Jump to content

Tanker for overgangsvinduet sommer 2016


Stefanb

Recommended Posts

Usikker på behovet etter slik Elneny har spillt, jeg syntes vi skal slå til hvis vi kan gjøre ett scoop, men det er SPISS og midtstopper som bør være prioriteringene. Da særlig posisjonen med store bokstaver. I mange år nå har vi vært ett av lagene som både i ligaen og i europa skaper flest sjanser. Derimot omsettes ikke nok av disse sjansene grunnet sløsing på topp. Selg noen som ikke presterer (skal ikke gå inn på diskusjonen om hvem her), og kjøp en skikkelig målgarantist som har bevist tidligere at han har det som skal til.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 474
  • Created
  • Last Reply

Vi mister mest sannsynlig Flamini, Arteta og rosicky i sommer,og da blir det tynt med de sedvanlige skadene. Xhaka er en toveisspiller,og jeg mener han vil være et godt tilskudd. Han innehar høyde som er sårt tiltrengt. Har også et godt skudd.

Link to comment
Share on other sites

Vi mister mest sannsynlig Flamini, Arteta og rosicky i sommer,og da blir det tynt med de sedvanlige skadene. Xhaka er en toveisspiller,og jeg mener han vil være et godt tilskudd. Han innehar høyde som er sårt tiltrengt. Har også et godt skudd.

Han virker også som en leder, noe vi savner i stallen, spesielt når de tre rutinerte vandrer av banen.

Savner spillere som Vieira, Keown, Adams og Lauren, de var ekte ledere som stod fram og var ikke redde for å skjelle ut lagkamerater som gjorde feil, man SKAL være redd for å glippe en markering, selv når man leder 0-2.

 

Xhaka, Manolas og Cavani så har vi brått fått inn tre spillere som gir alt i 90 minutter og er relativt "komplette", tror de to siste vil bli vanskelig å få tak i, og at det er liten sannsynlighet for at vi henter tre i det hele tatt, men det er snakk om en toveisspiller som kan styre tempo, en "komplett" stopper (Noe klønete sånn rent teknisk), en "komplett spiss" som gir alt i 90 minutter. De har også "rett" temperament, vil jage hele kampen og vil ta i for laget, tre spillere av høy internasjonal klasse som på ingen måte kan beskrives som luksus-spillere.

Link to comment
Share on other sites

Om vi trenger Xhaka? Okei.. la oss gå inn i neste sesong med Elneny, Coquelin, Ramsey, Cazorla og Wilshere som de eneste alternativene på midtbanen.

 

Nesten like kriminelt som det Wenger gjorde forrige sesong og sesongen før der. Så regner med det skjer igjen.

Link to comment
Share on other sites

Tenker du nå sentral midt? For OX, walcott, iwobi, sanchez, Özil, campbell og welbeck er også midtbanespillere dog enkelte på kant og offensivt

 

Rimelig sikker på at du forstod 100% hva han mente:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener vi ikke er like dårlig dekket med 4 spillere som vi var med feks en reell DM. Derav spørsmålet. Men jeg sier ikke nei takk til kvalitet.

Av de som går ut av laget (mest sannsynlig) har vel kun flamini spillt noe særlig.

Link to comment
Share on other sites

Når Flamini spiller nesten 20 ligakamper for klubben din i løpet av en sesong så sier det seg selv at vi kommer til å slite.

Før Elneny kom inn og Coquelin var tilbake med skade så spilte vi med en pissdårlig "DM" i Flamini og en offensiv midtbanespiller ved siden av han. Er det rart vi har slitt?

 

Vi er fortsatt dårlig besatt på midtbanen. Særlig med en som har litt mer defensive fibre i kroppen. Xhaka kan fint spille med både Coquelin og Elneny/Jack/Cazorla uten at vi blir overkjørt på midten eller at vi mangler kreativitet. Og selv om Xhaka hadde vært førstevalg så ville fortsatt de andre spillerene på sentral midtbane spilt minst like mye som de har gjort denne sesongen her. Bare forskjellen er at spillere som Flamini ikke er her og Ramsey kan spille mer offensivt.

Link to comment
Share on other sites

Om vi trenger Xhaka? Okei.. la oss gå inn i neste sesong med Elneny, Coquelin, Ramsey, Cazorla og Wilshere som de eneste alternativene på midtbanen.

 

Nesten like kriminelt som det Wenger gjorde forrige sesong og sesongen før der. Så regner med det skjer igjen.

Legg til Iwobi. Han spilte sentralt siste del av forrige kamp og han spilte godt. I tillegg forventer jeg at en eller annen unggutt hentes opp, kanskje Toral eller Zelalem? Dette er ikke et innlegg mot kjøp av Xhaka.

 

I år ble vi urimelig sterkt rammet av skader på sentrale midtbanespillere. Det skjer neppe en gang til. Særlig med tanke på at 'kronikere" som Arteta og Rosicky sannsynligvis forsvinner.

Link to comment
Share on other sites

Legg til Iwobi. Han spilte sentralt siste del av forrige kamp og han spilte godt. I tillegg forventer jeg at en eller annen unggutt hentes opp, kanskje Toral eller Zelalem? Dette er ikke et innlegg mot kjøp av Xhaka.

 

I år ble vi urimelig sterkt rammet av skader på sentrale midtbanespillere. Det skjer neppe en gang til. Særlig med tanke på at 'kronikere" som Arteta og Rosicky sannsynligvis forsvinner.

 

Iwobi er mer en offensiv midtbanespiller og ikke en sentral midtbanespiller. Det offensive spillet hans ville vært ganske hemmet om han skulle spilt dypere. Kan fungere i kamper hvor vi desperat trenger offensivt skyts (som forrige kamp), men pdd. er han ikke er alternativ her i mine øyne.

 

Ellers kan jeg også nevne at Cazorla blir 32 år til høsten og har nettopp (eller er fortsatt) vært ute i et halvt år med skade. For alt vi vet kommer han ikke tilbake som den samme spilleren heller.

 

Fakta er at pdd. så er det bare Coquelin og Elneny som er gode nok til å starte på midten. Og spørsmålet er vel om vi kunne oppgradert på begge plassene. Elsker Coquelin og syntes Elneny er veldig god, men hva jeg har sett av Xhaka så er han et bedre alternativ enn begge disse to på begge plassene.

 

Wilshere regner jeg forøvrig ikke med engang lenger. Han er skadet 345 av 365 dager i året. De siste 20 røyker han opp på et utested klokka 3 om natta mens han krangler med noen.

Link to comment
Share on other sites

Eg vet ikkje kven som skal inn av enkeltnamn, men vi trenger ein stoppar og spiss av ypperste kvalitet. Type Adams og Henry-kvalitet.

Ut: Rosicky, Ox, Walcott, Flamini, Mertesacker, Arteta, Wilshere.Tre av disse bør gi nok kapital til å kjøpe oss det vi trenger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det viktigste som kan skje i sommer, noe jeg dessverre ikke har troa på skal skje med Wenger bak roret, er mer fokus på den defensive organiseringen av hele laget. I enkeltkamper har vi vist at vi kan spille mer defensivt og hele laget jobbe sammen. Men det er så altfor sjeldent føler jeg.
Det er ikke uten grunn at forsvaret som gikk uten å slippe inn mål i 10 kamper i CL(under delvis ledelse av Keown) bestod for det meste av Eboue-Toure-Senderos-Flamini. Defensiv organisering er så viktig, kanskje viktigere enn å ha absolutt verdensklasse forsvarsspillere.
Tidligere kunne man la en forsvarsfirer og en DM gjøre jobben. Det går ikke lenger på samme måte. Nå settes det større krav til at hele laget jobber hjem og dekker opp rom.

 

Jeg har sett litt på Ezequiel Garay. Mangler litt hurtighet, men tar det igjen med å være veldig god i markering og posisjonering samt duellspill. Noe som jeg mener hadde passet perfekt ved siden av en Koscielny evt Gabriel. Garay blir 30 i løpet av 2016 og har massevis av erfaring. I tillegg er han ganske tilgjengelig vil jeg si. Spiller pr dags dato i Zenit St. Petersburg, og selv om han nok tjener veldig gode penger der tror jeg ikke(bare synsing selvfølgelig) han hadde sagt nei til å få spille en tre-fire sesonger til på et høyere nivå.
Ellers er Laporte, Benatia(som sliter med spilletid i Bayern), de Vrij, Gimenez, Manolas og Sokratis ganske spennende stoppere som jeg tror ville kunne tilført forsvaret vårt ganske mye bra.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg kunne gått til en bookmaker og satt penger på en konkret uttalelse så hadde det vært denne (fra Wenger): "Jeg kommer til å kjøpe en spiller hvis jeg finner den rette spilleren". Jeg tror nesten at jeg også ville satt noen kroner på følgende uttalelse når vinduet har stengt: "Vi prøvde å sikre oss en (flere) spillere, men den rette spilleren var ikke tilgjengelig".

 

Nå sier jeg ikke at det ikke blir noen kjøp, men de som kommer er vel en eller to unge ukjente fra fransk Liga 2 (kanskje en fra et LIga 1 bunnlag), som knapt nok kommer nær benken får de går på utlån og blir der.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg kunne gått til en bookmaker og satt penger på en konkret uttalelse så hadde det vært denne (fra Wenger): "Jeg kommer til å kjøpe en spiller hvis jeg finner den rette spilleren". Jeg tror nesten at jeg også ville satt noen kroner på følgende uttalelse når vinduet har stengt: "Vi prøvde å sikre oss en (flere) spillere, men den rette spilleren var ikke tilgjengelig".

 

Nå sier jeg ikke at det ikke blir noen kjøp, men de som kommer er vel en eller to unge ukjente fra fransk Liga 2 (kanskje en fra et LIga 1 bunnlag), som knapt nok kommer nær benken får de går på utlån og blir der.

Özil, Sanchez, Cech, Gabriel, Elneny, Debuchy, Ospina, Welbeck. Føler at disse navnene ikke står helt i stil med din spådom. Det at vi kun henter unggutter fra Afrika og Frankrike er på nåværende tidspunkt en myte fra fortiden.

 

Dog kan det alltids bli bedre. Wenger har siden 2012 gjort store endringer i sin transfer policy. Det skal han ha!

Link to comment
Share on other sites

Tok seg en pause ifjor sommer da :) Ikke en utespiller signert. Ganske utrolig ifølge alle "eksperter".

Jeg har hørt rykter om at Wenger skal skrive bok om tiden hans i Arsenal i mange år nå. Det er sagt at han da skal avsløre årsaker til enkelte valg som ble gjort, enten av han selv eller noe han ble tvunget til. Det skal bli spennende å se om boka er så ærlig at det kanskje kommer frem ett eier-regime i Arsenal som ikke ønsket å satse. Jeg har mine misstanker på at dette ikke KUN er Wenger, selv om jeg mener han kunne gjort mye anderlednes.

Link to comment
Share on other sites

Özil, Sanchez, Cech, Gabriel, Elneny, Debuchy, Ospina, Welbeck. Føler at disse navnene ikke står helt i stil med din spådom. Det at vi kun henter unggutter fra Afrika og Frankrike er på nåværende tidspunkt en myte fra fortiden.

 

Dog kan det alltids bli bedre. Wenger har siden 2012 gjort store endringer i sin transfer policy. Det skal han ha!

Jeg skal innrømme at frustrasjonen rundt overgangsvinduet sommeren 2015 lå til grunn til mitt noe "krasse" (og på spissen) innlegg, og jeg fatter fremdeles ikke at det ikke var en eneste utespiller tilgjengelig som kunne ha styrket Arsenal. Jeg er forsåvidt ikke i tvil om at det kanskje var en spiller som Wenger virkelig ville ha (Benzema), men jeg nekter å akseptere at markedet var så bunnskrapt (på kvalitet) at han ikke kunne ha en plan B eller Plan C i det vinduet.

 

Når det gjelder ¨Øzil og Sanchez så har jeg gitt mye ros til han rundt kjøpene av de spillerne, men spesielt rundt kjøpet av Ôzil så mener jeg nå som da at han burde ha anskaffet en spiss om ville fungere bedre sammen med Özil. Samtidig så ble behovet "mindre" siden Özil i starten ikke fikk spille i sin beste rolle så mye den første sesongen, men ble skjøvet ut på kanten der han ikke fungerte like godt.

Når det gjelder Welbeck, så ble han ifølge enkelte kilder kjøpt "mot Wengers vilje" (sannsynligvis en usann påstand) siste kveld av overgangsvinduet, da Wenger hadde viktigere oppdrag i Italia.

Elneny ser ut til å være et godt kjøp som kom alt for sent. Selv om jeg bare er en amatørmessig synser så gikk dessverre min (og mange andre sin) frykt i oppfyllelse når det kom til bemanningen defensivt på midtbanen i høst/vinter.

Når det gjelder Ospina og Cech så eg jeg enig med deg, men jeg er fremdeles kritisk til det som har blitt gjort vedrørende utespillere.

 

Du har rett i at Wenger har gjort en viss endring i sin policy ved endelig å hente enkelte spillere som er på den øvre halvdel kvalitetsmessig, men jeg mener rett og slett at det ikke er gjort nok.

 

Sett i lys av sommeren 2015 så står jeg fremdeles ved min "på spissen"-kommentar som du refererer til.

Link to comment
Share on other sites

Tok seg en pause ifjor sommer da :) Ikke en utespiller signert. Ganske utrolig ifølge alle "eksperter".

Jeg har hørt rykter om at Wenger skal skrive bok om tiden hans i Arsenal i mange år nå. Det er sagt at han da skal avsløre årsaker til enkelte valg som ble gjort, enten av han selv eller noe han ble tvunget til. Det skal bli spennende å se om boka er så ærlig at det kanskje kommer frem ett eier-regime i Arsenal som ikke ønsket å satse. Jeg har mine misstanker på at dette ikke KUN er Wenger, selv om jeg mener han kunne gjort mye anderlednes.

 

Ikke ofte jeg leser bøker, men den skal jeg garantert lese!

Link to comment
Share on other sites

Ser alexis linkes til Bayern idag. Spent på om årets avslutning på sesongen kan gjøre utslag på våre to stjerner i Özil og sanchez. Begge har vel "korte" kontrakter igjen og kan sånn sett bestemme litt sin egen skjebne.

Link to comment
Share on other sites

http://www.mirror.co.uk/sport/football/news/35-out-contract-players-up-7290920

 

Her er en liten liste fra februar over spillere som er uten kontrakt i sommer. Er kanskje noen av disse som har signert for sine klubber, men det har ikke jeg noen oversikt over, kanskje noen av dere har?

 

Noen av disse som kunne være interessante å få inn?

Link to comment
Share on other sites

http://www.mirror.co.uk/sport/football/news/35-out-contract-players-up-7290920

 

Her er en liten liste fra februar over spillere som er uten kontrakt i sommer. Er kanskje noen av disse som har signert for sine klubber, men det har ikke jeg noen oversikt over, kanskje noen av dere har?

 

Noen av disse som kunne være interessante å få inn?

N´Koulou og Zlatan er jo to bra spillere, spørs på lønna på sistnevnte og høyden til førstnevnte da (god spenst)...

Zivkovic er veldig spennende, men mener å huske at han er eid av en 3rd party og at han ikke helt har holdningen som skal til.

Har Ben Arfa hodet på rett plass er 29-åringen den klart beste spilleren på lista i forhold til lønn.. Vært fantastisk for Nice i år og har ferdigheter vi mangler i Arsenal-laget. (Samt at han kan dekke den offensive midtbaneplassen og vingene)

 

Alt i alt HÅPER jeg at vi SKAL bruke penger i sommer, da bedre spillere enn dette er tilgjengelig.

Drømmen hadde vært en trio som: Spiss med fart og styrke (Lukaku, Cavani), midtbanespiller som kan fungere både kreativt og defensivt (Xhaka/Andre Gomes) og en stopper som allerede er solid, men ung (Mustafi/De Vrij)

 

Jeg vil ha stoppere som er gode i lufta, langs bakken og med fart i kroppen, en midtbanespiller som er taktisk klok og flink i ballfordelingen og en spiss som ikke har en temposvakhet/svakhet når det gjelder å holde ballen oppe, men viktigst av alt; er effektiv.

Aller mest ønsker jeg meg mer stabilitet i laget og spillere med jevnt over gode ferdigheter, Mertesacker, Giroud og Walcott er meget gode spillere, men at de har en ekstremstyrke hjelper lite dersom motstander klarer å demme opp for det/utnytte svakhetene deres.

 

Når vi ligger under 1-2 med 10 minutter igjen mot en dårligere motstander vil det ALDRI fungere å sette på Theo for Giroud, da vi ikke vil ha NOE bakrom, og når vi starter med Giroud bør vi helst ikke ha to innoverkanter som slår 4 innlegg i løpet av sesongen, backene våre burde dessuten ikke bombe i angrep samtidig. Det som så ut som så god og tydelig organisering og taktisk klokskap ved starten av sesongen varte ikke ut hele sesongen og det var ikke KUN pga. skader.

 

Nå må min store helt AW ta grep i sommer, glipper CL nå vil nok Özil, Alexis og et par til finne på å ture (Og vi skylder dem INGEN ting, de har ingen annen tilknytning til klubben enn at de har tilbragt litt tid her og skrevet kontrakt for en kort stund.) Av og til tror jeg nesten vi vil tjene på en sesong utenfor CL da det gir oss sjansen til å gjenoppbygge troppen, men på den annen side sier ikke historien helt det samme. Dette overgangsvinduet blir prekært.

Link to comment
Share on other sites

Av de spillerene på den listen så er det maaaaaange vi kunne fått bruk for. Matip, Lavezzi, Nkoulou, Caceres, Kokorin(Litt usikker på han, men vi var vel sterkt linket til han før denne sesongen ?) Zlatan, Balanta(alle som spiller FM kjenner han :D)

Til og med Demichelis tror jeg kunne gjort en grei jobb.

 

 

Ben Arfa har vel forsåvidt tappet seg veeldig siden han gikk til Frankrike?

Link to comment
Share on other sites

Lavezzi? Naah...høyst middelmådig. Ben Arfa har forøvrig sin desidert beste sesong noensinne, og ser ut til å ha funnet ett snev av stabilitet.

 

Har ikke sett han etter han gikk fra PSG, men han var grei i PSG iallefall(Lavezzi, altså). Har heller ikke fulgt mye med på OGC Nice.

Link to comment
Share on other sites

 

Har ikke sett han etter han gikk fra PSG, men han var grei i PSG iallefall(Lavezzi, altså). Har heller ikke fulgt mye med på OGC Nice.

Syns Lavezzi var direkte dårlig i PSG, er en grunn til at han mista plassen til tross for navnet og den store overgangen.

Anbefaler å slå opp Ben Arfa-videoer fra Nice på Youtube, har vært absolutt nydelig i år!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...