Jump to content

Gullkampen 2013-2014


Safe Hands

Premier League 2013-2014  

54 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jeg er fortsatt høyt oppe efter gårsdagen. Det innrømmer jeg. Det er sjelden resultatene så til de grader går vår vei! Alt klaffet.


Så: Hvem vinner til slutt?


I min bok er Chelski favoritter. De har spillere som har vunnet denne serien før. Som vet hva som trengs. Og så har de en av de to managerne i ligaen som har gjort det samme. Chelski har gjort unna vanskelige bortekamper mot Tott, Everton og United. Og de unngikk tap i de to viktigste. Jeg er redd for hva den usjarmerende maskin-ballen til Mourinho kan få til utover sesongen.


Man City er nærmeste utfordrer. De har den beste stallen. Men med det kommer også spørsmålstegn. Hvordan holde hele troppen fornøyd? Pellegrini er uprøvd i PL. Og CL er kanskje hovedmålet dette året? De har rukket å skli på to bananskall allerede, i Birmingham og Cardiff. Og hjemme mot Hull var de også nærme. Det er en kilde til håp. Dessuten er de to vidt forskjellige lag med og uten Kompany på banen. Og så har de ligaens mest overvurderte keeper. I øyeblikket er City et stykke unna å være min favoritt.


United er regjerende mestre. Men halter noe voldsomt nå i innledningen. Moyes gjør hva han kan for å skru ned forventningene. I det hele tatt er det vanskelig å vurdere hva Ferguson har betydd for dette laget før man har sett det i en hel sesong. Forhåpentligvis er det en tilværelse nede i skyggenes dal hos Liverpool som venter for van Persie og co.


Og så er det oss, da. Arsenal. Det er et eller annet med Arsenal i år. En følelse. En snikende følelse av at et eller annet kan være på gang. Noe stort. Tendensene har vært der siden bortekampen mot Bayern. Vi har vært bunnsolide på bortebane siden da. Ja, nærmest uslåelige. 8 strake borteseire i PL er mesterform. Defensivt ser vi bedre ut enn på lenge. Og selv om vi fortsatt slipper inn mål i nesten hver PL-kamp, så slipper vi motstanderen til veldig få sjanser. Og når vi virkelig trenger å lukke butikken, ja, så har vi klart nettopp dette.


Vi har Ramsey. Han er ligaens beste spiller i øyeblikket. Og vi har Wenger. Den eneste ved siden av Mourinho som har gjort dette før: Vinne PL. Men i motsetning til portugiseren har Wenger ingen spillere i stallen som vært med på det samme.


Vi har også noen andre klare spørsmålstegn: Hva hvis Giroud blir skadet og vi må stole på Nicklas “Bug“ Bendtner? Det er vanskelig å se for seg et tittellag med ham på laget. Og hva hvis Mertesacker blir skadet? Koscielny og Vermaelen har ikke akkurat overbevist i tospann.


Men likevel er altså den følelsen der. Følelsen av at vi egentlig kan score når som helst. At dette laget er på vei opp og frem. Følelsen av at vi kan vinne hele skiten. Özil og Flamini er fantastiske signeringer som har kommet rett inn i laget og gitt det et løft. Og når en gutt som Gnabry kan komme inn og avgjøre kamper for oss, ja, da er det lett å la seg rive med. Sånt skjer med lag som har funnet flytsonen og som er i harmoni. Macheda.


Tott, Liverpool og Everton er det neppe grunn til å nevne i denne sammenheng. Jeg kan ikke se for meg at noen av dem vinner til slutt. Men avstanden mellom disse tre og fjorårets topp 4 synes å ha krympet. Det gjør hele tetkampen mer interessant. Guri, det hadde vært moro om Everton dyttet United ut av det gode CL-selskap!



Tabellen oppdateres automatisk:


242.1-w500.gif

241.1-w500.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 480
  • Created
  • Last Reply

Vi kan vinne Gullet denne sesongen, men det kan også Chelsea og begge Manchesterlagene. Denne sesongen blir kanskje den jevneste på mange år når det gjelder topp 4 (5). Det kan vel knapt bli jevnere om gullet enn da City tok det ett par sesonger tilbake, men i år blir det flere lag som vil kjempe helt inn i mai om gullet.

 

Arsenal er ikke favoritten til tross for der vi der nå, og det er jeg egentlig glad for. Jeg tror at det passer oss å være "the underdog" i år, laget er pr, dato ikke klare til å bære favorittstempelet så det passer oss å være en outsider i gullkampen. United har en skikkelig bølgedal nå og Chelsea og City har ikke kommet helt i gang, og sannsynligheten for at vi skal unngå vår egen bølgedal i løpet av sesongen er ikke stor.

 

Jeg har ingen problemer med å innrømme at Wenger & co har overrasket meg etter den begredelige starten mot Villa, men i motsetning til en del andre så har jeg ikke "mot" nok til å ta av ennå siden det ligger en viss skepsis/pessimisme i bakhodet fremdeles.

 

Grunner til at jeg tross alt er mer optimistisk er spillere som (nye) Ramsey, Flamini og Özil som virkelig har styrket laget. Det gror godt i de yngre rekker med ikke minst spillere som Gnabry. Gnabry viste en god 2. omgang i Wales, men det er også tydelig at han ikke er et alternativ på vingen. Skal vi ha nytte av han så er det på midtbanen og ikke på siden. Og kanskje er det største plusset for Arsenal i kampen om gullet rett og slett lagmoralen.

 

Det som gjør meg betenkt er slurvefeil bakover som kommer til å tape poeng for laget hvis det forsetter, jeg ser også tegn til reelle defensive problemer når laget blir satt skikkelig under press. I denne sesongen har disse periodene vært relativt korte i forhold til tidligere sesonger, men vi sliter virkelig når presset blir hardt. Tidligere sesonger har dette gjort at vi har tapt poengmot slutten av oppgjør der vi har ført klart tidlig i kampene. Det er dette som for meg er Wenger og Boulds største oppgave for å sikre oss tittelen. Det går dels på trening og formasjoner men like mye på de nevnte herrers evne til å ta grep under kamp når kampbildet endrer seg. Det er vel det siste punktet som har vært mitt største problem med Wenger de siste sesongene, ikke spillerkjøp/salg.

 

Konklusjon fra min side: Vi kan ta seriegullet, men vi er (heldigvis) ikke favoritter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen problemer med å innrømme at Wenger & co har overrasket meg etter den begredelige starten mot Villa, men i motsetning til en del andre så har jeg ikke "mot" nok til å ta av ennå siden det ligger en viss skepsis/pessimisme i bakhodet fremdeles.

 

 

Jeg har gått noen runder jeg også. Det er nesten som å være nyforelsket. Skal man holde oppe guarden, forbli skeptisk, for å unngå å bli skuffet på et senere tidspunkt? Eller skal man slippe den ned, og våge å tro fullt og helt at nå, endelig, ser man noe spesielt... Jeg er ikke solgt helt ennå, men jeg nærmer meg.

 

De viktigste årsakene til å tro på gull, er:

 

- Borteformen vår. Den har vært strålende over tid.

- De viktigste utfordrernes haltende start.

- At vi takler en skadekrise. De 4 beste vingene våre er ute, likevel vinner vi. Det betyr at vi har mer å gå på.

- Özil. Enkelt og greit.

- Måten laget har svart etter det som var den verst tenkelig sesongstart.

Link to comment
Share on other sites

Chelsea har det beste laget og en manager som gir 110% for seier. Stemte på dem, har fortsatt ingen tro på at vi tar gull i år, men har tro på at vi kan ha en sterk sesong som kan bygges videre på til neste sesong.

Vi har hatt ett overkommelig kampprogram og begynt bra, ser ingen grunn til å ta av, desverre.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Vi har tatt 15 poeng på de første 6. Det er bra, men forrige sesong tok vi faktisk 18 poeng på de tilsvarende oppgjørene. Det kom litt overraskende på meg. Det er en lang sesong og mye rart kommer helt sikkert til å skje. Gleder meg til fortsettelsen.

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd og en godt innlegg Safe Hands

 

Jeg har i andre tråder harselert med kjøpelagene Chelsea og City, men innerst inne ser jeg på akkurat de to lagene som outsiderne til å vinne serien. De har store og sterke staller og veldig meritterte managere. Men akkurat i år ser på oss på oss som favoritter til å vinne seriegullet. Verken Chelsea eller City har fått spillet til å sitte. City var glitrende mot bunnlaget Manchester United for deretter å være begredelige i neste. Mesterlag klarer å dra i land resultater når de ikke er på topp, cruise inn, akkurat slik vi har gjort i flere kamper. I år syns jeg vi har vært som mest imponerende i kampene mot Stoke og Napoli, det var så herlig solid!

 

Jeg har sett lite av Chelsea i år, men leser kampreferater fra alle kampene deres. Det ser ikke ut til at Maurinho har funnet de beste posisjonene til spillerne sine enda. Jeg så dem spille litt en kamp og han kjørte Hazard sentralt. Han var god der, men etter mitt syn er han mye bedre ute på kanten. Merkelig er det også at Mata ikke vurderes som god nok per dags dato. The special/happy one har etter mitt syn bommet med spissvalget. Eto'o har vel ikke satt PL on fire, Torres fortsetter vel i samme duren som i fjor, Ba får knapt spille og Lukaku imponerer for et annet lag. Akkurat som han gjorde ifjor. Hvorfor han lånte ut Lukaku skjønner jeg ikke!

 

Lager vårt virker å være i perfekt balanse. Guttene våre bretter opp ermene og går ut og gjør jobben sin uten noe tull. Jeg blir glad når jeg leser at Wilshere lovpriser at det er så stor konkurranse i laget nå at han selv risikerer å havne på banken. Han gikk ut og sa at det ville medføre at konkurransen vil få det beste ut av ham. Se på vår kaptein, Vermaelen. Han klager ikke for at han må sitte på benken, men velger å fokusere på at det er en lang sesong og at han kommer til å få spille. Sånn skal det være, laget først! Jeg er ikke like sikker på at Chelsea og City spillerne tenker slik som våre gutter.

 

Konklusjon. Jeg holder oss som seriefavoritter, med City og Chelsea som outsidere. Manchester United har jeg allerede avskrevet og Tottenham klarer jeg bare ikke å ta alvorlig. Det er ikke mye som er "gudegitt", bortsett fra at Tottenham alltid skal føkka opp ett eller annet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg synes det er vanskelig å ikke bli euforisk over spillet og resultatene som våre gutter presterer for tiden, så kanskje det er på tide å prøve å lete etter noe negativt? Sånn for balansens del.

 

De åtte første PL-kampene har gitt oss 19 poeng og tabelltopp. Vel og bra, men i fjorårssesongen tok vi altså full pott i de tilsvarende oppgjørene. På en måte er vi altså 5 poeng bak forrige sesong.

 

Vi har kun ett clean sheet på disse 8 kampene. Det er ikke så veldig imponerende.

 

Vi har tillatt motstanderne 12,8 avslutninger pr kamp. Forrige sesong lå vi på ca 10. Best i PL til nå er Chelsea, Man C og Tottene som alle ligger mellom 9 og 10.

De tre nevnte rivalene våre har også levert flere avslutninger enn oss pr kamp, men vi har flest shots on target pr kamp.

 

Hele syv lag har hatt mere posession enn oss, uten at det får meg til å skjelve i buksene. Vår 'nye' og litt mer direkte stil virker både mer underholdende og mer effektiv offensivt.

 

Når dette er sagt må jeg igjen si at det er vanskelig å ikke bli imponert over hva vi har prestert siden tapet mot Tottene 3. mars: 19 seire - 4 uavgjort (inkl. ligacupseieren over WBA) - 1 tap.

Link to comment
Share on other sites

Meget god start på sesongen, men vi har strengt tatt ikke møtt motstand som forteller oss hvor vi virkelig står. Tott er eneste laget som vanligvis er med oppi der, men de legger vi alltid bak oss og sånn sett skal de beseires hjemme.

 

Spillemessig har vi endel å gå på ennå. Kampen på lørdag var egentlig rar, det var 4 FANTASTISKE mål. Men egentlig var det en rotekamp av oss. Resultatet ville vært flatterende om man trakk fra siste 10-15min. Uansett viste de siste minuttene der hva som bor i laget.

 

Nå skal vi etterhvert ut å møte, Liverpool (god start iår), Chelsea, City og United. Når disse kampene er spillt og vi evt fremdeles troner toppen og har fått gode resultater her kan vi begynne å snakke fugl. Frem til det, ser jeg for meg en kamp om top3 plassering (forbedring fra ifjor).

Link to comment
Share on other sites

Meget god start på sesongen, men vi har strengt tatt ikke møtt motstand som forteller oss hvor vi virkelig står. Tott er eneste laget som vanligvis er med oppi der, men de legger vi alltid bak oss og sånn sett skal de beseires hjemme.

 

Spillemessig har vi endel å gå på ennå. Kampen på lørdag var egentlig rar, det var 4 FANTASTISKE mål. Men egentlig var det en rotekamp av oss. Resultatet ville vært flatterende om man trakk fra siste 10-15min. Uansett viste de siste minuttene der hva som bor i laget.

 

Nå skal vi etterhvert ut å møte, Liverpool (god start iår), Chelsea, City og United. Når disse kampene er spillt og vi evt fremdeles troner toppen og har fått gode resultater her kan vi begynne å snakke fugl. Frem til det, ser jeg for meg en kamp om top3 plassering (forbedring fra ifjor).

 

Ja, enig. Vi spilte ikke heller en imponerende kamp mot tottenham. Jeg mener ihvertfall at vi ikke fortjente 3 poeng. Så la oss vente 1 mnd til før, vi kan snakke om "gullkampen".

 

Chelsea har jo allerede spilt borte mot lag som Manu og tottenham, noe vi ikke har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Kan det virkelig være mulig at vi endelig skal være med å kjempe om gullet? Det ser meget lyst ut så langt. Gleder meg til fortsettelsen.

 

 

God tro på at vi kan være med å kjempe en stund. Hvor lenge vil naturligvis avhenge av flere ting

 

-Minimalt med skader på de utsatte plassene, stopper og midtspiss

-Hvor stabile/ustabile City, Chelsa (United?) vil være i fortsettelsen.

-Kommer det en down-periode? Når kommer den? (Hvem møter vi i disse kampene) Og hvor lenge varer den?

 

Personlig tror jeg vi er avhengige av at ingen av de tre lagene får en "monstersesong".

Så får vi se hvor mange poeng vi klarer å plukke. Tror vi kan komme godt inn på 80-tallet. Det kan holde.

Jeg er forsiktig optimist.

 

I disse dager er det lett å glemme at det fort snur.. Men det er fantastisk moro så lenge det varer

Link to comment
Share on other sites

Tabellen så langt ser utvilsomt bra ut. Likevel er det et par ting som slår meg.

 

Arsenal har hatt en meget god start, men tabellen ljuger litt da vi har hatt overkommelig motstand så langt. Sett bort fra Villa-kampen er egentlig vårt varemerke så langt at vi har unngått å skli på bananskall. Vi har vært gode, for all del, og vist at vi har nivået i CL, men de neste 5-6 kampene vil si mer om hvor langt det kan bære denne sesongen. Jeg holder oss likevel som en klar kandidat til topp 3, og som en outsider til ligagullet.

 

Chelsea er min favoritt. Tross mye kritikk og et hardt kampprogram har de snappet med seg nest flest poeng så langt, og ligger absolutt på skuddhold. Har egentlig bare snublet litt mot Everton, men det var borte på en bane flere vil slite med å få med seg poeng. Har ellers bare tapt poeng i uavgjortkampene mot topp fire-utfordrerne ManU og Tottenham. Ellers prikkfritt hjemme. Kommer til å dra fordel av en meget bred og god tropp og en svært dyktig manager.

 

Liverpool ligger foreløpig på tredje, og har prestert over forventet. Vant bl.a. hjemme mot ManU og borte mot Aston Villa, men etter dette har ting normalisert seg litt, med sju poeng på de siste fire. Likevel ser Liverpool sterkere ut i år enn på et par sesonger, noe som skulle tilsi at de kan være med å kjempe om topp fire. Ligagull blir for tøft.

 

Manchester City har startet litt mer variabelt, men har med kalasform hjemme sanket 16 poeng, kun tre færre enn ligalederen. Det er i bortekampene City har slitt, først og fremst gjennom tapet for svake Cardiff, men heller ikke mot Aston Villa ble det poeng, og mot Stoke kun ett. Har kanskje ligaens beste tropp, men virker likevel avhengig av Kompany. Vil bli mer stabile utover sesongen, kanskje nok til å sikre ligatrofeet.

 

Vi får ta med Tottenham også. Har hatt en fin-fin sesongstart, men har i likhet med Liverpool dratt med seg en del heldige trepoengere. Spilte nokså jevnt mot Arsenal borte og Chelsea hjemme, men fikk kun med seg ett poeng fra disse kampene. Rekken så langt inneholder også et stygt tap mot West Ham hjemme, mens jobben er blitt gjort i resterende kamper. Jevnt over sterkere enn sist, men det skal ikke undervurderes at Bale ikke er der lenger; han sikret mange poeng i fjor. Kandidat til topp fire.

 

Southampton og Everton hopper vi over i denne diskusjonen, men med mye stang inn holder jeg de for kandidater til henholdsvis EL og CL. Skal uansett mye til, men Everton vil nok være på skuddhold til topp fire en god stund.

 

Til slutt får vi ta med Manchester United som med 11 poeng på åtte kamper er den eneste av forhåndskandidatene som har hatt en direkte svak serieåpning. Uavgjort hjemme mot Chelsea og tap borte mot Everton er ikke krise (men heller ikke bra), og når man supplerer dette med stortapet borte for City, tapet hjemme mot West Bromwich samt uavgjort hjemme mot Southampton kan man ikke annet enn å konkludere med at mye skal snu for at ManU skal kjempe om tittelen i år. Holder de likevel som klar favoritt til topp fire, og tror innerst inne de vil kjempe med oss og Tottenham om topp 3.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig i det du skriver her Antonius.

Jeg er dog litt redd for at vår tropp er litt for liten, for lite bredde. Vi har sinnsykt mye kvalitet på midt-offensiv midtbane posisjonene, men vi sliter skikkelig på vingene.

Dette er noe som kan straffe seg når vi har den formasjonen vi spiller.

 

Det vi kunne gjort hadde vært å lag om til en smalere taktikk, der Cazorla, Øzil, Rosiscky, Wilshere alle er offensive midtbane spillere, men da uten vinger selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Chelsea vokser, dessverre, som min favoritt efter å ha slått Man City i dag. De spilte uavgjort i vanskelige kamper borte mot Tott og Manchester United. Og tapet kom på Goodison. Ellers ingen feilskjær. Chelski er det eneste laget som ikke har sklidd på et realt bananskall ennå.

 

For øvrig er vel 2 poeng per kamp et slags minimum for troverdige tittelkandidater. 2 poeng per kamp gir 76 poeng til slutt. I øyeblikket er det hele 6 lag som ligger på 2 poeng, eller mer, i snitt. Og det inkluderer ingen av Manchester-lagene.

 

I fjor endte topp 4 lagene på henholdsvis 89, 78, 75 og 73 poeng.

 

Efter 9 kamper ledet Chelski med 22 poeng. Så fulgte United og City med 21. Tott med 17. Everton med 16. Og Arsenal med 15.

Link to comment
Share on other sites

den oddslista er vel omtrent sånn jeg også vurderer det per i dag, selv om det egentlig er alt for tidlig å snakke om gullkampen, i hvertfall for oss! ;)

 

City har det høyeste toppnivået, og den sterkeste stallen, men de har også en tendens til å gå på miner, og virker ukonsentrerte til tider. Rører en del defensivt. Chelsea har den mest kyniske manageren, og gir bort færrest poeng unødvendig. De har den nest sterkeste stallen. Arsenal har det nest høyeste toppnivået, og spiller den fineste fotballen. Men de har for dårlig bunnivå, er for sårbare for kontringer og har for tynn stall. Man U kan aldri avskrives. Vinnerkulturen sitter i veggene, selv om Moyes har en nesten umulig oppgave med å leve opp til Fergusons meritter. Litt mer ujevn tropp enn på lenge, men de har så mange matchvinnere som kan bikke kampen i deres favør selv om de ikke spiller på topp. Liverpool har for ujevn tropp. De er bedre enn på mange år selv om deres store dirigent Gerrard åpenbart er på hell. De har en potent spissduo som vil skaffe dem mange poeng. Tottenham har en god stall, og fremstår som bunnsolide defensivt. Men de er for baktunge enn så lenge. De minner jo litt om gamle "boring Arsenal", rollene er jo nesten snudd på hodet i Nord-London. Det eneste som er som før er at Arsenal er best! :) Men Spurs må ikke undervurderes, hvis de blir skarpere foran kassa kan de bli farlige, men jeg tviler sterkt på om de kan holde helt inn.

Link to comment
Share on other sites

Liverpool og Southampton cruiser inn 4 mål hver. Suarez er virkelig klasse. Dette er de lagene jeg tror/trodde ikke skal henge med hele veien. Har fortsatt ikke trua på Southampton, men Liverpool ser farlige ut.

Chelsea, det laget med City, som er mine favoritter i år krangler med seg en uavgjort hjemme mot West Brom. Ved hjelp av en meget sen straffe. Virker ikke som de er så stabile som jeg først trodde de skulle bli. Jeg vil tro det er spissplassen som er problemet. Ingen som virkelig går foran og scorer jevnt og trutt. Mye bytting.

 

Et tap i morgen er ingen krise, men en seier kan vise seg meget viktig sett mot Chelsea og United (som jeg fortsatt setter foran Liverpool og Southampton på tabellen i mai).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...