Jump to content

Tanker for overgangsvinduet sommer 2016


Stefanb

Recommended Posts

  • Replies 474
  • Created
  • Last Reply

Med tanke på at vi kun handlet en keeper i fjor er ikke det så rart...

 

Tenkte mer på at Wenger ikke handlet i fjor selv om det var åpenbare svakheter i laget.. og at det kommer til å gjenta seg i år også.

Link to comment
Share on other sites

Her er Veland sine betraktninger vedrørende Mustafi til Arsenal. Han pleier jo å ha peiling på det som skjer i Spania!

Først og fremst; Skhodran Mustafi er til salgs. Valencia trenger fortsatt litt inntekter for å komme på riktig side av FFP-limit, og i tillegg ha litt i lommeboka til å hente erstattere for spillerne som har forsvunnet i sommer. Hvor mye en eventuell overgangssum ender på, det kommer an på hvor gode/dårligere forhandlere som er inne i bildet hos Valencia og Arsenal. Valencia vet dog at Arsenal har mye penger grunnet TV-avtalen i England, og vil neppe la tyskeren gå for mindre enn €30M.

Mustafi var veldig god i sin første sesong i Valencia (14/15), men da var også resten av laget veldig bra. Da ble de nummer 4 i La Liga med en høyere poengsum enn de noen gang tidligere hadde tatt, og spesielt imponerende var partnerskapet med Nicolás Otamendi. Da argentineren forsvant forrige sommer forsvant også mye av tryggheten til Mustafi, og i 15/16 var han rett og slett dårlig - som de fleste andre Valencia-spillere. Han har altså vært klart best i Valencia i den perioden hvor laget fungerte og han hadde en klar og tydelig leder ved siden av seg, mens han skuffet stort da det var forventninger om at det var Mustafi selv som skulle være sjef.

Bedre enn Gabriel er han, uten at det nødvendigvis sier så altfor mye.. Mertesacker har mer rutine, ballast og lederegenskaper, men det er jo nettopp hans skade som gjør at Mustafi-interessen har blusset opp. Det er alltids vanskelig å spå hva som skjer, men at tyskeren ender opp på Emirates er nok ganske sannsynlig - så lenge Arsenal er villige til å betale for det.

Min første tanke var at hvis han passet med en spillertype som Otamendi bør han kunne danne et veldig godt parnerskap med Kos! Håper dette skjer.

Link to comment
Share on other sites

Linkes til en gambling på topp idag. En wissam ben yedder.

Scoret visst masse ifjor men jeg har iallfall aldri hørt om han før nå.

 

Hadde vært så typisk oss å ta en sjanse igjen på en sånn spiller istedenfor å gå for allerede bevist kvalitet. Bortsett fra xhaxa så er jo dette vinduet en tro kopi av marerittet man hadde før sommeren. Enda godt ikke gamlingen har fått ny kontrakt, lengter som besatt etter noe nytt.

 

En liten notis så melder medier idag at Liverpool kan få skrapet sammen 1milliard! på salgene av: Christian Benteke, Lazar Markovic, Luis Alberto, Andre Wisdom og Mario Balotelli...

Tenk dere hva vi kunne finansiert med debuchy, OX, walcott, sanogo, schezny ect ut. Ett par av de burde generert mye større summer

Da har han signert for Sevilla, så du har ikke noe å bekymre deg for :)

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic.

 

Hvor lang er ferien for de som var med i EM-16?

 

Iflg ryktene så er ikke Kos og Giroud klar til ligastart, Frankrike var i finalen. Men hva da med f.eks Özil som var i semien, eller Ramsey som var i kvarten?

Med en langtidsskadd Per og en småskadet (snart frisk?) Sanchez, ogen manager som ikke får ut fingern på overgangsmarkedet så kan det bli en stusselig tropp som skal møte Liverpool om tre uker.

 

Men forhåpentligvis så har jeg misforstått hele feriegreia og Wenger vil overraske med handlekraft på markedet allerede i kommende uke ?

Link to comment
Share on other sites

Helt greit ;) Kunne vært en fin squad spiller (Istedefor japaneren) men jeg vil ha ett større navn. Sånn er nå bare jeg ;)

WbY har vel scora rundt 30-40% av Toulouses mål de siste sesongene, dårlig lag, men fin scoringsrate og scorer alle typer mål. Like god med begge føtter og god til å drible, burde heller gambla på han enn å KANSKJE legge inn et bud til på Lacazette IMO.

 

Trenger å få inn Lacazette og Mustafi NÅ, + Mahrez om vi har penga...

Link to comment
Share on other sites

WbY har vel scora rundt 30-40% av Toulouses mål de siste sesongene, dårlig lag, men fin scoringsrate og scorer alle typer mål. Like god med begge føtter og god til å drible, burde heller gambla på han enn å KANSKJE legge inn et bud til på Lacazette IMO.

 

Trenger å få inn Lacazette og Mustafi NÅ, + Mahrez om vi har penga...

Det er kun Lacazette og Zlatan som har scoret med enn WbY i den franske toppserien de siste tre årene. Dette er ligaen der Cavani spiller. Just saying.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skepsisen er stor, men hvis ikke Wenger & co våkner opp snart og får inn minst en erfaren stopper så er sesongen bortimot ødelagt før den har kommet skikkelig i gang.

 

Jeg hadde en liten diskusjon på et annet forum og jeg vil ta opp igjen hovedpunktene mine der.

 

Behovet for en stopper har mange sett i lang tid, pre-skader, og selv fra klubben sin side kom det signaler(allerede tidlig si sommer) om at dette var en posisjon det var aktuelt å forsterke. Så ble Per langtidsskadet når pre-season var i ferd med å starte. så ble Gabriel skadet under pre-season og likevel så sliter klubben med å få inn en ny stopper.

Etter tapet mot Liverpool så var en av "unnskyldningene" til Wenger manglende rutine i forsvaret (midtstoppere) og jeg skal gi han rett i akkurat det. Menproblemet her er at han har hatt allverdens tid til å få inn (minst) en rutinert stopper før sesongen startet.

Nå er det en god sjanse for at Mustafi kommer, men jeg er likevel ikke imponert over det som skjer fra Arsenals side i den saken. Ryktene går ut på at det er prisen som er problemet og det er forsåvidt naturlig at Valencia bruker stopperproblemene i Arsenal til å drive opp prisen. I dette tilfellet så skulle selvsagt Wenger ha hatt en plan B med andre alternative stoppere og ikke som nå satse alt på en konkret spiller. Mustafi er sikkert en bra stopper, og jeg sier ikke nei takk til han, men jeg er ikke i tvil om at det finnes mange gode alternativer der ute. Når det gjelder penger så er jeg forsåvidt enig i at man ikke skal overbetale, men slik situasjonen er nå på stopperplass i Arsenal så er dette et tilfelle der man bare må akseptere at en spiller kan bli litt dyrere enn den burde for å få laget opp å gå.

 

Nå er Kos kanskje tilbake til helgen, men sannsynligvis med en urutinert makker. VI skal møte Leicester og jeg gruer meg til møte Vardy og Mahrez med manglende rutine i våre bakre rekker.

 

Det at vi ikke hadde klar en ny stopper til sesongstart mener jeg ikke går an å bortforklare og det bekrefter egentlig den skepsisen jeg har og har hatt til Wenger over lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i det du skriver, Polljen.

 

Det virker i det hele tatt halvhjertet. Hvis Wenger/klubben virkelig mener de skal være med å kjempe om gjeve titler, ville det vært mulig å være bedre rustet til sesongstart. Arsenal er den eneste av toppklubbene som er preget av konstant stabilitet. Likevel er våre rivaler langt bedre forberedt når PL sparkes i gang. Man skulle tro at denne kontinuiteten ville gi oss en fordel, spesielt i første halvdel av sesongen. Det er så frustrende! Sesongen startet forrige helg, ikke om to uker.

 

Hvis Valencia ber om noen få millioner ekstra, betaler man vel denne prisen, dersom 6-9 poeng står på spill? En svak start i årets sesong, med så mange tittelgrossister i startfeltet, kan velte tittelsjansene før vi er midtveis i september. Av og til, og for en jævla gangs skyld, må Wenger og Arsenal bite i det sure eplet og betale markedspris for en spiller. Og hvis man sitter og vegrer seg over noen få millioner, hvordan forsvarer man at det ble brukt millionbeløp på å hente spillere som Holding og Asano? Det er vel, strengt tatt, viktigere å hoste opp de siste millionene som trengs, for å hente en stopper som kan forsterke laget NÅ? Mertesacker ble skadet for en måned siden, og selv før det, var det snakk om et behov for en ny bauta i midtforsvaret.

 

Jeg forstår ikke logikken bak det som foregår. Jeg ser ikke hvordan klubben kan profittere på dette på lang sikt. De bygger ned klubben og ambisjonene, i en periode hvor vi har mer ressurser enn vi noensinne har hatt. Gazidis' kommentarer nylig underbygger dette. Mektige aktører i denne klubben står i veien for reell og helhjertet jakt på suksess. Om det er Wenger og/eller Kroenke, vet ikke jeg, men denne ukulturen er i ferd med å brenne broer til supporterne. Det føles meningsløst å støtte en klubb som ikke gjør sitt ytterste for oppnå suksess.

Link to comment
Share on other sites

http://www.onlinegooner.com/article.php?section=exclusive&id=3506#.V7RVKNfqMqI

Syns dette er godt skrevet jeg:

'We have been quite lucky in recent years. First the thirty something goals by Van Persie, in his mercurial season for AFC before his betrayal, then the suicidal Spurs, but can we count on similar moments in the future as well? And anyway did we move to the Emirates to compete with the best, or to compete for the fourth spot every year?'

Link to comment
Share on other sites

http://www.onlinegooner.com/article.php?section=exclusive&id=3506#.V7RVKNfqMqI

 

Syns dette er godt skrevet jeg:

 

'We have been quite lucky in recent years. First the thirty something goals by Van Persie, in his mercurial season for AFC before his betrayal, then the suicidal Spurs, but can we count on similar moments in the future as well? And anyway did we move to the Emirates to compete with the best, or to compete for the fourth spot every year?'

Det er mange fornuftige ord i den artikkelen.

--------

 

Vi er "alle" opptatt av at klubben skal ha en sunn økonomi og ikke handle over evne, men problemet er når det blir en "total " handlingsvegring.

For ett år siden så kritiserte undertegnede og mange andre klubben for at de ikke forsterket midtbanen der en skade på Coq kunne bli katastrofal. Denne forsterkingen kom i januarvinduet, etter at vi hadde sett konsekvensene av en slik skade, og var på ingen måte et dårlig alternativ til Coquelin. I sommer så har mange av oss etterlyst en forsterkning på stopperplass og på spissplass, og hva får vi da? Joda en ytterlig forsterkning på defensiv midtbane. Vi har fått et potensielt godt alternativ i Xhaka, men akkurat da var det ikke der flaskehalsen i laget var.

Riktig nok er det kjøpt både en spiss og en forsvarer, men dette er en spiss som skal selge drakter i Asia (Joda, det er flåsete skrevet ) og en forsvarer som kan bli god for oss om noen år. VI ser pr. dato ingen reell forsterkning der vi virkelig trenger det.

 

Dessverre så sitter vi med en manager som har et så snevert syn at han sliter med å se problemene i klubben. Jeg har tidligere stilt spørsmålet om dette skyldes evne eller vilje, jeg har tidligere antatt at det var viljen som var problemet, nå er jeg mer usikker. Det andre store problemet er at vi sitter med en administrativ ledelse, styre og eier som ikke klarer eller vil stille krav til den sportslige ledelsen. Kanskje det største problemet i Arsenal er mangelen av et medlem i styret som har gode fotballfaglige kunnskaper. VI trenger ikke en "aldrende" David Dein, men vi trenger sårt en person som kan fylle den rollen Dein hadde i Wengers første år i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Vi trenger en spiss og en stopper for å bli en av favorittene, det er faen ikke mye som mangler..men det går såååååå tregt. Får Olli måltørke har vi ingen som kan steppe inn. Ja, han er ikke ypperste verdensklasse, men kvalitet som har 20+ mål i seg hver sesong. Vi trenger EN annerledes spiss som kan bidra like mye eller mer i målpoeng, 2 spisser som kan pushe hverandre og det sekundet den ene får tørke kan den andre hoppe inn. Ingen vinner noe med kun én spiss og ubrukelig backup. Men hovedproblemet per nå er jo strengt tatt at vi trenger en god stopper inn...vi trenger ikke å bytte hele laget eller holde på som den latterlige klubben i rødt i Manchester. Det er ikke mye som mangler, det må da være mulig å få det inn? Penger har klubben meeeeer enn nok av.

 

2 brikker, ikke noe umulig oppgave. Men jeg tror desverre styret sitter med skrustikka over hodet på wenger, selv om mange liker å tro at wenger ikke er villig til å betale noen ting er jeg mer sikker på at det er Ivan og stan som tvinger han til å prute på hvert jævla pund. For penger det har vi, og det vet alle.

Link to comment
Share on other sites

Vi får vel inn Mustafi. I tillegg har det vært en del del ville spekulasjoner etter en twitterpost fra AFCAmden som går under betegnelsen transfer madness. Er visstnok noe Wenger prøver å dra i land angående en storfisk vi ikke har blitt linket til. Lewandowski har blitt nevnt, men det renner vel mest sannsynlig ut i sanden hvis det i det hele tatt var noe i utganspunktet.

 

Synd hvis vi ikke får inn en spiss. Behovet er åpenbart.

Link to comment
Share on other sites

Vi trenger en spiss og en stopper for å bli en av favorittene, det er faen ikke mye som mangler..men det går såååååå tregt. Får Olli måltørke har vi ingen som kan steppe inn. Ja, han er ikke ypperste verdensklasse, men kvalitet som har 20+ mål i seg hver sesong. Vi trenger EN annerledes spiss som kan bidra like mye eller mer i målpoeng, 2 spisser som kan pushe hverandre og det sekundet den ene får tørke kan den andre hoppe inn. Ingen vinner noe med kun én spiss og ubrukelig backup. Men hovedproblemet per nå er jo strengt tatt at vi trenger en god stopper inn...vi trenger ikke å bytte hele laget eller holde på som den latterlige klubben i rødt i Manchester. Det er ikke mye som mangler, det må da være mulig å få det inn? Penger har klubben meeeeer enn nok av.

 

2 brikker, ikke noe umulig oppgave. Men jeg tror desverre styret sitter med skrustikka over hodet på wenger, selv om mange liker å tro at wenger ikke er villig til å betale noen ting er jeg mer sikker på at det er Ivan og stan som tvinger han til å prute på hvert jævla pund. For penger det har vi, og det vet alle.

Jeg er enig i nesten alt du skriver, men Wenger har har en historie når det gjelder å forsøke å betale minst mulig for spillere inn (dette vil jeg påstå går tilbake til pre-Ivan/Kroenke). Ja klubben har penger, selv om man ikke bør opp i beløpene som har florert i Manchester, og jeg er sikker på at hvis Wenger har bestemt seg for å kjøpe en spiller så har han fremdeles så mye å si i klubben at "bønnetellerne" ikke kan stoppe han når det gjelder "småbeløp".

Link to comment
Share on other sites

Mahrez har nå offiselt forlenget med Leicester. Hans kontrakt går ut i 2020. Dette er like greit etter mitt syn, jeg syns vi er godt forspente med gode kantspillere, hvor særlig the Ox har virket pigg i oppkjøringen. Dette i tillegg til Walcott, som nå forhåpentligvis skjønner at han må spesialisere seg som høyre kantspiller. I tillegg har vi Iwobi og Gnabry som kan bekle disse posisjonene. For å være helt ærlig så er jeg ikke så sikker på om Wenger var ute etter han til å begynne meg.

 

Akkurat nå ser det mest prekært ut på stopperplass og en spiss som komplementerer Giroud hadde også vært ønskelig. Kommer det ikke forsterkninger der, så kan vi trøste oss med at Koscielny og Giroud sannsynligvis er tilbake til kampen mot de regjerende mesterne.

Link to comment
Share on other sites

Har så lite tiltro til at Wenger og styret/Gazidis gjør det som skal til for å gjøre at vi skal være konkurransedyktige.

 

Vi ender kanskje opp med en god midtstopper, men har ikke troa her heller. En kantspiller er vi avhengige av at skal ta steget opp for at vi skal være gode nok (en av Iwobi, Chamberlain, Walcott og Campbell). Også er det også trist at vi for 5. sesongen på rad har Giroud som førstevalg på topp. Eneste håpet mitt her er at Akpom plutselig skal eksplodere.

 

Tipper vi kommer til å slite med å ta 4. plassen denne sesongen med det laget vi har pdd.

Link to comment
Share on other sites

Har så lite tiltro til at Wenger og styret/Gazidis gjør det som skal til for å gjøre at vi skal være konkurransedyktige.

 

Vi ender kanskje opp med en god midtstopper, men har ikke troa her heller. En kantspiller er vi avhengige av at skal ta steget opp for at vi skal være gode nok (en av Iwobi, Chamberlain, Walcott og Campbell). Også er det også trist at vi for 5. sesongen på rad har Giroud som førstevalg på topp. Eneste håpet mitt her er at Akpom plutselig skal eksplodere.

 

Tipper vi kommer til å slite med å ta 4. plassen denne sesongen med det laget vi har pdd.

Jeg tipper vi vinner gull jeg! Foran Liverpool, City og Chelsea.

Link to comment
Share on other sites

Klubben sier på vårparten: Vi kan konkurere med de beste klubbene i verden om hvem som helst. Gladizis nevnte vel at vi kunne hentet Messi om så.

Så kommer sommern, og plutselig kan vi ikke konkurere med top7 i PL engang. Fansen av denne klubben blir holdt for narr hvert eneste år. Jeg er rimelig sikker på at dette smitter snart over på spillerne også. Henry oppsummerte det godt etter første kampen: Vil spillere til Arsenal lenger? En klubb som er mer en bedrift med overskudd enn noe annet. Klopp oppsummerte oss også før kampen: Arsenal er ett godt lag som sjeldent presterer noe, det er lenge siden de har vunnet ligaen, mens i CL ryker de ut tidlig hvert år.

 

Jeg er ikke veldig glad i rike sjeiker altså, men det får da jaggu være måte måtehold. Vi har vel Englands fineste stadio, med de desidert høyeste bilettprisene. Den harde kjernen i London har allerede skrumpet på bekostning av at turister fyller opp stadioen og er stille som mus. Mange av de har rett og slett ikke råd til å svi av så mange pund på kampbiletter lenger (dette skjer i forskjellig grad i flere klubber).

 

Etter å ha sett oss blitt knust av Liverpool på Emirates i åpningskampen tror jeg PL tipset til TV2 er ganske så rett. Iår blir det utenfor top4. Om så skjer, da etterlater faktisk Wenger klubben i ett vakum han selv er delvis skyld i.

 

Til topic så tror jeg vi henter 1stk forsvarsspiller (pga skadene nå). Ellers blir det den samme frasen med at det ikke var bedre spillere tilgjenglig på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Kommer det ikke forsterkninger der, så kan vi trøste oss med at Koscielny og Giroud sannsynligvis er tilbake til kampen mot de regjerende mesterne.

At Kos forhåpentligvis snart er tilbake er positivt, men det finnes ikke et snev at "trøst" i det hvis vi ikke får inn en god makker til han. Chambers er ikke god nok (og jeg tror ikke han blir det heller), jeg er litt mer positiv til Holding på sikt men han er ikke god nok NÅ. Gabriel, når han blir klar ut på høsten, er og blir et usikkerhetsmoment. Per er ute resten av året og jeg er usikker på om han blir noen mer enn en Arteta (ala sist sesong) når han er tilbake. Hvis vi ikke får inn en solid stopper som kan vøre en god makker til Kos så er det lite trøst i at vi har et "halveis" brukbart forsvar.

 

Det vil selvsagt også være greit å ha Giroud tilbake, men selv om han har gode perioder så har han aldri levert gjennom en hel sesong. Uten et klart alternativ til han, helst en bedre spiller, så er det heller ikke så mye "trøst" i en "business as usual" der framme når han er tilbake.

 

 

Etter å ha sett oss blitt knust av Liverpool på Emirates i åpningskampen tror jeg PL tipset til TV2 er ganske så rett. Iår blir det utenfor top4. Om så skjer, da etterlater faktisk Wenger klubben i ett vakum han selv er delvis skyld i.

 

 

Delvis? Det var da voldsomt så snill du var med Wenger i dag da! :lol: Neida, du har rett i at det er flere som skal ta "skylda" enn Wenger, men for meg så er det en "stor" delvis når det gjelder Wengers ansvar for situasjonen laget er i, har vært i og er på vei inn i!!

Link to comment
Share on other sites

We work very hard and I cannot tell you much more. What I fight against is to tell the only way is to buy. It is right when you buy. We are not scared to spend the money. It is about the quality. - Wenger

 

Det er den overvurderingen av eget spillermaterial han sliter med. Hvis han virkelig mener det ikke finnes bedre spillere på markedet der ute har han mistet det totalt. Er ikke vanskelig å finne bedre spiss enn Giroud. Eller høyreving enn Walcott. Eller stopper enn Chambers. Så enkelt er det, men ikke i hodet på franskmannen... Gud bedre jeg gleder meg til noe NYTT!!

Link to comment
Share on other sites

We work very hard and I cannot tell you much more. What I fight against is to tell the only way is to buy. It is right when you buy. We are not scared to spend the money. It is about the quality. - Wenger

 

Det er den overvurderingen av eget spillermaterial han sliter med. Hvis han virkelig mener det ikke finnes bedre spillere på markedet der ute har han mistet det totalt. Er ikke vanskelig å finne bedre spiss enn Giroud. Eller høyreving enn Walcott. Eller stopper enn Chambers. Så enkelt er det, men ikke i hodet på franskmannen... Gud bedre jeg gleder meg til noe NYTT!!

Amen!!!

 

 

--------

 

Det er samme leksa hvert år fra Wenger, skulle tro at det rett og slett var en båndopptaker som ble slått på hvert overgangsvindu.

 

En annen ting som går igjen er at selv om Wenger omtrent hvert bidige år sier at pengene er der, hvis han finner kvalitet, så er det deler av fansen som etter/rundt hvert bidige vindu påstår at Wenger egentlig ikke har midler (nok) til rådighet. Selv da klubben virkelig hadde det stramt, under byggingen av nytt stadion, så var Wenger ute og sa at han har midler til rådighet hvis han finner den rette spilleren. Og fansen (eller en del av den rettere sagt) skyldte på økonomien når det ikke ble forsterket på posisjon(er) der vi hadde problemer.

 

Jeg aksepterer "sannheten" om at klubben hadde trange økonomiske tider da, så der er jeg ikke uenige med mine meningsmotstandere, men jeg blir like forundret hver gang denne (lille?) delen av fansen unnskylder Wenger ned bakgrunn i økonomien. Hvis det virkelig er slik at Wenger ikke har de påståtte midlene til rådighet, så skulle det bety at Wenger lyver til fansen om dette, og er ikke dette i såfall et "problem" for de som unnskylder han p.g.a. økonomien.

Jeg vil bare presisere at jeg ikke tror at Wenger lyver om tilgjengelige ressurser, jeg tror heller ikke at det er Ivan/Stan som stopper våre "nødvendige" spillerkjøp. Mangelen på forsterkninger skyldes i hovedsak Wengers "godtroenhet" rundt den troppen han har og har hatt til rådighet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...