Jump to content

Tanker for overgangsvinduet sommer 2016


Stefanb

Recommended Posts

Bare ikke kjøp noen ny sanogo til spissplassen, så er jeg happy med bredde og fremtid inn. Dette er noe vi må hele tiden se etter, men det er nå enkelte posisjoner det er på tide å forsterke NÅ og ikke om potensielt 3-4 år.

 

Skal mertesacker ut må det forsterkning inn, og en unggutt i tillegg kan være greit.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 474
  • Created
  • Last Reply

Bare ikke kjøp noen ny sanogo til spissplassen, så er jeg happy med bredde og fremtid inn. Dette er noe vi må hele tiden se etter, men det er nå enkelte posisjoner det er på tide å forsterke NÅ og ikke om potensielt 3-4 år.

 

Skal mertesacker ut må det forsterkning inn, og en unggutt i tillegg kan være greit.

Kan unggutten forbedre laget med en gang er det supert. Siden man vel er 99% sikker på at han ikke er det ønsker jeg meg fortsatt Benatia i tillegg.

Mertesacker er en fin fyr og ville passet strålende i et lag som ligger dypere (Italia neste?), men passer ikke til vår spillestil.

 

Når det gjelder Sanogo mener jeg han var et fint talent, "gratis" og verdt en sjanse, bare han ikke ender opp som en ny Diaby er jeg fornøyd (Problemet var vel heller at vi ikke hadde gode nok alternativer bortsett fra han og at han måtte prøve seg en del)

Link to comment
Share on other sites

Meldes om Xhaka fra ganske mange hold nå, virker som om den avtalen snart går gjennom.

Ville passet midtbanen vår perfekt.

Problemet med rykter fra mange hold er at de ofte stammer fra den samme kilden. Jeg har dessverre "brent meg" noen ganger på "sikre" rykter :shy:

Link to comment
Share on other sites

Problemet med rykter fra mange hold er at de ofte stammer fra den samme kilden. Jeg har dessverre "brent meg" noen ganger på "sikre" rykter :shy:

Vil være utypisk Wenger å hente en mann som Xhaka etter å ha hentet Elneny i januar, men denne signeringen "passer" på en måte allikevel.

Med Welbeck ute i 9 måneder har jeg faktisk tro på at AW velger å bla opp for en ny spiss også, i det som fort kan bli hans siste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Tja eller blir det all inn på Walcott/Giroud igjen? Ville vært like typisk

 

Sikkert..

 

Begge to er i utgangspunktet brukbare spillere, men ingen av de er eksepsjonelle. Når man attpåtil drar inn lønn og arbeidsinnsats så syntes jeg de representerer ekstremt dårlig nytte for pengene som klubben punger ut for de.

 

Jeg ønsker meg virkelig en skikkelig opprydning i stallen hvor spillere som Giroud og Walcott blir solgt, men også tragisk nok Ramsey (rett og slett fordi han ikke passer inn i laget lenger) for å gi plass til friskt blod.

 

Xhaka inn er ypperlig. Er det en ting jeg mener vi virkelig har manglet så er det en "midtbanegeneral". Det er Xhaka. Teknikk, kraft og pasningsfot som få andre i verden matcher. Ville absolutt ha økt kvaliteten på midtbanen vår betydelig.

 

Ved siden av Xhaka så har vi altså mangler offensivt og defensivt. Offensivt mangler vi en god partner til Sanchez på motsatt side. Iwobi har vært god, men det forteller vel litt om kvaliteten til kantspillerene våre når en 19-åring kommer inn som han har gjort (uten å ha vært helt outstanding) og danker ut samtlige.

 

Så en kantspiller burde absolutt være på listen. Det samme burde en midtstopper (personlig håper jeg på en tysker.. enten Tah eller Süle), høyreback (Debuchy forsvinner garantert) og minst en spiss av klasse. Skulle gjerne sett oss ta en råsjanse på Vincent Janssen ved siden av å hente inn en mer etablert spiller pluss gi Akpom sjansen til å konkurrere med Janssen og den nye spissen.

 

Et godt angrep i mange av kampene våre denne sesongen ville dekket over flere av våre defensive svakheter. Forsvaret vårt er ikke dårlig som mange skal ha det til. Og de har særlig lidd i kamper hvor angrepet vårt rett og slett har vært impotente. Noe som har ført til at motstanderen har kunne satse langt mer offensivt enn de i utgangspunktet ville gjort hvis angrepet vårt var bedre.

 

Cech

Bellerin - Mertesacker/Tah - Koscielny - Monreal

Elneny/Wilshere - Xhaka/Coquelin

Ny spiller/Sanchez - Özil - Sanchez/Ny spiller

Ny spiller

Link to comment
Share on other sites

 

høyreback (Debuchy forsvinner garantert)

 

Personlig så tror jeg at Gibbs har et ønske om klubbskifte i sommer. Det er ingen grunn til å tro at han forsatt ønsker å være 2. fiolin på venstreback og jeg blir ikke overrasket om han drar før neste sesong settes i gang.

Link to comment
Share on other sites

Personlig så tror jeg at Gibbs har et ønske om klubbskifte i sommer. Det er ingen grunn til å tro at han forsatt ønsker å være 2. fiolin på venstreback og jeg blir ikke overrasket om han drar før neste sesong settes i gang.

 

Glemte Gibbs. Jepp.. tror også han vil vekk i sommer. Har vært en del rykter om Ben Chilwell på Leicester i løpet av høsten og våren. Hadde vært en grei erstatter det.

Link to comment
Share on other sites

Vincent Janssen ved siden av å hente inn en mer etablert spiller pluss gi Akpom sjansen til å konkurrere med Janssen og den nye spissen.

Ser for meg ut som en bevegelig Giroud - defensiv jobbing + alle de samme svakhetene. At han er bevegelig og liker å utfordre bakrom er en ting, men de sjansene han løper seg til i Nederland får han ikke i England, det er jeg rimelig sikker på. Sentrer lite og skyter mye, er en god avslutter i blant, men er mye som ikke går i mål etter forsøk fra helt merkelige hold...

 

Akpom burde klare å spille i Championship/PL før han får en sånn sjanse i første-elleveren. Vi burde være på jakt etter en Welbeck-type med avslutningsferdigheter, innsats+spilleforståelse+fart+styrke+avslutninger.

Link to comment
Share on other sites

Om ryktene om Xhaka er sanne, synes jeg det er merkelig at det ikke virker som om det er lagt frem et reelt bud. Må da være bedre å få avklart en overgang før EM iallefall.

 

Edit: Når det kommer til Janssen har jeg bare sett youtubevideoer av ham. Men av det jeg har sett synes jeg han virker som en RvP uten den ekstreme nærteknikken, men med en del av kvalitetene til Giroud.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg ut som en bevegelig Giroud - defensiv jobbing + alle de samme svakhetene. At han er bevegelig og liker å utfordre bakrom er en ting, men de sjansene han løper seg til i Nederland får han ikke i England, det er jeg rimelig sikker på. Sentrer lite og skyter mye, er en god avslutter i blant, men er mye som ikke går i mål etter forsøk fra helt merkelige hold...

 

Akpom burde klare å spille i Championship/PL før han får en sånn sjanse i første-elleveren. Vi burde være på jakt etter en Welbeck-type med avslutningsferdigheter, innsats+spilleforståelse+fart+styrke+avslutninger.

 

Bare en vesentlig stor forskjell.. Giroud blir 30 år i år og Janssen blir 22.

 

Det som er med Janssen er at han virker som en veldig naturlig målscorer. Og med alderen og en sum på £10-15m er dette i "the grand scheme of things" rimelig lite.

 

Jeg vil ha Janssen og Akpom som backup for et nytt førstevalg på topp. Giroud vil jeg enkelt og greit ha ut.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor du vil kvitte deg med han. Ville vært perfekt som rotasjon. Selv om du ikke liker han har han masse bra i seg. Akpom? Vært forferdelig i championship,må bevise mye mer for at han i det hele tatt skal være i troppen.. Skal vi ha en ny spiss må backupen være av Girouds kaliber. Det har vi ikke hatt på mange år. Welbeck regner jeg såvidt som en spiss. Ikke god nok der uansett. Walcott er for tiden såvidt en fotballspiller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner heller ikke ønsket om å kvitte oss med Giroud. Vi skreik jo lenge etter en "plan B". Giroud gir oss dette, men det hjelper da lite i mine øy ne når man spiller med Giroud som er en "plan B"-spiller i det samme mønsteret som "plan A".

Føler vi ofte spiller på en måte som ikke passer Giroud ofte. Det han er best på er å operere i det rommet som nettopp Özil innehar, og det å flikke igjennom/legge igjen til medspillere er Girouds forse. Men vi spiller altfor ofte uten løp i rommet bak og rundt Giroud siden de fleste spillerne vi har veldig gjerne vil ha ball i beina.

 

Hadde vi fått inn en "bakromsspiller" og funnet en bedre posisjon/taktikk som kunne fjernet problemet med at Ramseys løp fra dypet tømmer midtbanen tror jeg vi hadde gjort det bedre. Da hadde vi hatt flere strenger å spille på.

Jeg mener at vi pr dags dato ikke spiller bra nok på spillernes styrker, og bruker altfor mange av spillerne våre "feil".

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at vi pr dags dato ikke spiller bra nok på spillernes styrker, og bruker altfor mange av spillerne våre "feil".

Helt enig. Er veldig få av spillerne som får brukt sine styrker tilstrekkelig, heldigvis fungerer "alt" mye bedre når maestroen Cazorla er på plass og styrer tempoet, men alt i alt føler jeg troppen er dårlig bygget om dagen.

Mener også at Giroud trenger INNLEGG for å fungere, problemet er at vi ikke klarer å fylle opp boksen og at vi ikke har noen som slår gode innlegg.

Giroud burde definitivt være en "plan B", slik som det er i dag når han er "plan A" og vi blir liggende under holder det ikke å sette på Walcott mot lag som står lavt i banen...

Walcott har vært inne i en dårlig periode lenge nå, men har egentlig aldri fått sjansen til å spille seg i form fra start og hans fart og bakromsløp ville hjulpet laget mye, dersom han skal ut må vi få en rask ving som søker bakrom inn.

 

Mener ryktene i dag om Mkhitaryan, Xhaka og Morata (The Sun tror jeg det var så bare bs) er tre spillere som kunne tilført troppen MYE.

Xhakas evne til å styre spillet, at han tør å ta tak i spillet og gå i de tøffe duellene samt hans fantastiske pasningsfot ville gjort han til et godt alternativ på midten (Kunne vel spilt med hvem som helst av de andre der også) Høyde har han også, men er usikker på hvor bra han er i luftspillet.

 

Mkh sin fart, evne til å forsere motspillere, scoringsinnstinktet og pasningene hans samt den direkte spillestilen ville tilført oss en kombinasjon vi ikke har fra før på kanten. 1 år igjen på kontrakten, blir ikke billig, men vil ikke gå for en pris som reflekterer hvor god han faktisk er.

 

Morata har kanskje ikke et kjempe-målsnitt så langt, men han har ferdigheter som kan lage krøll i motsanderens forsvar. Han er lur i bevegelsene, sterk og flink til å strekke motspillernes forsvar, jeg mener han kan bli en kjempe-spiss dersom han får på plass avslutningene.

 

Å hente alle disse 3 skjer ikke, og jeg ville helst hatt inn en stopper i tillegg (Samt backup på venstrebacken om Gibbs drar, Chilwell er vel den som har vært linket hit hyppigst uten at jeg vet noe særlig om han), men er det mulighet for å hente dem BURDE vi forsøke.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Er veldig få av spillerne som får brukt sine styrker tilstrekkelig, heldigvis fungerer "alt" mye bedre når maestroen Cazorla er på plass og styrer tempoet, men alt i alt føler jeg troppen er dårlig bygget om dagen.

Mener også at Giroud trenger INNLEGG for å fungere, problemet er at vi ikke klarer å fylle opp boksen og at vi ikke har noen som slår gode innlegg.

Giroud burde definitivt være en "plan B", slik som det er i dag når han er "plan A" og vi blir liggende under holder det ikke å sette på Walcott mot lag som står lavt i banen...

Walcott har vært inne i en dårlig periode lenge nå, men har egentlig aldri fått sjansen til å spille seg i form fra start og hans fart og bakromsløp ville hjulpet laget mye, dersom han skal ut må vi få en rask ving som søker bakrom inn.

 

Mener ryktene i dag om Mkhitaryan, Xhaka og Morata (The Sun tror jeg det var så bare bs) er tre spillere som kunne tilført troppen MYE.

Xhakas evne til å styre spillet, at han tør å ta tak i spillet og gå i de tøffe duellene samt hans fantastiske pasningsfot ville gjort han til et godt alternativ på midten (Kunne vel spilt med hvem som helst av de andre der også) Høyde har han også, men er usikker på hvor bra han er i luftspillet.

 

Mkh sin fart, evne til å forsere motspillere, scoringsinnstinktet og pasningene hans samt den direkte spillestilen ville tilført oss en kombinasjon vi ikke har fra før på kanten. 1 år igjen på kontrakten, blir ikke billig, men vil ikke gå for en pris som reflekterer hvor god han faktisk er.

 

Morata har kanskje ikke et kjempe-målsnitt så langt, men han har ferdigheter som kan lage krøll i motsanderens forsvar. Han er lur i bevegelsene, sterk og flink til å strekke motspillernes forsvar, jeg mener han kan bli en kjempe-spiss dersom han får på plass avslutningene.

 

Å hente alle disse 3 skjer ikke, og jeg ville helst hatt inn en stopper i tillegg (Samt backup på venstrebacken om Gibbs drar, Chilwell er vel den som har vært linket hit hyppigst uten at jeg vet noe særlig om han), men er det mulighet for å hente dem BURDE vi forsøke.

 

Hadde vi hentet inn disse 3 så hadde det vært en helvetes god sommer. Større sommer enn når vi hentet Özil eller når vi hentet Alexis.

 

Selv med Wenger sine "faults" som manager så skulle det virkelig være vanskelig å IKKE vinne titler med de spillerene der.

 

Mangler bare en "Tah" i de defensive rekkene så hadde det vært en perfekt sommer.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt så skal man ta ryktene om eventuelle avganger på spillere som Özil og Sanchez som med en stor klype salt, ryktene er i utgangspunktet en spinn ut i fra at det ikke ennå er forhandlet/signert forlengelser på kontraktene. Men samtidig så er det viktig å ikke automatisk avfeie slike rykter som bare "sprøyt". Sett fra mitt ståsted så blir jeg ikke overrasket hvis en "lunken" kjøpelyst hos Wenger fører til at en av eller begge de to spillerne kan komme til å nekte en forlengelse hvis de ikke føler at troppen blir sterk nok neste sesong, og i følge min logikk så vil en normal reaksjon på at slike spillere ikke signerer ny kontrakt være et salg. Da ikke nødvendigvis som en reaksjon på manglende underskrift, men fordi et salg i så tilfelle kan være det logiske rent økonomisk (sett fra klubben sin side). Begge de to nevnte spillerne har kontrakt til sommeren 2018, så rent personlig så mener jeg klubben skal ha "is i magen" når det gjelder kontraktene og gjøre sitt beste for å beholde de to en sesong til selv uten kontraktsforlengelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha lest fra Dortmund at Mkh ikke er til salgs i sommer. Nå skal vel det sikkert tas med akkurat like stor klype salt som alle som rykter han vekk fra klubben.

Jeg ser for meg at det kommer til å skje noe på de plassene hvor det må gjøres endringer først også får vi bare håpe at noe gjøres der vi trenger forsterkninger etter det. Da tenker jeg hovedsakelig på stopper og ving/spiss.

Når Jenkinson, Debuchy og Sczcesny er tilbake i sommer vil vi jo ha 4-dobbel dekning på høyreback og tre keepere stallen. Hvis jeg skal tippe så er Ospina minst fornøyd med dagens situasjon da han sikkert ble forespeilet en del førstelagsspill da han ble hentet. Roma virker heller ikke å ha råd/lyst til å hente Sczcensy permanent. Et drømmesceniario hadde i mine øyne vært å selge Ospina og at Cech hadde klart å få polakken på rett kjøl igjen. Han burde jo også være interessert i å lære av Cech og envt få rullere litt/spille noen cup-kamper.

Hvis Jenko ikke har blitt helt ødelagt av skaden synes jeg han var bra i tiden i West Ham frem til det og tror han vil være mer enn happy med å være backup for Bellerin. Hvis vi kunne cashet inn Debuchy og lånt ut Chambers til noen som hadde latt han spille fast hadde det vært ideelt.

Så virker det som vi kommer til å bruke en del på CM i sommer med tre spillere ut der. Både Kante og Xhaka begynner å bli linket ganske kraftig og hvis vi skulle signere begge så hadde det vært helt vilt, men da har vi jo nesten overdekning her og.

For å komme et ønske leste jeg et intervju med Varane som er misfornøyd i RM og ønsker seg spilletid og CL. Det burde da vi kunne tilby uten problemer. Hadde vært en drøm med han og Kos som stopperpar neste sesong! Også er det jo bare håpe at noe gjøres på spissplassen, uten at jeg klarer å ser hva det skulle være eller at det skjer..

Link to comment
Share on other sites

Venter bare på at Xhaka skal bekreftes nå, men "alle" sier at overgangen er et faktum. Så da er midtbanen sikret.

 

Nå mangler det "bare" en spiss (Lukaku, Morata, Lacazette?) og en kantspiller (Mkhitaryan, Fekir, Yarmolenko?) som begge er bedre enn hva vi har per dags dato. Vi trenger også en ung og veldig lovende midtstopper som er dominant i lufta og i duellspillet, men samtidig behersker å spille ut av forsvaret under press. Hadde det vært opp til meg hadde jeg gått for Jonathan Tah (vet jeg har mast om dette en del, men tror han hadde vært perfekt for oss) så fort som fy. Hvis ikke ender han snart opp med å koste £30m når Bayern bestemmer seg for at de vil ha han.

 

Høyrebacken og venstrebacken er muligens steder vi burde se oss om etter ny lovende spillere, men ingen av disse trenger å koste skjorta. Tror også vi overlever når Debuchy blir solgt hvis vi beholder både Chambers og Jenkinson som backup for Bellerin. På venstrebacken må det dog komme inn en spiller hvis Gibbs forsvinner i sommer. Vi har blitt linket til en del unge talentfulle venstrebacker så regner med Wenger har kontroll her.

Link to comment
Share on other sites

Fra Xhaka-tråden:

 

Lurer på om vi klarer å få inn noen flere før Em sparkes i gang. Trenger fortsatt en forsvarer/stopper og en målscorer. Kanskje også enda en på midten. Iallefall slik jeg ser det. Å satse på at spillere som Wilshere, Welbeck, Ramsey og Theo skal holde seg skadefrie og i relativt god form en hel sesong er suicidalt.

Å få inn flere før EM tror jeg skal godt gjøres, selv om det er lov til å håpe.
Enda en spiller på midten tviler jeg nesten på, kanskje en kant (som kanskje kan defineres som midt?). Med Elneny og Xhaka som erstattere for Arteta, Flamini og Rosicky som alle ville fått minimalt med spilletid uten skader (kanskje med unntak av Rosicky) og der flere av de tre til enhver tid har vært ute med skade så tror jeg vi er brukbart bestykket der hvis det ikke er noen flere som forlater oss i sommer.
Jeg er enig i at vi ikke kan satse på at alle skal hode seg skadefrie men med de vi har pluss kanskje forhåpentligvis en brukbar "unggutt" som kommer fra U-laget så ser jeg ikke det store behovet.
I de bakre rekker så må vi (uten avgang) ha inn en høyreback. Debuchy kommer nok ikke tilbake, jeg tror at hverken han eller klubben ser for seg en retur der. Jenkinson og Chambers kan selvsagt være alternativer, men for meg så er ingen av de gode nok til å dekke posisjonen i en lenger periode hvis Bellerin blir skadet.
Jeg har også ønsket inn en ny midtstopper, men det går ikke på et kvantitativt behov for flere stoppere men på mer på at jeg savner en skikkelig ledertype der bak.
På kantene så er egentlig ikke behovet så stort HVIS Wenger kan gi unggutta litt mer tillit og da tenker jeg mest på Campbell (som jeg dessverre frykter blir solgt i sommer). Welbeck må vi dessverre glemme for det meste av neste sesong og så er spørmålet om Walcott kan bli dårligere enn det han har vært denne våren eller om en sommer uten internasjonal deltakelse kan få tilbake overskuddet og troen på seg selv og få ut det potensialet han har i seg (jeg er kanskje litt overoptimistisk).
På topp så trenger vi en ny spiss, behovet er både kvantitativt og kvalitativt. Giroud er ikke en dårlig spiss, men han er på ingen måte den "superspissen" vi trenger. Han er kan dog være ett godt alternativ/backup til den spissen vi trenger.
Min må ha liste er: Spiss og høyreback.
Min vil gjerne ha liste er: Stopper.
Min bonusliste inneholder en kantspiller.

 

Link to comment
Share on other sites

Denne sommeren starter iallefall veldig bra. Xhaka så og si klar, Og det svirrer relativt lovende rykter om at vi er nede og forhandler om Morata.

Om Morata går i boks så mangler vi kun en midtstopper, Tah som Stefan sier er ikke en dum investering. Men vi har også Varane som et godt alternativ til å hente.

Link to comment
Share on other sites

Håper også på morata, da har vi i det minste to spisser. Vet du ikke er stor fan av Olli Stefan, men å ha han som rotasjon er gull verdt. Det største problemet når han har hatt tørke er at INGEN har vær kapabel til å komme inn å score. Welbeck blir ærlig talt aldri noe annet enn en rotasjonspiller på ving/spiss.

Link to comment
Share on other sites

Giroud er god nok som backup, men jeg vil selge både han og Walcott for å bruke overgangssummen og de høye lønningene de ligger på for å finansiere kjøp av en klassespiss (som da kan ligge på £120-150k i uka) samt en brukbar backup som ikke trenger å ligge på spesielt mye. Ser bare på det som mer realistisk at vi faktisk kunne hentet inn en bedre spiss hvis vi fikk tilbake litt fra spillersalg. :P

 

Pdd. så suger Walcott ut omtrent £140k i uka og Giroud ligger mellom £80-100k forresten. Jævlig dyre spillere å ha på benken..

Link to comment
Share on other sites

Joda ser den. Men når Giroud er i form og brukes rett er han meget bra. En spiller som kan endre matchbildet fordi han er totalt annerledes enn de andre offensive spillerne! Vi har ærlig talt råd til å ha beholde Giroud. Walcott kan vi selge, han har nesten lønnen til özil og sanchez men er ikke bedre enn Charlie Adam. Siste der var stygg, men nesten sant. Han har rett og slett ikke det som skal til. Hverken teknisk eller mentalt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...