Jump to content

Arsene Wenger


vieira04

Har du tillit til Wenger?  

172 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Så en halv Özil altså. Sportsmessig og for å tiltrekke spillere som ønsker seg cl er det viktig. Men tør påstå at det økonomisk har veldig lite å si lenger. TV avtalen i pl er vel mye mye mer verdt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilhører nok den delen som ønsker at Wenger takker for seg, men når det er sagt så har jeg ingenting til overs for de Wenger out bannerne på tribunen og den type ting. Det tenker jeg er respektløst, selv om resultatene ikke har gått vår vei de siste årene. Det er også respektløst og naivt å tro at all denne kritikken ikke har påvirket spillerne og prestasjonene på banen når det har buttet i mot. Det tross alt mennesker vi har med å gjøre.

 

Det er vel kanskje da vi som supportere burde stått opp og heiet de opp og frem?

 

Når man tenker etter og ser hva han har fått til kontra de andre pengesterke klubbene. Chelsea, Man City, Liverpool og Man United har brukt enorme summer i sine forsøk på å bygge bedre lag enn Wenger, Når man ser etter hva som er brukt av resurser på å "slå" Wenger er det jo smått utrolig på hva han har fått til. Selv om 4. plass ikke er et trofè, og at vi burde gå for gull hvert eneste år. Så med tanke på at vi stort sett har kvalifisert oss hver eneste sesong, det er mer enn hva City, United, Chelsea, Liverpool og Tottenham har fått til.

Link to comment
Share on other sites

Ja a, Arsene.... Hva nå? Hva nå......

 

Plutselig slo du City og Chelsea på Wembley. Og Mourinho i seriekamp. Med tre midtstoppere. Jeg må innrømme at jeg er nysgjerrig på hvordan neste sesong blir, om Wenger fortsatt sitter i stolen, og han fortsetter med denne taktikken.

 

Avklaring rundt ham, Øzil og Sanchez bør uansett komme så snart som mulig!!

Link to comment
Share on other sites

Velger Wenger å slutte, så takker jeg han for en mannsalder som vår manager og ønsker ny mann lykke til med å fylle veldig store sko. Blir han, så støtter jeg Legenden videre. Det har han fortjent.

Link to comment
Share on other sites

Enig Tapapa. Har vært tungt til tider, men fremdeles: Wenger in.

Det er vel ingen overraskelse at jeg er uenig i akkurat dette.

 

Det kan sikkert virke selvmotsigende når jeg bruker den gode innsatsen mot Chelsea som et argument for et skifte.

 

Mot Chelsea så forsvarte Arsenal seg som et lag, og de angrep som et lag, de framsto som en helhet.

Kampen mot Chelsea var ikke perfekt, vi brente for mange hundre prosent sjanser, men det viktige her er at vi skapte mange slike sjanser (noe som ikke har vært regelen i det siste).

 

Denne positive innsatsen skjer også i enkeltkamper mot "gode" motstandere, og hadde jeg hatt den minste tro på at dette fremover vil være regelen så skulle jeg lett gitt opp min motstand mot Wenger.

Dessverre så må jeg konkludere med at det som har blitt vist over de siste sesongene gir meg liten tro på at det vi fikk se i går vil være regelen fremover.

 

Jeg registrer at de punktene jeg kritiserer Wenger mest for denne sesongen er de samme punktene jeg har kritisert over flere sesonger. Jeg ser ingen konsekvent positiv utvikling av laget under Wenger de siste sesongene, så det er på tide med nye impulser i vår sportslige ledelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tørre å påstå at helt siden vi la om taktikken har vi vært mye mer solid, særlig defensivt. Men også flere strenger å spille på fremover.

Fullstendig enig med eg i det.

 

Følgende stod på arsenal.com etter den første suksessfulle kampen med det nye systemet:

 

"I don't know, I just felt that sometimes the team needs to believe in something new, something different, just to find a bit of confidence back," the boss told Arsenal Player after the 2-1 win.

 

"Overall I felt that it worked quite well today because we won the game.

 

"We had practiced on it before at some stage, (but) we like offensive football so this was a bit more defensive-minded for us.

 

"I feel overall it is not a long-term plan, but punctually it can work."

Min personlige vurdering er at Wenger bør forsette med denne modellen også neste sesong. Jeg er uenig i at den er mer defensiv enn vår gamle modell.

Det å ha tre stoppere bak frigjør til en viss grad våre backer, som nå blir "vingbacker" og for meg så kan det like mye ansees som en offensiv endring som en defensiv endring.

 

For meg som er en Wenger-skeptiker så er denne endringen noe jeg vil gi Wenger honnør for, jeg kan være enig med flere som mener den burde kommet før, men uansett så mener jeg dette er en god endring på sikt som Arsenal vil dra nytte av.

Samtidig så håper jeg at også Wenger har blitt "omvendt" og ser at dette ikke var noen dårlig ide, men jeg er også litt redd for at denne endringen strider mot AW sine fotballfilosofiske prinsipper og at vi neste sesong kan være tilbake i den vanlige bakre fireren. Jeg håper inderlig at min frykt blir motbevist.

 

Link to comment
Share on other sites

Men Wenger sier jo selv her i intervju at han:

a) ikke liker formasjonen vs vår tidligere

B) han syntes den er for defensiv

 

Da virker det som spillergruppen kan ha presset på for at vi skulle kjøre dette sesongen ut. Merkelig Wenger selv ikke står frem å sier at dette fungerer bedre og at han da vil prøve å rendyrke det? Samtidig har vel fans og eksperter etterlyst dette skiftet i lang lang tid. Wenger var så sta at han ikke gjorde noe før det ble for sent.

 

Konklusjonen for meg blir at man fort ser seg blind på siste kampers resultater og dermed tilgir Wenger litt for mye. Hvorfor han ikke tidligere gjør disse endringene burde være ett spørsmål som er aktuellt. Er da svaret at han fremdeles ikke har troen på dette er vi tilbake til start.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg at den ikke er mer defensiv, den er defensivt tryggere ja, men gir samtidig mer tyngde fremover hver gang. Blir wenger håper jeg for all del denne fortsetter. 4-2-3-1 er for inneffektiv og lite variabel.

Det å få inn en ekstra stopper er slik jeg ser det ekstremt viktig når vi ser på hvordan vi tidligere har brukt våre backer. De to på sidene bak har dekket hele banen og siden våre vinger/kantspillere har hatt en tendens til å trekke sentralt nå de kommer framover så har våre backer til tider vært hovedansvarlig for mye av vingspillet.

Med denne offensive byrden så er det umulig å unngå at laget til tider kommer på etterskudd defensivt når våre backer skal tilbake fra motstanders kortlinje og til vår egen kortlinje. Når så laget generelt sett ikke har vært disiplinerte nok defensivt så har vi for ofte slitt bakover.

 

Slik jeg ser det så må våre backer få et mindre offensivt ansvar hvis vi skal spille med fire bak og det betyr at spilletyper som Walcott og Alexis i større grad må holde seg på kant og ikke samle seg inne i midten.

 

Ved å ha tre stoppere og to vingbacker så mener jeg at vi har fått en god offensiv og defensiv kombinasjon.

 

 

Men Wenger sier jo selv her i intervju at han:

a) ikke liker formasjonen vs vår tidligere

B) han syntes den er for defensiv

 

 

Marius, du har helt rett og det bekymrer litt, samtidig skal man ha i tankene at dette var sagt etter vår første kamp med tre stoppere bak.

 

Nå når vi har spilt denne formasjonen en del kamper og det er kun i kampen mot Tottene at vi ikke vant, så er det lov til å håpe at selv en sta "professor" har fått med seg at dette er noe som fungerer og som det er en relativt stor gruppe av fans og andre "forståsegpåere" som mener at det var eg godt og klokt valg fra hans side.

 

Nå er det ikke slik at denne formasjonen er feilfri, og i noen få av de kampene så kunne vi ha tapt ett eller flere poeng, men jeg føler en merkbart større trygghet i laget med denne nye formasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Dagens rykter sier at Arsenal skal ha styremøte i morgen (tirsdag) og at Wengers eventuelle nye kontrakt blir avgjort da.

Det er vel få av oss, uansett om vi er for eller mot ny kontrakt, som tror at resultatet vil bli noe annet enn at Wenger får en ny to-års kontrakt.

 

Ryktene nevner ikke opprettelsen av en sportsdirektørstilling som skal avlaste deler av Wengers arbeidsoppgaver, men de nevner at en del av kontraktdiskusjonen går ut på å allerede nå legge til rette for nødvendige endringer for å få en smidig overgang når Wenger etterhvert avslutter sin managertid i klubbem.

Jeg ser ikke på dette som en dårlig ide, slik jeg ser det så har dette ingen ting med å "vingeklippe" Wenger, men å få rustet opp støtteapparatet når Wenger sannsynligvis avslutter sin managergjerning sommeren 2019. Om dette er i form av en sporsdirektør eller andre typer "bakroms"-stab med f.eks. utvidede fullmakter skal jeg ikke ha noen mening om, men jeg mener at det er viktig for klubben å starte (forsiktig) med å overføre deler av Wengers "makt" til andre personer i apparatet. Jeg tviler sterkt på at vår neste manager (når han en gang kommer) vil bli gitt den samme makten som det Wenger har hatt til nå.

 

Joda, jeg er kanskje litt bastant så jeg nå sier at dette nok er den siste forlengningen av kontrakt mellom Wenger og Arsenal. Jeg vet også at det ganske sikkert er deler av fansen der ute (og kanskje også her på forumet) som gjerne ser enda en forlengning om to år, men uavhengig av hva vi mener om Wenger så tror jeg at det er få av oss som (hvis vi prøver å se objektivt på det) har en realistisk tro på at han skal forsette en slik krevende jobb når han passerer 70 år.

 

Som nevnt utallige ganger før så ønsker jeg et skifte av manager nå, men jeg innser at det sannsynligvis ikke kommer til å skje og da ser jeg ikke noe annet å gjøre enn å respektere det og forsette mine "skriverier" med det i tankene.

Link to comment
Share on other sites

Det blir på en måte ekstra klønete om Wenger går , hvis klubben da står på bar bakke i jakten på en erstatter. Det er så tett og jevnt i toppen at vi trenger hver uke og hver dag også i sesongoppkjøring og i denne delen av overgangsvinduet. Både å bruke kort, eller lang tid på ansettelsesprosess av ny manager vil være uheldig, hver på sitt vis, nå. Enten blir det hastverk. Eller så mister vi verdifull planleggingstid.

 

Samtidig har det vært for mye uro i år. Også blant den harde kjerne av supportere. Klubben kan ikke bare lukke øyne og ører og fortsette som om ingenting har hendt. Hvis Wenger får ny kontrakt, bør det også signaliseres når han har tenkt til å gi seg, eventuelt hva som er kravene for at han skal kunne fortsette etter 1-2-3 år. Det må stakes ut en ny vei og visjon, og ikke bare overlate alt til Wenger og la det hele surre og gå. Da vil splittelsen og mishagsytringene bare fortsette.

Edited by Safe Hands
Link to comment
Share on other sites

Fin artikkel. Men stusser over at grafene som det refereres til hele tiden endrer lag. Altså net spent er det plutselig city og Liverpool er utelatt. Og i en andre er city utelatt og Liverpool med. Er det for å skape ett unøytralt bilde av artiklen?

Link to comment
Share on other sites

En liten personlig kommentar til Wengers nye kontrakt og hva det har å si for en frustrert middelaldrende Arsenalsupporter.

 

For et par knappe måneder siden da Wenger begynte med sitt preik om et snarlig svar på om han tok en ny periode i klubben,så vurderte jeg seriøst (for en periode) å trappe ned min aktive supporterkarriere (d.v.s. bl.a. aktivitet på forum som dette).

 

Jeg er i prinsippet fremdeles særdeles skeptisk til at Wenger skal forsette som før, men etter at han i det minste klarte å få en viss orden på sine bakre rekker (selv om han måte endre en formasjon til noe som var mot hans "prinsipper") så skal jeg mot bedre vitende gi Wenger en siste sjanse før jeg vurdere hvordan jeg skal forholde meg til Wengers Arsenal i forsettelsen (jeg presiserer Wengers styre og ikke Arsenal som helhet).

 

Hvis det blir business as usual, med få og tildels "svake" spillerkjøp, hvis det blir business as usual med en sedvanlig treghet når det gjelder å vente til slutten av vinduet med å få inn nødvendige forsterkninger, hvis det blir business as usual der lite nytt skjer på taktikkfronten og måten han velger en spillestil som gjør det lett for for "svake" motstandere å velge taktikk mot oss, rett og slett hvis det blir business as usual på de fleste plan så er det stor sjanse for at jeg gjør som mange her på forumet og trapper kraftig ned og kanskje forsvinner helt.

 

Hvis jeg foretar denne nedtrappingen så er det ikke som en protest mot Wenger (og den øvrige ledelsen) men rett og slett fordi jeg ikke orker å gå inn i en ny sesong der jeg i praksis kommer til å skrive nøyaktig det samme (negative) om Wenger og styret som jeg har skrevet om og om igjen de siste sesongene.

 

Hvis Wenger viser vilje til fornyelse både i tropp og ikke minst i hvordan han leder laget så skal jeg prøve å være en positiv bidragsyter her på forumet, men som sagt blir det business as usual så er sjansen stor for at jeg takker for meg.

Ett av mine viktigste kriterier som jeg har nevnt noen ganger før er ikke pokaler, eller tabellplassering, men det jeg ser av innsats på banen fra spillere og sportslig ledelse. Om vi taper for et bedre lag etter å ha gjort vårt beste, så er det greit for meg, det skal ikke skremme meg bort. Men hvis vi kommer inn i trenden med å tape for dårligere lag p.g.a. manglende innsats fra spillere og dårlig taktisk ledelse fra Wenger da er sjansen stor for at jeg tar meg en "Arsenalpause".

 

Forhåpentligvis så slår alle mine skeptiske forutanelser feil, og at de mer "Wenger-vennlige" her på forumet får rett i sin tro på Wenger, og at det blir en fantastisk 2017/18 sesong.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Bla bla bla bla... Ingen Emirates tur på meg neste år skjønner jeg. Etter alt det merkelige denne klubben har gjort så tar det mer enn en sesong og endre mitt syn på ledelsen og Wenger. Suksess til tross. Vi får bare krysse fingrene for at ting skjer... Tydeligvis blir man ikke målt på resultater i Arsenal. :/

Link to comment
Share on other sites

Til slutt ikke overraskende at dette skjer. Jeg er litt ambivalent oppi det hele. Jeg har stor respekt for Wenger og det han har fått til i denne klubben. Samtidig har det ikke vært bra nok de siste sesongene. Vi ryker tidlig i CL og er egentlig aldri i nærheten av å kjempe om gullet. Forandring trengs kasnkje i denne klubben. Får bare håpe at Wenger klarer å få forandringer til å skje. Vinner han ligagull og Europa league neste sesong er alt glemt :P

Link to comment
Share on other sites

Til slutt ikke overraskende at dette skjer. Jeg er litt ambivalent oppi det hele. Jeg har stor respekt for Wenger og det han har fått til i denne klubben. Samtidig har det ikke vært bra nok de siste sesongene. Vi ryker tidlig i CL og er egentlig aldri i nærheten av å kjempe om gullet. Forandring trengs kasnkje i denne klubben. Får bare håpe at Wenger klarer å få forandringer til å skje. Vinner han ligagull og Europa league neste sesong er alt glemt :P

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...