Jump to content

Arsene Wenger


vieira04

Har du tillit til Wenger?  

172 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Wenger har fått opplest sin straff; 4 kampers karantene fra teknisk område. Han slipper dermed utvisning fra stadion i disse fire kampene. Han misser kampene mot Southampton, Watford, Chelsea og Hull. Han er tilbake til oppgjøret mot Liverpool 4. mars. Han kan anke, men risikerer vel da å misse kampen både mot Chelsea og Liverpool. Han har tidligere uttalt at han kommer til å akseptere straffen han måtte få.

Link to comment
Share on other sites

Isolert sett e straffen helt grei. Men da vil jeg gjerne at straffen på mangere som regelrett går ut å æreskjeller dommerne etter vær kamp bør få lignende straff. Å statuere et eksempel på en manager som gjør dette en gang hvert 5 år blir patetisk. Slå heller ned på de som oppfører slik hver helg. 2 kamper hadde holdt. Det "puffet" han gir 4 dommeren et ikke noe puff i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Regler er regler. AdM ble utvist mot oss fordi han rørte dommeren og da skal selvfølgelig det gjelde managere også. Syns 4 kamper er strengt, men AW mista hodet.

 

Så mye som AW får kritikk for å være dårlig fra sidelinjen syns jeg det er litt ironisk at folk reagerer sånn ;)

Syns det er litt positivt jeg, å se at vinnerskallen Wenger er tilbake. Tidligere har han vært langt mer "aggressiv" langt sidelinja enn den nedbrutte AW vi har sett de siste par sesongene.

Link to comment
Share on other sites

Wenger kan ikke vinne uansett hva han gjør for enkelte.

 

Personlig har jeg ikke brydd meg så mye om dette. Er ikke som om han slo ned en dommer. Han dytta han vekk når dommeren fulgte etter han inn i tunnelen. At en mann på 67 år fortsatt har såpass mye "fight" i seg er bemerkelsesverdig. Han har jo fysisk dominert Mourinho, Marriner og Pardew åp tross av alderen :gimme: ;D

Link to comment
Share on other sites

Er enig med dere som synes det er litt positivt å se Wenger slik. Selv om det nok en gang går utover fjerdedommer.

 

Godt å se at det fortsatt finnes litt fight i mannen, men ønsker å se det mer i forhold til spillerne. Nå skal det sies at vi ikke får sett hva som skjer inne i garderoben, men slik enkelte andreomganger har startet i det siste, virker det ikke slik.

 

Uansett korrekt med utvisning og straff, er derimot ikke enig at 4 kamper kan forsvares.

Link to comment
Share on other sites

På banen får en spiller som regel rødt kort hvis han "berører" dommeren i sinne, det har ikke noe med hvordan han berører/slår/dytter dommeren. Samme regler bør det være for den delen av laget (inkl. manager) som står på sidelinjen. I Wengers tilfelle kom også berøringen etter at han var bortvist fra teknisk sone.

 

Jeg er samtidig enig med dere som synes det er bra at han viser litt mer (ikke voldelig) "aggresjon" på sidelinjen, og ikke minst så er jeg imponert av at Wenger selv raskt innså sin feil og ikke kom med den altfor vanlige svadaen han har en tendens til å komme med når noe går "galt". Dette gjelder også hans kommentarer vedrørende Xhaka..

 

Men for å komme med en mer generell kommentar rundt straffen som managere får ved utestengelser, så støtter jeg de som mener at engelsk fotball burde gå over til den kontinentale (og norske) varianten der utestengt manager/trener ikke kan ha noen direkte eller indirekte kontakt med laget under kamp. Dagens utestengelse for trenere/managere i engelsk fotball er i praksis kosmetisk og lite reell.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mye til dytt. Jeg er tilbøyelig til å si at det var som Rosicky07 sier, et puff. Jeg mener det nesten er litt flaut at en berøring på en dommer som Wenger utfører skal få en så streng straff, men samtidig skulle jeg ønske at Wenger kanaliserte mer av energien sin under kamp på kampbildet og sine egne spillere enn å hele tiden kommentere småting i spillet til 4. dommer.Samtidig har det vært nok av avgjørende dommerfeil i store kamper som ikke var gått vår vei så jeg kan skjønne frustrasjonen.

Link to comment
Share on other sites

@Ulfagraft

 

Nå er det vel ikke bare "puffet" som er årsaken til at han fikk fire kamper, der er vel kombinasjonen bortvisningen og "puffet" som gir en så streng reaksjon.

Joda jeg forstår frustrasjonen til Wenger, men selv om der kan brukes som er forklaring så er det ingen unnskyldning.

 

Jeg er vel en av de som fremstår som mest "Wengerskeptisk" her på forumet, men jeg har ikke noe annet enn positive kommentarer å komme med når det gjelder hvordan Wenger selv har håndtert og kommentert saken i etterkant av kampen (inklusiv pressekonferansen rett etter kampen)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du har rett Stefan i at sett ut i fra tabellen så gjør ikke Wenger noen ræva jobb, og selv om jeg er en av de mest Wengerkritiske her på forumet så håper jeg inderlig at min kritikk ikke har gitt et inntrykk av at Wenger er "ræva" som manager ;D .

Men selv om Arsenal også denne sesongen hevder seg tabellmessig (så lang) så endrer det ikke en tøddel på min mening om managersituasjonen i Arsenal. Det som får meg til å fastholde mitt ønske om et skifte er at jeg er lei av "status quo", d,v.s et lag, en klubb (styre/eier), en manager som (sesong etter sesong) ikke klarer eller ikke vil få det beste ut av de ressursene som er tilgjengelige både økonomisk (selvsagt forutsatt en forsvarlig økonomisk drift, ikke uansvarlig) og av spillerressurser.

Det er i hovedsak de samme "problemene" Arsenal har sesong etter sesong, og denne mangelen på å ta tak i de "problemene" er det som i lang tid har gjort at jeg holder til i "motsatt leir" når det gjelder managersituasjonen.

 

Du har fullstendig rett i at vi kan komme til å slite under en ny manager (men der er også en mulighet for at laget vil blomstre med en ny manager), men jeg sliter med å se at dette skal være en hovedårsak til å holde fast på Wenger. Om en ny manager, til sommeren, blir av de du kaller "absolutt verdenklasse" vet jeg ikke, like lite som noen av oss vet om vi vil få en slik "klassemanager" hvis Wenger først gir seg om to, tre eller fire år fra nå av. Jeg klarer rett og slett ikke se validiteten for å bruke fremtiden som grunnlag for om Wenger skal forsette eller ikke. Jeg har ingen problemer med at du og andre ønsker at Wenger skal forsette som manager, men la det være p.g.a. de kvalitetene han måtte ha og ikke p.g.a. frykten for det ukjente.

 

Fra mitt ståsted så ser jeg som sagt helt annerledes på problemet. Wenger er en god manager, det har jeg aldri hatt noe problem med å si, men jeg mener også at han ikke lenger er god nok for Arsenal. Tidligere kom "toppspillere" til oss p.g.a. Wenger, spillere vil forsatt komme p.g.a. han men jeg er ikke like sikker på om han er like attraktiv for de beste alternativene der ute. Som jeg nevnte over så mener jeg at han ikke kan/vil ta tak i de problemene som hjemsøker oss hver sesong, og jo lenger vi lar dette pågå, jo vanskeligere vil jeg påstå at det blir for en ny manager å ta over klubben (noe som vil/må skje etterhvert).

 

Som jeg også har sagt så er jeg ikke like redd for "ukjente" nye managere som mange andre er. Jeg vil påstå at det finnes mange gode alternativer, både kjente og litt mindre kjente der ute i fotballverden. det eneste jeg er redd for når det gjelder å skaffe oss en ny manager er kvalifikasjonene til de som skal finne/ansette denne nye manageren. Akkurat der er jeg "vettskremt" siden jeg har null tiltro til at dagens styre/eier har noen som helst sportslige kvalifikasjoner til å gjøre akkurat dette. Dette ville i så fall være den eneste grunnen at jeg ville valgt å beholde Wenger hvis "frykt-aspektet" skulle være mitt avgjørende punkt når det gjelder å skifte ut eller ikke skifte ut vår nåværende sportslige ledelse.

 

Jeg vil ha nytenkning inn i laget, jeg vil se et lag der vi får det beste ut av våre spillere så ofte som mulig, jeg vil se et lag der sportslig ansvarlig har en plan B når spillet ikke fungerer, jeg vil se et lag der sportslig leder (av og til) tør å innrømme at han kan ta feil. Jeg vil se et lag der en manager ikke bare sier at han vil kjøpe en spiller hvis han finner den rette, jeg vil se at han klarer å identifisere flere alternativer som kan være den rette og ikke bare har en eneste konkret spiller i tankene.

 

Jeg er fullstendig enig i din siste linje i posten over:

 

 

Håper dog virkelig at vi gjør et par virkelige kjøp av kvalitet til sommeren samt litt bedre taktisk planlegging som gjør at vi kan virkelig kjempe om et ligagull og potensielt et Champions League gull.

men jeg har ingen tro på at dette vil skje under Wengers styre.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Skal wenger dra så må det være noe av ypperste klasse som overtar. Ellers kan han bli til han dør. Tror det hadde gått til helvete hvis f.eks Eddie howe tok over en så enorm klubb som vår. Tross sin "arsenalske" spillestil.

Edited by Pirès#7
Link to comment
Share on other sites

Tipper de neste ukene blir ennå værre mtp Wenger. Bayern blir for sterke igjen, også skal vi til Anfield. Begge deler kan bli stygt slik det er nå, og stemningen om vi ikke overrasker stort her vil kunne bli fiendtlig. Litt som det har vært på forskjellige tidspunkt i flere år nå.

Link to comment
Share on other sites

Skal wenger dra så må det være noe av ypperste klasse som overtar. Ellers kan han bli til han dør. Tror det hadde gått til helvete hvis f.eks Eddie howe tok over en så enorm klubb som vår. Tross sin "arsenalske" spillestil.

Er alternativene bare Eddie Howe v Klopp/Guardiola/Simeoni/portuiseren? Er feltet av gode/seriøse kandidater virkelig så snevert.

 

Poenget mitt med å si at jeg ikke er redd for "ukjente" personer i managerstolen er at det i alt for stor grad blir påstått at det bare er tre fire personer som er gode nok til å ta over etter Wenger. Jeg deler ikke denne "pessimsimen". La oss nå ta for oss de tre "store" jeg nevner. Det er ingen grunn til å tro at Klopp vil gå fra Liverpool til Arsenal. Hvis han viser seg å være for dårlig for Pool, ja så er ha ikke god nok for Arsenal heller. Hvis han viser seg å bli fantastisk i Pool så er Barca eller Real neste stoppested, ikke Arsenal.

Guardiola blir noen få år i hver klubb/land, jeg tipper at neste stoppested for han er Italia, ikke Arsenal. Simeoni er den den eneste jeg kunne tenkt meg av de tre, men er Arsenal stort nok for han? Jeg er usikker. Portugiserens sure tryne vil jeg ikke se på Arsenals hjemmebenk.

 

Wenger var ikke noen stor "stjerne" når han kom til Arsenal. Han var ikke ukjent, men jeg vil påstå at det var svært mange som sa "Arsene Who" da han ble ansatt i klubben. Han kom i stor grad som en ukjent og fikk suksess . Er han kanskje den ene blant en million? Ikke i mitt hode!

 

Min påstand er at det finnes mange gode personer der ute som kan gjøre en god jobb i Arsenal, om det egentlig finnes noen i dagens PL er jeg mer usikker på, men ut fra argumenteringen jeg hører om alternative kandidater så får du nok ønsket ditt oppfylt og Wenger blir til han dør. Hva da, blir problemet med en etterfølger mindre da enn det eventuelt blir nå?

 

Igjen mitt store problem er ikke de mange ønsker om at Wenger skal forsette som manager i klubben, det jeg sliter med er argumentene (og da tenker jeg de sportslige argumenetene) for hvorfor han skal gå inn på en ny kontrakt som manager i Arsenal. I de mange innlegg/poster som kommer med et ønske om at han skal forsette så har jeg problem med å finne et eneste argument som gå på hva han kan tilføre klubben sportslig i de kommende sesongene. Argumentene som kommer er i hovedsak i to "hovedgrupper"; takknemlighet og frykten for det ukjente.

Jeg gleder meg til den dagen jeg får se et relativt velfundert sportslig argument på hva Wenger kan tilføre sportslig, det spiller ingen rolle om jeg er fullstendig uenig i det/de argumentet(ene), men jeg kan i alle fall garantere at jeg da lettere vil kunne respektere ønsket om at Wenger skal forsette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det kommer frem gode synspunkter på hver side over her, og synspunktene smeltet sammen utgjør mitt nøytrale ståsted for Wenger.

Se på Conte som løfter Chelsea fra 10. plass i fjor til direkte mot gullplassering i år. Han har gjort to innkjøp, på totalt 50 millioner pund, som direkte har gått inn og forsterket troppen, Kante og Alonso. Batsyahu som ble kjøpt for 33 millioner pund har ikke fått særlig spilletid og stort sett vært i skyggen av Costa.

Dette fenomenet pluss Ranieri som tok Leicester til gull i fjor med en brøkdel av hva topp fire bruker på spillere sesong etter sesong, kan man undres hvorfor Wenger ennå ikke har vunnet ligaen på 13 år, til tross for en massiv og respektabel jobb, som vi aldri må ta fra han, ved overgangen fra Highbury til ærverdige Emirates. Dette har vært det store ankepunktet for at vi ikke har kunnet konkurrere helt i toppen, men bare de to siste sesongene ser vi bevis på at det faktisk er mulig å snu en skute meget kjapt. Ranieri viser denne sesongen hvor raskt det også kan gå med motsatt fortegn, men en klubb som Leicester klarte ikke beholde kanskje sin viktigste spiller i gullsesongen, nemlig nevnte Kante. Og der har Wenger vært utrolig dyktig gjennom alle år etter å ha blitt "robbet" for stjernespillere år etter år, men alikevel hengt med i toppen, som vi faktisk kan kalle topp fire.

 

Det finnes negative sider og positive ved Wengers styre og man må selv vurdere hva man veier tyngst. Etter et par sesonger med stor frustrasjon har jeg bevegd meg fra pro-Wenger til mer nøytralt. Jeg frykter hva et friskt pust av en ny manager kan medføre, men samtidig er hver sesong en deja vu under Wenger. Man kan liksom forutse nøyaktig hva som vil skje. Jeg føler at små justeringer, ørsmå justeringer, ville gitt oss et markant løft, men som år etter år ikke blir adressert fra Wengers side. Det sies at Wenger er populær i garderoben, og eks-spillere sier at i garderoben før kamp var ofte preget av stillhet. Jeg føler at Wenger krever for lite av spillerne og beskytter de for mye. Før kamp må man oppildne spillerne og mane til kamp, kanskje det er derfor man ikke er helt påslått ved kampstart påfallende ofte denne sesongen, hvem vet?

 

Wenger har gjort en utrolig god jobb i Arsenal, og har egentlig innhøstet ufortjent få pokaler i forhold til hva han fortjener til tross for at han har vunnet ligaen tre ganger, inkludert the Invincibles, the double i to av de, og fire uteom (2003, 2005, 2014, 2015). Dessverre tap i UEFA-cupfinalen 2000, FA-cupfinaletap 01, CL finaletap i 2006, pluss et par finaletap i ligacupen. Jeg håper aldri forkludrer hans ettermæle og trofaste tjeneste gjennom alle disse år. Han har garantert blitt fristet av andre klubber som Real Madrid, Barcelona mm pluss landslagsjobber, men han har stått ved Arsenals side og loset oss trygt gjennom en tøff periode etter 2006 med nytt stadion. All respekt å melde Wenger, takk for din innsats så blir det spennende å se hva du bestemmer deg for til sommeren. Uansett håper jeg du får den hyllesten du fortjener.

Edited by Ulfagrafr
Link to comment
Share on other sites

Skal wenger dra så må det være noe av ypperste klasse som overtar. Ellers kan han bli til han dør. Tror det hadde gått til helvete hvis f.eks Eddie howe tok over en så enorm klubb som vår. Tross sin "arsenalske" spillestil.

Tror faktisk Eddie Howe kan være et bra valg, det vil kanskje ikke bli stilt urealistiske høye krav til han de første sesongene. Han vil kanskje få tid til å bygge laget sten for sten. Et stort navn ville fått press på å prestere fra dag 1 og historien er full av store navn managere som har møtt døra i nye klubber.

Har ingen fasit, men tenker litt at Eddie Howe kan banke litt engelsk fandenivoldskhet i den tekniske elegansen som finnes i klubben. Det kan også bli fiasko, men det finnes ingen garantier i livet. Men det er vel liten tvil at det må skje noe. Det vil kanskje koste oss Alexis og Øzil, men sånn som Arsenal fremstår om dagen er det vel ikke den største krisen om de drar.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet har Wenger lagt på duk og dekket på med det fineste porselen til sin arvtager, der det kun trengs å suppleres med sølvtøy, med tanke på økonomisk situasjon og stabilitet.

 

Men slik status er nå så kan Wenger la være å signere kontrakt. Özil og Sanchez er begge på utgående kontrakter som ikke er ferdigforhandlet, og verdien derfor også vesentlig redusert i sitt siste kontraktsår, så kan vi nå risikere at Wenger med alt han har bygd opp risikerer en skrape i ettermæle hengende ved seg der han ikke klarte topp 4, feilet å signere kanskje de to viktigste spillerne i stallen og dermed la nestemann nærmest overta et lag i oppløsning.

 

Vi går en spennende tid i møte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selvsagt et ønske om å beholde både Özil og Sanchez, men i utgangspunktet så føler jeg ingen krisestemning om den ene eller begge forsvinner. Krisestemningen (for min del) kommer hvis de ikke blir erstattet med gode nok (nye) spillere.

 

Men jeg er helt enig med deg, Ulfagrafr, i at vi går spennende tider i møte. Noe må skje i denne klubben, med eller uten Wenger (for min del uten), hvis det skal forsette som nå så går laget sakte men sikkert i oppløsning og vi er etter min mening veldig nær grensen til å komme over i den "ørkenvandringen" som Liverpool opplevde pre-Klopp (og som jeg ikke er helt overbevist om at de er ute av ennå).

 

Noen etterlyser ny spillestil, jeg etterlyser en spillestil som fungerer med de spillerne vi har i laget og ikke en spillestil som vart fastlagt for tyve år siden og som ikke skal fravikes.

 

Personlig så har jeg "bedt" Wenger om å gå (mens leken var god) de siste fire fem sesongene, og jeg mente da og mener i dag at han burde gitt seg i forkant av den nåværende kontrakten. Det er mye flott å si om Wenger i Arsenal, men alt har sin tid, og som man forstår så mener jeg at Wenger har overskredet sin tid.

 

Det jeg håper på nå er at Wenger skal klare å få dette laget til å fungere så pass godt at vi får en bra avslutning på sesongen, om det blir pokaler eller ikke (FA er vel den eneste realistiske) er det ikke så nøye med, men jeg har et sterkt ønske om at Wenger skal forlate klubben med hodet høyt hevet og med applaus fra fansen når sesongen avsluttes. Jeg ser gjerne at Wenger avklarer sin fremtid (d.v.s. annonserer sin avgang) i god tid før sesongslutt og at en arvtaker er avklart før sesongslutt. Men selvsagt skal Wenger fullføre denne sesongen, jeg vil ha et skifte i ledelsen men jeg er pr. dato på ingen måte klar til å be om at han skal forlate skuta i sesongen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Wenger kommer vel aldri til å gi seg, og så lenge klubben tjener penger så er vel styret fornøyde og tilbyr ny kontrakt.

Så jeg tenker at det vel bare sitte å vente på det samme til neste år også osv......

Et meget realistisk scenario.......................... dessverre.

 

For min egen del så vil et slikt resultat sannsynligvis føre til at jeg (for en kortere eller lenger periode) kommer til å trappe ned min aktive del av det å være Arsenalsupporter. Å gå inn i en ny sesong der det jeg skriver, (i hovedsak) på dette forumer og (i mindre grad) på andre forum, egentlig bare vil bli "oppgulp" av det jeg skrev foregående sesong (og delvis sesongen før den), anser jeg som lite fristende..

Akkurat nå er frustrasjonen min på et slikt nivå at jeg rett og slett ikke har lyst til å gå på en ny sesong der hovedtemaet er "same procedure as last year".

 

Jeg vil selvsagt ikke "forlate" Arsenal, det er tross alt rundt 45 år siden jeg "oppdaget" denne klubben, men jeg ser ikke bort fra at jeg kunne bli fristet til å skape litt mer avstand til hele "kommerset"........ Time will show.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så fikk Ranieri sparken også..

For andre år på rad har den regjerende mesteren i PL fått en skikkelig nedtur året efter - og sparket manageren sin. Imens durer Arsenal ivei, stabilt rett under den absolutte toppen. Wenger diskuteres heftig, i år igjen.

 

Har det noe med lederstil å gjøre? Tyner de vinnende managerne sine ressurser så kraftig for juice (ikke minst mentalt), at det er null og niks igjen året efter? Blir spillerne trøtte? Mens Arsene skviser langsomt og møysommelig, og alltid har nok til å fylle topp 4 år efter år, men ikke mer?! Og den litt mindre krevende lederstilen hans gjør at spillerne faktisk vil beholde ham, og ikke vender seg mot ham, slik Hazard & co gjorde, og som rapportene sier at Leicester-spillerne og gjorde?!

Link to comment
Share on other sites

Ser at Jonker og Ljungberg har gått til Wolfsburg som manager og assistent. Mesut og Alexis har ikke signert og det har heller ikke Wenger. Blir dette franskmannens siste sesong her?

Pep Segura ryktes inn dog, en mann som nok står for mange av de samme prinsippene som AW.

Link to comment
Share on other sites

Det kan potensielt bli en kaos-sommer og -sesong. Ingen, offisiell, avklaring på managerfronten og de to største stjernene og grunnmuren i angrepet har heller ikke signert nye kontrakter. I tillegg kan man undre seg hvordan Giroud stiller seg til å bli satt til å spille andrefiolin, er det noe han vil akseptere eller vil han kreve spilletid og derfor muligens forlate oss?

Det er en del spørsmål som oppstår nå et par måneder før sesongslutt og selv om Wenger har skrevet sitt navn med gullskrift i historiebøkene vil løsningen på disse spørsmålene helt klart kunne prege noe av ettermælet, spesielt hvis han skulle gi seg til sommeren med så mye uoppklart.

 

Vi får stole på at både han og styret i Arsenal Football Club har kontroll på situasjonen :)

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...