Jump to content

Arsene Wenger


vieira04

Har du tillit til Wenger?  

172 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jeg tror at Wenger avslo RM og PSG fordi han er lojal til klubben og til styret. Jeg tror Wenger setter Arsenal fremfor seg selv. Derfor har jeg ikke noe tro på at han har ført oss inn i dette uføret kun fordi at han har noe å bevise. Men det siste virker nesten å være en sannhet her inne, om dagen.

 

+ 1 milliard

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke akkurat overraskende at du går for teorien som setter Wenger i et dårlig lys.

 

Mulig det setter han i et dårlig lys, men jeg synes ikke den teorien er "way off". Hvis ikke jeg husker helt feil har vell både PHW og Gazidis sagt offentlig at penger er tilgjengelig, betydelige penger. Det er klart at hvis lønnsstrukturen er slik mange sier den er, ja så må vi nok se bort i fra øverste hylle. Men han kan sikte høyere enn smuler på gulvet! (les Silvestre, Squillaci, etc) Og et eksempel som jeg har nevnt andre steder : Han har brukt 30-40 mill pund på Kosci, Ramsey og Chamberlain. Dette var og er spillere med stort potensial, men som har trengt/trenger tilpasningstid. Hvis målet til Arsenal er å vinne ligaen, som man sier den er, synes jeg det er direkte svakt av Wenger å kjøpe slike spillere fremfor spillere som kan levere fra dag 1(Spesielt når vi i samme perioden mister flere nøkkelspillere). De overnevnte spillerne burde evt kommet i tillegg. Godt mulig det er betydelige begrensninger inne i bildet, godt mulig det ikke er det, I have noe clue. Men de pengene Wenger ihvertfall HAR hatt tilgjengelig og har brukt, mener jeg han for ofte har brukt feil. Og den feilbruken har kostet oss.

Edited by bergkamp88
Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det en mening med Kroenkes ivestering i Arsenal. Vi, eller i det minste jeg, vet bare ikke hvilken. Naturligvis medfører det spekulasjoner. Selvsagt renner det arsenalblod i Wengers årer, og selvsagt har han ikke en (bevist) privat agenda som overskygger klubbens beste. Nettopp derfor blir det frustrerende og forvirrende hvorfor det skal sitte så langt inne å ta muligheter som innimellom kommer seilende forbi som det er naturlig å forvente øker kvaliteten på sluttproduktet og som vi, eller i det minste jeg, mener (basert på fakta) er vel innenfor klubbens naturlige ressurser.

 

Wengers tid i klubben vil jeg dele inn i tre faser:

  1. Han overtok restene av et tidligere vinnerlag, tok på seg sin Magic Hat (drevet av datidens ressurser) og gav oss eventyrlig suksess. En stor prestasjon.
  2. Han holdt oss som en topp 10 klubb i Europa gjennom 5 år mens Emirates/Highbury-prosjektet ble realisert (for å øke klubbens ressurser), og det uten å ha nåla i veggen. Kanskje en ennå større prestasjon.
  3. Så siden 2007 (da gevinsten av flyttingen begynte å kunne høstes og tilfeldivis DD santidig ble tuppet ut) har av en eller annen grunn politikken forblitt tilnærmet uendret mens madrassen fylles opp. De nye ressursene utnyttes ikke. Dette har ikke noe med valg i kampsituasjon å gjøre. Det har alltid vært en svakhet ved Wenger. Det var ikke bedre før, men spillerene var det.

Første fase var en rus og andre fase avkrevde respekt, men tredje fase er et mysterium. Tror ikke denne opplevelsen avviker særlig fra den de fleste har og vi, i alle fall jeg, leter forgjeves etter et svar på hvorfor? Selvsagt medfører det ennå mere spekulasjoner. Det tror jeg vi alle bidrar med, og disse spenner over et vidt spekter fra forblindet naivitet via ellevill fantasi til spøkelser på høylys dag.

 

 

Den 31. mai 2012 vil vi sikkert ha £200M cash og net.dept på £50M. Finansielt har vi tatt steget fra ei pølsebu til et storsenter. Finance 5 - 0 Football. You know it makes sense, but WHY?

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke akkurat overraskende at du går for teorien som setter Wenger i et dårlig lys.

Ja dessverre så har ikke Wenger gjort stort for å lage huller i den heller, han tømmer sogar vann på mølla fra tid til annen. Elendig kundeservice synes jeg. Det er jo jeg som betaler lønna hans

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

Det er jo jeg som betaler lønna hans

 

Ved å kjøpe en drakt eller to hver sesong, og eventuelt være red member? Det er supporterne som drar på hver eneste kamp som betaler lønna til Wenger, ikke oss sofasupportere her hjemme i Norge

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke jeg husker helt feil har vell både PHW og Gazidis sagt offentlig at penger er tilgjengelig, betydelige penger. Det er klart at hvis lønnsstrukturen er slik mange sier den er, ja så må vi nok se bort i fra øverste hylle.

 

Som jeg skrev i mitt innlegg, så var det flere artikler i sommer som tyder på at det ikke er så mye midler tilgjengelig som det PHW og Gazidis skal ha det til. Det kan hende vi har flere hundre millioner pund tilgjengelig for spillerkjøp, men det hjelper ikke en døyt, dersom man ikke kan følge opp dette med å gi spillere lønn ihht hva konkurrentene kan tilby. Skal man kunne hente spillere fra øverste hylle som Wenger faktisk ønsker, så må man også være villige til å betale den lønnen som kreves.

 

Og da mener jeg det faktisk er bedre å kjøpe talentfulle spillere fremfor rutinerte middelmådigheter. Kjøpet av Silvestre var nok uforståelig for oss alle, men kritikk rundt kjøpet av Squillacci er basert kun på etterpåklokskap. Dette var i utgangspunktet en meget solid midtstopper med masser av erfaring fra Champions Leauge, Ligue 1 og La Liga.

Link to comment
Share on other sites

 

Ved å kjøpe en drakt eller to hver sesong, og eventuelt være red member? Det er supporterne som drar på hver eneste kamp som betaler lønna til Wenger, ikke oss sofasupportere her hjemme i Norge

Fint om du setter en beløpsgrense for når det skal være lov å ha en mening slik at jeg vet hvor mye jeg må betale.

Link to comment
Share on other sites

På inntekssiden har vi i hovedsak ett stort problem, vi er på den kommersielle siden akterutseilt. I forhold til United har vi vært det i flere tiår, men vi er også passert av mange andre. Vi har for få og for dårlige komersielle avtaler. En del er "slavekontrakter" som ble inngått, nesten i desperasjon, for å realisere stadionet fordi prosjektet holdt på tømme klubben for cash. Med untak av navnerettigheten for stadionet som er en langsiktig avtale er det dags å gjøre noe med dette i disse tider, noe som Ivan Gazidis og hans team har som hovedoppgave nå. Måtte de lykkes!!

 

På utgiftssiden er det ikke så mye å si, med unntak av hvordan midlene disponeres. Vi har for for det første mange spillere, og for mange av disse igjen mottar en lønn som ikke reflekterer deres faktiske betydning for laget. Konsekvensen av dette er at vi ikke er konkurransedyktig på lønn for å signere de aller beste spillerene. Dette kan det gjøres noe med, og det burde det ha vært gjort for lenge siden. Ikke større utgifter, men en annen fordeling av utgiftene. I dag har vi en lønnskostnad som ikke reflekterer kvaliteten på laget. Måtte noen ta tak i dette, fort!!

 

Når alt dette er sagt - det er rom for investeringer. Enten det ellers er det noe som ikke stemmer mellom kart (offisielle økonomiske tall) og virkeligheten. Jeg fortår forsiktighet, men jeg forstår ikke uforsiktighet. Det er hevet over enhver tvil at klubben nå står ved en skillevei, og valgene som har blitt gjort det siste året og som gjøres dette året vil utvilsomt definere vår posisjon i årevis fremover. Jeg synes vi er for forsiktige. Måtte noen ha kontroll over dette!!

Link to comment
Share on other sites

http://www1.skysport...eatened-by-UEFA

 

Dette er den første kommentaren til denne artikkelen:

 

"Arsene Wenger doesnt seem like a fool now does he? he knows what he is doing, its just a matter of time before other clubs start following his model. He is an innovator, he brang sexy football to the premier league, now other clubs are trying to follow it. He started strict diet regimes, now every club has it. He started the trend of multiple foreign players within a squad, now almost everyone in the league adopts the same philosophy. He implemented youth strategies and youth development to a degree that it was never before. I am an Arsenal fan myself but i believe Arsenal fans will only realise what they have or had once he is gone. With financial fair play coming into europe, Arsenal will be the one benefitting from it, whereas clubs like Chelsea and Manchester city will suffer."

 

Det kan nesten se ut som om jeg trer inn i "Wenger-klanens" rekker, men det gjør jeg ikke. Sist uke hintet jeg til at dette burde være hans siste sesong (og det står jeg for), men når jeg ser svartmalingen mot han, hans prestasjoner og intensjoner så blir jeg rimelig provosert. Syns denne kommentaren dekker mitt syn ganske godt, selv om jeg ikke stoler 100% på FFP reglementet og dets evne til å straffe synderne.

Edited by Verminator5
Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det en mening med Kroenkes ivestering i Arsenal. Vi, eller i det minste jeg, vet bare ikke hvilken. Naturligvis medfører det spekulasjoner. Selvsagt renner det arsenalblod i Wengers årer, og selvsagt har han ikke en (bevist) privat agenda som overskygger klubbens beste. Nettopp derfor blir det frustrerende og forvirrende hvorfor det skal sitte så langt inne å ta muligheter som innimellom kommer seilende forbi som det er naturlig å forvente øker kvaliteten på sluttproduktet og som vi, eller i det minste jeg, mener (basert på fakta) er vel innenfor klubbens naturlige ressurser.

 

Wengers tid i klubben vil jeg dele inn i tre faser:

  1. Han overtok restene av et tidligere vinnerlag, tok på seg sin Magic Hat (drevet av datidens ressurser) og gav oss eventyrlig suksess. En stor prestasjon.
  2. Han holdt oss som en topp 10 klubb i Europa gjennom 5 år mens Emirates/Highbury-prosjektet ble realisert (for å øke klubbens ressurser), og det uten å ha nåla i veggen. Kanskje en ennå større prestasjon.
  3. Så siden 2007 (da gevinsten av flyttingen begynte å kunne høstes og tilfeldivis DD santidig ble tuppet ut) har av en eller annen grunn politikken forblitt tilnærmet uendret mens madrassen fylles opp. De nye ressursene utnyttes ikke. Dette har ikke noe med valg i kampsituasjon å gjøre. Det har alltid vært en svakhet ved Wenger. Det var ikke bedre før, men spillerene var det.

Første fase var en rus og andre fase avkrevde respekt, men tredje fase er et mysterium. Tror ikke denne opplevelsen avviker særlig fra den de fleste har og vi, i alle fall jeg, leter forgjeves etter et svar på hvorfor? Selvsagt medfører det ennå mere spekulasjoner. Det tror jeg vi alle bidrar med, og disse spenner over et vidt spekter fra forblindet naivitet via ellevill fantasi til spøkelser på høylys dag.

 

 

 

Den 31. mai 2012 vil vi sikkert ha £200M cash og net.dept på £50M. Finansielt har vi tatt steget fra ei pølsebu til et storsenter. Finance 5 - 0 Football. You know it makes sense, but WHY?

 

Ad punkt 3:

Fra 2007 gikk Europa inn i en dyp økonomisk krise som toppet seg i 2009, roet seg litt debut 2011 for deretter å slå til for fullt igjen i år. Dette sammenfaller dessverre med den perioden som vi skulle høste gevinstene fra de tunge investeringene.

Syns du litt for lett hopper over dette faktum Sir. England er et av de landene hvor man forventer at krisen vil ramme veldig hardt slik den gjorde i 2008 i Irland og tildels 2009 i England og Tyskland. Wenger har manøvrert oss i en posisjon der vi kan tåle denne krisen og ha penger tilgjengelig når den kommer. Mange andre vil ri den av, men ikke ha penger å investere i den neste perioden.

 

Når det gjelder gjelden så er alle kortsiktige lån nedbetalt og resterende lån skal nedbetales over 15 år med fast rente. Gjelden vil derfor være rundt en milliard det neste året også. Alt dette står i detalj i økonomiske rapporten fra mai 2011.

Ad punkt3:

Link to comment
Share on other sites

 

Ad punkt 3:

Fra 2007 gikk Europa inn i en dyp økonomisk krise som toppet seg i 2009, roet seg litt debut 2011 for deretter å slå til for fullt igjen i år. Dette sammenfaller dessverre med den perioden som vi skulle høste gevinstene fra de tunge investeringene.

Syns du litt for lett hopper over dette faktum Sir. England er et av de landene hvor man forventer at krisen vil ramme veldig hardt slik den gjorde i 2008 i Irland og tildels 2009 i England og Tyskland. Wenger har manøvrert oss i en posisjon der vi kan tåle denne krisen og ha penger tilgjengelig når den kommer. Mange andre vil ri den av, men ikke ha penger å investere i den neste perioden.

 

Når det gjelder gjelden så er alle kortsiktige lån nedbetalt og resterende lån skal nedbetales over 15 år med fast rente. Gjelden vil derfor være rundt en milliard det neste året også. Alt dette står i detalj i økonomiske rapporten fra mai 2011.

Ad punkt3:

+1 inn i evigheten.

Link to comment
Share on other sites

"Arsene Wenger doesnt seem like a fool now does he? he knows what he is doing, its just a matter of time before other clubs start following his model. He is an innovator, he brang sexy football to the premier league, now other clubs are trying to follow it. He started strict diet regimes, now every club has it. He started the trend of multiple foreign players within a squad, now almost everyone in the league adopts the same philosophy. He implemented youth strategies and youth development to a degree that it was never before. I am an Arsenal fan myself but i believe Arsenal fans will only realise what they have or had once he is gone. With financial fair play coming into europe, Arsenal will be the one benefitting from it, whereas clubs like Chelsea and Manchester city will suffer."

 

Det kan nesten se ut som om jeg trer inn i "Wenger-klanens" rekker, men det gjør jeg ikke. Sist uke hintet jeg til at dette burde være hans siste sesong (og det står jeg for), men når jeg ser svartmalingen mot han, hans prestasjoner og intensjoner så blir jeg rimelig provosert.

 

Selv om det fins unntak er det i det store og det hele få som svartmaler prestasjonene til Wenger. Han får skryt for det han er god på, og kritiseres for det han er svak på. Og det er ytterst få som mener noe annet enn at Wenger prøver å gjøre sitt beste for klubben. Problemet er at det ikke lenger er godt nok for å holde følge med de beste. Som det sies i sitatet har Wenger vært en nytenker, kanskje en av de største noen gang i England, kanskje bare overgått av Chapman og Shankly? Og alle har i ettertid vært opptatt av å kopiere Wengers modell, og ta i bruk hans beste ideer. Men som på så mange andre områder blir pionerene også innhentet til slutt i fotball. Det har åpenbart også skjedd med Wenger. For rivalene går lengre enn å bare kopiere "mesterens" ideer, de videreutvikler ideene også og tar dem til nye høyder. Erfaring viser at det da ofte er vanskelig for pionerene å fornye seg og henge med. Det koster ekstra å være den som går opp løypa! Og i tillegg til de andre utfordringene Wenger strir med, de økonomiske rammebetingelsene, er dette Wengers store dilemma. Og selv om Wenger har tilført engelsk fotball mye mer enn de fleste noen gang kan drømme om, han har jo hatt svakheter hele veien; for eksempel taktisk ensporethet og mangel på kynisme. Disse tingene var også tilstede i årene man vant pokaler. Ja det er god grunn til å hevde at dette var viktige grunner til at man ikke vant mer - noe man definitivt burde ha gjort - i de store årene med DB10,TH14, PV4 og RP7. Og grunnen til at disse tingene var mindre synlige den gangen og at man faktisk vant noe innimellom var jo at laget var mye bedre på den tiden. Det kompenserte for manglende taktisk sluhet.

 

Eksempelet med Shankly er interessant. Han fornyet fotballen på 1960-tallet, og oppnådde raskt suksess med Liverpool, akkurat som Wenger gjorde i Arsenal. Men deretter tørket trofehøsten opp på Anfield, og det var først etter at Paisley overtok etter Shankly i 1974 at Liverpool "tok av". Shankly var med andre ord den som la grunnlaget, men han var ingen fullfører, og klarte ikke å fornye seg da andre forsøkte å ta igjen det forspranget han hadde skaffet klubben. Og kanskje det er en type som Paisley Arsenal nå trenger, en som kan videreføre Wengers livsverk, og "skumme fløten"? Det fordrer naturligvis at klubben finner en slik type, og at denne får det handlingsrommet han trenger for å lykkes.

 

Og hva så med Ferguson i dette bildet? Det paradoksale er jo at Ferguson ikke er noen stor nytenker som sådan. Men Ferguson har en annen egenskap som de andre mangler; han er MYE mer "sleip" og tilpasningsdyktig, og er raskt til å ta i bruk nye ideer dersom det er det som skal til for å lykkes. Han har ingen skrupler og er ikke bundet opp av noen grunnleggende filosofi. Han er bare opptatt av en ting; å vinne, og gir blaffen i hvordan han får det til. Men nettopp denne kyniske ensportheten mot resultater har så til de grader betalt seg - og over så lang tid. Taktisk og mentalt er ferguson i en helt egen klasse. Den eneste som har klart å utfordre Ferguson på dette punktet er Mourinho.

Edited by piscator
Link to comment
Share on other sites

Fra 2007 gikk Europa inn i en dyp økonomisk krise som toppet seg i 2009, roet seg litt debut 2011 for deretter å slå til for fullt igjen i år. Dette sammenfaller dessverre med den perioden som vi skulle høste gevinstene fra de tunge investeringene.

Syns du litt for lett hopper over dette faktum Sir. England er et av de landene hvor man forventer at krisen vil ramme veldig hardt slik den gjorde i 2008 i Irland og tildels 2009 i England og Tyskland. Wenger har manøvrert oss i en posisjon der vi kan tåle denne krisen og ha penger tilgjengelig når den kommer. Mange andre vil ri den av, men ikke ha penger å investere i den neste perioden.

 

Wenger har ikke manøvrert oss, det har Arsenals styre gjort. Vel å merke ved hjelp av en manager som lenge har klart å holde hodet over vannet med små midler. Så om du synes jeg hopper lett over det faktum at det er usikkerhet i økonomien synes jeg du hopper lett over det faktum at det fra 2007 og utover har vert ubrukte midler tilgjengelig. Lite i begynnelsen, mere og mere senere. Det betyr ikke at en skal tømme sparegrisen til enhver tid, men det betyr at det går an å spare for mye. Det er ikke opplagt at overdreven sparing er smart hvis konsekvensen er at fremtidige inntekter vesentlig reduseres. Så din spådom om fremtiden er kanskje litt svart/hvitt?

 

Når det gjelder gjelden så er alle kortsiktige lån nedbetalt og resterende lån skal nedbetales over 15 år med fast rente. Gjelden vil derfor være rundt en milliard det neste året også. Alt dette står i detalj i økonomiske rapporten fra mai 2011.

 

Jeg snakker om netto gjeld, den synker i takt med at ubrukte midler samler seg opp og vil ved sesongslutt trolig være rundt £50M.

Link to comment
Share on other sites

 

Wenger har ikke manøvrert oss, det har Arsenals styre gjort. Vel å merke ved hjelp av en manager som lenge har klart å holde hodet over vannet med små midler. Så om du synes jeg hopper lett over det faktum at det er usikkerhet i økonomien synes jeg du hopper lett over det faktum at det fra 2007 og utover har vert ubrukte midler tilgjengelig. Lite i begynnelsen, mere og mere senere. Det betyr ikke at en skal tømme sparegrisen til enhver tid, men det betyr at det går an å spare for mye. Det er ikke opplagt at overdreven sparing er smart hvis konsekvensen er at fremtidige inntekter vesentlig reduseres. Så din spådom om fremtiden er kanskje litt svart/hvitt?

 

 

 

Jeg snakker om netto gjeld, den synker i takt med at ubrukte midler samler seg opp og vil ved sesongslutt trolig være rundt £50M.

Ser at jeg var for rask til å svare og tenkte ikke på at du skrev netto gjeld, beklager det.

 

Hvem som har manøvrert oss dit er jeg ikke i tvil om. Wenger har klart å kvalifisere laget til CL hvert år med smuler til spillerkjøp. Styret har ført en stram økonomisk politikk, men inntektene har i stor grad kommet gjennom fantastiske prestansjoner fra Wenger.

 

Jeg syns likevel du er litt rask, for det er riktig at sparegrisen har vokst seg fet i denne perioden, men det er lett å si i ettertid at man har vært for lite aggresiv. Det var ikke lett i 2007 å forutsi at alle leiligheter ville bli solgt da salget plutselig stoppet fullstendig opp i nesten et helt år. Hadde den trenden fortsatt i 2010 så hadde vi i dag slett ikke vært i den situasjonen vi er med penger på bok. Retrospektivt så kan man si at man burde brukt mer, men hadde krisen rammet like hardt i England som den gjorde i Tyskland og Irland så hadde vi ikke hatt disse midlene nå. Styret må forholde seg til øyeblikksbildet samt prøve å forutsi fremtiden, de har ikke den luksusen vi har med å kunne kritisere i ettertid.

 

AnabOle:

Og ditt konstruktive forslag til bedring er? Jeg er også veldig spent på å høre de nøyaktige lønningene til de middelmådige spillerene slik at vi kan sammenligne dem med hva de tjener i andre klubber.

Link to comment
Share on other sites

Fint om du setter en beløpsgrense for når det skal være lov å ha en mening slik at jeg vet hvor mye jeg må betale.

 

For at du skal kunne bruke det at du betaler lønna til Wenger som argument for å kunne kritisere han, så må du være på alle hjemmekampene.

Link to comment
Share on other sites

For at du skal kunne bruke det at du betaler lønna til Wenger som argument for å kunne kritisere han, så må du være på alle hjemmekampene.

All supporters are equal, but some supporters are more equal than others...

 

 

Jeg snakker om netto gjeld, den synker i takt med at ubrukte midler samler seg opp og vil ved sesongslutt trolig være rundt £50M.

Når Theo og Robin forsvinner så er vi nede i null...

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

All supporters are equal, but some supporters are more equal than others...

 

 

 

Når Theo og Robin forsvinner så er vi nede i null...

 

Tror vi får rundt £30M for RvP, men Walcott er ikke verdt de resterende £20M.

 

Forøvrig latterlig av Kim å påstå at en person ikke har lov til å kritisere lønnen til Wenger før man har vært på alle hjemmekampene. Enhver supporter som legger penger i denne klubben har en rett til å snakke og gi sin mening.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig latterlig av Kim å påstå at en person ikke har lov til å kritisere lønnen til Wenger før man har vært på alle hjemmekampene. Enhver supporter som legger penger i denne klubben har en rett til å snakke og gi sin mening.

Helt enig!

 

Selv var jeg over på 9 kamper forrige sesong, og denne sesongen har jeg allerede vært over 3 ganger, og har 3 turer til bestilt. Så jeg anser meg selv som mer enn bare "sofasupporter". Totalt sett med fly, hotel og billett, så legger jeg igjen en god del penger for å se denne klubben hver sesong. I tillegg kjøper jeg også hjemme- og bortedrakter hver sesong.

 

Føler derfor jeg har rett til å si akkurat det jeg mener om Wenger (og resten av gjengen) jeg også!

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig latterlig av Kim å påstå at en person ikke har lov til å kritisere lønnen til Wenger før man har vært på alle hjemmekampene. Enhver supporter som legger penger i denne klubben har en rett til å snakke og gi sin mening.

 

Her er jeg delvis enig med deg. Vi har da alle ytringsfrihet, enten vi går på kamp eller ei. Det kan ikke være slik at en ytringer skal begrenses av hvor mange kamper man ser live på Emirates i løpet av et år.

Link to comment
Share on other sites

Ser at jeg var for rask til å svare og tenkte ikke på at du skrev netto gjeld, beklager det.

Skjønte det, men måtte bare terge deg litt. ;D

 

Hvem som har manøvrert oss dit er jeg ikke i tvil om. Wenger har klart å kvalifisere laget til CL hvert år med smuler til spillerkjøp. Styret har ført en stram økonomisk politikk, men inntektene har i stor grad kommet gjennom fantastiske prestansjoner fra Wenger.

Det er vel omtrent det samme som jeg forsøker å få frem, men styret er oppdragsgiver. Hvis ikke er det virkelig krise i styrerommet!!

 

Jeg syns likevel du er litt rask, for det er riktig at sparegrisen har vokst seg fet i denne perioden, men det er lett å si i ettertid at man har vært for lite aggresiv. Det var ikke lett i 2007 å forutsi at alle leiligheter ville bli solgt da salget plutselig stoppet fullstendig opp i nesten et helt år. Hadde den trenden fortsatt i 2010 så hadde vi i dag slett ikke vært i den situasjonen vi er med penger på bok. Retrospektivt så kan man si at man burde brukt mer, men hadde krisen rammet like hardt i England som den gjorde i Tyskland og Irland så hadde vi ikke hatt disse midlene nå. Styret må forholde seg til øyeblikksbildet samt prøve å forutsi fremtiden, de har ikke den luksusen vi har med å kunne kritisere i ettertid.

En kan kun bruke penger vi har, det er alle enige i. Nesten i alle fall. Likevel, så stusselig har det ikke vert at vi ikke har hatt handlingsrom for å gjøre en hel del annerledes valg enn hva vi faktisk har gjort, og det uten å sette fremtiden på spill og uten stort behov for en krystallkule. Jeg vil hevde du overdriver og overkompliserer dette litt.

 

Hvis du vil kan jeg godt konkretisere dette med mine subjektive meninger om andre valg, men ikke nå. Det er helt sikker noen som ikke setter pris på at jeg bruker arbeidstiden til det. :D

Link to comment
Share on other sites

Det jeg savner er en mer tydelig kommunikasjon til supporterne. Jeg har ikke noe problem med at klubben har hovedfokus på solid drift framfor sportslig satsing, men da må man være tydelig på at det er det som er strategien framover. I øyeblikket så ser det heller ut som fokus ligger på å melke så mye penger som mulig uten at dette skal føres tilbake i form av sportslig satsing. Klubben er overhodet ikke tjent med at supporterne vender ryggen til laget og ikke minst Wenger, men det er jo det som er i ferd med å skje

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

"Sofasupporterne" er kanskje den gruppen (utenom de som drar på kamp) som bidrar mest til Arsenal. Jeg vet ikke hvor mye av den faste summen man betaler for TV2 PL / Sumo som går til Premier League, men det er ikke akkurat småpenger klubbene drar inn på tv-avtalene.

 

Når det er sagt ligger Arsenal langt etter på kommersielle avtaler. Manchester United har bl.a. avtaler med 14 (!!) telecomselskaper rundt i verden. De har egne sponsorer til treningsutstyret sitt (DHL) og er helt rå på å selge produktet sitt og knytte seg opp mot store selskaper rundt i verden. Personlig ser ikke jeg store forskjellen på om man får inntektene sine fra en styrtrik oligark eller 500 millioner asiatere, men det er helt klart sistnevnte vi kan og bør strekke oss etter. Når de nåværende avtalene kan reforhandles tror jeg vi kommer til å få en stor økning, men da må også de sportslige prestasjonene heves for å holde supporterne varme. Turneer i Asia og Afrika (det blir vel Nigeria i sommer), er også viktig for dette. Vi kommer neppe på Liverpool/United-nivået der vi kan få kjøpt effektene deres på Coopen, men vi kommer nok til å få se en kraftig profiløkning noen år frem i tid.

Link to comment
Share on other sites

"Sofasupporterne" er kanskje den gruppen (utenom de som drar på kamp) som bidrar mest til Arsenal. Jeg vet ikke hvor mye av den faste summen man betaler for TV2 PL / Sumo som går til Premier League, men det er ikke akkurat småpenger klubbene drar inn på tv-avtalene.

 

Når det er sagt ligger Arsenal langt etter på kommersielle avtaler. Manchester United har bl.a. avtaler med 14 (!!) telecomselskaper rundt i verden. De har egne sponsorer til treningsutstyret sitt (DHL) og er helt rå på å selge produktet sitt og knytte seg opp mot store selskaper rundt i verden. Personlig ser ikke jeg store forskjellen på om man får inntektene sine fra en styrtrik oligark eller 500 millioner asiatere, men det er helt klart sistnevnte vi kan og bør strekke oss etter. Når de nåværende avtalene kan reforhandles tror jeg vi kommer til å få en stor økning, men da må også de sportslige prestasjonene heves for å holde supporterne varme. Turneer i Asia og Afrika (det blir vel Nigeria i sommer), er også viktig for dette. Vi kommer neppe på Liverpool/United-nivået der vi kan få kjøpt effektene deres på Coopen, men vi kommer nok til å få se en kraftig profiløkning noen år frem i tid.

 

+1

 

Forøvrig blir det en god del mer penger i kassa etter 13/14 sesongen når vi skal forhandle om nye draktsponsorer. Vi ligger milevis bak klubber som United, Chelsea, City, (duh), Barcelona o.l. her da vi måtte inngå en "slaveavtale" som nevnt litt tidligere i tråden her da vi skulle finansiere byggingen av Ashburton Grove. Tror vi ligger på rundt £5,5M etter hva jeg har funnet ut per sesong nå for å bære Emirates på draktene mens Liverpool sin nye sponsor "Warrior" ligger på massive £25M per sesong. Det er nesten snakk om samme sum som man får for å kvalifisere seg til Champions League. Hvis man attpåtil gjør det så er det rundt £55M bare for draktsponsor og Champions League kvalifisering.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig latterlig av Kim å påstå at en person ikke har lov til å kritisere lønnen til Wenger før man har vært på alle hjemmekampene. Enhver supporter som legger penger i denne klubben har en rett til å snakke og gi sin mening.

 

Det eneste som er latterlig i denne saken, er å bruke "jeg betaler lønna til Wenger" som argument for å kritisere han. Det er så fullstendig bak mål som det går an å få det. Dermed fikk han også et flåsete svar på tiltale

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...