Jump to content

Tanker for overgangsvinduet sommer 2016


Stefanb

Recommended Posts

Har ikke Morata relativt lav scorings statistikk? Mener å ha lest at den ikke er veldig høy, i tilegg til det så har han vel aldri nådd over 10 mål på en sesong, noen som vet om dette stemmer?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 474
  • Created
  • Last Reply

Har ikke Morata relativt lav scorings statistikk? Mener å ha lest at den ikke er veldig høy, i tilegg til det så har han vel aldri nådd over 10 mål på en sesong, noen som vet om dette stemmer?

12 mål på 48 kamper er fasiten etter årets sesong. 15 mål på 63 kamper årets før det. Slik statistikk drar ikke skinnet av pølsa. Jeg har ikke sett mye av Morata, og i de kampene jeg har sett han har det vært snakk om CL. Der syns jeg han falt igjennom. Kan noen tale Moratas sak og ramse opp pros and cons?

Link to comment
Share on other sites

12 mål på 48 kamper er fasiten etter årets sesong. 15 mål på 63 kamper årets før det. Slik statistikk drar ikke skinnet av pølsa. Jeg har ikke sett mye av Morata, og i de kampene jeg har sett han har det vært snakk om CL. Der syns jeg han falt igjennom. Kan noen tale Moratas sak og ramse opp pros and cons?

 

 

Exactly, rimelig sikker på at Giroud har bedre statistikk enn det:) Men de 12 og de 15 målene er ikke bare i serien ? Når jeg sa maks 10 mål så mente jeg i serien :)

Link to comment
Share on other sites

....................

 

 

________

 

Takk for flyttingen av diskusjonen jeg begynte i feil tråd :P

 

Jeg ser poengene dine, men jeg tror Wenger fort kan finne på å kjøpe enda en midtbanespiller. Ville vært litt typisk ham å hente inn spillere i posisjoner som kanskje ikke er de posisjonene vi trenger det mest. Og ja, jeg ser på en ving som en midtbanespiller.

 

Er fryktelig skuffet over hvordan Campbell er blitt behandlet denne sesongen og det er veldig mye som tyder på at han ikke er Arsenalspiller neste sesong. Jeg tror dog han kunne fungert litt slik som Wiltord gjorde for oss da han var her. Campbell kan score mål, han kan skape noe en mot en og han jobber knallhardt for laget. De fleste lag ville elsket å ha en slik spiller i stallen. Wiltord var litt samme typen, og selv om han ofte måtte spille ute på høyrevingen, så var han en kar som kunne score viktige mål.

 

Jeg tror uansett det beste for både oss og Walcott er at han finner seg en ny klubb nå.

 

___

 

Når det gjelder Morata er det viktig å ta med at de fleste kampene han har, har han fått som innbytter. Han står oppført med mindre enn 1500 minutter på 34 kamper.

 

Edit: Andre Pros and Cons:

 

Pros: Kan avslutte med begge bein og hodet, er 23(24 i år) år gammel. Er relativt hurtig, men likevel ganske stor og sterk. Jobber hardt defensivt. Har bra teknikk.

 

Cons: Ustabil, fått vist litt lite frem over tid. Er andrevalg/rotasjonsspiller bak Mandzukic og Dybala (som er et år yngre). Ikke den beste avslutteren. Litt for glad i å drible til tider.

Link to comment
Share on other sites

Haha, signerer seriøst slike guttevalper kontrakter selv? Nå er jo faren ett greit alibi, men sånn generelt?

Når JEG var på den alderen tror jeg ikke jeg forstod særlig av hva som står på en slik kontrakt. Mulig bildet er tatt som ett rent minne over anledningen

Link to comment
Share on other sites

12 mål på 48 kamper er fasiten etter årets sesong. 15 mål på 63 kamper årets før det. Slik statistikk drar ikke skinnet av pølsa. Jeg har ikke sett mye av Morata, og i de kampene jeg har sett han har det vært snakk om CL. Der syns jeg han falt igjennom. Kan noen tale Moratas sak og ramse opp pros and cons?

 

Veldig rask, ypperlig teknisk sett. Har også styrken og høyden til Giroud, men samtidig veldig rask. Blitt vesentlig bedre i banespillet enn han var tidligere. Var mer en "goalgetter" før og bidro egentlig ikke med så veldig mye annet. Nå derimot så jobber han veldig hardt og har for det meste blitt brukt på kant for Juventus for å gi spillere som Dybala og Mandzukic mer rom foran mål.

 

Er dog fortsatt kapabel til å score mål, men har for det meste gjort det i store anledninger da han ikke helt ennå har blomstret for fullt. Majoriteten av de som har fulgt med han siden han var ung mener dog at han for det rette laget kan score alt fra 20-30 ligamål når han først finner flyten.

 

Tror personlig han hadde vært rimelig perfekt for oss. Jeg ønsker meg trolig Lukaku over han fordi jeg vet hva han kan tilføre oss, men Morata er generelt sett bare en bedre spiller på alle måter enn belgieren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid vært litt svak for Morata og hadde gjerne likt å se han i Arsenal. Det han leverte borte mot Bayern i CL var jo helt spinnvilt tidligere i år! Men synes 50 mill høres ganske hinsides ut, burde jo kunne plukke hvilken som helst spiss innenfor rimelighetens grenser for den summen der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid vært litt svak for Morata og hadde gjerne likt å se han i Arsenal. Det han leverte borte mot Bayern i CL var jo helt spinnvilt tidligere i år! Men synes 50 mill høres ganske hinsides ut, burde jo kunne plukke hvilken som helst spiss innenfor rimelighetens grenser for den summen der.

Da han var ned på å senke gamleklubben i CL i fjor var det vel (?) så viste han og utrulege kvaliteter. Trur han i kombinasjon ned Özil kan bli stygt........................ for motstanderane våre!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid vært litt svak for Morata og hadde gjerne likt å se han i Arsenal. Det han leverte borte mot Bayern i CL var jo helt spinnvilt tidligere i år! Men synes 50 mill høres ganske hinsides ut, burde jo kunne plukke hvilken som helst spiss innenfor rimelighetens grenser for den summen der.

 

Tja.. vi kan vel strengt talt ikke det. Higuain koster rundt £60m. Dortmund sier de ikke slipper Aubameyang såfremt ingen hoster opp tett opp mot £80m. Lukaku er også trolig i £50-60m braketten.

 

Det å få kjøpt en klassespiss for under £40m er rimelig umulig nå til dags ser det ut til..

Link to comment
Share on other sites

Angående Morata, ville ikke vært første gang wenger hentet en underpresterende spiller fra juventus. Likhetene til Henry er faktisk ganske mange. Rask,teknisk god,flink til linkup-spill.

Jeg tror Morata ville vært bra for oss. Vil nok få opp scoringsraten med Øzil bak seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Xhaka ser ut til å være en lovende signering, ryktene er på høygang når det gjelder en spiss (om det nå er Morata, Vardy eller en annen). Kanskje kommer det en midtstopper og eventuelt også en back (hvis Gibbs forlater oss), og i utgangspunktet så er dette viktige posisjoner som kan bli forsterket.

 

Men uansett hvor mange "lovende" signeringer som gjøres så er det ett viktig punkt til som må på plass. Neida, idag skal jeg ikke be om en ny manager når det gjelder person, men jeg ber indirekte om en "ny manager" i den manageren vi allerede har.

Som nevnt så er fornyelse/forsterkning av en spillerstall alltid viktig, siden det som regel alltid vil være "flaskehalser" i et lag i tillegg til de obligatoriske skadeproblemene som de fleste lag opplever i løpet av en sesong, men like viktig er en fornying/forsterkning av taktikk og ledelse av laget fra sidelinjen slik at laget ikke blir så forutsigbart som det dessverre har vært de siste sesongene. Jeg er ikke i tvil om at Wenger har (har i alle fall hatt tidligere) evnen til å gjøre nødvendige endringer, jeg har dessverre slitt litt med med troen på at han har hatt viljen til å gjøre slike grep. Mot gode lag så mener jeg at han har hatt tatt noen svært gode grep i enkeltkamper (det startet egentlig mot ManC borte i 14/15), men mot de mindre gode lagene så synes det som at staheten har stått mye i veien for å være like "kreativ" både fra start og under kamp (med en plan B ).

 

Jeg vil gi Wenger ros for kjøpet av Xhaka, får vi inn en spiss som kan ansees som bedre enn Giroud så skal jeg også gi ros, det samme gjelder hvis vi får tettet "flaskehalsen" i midtforsvaret. Men ingen av kjøpene har så stor verdi hvis ikke det også skjer noe nytt fra Wengers side rundt spillestil og taktikk. Med nytt så mener jeg ikke at Wenger skal revolusjonere hvordan man spiller fotball, men rett og slett at han skal vise evnen til mer variasjon vedrørende det som skjer på banen og ikke minst generelt sett ha en PLAN B i bakhånd.

Link to comment
Share on other sites

Cech

Bellerin-Kosc-Gabriel-Rodriguez

--------Xhaka---------Caz

Alexis------Ozil--Mhiktaryan

--------------Vardy

 

Er optimist! Håper at vi får inn en ving hvertfall, virker jo også som det er substans i Rodriguez-ryktene!

Er faktisk akkurat det laget her (vel minus Gabriel da jeg syntes han er rimelig ræva og Cazorla da jeg tror Ramsey passer bedre inn i et høyt pressende kontringslag) jeg akkurat har satt opp på FIFA. Mkhitaryan pluss de andre nevnte så har vi et veldig veldig godt lag.

 

Alexis, Mkhitaryan, Ramsey og Vardy løper virkelig sokka av seg.. pluss 3 av de 4 er veldig raske.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg Gabriel har fått ufortjent mye kritikk siden han kom. Litt som Giroud, har jo levert flere matchvinnertaklinger i de kampene han har fått muligheten. Og i de kampene Per plutselig bestemte seg for å hinke av tror jeg enhver stopper hadde slitt med å spille seg inn uten et minutts oppvarming. Tror han kan bli bra når han får spilt seg inn med Kos og de vender seg mer til hverandres spillestil!

Og tenk at vi kan få Rodriguez og Vardy (hvis ryktene stemmer) for samme sum som det snakkes om for Morata.

 

Liker også at vi henter en spiss som er på topp nå, og ikke om et par sesonger. Vi har jo Willock, Akpom, Maalen, Mavididi og Romero som alle bør ha potensiale til å kunne overta på topp om et par sesonger, og som også vil behøve spilletid på A-laget etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg Gabriel har fått ufortjent mye kritikk siden han kom.

Ja og Nei, vil jeg si. Jeg er enig i at Gabriel til tider har fått mer en sin (fortjente) del av kritikken når laget har klønet seg til bak, men samtidig så er han (ennå) ikke den solide forsvareren vi trenger bak og han gjør fremdeles litt for mange "unødvendige" feil. Alle våre tre som har delt på stopperplassene gjennom sesongen har til tider vist klare svakheter (når det gjelder å gjøre tabber), dette gjelder også Kos selv om jeg mener han tross alt er vår beste totalt sett på stopperplass.

Det er godt mulig at Gabriel kan utvikle seg til å bli en mer stabil stopper i løpet av et par sesonger, akkurat som Kos som også trengte litt tid, men når det gjelder Arsenal akkurat nå så mener jeg behovet for en ny stopper er merkbart.

Link to comment
Share on other sites

Ja Gabriel har noen gode taklinger, men han gjør veldig mange feil også. Et forsvar med han og Koscielny lekker mål. Si hva man vil om Mertesacker, men han er en betydelig bedre forsvarsspiller enn Gabriel og fortsatt danner han og Koscielny det soleklart beste midtforsvaret i klubben.

 

Gabriel har noen kvaliteter, men virker ikke å ha spilleforståelsen.

 

Lurer forresten på hvordan Southamptons van Dijk hadde vært i forsvaret vårt. Mtp. at Koeman er på vei ut så kunne det vært en mulighet å lokke han til klubben? Veldig god og allsidig midtstopper.

Link to comment
Share on other sites

Kolo Toure hadde mange fine taklinger han også. Ofte måtte han takle fordi han var feilplassert til å begynne med. Gabriel minner meg om Kolo.

 

Fin sammenligning.

 

Bortsett fra at jeg syntes Kolo var jævlig god inntil 08-09 sesongen på tross av feilene sine. Gabriel derimot er ikke i nærheten av det nivået Toure holdt i mine øyne, men han har alle svakhetene hans tydeligvis. :P

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sammenlikningen mellom Per og Gabriel så er jeg helt enig i at BFG har en bedre spilleforståelse enn Gabriel, men samtidig så mener jeg at Per sist sesong gjør flere feil enn tidligere og er oftere feilplassert, så kvalitetsmessig så er forskjellen mindre enn tidliger mellom de to. Spørsmålet er da om den minkende forskjellen skyldes at Gabriel har blitt bedre eller om forsvaret totalt sett nå er litt svakere. Det er vel ingen bombe at jeg mener at det et kvaliteten bak totalt sett som er svekket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Gabriel, han er hard og vill. Men som sagt gjør han litt rare valg av og til. Men jeg er bestemt når jeg sier at vi har sluppet inn flere mål pga per sin passive tilnærming til press på motspiller enn Gabriel sine feil.

Link to comment
Share on other sites

Per vs Gabriel siste sesong... Det går i favør gabriel for meg. Rett og slett pga per avsløres mer på hans MANGLENDE spilleforståelse som han har mistet mye av den siste sesongen. Jeg digga per før for det samme. En tid tar alt slutt.

Link to comment
Share on other sites

Per vs Gabriel siste sesong... Det går i favør gabriel for meg. Rett og slett pga per avsløres mer på hans MANGLENDE spilleforståelse som han har mistet mye av den siste sesongen. Jeg digga per før for det samme. En tid tar alt slutt.

Min stemme går til Per. Forsvaret slet til tider fordi vi hadde forskjellige midtbanekonstellasjoner hele tiden. Dette skjer ikke i år.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...