Jump to content

Gullkampen 2013-2014


Safe Hands

Premier League 2013-2014  

54 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ja, vi er kommet inn i teoriens verden.

 

De siste sesongene har vi ikke engang vært i nærheten teoretisk når vi har kommet til begynnelsen av mars. Uansett om det ikke blir noe ligagull denne sesongen, mener jeg vi har tatt et steg i riktig retning. Svaret på hvordan vi kommer til å ende opp denne sesongen, vil vi få etter bortekampen mot Everton første helgen i april. Skulle vi lede ligaen etter den kampen, eller være innenfor skuddhold i forhold til ligalederen (3-4 poeng bak) mener jeg det absolutt er muligheter for å gå helt til topps denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 480
  • Created
  • Last Reply

Fremskritt er det utvilsomt og det har vært meget gledelig. Her har vi også vært tidligere der det har sett ut som det skulle være mulig. Å vinne ligaen er teoretisk mulig, men usannsynlig. Å vinne cupen er mer mulig, men fortsatt vanskelig fordi vi må vinne en storkamp. Å gå videre i CL er bare usannsynlig slik det er. Jeg må ærlig innrømme at jeg har mest tro på at denne sesongen ender som de foregående. Reisen dit har likevel vært langt mer oppløftende til tross for at det er frustrerende å se det samme om og om igjen da klinten og hveten skal skilles - gåfotball på tvers, ufattelige kollapser, evige skader, overdrevet tillit til uferdige spillere ....

Link to comment
Share on other sites

Gullkampen er vi definitivt fortsatt med i, men det er klart at det blir utrolig vanskelig å vinne til slutt med så mange sterke

lag rundt oss. Chelsea virker sterke, det samme gjør City. Liverpool virker også meget sterke atm.

Mye kan fortsatt skje, men skal vi vinne PL tror jeg nesten vi MÅ vinne 9 av de resterende 10 kampene.

Det kan selvfølgelig skje, men da må vi plutselig vinne BORTE mot chelski, borte mot tottene, og hjemme mot

City, gjør vi det, er vi såklart for alvor med i gullkampen, klarer vi det? Jeg tviler, realistisk må man også være.
Etter disse tre kampene er det ikke mange vanskelige kamper igjen, her forventer jeg nesten seier i samtlige.

 

Tror det er mer sanssynlig at vi tar FA-cupen i år, med litt flaks unngår vi til og med City, da er det nesten slik at

vi burde vinne FA-cupen, men smeller mot antatt dårligere lag har vi gått på før..

Link to comment
Share on other sites

Statistically March is the most successful month for Premier League games since Wenger took over in 1996, with a points-per-game rate of 2.23. The win percentages for April (59.2 per cent) and May (58.8 per cent) are also higher than the overall average under Wenger (58 per cent).

 

Last 10 games of Premier League seasons

Season Points earned during last 10 games Position with 10 games left Final position Change in last 10 games

1992/93 10 9 10 -1

1993/94 14 4 4 --

1994/95 11 9 12 -3

1995/96 18 7 5 +2

1996/97 20 4 3 +1

1997/98 24 2 1 +1

1998/99 25 2 2 --

1999/00 25 5 2 +3

2000/01 20 2 2 --

2001/02 30 2 1 +1

2002/03 18 1 2 -1

2003/04 20 1 1 --

2004/05 25 3 2 +1

2005/06 23 5 4 +1

2006/07 13 3 4 -1

2007/08 18 1 3 -2

2008/09 23 5 4 +1

2009/10 17 3 3 --

2010/11 11 2 4 -2

2011/12 18 4 3 +1

2012/13 26 5 4 +1

 

http://www.arsenal.com/news/features/20140304/the-run-ins

Link to comment
Share on other sites

Gullkampen er vi ikke med i.. Vi har 6 poeng ned til Tottenham, får baren håpe at det holder.

 

Det er mye av det samme, vi ryker mot de gode lagene og knekker ofte under press.. Dette Arsenal laget er ikke PL gull lag !!

Det er bare den harde fakta! Etter min mening er deffensiv midtbane for svak, lett og treg.. Vi savner Walcott så til de grader, vår viktigste angrepspiller! Øzil har vært direkte skuffende, kunne listen opp en haug med spiller jeg hadde byttet han mot! Giroud er ingen topspiss, mangler fart, ikke spesielt god avslutter og er lett å spille mot spesielt når Walcott ikke spiller.. Vi har dårlig press og er alt for lite gjennombruddshissig.

 

Til tider frustrerende å se på.

 

Vil han Ramsey tilbake kjapt! Wilshere må vise mer og etter min mening, hadde så sinnnsykt troen på han, har det egentlig enda men spiller per i dag ikke godt nok til å kunne forsvare en plass på et lag som skal vinne serien, sorry

Link to comment
Share on other sites

Gullkampen er vi ikke med i.. Vi har 6 poeng ned til Tottenham, får baren håpe at det holder.

 

Det er mye av det samme, vi ryker mot de gode lagene og knekker ofte under press.. Dette Arsenal laget er ikke PL gull lag !!

Det er bare den harde fakta! Etter min mening er deffensiv midtbane for svak, lett og treg.. Vi savner Walcott så til de grader, vår viktigste angrepspiller! Øzil har vært direkte skuffende, kunne listen opp en haug med spiller jeg hadde byttet han mot! Giroud er ingen topspiss, mangler fart, ikke spesielt god avslutter og er lett å spille mot spesielt når Walcott ikke spiller.. Vi har dårlig press og er alt for lite gjennombruddshissig.

 

Til tider frustrerende å se på.

 

Vil han Ramsey tilbake kjapt! Wilshere må vise mer og etter min mening, hadde så sinnnsykt troen på han, har det egentlig enda men spiller per i dag ikke godt nok til å kunne forsvare en plass på et lag som skal vinne serien, sorry

 

Kan være enig med mange av vurderingene dine, men jeg sliter med å se logikken i innledningen din. Vi er ikke med i kampen om gullet (4 poengs avstand) men vi må passe oss for Tottenham (6 poengs avstand)? Er det bare jeg som syns det skurrer litt? Chelsea, Liverpool og City har alle vist svakhetstegn denne sesongen, noe som gjør meg sikker på at dette enda ikke er avgjort. Tror jeg vi tar gullet? Nei. Er vi fortsatt med i kampen i gullet? Ja i aller høyeste grad!

Link to comment
Share on other sites

Verminator5 skrev; "Kan være enig med mange av vurderingene dine, men jeg sliter med å se logikken i innledningen din. Vi er ikke med i kampen om gullet (4 poengs avstand) men vi må passe oss for Tottenham (6 poengs avstand)? Er det bare jeg som syns det skurrer litt?"

 

det skurrer nok ikke så mye som det kan virke ved første øyekast. Fotball er ikke bare matematikk, og grunnen til en slik vurdering kan jo være så enkel som at man anser det som mye mindre sannsynlig at Arsenal skal ta 4 (5) poeng mer enn lagene foran, enn det er for at Tottenham skal klare å ta 7 poeng flere enn Arsenal i samme periode. Og en slik vurdering er jo egentlig ganske rasjonell både basert på formutvikling, skadesituasjon, og Arsenals evne til å svikte når det gjelder som mest. Jeg vet ikke hva som er galt med Arsenal, men de virker utrolig skjøre psykisk. I fjor vår hadde de "bare" CL-plass å spille for, etter å ha rotet det til høsten 2012. Da hadde de en strålende vårsesong, de kunne spille nesten uten press. Og de fulgte opp i høst, sånn at de for en sjelden gang hadde en gylden mulighet til å få til noe. Når det nå begynner å dra seg til faller de bare fullstendig igjennom. Selv om de teoretisk fortsatt har svært gode sjanser til å bli ligamester, anser jeg de reelle mulighetene til å være ytterst små. Jeg vil tippe at de finner seg "sjæl" først når de er ute av alle turneringer, sånn at de kan spille uten press.... Arsenal er selve symbolet på Murphys lov i fotballen... O_O

Link to comment
Share on other sites

Majoriteten her inne har ikke rangert Wilshere særlig høyt på rangstigen så akuratt at han er ute bør jo forsterke oss?

Ramsey er ute flere kamper til, og neppe i særlig kampform.

Ser ikke lyst på situasjonen nå nei, heldigvis pleier også fuglene å tryne så til de grader når det drar seg til! La oss håpe

Link to comment
Share on other sites

Majoriteten her inne har ikke rangert Wilshere særlig høyt på rangstigen så akuratt at han er ute bør jo forsterke oss?

Ramsey er ute flere kamper til, og neppe i særlig kampform.

Ser ikke lyst på situasjonen nå nei, heldigvis pleier også fuglene å tryne så til de grader når det drar seg til! La oss håpe

 

Hvilken logikk bruker du for å få det til at vi blir forsterket ved at Wilshere er skadet? Nei Wilshere har ikke vært noe å hoppe i taket over, men han er en brukbar backup og innimellom en meget god spiller.

Link to comment
Share on other sites

Ramsey meldes å kanskje være klar til kampen mot Tottenham. Det vil isåfall være i grevens tid. Han er sikkert ikke i 100% kampform, men tror uansett at laget kan få en meget bra boost med han tilbake. Har merket stor forskjell på laget etter at han ble skadet, og slik jeg ser det vært et enda større tap for laget enn Walcott.

Link to comment
Share on other sites

Ramsey meldes å kanskje være klar til kampen mot Tottenham. Det vil isåfall være i grevens tid. Han er sikkert ikke i 100% kampform, men tror uansett at laget kan få en meget bra boost med han tilbake. Har merket stor forskjell på laget etter at han ble skadet, og slik jeg ser det vært et enda større tap for laget enn Walcott.

 

Ramsey har helt klart vært det største tapet ja mtp. hvordan han har spilt det siste året. Walcott også har vært et gedigent tap, men enig angående akkurat de to alene isolert sett. Det som dog virkelig har vært helt drøyt er at begge to ble skadet og at vi har vært uten de i månedsvis.

 

Ellers håper jeg virkelig at Ramsey ikke blir rushet tilbake (som skjedde forrige gang) og ender opp med å bli skadet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ellers håper jeg virkelig at Ramsey ikke blir rushet tilbake (som skjedde forrige gang) og ender opp med å bli skadet igjen.

 

Slik jeg har forstått det, var problemet sist at han ble rushet tilbake i full trening. Han skal nå visstnok være tilbake i trening, og det skal ikke ha oppstått nye problemer. Og det er vel derfor det snakkes om at han kan være klar allerede mot Tottenham.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det, var problemet sist at han ble rushet tilbake i full trening. Han skal nå visstnok være tilbake i trening, og det skal ikke ha oppstått nye problemer. Og det er vel derfor det snakkes om at han kan være klar allerede mot Tottenham.

Ja ble rushet tilbake i full trening for tidlig (noe som dessverre er en gjenganger i Arsenal). Han er som du sier tilbake i trening nå, men for mye kamper for fort pga. mangel på alternativer kan føre til at han drar opp skaden igjen. Får bare håpe Wenger's deadline day signering snart er skadefri også. Han burde kunne bidra litt også forhåpentligvis

Link to comment
Share on other sites

 

Hvilken logikk bruker du for å få det til at vi blir forsterket ved at Wilshere er skadet? Nei Wilshere har ikke vært noe å hoppe i taket over, men han er en brukbar backup og innimellom en meget god spiller.

 

Logikken er at flere har sagt vi er dårligere med han på banen.

Selv syntes jeg Wilshere er mer enn god nok, selv om han ikke har imponert. Toppnivået er skyhøyt, og personlig føler jeg vi er naturligvis svekket.

Link to comment
Share on other sites

det skurrer nok ikke så mye som det kan virke ved første øyekast. Fotball er ikke bare matematikk, og grunnen til en slik vurdering kan jo være så enkel som at man anser det som mye mindre sannsynlig at Arsenal skal ta 4 (5) poeng mer enn lagene foran, enn det er for at Tottenham skal klare å ta 7 poeng flere enn Arsenal i samme periode. Og en slik vurdering er jo egentlig ganske rasjonell både basert på formutvikling, skadesituasjon, og Arsenals evne til å svikte når det gjelder som mest. Jeg vet ikke hva som er galt med Arsenal, men de virker utrolig skjøre psykisk. I fjor vår hadde de "bare" CL-plass å spille for, etter å ha rotet det til høsten 2012. Da hadde de en strålende vårsesong, de kunne spille nesten uten press. Og de fulgte opp i høst, sånn at de for en sjelden gang hadde en gylden mulighet til å få til noe. Når det nå begynner å dra seg til faller de bare fullstendig igjennom. Selv om de teoretisk fortsatt har svært gode sjanser til å bli ligamester, anser jeg de reelle mulighetene til å være ytterst små. Jeg vil tippe at de finner seg "sjæl" først når de er ute av alle turneringer, sånn at de kan spille uten press.... Arsenal er selve symbolet på Murphys lov i fotballen... O_O

 

Under Wenger har vi av og til vunnet serien. Vi har som regel havnet over Liverpool. Titt og ofte over Chelski og City også. Men vi har aldri (!) havnet bak Tott eller utenfor topp 4. Det finnes ikke rasjonelt å tro på alle disse skrekkscenarioene som serveres! Sånn! :proud:

 

Andy Murray (lenge), Roger Federer (nå for tiden), Bjørndalen (frem til OL), Kristin Størmer Steira. Det fins nok av glimrende idrettsutøvere der ute som i kortere eller lengre perioder leter og leter etter det lille ekstra som skal bringe dem helt til topps. Fra meget god til best. Og det er selvsagt veldig mye lettere å finne det lille ekstra når man har 3-4 milliarder å bruke - helt uten å måtte stå til ansvar for det.

 

"Utrolig skjøre psykisk", "falle fullstendig gjennom", "Murphys lov" etc. Jeg er ikke med på den slags beskrivelser. Med Walcott og/eller Ramsey tilgjengelig mot Stoke og Manure, så hadde vi kanskje ledet serien ennå - og vunnet den til slutt. Det kan vi forsåvidt fortsatt gjøre. Jeg beholder trua ennå!

Link to comment
Share on other sites

Ja ble rushet tilbake i full trening for tidlig (noe som dessverre er en gjenganger i Arsenal). Han er som du sier tilbake i trening nå, men for mye kamper for fort pga. mangel på alternativer kan føre til at han drar opp skaden igjen. Får bare håpe Wenger's deadline day signering snart er skadefri også. Han burde kunne bidra litt også forhåpentligvis

 

Skulle vi ryke mot Bayern i midtuka som jeg tror vi gjør, så har vi med unntak av hengekamp mot Swansea hjemme kun 1 kamp i uken noen uker fremover. Og skulle vi ta oss til semifinale i FA-cupen, kommer ikke den før etter bortekampen mot Everton. Til og med om vi skulle klare det ingen forventer å slå ut Bayern i CL, kommer kvartfinalen i midtuken mellom City og Everton. Ergo er det fullt mulig å matche han noenlunde forsiktig i ukene fremover. For meg er det viktigst at han er med i kampene mot Tottenham, Chelsea, City og Everton. Så kan man heller hvile han mot Swansea og en eventuell kvartfinale i CL. 1 kamp i uken bør han absolutt tåle uten at det skal være noen stor fare for tilbakefall.

 

Når det gjelder Källström er det vel snakk om at han kan være klar allerede mot Everton i morgen. Om ikke fra start, så iallefall fra benken. Med han på banen har vi endelig en spiller som faktisk kan score på frispark

Link to comment
Share on other sites

 

Når det gjelder Källström er det vel snakk om at han kan være klar allerede mot Everton i morgen. Om ikke fra start, så iallefall fra benken. Med han på banen har vi endelig en spiller som faktisk kan score på frispark

 

Santi, Arteta og Özil scoret vel alle i sine foregående klubber jevnt på frispark. Vår beste mener jeg må være podolski, men sjeldent på banen når de skal slås ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig bare å gjøre som i 2001/02 sesongen, men har vi en Ljungberg?

http://www.arsenalstation.com/2014/03/09/video-individual-highlights-of-mesut-ozils-motm-display-v-everton/

 

Jeg har ikke skrytt så mye av Özil siden han kom til klubben. Synes at han i mange av våre kamper har vært blant de som har bidratt minst. Mot Everton synes jeg han hadde en strålende kamp. Jeg blir ikke forundret om han briljerer i serieinnspurten. Han har spilt en haug med kamper på sine første 6 måneder i London. Fått en liten pause med formspissing til sesonginnspurten. Jeg har trua på et par sensasjonellt gode fotballmåneder for Mesut Özil nå. Eller håp, da... :)

Link to comment
Share on other sites

Ja hva tror selv våre største optimister nå?

P.d.d. mangler vi følgende spillere:

Diaby >_<

Wilshere - resten av sesongen

Walcott - resten av sesongen

Gibbs

Monreal

Özil - ukjent, mulig resten av sesongen

Ramsey

Källström

 

I tilegg melder fysioroom at både Sanogo og Bendtner er skadet, usikker på denne.

 

Som en uskreven regel leder Arsenal skadestatistikken med god margin nå som våren er i anmars. Altså er alt som det pleier å være der. Derimot er vi nærmere 1.plass i PL enn vi pleier, mot normalen. På en drøy måned nå møter vi toppene i PL og har i tilegg tøffe kamper imellom, blir det tilbake å kjempe om 4 plassen som det pleier?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...