Jump to content

Gullkampen 2013-2014


Safe Hands

Premier League 2013-2014  

54 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

 

Hvordan kommer du deg i det hele tatt ut av senga om morgenen? Arsenal leder serien med 2 poeng, og likevel er det fullstendig rullegardin.. Hva skal egentlig til for at du tør kjenne litt på håp og glede? Må det ramle i huet på deg? Og ville du i så fall visst hva det var som traff deg?

 

Sånn. Det måtte ut!

 

Makan til utidig personangrep skal man lete lenge etter. Jeg kan nå enten kontre med et personangrep og si: "Hvordan klarer du i det hele tatt å komme deg fra a til å, du må jo være blind om du ikke i løpet av de siste mnd og spesielt i dag, rett og slett ikke er gode nok", eller skal jeg bare la det være og sukke over at folk bare smiler og ler uansett om laget gjør det dårlig eller bra.

Jeg er vertfall av den oppfatning at en spade skal kalles en spade, og at man bør rose den som roses bør og rise den som rises bør!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 480
  • Created
  • Last Reply

Hvordan kommer du deg i det hele tatt ut av senga om morgenen? Arsenal leder serien med 2 poeng, og likevel er det fullstendig rullegardin.. Hva skal egentlig til for at du tør kjenne litt på håp og glede? Må det ramle i huet på deg? Og ville du i så fall visst hva det var som traff deg?

 

Sånn. Det måtte ut!

Takk. Du fikk det ut for meg også.

Link to comment
Share on other sites

For å prøve å ikke blande meg inn i debatten har dette vært en kamputvikling vi burde sett komme. Å bli knust på den måten var kanskje ikke å forvente, selv om vi har vunnet mye siste to månedene har vi kun hatt en kamp der vi var virkelig gode, de andre har vi vært jevne og såvidt beseiret motstanderene.

 

Laget skriker etter kontringsspillere, Cazorla og Podolski har ikke fart nok til å henge med og når Arteta og Wilshere velger å sentre bort ballen hver gang er det fortjent at vi taper.

Innsatsen fra gutta var så latterlig at jeg ikke er sur eller frustrert en gang, Liverpool fortjente dette helt og holdent.

 

Angående gullkampen så vil dette sende oss til OT med dårlig selvtillit og et tap der så ER det brått kampen om fjerdeplassen, i disse kampene gjelder det å kunne sette fart i angrep og det har vi ingen spillere som gjør i dag, Liverpool har Sturridge, Suarez og Sterling som alltid er på vei gjennom, vi har Giroud, Cazorla, Ox og Özil som alle dropper dypt for å hente ball.

Link to comment
Share on other sites

 

Makan til utidig personangrep skal man lete lenge etter. Jeg kan nå enten kontre med et personangrep og si: "Hvordan klarer du i det hele tatt å komme deg fra a til å, du må jo være blind om du ikke i løpet av de siste mnd og spesielt i dag, rett og slett ikke er gode nok", eller skal jeg bare la det være og sukke over at folk bare smiler og ler uansett om laget gjør det dårlig eller bra.

Jeg er vertfall av den oppfatning at en spade skal kalles en spade, og at man bør rose den som roses bør og rise den som rises bør!

 

Ja, jeg er enig i at det var litt over streken. Beklager det, Raven! Kanskje får jeg min aller første warning?!

 

Uansett synes jeg det er helt ubegripelig hvordan man kan foreslå å avlyse gullkampen på et tidspunkt hvor vi vitterlig fortsatt leder serien! En av de rareste beskrivelsene av en spade jeg har sett. Og det var mitt poeng.

Link to comment
Share on other sites

Takk. Du fikk det ut for meg også.

Du forstår sikkert at noen har fulgt med i lengre tid, det jeg ser er illevarslende. Vi leder med 2 poeng ja, med en kamp mere spilt. Vær realistisk, det er iallefall jeg. Det er nå 5 poeng ned til 4 plassen, det er fakta. Vi har ikke spilt en god kamp på lenge, neste kamp er Manu. Realisme og ikke naivt søvndyssende tull foretrekker iallefall jeg. Dette er illevarslende med det kampprogrammet vi nå går inn i.

 

Takk. Du fikk det ut for meg også.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeg er vertfall av den oppfatning at en spade skal kalles en spade, og at man bør rose den som roses bør og rise den som rises bør!

Jeg er fullstendig enig, og (som Wenger-skeptiker) har jeg gitt og vil fortsatt gi ros til Wenger for det han fikk ut av laget i høstsesongen. I første halvdel av sesongen så mener jeg at Wenger klarte å få mer enn det maksimale ut av laget.

 

Når jeg nå faller tilbake til skepsisen så går det ikke bare på Wengers taktiske problemer når vi møter en aggressiv motstander, men vi mangler også noen klare nøkkelspillere og matchvinnere i de avgjørende kampene som kommer i februar og mars.

Tapet av Ramsey er større en vi kanskje har villet innrømme. Walcott som så ut til å bli en som kunne bli vår fremste offensive spiller fikk en kort sesong. Vår defensive lagdel som rettmessig har fått mye skryt, viser at den har sine svakheter, og den største svakheten er kanskje manglende alternativer som gir våre enere mulighet til å få hvilt seg av og til. Formen til Giroud er fallende og jeg klarer fremdeles ikke med min beste vilje å forstå hvorfor Wenger ikke evnet å finne en eneste spiller på markedet som kunne komme inn og forsterke laget offensivt. Selvsagt så har Özil sine (tildeles svært) dårlige kamper også, men hva skal han gjøre når mangelen på offensive medspillere er så "stor".

 

Selvsagt kan vi rent teoretisk vinne ligaen, men jeg har aldri ansett det som noen stor sannsynlighet p.g.a. at vi har (har hatt) en god nok tropp til å takle de skadene og suspensjonene som vi må anta vil komme i løpet av en sesong. Sannsynligheten for ligatittel er der, men svært liten. Sannsynligheten for topp tre er relativ god, men på ingen måte sikker, Liverpool kan absolutt ta tredje plassen. Sannsynligheten for topp fire anser jeg som nesten sikker, jeg ser egentlig ingen "seriøse" utfordrere til den fjerdeplassen av de som nå ligger utenfor topp fire.

 

Som sagt Wenger skal ha mye ros for det laget presterte i første halvdel, og på samme måte så er det ikke i tvil at han (og de mest ivrige på "Wenger knows") må tåle en tildels hard kritikk når laget og Wenger ikke leverer når det går i mot.

Link to comment
Share on other sites

Norwich 0-0 City

 

Vi er fortsatt over City, som viser svakheter. Det har Chelsea også gjort tidligere. Dette er åpent, folkens.

 

Hysj nå Zaldor. Dette er ikke tiden for å snakke om at det er åpent. Dette er tiden for å slakte laget, manager, bredden i troppen, vaskedama på Emirates osv.

Link to comment
Share on other sites

 

Hysj nå Zaldor. Dette er ikke tiden for å snakke om at det er åpent. Dette er tiden for å slakte laget, manager, bredden i troppen, vaskedama på Emirates osv.

 

Det er akkurat denne type tankegang som preget Wenger i januarvinduet. Man VIL ikke se at noe er veldig galt, og derfor lukker man bare øynene og roper ut: "Alt er bra"!

Det er veldig tydelig hva som er galt, og det er Wenger som gjør den største feilen - han prøver å spille samme fotball nå som da han hadde spillere som passet inn i rollene. Før var Arsenal kjent for hurtighet. Det er så langt fra realiteten nå. Når spillerne er tregere, kan man ikke spille som om de er det. Det at noen sier fra, er bare bra!

Link to comment
Share on other sites

At ting gikk galt akkurat i dag betyr ikke nødvendigvis at det egentlig er så mye galt. Om Wenger hadde betalt overpris (noe han måtte ha gjort) for et par stjerner i januar, hadde det tvilsomt hjulpet så veldig i dag. Jeg ser ærlig talt ikke hva du forventer, Ravengjost. Hvis du ser de andre topplagene spille, så vil du se at de vinner like mange drittkamper som det vi har gjort. Fair enough, jeg har ikke sett Chelsea eller City i en slik situasjon vi var i i første omgang i dag, men nå er det faktisk ikke slikt spill som er trenden i Arsenal heller.

 

1. Arsenal +41 86p

2. City +60 85p

3. Chelsea +41 85p

 

Justert for dagens kamper ser det slik ut:

1. Chelsea 87p

2. Arsenal 85p

3. City 83p

 

Jeg anser nå Chelsea som favoritter, men med liten margin.

Link to comment
Share on other sites

At ting gikk galt akkurat i dag betyr ikke nødvendigvis at det egentlig er så mye galt. Om Wenger hadde betalt overpris (noe han måtte ha gjort) for et par stjerner i januar, hadde det tvilsomt hjulpet så veldig i dag. Jeg ser ærlig talt ikke hva du forventer, Ravengjost. Hvis du ser de andre topplagene spille, så vil du se at de vinner like mange drittkamper som det vi har gjort. Fair enough, jeg har ikke sett Chelsea eller City i en slik situasjon vi var i i første omgang i dag, men nå er det faktisk ikke slikt spill som er trenden i Arsenal heller.

 

 

Justert for dagens kamper ser det slik ut:

1. Chelsea 87p

2. Arsenal 85p

3. City 83p

 

Jeg anser nå Chelsea som favoritter, men med liten margin.

 

Hva i alle dager? Mener du at man skal spille på en måte man ikke har spillere til å spille?? Man bør spille en spillestil som passer de spillerne man har. Jeg vil si at det er svært rart at du er uenig i dette!

Link to comment
Share on other sites

 

Hysj nå Zaldor. Dette er ikke tiden for å snakke om at det er åpent. Dette er tiden for å slakte laget, manager, bredden i troppen, vaskedama på Emirates osv.

 

Nei, fy og fy. De fæle (såkalte) supporterne ødelegger spillernes selvtillit med sin kritikk. Hvorfor kan de ikke holde kjeft!

 

 

Det er akkurat denne type tankegang som preget Wenger i januarvinduet. Man VIL ikke se at noe er veldig galt, og derfor lukker man bare øynene og roper ut: "Alt er bra"!

Det er veldig tydelig hva som er galt, og det er Wenger som gjør den største feilen - han prøver å spille samme fotball nå som da han hadde spillere som passet inn i rollene. Før var Arsenal kjent for hurtighet. Det er så langt fra realiteten nå. Når spillerne er tregere, kan man ikke spille som om de er det. Det at noen sier fra, er bare bra!

 

Spot on!

Link to comment
Share on other sites

 

Hva i alle dager? Mener du at man skal spille på en måte man ikke har spillere til å spille?? Man bør spille en spillestil som passer de spillerne man har. Jeg vil si at det er svært rart at du er uenig i dette!

 

 

Nei, men jeg forstår ikke helt hvor du vil hen. Hvis det er taktikken som er feil og ikke spillerne, så er vel krisen enda mindre?

Link to comment
Share on other sites

Om Wenger hadde betalt overpris (noe han måtte ha gjort) for et par stjerner i januar.......

Måtte det nødvendigvis være overbetalte stjerner som skulle inn i januarvinduet? Mange av oss hadde vært svært fornøyde med noen "under stjernestatus" inn som alternativ til eller backup til Giroud.

 

Men du har nok rett i at et enkelt kjøp i januar (selv en stjerne) sannsynligvis ikke ville hjulpet i dagens kamp, men kanskje det ville vært "tungen på vektskålen" i kommende kamper som er mer jevnspilte.

Link to comment
Share on other sites

 

Nei, fy og fy. De fæle (såkalte) supporterne ødelegger spillernes selvtillit med sin kritikk. Hvorfor kan de ikke holde kjeft!

 

For å si det sånn, jeg skjønner at tapet mot Liverpool svir voldsomt. Det gjør det for meg også. Men jeg mener fortsatt ikke det er grunn for å være så ekstremt negative som vi er for øyeblikket. Vi ligger på andreplass 1 poeng foran City og 1 poeng bak Chelsea. Vi er fortsatt med i gullkampen for fullt, og har fortsatt muligheten til å avgjøre dette på egen hånd uten å være avhengig av andre resultater. Ja, pilen har pekt i negativ retning en stund, men dette kan skje når som helst. Skulle vi få med oss gode resultater og opplevelser de neste 3 kampene, så kan den negative trenden være snudd. Ja, vi kunne og kanskje burde ha hentet inn forsterkninger i januar, fått inn en konkurrent til Giroud. Men det er ingen garanti for at dette ville hjulpet noe som helst. Se på City som har 4 klassespisser, men evner ikke engang å score mot Norwich. De antas å ha den sterkeste troppen, men måtte likevel spille med Demichelis som deffensivt anker når Fernandinho ble skadet. Uansett hvor bred tropp man har, vil man bli ekstra sårbare når nøkkelspillere er skadet. Ramsey og Walcott er nøkkelspillere, og spillet flyter dessverre ikke like godt uten de, men dette kan snu når som helst.

 

Skulle vi derimot gå på flere smeller de neste 10 dagene, så skal jeg også begynne å se mørkere på tingenes tilstand.

Link to comment
Share on other sites

Store problemet er at jeg ikke lengere ser det offensive toppnivået vi hadde tidligere. Jeg tror ikke dagens lag noen gang kunne utført det som Liverpool idag gjorde mot oss første 18min. Vi har ikke lengere typen spillere som kan gjøre dette. Det svir men det er iallefall min mening.

 

Alle lag kan slippe inn mål etter 58sek på frispark. Problemet ligger i hva som skjer etter denne kalddusjen.. De virkelig gode laga samler seg å rir av de kommende minuttene, mens Arsenal blottlegger seg totalt. Ikke bare en gang, men bortimot 10 ganger iløpet av første 18minutter. Først når man har 4 i sekken og Liverpool skrur av gasspedalen får man kommet seg til hektene.

 

Jeg tror det store problemet er som mange andre påpeker: mangel på fart. Når det gjelder Giroud så er dette så fraværende at det ikke er gøy engang. De gangene vi bryter på midten og tar dem i ubalanse så er spillet så omstendelig at det er vondt. Det er ingen target spiss å bare tre igjennom lenger. En sjelden gang i blandt har vi mønsterangrep der angrepet broderer seg igjennom motstanderen, men dette er unntakene. Den store mangelen på å kunne stikke folk igjennom er skummel. Dette var med Henry, Arsenals varemerke tidligere.

 

Tror iår blir nok en kamp om å klare 3/4 plassen, noe jeg har trodd selv om vi har ligget på toppen lenge nå. Kampen idag viser at det. Onsdag er det United som står for tur, frykter ett tap der definerer en fryktelig trist avslutting på sesongen. Følger vi mangler ett alternativ til Giroud på topp som har fart og kan skape noe. Samtidig som vi snart burde kunne skaffe oss noen skikkelige vinger.

 

Bruken av Podolski er også hårreisende slik jeg ser det. Wenger sender han opp som targetspiss noe han ikke klarer. Hvis han kunne fått ballen der Wilshere fikk den mange ganger i kampen ville vi hatt flere mål... Men hvis han ikke er tiltenkt å bruke sine avsluttningsegenskaper kan vi like godt kvitte oss med han.

Link to comment
Share on other sites

 

For å si det sånn, jeg skjønner at tapet mot Liverpool svir voldsomt.

Når det gjelder min "klaging" så betyr egentlig resultatet mot Liverpool ingen ting. For meg er det "trenden" vi er inne i når det gjelder spill og ikke så mye tapte poeng som svir.

 

Laget har vist en nedadgående kurve, der selvsagt skader dessverre er en en viktig faktor. Når det gjelder spillet så var kampen mot Southampton betydelig verre enn dagens sett fra mitt ståsted, selv med en liten poengfangst. Spillet mot Palace viste også klart trenden vi er inne i. Skader kan vi ikke gardere oss mot, og selv ikke overgangsvinduet kunne rette opp alt det forstår selvsagt til og med undertegnede. Men dette vinduet kunne hjulpet på på noen få vitale punkt.

 

Skaden til Walcott svekket angrepet klart ut sesongen. At Wenger skulle bli overrasket siste dagene i vinduet over at Ramseys skade ville holde han ute i de viktige kampene i februar og mars er merkelig, At han panikkhandler en skadd, over the top, svenske i siste "sekund" som hjelper oss lite er skremmende. At vårt tredjevalg i midtforsvaret har slitt med skader i flere perioder av sesongen gjør han til et noe usikkert kort og skader/slitasje på vår to i midtforsvaret er en potensiell "katastrofe". I tillegg så har vi to "treige" angripere som ikke har et alt for stort register å spille på.

 

Som jeg har skrevet tidligere i dag så er det ikke stjernespillere jeg var ute etter i overgangsvinduet, men en eller to gjerne erfarne spillere (kjøp eller lån) som kunne styrke eller være god backup i noen av de nevnte posisjonene.

 

Når "Wenger knows"-perioden var på sitt høydepunkt før jul og det meste gikk på skinner, så var det enkelte som advarte mot våre "akillesheler" og håpte at Wenger ville gå inn i overgangsvinduet offensivt og sikre at laget ville ha en skikkelig sjanse til å komme seg inn til serieinnspurten som klare tittelutfordrere. Jeg tror at det var få som trodde på såkalte "stjernespillere", det var nok flere som forventet det i det kommende sommervinduet, men at Wenger &co skulle være så passive har selvsagt fyrt opp under den kritikken som nå kommer. Med Wengers passivitet/forsiktighet over flere vinduer så er jeg redd for at det er mange av oss som lett kan bli enda mer skuffet når neste sesong starter.

 

Det er forhåpentlig vi ingen som kommer med frasen "Hva sa jeg!", Jeg tror nok at alle skeptikerne ønsket at de skulle/skal ta feil utover våren, men det er dessverre en reell sannsynlighet at det ikke ender så godt som det største optimistene forutså før jul.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært snakket mye om spissplassen i Arsenal i det siste, og det er ingen tvil om a vi savner fart helt der fremme. Og Wenger får mye kritikk for ikke å hente en ny spiss i januar. Det siste får vi ikke gjort noe med, men jeg sitter og leker litt med tanken på at vi kanskje har et alternativ til Giroud i troppen allerede. Nei, snakker ikke om Bendtner eller Podolski, og ja, spilleren jeg nå skal nevne er ganske uprøvd i denne posisjonen for førstelaget. Men jeg har altså lekt med tanken om at vi kanskje skulle latt Gnabry få prøve seg som spiss i noen kamper fremover. Om ikke fra start, så iallefall som innbytter. Han har spillt spiss for reservene, og når han blir plassert på kanten, har han en tendens til å trekke inn sentralt, så hvorfor ikke la han få spille sentralt?

 

Noen som forresten vet når Sanogo kan forventes tilbake for spill på førstelaget? Hørte han hadde spillt for U21 her om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Når vi er begynt å etterspørre Ganbry og Sanogo som spiss da er det Ganske opplagt at vi har et problem. Ideen om Gnabry er likevel ikke så dum, men Wenger har satt pengene sine på Giroud og slik blir det.

 

Når det gjelder gullkampen, klarer vi å ta samling i bånn og slå United er det fortsatt håp. Gjør vi det ikke vet vi alle hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Når vi er begynt å etterspørre Ganbry og Sanogo som spiss da er det Ganske opplagt at vi har et problem. Ideen om Gnabry er likevel ikke så dum, men Wenger har satt pengene sine på Giroud og slik blir det.

 

Sier litt ja. Sanogo er mer enn et godt stykke unna og Gnabry er der man forventer av en 18-åring. Fra strålende til svak et minutt senere.

 

At Wenger ikke har klart å få inn en bedre spiss enn Giroud de siste 3-4 overgangsvinduene siden van Persie forsvant til tross for å ha mye penger å rutte med er rett og slett ufattelig svakt, men akkurat nå så er det lite å gjøre ved det, men til sommeren så burde det ikke være en diskusjon hvorvidt vi trenger en ny spiss eller ikke på topp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...