Jump to content

Arsene Wenger


vieira04

Har du tillit til Wenger?  

172 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Negativiteten til Wenger, Ivan, styret og «stille» Stan har for min del lite med dette vinduet å gjøre. Det eneste dette vinduet har betydd for meg er i den grad det bekrefter grunnlaget for min negativitet. Det må også sies at det er mange årsaker til min negativitet, og de kan variere litt fra person til person (persongruppe).

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Negativiteten til Wenger, Ivan, styret og «stille» Stan har for min del lite med dette vinduet å gjøre. Det eneste dette vinduet har betydd for meg er i den grad det bekrefter grunnlaget for min negativitet. Det må også sies at det er mange årsaker til min negativitet, og de kan variere litt fra person til person (persongruppe).

For gjerdesitteren som ikkje klarer å ta stilling til den eine eller andre parten har dette vindauget gjort meg skeivbalansert på gjerdet og i ubalanse. Eigentleg kan ingenting endre på det med så få dagar att av vindauget..... om ikkje Griezman kjem, da er alt tilgitt. For akkurat no trur eg Wenger har mista grepet og det skal mykje til for å endre det no.

Men Usmanov? Nei, det er ein ekstremt kortsiktig løysing som eg ikkje vil skal ha full styrerett over klubben.

Link to comment
Share on other sites

For gjerdesitteren som ikkje klarer å ta stilling til den eine eller andre parten har dette vindauget gjort meg skeivbalansert på gjerdet og i ubalanse. Eigentleg kan ingenting endre på det med så få dagar att av vindauget..... om ikkje Griezman kjem, da er alt tilgitt. For akkurat no trur eg Wenger har mista grepet og det skal mykje til for å endre det no.

Men Usmanov? Nei, det er ein ekstremt kortsiktig løysing som eg ikkje vil skal ha full styrerett over klubben.

For meg vil intet være tilgitt selv om Griezman hadde komt. Måten forsvarsproblemene er behandlet på av klubben (fra Wenger og helt til topps) er rett og slett utilgivelig. Det er to uker siden seriestart, tre uker siden Gabriel ble skadet fem-seks (ca) uker siden Per ble langtidsskadd.

 

PS! Siden du nevner Usmanov i «svaret» til min kommentar, så vil jeg bare nevne at vi er fullstendig enige der.

Link to comment
Share on other sites

Men er det uke litt rart med en eier med over 30% eierandel som ikke engang får sitte i ett styre? Kan ikke si jeg har sett det andre steder før

I Norge sikkert, jeg er litt mer usikker om det er like uvanlig i en del andre land.

 

Nå er det godt mulig at husken min spiller meg et puss, men jeg mener å ha lest (langt tilbake i tid) at Usmanovs selskap ble tilbudt en plass i styret, men takket nei da de ikke ville være et «alibi» for Kroenke sin drift av klubben. Som sagt jeg kan huske feil.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Jeg må helt ærlig innrømme at jeg gleder meg stort til de offisielle annonseringene av Mustafi og Perez for å se hvor mange på diverse forum rundt om må bite i seg mye av alt oppgulpet de har kommet med siste ukene/månedene/.. osv.

 

Jeg husker etter overgangsvinduet i fjor var det helt opprør da vi kun signerte en keeper mens vi egentlig trengte en upgrade over hele sentral-linjen. Og nå står vi her, et år senere med to nye stoppere, to sentrale midtbanespillere og en spiss. Wenger bør få litt erkjennelse for den jobben som er gjort i et marked som renner over av penger og hvor prisene har eksplodert.

 

https://postimg.org/image/tqiamqeo7/

https://postimg.org/image/qidt9osef/

 

Fant en sammenligning av Perez og Lacazette og Perez, Greizmann og Giroud gjort av Squawka . 20m euro for en som har levert det som virker til å være en helt fantastisk sesong er jo ganske vilt i dagens marked. Selv om han ikke har det navnet man i utgangspunktet så for seg da markedet åpnet gleder jeg meg stort til å se han i Arsenaltrøye etter landslagspausen!

 

Jeg synes faktisk også det er tøft av han og satse på Walcott i år også. Etter han ble utelatt av troppen til EM droppet han store deler av ferien og leide inn en ekstern PT for å få orden på fysikken til pre-season for å komme tilbake til nivået han holdt før skadene. Da ville de ikke akkurat motivert resten av spillergruppen hvis Wenger allikevel hadde gått hen og erstattet han i løpet av sommeren. Det hadde i mine øyne grenset mot direkte dårlig lederskap. Og da var det lite som gledet meg mer enn at nettopp Theo leverte en god kamp igjen nå mot Watford.

 

Nå som overgangsvinduet mest sannsynlig er "done and dusted" for vår del håper jeg vi, og alle andre goonere kan stå sammen bak både lag og manager og fokusere på det sportslige så tror jeg at vi har en fantastisk sesong i vente!

COYG

Link to comment
Share on other sites

"Oppgulpet" fra mitt ståsted har stått på at det ikke selges unna dødvekt. 1 brukbar kamp av Walcott endrer meg ikke på at han burde vært solgt... Han er ikke alene om å stå stille på utviklingsstigen. Jeg mener Wilshere og OX også burde vært solgt for å gi plass til bedre spillere som leverer med en gang.

Mustafi inn er nok ett fint tilskudd, det fantes bedre alternativer men også dårligere.

Perez er ett stort spørsmålstegn. Slike statistikker som du viser til er i bestefall missvisende. Samme er slike skrytevideoer av folk på youtube. Perez kan bli kanon, og det kan bli feil. Det er ikke ett trygt kjøp, og som nevnt tidligere tør jeg påstå nesten ingen her (meg inkl) hadde hørt om han før for kort tid siden. Hadde man kjøpt en ferdig "stjerne" ville sjansen vært større til tross for at det hadde kostet mye.

 

Man er jo alt i alt større optimist nå enn for en uke tilbake, men at vi plutselig skal med Mustafi og Perez vinne ligaen tror jeg ikke helt på. Det holder vel til 4plassen da? :)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder oppgulpet fra min side så gjelder det først og fremst sendrektigheten som Arsenal har vist rundt stopper-problematikken. Jeg har absolutt intet jeg vil bite i meg.

 

Jeg finner det derimot litt besynderlig hvor lett de i «Wenger-leiren» tilsynelatende ikke finner noen problemer i at vi spiller de tre første kampene med et så redusert mannskap bak. Wenger brukte selv den manglende rutinen bak som en «unnskyldning» på tapet mot Liverpool. Jeg finner absolutt ingen forklaring/bortforklaring som er god nok i dette tilfellet. At det har tatt litt tid med spisskjøp har jeg lettere for å aksptere.

 

Du nevner at det for ett år siden var opprør p.g.a. mangler i sentrallinjen, men denne linjen er nå oppgradert med to spillere.

Ja, du har rett i at den NÅ er oppgradert med to spillere. Problemet er at den oppgraderingen skulle ha blitt startet for ett år siden.

Jeg var en av de i «hylekoret» som advarte mot de problemene som kunne komme med en skade på Coquelin. Dessverre fikk vi rett, og kjøpet av Elneny skjedde et halvt år for sent.

 

Hylekoret rundt sentral linje var berettiget da, og hylekoret rundt midtstopper/spiss er så absolutt berettiget nå. Vi har startet litt for mange av de siste sesongene med mangler i troppen og da finner jeg det lite beroligende å høre at Wenger og resten av ledelsen nok en gang blir «unnskyldt» for en sesongstart med klare mangler.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Jeg må helt ærlig innrømme at jeg gleder meg stort til de offisielle annonseringene av Mustafi og Perez for å se hvor mange på diverse forum rundt om må bite i seg mye av alt oppgulpet de har kommet med siste ukene/månedene/.. osv.

 

Jeg husker etter overgangsvinduet i fjor var det helt opprør da vi kun signerte en keeper mens vi egentlig trengte en upgrade over hele sentral-linjen. Og nå står vi her, et år senere med to nye stoppere, to sentrale midtbanespillere og en spiss. Wenger bør få litt erkjennelse for den jobben som er gjort i et marked som renner over av penger og hvor prisene har eksplodert.

 

https://postimg.org/image/tqiamqeo7/

https://postimg.org/image/qidt9osef/

 

Fant en sammenligning av Perez og Lacazette og Perez, Greizmann og Giroud gjort av Squawka . 20m euro for en som har levert det som virker til å være en helt fantastisk sesong er jo ganske vilt i dagens marked. Selv om han ikke har det navnet man i utgangspunktet så for seg da markedet åpnet gleder jeg meg stort til å se han i Arsenaltrøye etter landslagspausen!

 

Jeg synes faktisk også det er tøft av han og satse på Walcott i år også. Etter han ble utelatt av troppen til EM droppet han store deler av ferien og leide inn en ekstern PT for å få orden på fysikken til pre-season for å komme tilbake til nivået han holdt før skadene. Da ville de ikke akkurat motivert resten av spillergruppen hvis Wenger allikevel hadde gått hen og erstattet han i løpet av sommeren. Det hadde i mine øyne grenset mot direkte dårlig lederskap. Og da var det lite som gledet meg mer enn at nettopp Theo leverte en god kamp igjen nå mot Watford.

 

Nå som overgangsvinduet mest sannsynlig er "done and dusted" for vår del håper jeg vi, og alle andre goonere kan stå sammen bak både lag og manager og fokusere på det sportslige så tror jeg at vi har en fantastisk sesong i vente!

 

COYG

No har eg ikkje vert ein del av noko hylekor eller føler eg må bite i meg noko da eg har vore ein pro-Wenger enn så lenge, men føler for å forsvare dei som faktisk på ei kontruktiv måte har kritisert Wenger for blant anna sin manglande handlingsevne. No som et par brikker har falt på plass, har ikkje desse kritiske røystene eigentleg fått rett i sitt syn? Dette har jo vert poengtert sidan i fjor(!) da Wenger kun kjøpte ein keeper. Er ikkje det fortsatt kritikkverdig av Wenger å ha venta så lenge med å kjøpe noko "alle" andre har sett mangler på? Er det ikkje kritikkverdig at han ikkje har samla troppen til pre-season, men venter til etter 3. kampen med å fullbyrde troppen?

 

Eg skjønar ikkje heilt kva du skal bevise i ditt innlegg. For meg så verkar det som du underbygger deira kritikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk det kanskje til å høres ut som et angrep på mange her inne, men det var det slett ikke. Tvert i mot har jeg også stor forståelse for de som ønsker en skifte i klubben og argumenterer ryddig og rasjonelt for det. Som de fleste "Wenger out" her inne gjør.

 

Det var egentlig mer en henstilling til fans rundt om, som de som møter borte mot Leicester for så å stå og synge Wenger out når klokken bikker 85 min mens gutta kriger til seg ett poeng borte mot de regjerende ligamesterene. Fortsetter det slik vil vi med tiden miste hele fordelen av å spille hjemme denne sesongen for å sette ting litt på spissen. Og det vil nok aldri skje, med mindre noe helt ekstraordinært skulle inntreffe, at Arsenal skulle komme til å sparke Wenger og hente inn en erstatter i løpet av sesongen uansett.

 

Det går ikke an å være uenig i at vi gjerne skulle hatt overgangene ferdigstilt til sesongstart. Det ville nok alle, inkludert Arsenal. Kanskje med unntak av selgende klubb? Det er nok litt mer som må på plass enn bare å "møte kravet til selgende klubb". En må bli enige med agenter, spiller og alt annet rundt i tillegg. Hvis dere ser på listen over spillere ut fra Valencia i sommer har vi ikke akkurat vært alene om å forhandle med dem heller og jeg ser for meg at de har forsøk å drøye noen overganger i håp om å få inn erstattere underveis.

 

Det at vi allerede har tapt 5 poeng er kjipt. Og jeg hadde det like jævlig som alle andre da vi måtte stille som vi gjorde mot Liverpool.

Men nå har vi en fantastisk tropp. Dobbel dekning i alle ledd. Sender spillere ut på lån som er gode nok til å spille fast i andre storklubber rundt om i Europa og jeg håper egentlig bare fansen jevnt over kan si seg fornøyd, stå sammen, skrike for Arsenal igjennom 90 min pluss tillegg så tror jeg dette kan bli veldig bra! :)

Link to comment
Share on other sites

@Noname

 

Når det gjelder uttrykket "Wenger out", så er det egentlig to forskjellige kategorier fans dette gjelder (slik jeg ser det). Det er den "harde kjerne" som ofte ser svært kortsiktig, type Pierce Morgan, der humøret gjerne går i noen vannvittige bølgedaler (litt som spillet til Arsenal sist sesong :gimme: ). Denne grenen av "Wenger out", mener Wenger out der og da.

Den andre kategorien "Wenger out" (selv om jeg ikke liker benevnelsen), som jeg anser meg selv som, er fans som har gjort seg opp sin mening over lang tid. Det er ikke et enkeltvindu, det er ikke en enkel sesong, det er ikke en enkelt episode som har gjort at jeg/vi mener at det er på tide med et skifte. For min egen del så har jeg aldri ønsket at "Wenger out" skal bety at han blir sparket, og det skal noe særdeles alvorlig til i fremtiden for at jeg skal komme med et slikt ønske. Det jeg derimot over flere sesonger (jeg var kanskje en av de første her på forumet) har ytret et ønske om var at Wenger selv skulle trekke seg, jeg var i mot at kontrakten ble forlenget da den ble det sist gang og jeg kan ikke se noen grunn til at jeg kommer til å ha noen annen mening når det gjelder en eventuell kontraktforlengelse etter denne sesongen. Jeg har et stort håp om at laget skal gjøre en så god sesong at Wenger virkelig kan "spasere ut porten" med et løftet hode.

At jeg lenge har ønsket "Wenger out" (som nevnt så liker jeg ikke det uttrykket) er en langvarig frustrasjon siden jeg mener at Wenger ikke får ut av de spillermateriellet det han burde, det går på taktikk og min regelmessige klaging på hans manglende "Plan B" når ting ikke fungerer på banen. Spillerkjøp/salg er faktisk bare en liten del av mitt grunnlag for at jeg ønsker et skifte, og tror ikke at det i det hele tatt var en av begrunnelsene mine da jeg første gang her på forumet ytret et ønske om skifte av manager.

 

Jeg har stått bak laget/klubben i hele den perioden, og gjør det fremdeles, og når jeg sitter på tribunen så lever jeg meg like mye inn i kampen som de som er på motsatt side i denne debatten. Men for meg så betyr det ikke at jeg noen gang, uansett hvem som styrer denne klubben, kommer til å holde kjeft når jeg mener ting kunne vært gjort bedre. Selvsagt så er alt jeg kommer med av "kritikk" (og ros) min subjektive mening, som jeg ikke har lov til å forvente at alle skal være enig i.

 

Til sist så vil jeg legge til at jeg ikke har problemer med å forstå at du/dere reagerer på måten enkelte av de mest "ytterligående" oppfører seg på, men samtidig så er det vel slik at det ligger en grunn bak disse handlingene/uttalelsene/ropene. Jeg vil påstå at mange av de kommer fra fans som lever og ånder for Arsenal på en mye mer "intens" måte enn noen av oss her på forumet gjør. Dette er ofte fans som bruker betraktelige større midler, enn hva vi gjør, på å følge Arsenal rundt både i inn- og utland. Så det er ikke en type fans som vil "ødelegge" klubben, men fans der fotballen (og Arsenal) kanskje er en mye større del av deres liv enn den tross alt er for oss som sitter i et annet land og kanskje får muligheten til å reise "over there" en sjelden gang.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Utruleg kva to sterke signeringer kan utgjere mentalt. Dette gir nok ny boost og giv til spelararane og tenkjer eg. Håper også at dette samlar fansen igjen og at alle kan stå bak Wenger i komande sesong. At enkelte fortsatt vil ha utskifting respekterer eg, men no bør det bli slutt på Wenger out-plakater og ukvemsord på bana.

 

Eg er forøvrig heilt einig med deg @NoName om at Wenger skal ha honnør og respekt for å halde i tøylene i dette galopperende økonomiske fotballmarked. Men det fins eit men her og, vi er ein del av det mtp dei høgaste billettprisane på øya og får dei same pengane fra PL-rettighetane. Det hadde ikkje vert nokon unnskyldning dersom ingen forsterkningar hadde blitt kjøpt. No har det det,Perez kjenner eg ikkje til, men veldig spanande spelar ut i frå det eg les. Kan Wenger gjere eit Thierry Henry-varp her? ?

Edited by Ulfagrafr
Link to comment
Share on other sites

Wenger må selvsagt sitte ut sesongen, men så er det greit med noe nytt mener nå jeg. Jeg har aldri sagt han skal sparkes midt i en sesong, men jeg har derimot ment det burde skjedd endringer for mange år siden. Jeg krysser fingra og satser på at nysigneringene slår til, vi er med å kjempe i toppen. Så er forutsettningene når forhåpentligvis (mitt ønske) Simone tar over til sommern :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En liten "artig" artikkel om hvordan det føltes for en Arsenalspiller når Wenger kom til klubben med sin revolusjonerende tankegang rundt fotballen.

Og den viser klar hvor nytenkende Wenger var, og det er vel var (og ikke er) som har gjort at enkelte av oss mener at med 20 år i stolen så bør det nærmer seg slutten.

 

Adrian Clarke, er vel ikke en av de mest kjente spillerne i Arsenal (ni A-kamper) og han forsvant relativt raskt etter Wengers ankomst.

 

Link to comment
Share on other sites

Adrian Clarke, er vel ikke en av de mest kjente spillerne i Arsenal (ni A-kamper) og han forsvant relativt raskt etter Wengers ankomst.

Er forøvrig fremdeles inne i klubben i det analytiske "showet" "The Breakdown", som anbefales på det varmeste.

Det som er synd er vel at de nye og moderne ideene til AW er normen etter 20 år, gøy å se for seg Steve Bruce eller Mark Hughes gjøre avanserte tøyeøvelser forøvrig.

AWs største fortrinn var nytenkningen og den er emulert av de andre lagene for lengst.

Nå er det på tide for Wenger å ta ytterligere steg i tankegangen som manager, klarer vi endelig å dra i land 3 poeng på en regnværsdag der "alt" går i mot oss og vi ikke får til noe særlig spill?

Klarer vi å kontre i senk motstanderne?

Klarer han å heve tempoet igjen som vi gjorde når vi var best? Før Fabregas og temposkiftet til et lavere tempo så vi kunne slite ut motstanderne (Hey, før holdt det at vi var hurtige, presise og godt trent så kom overgangene...)

Link to comment
Share on other sites

Virker som Wenger har børsta støv av gamle dvder fra 1998-2004 og gått tilbake til spelestilen vår med kjappe direkte overganger og meir tempo generelt i angrepsspelet og det er mykje takka være Sanchez på topp. Eg trudde da Perez blei handla at han skulle stå for farta og vi endeleg skulle bli meir gjennombruddshissig. Tykkjer dei siste to kampane med Sanchez på topp har fungert meget bra, dersom han blir foretrukket også framover får vi håpe at utviklinga fortsetter i samme takt.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig hvordan jeg plutselig har fått trua på Wenger igjen. Skulle ikke mer enn 4 ligaseiere på rad og en seier mot Basel til og ikke minst chelseakvesting. Mannen har denne sommeren gjort to godt kjøp i Mustafi og Xhaka, Perez virker bra, men har fått lite sjanser foreløpig. Jeg tror ikke Wenger får ny kontrakt, og om dette er Wengers siste sesong i Arsenal er det ingenting som ville gledet meg mer enn et seriegull. Det er selvølgelig ALT for tidlig å snakke om og City virker meget sterke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gleder meg over det som har skjedd i det siste, og jeg har ingen problemer med å gi Wenger en stor del av æren der, men (og det er ofte et men med meg) klok av skade så har jeg langt igjen til å få en langsiktig tro på Wenger.

De gamle "bølgedalene" klarer jeg ikke å legge bak meg (ennå) og det sitter også litt i mine "små grå" at vi på en måte har hatt en litt takknemlig oppgave i de siste to kampene, der vi har sluppet å møte erkedefensive lag. Vi har fått spilt en raskere offensiv fotball mot Chelsea/Basel enn det vi ofte gjør mot "dårligere" lag i PL

 

Intet vil glede meg mer om Wenger får en flott sesong, uavhengig av om det blir han siste eller ei. Og for meg så trenger en flott sesong ikke nødvendigvis bety mesterskap eller pokaler, men først og fremst at han skaper et lag som fungerer i alle lagdeler over tid, det andre er bare en bonus.

 

Om det blir hans siste sesong eller ei, gjenstår å se, men pr idag så mener jeg at vi til sesongen 2017/18 bør ha en ny sportslig ledelse i klubben og så er det opp til Wenger å overbevise meg om det motsatte, Jeg kan fremdeles overbevises, men det er bare så jævla vanskelig å tro at alt skal snu tilbake til "Wenger Knows" etter mange negative sesonger. Og for meg så blir kanskje lakmustesten om Wenger denne sesongen mestrer det jeg lenge har etterlyst, en Plan B når vi sliter med motstanders taktikk/Strategi/spill/kjemping.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig hvordan jeg plutselig har fått trua på Wenger igjen. Skulle ikke mer enn 4 ligaseiere på rad og en seier mot Basel til og ikke minst chelseakvesting. Mannen har denne sommeren gjort to godt kjøp i Mustafi og Xhaka, Perez virker bra, men har fått lite sjanser foreløpig. Jeg tror ikke Wenger får ny kontrakt, og om dette er Wengers siste sesong i Arsenal er det ingenting som ville gledet meg mer enn et seriegull. Det er selvølgelig ALT for tidlig å snakke om og City virker meget sterke.

Tipper Wenger fortsatt bestemmer når han skal gå av.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg var inne på arsenal.com og leste om Wengers "Legacy" i klubben.

Nederst på siden så kom det opp en "poll" med spørsmålet "Er Wenger Arsenals største manager gjennom tidene" (med engelsk tekst selvsagt)?

Jeg valgte å ikke svare på pollen, siden jeg er usikker ;D .

 

De fleste av dagens Arsenal fans ville nok automatisk svare JA til dette og de gjør på ingen måte noen feil ved å svare slik, men jeg er fremdeles usikker.

De fleste fans vil til enhver tid tenke nåtid (og kort fortid) når de skal vurdere hvem som er i de største både på banen og som ledere i klubben og derfor er det etter min mening veldig vanskelig å vurdere "best gjennom tidene" uansett posisjon.

 

Wenger har gjort en fantastisk jobb for klubben, og fortjener all den ros han har fått. Det er ingen managere som sittet så lenge som Wenger og ingen er i nærheten av å ha ledet Arsenal når det gjelder antall kamper.

Det er dog mange managere som har lang fartstid i klubben (pluss minus ti år) som bør vurderes i en slik vurdering.

For å nevne noen "kandidater" så vil jeg starte i "nær fortid" så har vi George Graham (ca 10 år og 460 kamper som manager), Bertie Mee (ca 10 år og 540 kamper), Tom Whittaker (ca ti år og 429 kamper) og ikke minst Herbert Chapman (ca ti år og 403 kamper).

Både Whittaker og Chapman døde mens de var managere og begge skaffet laget titler både i liga og cup, og kunne nok ha ledet klubb i flere år og skaffet enda flere titler hvis de ikke hadde "dødd på post".

 

For meg personlig så er det Herbert Chapman som var er og vil forbli min "Mr. Arsenal" og når det gjelder tittelen "greatest ever" så ender jeg vel kanskje med å likestille Chapman og Wenger (delt førsteplass).

 

Jeg kunne nok skrevet et langt foredrag der jeg "sammenlignet" de to, men jeg skal spare dere for akkurat det :proud:

 

Link to comment
Share on other sites

Mener det AW har gjort for klubben er unikt.

Ja, de første 10 var mer suksessfulle enn de neste 10, men vi har bygget og nesten betalt ned en ny stadion som gjør at vi kan konkurrere med klubbene med rike eiere nå.

 

Creds for at han har fått inn Mustafi, han og Koscielny ser ut som det beste stopperparet vi har hatt på hvertfall 10 år... Xhaka vil også bli et nyttig medlem av stallen med hans evner til å slå langt som gjør at motstander ikke lenger kan markere ut Özil og ligge dypt, de må opp i press.

 

Ting ser bra ut i øyeblikket, men virker også som om AW bygger lag for neste manager, ikke seg selv, og at det er slik han har tenkt en stund.

Man kan kanskje krangle om hvem av våre tidligere managere som er størst, men at AW har transformert klubben er det ingen tvil om.

 

Graham rater jeg ikke spesielt høyt, ikke det at jeg har sett mye av lagene hans mtp. at jeg var veldig ung når han ble byttet ut. Chapman vil uansett stå igjen som en av engelsk fotballs største vinnere mtp. "innovasjonen som var 4-4-2" og at han vant med Huddersfield et par sesonger på rad før han switcha ut med Arsenal og fortsatte dominansen.

 

Forøvrig godt å se at U18 begynner å se bra ut igjen, før Bellerin + Iwobi var det en stund siden noen gode hadde kommet opp fra egen stall...

 

 

 

Tror forøvrig franskmannen gir seg i år, spennende å se hvem som tar over, kan godt være vi vil slite i et par sesonger...

Link to comment
Share on other sites

det er vel bare Chapman og Wenger som er reelle kandidater til tidenes manager i Arsenal. George Allison, som overtok da Chapman døde, vant vel omtrent like mye som Chapman, men han skummet vel mest fløten etter Chapman? Whittaker, som var trener under Allison var åpenbart en bra manager, men heller ikke han klarte å ta klubben videre. Mee var nærmest en "one-season Wonder", og Graham vant trofeer, og løftet klubben, men hans sorti gjør han uaktuell som tidenes manager. Og Chapman og Wenger har satt mye dypere spor i klubben enn noen av de andre, ut over antall pokaler. Her snakker vi om personligheter som fullstendig har forandret klubbens organisering fra bunn til topps, managere med vyer langt ut over det å vinne pokaler. Chapman transformerte Arsenal fra en middelmådighet til å bli verdens største klubb, en arv etterkommerne dessverre bare delvis maktet å forvalte. Wengers utgangspunkt var naturligvis et annet; klubben var allerede etablert som storklubb selv om den var lit på villspor. Wenger sørget for å få skuta på rett kjøl, og staket ut kursen mot fremtiden. Pga alder er Wenger åpenbart ikke mannen som skal ta klubben langt inn i fremtiden, og jeg er fortsatt skeptisk til om Wenger egentlig har det som skal til. Men der er likevel Wenger som har lagt grunnlaget for klubbens fremtid. Neste manager kommer på mange måter til dekket bord. Og dette, vel så mye som antall pokaler, vil bli stående som den store arven etter Wenger. Wenger slår Chapman på antall pokaler og antall år i sjefsstolen, og selv om nok Chapman forandret klubben mest, er konkurransen mye hardere i dag. Og det er kanskje dette fremfor noe som gjør at Wenger må betraktes som tidenes manager i Arsenal. På tross av hans svakheter er Wengers bidrag til klubben enestående. Vi kommer kanskje ikke til å innse det fullt ut før etter at Wenger har sluttet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det er vel ingen hemmelighet her på forumet om hva jeg mener om Wengers fremtid i klubben som manager, og selv om noen kanskje vil mene at det jeg skriver nedenfor må være "farget" av min mening om Wengers fremtid så mener jeg oppriktig at det jeg skriver der er mer av et "prinsippielt" (objektivt) standpunkt enn av min kjente subjektive meninger.

 

Ifølge ryktene så skal et av hindrene for at Özil ikke ennå har skrevet under på ny kontrakt være usikkerheten om Wengers framtid i klubben, det kan synes om at det at Wenger forlenger sin kontrakt er en avgjørende faktor for Özil.

Andre rykter sier så at Arsenals styre vil gi Wenger en to-årig forlengelse av kontrakten for å sikre klubben at Özil og Sanchez forlenger sine kontrakter.

 

Jeg har ingen problemer med at en spiller (i dette tilfellet Özil) i sin vurdering av en forlengelse av en kontrakt ser på managersituasjonen som en faktor i sin avgjørelse. I dette tilfellet så er faktoren at manageren blir, hypotetisk sett så kunne det for en annen spiller vært det motsatte.

Jeg har derimot et stor problem hvis kontrakten til en spiller (eller to) skal være avgjørende for om et styre forlenger en managers kontrakt, eller for den saks skyld terminerer den (gir manager sparken).

 

Når det gjelder situasjonen i Arsenal så håper jeg at hvis styret velger å forlenge kontrakten til Wenger så skjer det etter en grundig vurdering av klubbens fremtid i sin helhet og ikke på grunn av skjebnen til en eller to spillere. Jeg innser at fremtiden til de to spillerne kan være en av faktorene i en vurdering av Wengers fremtid, det jeg sliter med er at det rent "hypotetisk" ville være den avgjørende faktor for en ny kontrakt.

 

Som sagt påstanden om at de to spillerne har en innvirkning på styrets vurdering av Wengers kontrakt kommer ut fra særdeles uverifiserbare rykter på nettet, men det bør ikke hindre oss i å ha en mening om dette bør være en viktig faktor når det gjelder en ny kontrakt for Wenger (eller å ha en rent prinsipiell mening uavhengig av klubb).

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...