Jump to content

Tanker for overgangsvinduet sommer 2016


Stefanb

Recommended Posts

 

Når det gjelder hva man har råd til eller ikke, gir gjerne kontantstrømmen et bedre bilde på hva man har av likvide midler, sammenlignet med resultat. Jeg vil derfor gjerne høre hva du tenker om utviklingen på dette punktet (s.17) og hvordan du mener dette påvirker vår handlekraft i kalenderåret 2016.

 

Når det gjelder side 17 i regnskaps-pdf så kan jeg bare si at det er meget forvirrende. Enkelte punkt er lette å forstå, mens andre gir meg "hodepine". Det mest forvirrende punktet er det første net cash, som tydeligvis ikke er "netto kontantbeholdning". pr. 31. mai sammenlignet med pr 30. november, nå, men samtidig så er forskjellen betydelig mindre når man sammenligner nov-15 med nov-14, Når jeg kikker på årsregnskapet pr 31. mai så får jeg ett inntrykk av at kostnader som amortisering av spillere går igjen flere steder..... som sagt noe forrvirret. (Kanskje var det rett og slett "tåpelig" av meg å dra frem halvårsregnskap som en sammenligning med årsregnskap?)

 

Det kan også virke forvirrende at "kostnadene" på spillerkjøp stiger fra mai til november, når eneste "kjøp" var en rimelig Cech. Men regnskapmessig så er det vel kjøpene av Özil og Sanchez som slår inn her siden et spillerkjøp, i regnskapet, blir ført over flere år. Samtidig så solgte vi få eller ingen spillere som var "nedbetalt".

 

Det er så godt jeg klarer å få noe ut av tallene, og beklageligvis så er det ikke så mye godt svar i det.

 

 

Når de skriver at de ikke har kortsiktig gjeld forstår ikke jeg det, men jeg regner med at det har med definisjoner å gjøre.

Her er jeg enig med deg i at det sannsynligvis går en del på definisjoner, men i den samme linjen så står det også klart og tydelig at den aktuelle "cash-beholdningen" er etter at det er satt av resever til å dekke gjeld. Om dette betyr at det er satt av reserver til å dekke regnskapsårets avdrag på langsiktig gjeld eller om det også inneholder reserver til å dekke kortsiktig gjeld/betalinger vet jeg ikke. Hvis det er sistnevnte så har de forsåvidt sine ord i behold når de sier at klubben ikke har kortsiktig gjeld.

 

.......................

 

Når det gjelder spillerkjøp og økonomi så er det flere punkt man må ta hensyn til. Hva de koster og hvilke inntekter de kan medføre. Dessverre så er det siste punktet litt "lotto" og investeringer kan floppe, men samtidig så er det også en stor fare ved ikke å investere.

 

Jeg er en av de som har hatt og har et ønske om spillerkjøp. For meg er det ikke snakk om spillerkjøp som ligger i £100mill-klassen eller i nærheten av det, men samtidig så er det et behov for å vedlikeholde og oppgradere flaskehalser i stallen for å sikre fremtidige inntekter.

 

Jeg vil påstå at vi var relativt heldige sist sesong, selv om mange vil påstå at en andreplass i ligaen og kvalifisering til utslagsrunden i CL viser at vi gjorde det særdeles bra. Men både PL- og CL-utfallet var på det berømte "Håret". I PL så var vi heldige med at alle de "gode" lagene rundt også sviktet og sviktet mer enn oss. En så total svikt blant de andre topplagene vil sannsynligvis ikke skje igjen. I CL var det mye dårlig og Arsenal skal være bedre enn å bare skrape seg gjennom gruppespillet.

Med flaskehalser i troppen og en manager som så "helhjertet" kjører en taktikk uten en plan B så er sjansen stor for at vi neste sesong kan slite med å oppnå en plass topp fire som gir CL-plass. I tillegg så puster Italia England i nakken når det gjelder retten til å få med fire lag i CL, takket være at Tottene kom seg til finale i EL så fikk England et lite pusterom, men det er bare tre nasjoner som får med fire lag i CL og en eventuell dårlig CL/EL-sesong for engelske klubber så er det en reell fare for å miste lag nr fire.

Champions League har blitt en viktig del av den nevnte "cashflowen" og da blir det en avveining mellom plusser og minuser også når det gjelder spillerkjøp.

 

Jeg må si meg enig med Stefan B når han skriver "Er forskjell hvis vi skulle brukt £100m hvert eneste vindu. Problemet vårt er at vi konstant er et "prosjekt". Vi har alltid en eller to vesentlige mangler. Og når vi først har fått fikset opp i de problemene så får vi et nytt problem fordi vi har brukt for lang tid på å fikse manglene våre."

Jeg mener at det er et stort potensiale i Arsenallaget, og med bruk av moderate summer (sammenlignet med "storkjøperene") og en sportslig ledelse som er litt mer "fleksibel" rent taktisk så ser jeg positivt på fremtiden. Men hvis trenden med at et enkelt spillerkjøp i ny og ne uten å ta hensyn til laget som en helhet, skal være nok til å fikse alle mangler, da sliter jeg med å holde på den positiviteten som jeg så gjerne skulle ha hatt.

 

Jeg vil bare presisere at jeg forstår din "skepsis" til spillerkjøp v økonomi, men jeg ser også en fare hvis man blir for "opphengt" på det som går ut hvis man ikke også kalkulerer inn det som kommer inn (selv om det som kommer inn er vanskeligere å kalkulere på forhånd)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 474
  • Created
  • Last Reply

Men for å gå fra økonomi tilbake til overgangsvinduet og rykter, så melder Borussia Dortmund på Twitter (datert i går 7/7) at Neven Subotic fikk fri fra trening p.g.a. forhandlinger med en mulig ny klubb. Det har tidligere vært rykter om Subotic og Arsenal, så kanskje.....

 

45]

In reply to Klaudius

45]

f82FKRcW_bigger.jpgBorussia Dortmund@BVB Jul 7Dortmund, GermanyView translation

.@hartw_k @NSubotic4 wurde vom Training freigestellt, um Verhandlungen mit einem möglichen neuen Verein führen zu können.

Det ryktes at det er Boro han er i dialog med.

 

http://www.skysports.com/football/news/11680/10495969/neven-subotic-in-talks-with-middlesbrough-over-transfer-from-borussia-dortmund

Link to comment
Share on other sites

Har sett det, men andre rykter sier at Wenger vil overby Boro. Og noen rykter sier at spilleren selv foretrekker Arsneal fremfor Boro. Men Cup er Cup og rykter er rykter.... ;D

Link to comment
Share on other sites

Hvis en spiller begynner å foretrekke boro over Arsenal er noe riv ruskende gale skjedd på veien.... Jeg tror dessverre ikke vi er interessert. Vi hadde trengt en forsvarer til, selv om mine to førstevalg er spiss og høyreving (i den rekkefølgen)

 

Jenkinson er skadd til november, welbeck til februar. Wilshere/OX skader seg snart igjen.

Link to comment
Share on other sites

Vist subotic er det vi ender opp med på stopperplassen, da kan vi like godt klare oss med det vi har. Har vært mye skadet oppigjennom og har i det siste ikke vært i nærheten av startelleveren til dortmundt. Til og med når Hummels stakk var han ikke ønsket med videre. Er Arsenal virkelig kommet der at spillere som ikke er i nærheten av gode nok for dortmund, skal være gode nok for en startplass hos oss??? Med all respekt til dortmund

Link to comment
Share on other sites

Ser poenget ditt. Men jeg tror vi er der at vi kjøper kanskje en spiller hver sesong andre vil ha, ellers skal det gnues på det vi har år etter år. Blir samme regla Iår igjen, med en like forundra Wenger når skadene treffer inn på de samme skadeplagede spillerne.

 

Ser også sanchez er kraftig tyktet til juventus nå, så det ville vel bare vært toppen av kaka om vi selger vår beste/nest beste spiller. Om det skjer tipper jeg ikke Özil gidder mer.

Link to comment
Share on other sites

Dersom Subotic velger å dra til Boro fordi han ikke ønsker å kjempe seg til en plass i laget begynner jeg å lure på om han har innstillingen som skal til for å bli best. Veldig spekulativt fra min side, men dersom det er begrunnelsen hans syns jeg ikke det er et godt tegn.

Link to comment
Share on other sites

Si hva man vil om Subotic, men selv om han ikke klarte å spille ut Hummels eller Sokrates betyr ikke at han er dårlig. Før skaden(e) så var han en fantastisk stopper for Dortmund. Rangert som bedre enn Hummels og var med på å vinne to ligatitler som førstevalg på midtstopperplassen.

 

Vi vet alle at spillere kan finne tilbake sitt "mojo" ved å bytte klubb. Jeg er hvertfall ikke i tvil om at Subotic er en klar oppgradering på Gabriel hvertfall. Og at han er bedre egnet til Premier League enn det Mertesacker egentlig er. Finner han tilbake til noe som er i nærheten av sitt beste nivå så er han bedre enn samtlige stoppere vi har minus Koscielny.

 

Er helt ærlig få andre midtstoppere som er tilgjengelig dette vinduet minus han. Såfremt vi ikke er villige til å bla opp £30-50m for f.eks. Koulibaly..

 

Ellers er det også virkelig ekkelt å tenke på at vi ser ut til å gå inn i neste sesong med flere spillere som har ferie pga. EM og da ikke er matchfit til sesongstarten. Blir vel som forrige gang hvor vi allerede i oktober lå 7-9 poeng bak teten. Og mtp. at samtlige lag blir styrket denne sesongen så klarer jeg virkelig ikke å se lyset i tunnelen angående neste sesong..

Link to comment
Share on other sites

Si hva man vil om Subotic, men selv om han ikke klarte å spille ut Hummels eller Sokrates betyr ikke at han er dårlig. Før skaden(e) så var han en fantastisk stopper for Dortmund. Rangert som bedre enn Hummels og var med på å vinne to ligatitler som førstevalg på midtstopperplassen.

 

Vi vet alle at spillere kan finne tilbake sitt "mojo" ved å bytte klubb. Jeg er hvertfall ikke i tvil om at Subotic er en klar oppgradering på Gabriel hvertfall. Og at han er bedre egnet til Premier League enn det Mertesacker egentlig er. Finner han tilbake til noe som er i nærheten av sitt beste nivå så er han bedre enn samtlige stoppere vi har minus Koscielny.

 

Er helt ærlig få andre midtstoppere som er tilgjengelig dette vinduet minus han. Såfremt vi ikke er villige til å bla opp £30-50m for f.eks. Koulibaly..

 

Ellers er det også virkelig ekkelt å tenke på at vi ser ut til å gå inn i neste sesong med flere spillere som har ferie pga. EM og da ikke er matchfit til sesongstarten. Blir vel som forrige gang hvor vi allerede i oktober lå 7-9 poeng bak teten. Og mtp. at samtlige lag blir styrket denne sesongen så klarer jeg virkelig ikke å se lyset i tunnelen angående neste sesong..

 

 

Indeed.

Link to comment
Share on other sites

Når du ser ka klubber som er linket til subotic , så er det bare en hau med små klubber og oss som er linket til han. Bør vel begynne å ringe en bjelle på hvorfor ikke flere er intrisert i han , vist han e et så stort scooop. Håper vi styrer unna

Link to comment
Share on other sites

Når du ser ka klubber som er linket til subotic , så er det bare en hau med små klubber og oss som er linket til han. Bør vel begynne å ringe en bjelle på hvorfor ikke flere er intrisert i han , vist han e et så stort scooop. Håper vi styrer unna

 

Vel har vært veldig mange "småklubber" som har hanket inn veldig gode spillere de siste årene. Så det ville jeg ikke lagt så veldig mye i..

 

Det som virkelig uroer meg er at det ikke et eneste rykte med hold i rundt en ny spiller. Subotic er vel det "nærmeste", men til og med her er det rimelig vagt. Ingen nye spisser blir linket til oss, ingen kantspillere og ingen midtstoppere.

 

Er rett og slett helt dødt der ute. Litt som det var etter vi hadde signert Cech i fjor.. jeg er nå forberedt på at vi kommer til å "promotere" Sanogo og gi han sjansen kommende sesong. Blir nydelig.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig skuffende hvis det ikke skjer noe mer på transfermarkedet etter i kveld når EM er over. Kun Xhaka inn er absolutt ikke nok. Iallefall ikke hvis Wenger fortsetter i samme spor. Hvis vi skal bruke de spillerne vi har, må vi begynne å spille på styrkene dems. Giroud trenger en rask bevegelig målscorer ved siden av seg...

Link to comment
Share on other sites

Er Sissoko god nok til å spille høyrekant for oss, uke inn og uke ut?

 

Nei.

 

Han kan være ekstremt dominerende i noen kamper, men som regel så er han midt på treet. Jeg ønsket han til Arsenal tidligere og har sett han mye som spiller, men han er dessverre veldig ustabil. I perioder var han knapt nok god for Newcastle da han kunne virke å nærmest gi faen i enkelte kamper. Før han plutselig så ut som verdensklasse i en annen kamp.

 

Hvor jeg virkelig likte han var på midtbanen som en "all-rounder" (litt som Ramsey var før han bestemte seg for at han kunne skulle spille offensiv midtbane) hvor han spilte for Toulouse. Han var litt av og på der også, men var der jeg så for meg at han kunne bli på sitt beste..

 

Er nå snart 27 år gammel og jeg ville gjerne hatt han som en squadplayer som potensielt kunne tatt steget opp under Wenger, men jeg tviler på at Wenger kjøper han. Han kostet som sagt £2m når Newcastle kjøpte han og Wenger var ikke interessert. Klarer virkelig ikke å se for meg at han er interessert nå..

Link to comment
Share on other sites

 

Nei.

 

Han kan være ekstremt dominerende i noen kamper, men som regel så er han midt på treet. Jeg ønsket han til Arsenal tidligere og har sett han mye som spiller, men han er dessverre veldig ustabil. I perioder var han knapt nok god for Newcastle da han kunne virke å nærmest gi faen i enkelte kamper. Før han plutselig så ut som verdensklasse i en annen kamp.

 

Hvor jeg virkelig likte han var på midtbanen som en "all-rounder" (litt som Ramsey var før han bestemte seg for at han kunne skulle spille offensiv midtbane) hvor han spilte for Toulouse. Han var litt av og på der også, men var der jeg så for meg at han kunne bli på sitt beste..

 

Er nå snart 27 år gammel og jeg ville gjerne hatt han som en squadplayer som potensielt kunne tatt steget opp under Wenger, men jeg tviler på at Wenger kjøper han. Han kostet som sagt £2m når Newcastle kjøpte han og Wenger var ikke interessert. Klarer virkelig ikke å se for meg at han er interessert nå..

 

Jeg har også holdt ustabiliteten i mot han. Jeg mistenker at han var demotivert i Newcastle og vil blomstre på en større arena, som sluttspillet i EM der han har vært meget god. Men for oss må man være topp motivert, året rundt.

 

Issac Hayden er forøvrig solgt til Newcastle for en sum på ca £2,5 mill.

Link to comment
Share on other sites

Ser sky Italia melder om en overgang som inkluderer giroud mot Higuain + en del penger. Vet ingenting om troverdigheten til sky Italia, men så stille som det rundt oss om dagen e det verdt å nevne. 30 mill pund + giroud og Higuain i retur hadde vært en god deal

Link to comment
Share on other sites

Ser sky Italia melder om en overgang som inkluderer giroud mot Higuain + en del penger. Vet ingenting om troverdigheten til sky Italia, men så stille som det rundt oss om dagen e det verdt å nevne. 30 mill pund + giroud og Higuain i retur hadde vært en god deal

En hypotetisk løsning som jeg rent teoretisk ikke har noe problem med, men det løser ikke hele spissproblematikken vår. For meg så er spissproblematikken todelt. for det første så er ikke Giroud god nok til å være vårt førstevalg, for de andre så er det også et problem at vi mangler alternativer på spissplass.

 

Ett "bytte" med Higuain og Giroud vil kanskje løse problemet rundt et godt nok førstevalg, men det løser ikke alternativproblemet. Et slikt bytte krever fremdeles en spiss til inn i vinduet, dog kan det da være en litt mer ung og lovende. Jeg har i min vurdering av manglende alternativer tatt med i betraktning at Walcott ikke fungerer godt nok som spiss og at Welbeck er langtidsskadd og relativt usikker for det meste av den kommende sesongen.

 

Men med det rent "hypotetiske" byttet mellom Giroud og Higuain så kan forsåvidt det "nødvendige" alternativet på spissplass være en ny kantspiller som kan fungere på topp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...