Jump to content

Gullkampen 2013-2014


Safe Hands

Premier League 2013-2014  

54 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hmm. Fikk ikke akkurat økt tro i dag. 1 poeng på de to siste kampene er nok i hvert fall 2 for lite. Vi har et forsvar som jevnt over er veldig stabile. Men framover har det gått trått lenge. Jeg må innrømme at jeg blir skuffet av hva Øzil leverer om dagen. Han burde vært byttet ut igjen i dag.

 

Jaja. Februar er fortsatt en måned hvor man bare må henge med. Kanskje kommer toppformen til våre sydlandske teknikere med våren? I så fall..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 480
  • Created
  • Last Reply

Jeg må innrømme at jeg blir skuffet av hva Øzil leverer om dagen. Han burde vært byttet ut igjen i dag.

Bytte ut en av våre beste spillere idag og en av de få som forsøkte å sette fart offensivt - hvorfor om jeg får spørre? I dag synes jeg han viste veldig mye av det store potensialet han innehar og har vist tidligere. Det som mangler for at han skal skinne er hurtigere spillere rundt som ikke bare møter for å få ballen i beina.

Link to comment
Share on other sites

Özil var idag god, han jobbet både bra hjemmover og offensivt. Ett stort steg frem fra tidligere kamper fra han. Jeg tror enkelte her tror vi kjøpte en målmaskin... Det er han ikke, men får han raske spillere rundt seg så kommer assists og mål på løpende bånd. Er en grunn til at han var så utrolig god i real, han hadde kjappe spillere rundt seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Ôzil blomstret med en gang Rosicky forlot banen.

 

BE

 

Syntes han var god stort sett hele kampen jeg. Både før og etter Rosicky forlot banen.

 

Rosicky og Wilshere derimot var meget svake. Arteta var grei, men han hadde særlig 1 kostbar feilpasning på starten av kampen som kunne gjort kvelden til et sant mareritt om cunten van Persie hadde putta på gratis sjansen.

 

Giroud syntes jeg var god i første på tross av mange bom, men i andreomgang var han grusom. Særlig bommen på det nydelige innlegget fra Sagna var ufattelig svakt.

 

Når det gjelder våre sjanser for gull i år så har jeg sagt hele veien fra sommeren av at dette kunne være vår sesong hvis Wenger hadde baller nok til å gå "all in". Dessverre så gjør han ikke dette verken på banen eller av banen med en investering eller to.

 

Neste sesong så må vi erstatte Sagna (noe som jeg ser på som ekstremt vanskelig), Arteta og Giroud. Sier seg selv at det ikke kommer til å være et like samspilt lag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tipper resultatene på denne siden: http://www.the-mustard.com/predictor.html

 

Og kommer til følgende tabell ved sesongslutt. Det ser bedre ut enn jeg fryktet.

 

Club Pld GD Pts --- 1 Man City 38 75 93 --- 2 Chelsea 38 47 91 --- 3 Liverpool 38 55 80 --- 4 Arsenal 38 29 77 --- 5 Tottenham 38 14 74 --- 6 Man Utd 38 24 70 --- 7 Everton 38 20 69 --- 8 Newcastle 38 2 57 --- 9 Southampton 38 9 55 --- 10 Stoke 38 -13 44 --- 11 Aston Villa 38 -16 42 --- 12 Sunderland 38 -18 41 --- 13 Swansea 38 -18 39 --- 14 Cardiff 38 -34 37 --- 15 West Brom 38 -13 35 --- 16 Hull City 38 -19 35 --- 17 West Ham 38 -23 30 --- 18 Norwich 38 -36 29 --- 19 C Palace 38 -33 28 --- 20 Fulham 38 -52 27

-----------

Etter dagens resultat ligger vi ett foran skjemaet mitt til 77 poeng. Bra. Chelsea taper litt terreng etter gårsdagens U. Men jeg begynner faktisk å bli litt redd for Tottene og 4 plassen nå med den formen Adebayor viser. Men det kan vel ikke holde helt inn for dem? Liverpool anser jeg som sikret minst 3 plass nå, og kan de klatre videre og true de blå lagene?

Link to comment
Share on other sites

Litt Hleb-ish er det, uten tvil.

 

Når det er sagt, vi snakker om assist-kongen i Europa de siste 3 årene. I Madrid hadde han Ronaldo, Benzema, Higuain, Di Maria ++ å tre igjennom. Hos oss er, spesielt nå som

Walcott er ute, svært få han kan finne med sine lekre stikkere.

Link to comment
Share on other sites

Men hva kan egentlig Øzil gjøre? Når vi spiller uten å true bakrom, så blir det vanskelig for han å spille de skikkelige avgjørende stikkerne. Gang på gang klumper alt seg i midten med Cazorla, Øzil og Rosicky/Wiøshere, og det blir bare spilt støttepasninger. Øzil er ingen Messi eller Ronaldo, men en fantastisk playmaker som trenger gode løp og bevegelser rundt seg. Uten det funker det ikke, det sier seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Men hva kan egentlig Øzil gjøre? Når vi spiller uten å true bakrom, så blir det vanskelig for han å spille de skikkelige avgjørende stikkerne. Gang på gang klumper alt seg i midten med Cazorla, Øzil og Rosicky/Wiøshere, og det blir bare spilt støttepasninger. Øzil er ingen Messi eller Ronaldo, men en fantastisk playmaker som trenger gode løp og bevegelser rundt seg. Uten det funker det ikke, det sier seg selv.

enig, vi savner Walcott og Ramsey noe veldig. De løper!

Link to comment
Share on other sites

Özil er sikkert frustrert over å ikke ha bevegelsene rundt seg også. Med Wilshere, Cazorla, Rosicky og Özil samtidig på banen blir det for mange dirigenter og for lite orkester. For årets sesong er det kjørt med tanke på endringer, men til sommeren burde Wenger få ut fingeren å skaffe det man mangler.

 

1-1 scoringen til Liverpool igår er typisk noe vi ikke evner å produsere med dagens mannskap. Herlig stikker fra Gerrard hvor Sturrigde løper fra forsvaret og scorer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk Özil hadde en meget god kamp i går. Han jobbet hardt både offensivt og deffensivt. At han ikke får benyttet sine beste kvaliteter er dessverre ikke hans feil.

 

Syntes Özil var veldig god i går jeg også. Jobbet godt fremover og bakover. Dessverre var det ekstremt få som lå på samme bølgelengde og nivå i går som det tyskeren gjorde.

 

En ting som jeg må sette fingeren på er forøvrig når man kjøper en spiller som Özil så burde man bygge laget og mye av spillestilen rundt han for å få han til å skinne mest mulig. Hva planene til Wenger er så langt når det gjelder Özil er usikkert enn så lenge, men for øyeblikket så har vi ekstremt få spillere som spiller den type fotball som Özil trives best med og er på sitt aller aller beste i.

Link to comment
Share on other sites

 

Syntes Özil var veldig god i går jeg også. Jobbet godt fremover og bakover. Dessverre var det ekstremt få som lå på samme bølgelengde og nivå i går som det tyskeren gjorde.

 

En ting som jeg må sette fingeren på er forøvrig når man kjøper en spiller som Özil så burde man bygge laget og mye av spillestilen rundt han for å få han til å skinne mest mulig. Hva planene til Wenger er så langt når det gjelder Özil er usikkert enn så lenge, men for øyeblikket så har vi ekstremt få spillere som spiller den type fotball som Özil trives best med og er på sitt aller aller beste i.

 

Skjønner hva du mener Stefan, men er tilbøyelig til å likevel være noe uenig. Jeg mener at de aller fleste spillerne i Arsenals tropp passer Özil som hånd i (en passende) hanske. Det gjelder våre offensive backer, som konstant kommer på løp, våre vinger i Gnabry, Oxlade, walcott Poldi osv, som enten er i raske bevegelser eller alltid tenker på å score (Poldi), i tillegg har vi Giroud som "flikkmaster", han spiller ofte vegg med Ôzil. Falmini og Arteta gjør ryddejobb og gir ballen videre til Özil, helt perfekt for ham. forsvarsspillerne er av den spillende typen, noe som passer Özil godt. Ramsey er konstant i bevegelse, noe som gavner Özil. Sanogo er nok også en spillertype som kan passe Özil bra. Det er kun et fåtall spillere som ikke passer ham godt, og det er Wilshere, Rosicky og Cazorla. Mitt største argument mot at Özil ikke blir brukt godt nok er spillestilen.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

 

Syntes Özil var veldig god i går jeg også. Jobbet godt fremover og bakover. Dessverre var det ekstremt få som lå på samme bølgelengde og nivå i går som det tyskeren gjorde.

 

En ting som jeg må sette fingeren på er forøvrig når man kjøper en spiller som Özil så burde man bygge laget og mye av spillestilen rundt han for å få han til å skinne mest mulig. Hva planene til Wenger er så langt når det gjelder Özil er usikkert enn så lenge, men for øyeblikket så har vi ekstremt få spillere som spiller den type fotball som Özil trives best med og er på sitt aller aller beste i.

 

På det tidspunktet Özil ble hentet inn, hadde vi både Ramsey og Walcott. Begge disse gir Özil mulighet til å spille på sine beste kvaliteter. At begge to skulle bli langtidsskadet kunne ingen forutse. At det ikke ble gjort noe for å rette på det i januar er selvfølgelig synd. Men nå har vi de spillerne vi har og får gjøre det beste ut av det. Vi er fortsatt med i kampen om gullet, og har noen litt "enklere" kamper før vi får 4 kamper på rad mot Tottenham, Chelsea, City og Everton. Det er i løpet av de 4 kampene at sesongen blir avgjort. Jeg har fortsatt troen på topp 3, og utelukker foreløbig ikke muligheten for at vi skal løfte bøtta i mai.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner hva du mener Stefan, men er tilbøyelig til å likevel være noe uenig. Jeg mener at de aller fleste spillerne i Arsenals tropp passer Özil som hånd i (en passende) hanske. Det gjelder våre offensive backer, som konstant kommer på løp, våre vinger i Gnabry, Oxlade, walcott Poldi osv, som enten er i raske bevegelser eller alltid tenker på å score (Poldi), i tillegg har vi Giroud som "flikkmaster", han spiller ofte vegg med Ôzil. Falmini og Arteta gjør ryddejobb og gir ballen videre til Özil, helt perfekt for ham. forsvarsspillerne er av den spillende typen, noe som passer Özil godt. Ramsey er konstant i bevegelse, noe som gavner Özil. Sanogo er nok også en spillertype som kan passe Özil bra. Det er kun et fåtall spillere som ikke passer ham godt, og det er Wilshere, Rosicky og Cazorla. Mitt største argument mot at Özil ikke blir brukt godt nok er spillestilen.

 

BE

 

Og jeg må nok være uenig med deg igjen BE. :P

 

Backene våre er gode. Ene løpet Gibbs hadde i går blant annet var fenomenalt, men det skjer veldig sjeldent. At de fleste spillerene våre passer Özil som hånd i hanske syntes jeg er en drøy påstand da Özil elsker å spre spillet og spille gjennom medspillere som kommer på løp. Enten det er gjennom midten eller på kantene eller via veggspill. Våre vinger i Gnabry, Chamberlain og Podolski er enten ekstremt stasjonære. Eller så trekker de konstant inn i midten og sørger for at spillet vårt blir smalere og Özil får en vanskeligere jobb. Er ekstremt få ganger at Gnabry, Chamberlain og Podolski gjør løp inn mellom backen og midtstopperen. Jeg vil faktisk påstå at Walcott gjør dette praktisk talt oftere i nærmest hver bidige kamp enn disse har gjort det totalt så langt denne sesongen. Og da er det ikke lett å være Özil.

 

Når det gjelder Giroud så er han virkelig ingen mester i noen del av spillet. Flikkene hans mislykkes 9/10 ganger, men når han treffer så ser det selvfølgelig spektakulært ut og det er tydeligvis det som blir husket. Han har heller ikke fart, bevegelse eller teknikk nok til å kunne virkelig spille på Özil sine styrker. Som oftest ender en pasning til Giroud med å bli balltap dessverre. Og hvis man legger merke til det så virker det som om noen ganger at Özil og Cazorla intensjonelt velger å ikke spille til franskmannen (litt som Gervinho for et par sesonger siden).

 

Når det gjelder Flamini og Arteta er jeg enig. Selv om jeg syntes sistnevnte er for treig til å avlevere ballen som oftest. Det samme gjelder midtstopperene og det samme gjelder Ramsey.

 

Er også enig angående Wilshere, Cazorla og tildels Rosicky. Sanogo gidder jeg ikke å uttale meg noe særlig om, men de gangene jeg ser han spille så klarer jeg aldri å se noe spesielt i han. God til å komme til målsjanser, men thats it. Har en ganske unik kombinasjon av fart og fysikk + høyde, men veldig uferdig teknisk sett og på alle områder bortsett fra foran mål. Han kan selvfølgelig blomstre hvis han holder seg skadefri i mange år fremover, men med hans skadehistorikk så tviler jeg på det. Nye Diaby er vel ikke helt urimelig.. :P

 

I mine øyne er både personell og spillestil grunnen til at Özil ikke blomstrer som han kan så langt. Med en Ramsey eller Walcott i laget så ble dette til en viss grad kamuflert fordi de mestrer enkelte områder som ingen andre i laget vårt gjør, men uten de så blir det veldig synlig dessverre. Spillestilen vår syntes jeg også har forandret seg mye fra starten av sesongen. Syntes vi har spilt ekstremt mer konservativt de siste 2-3 månedene.

 

Giroud sine stats fra kampen i går forøvrig. Flere skudd enn han har hatt på mange mange kamper, men antall mål og "on target" + pasningsprosent er helt innenfor normalen dessverre.

 

Gunner Pod @GunnerPod 14h

Giroud's statistics #AFCvMUFC - Total shots; 5 shots. On target; 0. Pass accuracy: 59%. Tackles: 0. #AFC #Arsenal

 

 

På det tidspunktet Özil ble hentet inn, hadde vi både Ramsey og Walcott. Begge disse gir Özil mulighet til å spille på sine beste kvaliteter. At begge to skulle bli langtidsskadet kunne ingen forutse. At det ikke ble gjort noe for å rette på det i januar er selvfølgelig synd. Men nå har vi de spillerne vi har og får gjøre det beste ut av det. Vi er fortsatt med i kampen om gullet, og har noen litt "enklere" kamper før vi får 4 kamper på rad mot Tottenham, Chelsea, City og Everton. Det er i løpet av de 4 kampene at sesongen blir avgjort. Jeg har fortsatt troen på topp 3, og utelukker foreløbig ikke muligheten for at vi skal løfte bøtta i mai.

 

Joda vi hadde både Ramsey og Walcott, men Wenger selv forventet ikke at Ramsey skulle ta av som han gjorde. Så det var nok neppe helt etter hans plan at han skulle fungere såpass godt.

 

Som sagt så syntes jeg det var vanvittig svakt av Wenger i januar å ikke gjøre noe med svakhetene i laget når man har en så sinnsyk stor sjanse på ligagull som det vi hadde/har. Det er tydelig at Wenger ikke anser Podolski som god nok eller stoler på han nok til å tro at han vil utgjøre en forskjell og det samme gjelder vel Gnabry da han egentlig kun spilte fordi vi manglet mange spillere i en god periode.

 

Men, gjort er gjort. Vi få bare krysse fingrene og håpe at laget hever seg og at vi klarer å ta poeng etter poeng i kampene fremover, men jeg har ikke troen lenger dessverre.

Link to comment
Share on other sites

At Ox, gnabry osv trekker inn, ser jeg på som en utfordring med spillestilen, ikke spillerne. Det klarer seg utmerket som kantspillere også, og trekker inn fordi det er slik vi spiller, ikke fordi de er fluer som trekker inn mot lyskilden Özil.

 

BE

 

 

Og, jeg kan ikke huske noensinne å ha sett en spiller med verre arbeidskår enn Giroud.

Link to comment
Share on other sites

At Ox, gnabry osv trekker inn, ser jeg på som en utfordring med spillestilen, ikke spillerne. Det klarer seg utmerket som kantspillere også, og trekker inn fordi det er slik vi spiller, ikke fordi de er fluer som trekker inn mot lyskilden Özil.

 

BE

 

 

Og, jeg kan ikke huske noensinne å ha sett en spiller med verre arbeidskår enn Giroud.

 

Du bommer nok her BE. Gnabry og Chamberlain trekker inn fordi det er naturlig for de å gjøre det. Ikke bare fordi "slik er spillestilen". Walcott evner å gjøre begge deler i vår spillestil, men ingen av de andre gjør det. Gnabry sin naturlige posisjon er som sentralt offensiv midtbane. Chamberlain sin er visstnok sentral midtbane ifølge Wenger. Det er tydeligvis at det å holde seg bredt ute på kanten eller å presse fremover og støtte opp under spissen er noe som de må trenes til å gjøre og noe som ikke er naturlig i spillet deres som det er hos de fleste kantspillere.

 

Enig i at Giroud ofte har dårlige arbeidsvilkår, men dette har også mye med å gjøre at han passer dårlig til spillestilen vår. Spissen vår på topp må bevege seg MYE og ha fart og teknikk nok til å trekke ut på kantene samt i bakrom. Dette gjør som oftest Giroud ikke. Han står veldig ofte "fast" som oppspillspunkt og får mye juling. I mine øyne "a square peg trying to fit into a round hole".

Link to comment
Share on other sites

Mye av grunnen til at han (Giroud) får så vanskelige arbeidskår er jo også at han ikke evner å flytte beina kjapt nok. Han er stor og sterk, flink hold-up spiller, men har aldri sett han klare å ta imot ballen for å sende den bakover å gå på gjennombruddsløp. Han er bare ikke rask nok, og da får han naturlig nok vanskelige forhold rundt seg.

 

Det unskylder ikke at når han er flink å kommer seg løs, at han trenger 5-10 sjanser før han evner å putte ballen i mål heller.

Link to comment
Share on other sites

Han er stor og sterk, flink hold-up spiller, men har aldri sett han klare å ta imot ballen for å sende den bakover å gå på gjennombruddsløp. Han er bare ikke rask nok, og da får han naturlig nok vanskelige forhold rundt seg.

 

Og dersom man hadde hatt midtbanespillere som hadde evnet å gå på løp i rommene som Giroud skaper når han tar ned ballen og får motstanderens forsvarer(e) i ryggen, ville Giroud kunne spilt gjennom spilleren som kom på løp. Dersom man hadde hatt spillere som gikk på løp, hadde vi blitt mer uforutsigbare. Da hadde ikke motstanderen kunne gått i ryggen på Giroud hver gang. Da ville Giroud fått mer rom å jobbe i, og bedre tid. Giroud er ikke den spilleren som gir oss 30 mål pr. sesong, men hadde han fått bedre arbeidsvilkår og mer bevegelse rundt seg, ville han kunne vært med og skape flere mål. Både Giroud og Özil lider av at resten av midtbanespillerne flokker seg i midten.

Link to comment
Share on other sites

uff, dette kan bli vanskeleg;

 

Gjenværende kamper, Liverpool:
23.02: Liverpool - Swansea 3
01.03: Southampton - Liverpool 0
10.03: Liverpool - Sunderland 3
16.03: Manchester U - Liverpool 1
22.03: Cardiff - Liverpool 3
30.03: Liverpool - Tottenham 3
05.04:West Ham - Liverpool 3
12.04: Liverpool - Manchester C 1
19.04: Norwich - Liverpool 3
26.04: Liverpool - Chelsea 1
03.05: Crystal - Liverpool 3
11.05: Liverpool - Newcastle 3
53 + 27 poeng = 80p
Gjenværende kamper, Arsenal:
22.02: Arsenal - Sunderland 3
01.03: Stoke - Arsenal 3
08.03: Arsenal - Swansea 3
16.03: Tottenham - Arsenal 1
22.03: Chelsea - Arsenal 1
29.03: Arsenal - Manchester C 1
05.03: Everton - Arsenal 1
12.04: Arsenal - West Ham 3
19.04: Hull City - Arsenal 3
26.04: Arsenal - Newcastle 3
03.05: Arsenal - West Bromwich 3
11.05:Norwich - Arsenal 3
56 + 28 poeng = 84p
Gjenværende kamper, Chelsea:
22.02: Chelsea - Everton 3
01.03: Fulham - Chelsea 3
08.03: Chelsea - Tottenham 3
15.03: Aston Villa - Chelsea 3
22.03: Chelsea - Arsenal 1
29.03: Crystal Palace - Chelsea 3
05.04: Chelsea - Stoke 3
12.04: Swansea - Chelsea 3
19.04: Chelsea - Sunderland 3
26.04: Liverpool - Chelsea 1
03.05: Chelsea - Norwich 3
11.05: Cardiff - Chelsea 3
57 + 32 poeng = 89p
Gjenværende kamper, Man City:
12.02: Man City - Sunderland 3
22.02: Man City - Stoke 3
08.03: Man City - Aston Villa 3
15.03: Hull City - Man City 3
22.03: Man City - Fulham 3
25.03: Man United - Man City 1
29.03: Arsenal - Man City 1
05.03: Man City - Southampton 3
12.04: Liverpool - Man City 1
19.04: Man City - West Bromwich 3
26.04: Crystal Palace - Man 3
03.05: Everton - Man City 1
11.05: Man City - West Ham 3
54 + 31 poeng = 85p
Link to comment
Share on other sites

 

uff, dette kan bli vanskeleg;

 

Det blir selvsagt en gjettekonkurranse når det gjelder å anslå poengfangsten.

 

Jeg skal ikke være så mye uenig med deg, Men jeg tror du undervurderer Liverpool med kun ett poeng totalt i bortekampene mot Southampton og United.

 

Tippinga di ellers er grei den, selv om det totalt sett ikke ender nøyaktig slik du har tippet. Grunnen til at det ikke ender slik er rett og slett at "normalt" sett så vil ett eller flere av lagene gå på noen uventede poengtap.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...