Jump to content

Hva er galt med Arsenal F.C?


Stefanb

Recommended Posts

Hva er galt med klubben vår?

 

Kampen i dag var nok et eksempel på alt som er galt i klubben vår. Vi går ut og virker shaky helt i starten med dårlige pasninger og det tar tid før vi kommer inn i rytmen. Deretter dominerer vi ballbesittelsen og har en stor "territorial advantage" i forhold til Liverpool. Allikevel klarer vi kun å skape 1 stor sjanse på en corner.

 

Andreomgangen er det samme bortsett fra at vi ikke er i nærheten av like dominerende i spillet. Allikevel med kun 1 stor sjanse i løpet av andreomgang så får vi en straffe som vi scorer på. Allikevel under et minutt så roter vi det til oss igjen. Song feller en spiller akkurat på grensen til straffe før Eboué på 3 minutter overtids-overtid lager straffe og sørger for at vi så og si ikke har en teoretisk sjanse for å ta gull engang.

 

Så hva er galt? Mentaliteten, manageren, taktikken, trenerstaben? Kvaliteten på spillerene? Jeg mener at alle disse spiller en stor rolle på hva som er galt i klubben vår.

 

Mentaliteten til guttene er så skjør og direkte dårlig at jeg blir kvalm. Særdeles få er "up for it" når det gjelder og i andre halvdel av sesongen så har det så og si kun vært en 19-åring som har stått frem som en vinner på laget vårt. Som en sa tidligere: Med Blackpool sin innsats og Arsenal sine ferdigheter hadde man hatt et vinnerlag til tusen.

 

Manageren vår er uten tvil en av verdens aller beste på å hente frem talenter og det å bygge gode relasjoner med spillerene og styret mtp. at han er veldig økonomisk bevisst, men han har store mangler på å tilpasse seg dagens fotball. Han sliter stort med taktikk og evner veldig sjeldent å gjøre drastiske grep. Som f.eks. det å benke spillere etter dårlige kamper eller dårlig innsats. Han har også en egen filosofi som han for all del lykkes med. Ikke fordi klubben sliter økonomisk lenger, men rett og slett fordi han mener det er det rette. For to sesonger siden sa han at vi skulle vurdere han etter 2 år og hittil har han uttalt at 2. plass er en suksess. Jeg er uenig.

 

Taktikken kan det diskuteres mye på. Borte syntes jeg Wenger har vært spot on for det meste av sesongen, men hjemme har han vært særdeles svak. Etter mange skuffende kamper hjemme for et Arsenal publikum som begynner å bli lei av målfattige og sjansefattige kamper så har han fortsatt med å tro på formasjonen og spillerstilen sin. Det minner nesten om hvordan han har tro på spillerne sine. Når man taper mot nyopprykkede lag og attpåtil nesten ikke har noen store sjanser til å score så må man ta noen grep. Det har ikke Wenger vært i stand til eller så frykter han rett og slett endringer.

 

Trenerstaben er vel for det meste hyret inn av Wenger og har fått klare instrukser av franskmannen og det er ingen tvil om at vi har en meget god stab på akkurat det området her. Dog skulle jeg gjerne sett en bedre defensiv trener som kunne organisert det defensive langt bedre enn hva det er pdd. Det medisinske apparatet syntes jeg til tider fremstår som ikke godt nok for et lag av Arsenal's kaliber.

 

Til sist så er det spillerkvaliteten. Det er ingen tvil om at spillere som van Persie, Fabregas, Nasri, Arshavin er av ypperste hylle, men backupen og det faktum at mange av disse spillerne enten er skadet halve sesongen eller ute av form hele sesongen gjør ikke ting så lyst mtp. at backupen er latterlig svak i forhold til disse gutta.

 

Uansett diskuter og si akkurat hva dere vil. Jeg måtte forøvrig ta meg en dram etter kampen fordi jeg hadde lyst til å knuse et eller annet. B)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var drømmen om ligagull over.

 

Arsenal er en fantastisk fotballklubb, noe verdigheten i minnestunden før kampen illustrerte. Måten Hillsborough også ble minnet på, viste storheten i denne klubben.

 

Dessverre har vi ikke spillere som er verdig til å spille for oss.

 

Fabregas - ut til sommeren. Han spiller skremmende dårlig i dag, har hatt en svak sesong, som kaptein er han elendig.

 

RvP - alene på topp får han ikke gjort noe. I dag er han tragisk dårlig. Men jeg skal unnskylde han pga spillesystemet. Hadde han hatt Bentner eller Arsjavin sammen med seg hadde han fungert langt bedre.

 

Denilson - ut til sommeren. Rett og slett en svak fotballspiller.

 

Rosicky - hans tid er over.

 

Squillachi - ikke god nok.

 

Chamakh - ikke god nok.

 

Almunia - ikke god nok.

 

Arsjavin - kan(under sterk tvil) selges. Hvertfall hvis ikke systemet legges om.

 

Systemet må legges om. Diamanten Wenger hadde tidligere, ville vært ypperlig med dagens lag. Bentner skal spille i et slikt system. Det er tragisk å se ham på kanten. Han kommer til å forsvinne i sommer og gjøre stor suksess i en klubb som har lyst til å satse på ham. Laget skal bygges opp rundt Wilshere og Ramsey på midtbanen. Det skal spilles direkte.

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1: Variasjon

 

Vi må kunne varriere taktikken og spillestilen etter hvilke lag vi møter. Hvorfor ikke legge om til 4-4-2 på slutten av kampen når vi har spillere til det og vi må ha en seier?

 

Hvorfor satser vi på inlegg gjennom hele kamper når vi ikke har spillere som har forutsettninger for å vinne duellene? Hvorfor ikke sette innpå Bendtner og Chamakh som rene spisser med RvP i en Bergkamp-rolle. Slik jeg ser det har vi stagnert i en spillestil som er bygget på en spiller som helst vil være i en annen klubb.

 

Det bringer meg til punkt nummer to: En klar og tydelig leder

 

At denne spilleren også får være kaptein etter å ha utrykkt dette klart og tydelig i media syntes jeg er en skandale. En kaptein bør love evig troskap til klubben og aldri vakle før han eventuelt skriver under for en annen klubb. Litt som ett ekteskap. Man kan ikke si til kona: "Man vet aldri hva fremtiden bringer", "Jeg vil for alltid savne barnomskjæresten" eller lignende vage uttalelser. Hvis kona har litt "baller" da så kaster hun ham på dør uansett om det er George Clooney. Å fortsette forholdet vil uansett bli å utsette det uunngåelige og vil bare føre usikkerhet dårlige stemning med seg.

 

Så: Fabregas. Du kan dra. Jeg driter i hvor, men jeg vil ikke deg her lengre. (Forslag til ny kaptein: Vermaelen)

 

Punkt 3: Rå fysisk styrke

 

Vi trenger en spillertype med ekstreme fysiske kvaliteter. Kanskje kan JET være den typen. Men helst en i forsvar eller på midbanen som tar noen røde kort en gang i blandt. En deJong, van Bommel eller Scholes type som ikke nødvendigvis er best på hælspark. Han bør selvsagt henge med i tempoet vårt og kunne slå raske pasninger, men han kan heller veie opp med harde taklinger, være en bauta på dødballer og kanskje skyte som en hest sparker. Yaya Toure er vel egentlig akkurat en slik type vi mangler. Hvis jeg ikke husker helt feil var det vel slik at Wenger ikke hadde helt troen på ham.

 

Dette er noe av det jeg syntes er galt med Arsenal FC om dagen, nå som vi endelig har fått en keeper jeg har troen på. Det tok bare tre år fra jeg begynte å lure på når vi skulle få en 1. keeper til det dukket opp en, så nå håper jeg virkelig at ting skjer i ett litt større tempo fremover.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett ingenting.

Vi har et godt lag som kjørte over Liverpool i dag. Vi er rett og slett uheldige og sikkert litt udyktige.

Vi mangler litt og det er dessverre litt avgjørende. Men vinnervilje kommer med tiden. Vi har nesten alle hyllet ungdommen og den slår ut. Med Kroenke; kanskje noen flere nødvendige forsterkninger.

Men overall; jeg syntes vi har et veldig godt lag.

Link to comment
Share on other sites

Vi har :

 

-Et lag med potensiale til å vinne ALT!

-Sunn økonomi med Premier Leauges desidert peneste stadion!

-Fans over hele verden som aldri gir opp drømmen om titler!

 

Vi har ikke :

 

-En sjef som klarer å se det som fansen gjør.Nemlig den siste brikken i puslespillet!

-"Klubbspillere" som blør for drakta anytime!

 

Fotball er sport,ikke forretning slik Wenger driver!

 

Man blir aldri husket for andreplasser! Eneste forskjellen på andreplass og syvendeplass er Europacup,husk det....

Link to comment
Share on other sites

Men overall; jeg syntes vi har et veldig godt lag.

 

Vil tro alle her inne er enige i det.

 

Det STORE aberet (synes jeg) :

 

Vi er helt i innspurten av sesongen og spiller for seriegull i verdens gjeveste liga.

 

Vi har (hadde) en alle tiders mulighet til å lukke gapet opp til United. Et United-lag som har et nokså tøft program igjen (bl.a en bortekamp mot oss).

 

Vi (spillerne og sjefen) gjentar gang på gang i intervjuer hvor sultne vi er på et trofè og at vi fortsatt har sjansen.

 

..... Idag : Det er kun 7 runder igjen. Vi møter Liverpool hjemme på praktfulle & stapfulle Emirates. Da er det jo bare å gi "bånn pine" og gå rett i strupen på et skadeskutt Liverpool? Er det ikke det da? Vi vil jo vinne serien, vil vi ikke det da? ... Men hva gjør vi?

 

 

Vi tar det heeelt piano og gir de 60 00 håpfulle på stadioen en skikkelig treningskampopplevelse.

 

Vi viser liten/ingen interesse eller fandenivolskhet for å skaffe oss de 3 poengene vi så sårt trenger for å henge med i kampen om å vinne LIGAGULL. Selv ikke når klokka passerer 80 minutter

 

Jeg kan ikke begripe det.... En helt spot-on tittel fra trådstarter. Hva f*en er galt med klubben vår?

 

Virkelig deprimert her jeg sitter. Det hadde vært en million ganger bedre hvis gutta virkelig hadde gitt jernet idag og tapte 0-3. Men det gjorde de ikke. Det virka som dagens kamp betydde fint lite. Og det var helt grusomt å overvære..

 

:)

 

Edit: Det var ikke mening å kopiere stilen din Robinho14, så ikke innlegget ditt før jeg posta mitt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes vi spiller den samme melodien hele tiden.vi slår inn i midten,så skal det legges tilbake eller spilles vegg.Dette skjer jo hele tiden,og når jeg vet det så gjør nok motstanderene det også.Hadde vi ennå kunne spilt presise passninger,men det virker ikke som om vi evener det heller lengre.

 

Vi skla fortsatt spille ballen helt inn i mål,blir så forbannet til tider at jeg nesten sprekker.Theo fyrte av et skudd i dag,det ble farlig med en gang.Hvorfor spillere som nasri absolut må spille vegg på 16 meteren istedet for å bare fyre av,det fatter jeg bare ikke,,gutten har jo skikkelig trykk i skuddene sine.

 

Vi mangler en skikkelig leder på banen,det er desverre ikke fabregas i nærheten av å være.

En kaptein er en mann som Keown ,en som gjør at du nesten driter i buksa når han skriker ut til deg,,vi trenger sårt en slik sjef!

 

Ellers så synes jeg vi har for mange like spillertyper på midten..ser hele tiden at spillere som nasri,fabregas,diaby +++ kommer løpende bak for å hente ballen,vi skal hele tiden ha den i beina for så og se framover.savner så jævlig mye en spiller som er mere direkte og kan true bakrommet ,,rett å slett en god gammel freddy type!

 

Ellers så synes jeg også vi mangler en klassespiss .Det blir for lite med bare Persie der oppe.Vi bør spille med 2 spisser,og Persie bør ha en skikkelig partner.de vi har idag er for meg ikke verdensklasse,og kommer mest sannsynelig ikke til å bli det med det første.

Chamak kunne blitt meget giftig med de rette spillerene rundt seg...for å si det sånn,med vinger som Nani og Valencia i united så ville Chamak blitt sinnsykt giftig,men i Arsenal hvor det knapt fårekommer et godt innlegg så får vi ikke brukt kvalitetene hans.

 

Forsvaret vårt har fått seg så mange stygge nedturer iløpet av sesongen at det merkes at de er usikre,,dette er en veldig uheldig utvikling og en trend de må klare å snu.

Spillere som Eboue kommer aldri til å bli bra i forsvar,,til det har han ikke nok fotballvett,,uten at det er stygt ment.Men som forsvarer må du ha det lille ekstra som gjør at du kan handle klokt å riktig i pressede situasjoner,,denne egenskapen mangler ebou , og tildels Clichy også.

 

 

 

Det er ikke så forferdelig mye som må gjøres,men det bør tenkes litt nytt og muligens handles etpar gode spillere.

For min del så ønsker jeg en klassespiss og en skikkelig god ving..savner vinger som herjer med backene og som slår giftige innlegg!

 

Jeg er langt nede for tiden og veldig skuffet..Synes dette laget så ut til å kunne gjøre noe stort,men istedenfor å vokse vidre å ta det siste lille steget så kolapset det hele!

Nå virker det som om united tar nok et gull,og det med et lag som jeg mener er langt dårligere enn hva de har hatt tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå spiller vi som et lag som er blotta for selvtillitt.

 

Det som går igjen sesong etter sesong er at vi ser ut til å kollapse når det tetter seg til. Det er ikke første gang dette skjer.

 

Det jeg vil ha inn er spillere som blør for drakta,har baller og kan ta

i et tak når det butter mot. Og ikke minst en spiss som er en notorisk

målgjører. Kjør RvP inn i Bergkamp rollen.

 

Chamakh og Bendtner kan ikke føle seg bra i Arsenal. 2 spillere som er best foran boksen og solide hodespillere blir hevet ut på kanten.

Hvor er logikken i det?

 

Wenger må svelge et par kameler og legge om spillesystemet.

Fabregas mangler Wilshere sine holdninger ser det ut som.

Er utrolig skuffa over hvor varierende prestasjonene hans er.

 

Det går for mye på tvers,tilbake og på tvers igjen. Vi må få inn

en mer direkte spillestil og ikke minst tempo framover.

Nå er vi totalt ufarlige framover og det skuffer mest.

 

Vi trenger også som andre sier en tydelig leder utpå der. En som kan mane guttene til innsats spesielt i motgang. Vermaelan er en meget

god kandidat i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Du er inne på noe som har blitt nevnt i fleng på forumet her i det siste Mmaelan. Og det er nettopp måten vi spiller fotball på.

 

Etter tiden som "boring Arsenal" ble vi kjent for en meget direkte spillestil og vanvittige kontringer. Samtidig som vi også til tider kunne spille "the beautiful game" ved å trille ball som vi gjør nå.

 

Som du sier går det mye på tvers og bakover. Og det virker nesten som om laget oftest prøver å "safe" inn et uavgjort resultat mtp. hvor lite villige spillerne er til å fylle opp i boksen, gå på skudd og rett og slett score mål.

 

Et skift om til 4-4-2 vil ikke gjøre et mirakel med laget vårt pdd., men den gode gamle formasjonen vil i det minste gjøre at vi har 1-2 spisser i boksen til enhver tid såfremt Wenger stiller med v. Persie og Walcott på topp.

 

4-4-2 vil også gjøre at midtbanen vår ligger litt dypere og at Cesc/Wilshere og Song/Diaby oftere må spille på v. Persie som vil ligge i Bergkamp rollen. Det som blir nytt er at han i 4-4-2 ikke blir den spilleren som leder linja. Det blir Walcott eller en annen bakromshissig spiss. Dette vil enten åpne for bakromspasninger fra Fabregas eller andre spillere såfremt motstanderne prøver å kjøre en høy linje. Eller så vil det skape mer rom for Fabregas, Nasri og Arshavin hvis de prøver å kjøre en dypere linje fordi de nå har to spisser som ligger i boksen i motsetning til bare 1.

 

Uansett så er en endring i spillerstil noe jeg virkelig ønsker. Hvis man ser på hvordan Manchester United og Chelsea ofte har spilt mot oss de siste sesongene så kan det minne til tider om hvordan Arsenal spilte når vi var det beste laget i England. Direkte fotball med stort fokus på kontringer. Rett og slett effektiv fotball.

 

Det er ikke uten grunn til at Chelsea og Manchester United er de lagene som har vunnet de siste sesongene.

Link to comment
Share on other sites

Spelestil er vel eit nøkkelord. Vi ser ut som dei værste Colombia årgangane frå 90 tallet, og der Fabregas ser ut som valerrama etter han var passert 35....

 

Det er tilnærma null bevegelse uten ball, og definitivt null bevegelse uten ball i bakrom. Kvar mann skal minst ha 4-5 touch på ballen. Om vi en eller annan gong forsøker på meir direkte spel går dette i 99% av tilfella på første bevegelsen som motstander følgjer og har kontroll på. Vi har tre front spelarar som aldri kombinerar med kvarandre da det ser ut som at dei har som mål og ligge minst 40 meter frå kvarandre. Vi har i Walcott/Nasri kanskje PL svakasta kantspel. Vi kjem vel ikkje rundt 1 gang når vi er 1:1 med ball, med den farta burde det vel vere mulig å komme seg forbi sin oppassar ein gang i løpet av kampen? Spesielt når motstandaren er debutant på dette nivået? Til Theo/Samir sitt forsvar har vi 0 overlappar i løpet av kampen eller andre gode forsøk på å skape 2:1 på kant.Når det er sagt burde våre vingar sjølv skape dei situasjonane når andre er ballførar...

 

Vi har ingen sentrale midtbanespelarar som prøve å skape eit gjennombrot med å bevege seg i bakrom, verken sentralt eller breidt.

 

Dette laget spelar for tida og har spelt i store delar av denne sesongen særs dårleg fotball. Vi driv ein mislykka halde ballen i laget stil som gjere at vi mest ikkje skaper målsjansar (pool hadde nesten like mange sjansar som oss og nesten like store...) samtidig som om at vi gjennom å gjere særs mange enkle pasningsfeil gir våre motstandarar gode overgangar som skaper vanskelege situasjonar i mot.... Dette laget er desverre nett no, ganske nærme noko stort, da det innhelde ein samling svært gode individuelle fotballspalara, men likelve særs langt i frå å lykkast da det kanskje er eit av dei dårligaste fungerande kollektiva i PL...

Link to comment
Share on other sites

B)-->

QUOTE(Stefan B @ Apr 18 2011, 08:17 AM) 222241[/snapback]

Du er inne på noe som har blitt nevnt i fleng på forumet her i det siste Mmaelan. Og det er nettopp måten vi spiller fotball på.

 

Etter tiden som "boring Arsenal" ble vi kjent for en meget direkte spillestil og vanvittige kontringer. Samtidig som vi også til tider kunne spille "the beautiful game" ved å trille ball som vi gjør nå.

 

Som du sier går det mye på tvers og bakover. Og det virker nesten som om laget oftest prøver å "safe" inn et uavgjort resultat mtp. hvor lite villige spillerne er til å fylle opp i boksen, gå på skudd og rett og slett score mål.

 

Et skift om til 4-4-2 vil ikke gjøre et mirakel med laget vårt pdd., men den gode gamle formasjonen vil i det minste gjøre at vi har 1-2 spisser i boksen til enhver tid såfremt Wenger stiller med v. Persie og Walcott på topp.

 

4-4-2 vil også gjøre at midtbanen vår ligger litt dypere og at Cesc/Wilshere og Song/Diaby oftere må spille på v. Persie som vil ligge i Bergkamp rollen. Det som blir nytt er at han i 4-4-2 ikke blir den spilleren som leder linja. Det blir Walcott eller en annen bakromshissig spiss. Dette vil enten åpne for bakromspasninger fra Fabregas eller andre spillere såfremt motstanderne prøver å kjøre en høy linje. Eller så vil det skape mer rom for Fabregas, Nasri og Arshavin hvis de prøver å kjøre en dypere linje fordi de nå har to spisser som ligger i boksen i motsetning til bare 1.

 

Uansett så er en endring i spillerstil noe jeg virkelig ønsker. Hvis man ser på hvordan Manchester United og Chelsea ofte har spilt mot oss de siste sesongene så kan det minne til tider om hvordan Arsenal spilte når vi var det beste laget i England. Direkte fotball med stort fokus på kontringer. Rett og slett effektiv fotball.

 

Det er ikke uten grunn til at Chelsea og Manchester United er de lagene som har vunnet de siste sesongene.

Enig. Vi burde spille mer direkte. Pdd prøver vi å spille som Barcelona, men vi har dessverre ikke Messi og Xavi og da gjør vi det bare vanskelig for oss selv. Hvor er det blitt av løpene inn i boksen fra sentral midtbane når vi legger inn. Er ofte bare spissen som er alternativet, alle andre står dønn i ro og venter på å få ballen i beina. Det må jo være flere bevegelser å spille på

Link to comment
Share on other sites

det er åpenbart mye galt med arsenal, det meste ligger primært på det mentale planet. I dag orker jeg ikke gå i detaljer på dette, det vil likevel bare være en gjentakelse av ting jeg og mange andre har skrevet alt for mange ganger de senere årene.

 

Jeg vil heller benytte anledningen til å spørre om når nok er nok? Jeg vil faktisk hevde at det som har skjedd med Arsenal de siste tre årene - etter skaden til Eduardo - er den verste perioden i mitt liv som gooner. Dette er verre enn første halvdel av åttitallet, og det overgås egentlig bare av Graham-skandalen. Og dette er ikke noe jeg sier bare fordi det som nå skjer er nærmere i tid. Man må jo huske på at jeg var mye yngre tidligere, og da lar man jo generelt ting gå mer inn på en.

 

Nei, grunnen til at det som har skjedd de siste tre årene fremstår som så unødvendig. Tidligere dårlige epoker skyldtes jo at man ikke var gode nok. Frustrerende og ille nok, men det ville tross alt vært greit å leve med for en i min alder. Jeg har en bror som holder med Stoke. Han fikk en meget sjelden og velkommen opptur i går, men han innser at han holder med en klubb der man kan forvente å være en middelhavsfarer, så får man ta alle oppturer som den positive opplevelsen det er. Ellers går livet sin skjeve gang.

 

Men Arsenal, delvis på bakgrunn av sin historie og tradisjon, men enda mer på grunn av det maksimumsnivået de faktisk har og det talentet de rår over, der bør man FORVENTE at man jevnlig vinner pokaler. Og en ting er at man likevel ikke når opp fordi motstanderne er enda bedre, det kan man leve med. Men det er jo ikke det som er tilfelle. For det å være vitne til at de ikke når opp på grunn av tull og tøys; at de taper disse potensielle pokalene fordi de i løpet av EN sesong opplever flere bisarre (poeng)tap og skader enn alle de andre klubbene TILSAMMEN har opplevd i løpet av sine respektive HISTORIER, for å sette det LITT på spissen, og at dette skjer nesten hver eneste sesong - det er DET som er så ille.

 

Og selv om fotball er et spill der tilfeldighetene er viktige, så fremstår det som Arsenal er rammet av konstant uflaks. Men som realist skjønner jeg jo at dette ikke kan forklare det som har skjedd de senere årene. Ja, isolert sett har man uflaks i enkeltkamper, på en måte som ingen andre klubber har, men de bakenforliggende årsakene til at man havner i denne situasjonen, den ligger hos klubben selv.

 

Jeg synes fantisk at det som nå skjer er så ille at mitt forhold til klubben har endret seg. Tidligere syntes jeg synd på meg selv og klubben når slike ting skjedde, og kjærligheten til klubben ble bare styrket. Nå må jeg innrømme at jeg har sluttet å synes synd på meg selv, og min kjærlighet til klubben er svekket. For å ikke bli gal må jeg rett og slett holde en viss avstand. Jeg må rett og slett rasjonalisere bort klubben fra mitt eget følelsesliv. Og dette springer jo ut fra min oppfatning av at det verste man kan gjøre er å ikke utnytte sine egne talenter. Og i forhold til sine talenter er Arsenals prestasjoner trolig de dårligste i hele England, om ikke i hele verden. Derfor synes jeg bare mer og mer synd på KLUBBEN. Det gjør meg vondt å si det, men de er jo per i dag på sett og vis den mest tragiske klubben i hele verden.

 

For øvrig er det påfallende at Kuyt JUBLET da han utliknet. At han prøver å score som proff kan man forstå. Men han skjønner jo sørgelig lite av fotballens følelser og psykologi. For jeg vil hevde at det rasjonelt sett er viktigere å unngå at ens største rival passerer dem på adelskalenderen enn å selv vinne et UBETYDELIG poeng. Hadde en Arsenal spiller scoret her (og enda verre jublet) etter å ha forært ManU (eller enda verre spurs uansett hvor utopisk det er B) ) ligagullet, da hadde jeg blitt mildt sagt forbannet!

Link to comment
Share on other sites

Du oppsummerer og jeg er 95% enig i det du skriver. De siste 5 prosentene går på mitt forhold til klubben og at Kuyt jubler (noe som må være helt naturlig). Mitt forhold til Arsene Wenger har derimot endret seg de siste 3-4 årene, og nå har jeg endelig nærmest gitt opp. Han trenger å ta en kraftig reality check nå.

Link to comment
Share on other sites

B)--><div class='quotetop'>QUOTE(Stefan B @ Apr 18 2011, 08:17 AM) 222241[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Du er inne på noe som har blitt nevnt i fleng på forumet her i det siste Mmaelan. Og det er nettopp måten vi spiller fotball på.

 

Etter tiden som "boring Arsenal" ble vi kjent for en meget direkte spillestil og vanvittige kontringer. Samtidig som vi også til tider kunne spille "the beautiful game" ved å trille ball som vi gjør nå.

 

Som du sier går det mye på tvers og bakover. Og det virker nesten som om laget oftest prøver å "safe" inn et uavgjort resultat mtp. hvor lite villige spillerne er til å fylle opp i boksen, gå på skudd og rett og slett score mål.

 

Et skift om til 4-4-2 vil ikke gjøre et mirakel med laget vårt pdd., men den gode gamle formasjonen vil i det minste gjøre at vi har 1-2 spisser i boksen til enhver tid såfremt Wenger stiller med v. Persie og Walcott på topp.

 

4-4-2 vil også gjøre at midtbanen vår ligger litt dypere og at Cesc/Wilshere og Song/Diaby oftere må spille på v. Persie som vil ligge i Bergkamp rollen. Det som blir nytt er at han i 4-4-2 ikke blir den spilleren som leder linja. Det blir Walcott eller en annen bakromshissig spiss. Dette vil enten åpne for bakromspasninger fra Fabregas eller andre spillere såfremt motstanderne prøver å kjøre en høy linje. Eller så vil det skape mer rom for Fabregas, Nasri og Arshavin hvis de prøver å kjøre en dypere linje fordi de nå har to spisser som ligger i boksen i motsetning til bare 1.

 

Uansett så er en endring i spillerstil noe jeg virkelig ønsker. Hvis man ser på hvordan Manchester United og Chelsea ofte har spilt mot oss de siste sesongene så kan det minne til tider om hvordan Arsenal spilte når vi var det beste laget i England. Direkte fotball med stort fokus på kontringer. Rett og slett effektiv fotball.

 

Det er ikke uten grunn til at Chelsea og Manchester United er de lagene som har vunnet de siste sesongene.

 

Enig. Vi burde spille mer direkte. Pdd prøver vi å spille som Barcelona, men vi har dessverre ikke Messi og Xavi og da gjør vi det bare vanskelig for oss selv. Hvor er det blitt av løpene inn i boksen fra sentral midtbane når vi legger inn. Er ofte bare spissen som er alternativet, alle andre står dønn i ro og venter på å få ballen i beina. Det må jo være flere bevegelser å spille på

 

Det er jo bevegelsen som utløser pasningene og ikke omvendt! Det er vondt å se på hvilke muligheter vi kunne hatt på overganger med innlegg både fra dypet,kanten og hissige gjennombruddspasninger! Når Wenger tar ut Walcott som kunne rævkjørt en ung og urutinert og etterhvert utmattet Robinson på kanten og velger å spille med vår bete hodespiller Bentner der så er det noe av den grunnleggende fotballærdommen han ikke har! Har Walcott spillt kampen ut på kanten og vi har fokusert banespillet ditover samt en frisk Bentner i boksen så har vi garantert skapt sjanser! Det ser ut til att Wenger har så stor tro på det han driver med att han har mistet helt bakkekontaken med virkeligheten! Og det ødelegger sjansene våre til ligagull,nok en gang! Har det vøt Man Utd så har vært i våre sko i går har de avgjort kampen i første omgang.Ferguson har skjønt det,fotball går ut på å score flere mål enn motstanderen og det gjør de med en hissig direkte spillestil som går ut på å komme i overtall! Når var det sist vi scorte et slik mål?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker også 4-4-2.

Van Persie som ensom spiss blir enkel oppgave for normalt sterke PL midtstoppere.

 

Det som er galt med Arsenal: Almunia, Skillatsji, Denilson, Song, Bendtner, Arshavin og ikke minst stabukken Wenger.

Wenger burde styrket keeperplassen før seriestart. At Szcezny spiller er tilfeldig (skader).

Han burde styrket midtbanen og ikke satset på sirup-song som "skjold". At Wenger ikke har sett Denilsons mangler er uforståelig. At Bendtner spiller er en vits, og at han spiller ving er en provokasjon.

At Arshavin den late får daffe rundt er vitne om Wengers mangel på disiplin. (Det hadde aldri skjedd under GG).

 

Wenger har utspilt sin rolle. Vår kanskje beste manager er moden for andre oppgaver, gjerne i klubben.

 

Wenger må ta ansvaret for elendigheten, det var han som predikerte at stallen var den beste på årevis, det var han predikerte om pokaler.

 

Og med tap mot Tottenham kan det bli litt av en krise..... B)

Link to comment
Share on other sites

Wenger burde styrket keeperplassen før seriestart. At Szcezny spiller er tilfeldig (skader).

 

Og med tap mot Tottenham kan det bli litt av en krise..... B)

Det er en del tilfeldigheter som har gjort at vår unge polakk spiller, men i motsetning til oss supportere har Wenger faktisk visst hvor god han er hele tiden. Det er fordi vi har slike spillere som Wenger faktisk ser i trening daglig at han sier at vi ikke trenger alle forsterkningene vi supportere maser om hele tiden. Jeg vil heller kalle det en "heldig" tilfeldighet at Szczesny allerede nå har fått denne kamptreningen. At vi har klart å få 4(!) skadde keepere på en gang (inkludert Mannone som er på utlån) er mer absurd enn heldig, dog. Det er grenser for hvor mange keepere man kan ha i en A-stall, og med 3 så vil man i 99% av tilfellene klare seg mer enn greit - de fleste 3.-keepere står ikke kamper ila. en sesong. Supporterne ville ha en ny keeper før sesongstart, Wenger forsøkte faktisk, men syns vel vi allerede har nok ettersom vi jo har lånt ut Mannone... Hvilket lag startet sesongen med en bedre 4.-keeper enn oss? Og det er vel bare to klubber (oss og Blackpool) som har brukt 4 keepere i årets sesong.

 

Tap mot spuds er alltid krise! ;) Men nå som jeg anser ligatittelen for umulig spiller det ikke så stor rolle om vi blir nummer 2, 3 eller 4. Etter gull er det ikke krise med noe så lenge man berger CL-plass. Jeg vil gjerne at vi ender så høyt som mulig, såklart, men det er vel ikke akkurat krise om Chelski skulle knipe 2.-plassen? Kanskje vil rett og slett noen dårlige kamper og resultater på slutten av sesongen åpne Wengers øyne for mer av kritikk og innspill fra supporterne til sommerens overgangsvindu - det ville kanskje ikke vært krise? Når det er sagt er jeg glad klubben vår faktisk snakker om krise når vi ikke vinner PL B)

Link to comment
Share on other sites

Du oppsummerer og jeg er 95% enig i det du skriver. De siste 5 prosentene går på mitt forhold til klubben og at Kuyt jubler (noe som må være helt naturlig). Mitt forhold til Arsene Wenger har derimot endret seg de siste 3-4 årene, og nå har jeg endelig nærmest gitt opp. Han trenger å ta en kraftig reality check nå.

 

Han trenger ikke reality check, trenger å komme seg til helvete ut porten. Begrepet booring Arsenal er tilbake og han får oss til å fremstå som noen klovner bare fordi vi holder med Arsenal.. Det er flaut å høre på han og se på han..

Makter ikke dette mer, det er værre enn terror!

 

Ser ut som vårt opphypete ungdomssystem er dårligere enn Liverpools, og de som har potensial slipper ikke til fordi det er en hel haug med spillere som 'Wenger skal motbevise oss med som står foran de i køen.. Og Wenger forandrer ikke køen

 

Ut: Bendtner, Denilson, Clichy, Squillaci, Almunia, Rosicky, Diaby(?)

 

Må nok en god del mer til enn det.. Hvor mange minuter har disse tilsammen på banen i PL i år?

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt ? Det er spillestilen vår som gjør at vi ikke vinner jevne tette kamper. Vi mangler også noen få sterke gode spillere som kan ta tak når kamper står å vipper,og vi trenger noen som kan avgjøre. I stedet skjer ofte dette at noen roter det til,og spolerer en seier.

Vi ligger på 2 plass i PL 6 poeng bak Manu,vi er et av de lagene som slipper inn minst mål,og et av de lagene som skårer mest. Så at alt er galt er bare ren idioti å hevde. Det er lov å tenke litt selv om man er supporter.

 

Vi trenger helt klart noen justeringer i spillestilen vår,samt en opprydding i spillerstallen. Jeg vil gå rett på midtbanen vår. Noe mere omstendelig og lite aggressivt skal man lete lenge etter. Nasri og Fabregas er meget gode spillere,men de senker spillet noe enormt. De holder i ballen og spiller alt for ofte på tvers når vi har muligheten å kontre. Dette gjør at motstander klarer å få nok spillere bak ballen til at de nesten hele tiden kan ligge i forsvar. Er det noe vi sliter med så er det å spille mot etablert forsvar.

 

Wenger må rette på spillestilen sin om han vil fortsette mener jeg. Innser han ikke dette så er tiden moden for et bytte som uansett må komme om ikke lenge. Vi må få inn en midtbane som kan vinne dueller og kjempe hard når vi må forsvare oss, og som kan spille raskt i lengderetning når vi angriper og kontrer slik at motstander ikke får tid til å sette opp etablert forsvar. Så må man få kantspillere som kan slå et innlegg skikkelig. Det har vi ikke idag. Taktikken med å møte etablert forsvar og så tråkle seg igjennom med pasninger er helt håpløs naiv. Det ender nesten alltid med balltap og kontring imot.

 

Hva er det jeg beskriver ? Noe helt nytt ? Nei. Dette er fotball vi har spilt før,og som vi har mestret så til de grader. Vil Wenger gjøre slike justeringer ? Jeg tror ikke det. Han er gammel og sta. Han vil vise at laget han trener kan mestre fotball som Barca spiller idag. Noe jeg tror er naivt å tro på. Til det mangler vi tilsvarende kvalitet i nesten alle ledd i laget. Det er en fotball som krever ekstreme ferdigheter,og som er en måte å spille fotball på der en gjør ting vanskelig for at det skal se pent ut.

 

Få vekk de mest omstendelige spillerne våre,og erstatte de med mere direktespillende midtbanespillere. Det vil utløse pengesummer som gjør at vi kan forsterke og endre tilbake til opprinnelig spillestil i løpet av sommeren. Noen kan sikkert omskoleres raskt også. Men vi viser at basisen til et meget godt lag er der,vi trenger bare justeringer.

Link to comment
Share on other sites

Etter gårsdagens store nedtur følte jeg for å se masser av Arsenal-mål i dag.

 

 

Hvor har det blitt av viljen, engasjementet, farten, kreativiteten, stoltheten, vinnermentaliteten og ikke minst gleden???

Etter at RvP putta i går var det en slags avventende holdning, og det var om noen som viste følelser ala videoen over.

 

ÅÅÅÅÅÅ som jeg savner de gamle gode gutta!

Link to comment
Share on other sites

ser på vg.no, at Wenger har bedt spillerne om å kjempe til siste kamp... Det er da for fan klart at de må om de skal ha noen mulighet til å ta pokalen. Vi har en tropp med ambisiøse spillere, fortsetter han. Hvorfor får ikke de spille da? I stede for for de umotiverte spillerne vi så i går.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...