan ikke erindre at Wenger noen gang klart og tydelig har uttalt at hans disposisjoner var en medvirkende/avgjørende årsak til et tap.

Link to comment
Share on other sites

Satt på Emirates i helgen, så Arsenal tape i en kamp vi dominerte.

Mener AW bommet med byttene og at vi kunne hatt nytte av å være litt mer effektive i spillet. Endeløs småspilling istedenfor å gå for innlegg når vi har Welbz og Giroud i midten... På et tidspunkt måtte Giroud ut å hente for å prøve å slå innlegg selv.

 

I tillegg mener jeg fansen har noe av skylda, mange av spillerne som slet med selvtilliten der ute og fikk dritt slengt etter seg -> av egne fans. Ramsey, Alexis, Mertesacker og Theo fikk nok de verste tilropene.

 

Nå MÅ Tottenham slåes i helgen.

Link to comment
Share on other sites

Nå ville jeg aldri slengt «dritt» etter spillerne og jeg vet selvsagt ikke hvor mye dritt som ble ropt, men samtidig så er det skremmende hvis spillere ikke tåler en viss grad av verbal tilbakemelding under kamp.

 

På et generelt grunnlag så begynner jeg å bli lei av at overbetalte gutter som normalt blir behandlet som «konger» ikke skal tåle motgang også om denne kommer i form av en viss verbal tilbakemelding. Det kan virke som at fansen som betaler ganske mye for å støtte klubben og spillerne bare skal sitte og juble uansett hva som skjer.

Arsenalspillerne har levert begredelig fotball i det siste og da må de tåle negativ tilbakemelding fra de som normalt er flinke å støtte laget, hvis ikke får de finne seg en «vanlig» jobb.

 

Jeg forstår selvsagt at negativt tilrop kan virke på psyken, og overdreven negativitet spesielt rettet mot enkeltspillere i visse tilfeller kan skape problemer, men det skal være en særdeles stor mengde dritt av sterk styrke som skal til før jeg aksepterer at skylden for et tap eventuelt legges på fansen.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på innsatsen til noen av spillerne de siste kampene skjønner jeg veldig godt at de får "dritt" slengt etter seg. Enig med Polljen, det er så mye følelser i spill og når man da ser enkelte spillere med drømmekarriere og millionlønn ikke en gang gidder å prøve å gjøre jobben sin er det ikke rart man blir forbanna.

 

Hadde det ikke vært for fotballsupporterne hadde ikke spillerne vært i nærheten av å ha den lønninga de har. Så at de/vi som faktisk (indirekte?) betaler lønningene til spillerne skal få lov til å gi utbrudd for frustrasjon og sinne når innsatsen er dårligere enn om de spilte mot jenter 2 år skulle bare mangle.

 

At fansen har noe av skylda tror jeg rett og slett ikke på når det samme skjer år etter år. I enkeltkamper(se Eboue) kan jeg skjønne det, akkurat den episoden var forkastelig. Men når kritikken av Wenger og laget(innsats, møte opp til kamp, ingen plan) ikke virker å bli tatt alvorlig kan de rett og slett ikke skylde på andre enn seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Ser Wenger poengterer at bortefansen er bedre enn hjemmefansen. Dog burde han jo innse grunnen til missyttringene kommer. Ikke bare flår de egene supportere i form av bilettpriser på emirates, de leverer hverken spill eller viktigst: resultater. Det vil alltid være en kjerne blandt supportere som heier uavhengig av spill/resultat, men den generele oppfattningen er vel så viktig å lytte til. Det har vært noen "topper" av misstilitt mot Wenger siste år, hvem glemmer vel ikke tapet i åpnigen mot villa og stemningen utenfor da? Vi er nok på vei mot en ny "topp" nå hvis man ikke mirakuløst snur det. Så kan man spørre seg hvor mange slike "topper" som skal til før man gjør noe med årsaken til dem.

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

 

 

I enkeltkamper(se Eboue) kan jeg skjønne det, akkurat den episoden var forkastelig.

Jeg er helt enig i at buingen mot Eboue den gangen var forkastelig, uansett hvor dårlig han var i den kampen (ham hadde en skrekkelig dårlig dag).

 

Men Eboue virket i etterkant av denne episoden å ha forstått at han selv måtte reagere på dette på en positiv måte, på meg virket Eboue som en "ny spiller" etter dette og ble en riktig flott lagspiller. Det var han som sprang rundt på banen og oppildnet sine lagkamerater når ting gikk i mot laget og for meg var "nye" Eboue en av mine favoritter.

 

Nå oppfordrer ikke jeg til liknende episoder, men jeg har et håp om at noen av spillerne evner å gå i seg selv og ta tak i sin egen manglende innsats etter mishagsytringene i midtuka.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...