Jump to content

Hva er galt med Arsenal F.C?


Stefanb

Recommended Posts

Er det ikke litt av sjarmen med å være en dedikert fotballsupporter, at man tenker mer med hjertet enn med hodet? At man håper ting ordner seg til det er helt innlysende at dem ikke ordner seg?

 

Når det kommer til Arsenal så vil jeg ikke være rasjonell. Rasjonell kan jeg være i nesten alle andre sammenhenger.

 

Både ja og nei. Men jeg hører hva du sier.

Link to comment
Share on other sites

Kun COLD, HARD facts! Arsenal i 1985? På papiret hadde klubben noen av de mest spennende og meriterte spillerne i England.

 

1985: Lukic, Anderson, O'Leary, Caton, Sansom, Robson, Talbot, Davis, Mariner, Woodcock, Nicholas, Allinson, Rix, Jennings, Williams og en purung Adams. Har jeg glemt noen? Kanskje. Ingen dårlig spillergruppe. Burde nok gjort mer av seg disse også, men assistenten var sjef i stedet for assistent dengang. :P

 

Ellers var det jo rimelig heftig midt på 70-tallet også da vi gikk fra tittelkandidat til dumpekandidat i løpet av 2-3 år. Herrejemini!! :angry:

 

Så i det store bildet er det nesten en dans på roser i dag, men det endrer ikke på det faktum at vi her i nuet kollapser på en lite tilfredstillende måte - so to speak. Det er fullt mulig å gjøre det bedre.

Link to comment
Share on other sites

1985: Lukic, Anderson, O'Leary, Caton, Sansom, Robson, Talbot, Davis, Mariner, Woodcock, Nicholas, Allinson, Rix, Jennings, Williams og en purung Adams. Har jeg glemt noen? Kanskje. Ingen dårlig spillergruppe. Burde nok gjort mer av seg disse også, men assistenten var sjef i stedet for assistent dengang. :P

 

Ellers var det jo rimelig heftig midt på 70-tallet også da vi gikk fra tittelkandidat til dumpekandidat i løpet av 2-3 år. Herrejemini!! :angry:

 

Så i det store bildet er det nesten en dans på roser i dag, men det endrer ikke på det faktum at vi her i nuet kollapser på en lite tilfredstillende måte - so to speak. Det er fullt mulig å gjøre det bedre.

 

You pinpointed my point. Både innledningsvis og avslutningsvis.

Link to comment
Share on other sites

Som poengtert over, vi har sett langt verre tider før. Skuffende nok har jeg måtte si dette en del år nå, men NESTE år! Vi ahr den mest talentfulle troppen og kanskje den beste økonomiske framtiden, framtiden for Arsenal FC er lys. Desverre må vi vise at vi kan trå til litt allerede så vi kan tiltrekke oss spillerne for framtiden

Link to comment
Share on other sites

Kampen idag er ikke den verste jeg har sett akkurat og jeg har bare vært Arsenalfan siden 2000-tallet, slutten på 07/08 sesongen var LANGT verre.

 

Jeg vil si begge kolapsene var like lei! Men spillerne og Wenger sa de lærte av det, jeg kan ikke ha sett at de har lært noenting som helst

Link to comment
Share on other sites

Vi mister mange poeng på overtiden i en innspurt.

Det er symptom på noe som er galt.

Vi er gode nok, men mangler den erfaring, kløkt og trygghet som vi virkelig trenger når vi behøver det som mest. Og det må vi skaffe oss til neste år. Vi er pr dags dato kun gode nok til å henge med nesten helt inn.

 

Jeg kritiserer sjelden Wenger, han har gitt meg så mye moro, men velger her å påpeke spillerforsterkninger. Det er ikke bra at han ikke henter inn spillere som ikke gjør en forskjell. Vi trenger noen skikkelige navn, spillere med selvtillitt, som kan markere at vi mener alvor. Og som kan gi oss litt trøkk. Usikker på om jeg tror på et år til med blomstring av potensial.

Jeg tror vi må investere noe for å kunne bli detb lille bedre, og som også vil produsere mer intekter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kritiserer sjelden Wenger, han har gitt meg så mye moro, men velger her å påpeke spillerforsterkninger. Det er ikke bra at han ikke henter inn spillere som ikke gjør en forskjell. Vi trenger noen skikkelige navn, spillere med selvtillitt, som kan markere at vi mener alvor. Og som kan gi oss litt trøkk. Usikker på om jeg tror på et år til med blomstring av potensial.

 

Enig. Potensialet i Arsenal er utvilsomt. Det vi trenger nå er noe/noen som kan utløse det uforløste.

 

Gary Cahill nevnes av mange. Hangeland, Jagielka, Parker av andre. Jeg er ikke sikker. Det kryr ikke akkurat av seriegull på nevnte herrers CVer. Inters Lucio, kanskje? Det funket i hvertfall fint sist vi handlet der i gården.

Link to comment
Share on other sites

Uansett,forsterkninger eller ei..Vi må forandre på spillestilen! alle vet jo hvordan Arsenal spiller,og det er jo aldri variasjoner! Spørsmålet mitt er : Er Wenger rett mann til å gjøre noe med det? personlig føler jeg att han har brukt lang nok tid til å sette den siste brikken i puslespillet sitt.....

Link to comment
Share on other sites

1985: Lukic, Anderson, O'Leary, Caton, Sansom, Robson, Talbot, Davis, Mariner, Woodcock, Nicholas, Allinson, Rix, Jennings, Williams og en purung Adams. Har jeg glemt noen? Kanskje. Ingen dårlig spillergruppe. Burde nok gjort mer av seg disse også, men assistenten var sjef i stedet for assistent dengang.

 

Ellers var det jo rimelig heftig midt på 70-tallet også da vi gikk fra tittelkandidat til dumpekandidat i løpet av 2-3 år. Herrejemini!!

 

Så i det store bildet er det nesten en dans på roser i dag, men det endrer ikke på det faktum at vi her i nuet kollapser.. (..)

 

for all del, Arsenal på midten av 80-tallet utnyttet ikke potensialet sitt, og ja, det var frustrerende sesonger på midten av 70-tallet, der man nesten rykket ned. Men det er likevel (minst) to fundamentale forskjeller her;

 

1. Selv om de nevnte dårlige Arsenal-årgangene heller ikke klarte å utnytte sitt potensiale, var ingen av disse mannskapene tittelmateriale. Kun de mest naive optimistene mente at de var det. Ja, vi var skuffet, men vi innså likevel at de egentlig ikke var gode nok.

 

2. Og selv om det var skuffende at de sviktet, lå hovedskuffelsen den gangen på det at man ikke var gode nok, mer enn dagens problem, som er MÅTEN man roter ting bort på. At man i nesten hver eneste kamp roter bort ledelser, at de i nesten hver eneste kamp roter det bort i sluttsekundene, og at de nesten hver eneste gang roter bort ting på grunn av lilleputtfeil. På 1980-tallet hadde man ihvertfall en viss evne til å også avgjøre på en slik måte. Og som sagt, det er ekstra ille at man roter seg bort på en så gjennomgående bisarr måte, all den tid man i dag egentlig er gode nok, hvis man hadde gjort de enkle grep som skulle til.

 

I mine øyne er det lettere å leve med et favorittlag som egentlig ikke er gode nok - uansett hvor skuffende det er - enn et favorittlag som egentlig er gode nok, og som får mulighetene servert på et fat, men som likevel klarer å rote bort alle matchballene på den mest fornedrende måte. En slik sløsing med muligheter er et hån mot seg selv, mot klubben, mot supporterne, og det er nesten et hån mot alle de klubbene som aldri har talent til å kunne vinne noe. Å ikke utnytte talentet sitt og de mulighetene det gir er det verste man kan gjøre, særlig når det skjer på en så tullete måte. Derfor mener jeg det vi har sett av Arsenal i vår spesielt, men egentlig de siste tre-fire sesongene generelt, det verste jeg noen gang har opplevd som supporter.

Link to comment
Share on other sites

Og som sagt, det er ekstra ille at man roter seg bort på en så gjennomgående bisarr måte, all den tid man i dag egentlig er gode nok, hvis man hadde gjort de enkle grep som skulle til.

 

Sant, og det verste er at vi har sett et titalls "hvis'er" seile forbi de siste årene uten at mulighetene er grepet. Det er ikke slik at de har vært utenfor rekkevidde. Det er det mest fortvilende. Nå nytter det ikke å flikke videre på dette. No change = same result. I beste fall.

 

Det som for alvor drog i gang den siste festen var Arsenals første og siste virkelige verdensstjernesignering siden engelskmenne fant ut at det faktisk fantes intelligent liv utenfor balløya. Her trengs det en ny "Bergkamp signering". Noe som virkelig viser denne gruppen at det er en ny giv, for det kan du sette dine siste penger på - denne spillergruppen er like frustrert som du og jeg og de er blitt for store til eventyrfortellinger nå.

Link to comment
Share on other sites

Derfor mener jeg det vi har sett av Arsenal i vår spesielt, men egentlig de siste tre-fire sesongene generelt, det verste jeg noen gang har opplevd som supporter.

 

Du har et poeng. Akkurat dette er noe vi ikke har sett før - i alle fall ikke i dette omfanget.

 

spade.jpg

 

Tiden er moden - rettelse overmoden !!!!

Link to comment
Share on other sites

 

2. Og selv om det var skuffende at de sviktet, lå hovedskuffelsen den gangen på det at man ikke var gode nok, mer enn dagens problem, som er MÅTEN man roter ting bort på. At man i nesten hver eneste kamp roter bort ledelser, at de i nesten hver eneste kamp roter det bort i sluttsekundene, og at de nesten hver eneste gang roter bort ting på grunn av lilleputtfeil. På 1980-tallet hadde man ihvertfall en viss evne til å også avgjøre på en slik måte. Og som sagt, det er ekstra ille at man roter seg bort på en så gjennomgående bisarr måte, all den tid man i dag egentlig er gode nok, hvis man hadde gjort de enkle grep som skulle til.

 

I mine øyne er det lettere å leve med et favorittlag som egentlig ikke er gode nok - uansett hvor skuffende det er - enn et favorittlag som egentlig er gode nok, og som får mulighetene servert på et fat, men som likevel klarer å rote bort alle matchballene på den mest fornedrende måte.

 

Bra skrevet ! Enig i alt

 

Som det blir sagt. Heier man på, f.eks, Stoke - ja så vet man "sin plass". Man kjemper for overlevelse og prøver å gjøre det godt i cuper. Denne sesongen ser ut til å bli en god sesong for Stoke og Stoke-fans, uavhengig av resultatet i FA-finalen. Man holder plassen og kommer seg ut i Europa.

 

Betyr det at vi Arsenal-fans ikke har lov til å klage da vi befinner oss "helt oppe" på 4 plass? Selvsagt ikke !

Det irriterer meg når noen mener dette, bl.a såkalte eksperter.

 

Wenger sier klart og tydelig at han går for seriegull hvert år. Denne sesongen har vi hatt en gullkantet mulighet til å klatre helt til topps, men som vanlig kollapser vi i den avgjørende innspurten. Klart man bli forbannet, lei og bitter.. Spesielt med tanke på det du skriver i punkt 1..

 

Hva vil sommeren bringe? Det viktigste ville nok nesten vært å få Dein tilbake. Han virker som en av ytterst få/ den eneste Wenger hører på..

Link to comment
Share on other sites

OptaJoe Opta Sports

56% - Arsenal have conceded the highest percentage of goals from set pieces of any team in the Premier League. Recurrent.

 

OptaJoe Opta Sports

9 - Arsenal have conceded more penalties than any other team in the Premier League. Clumsy.

 

 

Defensiv organsering anyone?

Link to comment
Share on other sites

Siden det er Wenger som sitter i stolen og vi ser kolapser som dette år etter år, så stiller jeg meg spørsmålet om han er rett mann for jobben..

 

Hvordan er det mulig å ikke klare å motivere seg for å vinne PL?

 

Ikke dukke opp til kamper der seier vill gi oss klar bane til tittelen.

 

Uansett hvor mange ganger Wenger sier vi er god nok, så hjelper ikke det når spillerne tydeligvis ikke har troen likevel..

 

nevner det igjen, 6 uavgjorte, 3 seire og 1 tap på de 10 siste i PL.. Når i tillegg halvparten av Arsenalfansen visste det kom til å skje gjør det det hele bare enda værre.

 

It's a joke!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes direkte synd på Wenger. Han har klart å lage et ganske bra lag ut av "ingenting" og vi kjemper om topp 4, men greia er at dette har nå vart i flere år. Han har ikke giddet å hente inn noen forsterkninger pga. bygging av ny stadion, økonomien osv. Men hvor lenge skal dette være en unnskyldning? Har vi ikke tjent nok med å hele tiden være med i toppen av PL, vært med i CL og andre samtlige cuper?

 

For min del venter jeg spent på neste sesong og gir han et år til. Skulle det vise seg at han igjen nekter å hente noen klassespillere som han har uttalt i media i det siste, ser jeg ingen grunn til at han er vår manager i 2012-13.

Link to comment
Share on other sites

Sist gong det var krise i Arsenal var i 1995. Det nærma seg slutten av sesongen, George Graham hadde nett fått sparken, og klubben befant seg ubehageleg nær nedrykkssona. Arsenal møtte Nottingham Forest, og etter 90 neglebitande minuttar stod det 1-0 til oss. Den seinare latterleggjorte Chris Kiwomya scora målet, og redda stumpane etter ein miserabel sesong på alle måtar. Dette var ein klubb under press, men den kom ut av det, og eg kjenner enno på lettelsen.

 

Er det berre meg, eller er det minst like mykje støy no enn det var den gongen?

Om ein skal tru alt som vert skrive om Arsenal og Arsène Wenger for tida, skulle ein tru at Arsenal ligg for døden. Ein sunn, veldriiven fotballklubb med bærekraftig økonomi, årlege topplasseringar og C.L.-deltaking er eit ytterst dårleg utgangspunkt for å drive krisemaksimering. Problemet er, i alle fall delvis, at forventningane no er så store at "krisa" vert forveksla med uforløyst potensiale. Og ja, der slit me "big time". I fylgje stadig fleire i så stor grad at trenaren bør vurdere si stilling. At Wenger sit med det øverste sportslege ansvaret veit alle, men det fordeler seg også andre stader. I den forstand har Wenger min sympati.

 

Har til dømes Fàbregas eit ansvar, og i så fall; korleis skjøttar han det? Er det bra for moralen i laget at kapteinen ynskjer seg vekk? Er det bra for moralen at han kritiserer klubben offentleg, og på toppen av det heile dolkar trenaren i ryggen? Tilsynelatande er han av den oppfatning at problema ligg hjå alle andre enn han sjølv. Situasjonen med Fàbregas er eit dilemma, fordi det vil være eit stort sportsleg tap om han forsvinn. Sjølv for halv maskin, som han har vore ei stund no, er han ein klassespelar.

 

Etter å ha tenkt gjennom dette ei tid, er eg likevel kommen til at det er like greit at han får det som han vil i sommar. Nok er nok, og på litt lengre sikt er det nok den beste løysinga. På kort sikt vert det antakeleg enda meir trofè-tørke. Eg er litt usikker på korleis pokal-mafiaen vil takle ein slik situasjon, men eg trur heilt sikkert dei vil overleve. Krisepsykiatrien er nok vant til å handtere verre ting enn dette.

Link to comment
Share on other sites

Det som er galt med Arsenal er: WENGER!!

 

- Selg middelmådige spillere som Bendtner, Squillaci, Denilson, Almunia, etc.

- Bruk penger på klassespillere

- Ny spillestil

- Ny assistenttrener

 

Sim salabim, så tror jeg vi er tilbake der vi skal være.

Link to comment
Share on other sites

Skuffelsen over at vi ikke klarte å videreføre 49 unbeaten har begynt å legge seg og de årene har egenlig passert ganske raskt.

 

En av de tingene jeg trøster meg med er at det økonomiske fundamentet som er bygget opp under Wenger er noe vi kommer til å nyte godt av nå som Financial Fair Play skal implementeres. Kanskje er det helt bevisst at vi bruker lite penger nå, for å komme sterkere tilbake når klubber ikke lenger kan bruke oljebrønner og mafiapenger å kjøpe spillere for. Hvis jeg har forstått inntensjonene til regelverket riktig, så blir maksprisen på kjøp av spillere og utbetaling av lønninger det klubben har i overskudd. Uten at jeg har satt meg nøye inn i det vil jeg tro at Arsenal vil bli en langt mer atraktiv klubb økonomisk sett enn det vi er i dag og at vi kanskje får se flere kjøp av etablerte verdensstjerner i løpet av de nermeste årene.

 

Konklusjonen min blir å slutte og tenke "neste sessong" denne våren også, men heller tenke at vi gradvis vil bli en større og større klubb de tre til fem neste årene og at vi sannsynligvis vinner noe på vår vei.

Link to comment
Share on other sites

Sant, og det verste er at vi har sett et titalls "hvis'er" seile forbi de siste årene uten at mulighetene er grepet. Det er ikke slik at de har vært utenfor rekkevidde. Det er det mest fortvilende. Nå nytter det ikke å flikke videre på dette. No change = same result. I beste fall.

 

Det som for alvor drog i gang den siste festen var Arsenals første og siste virkelige verdensstjernesignering siden engelskmenne fant ut at det faktisk fantes intelligent liv utenfor balløya. Her trengs det en ny "Bergkamp signering". Noe som virkelig viser denne gruppen at det er en ny giv, for det kan du sette dine siste penger på - denne spillergruppen er like frustrert som du og jeg og de er blitt for store til eventyrfortellinger nå.

 

Kunne ikke sagt det bedre selv! Er akkurat det vi trenger, en "Bergkamp like signering" noe som løfter hele spillergruppen.

Link to comment
Share on other sites

Noen småting som er verdt å i det minste ha i bakhodet:

1. Det Wenger sier etter en kamp (spesielt med dårlig resultat) kan ikke bygges hus på. Det er ferdig innøvde floskler for å ta negativt fokus vekk fra spillere og/eller plante ting i media: "Mental strength" osv. Vi har hørt alt sammen hundre ganger før, likevel tar vi på vei som om mannen er både dum og blind hver gang. Han MÅ si noe, så han sier "noe" som i praksis er ingenting. Det som foregår i kulissene kan vi ikke vite (og etter min mening skal vi ikke heller). Kritikk av Wengers uttalelser etter kamp er altså relativt meningsløs.

2. Det samme gjelder hans uttalelser om kjøp/salg av spillere. Verken han eller klubben har noen nytte eller interesse av at media går og vet hva vi har på spillerkjøpskontoen og hvem vi vil ha - eller ikke. Det ville vært ren idioti og gå ut med at vi vil ha f.eks. Sneijder og har opptil £50 mill å kjøpe for. Er det NOEN som tror vi da kunne fått ham for £15 mill? 30-40 tenker jeg... Dersom de heller tror vi har et sted mellom ingenting og £100 mill, og vil ha ca. 50 forskjellige spillere (som jo er det som "rapporteres" hvert eneste overgangsvindu) kan vi muligens forhandle litt på VÅRE premisser.

3. Mange av oss har begynt å høres ut som Chelski og Shitty-supporterne: "skal ha, skal ha"... HVEM skal vi ha? Som Little Dutch (Vital Arsenal) skrev her forleden: Vi kan jo kjøpe en etablert, dokumentert målscorer internasjonalt og i PL. Torres £50 mill. Det fins ingen garantier! Torres hadde faktisk beste minutt/mål-ratio i PLs historie før han gikk til Chelski (ett minutt mindre spilt per mål enn Henry). 10 kamper i blått: NADA. Hvem er det vi skal ha? Hvem er det som kan komme inn og bare "redde" oss? "Vi må kjøpe" er et håpløst utsagn. Hvem?

 

For min egen del tror jeg fremdeles Wenger har bedre kontroll på dette enn meg. Og resten her inne.

Link to comment
Share on other sites

Litt synd å si det, men jeg tror Arsenal hadde løftet flere trofeer de siste årene dersom Ferguson hadde sittet bak roret.

 

Såfremt forarbeidet med stallen og det økonomiske hadde ligget til rette så hadde nok dette vært tilfellet ja. Keith Edelman uttalte nylig at Wenger naturlig er en veldig forsiktig mann og at han trenger noen som kan presse han til å gjøre det rette.

 

I Arsenal var denne mannen David Dein og jeg tror det faktum av at han ikke lenger er i klubben og ingen av de andre aktørerne i klubben gjør den samme rollen som Dein er en viktig faktor.

Link to comment
Share on other sites

Litt synd å si det, men jeg tror Arsenal hadde løftet flere trofeer de siste årene dersom Ferguson hadde sittet bak roret.

 

Akkurat det er ingen selvfølge. Ferguson og United har levd i en helt annen økonomisk virkelighet enn Arsenal de siste par tiårene og de har brukt pengene. Ferguson er meget dyktig og det står for å si det forsiktig respekt av det han oppnår, men det er ingen selvfølge at han hadde levert noen flere trofèer med et netto transferbudsjett på £1-2 millioner (eller noe i det området) pr. år som Wenger har gjort.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...