Jump to content

Bakari Sagna


mmaelan

Recommended Posts

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply
  • 5 weeks later...

Hvorfor klarer aldri Sagna og lage et skikkelig innlegg? Det beste vi kan forvente oss når han legger inn er at vi får oss en corner. Dette er jo noe som både Sagna og andre Arsenal spillere bør jobbe mye mere med, fordi dødballer og innlegg er alt for dårlige og ufarlige. Er det flere enn meg som synes dette er for dårlig og at det burde jobbes mere med?

Link to comment
Share on other sites

er enig at innleggene er for dårlig, når Sagna er i form slår han tidvis ok innlegg, men formen hans nå virker ikke å være bra, syne shan gjør mye rart om dagen og sliter med posisjoneringen spesielt.

 

Dodgy hair, but we don't care... ;)

 

Det blir ofte svake innlegg på Sagna ja, men han har vel egentlig aldri vært så veldig god offensivt. Syns han er bra defensivt og har hurtighet som er viktig som back. Grei nok posisjonsmessig også synes jeg da, men når vi gambler så mye framover med backene er vi svært sårbare på kontringer imot og de blir kanskje en del på etterskudd.

Når det kommer til til press på ballfører syns jeg alle i forsvarsrekka + midtbanen er for slappe. Ofte lar de motstanderens vinger og spisser fritt få legge inn fra kant eller skyte rundt 16 meter.

Aggresivitet og tett duellspill/støting mener jeg er svært viktig i forsvarsspillet rundt egen boks og dette er til tider fraværende i enkelte kamper. (bl.a. mot Everton). Dette har egentlig irritert meg i lengre tid...hehe.

Generelt mener jeg vi har mye å jobbe med i forsvaret rent kollektivt fordi vi har vært atskillig bedre før, selv om ikke alle er enig i det her.. Vermaelen har hjulpet mye med sin sårt trengte aggresivitet, men det trengs mer. Jeg mener det rett og slett er for lite fokus på forsvarsspill i Arsenal.

Mange sier.."så lenge vi vinner kampene, who cares"? Vel, jeg mener suksessen uansett må starte i forsvar..

Link to comment
Share on other sites

Dodgy hair, but we don't care... ;)

 

Det blir ofte svake innlegg på Sagna ja, men han har vel egentlig aldri vært så veldig god offensivt. Syns han er bra defensivt og har hurtighet som er viktig som back. Grei nok posisjonsmessig også synes jeg da, men når vi gambler så mye framover med backene er vi svært sårbare på kontringer imot og de blir kanskje en del på etterskudd.

Når det kommer til til press på ballfører syns jeg alle i forsvarsrekka + midtbanen er for slappe. Ofte lar de motstanderens vinger og spisser fritt få legge inn fra kant eller skyte rundt 16 meter.

Aggresivitet og tett duellspill/støting mener jeg er svært viktig i forsvarsspillet rundt egen boks og dette er til tider fraværende i enkelte kamper. (bl.a. mot Everton). Dette har egentlig irritert meg i lengre tid...hehe.

Generelt mener jeg vi har mye å jobbe med i forsvaret rent kollektivt fordi vi har vært atskillig bedre før, selv om ikke alle er enig i det her.. Vermaelen har hjulpet mye med sin sårt trengte aggresivitet, men det trengs mer. Jeg mener det rett og slett er for lite fokus på forsvarsspill i Arsenal.

Mange sier.."så lenge vi vinner kampene, who cares"? Vel, jeg mener suksessen uansett må starte i forsvar..

Det beste forsvar er angrep ;)

Link to comment
Share on other sites

Dodgy hair, but we don't care... ;)

 

Det blir ofte svake innlegg på Sagna ja, men han har vel egentlig aldri vært så veldig god offensivt. Syns han er bra defensivt og har hurtighet som er viktig som back. Grei nok posisjonsmessig også synes jeg da, men når vi gambler så mye framover med backene er vi svært sårbare på kontringer imot og de blir kanskje en del på etterskudd.

Når det kommer til til press på ballfører syns jeg alle i forsvarsrekka + midtbanen er for slappe. Ofte lar de motstanderens vinger og spisser fritt få legge inn fra kant eller skyte rundt 16 meter.

Aggresivitet og tett duellspill/støting mener jeg er svært viktig i forsvarsspillet rundt egen boks og dette er til tider fraværende i enkelte kamper. (bl.a. mot Everton). Dette har egentlig irritert meg i lengre tid...hehe.

Generelt mener jeg vi har mye å jobbe med i forsvaret rent kollektivt fordi vi har vært atskillig bedre før, selv om ikke alle er enig i det her.. Vermaelen har hjulpet mye med sin sårt trengte aggresivitet, men det trengs mer. Jeg mener det rett og slett er for lite fokus på forsvarsspill i Arsenal.

Mange sier.."så lenge vi vinner kampene, who cares"? Vel, jeg mener suksessen uansett må starte i forsvar..

Ja for veldig ofte så rygger de bare bakover når motstander går med ballen. Må si jeg har irritert meg på dette jeg også. Jeg synes at kampene som ble spilt i julen var meget bra, og det spesielt med tanke på kampen mot Villa. Da jobbet alle sammen iherdig, og man ser med en gang hvilken kontroll man får over kampen når alle jobber og legger press på motstanderen. Vermaelen er et meget, meget godt kjøp av Wenger. Et par til av det kalibret hadde ikke skadet ;)

Link to comment
Share on other sites

Det beste forsvar er angrep ;)

Den kan også snus på hodet. De beste angrepslagene i verden(feks Barcelona) baserer enormt mye av spillet sitt på å vinne ballen fort igjen etter at de har mistet den(altså på det defensive). Dette ved hjelp av enormt aggressivt press på ballfører og bra defensiv jobbing(og en god keeper). Når de i tillegg har ballkontroll og pasningskvaliteter ut av en annen verden blir det veldig lett å legge mest fokus på det offensive ved Barcelonas spillestil, men det som er det viktigste for deres del er at de kjemper knallhardt sammen som et lag for å vinne ballen igjen. Dette fungerer som regel alltid bra når de spiller mot lag som ikke er like gode til å holde ballen i laget. Men med en gang det defensive svikter i enkelte kamper og situasjoner(se tapet mot Rubin i CL) og det andre laget er disiplinerte nok bakover sliter Barca med å skape store sjanser(også mot Chelskij i CL-semien). Her var Barca veldig heldige som gikk videre siden Chelskij hadde nok av sjanser til å avgjøre kampen til sin fordel, men Barca hadde stjernespillere som avgjorde kampen helt i sluttminuttene(Iniesta)

 

Poenget: de fleste vinnerlag baserer spillet sitt på det defensive, har de det som grunnpilar er det mye lettere å spille fin fotball fremover.

 

Da Arsenal vant PL i 97/98 slapp laget inn 33 mål og scoret 68, Manu på 2. slapp inn 26 og scoret 73.

 

I 2001/2002 slapp vi inn 36 og scoret 79. Pool på 2. scoret 67 og slapp inn 30.

 

I 2003/2004 sesongen(unbeaten) slapp vi inn 26 og scoret 73.

 

Men i 98/99 scoret Manure 80 og slapp inn 37. Vi scoret 59 og slapp inn 17(!)

 

99/2000 sesongen slapp vi inn 43 og scoret 73 og endte på 2. plass. Manure scoret denne sesongen 97 og slapp inn 45.

 

I 00/01 sesongen scoret Manure 79 og slapp inn 31. Vi scoret 63 og slapp inn 38.

 

I 2002/2003 slapp vi inn 42 mål, og selv om vi scoret hele 85 mål endte vi kun på 2. plass denne sesongen også. Manure slapp inn 34 og scoret 74.

 

I 04/05 sesongen kjøpte Chelskij seg til gullet og slapp inn bare 15(!) mål og scoret 72, mens vi slapp inn 36 og scoret 87.

 

05/06 sesongen slapp vi inn 31 og scoret 68(4. plass) og Chelskij slapp inn bare 22 og scoret 72.

 

06/07 (4. plass) slapp vinneren(Manure) inn 27 og scoret 83. Vi slapp inn 35 og scoret 63.

 

07/08 (3. plass) slapp vinneren(nok en gang Manure) inn 22 og scoret 80. Vi slapp inn 31 og scoret 74.

 

Og til sist forrige sesong (4. plass), Manure scoret 68 og slapp inn 24. Vi slapp inn 37 og scoret like mange(68).

 

 

Det vi ser er at fra 97/98 sesongen til(ikke med) 03/04 sesongen slapp laget som vant serien inn mellom 30 og 40 mål(med unntak av 99/00 sesongen)

 

Fra og med 03/04 sesongen(hvor vi satte en ny standard) har vinnerlaget alltid sluppet inn under 30 mål. Noe vi ikke har klart siden Unbeaten-sesongen.

 

Til nå i år har Chelsea på 1. plass 16 innslupne på 20 kamper, Manure 19 på 21 og vi 23 på 20. Noe som i følge statistikkene ikke lover godt for en pokal til Emirates. Tviler altså sterkt på at vi klarer å holde oss under 30 innslupne med 18 kamper igjen. Vi får håpe at dette blir en ny vending på disse "innslupnestatistikkene" og at det blir en slags 99/00 sesong hvor det laget som scorer klart mest er det som tar pokalen. Der ligger vi bedre an enn de andre pr dags dato med 53 scorte mål på 20 kamper. Ingen andre har scoret over 50 og Manure er nærmest med sine 46 på en kamp mer spilt enn oss. Chelskij har 45 med like mange kamper spilt.

 

Ble veldig rotete dette innlegget og ganske "off-topic" men jeg håper dere skjønner hva jeg vil frem til.

Edit: by the way, all statistikken er hentet fra Wikipedia.

 

(noe mer)On-topic:

 

Sagna er vår beste back når det gjelder det defensive i dag, og Vermaelen-Gallas er våre klart beste stoppere. Defensivt er nok dessverre vår svakhet først og fremst på venstresiden, ikke bare nå som Clichy er ute, men også med han ute. Venstresiden er derimot bedre offensivt(selv om innleggene fra vårt førstevalg er langt under pari).

 

Nå er det selvfølgelig ikke bare forsvarsfireren som er skyldig i innslupne mål, men også keeper og til tider dårlig jobbing av midtbaneleddet. Det har i de fleste kamper (hvor Song har hjulpet forsvaret vårt når én stopper eller back har forsert fremover i angrep) vært veldig. Dessverre har spesielt Almunia og backene våre ikke alltid jobbet bra nok til at vi har holdt nullen.

 

Selvfølgelig er det ikke alltid de defensive spillerne som har vært grunnen til tapte poeng, men det er som oftest her det har sviktet når vi har tapt poeng. Klarer vi derimot å forbedre forsvarsjobbinga betraktelig frem til evt Bendtner og Cesc er tilbake for fullt, eller Wenger har handlet inn en spiss og en midtstopper/midtbanespiller evt en bedre keeper tror jeg fort vi kan stå igjen med en pokal eller to når sesongen er over.

Link to comment
Share on other sites

er enig at innleggene er for dårlig, når Sagna er i form slår han tidvis ok innlegg, men formen hans nå virker ikke å være bra, syne shan gjør mye rart om dagen og sliter med posisjoneringen spesielt.

 

Synes ikke han sliter noe spesielt med posisjoneringen nei. Vi så jo kontrasten til Traore sist. DET kalles å slite med posisjoneringen. Meget god defensiv spiller Sagna. Det er Clichy som gjør mye rart.

 

Det var et par kamper jeg tenkte at nå begynner han å få orden på innleggene, men nei - det var bare et blaff. Det kan da ikke være så vanskelig. Det er bare å gjøre som Becks: Stå og slå og slå innlegg lenge etter at de andre har dratt hjem. Det handler litt om selvtillit i kamp også da.

 

PS. Noe av det jeg husker best fra fjorårets sesong er i bortekampen mot Villa julen 2008, da Sagna brassesparker ballen vekk fra streken rett under tverrligger. "Did you see this!!!" ropte fyren ved siden av meg :) Han har en alternativ karriere innen turn.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke han sliter noe spesielt med posisjoneringen nei. Vi så jo kontrasten til Traore sist. DET kalles å slite med posisjoneringen. Meget god defensiv spiller Sagna. Det er Clichy som gjør mye rart.

 

Det var et par kamper jeg tenkte at nå begynner han å få orden på innleggene, men nei - det var bare et blaff. Det kan da ikke være så vanskelig. Det er bare å gjøre som Becks: Stå og slå og slå innlegg lenge etter at de andre har dratt hjem. Det handler litt om selvtillit i kamp også da.

 

PS. Noe av det jeg husker best fra fjorårets sesong er i bortekampen mot Villa julen 2008, da Sagna brassesparker ballen vekk fra streken rett under tverrligger. "Did you see this!!!" ropte fyren ved siden av meg :) Han har en alternativ karriere innen turn.

 

Nei, det var feil å bruke ordet posisjonering.

 

Det jeg har reagert på er at han av og til prøver å spille ballen til midtbanen, starter et løp (eller forflytter seg for å motta ballen igjen) og i løpet av den prosessen mister ballen lett (ikke nødvendigvis Sagna, men også midtbanespilleren som mottar ballen og ofte er markert), da er han fort ute av posisjon og kommer til tider på etterskudd da motstanderen lett spiller seg fram på vår høyreside.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Unsung Hero!

 

3 måneder siden forrige innlegg, det må vel bety at han har gjort det bra i det siste :(

 

Bac er vel den eneste franskmannen i Arsenal som er bankers på VM-laget?

 

Han har rukket å få imponerende 128 kamper i Arsenaltrøya på snart 3 sesonger. Sterk, rask og god defensivt. Villig fremover og en viktig link i pasningsspillet vårt. Sagna er en av våre eldre spillere med sine 27 år og det er deilig å tenke på at han har kontrakt til 2014.

 

Jeg er imponert over Bac denne sesongen og han bør være en god kandidat til "beste høyreback i PL" i år igjen.

Link to comment
Share on other sites

Mot Wolves så det ut som Sagna var på vei tilbake til 07/08 nivå :(

Kombinerte utrolig bra med Theo ute på høyrekanten gang på gang, hadde også assist på Bendtner sitt mål.

Håper Sagna begynner og trene MYE på innlegg, da kommer han til og bli sinnsykt god!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er imponert over Bac denne sesongen og han bør være en god kandidat til "beste høyreback i PL" i år igjen.

Jeg mener Sagna har hatt en svak sesong, Eboue har vært bedre de gangene han har fått sjansen, derfor en annen høyreback burde være på årets lag i år..

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener Sagna har hatt en svak sesong, Eboue har vært bedre de gangene han har fått sjansen, derfor en annen høyreback burde være på årets lag i år..

 

Eboue er mye bedre offansivt men, han er ikke i nærheten av Sagna sine kvaliteter på defansiven. Backen er en del av forsvare og skal derfor være best i forsvar, det er et pluss om de klarer å bli med offansivt.

Link to comment
Share on other sites

Mot Wolves så det ut som Sagna var på vei tilbake til 07/08 nivå :)

Kombinerte utrolig bra med Theo ute på høyrekanten gang på gang

 

Det skulle egentlig bare mangle da det ikke fantes press fra Wolvesspillerne før egen sekstenmester.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Refs til Sagna for en hodeløs utvisning i går. Er det plutselig "inn" for fotballspillere og leke okser og stange mot hverandre?

Vi mister vel da Sagna i de 3 kommende kampene? To av de hadde han mest sannsylig uansett ikke spilt, men han mister da også kampen mot WHU 15. januar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...