Jump to content

Arsene Wenger


vieira04

Har du tillit til Wenger?  

172 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Ja Wenger når skal avgjørelsen om din Arsenal fremtid komme?

Jeg håper virkelig avgjørelsen din er at din tid som Arsenalmanager er omme. Det er virkelig på tide at du gir slipp og overlater tøylene til en annen.

 

All respekt til deg, men du er ikke riktig mann til å føre Arsenal videre lenger.

Link to comment
Share on other sites

Problemet Arsenal setter seg i med å drive klubben slik er at en stor stor manager tilslutt ikke får hyllesten han fortjener når han går av. Dette kunne vært enkelt unngått ved å avklart spørsmålet mye tidligere i sesongen. Da ville fansen rettet kritikken mot spillerne som ikke vil blø for den avgående manageren.

 

Arsenal FC har gjort seg selv bjørnetjenester i mange år ved å ikke inse at alt har en slutt.

Link to comment
Share on other sites

Wenger ønsker å fortsette i jobben sin. Med livsverket sitt. Og han venter - og venter - på en passende anledning til å annonsere det. Etter en flott seiersrekke, for eksempel. Imens ruller ydmykelsene på. 5-1. 1-5. 3-1. 3-0. Her tapes det i øst og i West. Mot Puliser, Allardycer og Mazzarrier. I tillegg til alle de obligatoriske poengtapene i toppkampene, selvsagt. De hjelpeløse, sjanseløse tapene kommer tett som hagl.

 

Plutselig glemmer vi å ha kaptein, i en toppkamp mot Manchester City. Kort tid etter er Walcott kaptein. Det er jevngodt med ingen kaptein. Walcott er kontinuitetsspilleren i dagens Arsenal. Bildet på denne generasjonen. Rask. God når motstanderne er snille med ham, og holder seg på god avstand. Velstelt frisyre. Skadeutsatt. Av og til målfarlig. Men som regel svært usynlig. Og aldri med blod eller grønske på drakt og shorts.

 

Fansen har ingen ironi, ingen galgenhumor. Det er bare edder og galle nå. Det er merkelig at Wenger i det hele tatt tenker tanken på å fortsette dette. Samtidig er det ikke så rart at han ikke vil forlate klubben nettopp når situasjonen er slik. Kanskje kommer avgangen hans for sent uansett hva han gjør nå.

Link to comment
Share on other sites

I midten av mars så gikk Arsene Wenger ut og sa at han hadde bestemt seg om sin fremtid i Arsenal og at en offentliggjøring av dette var nært forestående. Nå er "nært forestående" forsåvidt et relativt begrep som kan tolkes vidt (hvis man vil).

 

Uansett om man ønsker en ny kontrakt for Wenger eller ikke, og hvis man skal tro på (tildels motsigende) "signaler" fra AW, Sir Chips og Ivan, så bør det ikke være vanskelig å innse at hele kontraksituasjonen begynner å ligne på en farse.
Om skylden ligger hos AW eller styret/Ivan skal jeg ikke ha noen mening om på dette tidspunktet, men jeg vil legge ved denne tweeten fra AST (Arsenal Supportes Trust) som jeg anser som en relativ seriøs forening.
HVIS vi skal tro denne tweeten (datert i dag 11/4) så er intet egentlig avgjort når det gjelder kontrakten. (dette kan selvsagt være spill for galleriet fra klubbens ledelse og at en kontrakt er klar)

 

AST @AST_arsenal
Follow
More

AST have spoken with Arsenal today. Still position that no contract on offer to Wenger. Mutual decision to be taken at end of season

Hvis man skal tolke ryktene (ikke verifiserte rykter) så er det kontraktsforhandlinger mellom klubben v/Ivan Gazidis og Wenger. Klubben skal vist nok ha et krav om endringer på "bakrommet", blant annet ryktes det om en "Sportsdirektør",
noe som vil frata Wenger en del av den makten han har. Dette skal Wenger, ifølge ryktene, ikke ha godtatt.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

En liten kommentar til om AW.

 

I min manglende tiltro til Wenger så har ett av mine hovedpunkter vært at jeg ikke har tiltro til at han vil klare å "snu skuta".

I den sammenheng så vil jeg ta med en liten "overskrift" fra nettstedet Daily Cannon som egentlig oppsummerer en av hovedårsakene til at jeg ønsker (og har lenge ønsket) et managerskifte.

After Arsenal’s latest humiliation, Arsene Wenger was adamant that he could turn things around, but the question has to be asked – if he can, why hasn’t he done it already?

Link to comment
Share on other sites

Trur Stan bestemmer. Klarer vi ikke 4 plass og klubben ikke tjener så mye penger så ryker Wenger. Kun penger som teller for Stan.

Jeg er så sikker på om Wenger ryker p.g.a. at vi havner utenfor topp fire, men det er mange rykter om at Ivan og også Kroenke jr. ønsker å gi Wenger litt mindre "frihet" i en ny kontrakt, d.v.s. at de ønsker at han skal måtte gi fra seg litt av makten når det gjelder det som ikke går på det rent sportslige (på banen/treningsfeltet). Ifølge de samme ryktene så er Wenger i utgangspunktet negativ til dette og det er (igjen ifølge ryktene) det største hinderet for en ny kontrakt.

 

Joda pengene teller så absolutt for Stan, men jeg tror samtidig at det sitter langt inne for han å "sparke" AW.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke vi skal belage oss på at vi nå har en trio bak. Dette sa Wenger selv.

"I don't know, I just felt that sometimes the team needs to believe in something new, something different, just to find a bit of confidence back," the boss told Arsenal Player after the 2-1 win.
"Overall I felt that it worked quite well today because we won the game.
"We had practiced on it before at some stage, (but) we like offensive football so this was a bit more defensive-minded for us.
"I feel overall it is not a long-term plan, but punctually it can work."

Ganske utrolig at han ikke ser at den offensive fotballen som har tydelig liker så godt ikke vinner oss kamper for tiden. Jeg tar gladlig imot mer defensiv trygghet enn den evinnlige balltrillinga med brudd imot gang etter gang. Tipper vi er rett tilbake til 4 bak mot city i helgen.
Link to comment
Share on other sites

Jeg tar gladlig imot mer defensiv trygghet enn den evinnlige balltrillinga med brudd imot gang etter gang. Tipper vi er rett tilbake til 4 bak mot city i helgen.

Balltrilling fungerte greit en stund det, men vi driver jo egentlig ikke med det lenger heller... Mindre posession, mindre spennende offensiv fotball og mindre poeng er den nye greia. Ja til 3/5 bak.

Link to comment
Share on other sites

 

Ganske utrolig at han ikke ser at den offensive fotballen som har tydelig liker så godt ikke vinner oss kamper for tiden. Jeg tar gladlig imot mer defensiv trygghet enn den evinnlige balltrillinga med brudd imot gang etter gang. Tipper vi er rett tilbake til 4 bak mot city i helgen.

 

 

Det er et gammel uttrykk som sier at "angrep er det beste forsvar", og det er en viss sannhet i det også i fotballen, MEN det betinger at det er et angrep som fungerer.

 

Ser vi på Arsenal så er det faktisk lenge siden vår offensive linje (angrepet) har fungert så godt at det fører til at "angrep er det beste forsvar".

For vår del så vil jeg heller snu om på dette uttrykket og si at "forsvar er vårt beste angrep", Nei, jeg mener ikke at laget skal legge seg i forsvar og satse på kontringer slik som svakere lag ofte må gjøre mot antatt sterkere motstandere. Det jeg mener med å snu på uttrykket, er at et lag som er trygge defensivt vil lettere ha sikkerheten til å slippe seg løs offensivt. Det er en stund siden Arsenallaget som helhet har vært trygge defensivt.

 

Alt har ikke vært "bare rævva" med Arsenal, hverken denne sesongen eller de foregående sesongene, og når laget synes å ha tro på seg selv så kan de virkelig imponere. Dessverre så har Arsenal blitt mer og mer forutsigbare på banen de siste sesongene, flere og flere managere (i "svakere lag") har funnet resepten på å knekke Arsenal både offensivt og defensivt.

Offensivt så har det de siste sesongene blitt for mye av stangingen sentralt mot et overbefolket motstanderforsvar, der vi får til lite. Defensivt så faller laget vårt alt for lett sammen når motstander blir aggressive og presser oss. Det er også litt merkelig at Arsenal av en eller annen grunn til tider fungerer bedre defensivt når "gode" lag presser oss kontra når det er"dårligere" lag som presser oss.

 

Uansett hvor mange nye (og bedre) spillere som eventuelt kommer inn i sommer, så er det viktigste for dette laget å kvitte seg med denne "forutsigbarheten", og ja for min del så er det da bare en løsning på problemet!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg fant denne bloggen fra Suburban Gooners på nettet og dens beskrivelse av Arsenalfotballen anno 2017 samsvarer godt med mine egne tanker.

 

Jeg har linket til hele bloggen ovenfor, men jeg tar også med et lite utdrag her:

 

What are we?

I don’t know. We’re not a short passing team who dominate possession and suffocate our opponents in to submission. We’re not a high press team that forces the opponents in to mistakes and naturally capitalises on them as a result. We’re not a team who can soak up pressure and lightning quick counter to catch teams off guard. We’re not a powerful team. We don’t seem to be physically more impressive than our opponents. We’re not direct enough to be a long ball team who wins knock downs.

We have no football identity at the moment. We can’t play to our strengths because we don’t know what those strengths are. We’ve chopped and changed so much that we don’t know how to beat teams ‘our way’. Wenger has always been lambasted because he never looked at opponents and only his team, but based on my untrained eyes right now I don’t even know if he’s looking at his own team right now. It’s not as if he has them on the training ground popping short passes amongst each other in five-a-side games, because if he is, you’d have to argue that they’re not paying attention. When I saw the third long ball along the line by the Ox in ten minutes to nobody, followed up by an aimless punt forward from Ramsey to where there was a red shirt nowhere to be found, it occurred to me that I don’t know what this Arsenal team stand for any more.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett Polljen, vi spiller ikke med en plan og ingen samhandling. Det har vært tendenser i hele år og som er påpekt av flere, undertegnede inkludert, i flere kamptråder. Dette er en stor del av grunnen til at jeg tror Wenger har mistet grepet og evner ikke å snu den negstive spiralen. Han er ikke motivert nok eller utbrent. Han har i hvert fall ikke den nødvendige driven til å snu det. Han har riktignok foretatt et formasjonsskifte de siste kampene, men det er mer i desperasjon enn noen god plan bak tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Japp, Wenger har selv uttalt at endringen er mer for syns skyld og for bare å endre noe, enn at det har så voldsomt mye for seg. Det er ikke noe direkte endring av spillestil eller lignende for han.

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer at det på veven nå og da kommer nye påstander om at Ivan/Styret har bestemt seg for å ansette en sportsdirektør uavhengig av hva Wenger måtte mene om det (hans skal visst nok være uenig i en slik ny stilling i klubben).

 

Jeg er egentlig ikke negativ til en sporsdirektør som kan avlaste vår manager (hvem det nå måtte være neste sesong) med en del arbeidsoppgaver som "distraherer" en managers fra hans viktigste oppgaver. Selvsagt så er det viktig at det er et klart skille mellom ansvarsområdenen til de to posisjonene og at det alltid skal være manageren som styrer den daglige sportlige delen av klubben.

 

Så er spørsmålet om en slik ny "støttefunksjon" vil gjøre at Wenger vil klare å skape et bedre lag neste sesong. Svaret mitt er at det er lite sannsynlig. Som jeg (og også andre ) har påpekt tidligere så underpresterer dagens Arsenaltropp, og her er vi på et område der en manager skal ha alt ansvar/makt (etter min mening). En sportsdirektør vil hjelpe godt på når det gjelder å følge markedet vedrørende nye spillere inn, men nye spillere vil i mindre grad hjelpe på det området der Wengers stahet og manglende fleksibilitet er det som hindrer en reell utvikling på banen.

 

Det er mulig at jeg tar feil, men på "kontinentet" (frankrike, spanie, italia og tyskland) så er vel det i de fleste klubber en sportsdirektør (eller noe liknende) og kanskje er det på tide å få inn noe sånt hos oss også.

 

Link to comment
Share on other sites

Det å ansette en sportsdirektør er iallefall et tegn på at man ser at ting ikke er helt slik som det burde. Om det er riktig vei å gå/grep å ta gjenstår å se, men positivt at noe gjøres uansett

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer at det på veven nå og da kommer nye påstander om at Ivan/Styret har bestemt seg for å ansette en sportsdirektør uavhengig av hva Wenger måtte mene om det (hans skal visst nok være uenig i en slik ny stilling i klubben).

 

Jeg er egentlig ikke negativ til en sporsdirektør som kan avlaste vår manager (hvem det nå måtte være neste sesong) med en del arbeidsoppgaver som "distraherer" en managers fra hans viktigste oppgaver. Selvsagt så er det viktig at det er et klart skille mellom ansvarsområdenen til de to posisjonene og at det alltid skal være manageren som styrer den daglige sportlige delen av klubben.

 

Så er spørsmålet om en slik ny "støttefunksjon" vil gjøre at Wenger vil klare å skape et bedre lag neste sesong. Svaret mitt er at det er lite sannsynlig. Som jeg (og også andre ) har påpekt tidligere så underpresterer dagens Arsenaltropp, og her er vi på et område der en manager skal ha alt ansvar/makt (etter min mening). En sportsdirektør vil hjelpe godt på når det gjelder å følge markedet vedrørende nye spillere inn, men nye spillere vil i mindre grad hjelpe på det området der Wengers stahet og manglende fleksibilitet er det som hindrer en reell utvikling på banen.

 

Det er mulig at jeg tar feil, men på "kontinentet" (frankrike, spanie, italia og tyskland) så er vel det i de fleste klubber en sportsdirektør (eller noe liknende) og kanskje er det på tide å få inn noe sånt hos oss også.

Tror Leonardo kunne vært et alternativ.. Stod for hentingen av Kaka, Thiago Silva og Pato i Milan.

Men samtidig er det ikke kun signeringene av spillere som kan bli verdensklasse som er jobben til en sportsdirektør.

En sportsdirektør vil være en STOR investering.

 

En sportsdirektør vil stå ansvarlig for å hjelpe klubben å sette en spillestil og en langsiktig plan uavhengig om det skulle komme et par managerbytter kvikt etter AW. En sportsdirektør vil kunne symbolisere en langsiktig strategi. Jo lengre AW blir, jo mindre klar blir den mindre langsiktige strategien. Har flere ganger vært innpå det som er overnevnt her; i år har vi ingen klar strategi og ettersom vi stadig vekk har beveget oss vekk fra posession-ballen har vi ingen fotballidentitet i stallen, kun gode spillere som ikke komplimenterer hverandre.

 

En sportsdirektør vil hjelpe å ta disse beslutningene og velge hvilke "egenproduserte spillere" det faktisk er verdt å samle på. (Har vi virkelig bruk for Wilshere, Gibbs og Wojciech, men IKKE Gnabry?)

Link to comment
Share on other sites

En sportsdirektør er sikkert ok, men får det spillerne til å løpe mer eller presse ut det siste lille i kamp? Jeg tviler..

Nei det er ingen grunn til å tro at en sportsdirektør får spillerne til å presse ut det siste lille i en kamp, men det er manageren som har ansvaret for dette ikke en sporsdirektør.

 

Det store spørsmålet slik jeg ser det er om en manager kan få et for stort ansvarsområde, slik at "logistikkansvar" stjeler noe av den tiden en manager bør bruke på det sportslige.

 

Jeg har ikke svaret, men det er en ansvardeling som det er verdt å vurdere.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Nei det er ingen grunn til å tro at en sportsdirektør får spillerne til å presse ut det siste lille i en kamp, men det er manageren som har ansvaret for dette ikke en sporsdirektør.

 

Det store spørsmålet slik jeg ser det er om en manager kan få et for stort ansvarsområde, slik at "logistikkansvar" stjeler noe av den tiden en manager bør bruke på det sportslige.

 

Jeg har ikke svaret, men det er en ansvardeling som det er verdt å vurdere.

Jeg mener all slik logikk bør gjøres av en sportsdirektør som kan sitte lenge så vi får langsiktige planer for klubben ETTER AW også.

Se på hva Utd har gjort etter Ferguson, managere hentet inn på navn, store spillere hentet inn på navn som blir solgt så snart etterfølgeren kan velge. Vi kan befinne oss i en liknende situasjon snart så er greit å ha på plass en mann som kan stå for sin filosofi og hente inn spille for dette så manager kun trenger å coache laget i riktig retning deretter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener all slik logikk bør gjøres av en sportsdirektør som kan sitte lenge så vi får langsiktige planer for klubben ETTER AW også.

Se på hva Utd har gjort etter Ferguson, managere hentet inn på navn, store spillere hentet inn på navn som blir solgt så snart etterfølgeren kan velge. Vi kan befinne oss i en liknende situasjon snart så er greit å ha på plass en mann som kan stå for sin filosofi og hente inn spille for dette så manager kun trenger å coache laget i riktig retning deretter.

Jeg er langt på vei enig med deg her.

 

I dagens fotball så er kanskje tiden over for den "allmektige" managerrollen.

I "gamle dager" så var klubbene så pass små (organisasjonsmessige) at det var greit med en Herbert Chapman som styrte med mye rundt klubben, og men anno 2017 så er klubbene nå noen store organisasjoner der det rett og slett ikke fungerer å ha en "manager" som skal styre hele organisasjonen etter sine egne ideer.

 

Som nevnt tidligere så har ikke jeg fasiten på hvordan dette skal organiseres, men dagens modell tror jeg er avleggs.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Jeg er langt på vei enig med deg her.

 

I dagens fotball så er kanskje tiden over for den "allmektige" managerrollen.

I "gamle dager" så var klubbene så pass små (organisasjonsmessige) at det var greit med en Herbert Chapman som styrte med mye rundt klubben, og men anno 2017 så er klubbene nå noen store organisasjoner der det rett og slett ikke fungerer å ha en "manager" som skal styre hele organisasjonen etter sine egne ideer.

 

Som nevnt tidligere så har ikke jeg fasiten på hvordan dette skal organiseres, men dagens modell tror jeg er avleggs.

Det tror jeg også. Se på Swansea... Når de spilte sitt spill og hadde mye ball var de vanskelige å slå og fikk gode tabellplasseringer uavhengig av manager. Spillestilen endret seg gradvis og det gjorde resultatene også...

 

Savner en identitet og følelsen av at alle i klubben drar i samme retning og en sportsdirektør kan være løsningen.

For et par år siden hadde vi en klar fotballfilosofi med mye ball, pasninger på markert mann som må bruke førstetouchen til å vende opp eller spille støtte og unge spillere som fikk sjansen. De siste sesongene har det vært få talenter som har tatt steget opp på A-laget og fått en del sjanser. Iwobi og Bellerin har klart det, mens Chambers og Holding har fått sjansen og gjort det greit, men med en gang det var tegn til svakheter i spillet har de blitt satt helt ut på siden.

 

Når man i tillegg skal gi to av de tre nye etablerte spillerne sjansen i kamp etter kamp uavhengig av form mens sistemann (Perez) ikke får sjansen i serien i det hele tatt er det noe galt. At AW ønsker å endre spillestil og slikt er helt greit, men han har en hel stab rundt seg som har jobbet FOR han (ikke med) lenge som sannsynligvis også tenker som han gjorde tidligere. Dette kan være forvirrende for spillerne igjen.

 

Med sterke personligheter som Adams, Vieira og Keown i stallen ville vi nok ikke havnet der vi er nå, men med de spillerne hadde AW også hatt noen å bryne seg på når han tar ut lag med spillere ute av form og nekter formspillerne en plass, noe som hadde hjulpet. Dessverre kommer jeg ikke på EN ordentlig leder i stallen vår pdd. Xhaka har vist seg å være en bikkje som bjeffer høyt, men hverken har disiplinen eller roen som en leder på banen trenger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den store snuoperasjonen som gav oss plasseringen klubben ønsket seg funket ikke i år.

Blir EL. Forventer store endringer i troppen, forhåpentligvis beholder vi de beste og kvitter oss med et par stallspillere og henter inn spillere med talent som kan overgå deres...

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...