Jump to content

15.02.12 AC Milan (B)


Umlaut

Recommended Posts

 

Ja det var det...

 

Kampen i kveld kan man ikke gjøre stort med, men som med de andre nederlagene bør det være verdifull læring fremover. Det er bare synd at det sjeldent er tilfelle i dagens Arsenal. Tror vi kommer til å slite enda mer mot Sunderland i helga med dette i bagasjen.

 

Så sier den arsenalske psyke ja, men det er håp om unntak fra regelen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 252
  • Created
  • Last Reply

 

 

Misunner deg, kan du gi meg formelen så jeg kan klare det samme? HAr titt og ofte prøvd de siste årene, men bestiller alltid kanalene igjen. Skulle ønske jeg aldri var fotballintressert, for akkurat nå virker det så totalt meningsløst å bruke alt for mye penger og tid av livet mitt på den søpla her...

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver her om bestilling av kanaler. For mitt vedkommende er det hensyn til familie, venner, samt at Arsenal ble nesten religion, og når man er kristen som jeg, er ikke det bra.

Link to comment
Share on other sites

Trist øyeblikk for oss Goonere. Kollektivt fungerte ingenting i dag og det virket som vi var minst én mann mindre. VI fikk aldri nok menn i boksen, og Milan så farlige ut i hvert eneste angrep. Milan var gode, men det var mer vi som gjorde dem gode. Boateng kommer aldri til å score et penere mål. Szczesny kan ikke klandres for det målet, andre spillere skal kunne rette opp i det dårlige utspillet. Andre målet gjenspeiler vært forsvarsspill i dag: På etterskudd og tafatt. Tredje målet er mer uheldige, kombinert med fin avslutning. Fjerde målet kunne Szczesny tatt. Straffen noe billig iogmed at Zlatan legger seg ned før det skjer noe særlig kontakt, men også unødvendig av Djourou å gå opp med hendene når Zlatan går inn i et rom som det ikke er lett å score fra. Ellers skaper Milan mange sjanser og kunne fint skapt mere. Vi har to store muligheter (to gode redninger av keeperen deres) + skulle hatt en straffe hvis man skal legge seg på samme nivå som straffen Zlatan fikk. VI kunne fort fått et noe ufortjent 3 - 2-resultat, selv om Milan var klart bedre enn oss i banespillet. Som alltid sliter vi når underlaget er dårlig. Vi kan ikke drive med balltrillingen vår på et sånt underlag. Bevegelsene er også nok en gang helt skrekkelige.

 

Er dette starten på nok en kollaps? Tidligere sesonger har vi kollapset når vi har kjempet om gullet. Nå har vi ikke råd til mange poengtap. Ironisk nok kan vi fortsatt karre oss til et trofé og en CL-plass og sådann ha den beste sesongen på 6 år, men jeg frykter nok en kollaps. Er det nå Arsenal endelig skal vise hva som lever i dem? Jeg er veldig spent på hvilke grep som blir gjort. Endringer må til!

Link to comment
Share on other sites

 

 

Vermaelen holder meget høy klasse som stopper, selv om også han kan ha dårlige enkeltkamper. Grusom faktisk..... Hvilke begreper blir brukt mot andre stoppere i klubben da....?

 

Lite å si om kampen, som ikke er sagt tidligere i tråden.

Mønsteret i spillesystemet er det samme. Lite direkte bevegelser med og uten ball fremover på kontringsmuligheter, som var kjennemerket til Wenger sin fotball i sine første fase i klubben. Hvorfor har han gått vekk ifra dette?

 

Balltrilling, stillestående fotball, og spillere som ikke trives i rollene i laget. Vi kan si hva vi vil, om at dette var et feilskjær.- Ser man resultatene fra januar 2011 til midten av februar 2012, så er det skremmende lavt nivå. Hvor lenge skal skipet synke, før det blir tatt affære?

 

Føles trist, det som har skjedd i klubben de siste 2-3årene.

Finnes det et annet ord enn grusomt for det Vermaelen drev med i dag? Han gjør feil på feil hele kampen, er fullstendig malplassert og gjør arbeidsforholdene til de rundt seg nesten umulige. Han mister hodet fullstendig under press og klarer verken å bryte foran, vinne dueller eller tette rom. Mål nr en og tre er 90% hans fordi han ikke er orientert.

Link to comment
Share on other sites

Klar tale fra Wenger etter kampen ihvertfall. Hadde håpet på noe skikkelig klassisk surmuling om banen...

 

Så var det det å gjøre noe med det, ja. Hvis han faktisk er "sjokkert", så er nok handling et stykke unna fortsatt. Er jeg redd.

 

Jeg visste at dette kom. At det går an! Som jeg har skrevet, bestemte jeg meg FØR sesongen, og FØR alle de gode spillerne ble solgt. Jeg har vært supporter leeeenge, inkludert midten av 90-tallet hvor det gikk svært dårlig, med tap mot PAOK i Europacupen som et lavdepunkt. I alle disse årene har jeg støttet laget i tykt og tynt. Nå har jeg derimot funnet at livet er så mye mer enn fotball. Hadde jeg gått over til et nytt lag osv, hadde du vært inne på noe, men slik det er nå er du ganske langt på viddene.

 

Hehe. Jeg er ikke på viddene i det hele tatt. Og jeg tviler ikke på at du har vært supporter lenge. Jeg skrev ganske enkelt at enhver står fritt til å gjøre som han/hun vil. Dette efter at du skrev: "Arsenals dårlige sesong har gjort det lettere enn antatt (å kutte ned dette greiene med Arsenal)." Tolk det som du vil.

 

Sånn. Jeg lar det være med det. Her skal ikke diskuteres person.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det et annet ord enn grusomt for det Vermaelen drev med i dag? Han gjør feil på feil hele kampen, er fullstendig malplassert og gjør arbeidsforholdene til de rundt seg nesten umulige. Han mister hodet fullstendig under press og klarer verken å bryte foran, vinne dueller eller tette rom. Mål nr en og tre er 90% hans fordi han ikke er orientert.

 

Idag ja, men det virket da som om dette var en mening som slett ikke handlet om denne kampen.....

 

"Vermaelen er grusom som stopper. Han er konsekvent feilplassert og det er umulig for de andre å samarbeide med ham. Akkurat samme tendenser som i fjor"

 

Det virker jo som du dømmer han som stopper på et generelt grunnlag, og ikke etter DENNE kampen.......

Idag var det mange spillere som ikke hadde dagen, og det var et maskineri som ikke hadde noe flyt, trygghet, eller vilje. Laget var på bærtur fra første spark, og det var ikke kun gressmatta som hadde skyld i dette. Og dra ut Vermaelen som "syndebukk" idag er noe rart, når det var f.eks et ledd foran som ikke vant dueller, ikke holdt sonene, ikke klarte å skape noe fremover, og ikke tok jobben bakover. Det var mange feil idag, og laget får ta skyld i dette med vår manager som la opp til sirkuset.

Link to comment
Share on other sites

Det som faktisk gjør mest vondt å tenke på, er at de siste årenes prestasjoner har gjort det lettere å legge skuffelsene bak seg siden det har vært så mange av dem. Hvor lenge skal dette fortsette før det faktisk blir gjort noen skikkelig grep?

Link to comment
Share on other sites

Det som kanskje er mest skuffende for min del er at vi ikke har noen plan. Hverken offensivt eller defensivt. (Ikke at det på noen som helst måte er overraskende). La meg utdype. Når andre store lag har bedritne dager dager på jobben og ikke får det til har de fleste i det minste et system "å falle tilbake på". Dvs at når ting ikke fungerer offensivt så vet man i ihvertfall oppgavene sine defensivt og at man her jobber sammen som et lag. Hos oss er det (ikke bare idag) fullstendig kaos !

 

I kamper som denne og bortekampen mot United (f.eks). Tøffe borteoppgjør. Når man stiller et lag som er dårligere enn motstanderen, hvorfor går det ikke da ann å være litt mer kynisk? Komprimere, stenge lukene og først og fremst fokusere på det defensive?

 

Jeg fatter det ikke

 

Edit: Rettelse. Det mest skuffende er nok mangelen på innsats og vinnervilje. Både på individuelt og lagmessig.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal var aldri med i denne kampen og dette ble verre enn jeg fryktet, men det gir nok en sann indikasjon på vårt nåværende nivå. Prestasjonene i PL underbygger det samme, selv om vi i øyeblikket faktisk ligger på 4. plassen ”vår”.

 

Vi kan detaljbortforklare alt vi orker, og noen klarer nok å overbevise seg selv denne gangen også. Jeg klarer ikke det. Er vi ærlige med oss selv har de faktiske prestasjonene, resultatene og våre egne øyne fortalt oss dette i lang, lang tid.

 

Dette er håpløst å komme seg ut av i returoppgjøret selv om det jo skal spilles. Manus sier nå at vi også ryker på lørdag. La oss håpe vi bryter den etablerte trenden i så måte, pluss at vi igjen klarer å slite oss inn på en fjerdeplass. Det gir oss et adskillig bedre fundament å bygge på til sommeren. Det forutsetter imidlertid at det er interesse for faktisk å bygge og ikke bare drive skadebegrensning. Det er en del år siden det var holdningen.

 

Jeg nevner ingen navn nå, for det er meningsløst. Dette handler først og fremst om klubben og de som styrer og steller der. Hva vil de med Arsenal FC? It’s time to wake up!

 

The verdict: https://docs.google....QUE&hl=no#gid=0

 

Her sier du alt som trenger å sies! + 1

 

My favorite : "Og noen greier nok å overbevise seg selv også denne gangen"

Link to comment
Share on other sites

Vi var sjokkerende dårlige, og verre enn 2 omgang mot Fulham som jeg til nå har vurdert som sesongverste (ja verre enn 8-2). Det er godt mulig det lå en god tanke bak oppstillingen på midbanen, men vi endte opp med Rambo, Arteta og Rosicky som stort sett løp i veien for hverandre og slo feilpasninger/mistet ballen. Men jeg tror ikke det hadde nyttet uansett oppstilling idag, da forsvaret var helt fraværende.

 

Vi skal nå spille de neste kampene uten Per og Koz mot stort sett topplag. Jeg må si jeg gruer meg til den neste måneden, og tror ikke vi kaprer særlig med poeng fremover med TV og Djourou i midten.

Link to comment
Share on other sites

Vel, ingen dårlige unnskyldninger fra Wenger ihvertfall.

 

Men jeg er stadig forundret over at han ikke tar grep å gjøre noe med å forbedre forsvarsspillet. Da snakker jeg ikke om spillerkjøp, men hva som skjer på trenerfeltet.

Virker ikke som han "gidder" å fokusere på det og sier ofte etter kamper at vi spiller bra når det fortsatt er mye skurr.

Vi ser hvor avkledd vi blir i enkelte av disse kampene mot våre argeste konkurrenter eller ute i Europa (som i kveld)

Jeg syns det blir værre og værre for hver sesong og det er skremmende.

 

Stabiliteten fra Fabulous four og forsvaret vi hadde i 03/04 er vi fryktelig langt unna desverre.

 

Synes det mangler like mye i det offensive, så lurer på om det er sånn at vi ikke fokuserer på en drit

Link to comment
Share on other sites

Vi var sjokkerende dårlige, og verre enn 2 omgang mot Fulham som jeg til nå har vurdert som sesongverste (ja verre enn 8-2).

 

Det er flere kamper å velge i BølerUlf, personlig mener jeg annen omgang borte mot Blackburn er årsverste. Men, miraklenes tid er ikke forbi. Vermaelen fikk meg til å savne Igor Stepanovs og det er et mirakel! Kan vi fortsatt slå ut Milan? Vel, så store mirakler tror jeg ikke på.

Link to comment
Share on other sites

Hele laget forsvarte seg dårlig, noe som gjorde jobben til forsvaret ekstra vanskelig. Hadde Milan gitt oss så mye rom som vi gav dem så hadde kampen sett helt anderledes ut. Hvorfor deres sentrale midtbane helt uforstyrret fikk ta ned ballen og fordele den etter eget ønske gang på gang er et stort mysterium. Vi var på halvdistanse i samfulle 90 minutter. I tillegg så sørget jo Gibbs/Rosicky for at vi hadde en ikke eksisterende venstreside da Rosicky konsekvent trekker inn i banen straks han passerte midtstreken, og Gibbs ble værende "hjemme" i stedet for å komme på overlapp for å holde en viss bredde i angrepet. Milan vant duellene og i motsetning til oss så var de hele tiden tett oppi motspiller. Det virket nesten som de hadde fler spillere på banen. En skammens dag og spiller vi slik mot Sunderland så kan vi kysse FA cupen farvel.

 

Mertesacker er jokeren i den kabalen som er Arsenals forsvar. Var ekstra tydelig igår

Link to comment
Share on other sites

det meste er allerede sagt. En avslørende forestilling av Arsenal, der alle feilene vi har påpekt i årevis kom brutalt til syne; statisk og fantasiløst offensivt (da hjelper det lite å stå å trille ball på motstanderens banehalvdel), og meningsløse balltap når laget er i ubalanse defensivt, noe som gav Milan haugevis med glimrende overgangsmuligheter. Og med glimrende individualister som Zlatan,Robinho og Boateng ble det jo nesten som å ta sukkertøy fra ungene. Pinlig! Nå må Wenger snart begynne å se seg selv og sitt lag. Og problemet er jo at oppturene virker som en sovepute, istedenfor noe å bygge videre på. Etter 7-1 mot Blackburn går de til denne kampen nesten som om de tror det skal bli like lett borte mot Milan. SÅ naive fremstår de som. Selv om oppturene viser at det er et stort potensiale, har dette laget en lang vei å gå, særlig taktisk og mentalt. Og med lagets mentale "record" og fjoråret friskt i minnet, er jeg nå redd at sesongen også raser sammen på de andre frontene etter denne smellen. Så skjøre virker dagens Arsenal-lag. De virker umulige å stole på.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på oss og andre storlag i europa er at de har stjerne spillere i hvert ledd, folk som kan avgjøre kamper helt aleine, dra forbi 2-3 mann og skape noe utav intet. Vi har kun ,1 Rvp. Vi seller unna det bedre vi har og erstatter det med light versjoner.Laget skriker etter noe kreativt på midten og noen vinger som presterer mer en , en gang i skudd året. Savnet etter Nasri, Cesc og Faktisk!!! Garn er enormt. MA 8 har ikke blitt den spilleren vi forventet, til det spiller han alt for dypt i banen, blir ikke nok assist til at vi kan kalle han noe som ligner på Cesc. Det defensive orker jeg ikke å gå nærmere inn på , det er noe fundamentalt gale over hele fjøla.Wenger er hellrt ikke den han engang var, deg gjennspeiler seg i bytter, overganger og han appelerer ikke tii publikum .

Link to comment
Share on other sites

Her tegnes et bilde av pasientens symptomer uten komme inn på medisineringen:

 

vil vel hevde at vedkommede langt på vei antyder hva som trengs av medisiner; noen som kan komme inn og organisere forsvaret. Nå flyr de jo nesten rundt som forvirrede høner, nesten uten plan. Spiller for spiller er jo ikke dette et dårlig forsvar; Sagna, Kos og Vermaelen er alle gode, men det er jo knapt noen samhandling. Tenk hvilken kontrast i forhold til Fab four, som kanskje besto av spillere med begrenset (teknisk) talent, men der alle hadde fotballintelligens langt over gjennomsnittet, og hvor forsvaret nesten fungerte som en "organisme", en symfoni i samhandlingens kunst! Og når laget gang på gang driver selvmordsfotball, og gir bort ballen unødvendig når de står høyt på banen, og er i ubalanse, har jo forsvaret i realiteten en umulig jobb med å demme opp for overgangene som kommer, særlig når man møter lag med spillere som er individuelt gode nok til å utnytte dette.

Link to comment
Share on other sites

I går var det faktisk flaut å se på tafattheten til Arsenallaget. Laget var totalt uten noen som helst fasong eller plan for verken offensivt eller defensivt spill. Vi har levert forferdelige kamper tidligere i år, men dette var for meg ett absolutt bunnivå.

Verst av alt virket det som absolutt ingen av våre spillere (ei heller Wenger) virket å bry seg særlig mye om ydmykelsen under kampen. Vermaelen som før har vært en hærfører og toppspillere fikk en dårlig Djourou til å glitre ved siden av seg. Rosicky leverer noe av det flaueste jeg har sett og Sagna så plutselig ut som Gunnar Halle på en dårlig dag. På toppen av det hele så Wenger fullstendig resignert og uinteressert ut på benken.

Det er godt mulig at Milan var gode i går, men ikke SÅ gode. Hva i all verden skjedde?

Link to comment
Share on other sites

Det som skuffer meg mest er at vi klarer å levere en så dårlig andre omgang etter at vi var så svake i første.

Man skal ikke få lov til å spille to slike omganger hvor ingen endring skjer, ingen innsats heves og ingen tar tak. Det gjelder både på banen og fra sidelinjen.

 

Mvh Kjellus,

med et lite comback på forumet da han trenger psykisk støtte etter den pinlige kampen i går.

Link to comment
Share on other sites

Hva som skjedde igår var skuffende. Det fantes ikke antydninger til samhandlinger i laget.

Virket som skolegutter som skulle ut i sin første store kamp.

Sagna og Vermaelan jar jeg knapt sett svakere. Problemet var at hele laget var svakt.

Ingen samhandling i noen av leddene, og ingen av spillerne tok tak i dette i går.

Savnet av en leder var meget merkbart.

Er Kos ute også nå mangler vi 2 av våre beste stoppere. Det kan bli tøft.

CL er vi ute av, nå gjenstår FA cup. Det kan bli tøft uten Kos og Per.

Honnør til Milan som Prince sa før kampen. Arsenal faller alltid igjennom når det gjelder.

Det skjedde ikke bare igår. Det har vært et synonym i de 6 siste sesongene.

Link to comment
Share on other sites

På toppen av det hele så Wenger fullstendig resignert og uinteressert ut på benken.

Det er godt mulig at Milan var gode i går, men ikke SÅ gode. Hva i all verden skjedde?

Synes du treffer ekstremt bra på denne, jeg satt med akkurat samme tanke i går etter kampen.

Milan var gode, men de er ikke så gode. Svensken fikk gjøre som han ville, mens det så ut som om Wenger prøvde å gjemme seg bort på benken.

Link to comment
Share on other sites

Det som er rart i denne kampen er statistikken, relativt jevnt:

Milan 4 - 0 Arsenal

5 Shots on Target 4

11 Shots off Target 3

5 Corners 6

76.4 Passing Success 83.3

42.8 Possession 57.2

 

De scoret på sine 3 første skudd, ett lykketrekk, en soleklar offside og et mål hvor Vermaelen sklir.

Det fjerde målet er jo en billig straffe, men dommeren har ikke sjangs til å se Zlatan sitt smarte triks.

 

Statistikken viser vel egentlig hvor mye balltrilling vi har uten å være kreative og hvor mye risiko vi spiller på og da vi mister ballen bak får vi en i fleisen.

Wenger har ingen plan B, og da har ikke spillerne det heller og bortsett fra RvP er det ingen som klarer å levere det lille ekstra på et jevnt nivå.

Link to comment
Share on other sites

vil vel hevde at vedkommede langt på vei antyder hva som trengs av medisiner; noen som kan komme inn og organisere forsvaret. Nå flyr de jo nesten rundt som forvirrede høner, nesten uten plan. Spiller for spiller er jo ikke dette et dårlig forsvar; Sagna, Kos og Vermaelen er alle gode, men det er jo knapt noen samhandling. Tenk hvilken kontrast i forhold til Fab four, som kanskje besto av spillere med begrenset (teknisk) talent, men der alle hadde fotballintelligens langt over gjennomsnittet, og hvor forsvaret nesten fungerte som en "organisme", en symfoni i samhandlingens kunst! Og når laget gang på gang driver selvmordsfotball, og gir bort ballen unødvendig når de står høyt på banen, og er i ubalanse, har jo forsvaret i realiteten en umulig jobb med å demme opp for overgangene som kommer, særlig når man møter lag med spillere som er individuelt gode nok til å utnytte dette.

 

Det er technicalitiene (nynorsk), spørsmålet (og dermed svaret) er "hvordan endre dette"? Q: Who, when and how? A: Someone else, early summer, change in philosophy and leadership.

 

Det som skuffer meg mest er at vi klarer å levere en så dårlig andre omgang etter at vi var så svake i første.

Man skal ikke få lov til å spille to slike omganger hvor ingen endring skjer, ingen innsats heves og ingen tar tak. Det gjelder både på banen og fra sidelinjen.

 

Mvh Kjellus,

med et lite comback på forumet da han trenger psykisk støtte etter den pinlige kampen i går.

 

Hei, Kjellus. Ja, her trengs det sterk medisin - både for oss selv og ikke minst for klubben vår.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått sovet på saken, tenkt meg om og vurdert det hele. Først og fremst kun et ord som beskriver gårsdagen: FLAUT!

 

Arsenal var grusomt dårlige i går, og det aller meste gikk galt. Når det er først dagen, så er det selvsagt symptomatisk at motstanderen treffer på absolutt alt. Ballen datt ned Milans vei omtrent hver eneste gang i går, og alt de gjorde gav suksess. Dette bygger selvtillit i løpet av kampen, mens Arsenal på sin side gjorde en haug med feil og fikk ødelagt selvtillit. Når så Milan får lov til å spille videre på en pasning som var klar offside, så blir det bare enda mer destruktivt.

 

I motsetning til mange andre så syntes jeg faktisk Wenger gjorde et godt grep til 2.omgang. Henry på topp med RVP og Ramsey bak gav oss mye mer offensive muligheter, men akkurat når laget skulle begynne å bygge selvtillit for 2.omgang så klarer selvsagt Rosicky å gjøre nok en feil samt at TV overhodet ikke hadde dagen sin. "Poff" null selvtillit igjen.

 

Hva kunne vært gjort anderledes?

 

1 Mer deffensiv plan fra starten av

 

Det lå så til de grader i kortene at Milan skulle gå ut i 100. Dette gjorde de mot Barcelona, og de var nødt til å gjøre det mot Arsenal. I tillegg visste vi at RvP kom til å pakket inn av meget gode forsvarere. Å starte med Rosicky på vingen var en katastrofe. Jeg mener helt klart at Arsenal burde startet med en 4-4-2 formasjon hvor Henry og RvP var på topp. Song/Arteta i midten med Walcott og AOC på hver sin kant. Dette ville ha demmet opp for Milan så utrolig mye bedre, samt at forsvaret hadde slitt mer med å ha kontroll på angriperne.

 

2. Mer kynisk i bakerste leddet.

 

Det ble altfor mye "kjæling" med ballen, og Milan presset bevisst på dette. Jo mer man mister ballen, eller føler seg stresset, jo mindre selvtillit får man. 2 av målene kom som følge av denne ballføringen som foregikk i forsvaret.

 

3. En mer patent dommer

 

Vi skulle hatt et straffe samt at et mål skulle aldri ha kommet. 3-1 er så til de grader bedre enn 4-0.

 

Som flere andre har sagt; Hvor er plan B eller C???

 

Nå må vi bare glemme hele denne kampen og fokusere på FA og PL. Det er egentlig like greit at vi er ute av CL, så slipper vi flere kamper enn nødvendig. Troppen er ikke god nok tli å vinne CL allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...