Jump to content

Arsene Wenger


vieira04

Har du tillit til Wenger?  

172 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Tja tror spillestilen har vel så mye å si. Måten bare vi klarer og tømme oss totalt for defensive spillere når det skal spilles på kryss og tvers i etablert angrep er hovedproblemet. Det ender ofte med en feil og man er totalt blottlagt bakover. Mot Wba kunne vi blitt straffet mye hardere siden de hadde gjentatte kontringer mot oss.

 

For meg er det spillestilen som er hovedproblemet og for å være ærlig er det rett og slett ikke attraktivt å se på lenger heller. Med unntak av noen (for få) mål/sjanser, spiller vi i mine øyne gørrkjedelig fotball.

 

Pass-pass-bakover-fremover-pass-på tvers-pass-BRUDD

Slik er det nesten hver gang i etablert angrep.

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Enig Marius. Synes generelt vi har blitt kjedeligere og kjedeligere å se på de siste sesongene. Vi spiller rett og slett altfor passivt og skaper altfor få sjanser i forhold til det spillerne våre burde kunne klare. Jeg har i flere år nå ønsket en mye mer direkte spillestil hvor man utnytter de styrkene spillerne våre har. Sanchez kan skape noe helt ut av ingenting, Özil kan tre pasninger gjennom et nåløye. Men for at de skal kunne gjøre dette må det skapes mer rom både via balltempo og bevegelse.

Link to comment
Share on other sites

En tanke jeg har gjort meg de siste 2-3 årene er at jeg er overbevist om at klubben/styret/Wenger hadde tjent veldig på å være mer åpne med supporterne.
Feks brukes det fryktelig lang tid å få ferdiggjort kontraksforhandlinger. Özil, Sanchez, Wenger(kan også nevne Flamini første gang han forlot oss).
Hadde de feks gått ut med: "Özil/Sanchez har ikke signert kontrakten vi har foreslått og vi kommer ikke til å gå med på kravet som er fremlagt. Derfor plasseres spilleren på transferlisten og vi begynner å planlegge en fremtid uten nevnte spiller" tror jeg det ville hjulpet på ganske mye. Både med tanke på usikkerheten i og rundt klubben, samt supporternes tillit til klubben og ledelsen.

Link to comment
Share on other sites

Vi er en mer lukket klubb enn andre på det punktet. Dette er nok diktasjoner fra Stan selv.

 

Det å være 'lukket' kan ha sine fordeler det, men det gir også større muligheter for synsing fra både media og supporteres side.

Åpenhet har sine fordeler og utfordringer. Tror som sagt at vi hadde tjent mye på å være mer åpne på noen områder.

Link to comment
Share on other sites

"I think the one year contract would make a lot of sense because clearly Arsenal don't have a plan B or a replacement lined up. They would panic if Wenger were to leave because they wouldn't know who to get in," Pitt-Brooke said.

Å gi Wenger en ett-årskontrakt vil være dumt det også. Da mister vi jo Alexis, Özil og Wenger samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Å gi Wenger en ett-årskontrakt vil være dumt det også. Da mister vi jo Alexis, Özil og Wenger samtidig.

Hvis man vil unngå å miste de tre samtidig så må man vel nesten gi Wenger denne ett-årskontrakten.

 

Jeg kan ikke se for meg at Alexis og Özil er i klubben neste sesong hvis nye kontrakter ikke blir inngått. Enten blir en eller begge her i flere sesonger fremover eller så er sjansen stor for at de blir solgt før 1. september.

 

Nå er det mulig at jeg rett og slett er blitt for "anti-Wengersk", men jeg tror at minst en av de to spillerne (kanskje begge) ikke vil skrive under ny kontrakt før Wengers fremtid er klar og min særdeles subjektive tolkning av situasjonen er at det ikke blir noen ny kontrakt hvis Wenger blir. Og dessverre så tror jeg at Wenger blir og at de to spillerne sannsynligvis forsvinner.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Özil blir uavhengig om Wenger blir eller drar. Sanchez er jeg mer usikker på. Han har virket ekstremt frustrert og skuffet den siste tiden. Jeg håper han har litt baller og tar sjansen på å bli en legende i klubben. En av dem som drar oss opp på nivået som trengs for å kunne kjempe om/vinne seriegull og bli en større utfordrer til CL.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg tror det bare skal noen 'små' justeringer til for at Arsenal og Alexis kan bli en vinneroppskrift.

Du gjør meg virkelig nysgjerrig godeste Simbad ;D , hvor "små" er de nevnte justeringene som skal til? og hva består de i?

 

Skal jeg være helt ærlig så er jeg faktisk tildels enig med deg i at det ikke skal så alt for mye justeringer til for at dette laget skal fungere betraktelig bedre.

Men mitt største problem er at klubben ikke har noen som kan gjøre de nevnte små justeringene. Den som pr. i dag er den som skal foreta slike små justeringer mangler totalt viljen (eller er det evnen?) til å gjøre den nødvendige "fintuningen" av laget.

 

Derfor ender jeg opp med min "gamle" konklusjon om at vi trenger sårt en ny person, med friske ideer, til å foreta denne "finjusteringen"!

Link to comment
Share on other sites

Nå var 'små' i anførselstegn og det er ikke sikkert så mange vil være enige i at det er 'små' justeringer ;)

Jeg er helt på linje med deg om at han som har ansvaret for disse justeringene kanskje ikke eier viljen(er sta) eller ikke eier evnen.

Men slik jeg ser det har vi et lag som når selvtilliten er på topp og taktikken fungerer kan slå fra seg mot hvem som helst. Det største problemet er kanskje den defensive organiseringen(helt fra keeper og frem til spiss(ene)). Å sette sammen et lag med såpass gode spillere som vi har og sette opp taktikken etter dem tror jeg ikke er så vanskelig som det kan se ut som.

Kanskje det må hentes inn et par-tre spillere for å demme opp dårlig dekning på enkelte posisjoner, men jeg tror ikke det nødvendigvis er så viktig.

I de siste kampene har vi sett et forsvar som ikke henger sammen, mye fordi de ikke får god nok hjelp av midtbanen, samt at begge stopperne våre er glade i å bryte foran. Mustafi feks har misset enormt på timingen i det siste, men i starten av sesongen var han veldig god på akkurat dette og ble hyllet av flere.

Med to verdensklassemidtbanespillere kan man spille med en tomannslinje foran backrekka, men når den eneste som egentlig er god nok(pr dags dato) er skadet(og vi ikke vet om han kommer tilbake på samme nivå igjen) fungerer det dårlig å bruke spillere som kanskje best hadde vært tjent med en tremanns sentral midtbane. De vi har tilgjengelige pr dags dato har alle sine styrker og sine svakheter. Hvorfor ikke prøve å skjule deres svakheter og spille på deres styrker?

Er flere slike argumenter jeg har for andre lagdeler, men for å korte ned litt;
Hvorfor la en som ikke eier offensive fibre i kroppen prøve å styre midtbanen med ball i beina når han helt klart er best som 'ryddegutt'? Hvorfor slå høyt inn på en knøttliten spiss(selv om han er ganske god i lufta likevel) for deretter å prøve å spille langs bakken når vår 'targetman' kommer inn på banen?
Hvorfor spille 3 spillere samtidig som alle ønsker å bruke/er best i samme rom?

Klare beskjeder om arbeidsoppgaver! Noe som jeg mener beviser mitt standpunkt er at spillere som; Gareth Barry, Wes Brown, Oleg Luzhny, Obi Mikel, O'Shea og D. Fletcher har vunnet serien. Men de ble brukt i posisjoner og roller som passet dem som spillere. Barry ble feks ikke pushet fremover i banen for å være en offensiv midtbanespiller, ei heller Mikel.

Link to comment
Share on other sites

Justeringer er primært organisering, organisering, organisering, motivasjon, motivasjon og fleksible spillemønstre. Før dette er på plass er spillerkjøp etc helt underordnet, for det blir bare same old med nye ansikter - slik det har vært gjentatte ganger allerede.

 

Hva vil gi størst sannsynlighet for noe slikt ..... ??

Hva tilsier egentlig sunn fornuft,?

Edited by Sir J
Link to comment
Share on other sites

Ikke helt sikker på hva du vil frem til her?
Men jeg er uenig i at det nødvendigvis blir det samme om man faktisk endrer spillemønster men beholder de samme spillerne. Har man feks Benzema på laget, så setter man ham på topp, man lar ikke ham spille ving/ha en mer defensiv rolle. Eller ta en spiller som Ljungberg var, man setter ham i en fri rolle offensivt så han kan gå på løpene han var så god på, man setter ikke en slik spiller til først og fremst være defensiv ballvinner/kriger på midten, selv om han ofte vant ballen fra motspillere(Freddie vs Silvestre på Old Trafford før Wiltord satte ballen i mål og vi vant serien)

Link to comment
Share on other sites

Ikke det samme, men likevel underordnet det virkelige problemet. Er jeg redd. Jeg tror som jeg skriver at vårt aller største problem er manglende taktisk fleksibilitet, taktisk trening og motivasjon, guts, mental styrke eller hva det måtte kalles. Det er for mye lek med ball og taktisk tunnelsyn.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du mener 'det virkelige problemet' er manager, så er jeg enig. Selvfølgelig, hvis han hadde klart å endre seg på det taktiske punktet, så tror jeg saken hadde vært annerledes. Dessverre har han fått nok av sjanser til å endre seg her, i tillegg til at han nekter å hente inn noen som kan hjelpe ham med akkurat dette.
Så egentlig er vi enige, bare skriver på litt annerledes måte tror jeg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at kilden (the Mirror) nok ikke er verdens mest pålitelige kilde, men jeg vil likevel sitere og kommentere litt av det som er skrevet i den "publikasjonen"

 

"Arsene Wenger has held further talks over his future this week as he is set to commit to a new two year contract.

Mirror Sport understands talks are ongoing with majority shareholder Stan Kroenke and other members of the club's hierarchy.
Wenger went to Paris on the international break but has also been in regular contact with Kroenke who is keen for him to stay and oversee a drastic rebuild at the Emirates.
Gunners boss Wenger has agreed a new two year deal but has NOT signed yet with the club insisting the final decision will be mutual."

At det eventuelt blir en to-årskontrakt og ikke en ettårskontrakt virker forsåvidt logisk sett fra mitt ståsted (jeg ønsker selvsagt ikke ny kontrakt), med det er ikke ny kontrakt eller lengden jeg reagerer på, men derimot to enkle ord i dette sitatet: "drastic rebuild".
Jeg sliter med å forstå at Wenger i det hele tatt kan foreta en såkalt "drastisk ombygging" av dette laget. Wengers faste frase i overgangsvinduene (sommer) er at han kommer til å handle hvis han finner den rette spilleren, men altfor ofte så har ikke denne "rette" spilleren vært å finne og dermed intet kjøp.
Han er også manageren som definerer en spiller som blir friskmeldt som en "ny spiller", i tillegg så har han hatt en overdreven tiltro til spillere som ikke leverer det de bør.
Min personlige definisjon av en "drastisk ombygging" er at en manager må kvitte seg med mye "daukjøtt" og være villig til å bruke midler (relativt store summer) på spillermarkedet. Begge de to punktene er noe som er utypisk for Wenger (igjen slik jeg ser det).

Men hvis Wenger nå overrasker og viser handlekraft både når det gjelder spillere inn og spillere ut, så gjenstår det å se om denne drastiske ombyggingen betyr at vi får en spillerstall som er tilpasset Wengers spillestil/taktikk, for er det en ting jeg ikke tror Wenger kommer til å gjøre så er det å tilpasse taktikk/spillestil til spillerstall

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Justeringer er primært organisering, organisering, organisering, motivasjon, motivasjon og fleksible spillemønstre. Før dette er på plass er spillerkjøp etc helt underordnet, for det blir bare same old med nye ansikter - slik det har vært gjentatte ganger allerede.

 

Hva vil gi størst sannsynlighet for noe slikt ..... ??

Hva tilsier egentlig sunn fornuft,?

 

Du har forstått det, og dette er det eneste som kan endre ting, vi kan hente inn hvem vi vil. Vi hadde Persie som bøttet inn mål, ble vel toppskårer en sesong hos oss også, vi klarte fremdeles ikke å ta noe seriegull eller viktig trofe.

Så vi kan hente akkurat de spillerne som man vil, det vil ikke endre på noe som helst, så lenge spillestil, trening, organisering er slik den er under Wenger. Det blir bare som å prøve akkurat det samme 13 gangen, og forvente et annet resultat. Det er noe patetisk over det.

Så nei jeg bryr meg ikke om hvilke spillere vi kjøper eller selger lenger, det betyr faktisk lite. Så lenge Wenger med sin stahet kjører akkurat den samme ineffektive naive spillestilen sin uansett.

Link to comment
Share on other sites

Justeringer er primært organisering, organisering, organisering, motivasjon, motivasjon og fleksible spillemønstre. Før dette er på plass er spillerkjøp etc helt underordnet, for det blir bare same old med nye ansikter - slik det har vært gjentatte ganger allerede.

 

Hva vil gi størst sannsynlighet for noe slikt ..... ??

Hva tilsier egentlig sunn fornuft,?

 

 

 

Du har forstått det, og dette er det eneste som kan endre ting, vi kan hente inn hvem vi vil. Vi hadde Persie som bøttet inn mål, ble vel toppskårer en sesong hos oss også, vi klarte fremdeles ikke å ta noe seriegull eller viktig trofe.

Så vi kan hente akkurat de spillerne som man vil, det vil ikke endre på noe som helst, så lenge spillestil, trening, organisering er slik den er under Wenger. Det blir bare som å prøve akkurat det samme 13 gangen, og forvente et annet resultat. Det er noe patetisk over det.

Så nei jeg bryr meg ikke om hvilke spillere vi kjøper eller selger lenger, det betyr faktisk lite. Så lenge Wenger med sin stahet kjører akkurat den samme ineffektive naive spillestilen sin uansett.

 

Hva tilsier egentlig sunn fornuft? Spør Sir J, og både han og 4evergunners skriver noen ord som jeg helt og holdent kan skrive 100% under på.

 

Paul Merson har vært ute med et utsagn som jeg også kan skrive under på "Arsene Wenger is becoming too arrogant for his own good. He's just doing what he wants and keeping everybody in the dark about his future".

Dette utsagnet gjelder da den beslutningen som Wenger selv påstår allerede er tatt og som skulle offentliggjøres snart, spørsmålet er selvsagt definisjonen av snart. Jeg vil samtidig påstå arrogansen til Wenger gjelder de fleste felt i hans styre og stell i klubben og selv om jeg absolutt tror at han har et følelsesmessig forhold til klubben, så vil jeg påstå at den nevnte arrogansen (ubevisst) fører til at han i praksis setter seg selv foran klubben.

 

Merson har videre skrevet: "I think he’s waiting for a big win so he can do it then.". Og jeg er helt på linje med dette. Jeg ser ikke bort fra at Wenger bare venter på et godt resultat som skal gjøre det "lettere" for fansen å svelge nyheten om en ny kontrakt. Og ovenfor noen vil en slik taktikk fungere, men ovenfor de fleste som ønsker et skifte så er dette bare nok et bevis på hvor fjernt fra virkeligheten Wenger er.

 

Noen få ord til fra Mersons penn (som jeg ikke skal kommentere på noen annen måte enn å si at jeg er enig):

"There’s a real arrogance about that. It feels like he is just mugging everybody off. And then he says talks are on hold with Alexis Sanchez and Mesut Ozil because it might distract the team.

“What about his own future? It’s a bit hypocritical. It’s not just Sanchez and Ozil anyway. The other players haven’t shown any heart either. The last couple of performances have been bordering on pathetic."

Link to comment
Share on other sites

Noen få ord til fra Mersons penn (som jeg ikke skal kommentere på noen annen måte enn å si at jeg er enig):

"There’s a real arrogance about that. It feels like he is just mugging everybody off. And then he says talks are on hold with Alexis Sanchez and Mesut Ozil because it might distract the team.

“What about his own future? It’s a bit hypocritical. It’s not just Sanchez and Ozil anyway. The other players haven’t shown any heart either. The last couple of performances have been bordering on pathetic."

For en gangs skyld har Merson et poeng.

 

Justeringer er primært organisering, organisering, organisering, motivasjon, motivasjon og fleksible spillemønstre. Før dette er på plass er spillerkjøp etc helt underordnet, for det blir bare same old med nye ansikter - slik det har vært gjentatte ganger allerede.

Agreed. Spillermaterialet bør være bra nok, vi får bare ingenting ut av det.

Vi bruker ikke noe særlige unge talenter om dagen, vi spiller ikke fin fotball, vi har ikke noen plan overhodet og vi vinner ikke fotballkamper.

Det er opp til manager og spillerne å gjenreise seg. Selvfølgelig hadde det vært fint med en eller to klassespillere inn, men jeg tror ikke det hadde løst noen ting.

Link to comment
Share on other sites

Fullstendig enig i det som blir tatt opp ovenfor hva gjelder justeringer og spillerkjøp.

Ifht Mersons ord om Wengers fremtid så er det også vanskelig å være uenig. - Hvis han allerede har bestemt seg, noe han sier han har, ja så hva i allverden venter man på..?

 

Her er, uten sammenligning, intervjuet til Norges nye landslagssjef etter gårsdagens kamp.

 

"... Da var det ikke et vinnerlag som var på banen. Jeg vet ikke hvorfor det var sånn. Det skyldtes nok en kombinasjon av flere årsaker, men det er mitt ansvar å sørge for at spillerne har rett holdning når de går på banen"

 

Dette er et type utsagn jeg etterlyser fra AW. Og nettopp noe så "enkelt" som holdninger er et av mine største ankepunkt mot Wengers fortsettelse. Ja, man har sine tvil ifht det taktiske m.m også iblant, men hvis holdningen og innstillingen til spillerene hadde vært jevnere og høyere, hadde resultatene også vært bedre. Det kan det være liten tvil om. For talent er det nok av. Og det er naturligvis Wenger sitt ansvar at ikke talentet i troppen ikke blir utnyttet bedre. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen : Før hadde han vinnerskaller og ledere som, ihvertfall tilsynelatende, på den tida gjorde den jobben for han. Det har vi ikke lenger og faller sammen som et korthus hver gang det virkelig gjelder.

Ledertyper og vinnerskallene er ikke erstattet og AW makter ikke å motivere sine håndplukkede lag til prestasjoner som gir resultateter. Kan ikke skjønne at neste år skal være noe annerledes, attpåtil med en fan-skare som er dypt splittet.. Skjønner det er tungt professor, men gi slipp

Link to comment
Share on other sites

Her er, uten sammenligning, intervjuet til Norges nye landslagssjef etter gårsdagens kamp.

 

"... Da var det ikke et vinnerlag som var på banen. Jeg vet ikke hvorfor det var sånn. Det skyldtes nok en kombinasjon av flere årsaker, men det er mitt ansvar å sørge for at spillerne har rett holdning når de går på banen"

 

Dette er et type utsagn jeg etterlyser fra AW. Og nettopp noe så "enkelt" som holdninger er et av mine største ankepunkt mot Wengers fortsettelse. Ja, man har sine tvil ifht det taktiske m.m også iblant, men hvis holdningen og innstillingen til spillerene hadde vært jevnere og høyere, hadde resultatene også vært bedre. Det kan det være liten tvil om. For talent er det nok av. Og det er naturligvis Wenger sitt ansvar at ikke talentet i troppen ikke blir utnyttet bedre. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen : Før hadde han vinnerskaller og ledere som, ihvertfall tilsynelatende, på den tida gjorde den jobben for han. Det har vi ikke lenger og faller sammen som et korthus hver gang det virkelig gjelder.

Ledertyper og vinnerskallene er ikke erstattet og AW makter ikke å motivere sine håndplukkede lag til prestasjoner som gir resultateter. Kan ikke skjønne at neste år skal være noe annerledes, attpåtil med en fan-skare som er dypt splittet.. Skjønner det er tungt professor, men gi slipp

Jeg savner også en større ærlighet fra Wenger når laget underpresterer. Det er ikke snakk om å "hudflette" enkeltspillere offentlig, men å komme med en litt mer edruelig vurdering av en kamp (noe Wenger faktisk gjør svært unntaksvis) istedet for en masse svada og bortforklaringer (som er det vanlige fra AW).

 

Jeg vet at det er enkelte (når jeg leser på nettet) som "forsvarer" AW med bl.a. at det er spillerne som svikter. Men etter å ha sittet i managerstolen i over tyve år og hatt bortimot full kontroll på den sportslige satsingen i det meste av den tiden, så er det AW som som har hentet de spillerne vi har, det er han som skal sørge for at de er klar til kamp både fysisk og psykisk. Jeg skal ikke gi han skylden når en enkeltspiller svikter i blant, det er noe som skjer i alle lag, men når laget så pass ofte svikter kollektivt da er det for lettvint å legge skylden på spillerne, da er det et tegn på at det er noe som er galt i kollektivet og her har manageren hovedansvaret.

Link to comment
Share on other sites

Wenger unngår spørsmålene on hans egen fremtid idag, kun svevende svar. Jeg misstenker klubben ikke ANER hva de skal finne på nå. De har satt seg i en situasjon der det kanskje ikke lenger holder å forlenge franskmannens kontrakt slik det har vært tidligere år. Jeg er redd vi nå ser en klubb som er totalt rådville, og som har en manager som nærmest selv tar besluttningene.

Link to comment
Share on other sites

Wenger unngår spørsmålene on hans egen fremtid idag, kun svevende svar. Jeg misstenker klubben ikke ANER hva de skal finne på nå. De har satt seg i en situasjon der det kanskje ikke lenger holder å forlenge franskmannens kontrakt slik det har vært tidligere år. Jeg er redd vi nå ser en klubb som er totalt rådville, og som har en manager som nærmest selv tar besluttningene.

Jeg er heller ikke helt overbevist om at Wenger har tatt sin endelige beslutning, selv om han påstår det motsatte. Jeg sitter med en følelse av at han vil vente en kamp eller tre fremover for å se hva laget kan prestere. En seier over City vil nok av mange i "Wenger-leiren" være beviset på at han er den rette og en slik seier vil nok føre til en rask uttalelse om at han blir to nye år. Hvis laget derimot ikke presterer mot hverken City på søndag eller West Ham på onsdag, da blir det vanskelig for han å "rettferdiggjøre" en ny kontrakt.

 

Jeg er ikke i tvil om at Wenger ønsker å forsette uansett resultater, men hvis det ikke skjer markante forbedringer på banen så spørs det om ikke også AW innser at nok er nok.

 

Når det gjelder klubben (Sir Chips, Kroenke, Gazidis m.fl.) så står jeg på min påstand om at den gjengen er så fotballfaglig inkompetente at de ikke innser situasjonen i klubben, og jeg er derfor ikke forbauset om de eventuelt ønsker å la AW forsette "okke som ".

Link to comment
Share on other sites

Arsenal Supporter Trust, som er en organisasjon bestående bl.a. av medlemmer som har noen få aksjer i Arsenal plc og andre supportere (medlemstall ca 1000) foretar med "jevne" mellomrom undersøkelser (blant sine medlemmer) vedrørende driften av Arsenal.

I 2015 hadde de en undersøkelse som gav en stor støtte til Wenger, men som i resten av "Arsenal-spheren" så har også stemningen endre seg der. Dere kan selv lese mer om dette via denne linken

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...