Jump to content

Let's all laugh at Liverpool


Guest Larsilios

Recommended Posts

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jaja, det er godt Liverpool har amerikanske eiere og ikke en lokal lad. Da hadde klubben sunket enda lavere. Jeg ikke har et snev av sympati for den klubben som omtrent ga meg kroniske sår på sjelen gjennom hele oppveksten på 80-tallet. De siste årene har vært som terapi, men samtidig har jeg nesten vondt av alle de gode vennene jeg har som har lidd seg gjennom en sesong som har vært helt surrealistisk med tanke på hva denne stolte og store klubben egentlig står for.

Nå sier ryktene at KD hadde fått sparken selv med FA cupseier. For meg ville ikke den pokalen betydd en ting i forhold til ligaen. Det genererer null og niks av inntekt og er kun som isspray på et leggbrudd for fansen. KD klarte å lire av seg at han satte ligacupen høyere enn 4. plass fordi fansen fortjente en tittel. Det forklarer mye av hva som foregår inne i det kaotiske hodet til mannen. Det forklarer kollapsen, den manglende interessen for kamper med betydning og ikke minst hvorfor et videre samarbeid var umulig. Amerikanske eiere hadde nok også store problemer med hans håndtering av Suarezsaken som er en skamplett på Liverpools historie. Pressemeldingene fra klubben og KD intervjuer var en skadale fra første til siste dag.

Hvis de ikke hadde sparket ham nå så hadde de måttet gi ham flere år. Kan man akseptere en 8. plass i år så må man kunne akseptere en 6. plass neste år. Det ville jo vært fremgang, men samtidig så sier klubben at de egentlig er fornøyde med å kjempe om smuler i en verden der de rike blir rikere og mektigere for hvert år som går.

 

Jeg har ikke sett en eneste protest fra fansen og det sier nok sitt. De har i sin blinde lojalitet til en tidligere legende valgt å ikke uttrykke sin misnøye (annet enn ved buing etter kampslutt i ca 50% av hjemmekampene), men samtidig så puster nok alle lettet ut. De hadde håpet på dette, men det var forbudt å uttrykke det.

 

Jeg har skrevet side opp og side ned om kjøpene til Liverpool i fjor og ikke minst om prisnivået. De aller fleste har vel lest dette mer enn en gang så jeg skal ikke kommentere mer enn hva som må tas med i en slik oppsummering.

 

Adam: Sentral midt på det laget som har sluppet inn flest mål i PLs historie (tatt etter hukommelsen, må sjekke dette). La oss kjøpe ham, for en fantastisk spiller som kan slå gode passninger og dødballer. Vi glemte dessverre at han er treg, lat, ukonsentrert og aldri har prestert på dette nivået. For meg det nest dårligste kjøpet fordi prisen ikke var mer enn 8 mill.

 

Henderson: 20 mill pund... 20 mill pund for en 20 åring som har hatt noen gode innlegg for Sunderland. Langt unna landslagsnivå i en alder der flere andre er etablerte. Har sett en god del kamper med ham i år, blandt annet mot Norge U21 og han er akkurat så svak som forventet. Eneste spiller jeg har hørt Anfield bue på en hel kamp fra første til siste spark. En god kamp og det var mot Chelsea som ikke ofret en kalori i den kampen. De hadde gitt opp 4. plass og hadde vunnet FA cupen 2 dager før. Innsatsen var deretter.. Han er dog ung og kan kanskje bli en squadplayer i fremtiden. Prisen latterlig, men vi får la ham få et år til før han avskrives helt.

 

Downing: 0 assist, 0 scoringer og noen misbrukte straffespark. Jobber dårlig bakover og lar seg psyke ut av gode backer. Dette har vært hans problem siden `boro-dagene og har ikke endret seg. Det er en grunn til at han har vært sett på som et talent i mange år uten at de store klubbene egentlig har vært interessert. Han har åpenbare kvaliteter som dessverre overskygges av de negative sidene som er langt enklere å finne. Nå er han landslagsspiller så prisen er selvfølgelig et speilbilde av det. Hvordan denne mannnen kan forsvare en plass i et engelsk landslag sier bare noe om nivået på engelske vinger... Dårligste signering.

 

Carroll: Prisen er i seg selv grunn til å le, men den er nå tross alt ikke han som har satt selv. At han har scoret noen mål på slutten av sesongen har reddet ham, ellers hadde fansen og pressen snudd seg mot ham enda mer enn hva de har gjort. Treg, tung (enda han ikke veier mer enn 76 kg) og lat i begynnelsen av sesongen. Blitt bedre og virket mer fit på slutten. Samtidig så skal man huske at Liverpool tapte alle kamper av betydning også den siste del av sesongen så han skal absolutt ikke gå fri selv om han puttet 3 mål på de siste kampene. Har noen klare styrker i spillet sitt, men også åpenbare svakheter. En spillestil som ikke lar seg kombinere med rask og teknisk fotball og således setter begrensninger på hvordan Liverpool kan fremstå.

 

Suarez: Prisen er igjen latterlig. Han er en god spiller, men ineffektiv og avslutter fra umulige vinkler. Liverpools sjansesløseri og stangskudd skyldes ikke uflaks, men i stor grad avslutninger fra vanskelige posisjoner. Skyter man fra død vinkel er sjansen for mål liten, men sjansen for ytterside stolpe mye større. Han drar seg ofte ut av farlig sone og dermed så spolerer han gode muligheter som han først har skaffet seg.

Oppførselen hans har bedret seg betraktelig, men han vil for alltid være stemplet i England og gjør best i å reise videre. Klubbens håndtering av rasismesaken var også en skadale og ødela hans mulighet for å fremstå som angrende synder før han ble pålagt å gjøre det fra eierne. Ikke særlig troverdig dessverre.

 

Jeg spådde at de ville ha problemer med topp 7 og fikk rett. De har en kjempejobb å gjøre med begrensede midler og de skal hente en manager som overtar en fanskare som krever umiddelbare resultater. Jeg skjønner at Rodgers har sagt nei. Mannen har lite erfaring og har alt å tape i en slik klubb. AVB har vært nevnt og han kommer nok til å se på spillerne i klubben og tenke seg nøye om. Hans fotball ble for teknisk og omstendelig for Chelsea, hva da med spillerne i Liverpool? Klopp, Deschamp, Benitez og flere har blitt nevnt og ikke minst Martinez. De tre første kjenner nivået i en toppklubb, det gjør ikke Martinez. En god manager, men litt på nivå med Adam. God i en dårlig klubb som såvidt overlever år etter år. Hva skjer med en slik manager i en stor klubb hvor man ikke får et klapp på skulderen og et bedre lykke neste gang når man taper med 4-5 mål mot et antatt topplag? Her er det ingen kamper som fansen forventer å tape og han vil ikke få noe forståelse etterpå. Vil en ung og uerfaren manager takle oppstyret som vil følge med en dårlig start? Det er en risiko å gå for en slik manager selv om han virker sympatisk og flink.

 

Blir spennende å se hva som skjer i Liverpool i sommer. Jeg tror de vil slite i flere år før de kommer seg inn i toppen igjen og hva skjer i mellomtiden med finansene? Vi hyler og skriker etter forsterkninger som følge av en sesong hvor vi faktisk ender på 3. plass. Jeg kan bare prøve å tenke meg hvordan det må koke på diverse Liverpoolfora verden over.

Link to comment
Share on other sites

....

Vi hyler og skriker etter forsterkninger som følge av en sesong hvor vi faktisk ender på 3. plass.

Bra skrevet RP7.

Men grunnen til at vi hyler og skriker etter forsterkninger er vel først og fremst pga de klare svakhetstegnene i laget. Som feks forsvarsspillet(organisering og hodeløs tømming av forsvaret når vi leder kamper) og at vi kun har hatt RvP som alltid er målfarlig denne sesongen. Nå har vi fått inn Podolski, og selv om jeg tror han blir en veldig bra signering for oss vet man aldri hvordan en slik signering gjør det.

 

Pool er nok veldig glade for at de vant ligacupen, da er de jo sikra Europaliga foran Everton, selv om rivalen kom seg foran de på tabellen...

Link to comment
Share on other sites

GoonerTalk

Former #AFC vice-chairman David Dein has been advising Liverpool’s owners in recent months and is set to be appointed Director of Football.

 

Forholdsvis troverdig kilde, men får håpe at godeste David ikke er like skarp som i sine Arsenal dager hvis dette stemmer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan ikke skjønne hvordan dette skal gå. Brendan Rogers elsker ballbesittelse og pasningsspill. Det er kanskje 2 spillere i Liverpool som behersker dette til en viss grad..

 

han vil vel gradvis forsøke å skaffe spillere som passer til hans egen fotballfilosofi. Dette kan slå begge veier. Rogers er utvilsomt en talentfull manager, og har jo gjort underverker med swansea. Spørsmålet er hvordan han vil fungere i en større klubb med mye støy og med mange sterke personligheter og småsjefer i garderoben? Vil han få den roen han trenger, og vil han bli vist den nødvendige tålmodighet og langsiktighet fra klubben, særlig hvis det skulle gå litt tregt i starten?

Link to comment
Share on other sites

Leste et innlegg på et forum her om dagen hvor noen prøvde å få det til å virke som om Liverpool enkelt kunne spille "The Barcelona Way" med Liverpool, Skrtel og Agger var visstnok det perfekte stopperparet til å spille som Barca.. Slik jeg ser det er Reina og Suarez de eneste på Liverpool som besitter det tekniske reportoaret som skal til for å spille i sin posisjon i et Barca-system. Enrique er et tvilstilfelle, blir som med Abidal i Barca, relativt udugelig fremover, men solid bakover som gjør at backen på andre siden; Johnson/Alves skal kunne storme fremover. Johnson gjør dette uansett, men har hverken teknikk eller pasningsferdigheter til å være en trussel(Og JA, jeg husker DET målet..)

Link to comment
Share on other sites

Leste et innlegg på et forum her om dagen hvor noen prøvde å få det til å virke som om Liverpool enkelt kunne spille "The Barcelona Way" med Liverpool, Skrtel og Agger var visstnok det perfekte stopperparet til å spille som Barca.. Slik jeg ser det er Reina og Suarez de eneste på Liverpool som besitter det tekniske reportoaret som skal til for å spille i sin posisjon i et Barca-system. Enrique er et tvilstilfelle, blir som med Abidal i Barca, relativt udugelig fremover, men solid bakover som gjør at backen på andre siden; Johnson/Alves skal kunne storme fremover. Johnson gjør dette uansett, men har hverken teknikk eller pasningsferdigheter til å være en trussel(Og JA, jeg husker DET målet..)

Tja. Beviser ikke Swansea at det er fullt mulig å spille ballbesittende fotball uten at man har spillere som Xavi og Iniesta? Det å kunne slå en god pasning er faktisk relativt enkelt når du har alternativer å spille på. Bevegelsen uten ball er derfor vel så viktig som evnen til å slå en god pasning. 90% av det Barcelona driver med er relativt "enkelt" fordi den som har ballen stort sett bestandig har en eller fler spillere å slå ballen til. Det sitter like mye i hodet som i beina. Finnes nok av spillere på Liverpool som har nok teknikk, men det kommer til å ta tid å endre mentaliteten fra spillestilen til King Kenny der det stort sett bare handlet om å bli kvitt ballen raskest mulig

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne hvordan dette skal gå. Brendan Rogers elsker ballbesittelse og pasningsspill. Det er kanskje 2 spillere i Liverpool som behersker dette til en viss grad..

Klokt valg av Liverpool. En manager med en filosofi er sikkert bra etter en periode uten mål og mening.

Tror de kan bli et mye mer severdig lag.

Men må ha spillere til det,så det vil ta litt tid.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Beviser ikke Swansea at det er fullt mulig å spille ballbesittende fotball uten at man har spillere som Xavi og Iniesta? Det å kunne slå en god pasning er faktisk relativt enkelt når du har alternativer å spille på. Bevegelsen uten ball er derfor vel så viktig som evnen til å slå en god pasning. 90% av det Barcelona driver med er relativt "enkelt" fordi den som har ballen stort sett bestandig har en eller fler spillere å slå ballen til. Det sitter like mye i hodet som i beina. Finnes nok av spillere på Liverpool som har nok teknikk, men det kommer til å ta tid å endre mentaliteten fra spillestilen til King Kenny der det stort sett bare handlet om å bli kvitt ballen raskest mulig

Det er en grov forenklingen av fotball Castor. Hvis du mener at det er enkelt å skaffe seg alternativer å spille på hele tiden så bør du prøve det selv. I moderne fotball så har man så kort tid på seg at alternativene må være der før du mottar ballen, og beslutningen om hvor den skal videre må i stor grad også være tatt før man mottar ballen. Det krever at spillerne beveger seg i et innøvd mønster hele tiden. Det tar år å lære det, ikke en måned eller to. Spillerne må faktisk tenke likt og innarbeide spesielle relasjoner som gjøres automatisk i forhold til hvor ballen er og hvor nabospilleren posisjonerer seg. Når Barca har vært verdens beste lag de siste 5 årene så skyldes det en filosofi som har vært innarbeidet og innøvd over mange mange år. Spillere er hentet inn for å passe i systemet og ikke motsatt. Å tro at man kan innarbeide en effektiv og god ballbesittende fotball med hvilke spillere som helst er ikke riktig. Da hadde faktisk alle gjort det og mestret det. Rodgers har en stor utfordring foran seg og det kommer ikke til å bli lett for ham i en klubb hvor alle forventer resultater umiddelbart.

Link to comment
Share on other sites

Enig med RP7 dessuten skal det sies at Swansea fikk til alt for få pasninger på motstanderens banehalvdel, tallene hadde ikke vært like imponerende om vi hadde tatt vekk pasningene som er på egen banehalvdel(Som jo er enkle tversover eller bakoverpasninger som ikke fører til mål)

Link to comment
Share on other sites

http://fotball.aftenposten.no/england/article238890.ece

 

Kuyt forlater Liverpool. En artig spiller som dessverre ble feilplassert etter min mening. I sin første sesong spilte han fox in the box og det mener jeg er den eneste rollen han mestrer. Var dyktig til å finne rom og kriget godt i motstanders 16 meter. Alltid likt innsatsen og lojaliteten til denne karen. Fin fyr, til tross for at han spilte for en møkka klubb.

Link to comment
Share on other sites

Det er en grov forenklingen av fotball Castor. Hvis du mener at det er enkelt å skaffe seg alternativer å spille på hele tiden så bør du prøve det selv. I moderne fotball så har man så kort tid på seg at alternativene må være der før du mottar ballen, og beslutningen om hvor den skal videre må i stor grad også være tatt før man mottar ballen. Det krever at spillerne beveger seg i et innøvd mønster hele tiden. Det tar år å lære det, ikke en måned eller to. Spillerne må faktisk tenke likt og innarbeide spesielle relasjoner som gjøres automatisk i forhold til hvor ballen er og hvor nabospilleren posisjonerer seg. Når Barca har vært verdens beste lag de siste 5 årene så skyldes det en filosofi som har vært innarbeidet og innøvd over mange mange år. Spillere er hentet inn for å passe i systemet og ikke motsatt. Å tro at man kan innarbeide en effektiv og god ballbesittende fotball med hvilke spillere som helst er ikke riktig. Da hadde faktisk alle gjort det og mestret det. Rodgers har en stor utfordring foran seg og det kommer ikke til å bli lett for ham i en klubb hvor alle forventer resultater umiddelbart.

Det er faktisk så enkelt, men det er helt riktig at det er en mentalitet som tar tid. Det jeg prøvde å si er rett og slett at man trenger ikke gudbenådede pasingsferdigheter for å spille med fokus på ballbesittlse. Det sitter like mye mellom ørene som i beina

Link to comment
Share on other sites

Alltid likt innsatsen og lojaliteten til denne karen. Fin fyr, til tross for at han spilte for en møkka klubb.

 

har åpenbare begrensninger som spiller, men de fleste Arsenal-spillerne har MYE å lære av Kuyt når det gjelde innstilling og innsats...

Link to comment
Share on other sites

 

har åpenbare begrensninger som spiller, men de fleste Arsenal-spillerne har MYE å lære av Kuyt når det gjelde innstilling og innsats...

Jeg husker så godt et intervju med han i debutsesongen, da han sa han aldri hadde hatt ett naturlig talent som Thierry Henry. Da valgte han å kompensere med innsats.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk så enkelt, men det er helt riktig at det er en mentalitet som tar tid. Det jeg prøvde å si er rett og slett at man trenger ikke gudbenådede pasingsferdigheter for å spille med fokus på ballbesittlse. Det sitter like mye mellom ørene som i beina

Hvis du går inn på Liverpool.tv så vil du finne en artikkel som omhandler Rodgers og Swansea. Der forteller han om hvordan han bygger opp systemet sitt og om hvordan spillere blir hentet etter talent for å løse spesielle arbeidsoppgaver.

Swansea hadde startet med sitt ambisiøse spill lenge før Rodgers kom. Martinez var den første som innførte det og deretter kom Paolo Sousa. Rodgers arvet faktisk en god del spillere som allerede var kjent med denne måten å spille på. Det tok dem 3 år for å mestre det godt nok til å sikre et opprykk fra Championship.

 

Dette er ikke så enkelt som du vil ha det til. Passninger er noe av det vanskligste man gjør i fotball. Bergkamp brukte å stå igjen lenge etter hver trening selv på slutten av sin karriere for å trene enkle pass og kombinasjoner. De gangene jeg har sett Arsenal trene er det minst 20 minutter som går med på passningsøvelser som egentlig ser helt banale ut. Likevel gjøres det etter temmelig like mønstre hver gang og med stor konsentrasjon. Hvis noen slurver ble det slått hardt ned på.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går inn på Liverpool.tv så vil du finne en artikkel som omhandler Rodgers og Swansea. Der forteller han om hvordan han bygger opp systemet sitt og om hvordan spillere blir hentet etter talent for å løse spesielle arbeidsoppgaver.

Swansea hadde startet med sitt ambisiøse spill lenge før Rodgers kom. Martinez var den første som innførte det og deretter kom Paolo Sousa. Rodgers arvet faktisk en god del spillere som allerede var kjent med denne måten å spille på. Det tok dem 3 år for å mestre det godt nok til å sikre et opprykk fra Championship.

 

Dette er ikke så enkelt som du vil ha det til. Passninger er noe av det vanskligste man gjør i fotball. Bergkamp brukte å stå igjen lenge etter hver trening selv på slutten av sin karriere for å trene enkle pass og kombinasjoner. De gangene jeg har sett Arsenal trene er det minst 20 minutter som går med på passningsøvelser som egentlig ser helt banale ut. Likevel gjøres det etter temmelig like mønstre hver gang og med stor konsentrasjon. Hvis noen slurver ble det slått hardt ned på.

En pasning er såre enkelt så lenge du har noen å slå den til. Snakker ikke om krempasninger ala Bergkamp, men den vanlige typen pasning som ligger til grunn for 95% av pasningene du slår i løpet av en kamp. De fleste fotballspillere på PL nivå klarer å slå en pasning så lenge det finnes en eller flere medspillere i posisjon til å motta ballen. Men å spille ballbesittende er noe som klart tar tid å få inn i hjerne og bein, men sånn er det med de fleste andre spillestiler også. Det tar tid å gå fra en ting til en annen. Det var et spørsmål rundt hvorvidt Liverpool hadde spillere til å spille posession og jeg tror at de fleste fint klarer seg teknisk, men hvor lang tid det går før det sitter mellom ørene er et annet spørsmål

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

×
×
  • Create New...