Jump to content

Tanker for overgangsvinduet sommer 2016


Stefanb

Recommended Posts

Sitter og funderer litt på hvilke spillere som kan komme til å forsvinne denne sommeren, uten om de som er på utgående kontrakt.

Mine forutsetninger er tildels basert på upålitelige rykter kombinert med mine egen tolkninger av ryktene og min tolkning av hvilken tillit enkelt spillere har og hvorvidt jeg tror enkeltspiller selv ønsker seg bort p.g.a. spilletid eller andre grunner. Jeg prøver så godt som mulig å ikke bruke mine egen ønsker om spillere ut inn i denne vurderingen, men det blir selvsagt mye synsing fra min side..

 

De mest aktuelle kandidatene:

OX har lenge vært i rykteflommen på nettet, han har ikke slått til til tross for et godt potensiale. Jeg tror han er en overgangskandidat.

Campbell synes ikke å ha Wengers tillit. Han har i det siste kommet bak "uteavformspillere" som Walcott, til tross for at Campbell hadde en brukbar periode da Wenger ble tvunget til å bruke han. Jeg tror han forsvinner. Det at Iwobi har fått suksess gjør det ikke lettere for Campbell.

Gibbs er nok en spiller som Wenger ønsker å beholde. Jeg sitte med en følelse av at Gibbs gjerne vil til en klubb der han får mer spilletid, siden det er små utsikter til at han skal bli et førstevalg i Arsenal med det første. Jeg tror Gibbs ønske klubbskifte i sommer.

Walcott har det også blitt spekulert mye om i lenger tid. Jeg har ikke trodd at han ville forsvinne, men siden Wenger tilsynelatende svarte noe unnvikende på et direkte spørsmål om akkurat dette (nå i helgen) så ser ejg sjansen som større for at også Walcott kan forsvinne. Normalt så bruker Wenger å svare at en spiller er med i fremtidsplanene uavhengig av om han reelt sett er det eller ikke.

 

Aktuelle kandidater hvis det blir kjøpt nye "førstevalg":

Giroud: Hvis det kommer inn et nytt førstevalg som spiss i Arsenal så tror jeg at Giroud ønsker å avslutte karrieren i en fransk klubb.

Mertesacker: Jeg tror at det er godt mulig at han forsvinner hvis vi får inn ett ny førstevalg på stopperplass, men jeg er ikke like sikker som det jeg er om Giroud.

Chambers: Kan kanskje forvinne (eventuelt utlån) hvis vi før en ny stopper og Per blir værende.

 

Potensielle kandidater hvis det kommer gode bud fra "utlandet":

Özil: Hvis vi ryker ut av CL og det ikke skjer noe nytt i spillermateriellet så ser jeg ikke bort i fra at Özil kan ønske seg bort. Hvis han skulle ønske seg til en ny klubb blir det vanskelig å tvinge han til å bli.

Sanchez: Vil nok være ettertraktet av enkelte klubber på kontinentet. Så spørs det hva penger og vilje vil gjøre hvis det kommer et bud.

 

Andre kandidater:

Ospina. Burde ha stått i den første kategorien, men jeg er mer usikker på han. Men det spørs vel på hvilke signaler han får om fremtidig spilletid.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 474
  • Created
  • Last Reply

Du deler endel av det samme som meg, legger på en kommentar selv på de aktuelle:

 

Bør/blir nok selges/solgt (evt kontraktsløs):

 

OX: Dette er en spiller som fremdeles er ung, og det er evt argument for å beholde han. Slik jeg ser det er også dette eneste grunn til å beholde han p.d.d. (håpe på han tar steget)

Campbell: Herlig "squad" spiller man burde beholde. Mer enn god nok til å steppe inn ved behov og som innbytter. Desverre tror jeg han er på vei ut, da Wenger ikke liker han.

Walcott: SELG SELG SELG, gjerne til city for astronomisk sum, ellers la han dra til utlandet. Er tydeligvis ikke komfortabel i spillestilen vår, og virker ikke til å prøve å bli det heller. Scorer endel på landslaget, så cash burde han generere.

Rosicky: God bedring og takk for deg.

Arteta: God bedring og takk for deg

Flamini: Takk for deg.

Jenkinson: Tror han selges i sommer, og det er for meg helt greit. Engelsk og burde vel gi litt $$ i lomma på eierne..

Ospina: Hvis ett annet topplag ønsker seg keeper reiser Ospina. Det føler jeg meg trygg på.

Debuchy: Adjø.

Sanogo: Takk for deg.

 

 

Usikkre:

 

Gibbs: Usikker, jeg tror nok du treffer bra med tankene dine rundt fremtiden hans.

Giroud: Alle bortsett fra Arsenal FC skjønnte tidlig at ikke Giroud er en spiller som skyter deg til tittlen. Slike bautaer på topp har middelfarere, og det er effektivt nok det. Jeg er av den mening at Giroud absolutt har noe mer å hente i klubben, men som annen fiolin og ikke noe førstevalg. Håper han kan bli en superinnbytter vi kan slenge på for å ha en plan B.

Chambers: Enig med deg, send han på lån og la han vise om han duger. Jeg er skeptisk av det jeg har sett, men han burde ikke selges ennå.

Per M: Selges kun hvis det hentes en ny toppstopper inn. Usikker på om det skjer.

Gnabry: Her en følelse på at han selges/lånes ut igjen. Hadde troa på han, og blir han lånt ut håper jeg han tar en Coq.

 

 

Store bud:

 

Özil: Jeg tror faktisk ikke han forsvinner i sommer uansett. Han har uttalt at han vil til Fenerbache etter Arsenal, og det er nok bittelitt for tidlig å ende karrieren der allerede nå. Derimot fortjener mannen med overblikket en superspiss forran seg.

Sanchez: Her tror jeg vi har en spiller som stikker om Bayern eller City kommer på banen. Ikke fordi jeg mener han er en liten rotte, men rett og slett fordi mannen ønsker å vinne noe. Har ikke vært særlig i form iår, men alikevel er han klubbens delte toppscorer. Har i tilegg endel assists.

 

 

Edit: HVIS vi hadde fått inn en ny manager kan det nok hende at enkelte spillere på listen her ville passet bedre inn. Samtidig har managere somregel klare meninger om spillere inn i hodet sitt før de tar jobben, og det kan bli både større og mindre utskiftninger

Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet med både min og din liste er egentlig at mye tyder på at Arsenal nok en gang er på vei til å bli mindre engelske. Etter en lang periode det vi hadde minimalt med engelske/britiske spillere så fikk vi mange lovende unggutter som gjorde laget mer britisk, men nå tror jeg dessverre at det kommer til å forsvinne flere engelske enn det kommer inn. Selvsagt så er det et spørmål om definisjonen på engelske spillere er litt mer "diffus". Alex Iwobi som representerer Nigeria har dobbelt statsborgerskap og er dermed engelsk/britisk selv om han offisielt representerer et annet land. Men uansett så er sjansen stor for at Arsenal nok en gang er i ferd med å bli de-anglofisert.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt trenger vi forsterke der også, men vi har ikke sluppet inn så voldsomt mye mer enn våre konkurenter, samme ant som city og leicester. Problemet er at vi ikke har en goalgetter som putter nok mål.

Tott har Kane med 24 mål

City har Aguero med 23 mål

Leicester har Vardy med 22.

 

Vi har Giroud med 12......

Link to comment
Share on other sites

Ja, det må absolutt handles. Men storhandling i seg selv tror jeg er langt fra nok til å få oss helt opp i toppen igjen. Til det er rett og slett måten vi spiller på, kampplanen(eller mangel på), altfor naiv og for lite eksplosiv/direkte.

 

Det er også fullt mulig å få dårligere spillere til å fungere i en startellever om kampplanen, taktikken/strategien er satt opp etter hva slags spillertyper man har. Jeg mener vi har gode nok spillertyper til å vinne serien, men ikke god nok kampplan.
Man kan ikke ha stjernespillere i alle ledd. Det er det kun et par tre lag i verden som har råd til. Vi er ikke, og skal ikke være, en slik klubb.

 

Har spillerne klare roller som dekker opp hverandres svakheter (og en kampplan som er mulig å følge lenger enn 10-20 min av gangen) kan man fint vinne serien med spillere som Cygan, Senderos, Flamini, Fletcher, O'Shea, Mikel, Lescott osv.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt trenger vi forsterke der også, men vi har ikke sluppet inn så voldsomt mye mer enn våre konkurenter, samme ant som city og leicester. Problemet er at vi ikke har en goalgetter som putter nok mål.

Tott har Kane med 24 mål

City har Aguero med 23 mål

Leicester har Vardy med 22.

 

Vi har Giroud med 12......

Spisser vinner kamper, stoppere vinner mesterskap. Perioden med GG som manager belyser mitt poeng. Helt enig i at vi trenger en spiss til. Selg Walcott, la Welbeck spille ving og behold Giroud som backup. Det har alltid vært min preferanse å ha et solid forsvar og jeg mener vi er en stopper unna å ha PLs beste.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt trenger vi forsterke der også, men vi har ikke sluppet inn så voldsomt mye mer enn våre konkurenter, samme ant som city og leicester. Problemet er at vi ikke har en goalgetter som putter nok mål.

Tott har Kane med 24 mål

City har Aguero med 23 mål

Leicester har Vardy med 22.

 

Vi har Giroud med 12......

Som tidligere nevnt så er det ikke noe enten eller, det er rett og slett både og.

 

Spissplassen er særdeles viktig, men for meg er det uten interesse at vi ikke slipper inn så mye mer mål enn våre konkurrenter. Så lenge vi slipper inn for mange "dumme" mål og viser usikkerhet i vår bakre lagdel så må noe gjøres. Jeg er selvsagt klar over at dette ikke bare skyldes våre midtstoppere, men langt på vei skyldes det kollektive defensive spillet fra Arsenal. Det er mange faktorer som kunne ha redusert antall mål i mot. Elneny (eller en annen spiller) skulle kommet inn ved sesongstart slik at vi hadde sluppet Flamini/Arteta. Den (manglende) defensive organiseringen/taktikken må den sportslige ledelsen ta en stor del av ansvaret for.

 

For meg er det i hovedsak tre punkt som har sviktet:

- Spissplassen

- Den defensive organiseringen i laget .

- Mangelen av en ledertype på banen.

Link to comment
Share on other sites

Benatia er en vanvittig god midtstopper. Eneste som er litt dritt er at han har vært en del skadet..

 

Ellers ufattelig kjipt at vi ikke fikk inn Manolas forrige sesong. Vært et skikkelig beist for Roma.

Link to comment
Share on other sites

Siden ligatittelen nå er avgjort på alle mulige måter, er det definitivt ikke noe annet å gjøre enn å se frem til neste sesong. Jeg lar meg ikke grave ned og legge all skyld på Wenger for at sesongen endte i en fiasko. Når man ser på Leicester og deres vanvittige prestasjon denne sesongen, så ser man spillere som kjemper for hverandre og opptrer som et lag gjennom samtlige kamper. Det kan man ikke si at våre spillere har klart gjevnt over - der maksnivået ligger i verdenstoppen, mens bunnivået er det store problemet. Tabber kan man ikke laste treneren for så lenge det ikke skjer gjentatte ganger, om så skjer er det tid for å vise hva som er akseptabelt uansett hvilken navn du har bakpå drakta. Denne delen er av min oppfatning mye enklere og endre på enn når hele kollektivet svikter. Her virker det som Ranieri jobber svært godt og har lagt opp taktikken ut ifra spillernes evner. I Arsenal så er jeg ikke like sikker på at Wenger har klart det samme. Vi har flere spillere som er gode på den hurtige og ballbesittende stilen han dyrker, men likevel er det flere brikker som har sine svakheter på nettopp det samme området - og det er der det skurrer for meg. At det ikke blir gjort grep i de spesifikke posisjonene.

 

Keepersituasjonen vår er udiskutabelt godt besatt med to glimrende målvakter. Det første problemet oppstår i midtforsvaret der vi mangler en leder som passer den nevnte stilen. Koscielny og Gabriel har ferdighetene, men mangler lederegenskapene der Mertesacker er deres rake motsetning med manglende ferdigheter og klare svakheter. Her vil jeg tro at man sammen med en rekke andre klubber jakter på den perfekte kombinasjonen. På backplassene er vi rimelig godt sikret med to utmerkede førstevalg og like skadeplagede Monreal og Bellerin. Ryktene vil dog ha det dit at Gibbs ønsker seg bort for å sikre spilletid, noe som er forståelig fra hans ståsted. På den andre siden kan jeg ikke si at Chambers overbeviser, så i verste fall må det inn to nye spillere som backup.

 

På midtbanen har Elneny kommet inn som en frisk pust og legger ned stor innsats og dekker opp for Coquelin på en tilfredsstillende måte, spesielt når sistnevnte ikke helt har funnet tilbake til godformen etter skaden midtveis i sesongen. Samtidig er jeg ganske sikker på at vi ville vært med lengre i tittelkampen om skaden på Cazorla ikke hadde oppstått. Det er nærmest som å ta Eriksen ut av Tottenham eller Mahrez fra Leicester - spillere som bare ikke kan erstattes med andre. Når også Wilshere (igjen) har vært skadet hele sesongen og Ramsey på langt nær har levert som ønsket så mangler vi den kreative kraften fra midtbanen og Özil får for mye ansvar på sine skuldre. Her kan jeg ikke helt se for meg hvem som skal eventuelt selges eller forbedre oss, bare man får kontroll på de evige skadene (hørt den før?).

 

Fremover på banen har mye skurret denne sesongen, og spesielt etter nyttår. Hva som kan knyttes opp mot mangelen på kreativitet i midtbaneleddet, og hva som kan klandres formdupp eller enkeltmannsprestasjoner er jeg usikker på. Men spillere som Chamberlain, Walcott og Giroud har skuffet meg stort, og jeg hadde ikke sagt noe om alle de tre ble erstattet. Chamberlain har stagnert noe vanvittig fra de forventingene som oppstod da han kom, og det samme kan man si om Walcott. Giroud går inn under de spillerne jeg omtalte i starten, der han ganske enkelt ikke passer overens med resten av lagkameratene. Når alt skal finspilles gjennom midten så er ikke han riktig mann på riktig sted. Ikke er han så veldig effektiv i den nevnte Kane, Vardy eller Agüero klassen heller når det først blir spilt på hans styrker. De siste sesongene har det vært spillere som Higuain, Lewandowski, Aubameyang, Suarez og Cavani tilgjengelig på markedet bare man hadde ønsket det sterkt nok. Ja det koster og få inn garanti for mål og man får ikke de kuppene som Anelka eller Henry. Wenger har brukt lignende beløp på Özil og Sanchez, men tviholder seg fra og bruke det samme på den spilleren disse to skal fore med pasninger. Når man ser på spissalternativene våre så er Welbeck og Walcott mer allsidige i form av at de kan bekle flere roller i laget, mens Giroud er en rendyrket spiss.

 

For å summere opp litt kortere så tviler jeg på at Wenger henter inn den nødvendige stopperen, den nye kantspilleren og den spissen vi så sårt har savnet siden van Persie's bortgang. Skal vi kunne kjempe om ligatittelen neste år kan vi ikke ha nok en sommer uten forsterkninger utover keeperplassen. Bayern München og Mats Hummels ser ut til å være forelsket, noe som kan åpne muligheten for at Benatia blir ledig på markedet. Selger vi Chamberlain frigir vi også en plass for å hente inn en spiller som faktisk kan skape målpoeng oftere enn hvert skuddår. Hvem som er aktuelle er vanskelig å si, men bare i Premier League finnes det flere alternativer av høy klasse som Payet i West Ham eller Mahrez i Leicester. På topp har jeg en stor drøm om å se enten Hiugain, Cavani eller Aubameyang - spillere som kan skape ting på egenhånd og som har fart og teknikk i tråd med Wengers filosofi.

 

Ønsket spillerstall 2016/17:

Keepere:

Petr Cech

David Ospina

 

Forsvar:

Hector Bellerin

Laurent Koscielny

Per Mertesacker

Gabriel Paulista

Mehdi Benatia

Nacho Monreal

Kieran Gibbs

Carl Jenkinson

(Calum Chamber utlån)

 

Midtbane:

Francis Coquelin

Mohamed Elneny

Jack Wilshere

Aaron Ramsey

Santi Cazorla

Mesut Özil

Alex Iwobi

 

Angrep:

Alexis Sanchez

Theo Walcott

Danny Welbeck

Gonzalo Higuain

Joel Campbell

Riyad Mahrez

 

Hvem av de andre unggutta som blir tatt opp er jeg usikker på. Samtidig kan det være dumdristig og tro at Elneny skal dekke opp for Rosicky, Arteta og Flamini alene, så kan være behov for en ekstra spiller inn der. Da blir spørsmål om det skal være ekstra dekning eller oppgradering av de som allerede er i stallen.

 

Førstelaget:

Cech

Bellerin - Benatia - Koscielny - Monreal

Elneny - Cazorla

Mahrez - Özil - Sanchez

Higuain

Andrelaget:

Ospina

Jenkinson - Mertesacker - Gabriel - Gibbs

Coquelin - Ramsey

Campbell - Wilshere - Wellbeck

Walcott

Link to comment
Share on other sites

 

Selvsagt har ikke Wenger all skyld, det klarer til og med en "Wengerskeptiker" som undertegnede å forstå, men det er mye som ikke har fungert som Wenger har ansvaret for. Angående den tidvise mangelen på "lagmoral" som Arsenal har vist så skal selvsagt det legges en del skyld på spillerne også, men det er likevel en leders ansvar å få et lag til å fungere eller å endre på et lag som ikke fungerer og her så mener jeg at Wenger på ingen måte lenger synes å ha de evnene han en gang hadde.

Laget har som du skriver sviktet kollektivt i noen kamper og i en enkeltkamp så kan dette skje uten at man kan legge for mye av ansvaret på manageren, men problemet i Arsenal er at denne samme kollektive svikten skjer sesong etter sesong (mer eller mindre etter samme mønster) og da ligger ansvaret helt og holdent på den som har det sportslige ansvaret for klubben.

Den naiviteten som Wenger synes å vise både når det gjelder (favoritt?)-spillere og når det gjelder taktikk (eller mangel på sådan) er det Wenger selv som må ta det hele og fulle ansvaret for.

 

Selv om jeg også mot slutten av denne sesongen ønsker at Wenger skal trekke seg, så innser jeg at han kommer til å styre skuta også neste sesong. Men jeg håper at både Wenger, styret og amerikaneren innser at det bør være hans avskjeds-sesong. Hvis han og laget skulle få en opptur sesongen 16/17 så bør det være noe som gjør at han kan forlate klubben med suksess og ikke noe som fører til tre nye år.

 

Når det gjelder din vurdering av våre lagdeler og de behov som er der for nytt blod pluss din prognose om hva Wenger kommer til å gjøre så kan jeg bare si meg fullstendig enig.

Link to comment
Share on other sites

For meg er det ett tankekors hvor ofte\lenge Wenger bruker spillere som helt tydelig ikke presterer godt nok. Ta feks Ramsey, som knapt har prestert etter sin gode sesong som var. Det er en spiller som automtatisk skal inn i laget til tross for form/innsats/evner. Giroud er en lignende case. Wenger messet på om at vi kom til å få se hvor god han er, og at han er mer enn god nok til at vi skal ta tittlen. Fasiten er at han ikke er det, noe veldig mange påpekte allerede for flere sesonger siden.

 

Hva skal til for at Wenger faktisk innser at spillerene han har ikke holder mål (iallefall ikke i hans oppsett og spillestil)? Jeg har ikke mange eksemplene på at han kvitter seg med spillere som ikke fungerer godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal til for at Wenger faktisk innser at spillerene han har ikke holder mål (iallefall ikke i hans oppsett og spillestil)? Jeg har ikke mange eksemplene på at han kvitter seg med spillere som ikke fungerer godt nok.

 

Jeg er nå glad for at Wenger ikke har "kast og bruk" mentaliteten som en del av fansen har. Hvis du tenker etter, så vil du se at han har solgt spillere som ikke fungerer optimalt lenger.

 

Jeg vil beholde Ramsey. Han har hatt en "nesten-sesong". Han har misset på mange sjanser, men det skal så lite til for at han klarer å omsette missene til mål. Ramsey har potensiale til å bli en spiller som scorer tosifret mål for oss, år etter år. En sånn spiller skal ikke selges.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal til for at Wenger faktisk innser at spillerene han har ikke holder mål (iallefall ikke i hans oppsett og spillestil)? Jeg har ikke mange eksemplene på at han kvitter seg med spillere som ikke fungerer godt nok.

____

Det er et av ankepunktene jeg har i mot spillestilen vi har pr dags dato. Slik jeg ser det er det flere av disse nevnte spillerne som kunne(!) fungert bedre hvis vi spilte mer på styrkene deres enn at alle måtte omstille seg til Wengerball.

 

Ramsey tilfører mye ingen andre gjør offensivt. Han er en av få som går på disse løpene fra dypet og kommer seg ofte i scoringsposisjon. Men slik vi spiller i dag med to dyptliggende midtbanespillere og Özil foran dem blir han litt overflødig/feilposisjonert. Når vi i tillegg sliter med å sette sjansene blir vi veldig sårbare på midten. Han etterlater seg såpass mye rom at den som spiller ved siden av ham ofte blir alene mot 2-3 motspillere på kontringer i mot.

 

Giroud sin styrke er som targetmann, både langs bakken og i lufta. Han vinner ofte dueller og er flink til å både legge igjen og flikke videre. Men når vi da ikke går på løpene i bakrom eller klarer å bruke rommet han ofte skaper ved å trekke på seg to mann blir det mindre synlig hva han faktisk gjør for laget.

 

Walcott sin største styrke er som bakromsspiller, men når vi oftest spiller mot lag som legger seg så langt bakpå at det ikke blir noe bakrom har Theo verken teknikken eller evnen/selvtilliten til å utfordre nok på egenhånd. Når han i tillegg (både han, Ramsey og Jack) altfor ofte "jukser" i det defensive arbeidet blir vi altfor lette å kontre på.

 

Både Aaron, Ollie og Theo har vist at de kan score flere mål, men når de ikke gjør det blir det ekstra synlig hvor utsatt vi blir defensivt.

 

Klarer vi å legge om taktikken nok til at vi ikke blir så utsatt bakover når disse tre ikke har dagen, tror jeg de alle fortsatt har mye å gi i Arsenaldrakta.

Hvordan vi skal klare det? Ikke peiling, men i mine øyne ville dette vært en interessant oppstilling:

 

Cech

Chambers-Kos-Gabriel

Bellerin-Coquelin/Elneny-Monreal

Özil-Ramsey/Cazorla-Sanchez

Giroud/Welbeck

Da med Bellerin som en ekstra offensiv vingback og Monreal litt mer defensiv. En slags skjev 3-3-3-1 eller skjev 5-1-3-1 om du vil.

Özil og Ramsey/Cazorla som "indreløpere" og Sanchez i en litt mer fri vingrolle.

Tviler på at vi får se noe slikt, og spørsmålet er om Coq/Elneny er gode nok til å være ankeret på midten i en slik oppstilling.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er nå glad for at Wenger ikke har "kast og bruk" mentaliteten som en del av fansen har. Hvis du tenker etter, så vil du se at han har solgt spillere som ikke fungerer optimalt lenger.

 

Jeg vil beholde Ramsey. Han har hatt en "nesten-sesong". Han har misset på mange sjanser, men det skal så lite til for at han klarer å omsette missene til mål. Ramsey har potensiale til å bli en spiller som scorer tosifret mål for oss, år etter år. En sånn spiller skal ikke selges.

 

 

Det må du få lov til å mene :) Jeg nevnte ikke at akuratt han skulle selges heller, jeg mente å poengtere noe jeg har sett som en liten rød tråd.

Selvsagt har vi solgt spillere vi også, men hvilke spillere som har potensial har blitt sendt på dør pga de underpresterer? De som har reist har blitt solgt av eget ønske.

Walcott, Oxelade, Ramsey, Wilshere, Giroud. Her har man spillere som har vært ganske lenge i klubben uten å prestere noe særlig. Det er enkelte blaff fra noen, men det blir med "blaffene". Hvor mange andre lag hadde tolerert at de underpresterer år etter år? Jeg tror noe av nøkkelen ligger her. Wenger har så ubegripelig tro på dem, at det går sport i at han skal bevise det. På den veien lider laget.

 

Ramsey har EN sesong han var meget god (der vi spillte annet system), ellers har han kun hatt enkeltkamper og veldig mange elendige opptredner. Han har tilnærmet klippekort på første 11'ern, uavhengig av form når han er skadefri. Skadeutsatt.

Walcott har enkeltkamper der han tidligere har bevist top top nivå. Derimot virker mannen totalt uinspirert og uten evne til å ta seg selv i nakken. Til tross for dette tar han opp plass i matchtroppen på bekostning av bedre formspillere. Ofte skadd.

OX har kun enkeltkamper. Han scorer knapt mål, og har mange flere dårlige kamper enn gode. Er i tillegg skadd ofte.

Wilshere er mer på skadestua enn på banen. Viser han har nivået som skal til. Kronisk skadd

Giroud en av og på spiller. Han har sine periode godeste Oliver, men disse periodene er også i negativ fortegn. En positiv ting er at han er sjeldent skadd. Desverre ingen toppspiss, men i mangel på hans kvaliteter er han nyttig.

 

Så kan man spørre seg igjen, hvilken klubb hadde beholdt lignende spillere uten å gjort enkelte utskiftninger til noe bedre/mer stabilt? Jeg tror ikke det er mange toppklubber som hadde akseptert dette over tid.

Link to comment
Share on other sites

Høyreback, Benatia, Xhaka, Fekir og Lukaku.

 

Pluss Simeone for Wenger = yay.

Mitt favorlittlag i Europa når vi er ute er blitt Atletico Madrid, mykje pga Simeone! MEN eg er redd spelarmaterialet vi har pdd er litt uSimeoneisk med eit forsvar som eit fiskegarn med altfor store masker, og verdas mest ineffektive spiss. Omtrent det motsatte av AM om dagen, trur vi kan fort hamne bakpå før Simeone etter hvert får dreisen på laget, men ein veit aldri, han veit kanskje kva spelarar han trenger og gjere ein stor omvelting på kort tid.

 

Link to comment
Share on other sites

Høyreback, Benatia, Xhaka, Fekir og Lukaku.

 

Pluss Simeone for Wenger = yay.

Benatia? Vært shite for Bayern. De bruker heller backer og midtbanespillere som stopper foran han...hadde én svært god sesong i Roma.

 

Xhaka er jeg enig i.

 

Fekir, kanskje...vært skadet uhorvelig lenge og burde bevise noe først, med mindre han blir billig. Én god sesong der og.

 

Lukaku..tja..han har ett bra scoringsnitt. Men er veldig ustabil, scorer mye i korte perioder. Men er enda ung, så det kan forbedre seg.

Helt bedriten teknisk til tider med ganske lav intelligens på banen synes jeg.

 

 

Heller manolas, inigo martinez, eller laporte foran benatia. Anyday. Laporte har en høy utkjøpsklausul dog, men han ønsker vel neppe å være i Europa league med athletic hele karrieren.

 

 

Av spisser er såklart higuain en drøm, blir sikkert ikke dyrere enn lukaku heller. Og han har garantert 3-4 sesonger på høyt nivå igjen.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er nå glad for at Wenger ikke har "kast og bruk" mentaliteten som en del av fansen har. Hvis du tenker etter, så vil du se at han har solgt spillere som ikke fungerer optimalt lenger.

 

Jeg vil beholde Ramsey. Han har hatt en "nesten-sesong". Han har misset på mange sjanser, men det skal så lite til for at han klarer å omsette missene til mål. Ramsey har potensiale til å bli en spiller som scorer tosifret mål for oss, år etter år. En sånn spiller skal ikke selges.

Jeg er egentlig ikke så enig i påstanden om "bruk og kast"-mentalitet fra deler av fansen, men det er selvsagt individuelt hvordan man definerer det uttrykket.

 

Når det gjelder "kast"-delen av uttrykket så mener jeg at det er lite av den. Greit nok så har enkelte av oss (undertegnede iberegnet) nok hatt en slik mentalitet mot et fåtall spillere (f.eks) Sanogo, der jeg på ingen måte ønsket noe bruk i det hele tatt. Men jeg antar at det her kanskje er noen andre spillere som du har i tankene (Ramsey, Walcott, OX m.fl) når du trekker frem denne "mentaliteten" fra den delen av fansen som jeg kanskje tilhører. Jeg har trukket frem enkeltspillere som jeg mener kan/bør selges, nå er det ikke slik at jeg nødvendigvis mener at klubben skal ha et "sommersalg" der flest mulig av de skal bort men at jeg anser en eller flere av de er aktuelle salgskandidater er for meg ikke noe "kast".

 

Jeg tror også at mye av frustrasjonen som ligger under ønsket om "kast" (aka salg) er at det er enkelte spillere som tydeligvis ikke fungerer i dagens Wengersystem så er det ikke rart at enkeltspillere ønskes erstattet. I et annet system så hadde det kanskje ikke blitt så mye "mas" om de nevnte spillerne.

 

Nå skal jeg innrømme at det finnes spillere som jeg har ønsket bort flere ganger der jeg har tatt "feil". I sesongen 14/15 så var det Coquelin som jeg hadde null tro på som slo igjennom, men nå skal det sies at jeg tror Wenger var like overrasket over Coq sin "snuoperasjon" som det jeg var. Denne sesongen er det Campbell som jeg har måttet erkjenne er bedre enn jeg har påstått. Jeg er imponert over det Campbell viste da han fikk sjansen i vinter, en spiller som virkelig gir alt både i angrep og i forsvar, og jeg skulle gjerne gitt Wenger mye honnør for bruken av Campbell hadde det ikke vært for at Campbell forsvant like raskt ut i kulden som det han kom i i varmen. Etter flere gode kamper så hadde han nok en liten down, men ikke verre enn mange andre av våre spillere. Han ble brukt litt som reserve og gjorde en ganske brukbar figur i sine innhopp, men brått så var det Walcott som skulle være den som skulle kastes inn og redde kampene. Der Campbell var ganske synlig og jobbet for laget, så har Walcott fremstått som en dvask type som knapt nok er synlig i de minuttene han får spille.

Er det noe rart at enkelte i frustrasjon ønsker f.eks. Walcott "dit peppern gror" når innbyttene virker så uforståelige

Link to comment
Share on other sites

Bolton-manageren har bekreftet at Rob Holding stod over deres siste seriekamp pga. Arsenal-interessen. 20-åringen ble Årets Spiller i Bolton og spiller stopper/back. Ville kanskje vært en god stopper for å forbedre bredden i stallen, føler vi uansett trenger et nytt førstevalg på stopperplassen, selv om han høres lovende ut (Aldri sett han spille).

Link to comment
Share on other sites

Enda en Chambers er jo akkurat det vi trenger :)

Vi trenger bredde. En ung og lovende engelskmann kan være en Jeffers og det kan være en Alli (For å ta et nylig eksempel, kan være han også spiller i Australia og nede i engelske ligaer når han er 30.), hvem som blir hvem handler mye om flaks/uflaks og innstilling.

Er etter hva jeg har lest en spillende forsvarsspiller med litt fart i kroppen.

Så lenge han er billig og er klar til å ta en rolle i klubben der han kan spille litt i PL er jeg ikke negativ til overgangen.

 

 

City har hentet de to dyreste stopperne i historien (engelsk fotball) og sliter fortsatt uten det "billige" førstevalget sitt i Kompany, om de så punger ut 40-50 millioner for Stones eller Laporte som makker betyr ikke det at vår investering på 4 millioner for en unggutt ikke kan bli bedre med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...