Jump to content

Arsene Wenger


vieira04

Har du tillit til Wenger?  

172 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Godt poeng Polljen, men det er ikke bare unggutter innen fotballen som er slik. Trente litt med KIF(Kristiansand IF) håndballag for noen år tilbake(jeg var i tidlig 20-årene) da de var i 1. divisjon. Der var det også en haug unggutter som trodde de allerede var verdensmestre. Men hva skjedde? Jo de sleit og rykket ned.

Jeg ble rimelig satt ut av at så mange unggutter som ikke hadde gjort noe som helst enda kunne tro de var blant verdens beste spillere. Spesielt når jeg, som ikke en gang var 1. divisjonsmateriale var bedre enn det de var.

 

Det er noe riv ruskende galt i idretten generelt når så mange unggutter går rundt og tror de er så mye bedre enn de er og ikke tar til seg råd og triks fra eldre mer rutinerte idrettsfolk.

Link to comment
Share on other sites

Dårlige bytter mot Sunderland.

På tide med en opprydning i stallen.

Misunner Liverpool som sikret seg Klopp, tror han ville passet de fleste spillerne i troppen vår ekstremt godt.

 

Det "engelske prosjektet" har gått like dårlig som prosjektet med unggutter etter Invincibles (Tjente hvertfall en del på et par av de gutta, Ox og Theo f.eks er nok ikke stort mer verdt enn når vi signerte dem.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå hele klubben for tiden er syk. Den er syk sportslig fordi det nærmest har gått sport i å skulle drive så forbanna godt. Arsenal har blitt en bedrift der man fra ledelsen evaluerer sesonger etter økonomi og tall, enn sportslige resultater. Det hyles om at vi skal være så stor foregangsklubb på det økomomiske, vel og bra det. Men oppi det hele mener jeg det sportslige forsvinner.

Det er flere sesonger vi har ligget godt an i starten/midtveis, men når det drar seg til mot at sølvtøyet skal deles ut i ligaen har vi enten allerede driti på draget eller havnet for langt bakpå så sluttspurten ikke holder mål. Jeg er lei av at ledelsen,manager og spillere jubler i kor etter å ha kvalifisert seg til CL i siste ligakamp.

 

Noen fakta:

03-04 er sist vi vant ligaen. Siden det har vi havnet i snitt 14.2p bak tittelen, med unntak av 07/08 sesongen har vi egentlig ikke vært nærheten noen gang. Iår blir nok en sesong der vi havner +/- 10p bak gullet.

 

Jeg lurer på hvilken annen klubb i verden som med samme status og fans på verdensbasis aksepterer det år etter år? Det er jo knapt lov til å stille spm ved ledelsen av denne klubben fordi den økonomisk går så det suser..

Arsenal FC er en fotballklubb, ikke en pengemaskin til amerikanske eiere.

 

Når det kommer til Wenger er det hans eget ansvar å forlate klubben hvis han ikke får friheten som kreves. Uttalelsene hans derimot peker mot at han selv er en gnien gammel grinebiter som sjeldent mener det finnes bedre spillere enn hans egene. Sta som ett esel er vel rett ordtak på han for tiden.

 

PS: Gikk rykter om at Giroud har fått ny kontrakt nå. 4 nye år og 1.4 mill i uka. Tas med en klype salt, men jeg hadde ikke blitt overrasket om Wenger nok ett år mener Giroud har det som skal til...

 

Her er vi en sjelden gang enige i mye, Marius-. Først vil jeg bare si at jeg er veldig stolt av at Arsenal driftes så fornuftig og jobber etter sunne økonomiske prinsipper. Man er velsignet med en økonom som manager som har forstått viktigheten av sunn økonomisk drift, og har tilpasset seg deretter i trange tider i stedet for å kaste inn håndkledet fordi han ikke får det som han vil. I utgangspunktet bare velstand. Men som du presiserer, man har helt tatt øynene av det sportslige. Arsenal FC burde døpes om til Arsenal Inc. I et aksjeselskap er det alles ansvar å øke verdi for eierne. Slik jeg ser det har det også blitt slik i Arsenal. Målsetningene som settes er økonomiske, ikke sportslige. CL genererer såpass mye verdi for eierne at 4.plass er som måloppnåelse å regne. Wenger får skryt for å oppnå eiernes mål. Denne mentaliteten om at CL og 4.plass er godkjent har forplantet seg i ellers sarte spillersinn. Setter man seg lave mål vil man med nød og neppe nå det målet. Det er en naturlig menneskelig reaksjon. Man presser ikke seg selv fordi man vet man vil nå målet. Det skaper tapermentalitet og det har vi alt for mye av i klubben, fra Stan Kroenke til Callum Chambers.

Link to comment
Share on other sites

 

Her er vi en sjelden gang enige i mye, Marius-. Først vil jeg bare si at jeg er veldig stolt av at Arsenal driftes så fornuftig og jobber etter sunne økonomiske prinsipper. Man er velsignet med en økonom som manager som har forstått viktigheten av sunn økonomisk drift, og har tilpasset seg deretter i trange tider i stedet for å kaste inn håndkledet fordi han ikke får det som han vil. I utgangspunktet bare velstand. Men som du presiserer, man har helt tatt øynene av det sportslige. Arsenal FC burde døpes om til Arsenal Inc. I et aksjeselskap er det alles ansvar å øke verdi for eierne. Slik jeg ser det har det også blitt slik i Arsenal. Målsetningene som settes er økonomiske, ikke sportslige. CL genererer såpass mye verdi for eierne at 4.plass er som måloppnåelse å regne. Wenger får skryt for å oppnå eiernes mål. Denne mentaliteten om at CL og 4.plass er godkjent har forplantet seg i ellers sarte spillersinn. Setter man seg lave mål vil man med nød og neppe nå det målet. Det er en naturlig menneskelig reaksjon. Man presser ikke seg selv fordi man vet man vil nå målet. Det skaper tapermentalitet og det har vi alt for mye av i klubben, fra Stan Kroenke til Callum Chambers.

 

Jeg er fullstendig enig i at klubben skal driftes forsvarlig og etter sunne økonomiske prinsipper. Jeg har ikke og har aldri ønsket at vi skal konkurrere med "sjeike- og oligiark-klubber" om å bruke mest mulig penger. Dette vil sevsagt medføre at vi har slitt med og vil til en stor grad forsatt slite med å kunne konkurrere om de spillerne som, for å låne et uttrykk fra "Tour de France", er i kategorien Hors categorie. Men vi er i en økonomisk situasjon der vi kan gå for spillere i 1. kategori, som f.eks. Özil og Sanchez.

 

Selvsagt har Wenger måtte tilpasse seg Arsenals økonomiske situasjon og ikke minst ved og rett etter byggingen av det nye stadionanlegget. Det som likevel gjør at det "skurrer" i mine ører, når det gjelder det jeg kaller manglende vilje til å handle spillere, er Wengers nærmest årlige påstand om at midler er tilgjengelig men at han ikke finner de rette spillerne å bruke midlene på. Dette ble det til om med ymtet fram om både fra Wenger og styrets side under de mest trange økonomiske tidene.

 

Ellers er jeg enig i at det er skapt en mentalitet i klubben som ikke er god, og der skal utvilsomt eier og styre har en stor del av skylden. Jeg har lenge slitt med å forstå at et styre i en slik klubb totalt skal være blottet for fotballfaglige medlemmer (Ken Friar kan man si er et unntak, men når han nå er i sitt 82. år så er han vel i så fall mer ett alibi for det fotballfaglige enn et styremedlem med påvirkningsmuligheter).

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge slitt med å forstå at et styre i en slik klubb totalt skal være blottet for fotballfaglige medlemmer (Ken Friar kan man si er et unntak, men når han nå er i sitt 82. år så er han vel i så fall mer ett alibi for det fotballfaglige enn et styremedlem med påvirkningsmuligheter).

AW har enten for stor makt eller får for store begrensninger fra styret. Fotballens fremtid er definitivt den City står for, å hente inn styre og sånn generelt en stab som kan videreføre en spillerstil selv om manageren skulle byttes.

Frykter at styresituasjonen vil holde oss tilbake når AW går, der det i mine øyne heller virker som de vil ha en middels trener til 1 millioner i uka enn en topptrener til 2.

Vi sparer oss til fant.

 

Edit:

I tillegg til Manchester Citys fokus på å bygge en modell som de kan utvikle en modell som de kan bygge klubben videre fra syns jeg Chelsea gjør en smart ting når de har spesielle farmerklubber de låner ut mange spillere til.

Det sikrer spill på høyt nivå for de som lånes ut og er bra nok, ulempen er at de ikke utvikler noen spesiell klubbfølelse for klubben (Men lojalitet finnes knapt igjen i fotball uansett).

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å gratulere Leicester med et historisk ligagull.

Så kan man spørre seg hvordan fikk Ranieri til dette og Wenger fremstår som en gjøk, som blåste tidenes sjanse for å ende ett 12år langt tittel mareritt i premier league.

 

Tro om det er håp om å "stjele" Pochettino fra Tottenham, den jobben han har gjort der står det respekt av, og for ikke å snakke om hva han gjorde i Southampton.

 

Wenger burde kanskje ta hatten sin å gå, det han har gjort for Arsenal tidligere er ingenting annet enn magisk, men når magien sluknet for ca 12 år siden, da er det kanskje på tide å finne seg noe nytt å gjøre. Kan vel ikke være noe tvil om at det må noen forandringer til i rekkene til Arsenal. Det har liksom vært hakk i plata mange sesonger nå.

 

Tror faktisk Pochettino hadde vært vår mann i fremtiden, om det går å lokke han vekk fra White Hart Lane.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er små sjanser for å stjele Pochettino. Men at han er en av de dyktigste managerne er det liten tvil om. En utrolig prestasjon å løfte møkkalaget Tottenham til CL-plass. Omtrent like sensasjonelt som Leicester-gull i mine øyne... ;)

 

Angående vår egen situasjon er jeg egentlig bare trist. Tviler på at Wenger evner å lære av egne feil noe mer denne gangen enn tidligere. At Arsenal vant begge kampene mot ligamesterne forteller egentlig alt om hva som er galt med vår klubb....? Det handler om holdninger, innsats og fokus, eller mer presist mangelen på dette.

Link to comment
Share on other sites

Eg er litt ambivalent i forhold til Wenger og lurer på om han kan vere utbrend eller rett og slett motivasjonslaus. Eg skal prøve å utgreie;

Hugs Vieira, Anelka, Petit (27!! år når han kom), Henry, Fabregas, Van Persie, alle kjøpa han gjorde da han tok over og nokre år i ettertid som alle blei ein umiddelbar suksess. Ein kan alltids diskutera Van Persie og ordbruken umiddelbar suksess mtp skadeproblem og slikt, men Wenger kan ikkje forutsjå skadeproblematikken så den biten valde eg å sjå vekk i frå. Ser ein kjøpa hans da kontra hans rivalar i dag, som han har 'missed out on'; Zouma, Mahrez, Vardy, Kantè, Kane (sidan han faktisk var Arsenalspelar tidlig i årtusenet og Wenger valde ikkje å satse på han) har han kanskje ikkje like godt blikk for kva talenter som beveger seg der ute lenger, i hvert fall ikkje i like stor grad. Forutan Bellerin (som kom fra og var allereie ein habil spelar i Barca-akademiet) er det lenge sidan Wenger tok nesestyver på sine konkurrenter og snappet opp eit uskrevet blad som blei til ein umiddelbar suksess. Coquelin kan ikkje kallast anna enn eit slumpetreff og Giroud har berre vert ei 'disaster waiting to happen' og med det ordlaget meiner eg at å satse på han som spydspiss dei siste åra aldri i realiteten har vore i realiteten nær å score 25+ mål på ein sesong, noko vi er avhengig av for å vinne ligaen. Elneny har vist takter, men litt tidleg å seie enda.

Å handle ein spelar av Özils kvalitetar utan å ha ein som kan hamre inn lissepasningene hans er som å kjøpe verdens beste lydanlegg, men å spele det av på ein kassett. At det skjer ikkje berre ein sesong, no er det 3. sesongen, det er ekstremt kritikkverdig. Greit han forsøkte å kjøpe Suarez, det gjekk ikkje, men alvorleg talt Wenger det finnes fleire kompetente spissar.

Å gå inn i ein ny sesong med same skadaplaga spelarar oppfattar eg som ein utruleg stahet som er vanskeleg å forstå, spesielt sidan City stod klar med sjekkheftet og drøye 500 mill kr for Wilshere. Ja, eg er storfan av Wilshere og at han er Arsenal through and through, men fyren spelar ikkje fotball og hever monsterløn, legg vekk det personlege og salg her er det absolutt mest fornuftige.

Ingen utespelarar kjøpt foran sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Kane (sidan han faktisk var Arsenalspelar tidlig i årtusenet og Wenger valde ikkje å satse på han)

En av AWs store styrke og svakhet er hans grenseløse lojalitet for spillerne sine, det er grunnen til at han får frem en del spillere som blir klasse, men også grunnen til at vi betalte lønn til Diaby alt for lenge og at spillere som Denilson og Bendtner kunne nyte plasser i startoppstillingen til tross for at de sluttet å utvikle seg i ung alder.

 

Når det gjelder Kane tviler jeg på at AW var involvert i den beslutningen...

Link to comment
Share on other sites

Ett lite tankespinn.

 

United går forbi City og tar fjerdeplassen og kvallik til CL.

Guardiola bruker (den "påståtte") CL-klausulen og trekker seg fra kontrakten med City.

Wenger ser at her er den erstatteren som alle mange noen mente ikke finnes i dagens fotballverden og trekker seg til fordel for Guardiola.

 

Nå er ikke jeg personlig noen stor fan av Guardiola (jeg har dog ikke noe i mot han) og jeg tror at det finnes flere gode erstattere der ute.

 

Nå kan det selvsagt være slik de tenker i United siden bekreftelsen av portugiseren synes å trekke ut.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Ett lite tankespinn. Wenger blir, får inn en toppspiss, er mindre uheldig med skader og vinner serien med stil.

 

...og blir belønnet med en ny treårs kontrakt.

 

Vi er og blir uenige når det gjelder Wenger ;D , men mitt scenario ser slik ut:

Wenger går fatt på sin siste sesong (jeg er tross alt realist og anser sjansen for ett bytte i sommer som null) med kjøp av en klassespiss pluss en stopper av klasse og gjør i tillegg noen "mindre" endringer siden vi tross alt får noen avganger i sommer (noen som står uten kontrakt og mest sannsynlig en eller to som selv ønsker klubbytte). Jeg blir ikke forundret om Gibbs selv ønsker et klubbytte og da må vi ha inn minst en back i sommer.

Med to "klassekjøp" og litt annet så gir Wenger oss en god opplevelse i sesongen 16/17 og takker av "på topp"! (er håpet mitt) :proud:

Link to comment
Share on other sites

Endringer i taktikken i går snudde kampen i vår favør. Vi var langt bedre etter pausen når vi kom ut i en formasjon som liknet mer på 4-3-3. Det tillot Walcott og Alexis i å kunne løpe mer direkte på forsvaret, det gjorde at Giroud fikk avsluttere i nærheten, noe som gjorde at vi fikk benyttet oss av han i mye større grad.

Wilshere og Ramsey har mye energi og vilje i spillet og går på gode dype løp og når de har en DM bak seg vil de få mer plass til å gjøre tingene de er gode på, å sette dem høyere i banen har typisk sett fungert dårlig.

 

Tror stallen vår hadde passet en slags 4-3-3 godt, men ser ikke helt hvordan Özil skulle fungere i en slik formasjon.

En annen formasjon jeg tror kunne passet oss hadde vært med en diamant på midten der Bellerin og Monreal står for løpskraft og som breddeholdere. En god DM vil kunne skli ned mellom stopperne og med 3 spillere sentralt, Özil på offensiv midt, Giroud som targetman og Alexis som andrespiss føler jeg vi hadde optimalisert dagens stall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Online Gooner har kommet med del 1 av en artikkelserie om Arsenals "tilstand". Del 1 omhandler laget og manager, og uansett om hvilken leir man er i vedrørende Wengers fremtid så er det en artikkel som det er verdt å lese siden den også inneholder visse sammenligninger med Arsenals fortid.

 

For meg som er "Wengerskeptiker" så finner jeg mange moment som "rettferdiggjør" mitt standpunkt, men jeg er også sikker på at de som er i motsatt leir nok vil finne momenter som passer deres ståsted. Så min anbefaling er å lese denne artikkelen med åpent sinn uansett hvilken leir man er i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har store problemer med å forstå hva det var i denne artikkelen som gjorde den verdt å lese? Jeg himlet stort sett med øynene og måtte ha pauser fra vrøvlet flere ganger før jeg klarte å lese den helt ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har store problemer med å forstå hva det var i denne artikkelen som gjorde den verdt å lese? Jeg himlet stort sett med øynene og måtte ha pauser fra vrøvlet flere ganger før jeg klarte å lese den helt ut.

Det er tydeligvis stor forskjell på hvordan vi defininerer «vrøvl».
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er vel ingen hemmelighet at undertegnede er en av de som har ytret et ønske om et "regimeskifte" i klubbens sportslige ledelse. Da burde det være lett å hoppe på "bølgen" av de som ønsker Wenger som den neste manageren for det engelske landslaget.

 

Nå er det slik at jeg faktisk mener at det ville være en dårlig ide, ikke fordi jeg finner Wenger uskikket til jobben men fordi jeg ikke vil Wenger så vondt at han skal ta over "uriasposten" i engelsk fotball.

 

Kanskje er Wenger den rette personen, kanskje ikke. Wenger har dog noen fordeler. Han er ikke den som lettest lar seg påvirke av tabloidene i "Fleet Street", han er nok ikke en manager som vil ha en forkjærlighet for spillere fra "favorittklubb" (Arsenal har nesten ikke engelske spillere). Selv om jeg mener han har stagnert i Arsenal, så tror jeg at han er en leder som kan "finne seg selv igjen" i en helt ny rolle.

 

Jeg innser nå at jeg egentlig motsier meg selv i det jeg har skrevet ovenfor, for kanskje er Wenger den rette for England likevel. Jeg blir tydeligvis ikke klok på meg selv og hva jeg mener :gimme: , men det ville ikke være første gang.

Kanskje er disse motsiende ordene rett og slett et symptom på den "agurktiden" vi nå er inne i :shy:

Link to comment
Share on other sites

United har signert en midtstopper (Bailly), Zlatan og nå visstnok også Mkhitariyan.

 

Samtlige er spillere jeg har hatt på ønskelisten, men kun sistnevnte anså jeg som realistisk.

 

Xhaka inn var veldig bra, men vi mangler en fordømt spiss Wenger. Det har vi manglet siden van Persie tok en "cunt'ish turn" og forsvant i 2012. Vi mangler også en kantspiller som kan bidra ved siden av Alexis.

 

Etter en god start på vinduet så har samtlige konkurrenter tatt oss igjen og forsterker for fullt. Chelsea har så godt som signert Batshuayi og Morata er også visstnok nærme. Ved siden av dette skal de også nå hente inn Ricardo Rodriguez. Tviler på at dette blir deres siste signering denne sommeren også for å si det slik.

 

City har hentet inn Gundogan og Nolito allerede. Som Chelsea så er de trolig ikke ferdig med sommerkjøpene de heller.

 

Liverpool har hentet inn Matip og Mane. Som begge er klare forsterkning for de.

 

Skal vi nok en gang gå inn en sesong hvor vi vet at laget vårt er mer enn et godt stykke unna de aller beste? Tiden vil vise det.. dessverre tror jeg ikke vi kommer til å få inn noen flere klare forsterkninger dette vinduet. Neste sesong så tror jeg virkelig at vi dropper ut av topp 4 for første gang under Wenger. Jeg tror ikke han kommer til å klare å konkurrere med Guardiola, Mourinho, Conte og Klopp..

Link to comment
Share on other sites

Folk gaulet om at United kjøpte så mange gode spillere i fjor også, uten at det så ut til å hjelpe dem så voldsomt.

 

Men, jeg er enig i at vi trenger en spiss med fart, som supplement til Giroud.

Link to comment
Share on other sites

Iår kjøper de spillere som styrker de direkte. Mourinho virker til å ha fått frie tøyler til å bare gjøre det som gjøres må på kort sikt. Ville ikke forundra meg om United er direkte tilbake i top4 etter kun disse kjøpene (som neppe er de siste heller).

Link to comment
Share on other sites

Folk gaulet om at United kjøpte så mange gode spillere i fjor også, uten at det så ut til å hjelpe dem så voldsomt.

 

Men, jeg er enig i at vi trenger en spiss med fart, som supplement til Giroud.

 

Nå er det ikke bare United, men Chelsea, City og Liverpool ved siden av dette.

 

Koeman har også nå tatt over Everton. Og vi sliter alltid mot Koeman's lag.. så det blir interessant hvis de blir en kandidat til 4. plassen..

Link to comment
Share on other sites

Men, jeg er enig i at vi trenger en spiss med fart, som supplement til Giroud.

Det har vi faktisk hentet nå... Uten at jeg er overbevist over at det er rett mann.

Menmen, får fokusere på en målfarlig ving og en stopper nå... De tre mennene United hentet ville vært perfekte hos oss..

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...