Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet januar 2012


49 unbeaten

Recommended Posts

Hva med: Podolski inn - Arshavin ut = 6 mill pund ut

 

Moussa Sow inn - Chamakh ut = 6 mill pund ut

 

Potet i forsvar inn - Squillachi ut = 7 mill pund ut

 

= 19 mill pund brukt

 

Burde vi ikke tatt oss råd til 3 forsterkninger for denne cirka-prisen slik situasjonen er,økonomisk krise eller ei?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 827
  • Created
  • Last Reply

Hva med: Podolski inn - Arshavin ut = 6 mill pund ut

 

Moussa Sow inn - Chamakh ut = 6 mill pund ut

 

Potet i forsvar inn - Squillachi ut = 7 mill pund ut

 

= 19 mill pund brukt

 

Burde vi ikke tatt oss råd til 3 forsterkninger for denne cirka-prisen slik situasjonen er,økonomisk krise eller ei?

Nå vet jeg ikke hvor mye Arshavin, Squillaci eller Chamakh har i lønn, men Arshavin er garantert den med mest av de tre. I tillegg til at han ikke presterer godt nok i sin venstre kantrolle er god nok grunn til å selge. Squillaci er for dårlig til å være 4. valg, men om han godtar å være 5.-6. valg kan det være greit å beholde han en stund til med tanke på skadeproblemene våre i forsvar.

Chamakh er heller ikke god nok til å starte kamper pr dags dato, men om han fortsetter å jobbe hardt ser jeg heller ingen grunn til å slippe ham enda.

 

André Ayew er også en spiller jeg godt kunne tenkt meg i klubben.

Link to comment
Share on other sites

 

Men hva hvis spilleren til 250 millioner ikke utgjør noen forskjell i forhold til plasseringen på tabellen? Hva om Wenger virkelig hadde slått på stortromma nå i januar, og hentet inn 2-3 virkelige klassespillere, svidd av en stor sum penger, og gjort fansen fornøyd, men resultatet hadde fortsatt blitt 5. plass. Hva da?

 

Da hadde vi hatt disse spillerne neste sesong og forhåpentligvis gjort en kanonsesong

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer når Silent Stan ser sitt imperium falme og han tømmer klubben for alt av verdier for å holde hodet over vann? Arsenal er ikke en veldedig organisasjon. Vi har tross alt en eier som først og fremst har seg og sitt å tenke på. Vi er en del av finansverdenen og et krakk vil koste oss dyrt. Det at vi har penger er bare en stor bonus for Stan

 

Om Kroenke fekk økonomiske problem, ville det ikkje vært like greit å selge klubben da, sidan me har langt større gjeld enn pengar på bok? Den største verdien av Arsenal ligg i stadionanlegget og annan eigedom, samt merkevara Arsenal.

Kroenke eig til saman fem klubbar innan ulike idrettar i USA, og han tener neppe grovt med pengar på nokon av dei. Hadde han vore interessert i avkastning hadde han investert i heilt andre ting enn idrett. Det kan sikkert seiast mykje om mannen, men eg er ikkje i tvil om at han gjer dette fordi han er genuint interessert i sport. For øvrig har Kroenke ein estimert formue, for det meste i eigedom, på over 3 milliardar dollar, og dei forsvinn ikkje over natta, krise eller ikkje.

 

Elles skal ein være veldig varsam med å tilleggje folk motiv dei sannsynligvis ikkje har. Han er vag på kva han vil med Arsenal, men har på ingen måte framstått som nokon blodsugar, og eg vil gjerne tru det beste om folk. Men for all del, folk må få drive på med meir eller mindre paranoide konspirasjonsteoriar om dei ynskjer det. Men ikkje vent å bli tatt seriøst.

Link to comment
Share on other sites

Mine tanker rundt hva som bør endres i spillerstallen til Arsenal frem til sesongstart 2012/13, og bare for å få sagt det med engang; dette er mine egne meninger som jeg står for.

 

I min verden skal Arsenal FC være synonymt med vinnere og trofésankere. Dette har jeg ikke sett mye av de senere årene, og færre blir det for hver sesong som går. Nå mener jeg tiden er inne for en opprydning i stallen før vi kommer så langt i bakleksa at stjernene ikke ser på oss som et attraktivt transfermål lengre. Det er ikke så alt for lenge siden stjernene i rundt om i verden gikk rundt i media og drømte om å få spille under selveste Arsene Wenger og i et Arsenal lag proppet av kvalitet. Etter Fa cup triumfen i 2005 og utbyggingen av vår nye storstue valgte klubben å endre mye av sin filosofi rundt driften av klubben. Akkurat hvordan dette foregikk vil jeg tro de fleste har oversikten over, så jeg går ikke nærmere inn på det her og nå. Og tatt i betraktning den filosofien har Wenger og Arsenal klart seg ganske godt med og fortsatt kjempe blant topp 4 i Premier League og deltakelse hvert år i Champions League samt finaler i Carling Cup og kvartfinaler i FA cupen. Ser ikke for meg mange andre managere som kunne klart det samme med de midlene og rammene…

 

Men som sagt så har klubben fått god kontroll over økonomien i disse dagene som resten av fotball-Europa har behov for sjeiker med en alt for stor pengebinge, og da mener jeg også tiden er inne for at steget kan tas tilbake mot toppen. Det er ikke de store utskiftingene som skal til, og man behøver ikke å legge klubben i en økonomisk ruin bare for å hente inn den kvaliteten som vi så sårt trenger. Tenker man litt lengre enn bare utgiftene til spillerkjøp og lønninger så vil en evt. forbedret posisjon på tabellen også gi større inntekt. Spranget mellom Champions League og Europa League er verdt nesten en klassespiller til 25 mill pund alene! Som en liten digresjon så har Real Madrids gigantkjøp av Cristiano Ronaldo blitt tjent igjen nesten bare på draktsalg og lignende, uten at jeg skal starte en diskusjon rundt dette i denne tråden.

Når jeg per dags dato tenker på topplagene i Europa så kommer man ikke unna Real Madrid, Barcelona, Manchester United og Manchester City, i tillegg lurer noen italienske og tyske lag bak der sammen med oss og Chelsea etc. Sammenligner man spillertroppene til disse lagene er det ganske utenkelig for oss å bruke de summene som er brukt på hver lagdel, men det finnes ”billigere” løsninger som kan føre oss dette steget nærmere. På grunn av denne 25 mannskvoten som Premier League opererer med kan ikke hvem som helst hentes inn uten at noen selges bort, og da er det greit å rydde bort dem som ikke har nivået eller rett og slett ikke er sulten nok på suksess lengre. Noen bør vi kanskje bli kvitt nå i januar, mens flesteparten bør byttes ut i sommer før fotball-EM starter opp.

 

Spillere ut:

  • Squillaci (selges fortløpende)
  • Djourou (selges i sommer)
  • Almunia og Fabianski (en i hvert vindu)
  • Arshavin (selges i sommer)
  • Chamakh (selges i sommer)
  • Park (selges i sommer om det ikke blir noen suksess i vår)

De tre beste alternativene vi har i dag på midtstopperplass kommer bare til å bli bedre om de får tid sammen, men alternativene bak er for dårlig og da spesielt Squillaci som er begrenset til kun midtstopperplass i forhold til Djourou som kan brukes på backplass (selv om det er et dårlig valg). Begge bør selges og da tenker jeg at Squillaci bør bort først for å gjøre plass til en anvendelig spiller (potet) som kan bekle flere posisjoner, og da synes jeg Jan Vertonghen bør være den perfekte spilleren siden han kan brukes som midtstopper, venstreback og som utfordrer til Song på midten. Når det kommer til Djourou så kan han få fortsette ut sesongen pga. av de store skadeproblemene vi har på backplassene denne sesongen, og fordi at jeg mener vi allerede har erstatteren under kontrakt i Kyle Bartley som for tiden er på låneopphold i Rangers. Fysisk sterk og går i krigen om nødvendig, kan i likhet med Vertonghen spille på midtbanen. Hvis det ikke er noen mulighet for å hente Vertonghen allerede nå i januarvinduet så bør en vurdere å hente inn en ren venstreback og da ser jeg flere nevner Lyons Cissokho uten at jeg kan skryte på meg kjennskap til spilleren.

 

En annen posisjon som vi stiller svært svekket på ved en evt. skade er keeperplass. For bak den ekstremt lovende Szczesny stiller vi med 3 svært så ustabile reserver i Almunia, Fabianski og Mannone. Akkurat noe navn på ny spiller har jeg ikke, men gjerne en rutinert ringrev som kan pushe polakken på treningene og gi de riktige rådene. Er farlig for utviklingen om Szczesny selv tar for lett på keepervalget, for jeg regner med han som alle oss andre ser at de nevnte ikke klarer å presse han noe nevneværdig.

 

Fremover på banen har vi etter salget av Fabregas og Nasri savnet den kreative sjelen, uten at skaden på Wilshere bidro noe positivt på akkurat dette stadiet. Ramsey er en meget lovende spiller, men at han alene skal stå for oppbyggingen av spillet i en rolle som ble formsydd Cesc er både feil og urettferdig ovenfor Ramsey selv. Arteta ble kjøpt inn i siste liten i høst, men er ikke den spilleren som utmerker seg fremover på banen og har det overblikket og tempoet i pasningspillet som skal til for å slå avgjørende pasninger kamp etter kamp. Men her kommer man til et dilemma; skal man fortsette å satse ungt og lovende med et kjøp av f. eks Mario Götze eller skal man velge rutine og sikkerhet i et kjøp av en Sneijder eller Schweinsteiger (helt sikkert feil skrevet)? Jeg personlig synes Götze virker voksen nok, og har fått lært mye i Borussia Dortmund de senere sesonger til at han skal kunne komme inn sammen med Ramsey for å stå bak de offensive bidragene. Da får vi to av fotballens mest talentfulle spillere i akkurat denne posisjonen som forhåpentligvis vil presse hverandre gode, i tillegg til at jeg ser på de store navnene som uaktuelle med tanke på Mancini og Mourinhos sjekkhefter.

 

Helt på topp hadde vi kanskje den beste spissen i verden i 2011 ved Robin van Persie, men bak denne ekstremt så skadeforfulgte spilleren kommer en liste navn som ikke engang Squillaci har problemer med å stoppe på trening. At vi bare har en skikkelig god spiss er nesten idioti av Wenger, og gjør alternativene for å endre formasjon og kampbilde vanskelig. Walcott er kanskje en spiller som kunne gjort en forskjell på topp, men får aldri sjansen. Chamakh får aldri benyttet sine beste ferdigheter som spiss for oss og da kan man bare selge han tilbake til Frankrike hvor han fortsatt vil være en trussel på hodet. Drømmespilleren til å ha på topp sammen med van Persie eller som enslig spiss må være teknisk god for å holde på ballen til midtbanen får flyttet etter, og han må ha den fysiske styrken for å vende unna Kompany, Vidic og mange av de andre sterke midtstopperne i ligaen. Disse spillerne er det ikke mange av og vil bli dyre i innkjøpspris, eksempler er Benzema og Higuain eller man kan gamble på at Newcastles Demba Ba fortsetter formen og kjøpe han for klausulprisen på 10 mill £.

 

Spillere inn:

  • Vertonghen
  • 2. valg som keeper
  • Bartley (tilbake fra lån i sommer)
  • Götze
  • Benzema, Higuain, Demba Ba

Tre spillere fra den øverste hyllen som kunne gått rett inn og forbedret laget samt et 2. valg/mentor på keeperplass og jeg er sikker på at laget ville fått et løft både prestasjonsmessig og poengmessig. Kan godt supplere med noen gode ”benkspillere”, men om vi hadde fått tak i disse så ville de som ble dyttet ut av laget fått en slik rolle som passer bedre for f. eks Walcott.

Link to comment
Share on other sites

Drømmesignering? Nja.. ville vært et godt kjøp for omtrent £10-12M. Grunnen til at jeg er skeptisk er at han har et kronisk kneproblem (legg merke til den meget spesielle løpestilen hans) noe som var hovedgrunnen til at Stoke City ikke ville kjøpe han.

 

Noe annet jeg er skeptisk til er målstatistikken hans over tid. Han har egentlig aldri vært en storscorer tidligere (men, han hadde et godt scoringssnitt for West Ham og brukbart i Tyskland) og har hittil kun spilt ca. 1 sesong i Premier League da han ankom West Ham i januar 2011. Dog på 31 kamper har han scoret 22 mål. Temmelig imponerende, men for alt vi vet så kan dette kun være en hinsides form han er i og etter det så scorer han kanskje 10 mål på 40 kamper.

 

£18M er altfor mye og det vet Wenger også. Han kommer ikke til å bryte overgangsrekorden til klubben på Demba Ba. Det kan jeg nærmest garantere.

Link to comment
Share on other sites

 

£18M er altfor mye og det vet Wenger også. Han kommer ikke til å bryte overgangsrekorden til klubben på Demba Ba. Det kan jeg nærmest garantere.

 

Du har nok rett i det. Det meldes neppe om flyvende griser med det første...

 

Men denne mye omtalte klausulen, som "hedersmannen" Harry røpet, kan vel være noe Wenger kan benytte seg av. Ikke at jeg tror på alt hva Redknapp sier, men dette er vel ikke avkreftet? Har en stygg følelse av at Demba Ba havner i N17. Det nøles sjelden der i gården...

Link to comment
Share on other sites

 

Om Kroenke fekk økonomiske problem, ville det ikkje vært like greit å selge klubben da, sidan me har langt større gjeld enn pengar på bok? Den største verdien av Arsenal ligg i stadionanlegget og annan eigedom, samt merkevara Arsenal.

Kroenke eig til saman fem klubbar innan ulike idrettar i USA, og han tener neppe grovt med pengar på nokon av dei. Hadde han vore interessert i avkastning hadde han investert i heilt andre ting enn idrett. Det kan sikkert seiast mykje om mannen, men eg er ikkje i tvil om at han gjer dette fordi han er genuint interessert i sport. For øvrig har Kroenke ein estimert formue, for det meste i eigedom, på over 3 milliardar dollar, og dei forsvinn ikkje over natta, krise eller ikkje.

 

Eller skal ein være veldig varsam med å tilleggje folk motiv dei sannsynligvis ikkje har. Han er vag på kva han vil med Arsenal, men har på ingen måte framstått som nokon blodsugar, og eg vil gjerne tru det beste om folk. Men for all del, folk må få drive på med meir eller mindre paranoide konspirasjonsteoriar om dei ynskjer det. Men ikkje vent å bli tatt seriøst.

Et utrolig godt innlegg! +1

Link to comment
Share on other sites

on Bacary Sagna (ankle) and Kieran Gibbs (groin)...

Both of them are about two to three weeks away.

 

on Carl Jenkinson (back)…

He is like Wilshere. He is back running but it will be a few weeks.

 

 

on Andre Santos (ankle)...

He is two months away. He is progressing well. We planned 12 weeks and he is on schedule.

 

Så trolig rundt en måned eller mer før vi ser Sagna, Gibbs og Jenkinson og samtidig er det et par uker til Wilshere er klar også, er snakk om at han selv vil rekke Milan kampen, men det får vi nå se på.

 

Hadde Wenger hentet inn f.eks. Cissokho tidlig i vinduet så ville han vært tilgjengelig med en gang. Istedet så ventet han på Gibbs og Sagna som han "trodde" ville være tilbake tidligere og atter en gang så driter han seg ut. Akkurat som med Vermaelen i fjor som ødela vanvittig mye. Great..

Link to comment
Share on other sites

on Bacary Sagna (ankle) and Kieran Gibbs (groin)...

Both of them are about two to three weeks away.

 

on Carl Jenkinson (back)…

He is like Wilshere. He is back running but it will be a few weeks.

 

 

on Andre Santos (ankle)...

He is two months away. He is progressing well. We planned 12 weeks and he is on schedule.

 

Så trolig rundt en måned eller mer før vi ser Sagna, Gibbs og Jenkinson og samtidig er det et par uker til Wilshere er klar også, er snakk om at han selv vil rekke Milan kampen, men det får vi nå se på.

 

Hadde Wenger hentet inn f.eks. Cissokho tidlig i vinduet så ville han vært tilgjengelig med en gang. Istedet så ventet han på Gibbs og Sagna som han "trodde" ville være tilbake tidligere og atter en gang så driter han seg ut. Akkurat som med Vermaelen i fjor som ødela vanvittig mye. Great..

 

Er jo gode nyheter dette! Ser frem til Sagna og Wilshere tilbake spesielt, og tror at ved å rotere Ramsey, Arteta, Wilshere på de to plassene vil gi de alle et løft pluss gi Wenger et alternativ fra benken

Link to comment
Share on other sites

Problemet ved det der er jo hele tida at det er en uke eller to til. Har jo lenge vært snakk om at Sagna kunne rekke United kampen, men så får vi plutselig vite at han er 2-3 uker unna. Gibbs hadde visstnok en sjanse til Aston Villa, men er fremdeles et godt stykke unna. Hele tida skjer dette så forundrer meg ikke om 2-3 uker så er de fortsatt et par uker unna.

Link to comment
Share on other sites

"Det blir for dumt å tape poeng fordi vi ikke har backer tilgjengelig "

 

- Sitat Wenger, et par dager før Fulham-kampen

 

Etter den kampen mistet vi også Coquelin. Hva har skjedd på overgangsfronten? NADA !

Hva har skjedd med poengfangsten? 6 poeng tapt ! Og nå skal vi opp mot United.....

 

Og det skjer år etter år... Nei, merker jeg blir deprimert av å tenke på det

Link to comment
Share on other sites

"Det blir for dumt å tape poeng fordi vi ikke har backer tilgjengelig "

 

- Sitat Wenger, et par dager før Fulham-kampen

 

Etter den kampen mistet vi også Coquelin. Hva har skjedd på overgangsfronten? NADA !

Hva har skjedd med poengfangsten? 6 poeng tapt ! Og nå skal vi opp mot United.....

 

Og det skjer år etter år... Nei, merker jeg blir deprimert av å tenke på det

 

Har vært deprimert i flere år nå! Hvem her inne som forsatt har troen på at Wenger får til noe som helst med dette laget?

Link to comment
Share on other sites

Problemet ved det der er jo hele tida at det er en uke eller to til. Har jo lenge vært snakk om at Sagna kunne rekke United kampen, men så får vi plutselig vite at han er 2-3 uker unna. Gibbs hadde visstnok en sjanse til Aston Villa, men er fremdeles et godt stykke unna. Hele tida skjer dette så forundrer meg ikke om 2-3 uker så er de fortsatt et par uker unna.

 

At Sagna skulle rekke Unitedkampen var vell ikke mer enn løse rykter? Vermaelen er vell uansett klar etter hva jeg har hørt, så vi klarer nok å stille opp med en ok forsvarsfirer, selv om jeg helst skulle sett våre backer var tilbake. Veldig positivt at vi snart har tilbake Sagna, Gibbs og Wilshere da. Gleder meg spesielt til å se Wilshere spille litt fotball igjen!

Link to comment
Share on other sites

Leser på forsiden: Ingen flere kjøp av Wenger.

 

Vel, dette er jo i såfall ingen bombe! Hadde vel trolig ikke kommet noen spillere selv om vi nærmest hadde fått de kastet etter oss. Da er det bare å stålsette seg frem mot neste overgangsvindu som forhåpentligvis har en annen manager ved roret, for dette er snart ikke liv laga. Dessverre!

Link to comment
Share on other sites

 

Har vært deprimert i flere år nå! Hvem her inne som forsatt har troen på at Wenger får til noe som helst med dette laget?

 

Tapapa tror det, i fullt alvor.

 

Jeg syns kritikken som Wenger får her på forumet er så urettferdig. Det virker som om det er opplest og vedtatt at ungdomsatsingen vår har vært mislykket. Jeg lurer virkelig på hva alternativet var hvis man ønsket at vi skulle flytte til en ny stadion? Vi har ikke vunnet noe siden den tid, men vi har oppnådd jevnt gode resultater, vært med i toppstriden, gått videre i CL hvert eneste år, hvert i finalen i CC og betalt ned store deler av vår gjeld.

 

Når klubben valgte å satse på ungdommen så var PL praktisk talt en duopol. Det var enten oss eller United som vant serien. Hvordan i granskauen skulle Wenger og styret forstå at det skulle komme en tidligere barnehjemsbarn og kommunist som i alder av 32 år hadde klart og tilrane seg mer penger enn flere land har i statsbudsjett og som var villig til å bruke helt usannsynslige summer for å vinne PL med sitt nykjøpte lag? Abramovich snudde veldig mye opp ned med sin ankomst og da hadde vi allerede bestemt oss for å bygge. Hva skulle klubben gjort, snudd, utsatt Emirates og kjøpt som gale for å henge med? Sannelig klarte vi det mirakelet å forbli et absolutt topplag og da dukker det plutselig opp en sjeik som er så rik at han får Abramovich til å se ut som en uteligger i forhold og som er villlig til å betale beløp som er så store at de er vanskelig å forstå intellektuelt. Det er ikke så lett å konkurrere under slike forhold.

 

Disse kan ikke fortsette slik i all evighet. Se på City og Mancini. Han sutrer over at han ikke får kjøpt inn nye spillere før han selger noen og mannen har hele to skadde spillere (ok, tre da. Tevez er skadet i hodet) og to som er i ACN. Det skyldes neppe at sjeiken har gått tom for penger, men at City faktisk må tilpasse seg FFF.

 

Jeg er ikke som Arshavin som mener at Wenger er feilfri. Jeg er ikke fornøyd med at han hentet inn en spiller som Mertesacker så seint, jeg har til tider vært misfornøyd med hans spillerdisposisjoner (Almunia hadde klippekort på laget) og en del andre ting. Allikevel så syns jeg han alt i alt gjør en fantastisk jobb.

 

Hilsen Tapapa som føler seg som Josef for tiden. Etter syv magre år kommer syv gode år, minst.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...