Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet januar 2012


49 unbeaten

Recommended Posts

Har sett av vi tidligere har startet tråder for å diskutere rundt de spillerne vi ønsker inn og ut av klubben, så jeg starter denne med min frustrasjon som rant over etter kveldens kamp.

 

Etter å ha observert Squillaci og Djourou i tiden etter sprekken mot Birmingham føler jeg virkelig at tiden er inne for utskiftinger i januarvinduet. Når førstnevnte har vist få tegn til førstelagskvalitet etter overgangen forrige sommer, og sveitseren har hatt ett mareritt av en formdupp det siste året kan man, rettelse; må man bare kvitte seg med dem og få inn noen som kan forbedre laget. Greit nok at de er 4. og 5. valg, men det får være måte på hvor mange feil man kan gjøre i de kampene man skal bevise sin plass verdig. Hvis det nå har seg slik at de spiller kamper uten noe stor betydning må det vell være bedre for Wenger å gi spilletid til talentene i klubben, slik som Miquel og Bartley. Jeg vil tenke meg at de to rutinerte kjeglene spiller ca 20-25 kamper hver sesong, og da kan nok det være like bra å spille hjemme i Arsenal som på utlån hos Rangers?

 

Når man tenker på skadesituasjonen vi historisk sett har hatt de siste 5 årene blir det tynt med Vermaelen, Koscielny og Mertesacker i midtforsvaret, og man kan umulig regne med Song siden han MÅ spille på midtbanen som anker. Hva skal man da gjøre? Kjøpe nye talenter som vil trenge tid til å tilpasse seg tempo og spillesystem, eller banke pengene på bordet og si ”vi vil ha Cahill”. Og da vil jeg ikke se noen pruting fordi vi kan få han 20 kroner billigere om vi venter til 30. januar. – Cahill er bare et eksempel på rutinert og PL erfaren spiller. Som vi ser ved Citys pengebruk er alle spillere til salgs bare pengeposen er stor nok, uten at jeg ønsker å følge i fotsporene deres på alt.

 

Spillere som ville kommet inn og forsterket laget fra første trening, og som jeg tror kan være tilgjengelige grunnet kort kontraktstid er; Cahill, Hummels, Vertonghen og Samba. Ut fra det jeg har lest med kontraktstid på disse spillerne, situasjonene i klubbene og spillernes egne ønsker kan alle være tilgjengelig for under 150 mill. Cahill med et halvt år igjen kontrakten, Samba med et ønske om å forlate Blackburn tidligere, Vertonghen hadde et intervju i Nederland hvor han uttrykte ønske om gjenforening med Vermaelen og Hummels som har halvannet år igjen av kontrakten og i tyske medier har ytret ønske om Premier League spill et sted i karrieren. Av disse blir nok Cahill billigst (8-9 mill £ og ca 150 for Vertonghen/Hummels).

 

Jeg kan ikke si nervene blir bedre før kampene når Djourou eller Squillaci står oppført på lagoppstillingen, og det vil dem være frem til arbeidsgiveren ikke heter Arsenal lengre. Ellers kan jeg gi en ekstra grunn til min kjærlighet for Vertonghen siden han er like solid som venstreback og defensiv midtbane, en potet som alle klubber burde ha i troppen.

 

Kommer tilbake senere for å diskutere keeperplassen bak Szczesny, siden jeg vet jeg ikke klarer å forholde meg saklig etter dagens opptreden av Fabianski og Mannone.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 827
  • Created
  • Last Reply

Jeg vet Djorou har hatt en formdupp i det siste, men han er ikke så gammel at han ikke kan forbedre seg mye. men squillaci er det ikke håp for, han har ikke spilt en bra kamp enda i trøya vår.

i Keeper-situasjonen så trenger vi 2 bra keepere og 1 som kan komme inn i kriser. Vito Mannone kan være en keeper i kriser om ett år eller 2. men vi trenger en verdensklasse keeper som står. Shezz kommer til å bli kjempe bra men synes han burde ha en keeper å strekke seg etter og da kan selge fabianski til championship. . .

 

Fremover på banen har vi en kjempespennende midtbane, med Song/Frimpong som anker og våre spennende offensiv midtbane spillere..

om vi skulle hatt den beste januar-vinduet mulig så ville jeg ha kjøpt en keeper, solgt squilacci og hentet hjem bartley. for så og kjøpt en ordentlig spiss. ikke park. ikke chamack. en spiss som kan komme å bryte rett inn i startelleveren så vi må spille med 2 spisser.

Link to comment
Share on other sites

Da lurer jeg litt på hva du mener med i det siste? Djourou har hatt en formkurve som peker bratt nedover i 1 år nå, og det er lite som tyder på at han har klart å få orden på det sålangt av sesongen. Han er ikke gammel, men selv om han er bare 24 år så debuterte han for oss så langt tilbake som i 2004/05 i Carling Cupen med to kamper. Han har riktig nok vært skadeforfulgt, men står nå med 110 kamper for oss så man kan ikke si han vil bli mye bedre bare fordi han blir her litt til. Jeg vet han virket som en forsvarskjempe på høstsesongen ifjor, men det kommer som følge av at hele laget var i en flytsone og presset bakover på banen var mindre og hans prestasjoner ble ikke like synlige som etter nyttår. Jeg kommer aldri til å bue på han så lenge han står oppført med Arsenal FC på lønnsslippen, men jeg kommer heller ikke til å bruke mer energi på å diskutere han.

 

Når det kommer til keepersituasjonen tror jeg et kjøp av en ny keeper som skal ta plassen fra Szczesny vil skade utviklingen hans mer enn hva vi vinner på det. Han har etablert seg som en av ligaens beste og mest stabile keepere, og jeg ser ikke hvilke som kan komme inn og ta hans plass bare for et par sesonger uten at lommeboken vidåpnes. Fabianski viste forrige sesong sin styrke etter flere kamper på rad med rundens redninger, og jeg tror han med en bedre forsvarsmur foran seg enn hva vi så mot Olympiakos vil føle seg tryggere og fungere greit som 2. valg i mål. Mannone derimot kan man bare kvitte seg med, for utenom kampen mot Fulham har han ikke vist tegn til å forsvare en plass i stallen. Nå virker det på meg som om Almunia ikke finner noen ny arbeidsgiver og er villig til å være i Arsenal som reserve, og det er godt nok for meg. Man skal ikke bare tenke på hans mange feil, men også hva han kan bidra med på treningsfeltet og motivator/trener for polakkene. Han har tross alt mye erfaring på høyeste nivå, og vil om nødvendig gjøre en god jobb når skadene på de foran han i rekken kommer (bank i bordet).

 

Derfor mener jeg vi ikke behøver å kjøpe noen ny keeper, men heller selge Mannone, Djourou og Squillaci, hentet hjem Bartley fra lån og inn med Vertonghen som kan spille i Songs posisjon under afrikamesterskapet eller i forsvarsrekken. Fremover på banen synes jeg det ser greit ut, men blir ikke lei meg om vi skaffer en spiss fra "nivå 2". Med dette mener jeg nivå 1 er RvP, Messi, Ronaldo, Rooney, Aguero etc, mens nivå 2 blir Podolski, Pato, Cavani; spillere som er bedre enn Chamakh og Park og vil gi van Persie avlastning/konkurranse på topp.

Link to comment
Share on other sites

Drømmescenario: En "gammel" venstreback og høyreback kommer inn som cover for Santos og Sagna. Begge er rundt 30 år gamle og forholdsvis billige. Hvem det nå skal være har jeg absolutt ikke peiling på, men jeg er temmelig sikker på at speiderteamet til Wenger hadde klart å finne noen.

 

Andrey Arshavin blir solgt og Mario Götze kommer inn som direkte erstatter. Ikke akkurat noe sjokk den her.

 

Emmanuel Frimpong forsvinner på lån til enten Wolverhampton eller Bolton hvor han får spille mye.

 

Marouane Chamakh blir solgt og vi henter Moussa Sow/Marco Reus/Lukas Podolski.

 

 

Mest sannsynligvis skjer ingenting annet enn at Frimpong kanskje blir sendt på lån, men såfremt bare 1 av de 4 spillerene jeg ønsker inn skjer så skal jeg si meg forholdsvis fornøyd..

Link to comment
Share on other sites

Føler flere her lever i en "FM-verden." Det som skjer over et par tastetrykk ifra PCen er langt ifra virkeligheten. Greit nok at dere ønsker dere alle disse spillerene, men og kreve eller forvente at dette skjer er skumle saker. Wenger og Arsenal har en sunn økonomiplan, og vil også opprettholde dette framover. Tror det skal mye til for å få Götze og Hazard over til den rødlige delen av nord-London!

Link to comment
Share on other sites

Føler flere her lever i en "FM-verden." Det som skjer over et par tastetrykk ifra PCen er langt ifra virkeligheten. Greit nok at dere ønsker dere alle disse spillerene, men og kreve eller forvente at dette skjer er skumle saker. Wenger og Arsenal har en sunn økonomiplan, og vil også opprettholde dette framover. Tror det skal mye til for å få Götze og Hazard over til den rødlige delen av nord-London!

 

Vel faktum er at Arsenal faktisk er ufattelig hyppe på både Hazard og Götze, men Hazard interessen er vel temmelig useriøs nå som prislappen er skyhøy. Når det gjelder Götze så har han vel blitt speidet av Arsenal i minst 2-3 år nå og vi har "visstnok" tidligere lagt inn bud på Götze som ble avslått.

 

Nå har derimot Dortmund blitt slått ut av Champions League, men ligger allikevel på andreplass (1 poeng bak Bayern München) i Bundesliga. Såfremt ikke Götze selv forteller Dortmund ledelsen at han ønsker seg vekk i januar så tviler jeg sterkt på at han kommer til oss i vinter såfremt vi ikke legger inn et kjempebud (og hvor sannsynlig er det?).

 

Jeg har absolutt ingen FM tanker her, det er kun som jeg sier et drømmescenario at en spiss og Götze kommer inn. En erfaren og billig venstreback og høyreback derimot burde være fullstendig realistisk og egentlig ufattelig nødvendig mtp. at vi egentlig i realiteten har 1 venstreback som tilsynelatende kan holde seg skadefri over et par måneder. Mens på høyrebacken er Jenkinson for ung og uformet til at han burde være backup for Sagna allerede.

Link to comment
Share on other sites

Jenkinson har allerede vist at han er en glitrende back-up for Sagna. Synd han har slitt med skadet i år.

 

Seriøst? Han har gode innlegg og er til tider forholdsvis god defensivt, men totalt sett har han hatt én skikkelig god kamp for oss og burde aldri ha et såpass stort ansvar som det å fylle tomrommet i Sagna sitt fravær først om forhåpentligvis et par år.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Spurs jakter Jan Vertonghen for £10M. Her har vi en internasjonal midtstopper, back og defensiv midtbane i en og samme spiller. Kaptein på Ajax. It's another no brainer, Arsene (du er manager for Arsenal FC og ikke for enkeltspillere i stallen).

 

Hadde vært et godt kjøp ja. Pluss at han faktisk har uttalt seg om at han kunne tenke seg å spille sammen med Vermaelen i Arsenal også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper Wenger selger et par spillere (kanskje Almunia og Squillaci) og kjøper èn ny nærmest på overtid på deadline day :D

 

Så lenge det kjøpet viser seg å være like bra som det Arteta har vært så klager jeg ikke på lang sikt, men det er forbanna irriterende at kjøp som det ikke kan komme tidlig i vinduet :P

Link to comment
Share on other sites

Det ble vel ikke noe mindre tydelig i går at vi trenger en spiss til som vet hvor målet skal stå. Gjerne en som kan fylle skoene til Gervinho på kanten under AM. Har sett at mange ønsker seg Podolski. Jeg er svært usikker på om han klarer å få ut sitt potensiale i Arsenal. Har hans innsats for Bayern friskt i minne. Hva med Wagner Love?

Link to comment
Share on other sites

Syntes Henry holder et høyere nivå enn Chamakh og Park (og jeg har vel annonsert for at jeg virkelig ønsker Henry tilbake) så det er vel ikke noe sjokk for at jeg støtter den der :P

 

Henry inn i januar hadde vært herlig, men det største håpet mitt er Mario Götze. Dog ligger vel prislappen på rundt £30M så det er temmelig urealistisk sånn sett. Dog håper jeg på Henry (eller en annen spiss) samt en spiller som gjerne kan spille både høyreback og venstreback.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt når serien begynner igjen i USA, men den starter vel såpass sent at Gervinho er tilbake før vi eventuelt må sende Henry tilbake. Han kan vel heller ikke prestere så mye verre enn Arshavin. Jeg tror også han kommer til å gi alt han har igjen i sin litt aldrende kropp, for det er vel ingen tvil om at han elsker Arsenal.

 

EDIT: Der brast drømmen om å se Henry spille på Emirates: http://www.skysports.com/story/0,19528,12876_7370563,00.html

 

Hater forsåvidt at det kommer så mange rykter om Götze, rett og slett fordi jeg får forventninger til at han kommer inn i januar. Forsåvidt ganske urealistisk som du sier, men vi vil da fortsatt gå ganske kraftig i pluss dette året om vi bruker £30M. En slik signering vil kanskje også gjøre at vi klarer å holde på Robin? Om vi mister en spiller som Robin, vil det koste oss langt mer enn £30M å erstatte han direkte. For meg blir det en slags pakkeløsning med Robin + Götze for prisen av sistnevnte. Selvfølgelig ingen garantier for at denne 19årige tyskeren er nok til å holde på vår topscorer. Jeg klarer ikke se at Wenger kjøper så veldig mye mer enn en spiller i januar-vinduet, så derfor håper jeg på SuperMario #3. Har nok lite trua på både Mario og Poldi.

 

En spiller som kan spille på begge backer hadde vært fint, men hvilke spillere kunne det vært? En spiller som Santon hadde vært spennende, men jeg tviler på at Newcastle er villige til å slippe han. Han er ung, men det er sikkert en grunn til at han ikke fikk mange kamper for Inter, og svært få for Newcastle. Personlig mener jeg at en venstreback burde bli høyere prioritert enn en høyreback. Vi har kun en venstreback, for Gibbs er jo bare skadet. Leste et sted at Lyon er i temmelig grei økonomisk "krise" for øyeblikket, men det kan jo ha blitt delvis reddet av "mirakelet" i Zagreb. Dersom den ikke er reddet, er det jo muligheter for at de er nødt til å la noen spillere dra. Isåfall er Aly Cissokho en spiller jeg har ønsket meg lenge. Det ville selvfølgelig "drept" Gibbs, men sålenge han ikke greier å holde seg skadefri, så har vi bare en venstreback. Tror heller ikke denne franskmannen med dårlige tenner (ifølge Milan) ville blitt veldig dyr.

 

http://www.insidefut...ale-need/51284/

http://www.goal.com/...mpique-lyonnais

 

Kanskje ikke de mest pålitelige kildene, men jeg vil tro det er noe i det.

Link to comment
Share on other sites

Henry har vel akkurat gjennomført en grei/middels sesong i USA, i en liga som er under nivået i TIPPELIGAEN, aldri i livet om den gamle kroppen hans hadde vært i stand til å tilpasse seg Premier League-fotballen igjen. Han har selv sagt at tempoet antakeligvis hadde blitt for voldsomt for han, og ingen kjenner vel Thierry Henry sin kropp bedre enn han seg.

 

Ser ikke helt hva han kunne bidratt med. Se på de kvalitetene Robin van Persie har i en skreddersydd rolle på topp for oss for øyeblikket. Henry ala 2011 har ikke mange av dem igjen.

 

Ville vært en latterlig signering, og kunne på mange måter ødelagt den statusen han har opparbeidet seg i klubben. Noen ganger gjelder det å si at nok er nok, og Henry takka for seg i 2007. Etter det har han bare gått nedover.

Link to comment
Share on other sites

Nå som Santos skal under kniven og er ute i 3 måneder mens Gibbs har en skremmende skadehistorikk, ønsker jeg Vertonghen mer enn noensinne før! Ser ikke hvilken spiller ellers som leverer på et såpass høyt nivå hver uke, samtidig som han er en skikkelig potet og blir brukt der skadesituasjonen er verst.

Link to comment
Share on other sites

En venstreback trengs sårt nå som Santos også er ute. En etablert spiller på lån hadde vel vært optimalt her. Synes Jenkinson har klart seg ganske bra på høyrebacken, og med en Koscielny som tredjevalg her burde venstresiden prioriteres. Hva offensive spillere angår holder det med et adekvat alternativ til Van Persie. Podolski hadde ikke vært dumt, selv om det er et sjansespill mtp prestasjonene fra Bayern. Håper ikke vi selger Chamack. Synes han har komt seg de siste kampene, og får unødvendig mye hets.

 

Ved mindre halve laget blir skadd før deadline ser jeg ikke andre realistiske overganger for denne gang. Vi mister riktignok Gervinho til afrikamesterskapet, men satser på at Benayoun og Arshavin skjerper seg ytterligere til dess. Bak dem igjen har vi spillesultne Ox og Ryo som gjerne vil vise seg fram, og som raskt kan imponere.

Link to comment
Share on other sites

Det er seriøst helt krise om vi ikke kjøper en venstreback fortest mulig i januar. Vedder på at Wenger heller gambler på Gibbs som holder seg skadefri fra 3 januar til 29 hvor han atter en gang blir skadet og vi må bruke en av Premier Leagues beste midtstoppere på venstrebacken til april.

 

Ellers er det også skremmende å tenke på at når Gervinho forsvinner til ACN så har vi en Arshavin som er TOTALT ute av det og egentlig ikke burde spille på kanten i det hele tatt som eneste ordentlige erstatter. Når man også tar med at Walcott som regel får en langtidsskade på dette tidspunktet så er det dette noe vi virkelig burde prioritere minst like høyt som en ny venstreback.

 

Når det gjelder en kantspiller så er det vel Götze og Podolski som er de heiteste objektene, men hvis vi skal kjøpe en av de ville jeg heller gått for Götze. Podolski koster visstnok £20M mens Götze ligger på £25-30M. Når det gjelder venstrebacken hadde det beste kjøpet vært Jan Vertonghen, men hvis vi skal få inn en ren venstreback så må jeg virkelig si at jeg har sansen for Rubin Kazan's venstreback Cristian Ansaldi.

Link to comment
Share on other sites

En av Vertonghens største fordeler er vel at han kan spille så og si overalt. Foretrekker faktisk heller Cissokho :)

 

Venstreback, midtstopper, DM og CM til nød. Jaggu ikke dårlig det. Aly Cissokho er ei heller ikke noe dårlig alternativ nei ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...