Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet januar 2012


49 unbeaten

Recommended Posts

Hodet har vel løsnet over tid tenker jeg :) Hva har Wenger tilført klubben de 5 siste sesongene egentlig? Han har stanget videre med prosjektet sitt,vi spilte nest best fotball i Europa en stund etter Barcelona men etter kort tid viste alle hvordan de skulle demme opp for "The Arsenal Way"! Nå per dags dato finnes det ikke variasjon i spillet.Nøkkelspillere forlater oss for manglende ambisjoner og vi er i ferd med å havne utenfor topp 4.De 5 neste kampene kommer til å bety mye for årets sesong,4 av de er knalltøffe! Kunne ønske Wenger kunne gjort noe uvanlig å tenkt seg frem til en mer varierende spillestil! Av og til benytte 4-4-2 ut i fra hvilke lag vi møter.Av og til bruke Chamakh/Walcott sammen med RVP på topp for å spille med oppspillspunkt/innlegg(Chamakh) eller gjennombruddshissighet(Walcott)..Kvitte seg med spillere som ikke holder nivået eller ikke viser innsats,Arhavin og Djourou er milevis unna! Hent et par klassespillere nå og gi Chamberlain,Yennaris,Coquellin,Frimpong etc mere spilltid. Vi kan klare 4 plassen hvis Wenger gjør de rette grepene folkens,men jeg frykter han fortsetter i samme sporet..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 827
  • Created
  • Last Reply

Denne kommentaren syns jeg ikke han har fortjent. Wenger er riktignok ikke en kløpper på overgangsmarkedet, men jeg ser da tydelig at du har Arteta som avatar. Det var Ox om skapte for oss i går og Mertesacker reddet oss for en baklengs på streken. Gervinho har vært en av våre viktigste offensive bidragsytere denne sesongen. Alle ble hentet i foregående vindu sammen med Santos, som har gjort en god figur og Bønna som reddet 3 poeng mot Aston Villa. Ting kunne vært gjort bedre i sommer, for all del, men det er da ikke grunn til å miste hodet totalt 5 måneder senere?

Wenger har vært genierklært for sin jobb på overgangsmarkedet. Men tide har gått fra han. Tviholder på at han skal gjøre gode kjøp og ikke lenger bare blant de yngste spillerne. Andre lag handler på en annen måte, ved hele tiden kjøpe de beste. Dette skaper en større avstand til oss. Vi kan ikke spare oss til suksess i moderne fotball.

Link to comment
Share on other sites

Hvem er de andre lagene som handler på en annen måte?De som handler dyre kvalitets spillere idag er stort sett chelsea og city,og som vi alle vet så kan ikke normale klubber konkurere mot disse.

Så har vi liverpool som handler dyre spillere som er helt middelmådig.Vist vi ser på hva som har skjedd i overgangsvinduet iløpet av januar så er det vel ganske så klart at alle klubber er forsiktige nå,det

er stor usikkerhet rundt økonomien i europa,å 2012 blir ikke et bedre år enn 2011.

tipper mange klubber blir å merke at folk tusler rundt å ikke har jobb,å man bruker ikke pengene på dyre fotball billetter når man holder på å miste hus og hjem.

Jeg har ingen forhåpninger om at vi skal klare å vinne ligaen på noen år,er lenge siden jeg hadde trua på det,og grunnen er kapitalen til bla chelsea og city,det er slik jeg ser det en nesten umulig oppgave å skulle konkurere mot disse i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Wenger not tempted to rush into transfer market

 

 

Asked whether he agreed with the view that Arsenal must spend to improve, Wenger replied "I don't. Spending money is not the target. It never has been in life. We need our players back. We missed 10 players. When you see what we created in the second half, it's important for us to get the players back."

 

Langt ifra noe sjokk det her. Wenger minner meg om en uteligger jeg hørte om en gang. Han bodde på gata og døde av forfrysning fordi han ikke hadde hus, varme og strøm, men når han ble identifisert så hadde han omkring 7 millioner på bok som han hadde spart opp gjennom hele livet, men nektet å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Wenger not tempted to rush into transfer market

 

 

Asked whether he agreed with the view that Arsenal must spend to improve, Wenger replied "I don't. Spending money is not the target. It never has been in life. We need our players back. We missed 10 players. When you see what we created in the second half, it's important for us to get the players back."

 

Langt ifra noe sjokk det her. Wenger minner meg om en uteligger jeg hørte om en gang. Han bodde på gata og døde av forfrysning fordi han ikke hadde hus, varme og strøm, men når han ble identifisert så hadde han omkring 7 millioner på bok som han hadde spart opp gjennom hele livet, men nektet å bruke.

 

Jeg er enig med Wenger og sammenligningen din med uteliggeren var ikke god i det hele tatt. Gleder meg til å få Arteta og noen backer tilbake snart. Da blir det nok langt lystigere å være Arsenalsupporter.

 

Vi trenger imidlertid en opprydding i stallen til sommeren, det ser jeg fram til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er riktig av Wenger.

 

stallen vår er god bred nok

 

BE

 

... men nok et år blir vi altså sittende å skylde på skademareritt. 4 backer er for de fleste andre mer enn nok.

 

Vi får atter en gang håpe på en sommerrengjøring. At Wenger tar de grep som er nødvendig - ikke de som blir tvunget på ham. Men da må han komme seg opp tidligere om morran enn tilfelle var sommeren 2011!

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er enig med Wenger og sammenligningen din med uteliggeren var ikke god i det hele tatt. Gleder meg til å få Arteta og noen backer tilbake snart. Da blir det nok langt lystigere å være Arsenalsupporter.

 

Vi trenger imidlertid en opprydding i stallen til sommeren, det ser jeg fram til.

 

Vel: Uteliggeren sparte penger så det gikk utover helsa. Wenger sparer penger så det går utover helsa si og klubben sin. Kanskje ikke den beste sammenligningen sånn sett, men jeg syntes Wenger sparer seg fant.

 

At førstelaget kanskje er godt nok til en topp 4 plassering kan jeg til dels være enig i, men kvaliteten i bredden vår er regelrett latterlig dårlig og når vi hver bidige sesong har 4-6 nøkkelspillere ute i lange perioder og konstant mangler halve førstelaget så sier det seg selv at laget er langt ifra godt nok når man etter 4-5 sesonger har akkurat de samme problemene og ikke demmer opp for dette med bedre backup.

Link to comment
Share on other sites

At førstelaget kanskje er godt nok til en topp 4 plassering kan jeg til dels være enig i, men kvaliteten i bredden vår er regelrett latterlig dårlig og når vi hver bidige sesong har 4-6 nøkkelspillere ute i lange perioder og konstant mangler halve førstelaget så sier det seg selv at laget er langt ifra godt nok når man etter 4-5 sesonger har akkurat de samme problemene og ikke demmer opp for dette med bedre backup.

 

Vi har ikke 4-6 skadde spillere, men ligger nå og vaker rundt 8-11 skadde spillere, deriblant samtlige av våre backer. Bør Wenger ha en tropp på 35 toppsillere i stallen for å sikre seg mot dette og er det lov Stefan? Du vet nok svaret på begge spørsmålene, uten at jeg tror det stopper deg fra å puste i noen sekunder før du skriver neste klageinnlegg.

Link to comment
Share on other sites

 

... men nok et år blir vi altså sittende å skylde på skademareritt. 4 backer er for de fleste andre mer enn nok.

 

Vi får atter en gang håpe på en sommerrengjøring. At Wenger tar de grep som er nødvendig - ikke de som blir tvunget på ham. Men da må han komme seg opp tidligere om morran enn tilfelle var sommeren 2011!

for å inngå et kompromiss. Stallen er både god nok og bred nok.

 

Jeg er tilhenger av sommerrengjøring da det å ta oppvasken ikke holder.

Skademarerittet er ingen unnskyldning. united er også svært plaget med skader. De klarer seg likevel bra.

 

Uansett er våre 2. og 3. valg bedre enn Blackburn etc sine 1. valg.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Til dere som mener at troppen er bra nok : Mener dere den er bra nok til å hevde seg helt der oppe i PL ?

 

Den er god nok for en topp 4 plassering, men et godt stykke unna å kunne ta gullet i mine øyne.

 

Men det er klart at hvis/når målet kun er topp 4, ja så blir det som det her.........

Link to comment
Share on other sites

Til dere som mener at troppen er bra nok : Mener dere den er bra nok til å hevde seg helt der oppe i PL ?

 

Den er god nok for en topp 4 plassering, men et godt stykke unna å kunne ta gullet i mine øyne.

 

Men det er klart at hvis/når målet kun er topp 4, ja så blir det som det her.........

Troppen er ikke god nok for gull, men god nok for 4. plassen, og det er det eneste som gjelder nå.

Storinnkjøp, opprydning etc får vi ta oss av til sommeren, den første som bør forsvinne er Wenger

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Troppen er ikke god nok for gull, men god nok for 4. plassen, og det er det eneste som gjelder nå.

 

Det eneste som gjaldt fra dag en denne sesongen. Jeg er ikke overbevist, men lista ligger i så fall her:

 

1 Petr Cech

2 Branislav Ivanovic

3 Ashley Cole

4 David Luiz

5 Michael Essien

6 Oriol Romeu

7 Ramires

8 Frank Lampard

9 Fernando Torres

10 Juan Mata

11 Didier Drogba

12 Mikel

15 Florent Malouda

16 Raul Meireles

17 Jose Bosingwa

18 Romelu Lukaku

19 Paulo Ferreira

20 Josh McEachran

21 Salomon Kalou

22 Ross Turnbull

23 Daniel Sturridge

24 Gary Cahill

26 John Terry

33 Alex

34 Ryan Bertrand

40 Henrique Hilario

Link to comment
Share on other sites

 

Vi har ikke 4-6 skadde spillere, men ligger nå og vaker rundt 8-11 skadde spillere, deriblant samtlige av våre backer. Bør Wenger ha en tropp på 35 toppsillere i stallen for å sikre seg mot dette og er det lov Stefan? Du vet nok svaret på begge spørsmålene, uten at jeg tror det stopper deg fra å puste i noen sekunder før du skriver neste klageinnlegg.

 

Mikel Arteta, Jack Wilshere, Abou Diaby, Kieran Gibbs, Bacary Sagna, Carl Jenkinson, Andre Santos, Francis Coquelin og Thierry Henry.

 

To av de på listen her er KONSTANT skadet. Til og med en blind mann vil kunne se det. Klarer du å se de utifra hvem jeg har listet opp her? I tillegg burde ikke en spiller som Carl Jenkinson være andrevalg etter Bacary Sagna og hvis en ny høyreback hadde kommet inn (sammen med en venstreback) som særlig jeg veldig høyrøstet ønsket meg så hadde vi trolig ikke vært i denne gørra med ikke en eneste frisk back igjen. På lista er også Henry som er på halvannen måneds lån og Francis Coquelin som er langt ifra å være en nøkkelspiller.

 

Vi har også Chamakh og Gervinho borte, men det er bare Gervinho som er et stort tap.

 

Til sammenligning ligger Manchester United på toppen av skadelista med nå 11 skader kontra våre 9. Med blant annet Ferdinand, Vidic, Anderson, Young, Fletcher, Cleverly, Owen og nå Nani + Jones. Det står vel ikke akkurat noe særlig bedre til med disse? Og det er ei heller første gangen at de har vært utrolig skaderammet. Var vel et par sesonger siden hvor de kun klarte å stille med 14 spillere totalt i et par kamper og allikevel satte de ny Premier League rekord med 11 kamper på rad uten baklengs mens denne krisen pågikk. Minner litt om Arsenal mens de fortsatt var i nærheten av toppen når vi satte vår Champions League rekord og fortsatt hadde litt av den gode gamle krigerinnstillingen med Keown på trenersiden i forhold til ute på banen.

 

Ellers er det 3 klubber med hele 7 skader, 3 klubber med 6, 3 med 5, 2 med 4, 2 med 3, 3 med 2 og èn med 1. Manchester City forøvrig med den bredeste og beste stallen sitter med hele 0 skader.

 

Forøvrig er det bare dette som teller (se under) og der er vi svake. Den eneste grunnen er Robin van Persie som har hatt en himmelsk sesong og båret oss altfor mye.

 

tabellx.jpg

Link to comment
Share on other sites

Wenger not tempted to rush into transfer market

 

 

Asked whether he agreed with the view that Arsenal must spend to improve, Wenger replied "I don't. Spending money is not the target. It never has been in life. We need our players back. We missed 10 players. When you see what we created in the second half, it's important for us to get the players back."

 

Langt ifra noe sjokk det her. Wenger minner meg om en uteligger jeg hørte om en gang. Han bodde på gata og døde av forfrysning fordi han ikke hadde hus, varme og strøm, men når han ble identifisert så hadde han omkring 7 millioner på bok som han hadde spart opp gjennom hele livet, men nektet å bruke.

Stefan B, dette har jeg prøvd å nevne for deg før, men nå vil jeg bare kopiere det inn rett fra årsrapporten.

Her kan du se kapitalstrukturen i Arsenal, anno 2011.

 

Financing

Cash: 160.2

Debt: (258.0)

Net Debt: (97.8)

 

Side 6: http://www.arsenal.c...c_-_Annual_.pdf

Link to comment
Share on other sites

Stefan B, dette har jeg prøvd å nevne for deg før, men nå vil jeg bare kopiere det inn rett fra årsrapporten.

Her kan du se kapitalstrukturen i Arsenal, anno 2011.

 

Financing

Cash: 160.2

Debt: (258.0)

Net Debt: (97.8)

 

Side 6: http://www.arsenal.c...c_-_Annual_.pdf

 

Det du viser til her viser bare at vi klarer å betjene lånet vi tok opp for å bygge ny stadium med glans.

 

Faktum er at vi går med profitt hvert år allerede nå mens lånet blir betjent og betalt. Etterhvert som lånet blir betalt så vil Arsenal gå mer og mer i profitt. Hva denne profitten brukes til kan diskuteres da klubben ikke viser til noen konkrete tall annet enn en kun en mager oversikt, men fra mai 2011 til mai 2012 så er det trolig snakk om rundt 50-60 millioner pund ekstra grunnet spillersalg sommeren 2011 såfremt driftskostnadene "plutselig" ikke bare har skutt i været.

Link to comment
Share on other sites

Ikke forsvinne "mafiastyle", men likevel forsvinne.

 

Jeg er drittlei hele fyren.

 

Dessuten vil jeg ha Kroenke ut, og Usmanov inn.

 

BE

 

+1, Amen og alt det der.

 

Med Kroenke og Wenger i klubben vil vi ikke komme oss noen vei. Om vi fansen er fornøyde med 4 plass hvert år, så er de gode nok å ha i klubben. Men Arsenal skal være helt i toppen å kjempe om gullet. Kroenke og resten av dagens styret er bare opptatt av å tjene penger, noe som er vell og godt, men på det sportslige plan virker det som om ambisjonene er borte. Man skulle tro at etter så langt trofétørke, så ville det bli tatt grep. I stede har bare ledelsen 'akseptert' at sånn er det, og latt troféskapet stå tomt. Usmanov virker som en mann med ambisjoner, en som vil noe med klubben. Det betyr nødvendigvis ikke å bruke usannsynlig mye penger, for det tror jeg ikke vil skje med Usmanov, men jeg er ikke i tvil om at han har større planer for Arsenal enn det Silent Stan har. Med russeren som eier av klubben vil vi også ha mulighet til å friste David Dein tilbake, noe som ville vært helt fantastisk.

 

Det å bruke høye summer på en spiller i Januar (20 m+) er litt for stor risiko å ta. Jeg er enig med BE med at det vil være mye mer fornuftig å vente til sommeren for å rydde skikkelig opp. Da gjerne med en mann i managerstolen med nye tanker rundt klubben. Den første signeringen vi må konsentrere oss på og så unnagjort så fort som overhodet mulig er Robin van Persie. Om 4 plassen ryker så er det bare et managerskifte og et klart satsningssignal som kan gjøre at vår kaptein blir i klubben.

Link to comment
Share on other sites

 

Det du viser til her viser bare at vi klarer å betjene lånet vi tok opp for å bygge ny stadium med glans.

 

Faktum er at vi går med profitt hvert år allerede nå mens lånet blir betjent og betalt. Etterhvert som lånet blir betalt så vil Arsenal gå mer og mer i profitt. Hva denne profitten brukes til kan diskuteres da klubben ikke viser til noen konkrete tall annet enn en kun en mager oversikt, men fra mai 2011 til mai 2012 så er det trolig snakk om rundt 50-60 millioner pund ekstra grunnet spillersalg sommeren 2011 såfremt driftskostnadene "plutselig" ikke bare har skutt i været.

Det jeg viser til her viser oss at dersom vi bare skal strø rundt oss med de pengene vi har på bok, så vil vi få en svært usunn finansiering av klubben vår.

Hvorfor tror du vi har klart å betjene lånet med glans??? Fordi Wenger har gjort en kjempejobb og ikke kastet seg på den løp og kjøp mentaliteten som regjerer både i ligaen og her inne. Det er ikke hans stil, det har det aldri vært og det vil det heller aldri bli. Han kjøpte Mertesacker for 8-9 mill pund i stedet for Cahill/Samba som kunne kostet rundt 15 mill. Slike kupp er vanskelige å finne, og derfor forhaster han seg ikke i januarvinduet. Han burde nok hentet en venstreback og en habil spiss, men jeg tror ikke han ser noe poeng i å betale vanvittige summer for middelmådigheter, slik som tidvis blir foreslått her inne.

Link to comment
Share on other sites

Kan dette være noe å tenke på for Kroenke & co frem mot sommeren? Er det en trener som har hatt suksess uansett hvor han har vært så er det Mourinho, og jeg tror han kunne sett på Arsenal som et spennende prosjekt å ta over. Skal vi først erstatte Wenger ligger han i alle fall høyt opp på min ønskeliste. http://www.nettavisen.no/sport/fotball/article3319497.ece

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært absolutt fantastisk med Mourinho som trener. Per dags dato, sammen med SAF, den beste manageren i Europeisk fotball. Mourinho vil tilbake til England, om han nå skal forlate Real Madrid, bør jo Arsenal være et meget aktuelt prosjekt for Portugiseren. Han kjenner jo også London godt etter tiden i Chelsea. Har alltid sett på han som Ferguson sin arvtager, men det finnes ikke sjangs i havet at SAF trekker seg etter denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg viser til her viser oss at dersom vi bare skal strø rundt oss med de pengene vi har på bok, så vil vi få en svært usunn finansiering av klubben vår.

Hvorfor tror du vi har klart å betjene lånet med glans??? Fordi Wenger har gjort en kjempejobb og ikke kastet seg på den løp og kjøp mentaliteten som regjerer både i ligaen og her inne. Det er ikke hans stil, det har det aldri vært og det vil det heller aldri bli. Han kjøpte Mertesacker for 8-9 mill pund i stedet for Cahill/Samba som kunne kostet rundt 15 mill. Slike kupp er vanskelige å finne, og derfor forhaster han seg ikke i januarvinduet. Han burde nok hentet en venstreback og en habil spiss, men jeg tror ikke han ser noe poeng i å betale vanvittige summer for middelmådigheter, slik som tidvis blir foreslått her inne.

 

Jeg føler denne argumentasjonen er "gammel" nå. Denne argumentasjonen ble brukt i de tider vi var gode, og solgte spillere som Anelka, Overmars, Petit osv. Per dags dato kommer ikke prisen på mange spillere i arsenal-troppen til å øke. Skulle Wenger vært så smart og geni som det du forteller, burde Arsjavin, Rosicky, Chamack, Diaby, Squillaci med fler blitt solgt dette overgangsvinduet. Dette er vår siste mulighet for å hente inn en habil sum for spillere som ikke presterer for Arsenal. Men dette skjer ikke, Wenger beholder spillere som han blir nødt til å låne vekk eller slippe gratis til sommeren. En tanke som streifer meg ofte for tiden er at Wenger nå prøver å være 4 best. Eller arsenal prøver å være 4 best. Vi kjøper spillere som ikke er verdensklasse(Park,Benayoun, Santos, Mertesacker), og vi slipper ikke spillere som ikke lengre holder nivået. Det er en stillstand og naivitet bredt utover hele klubben.

 

For å grunnlegge dette enda mer. Hvor ble det av Wenger sin filosofi om å hente de neste stjernene, bare la han vekk den siden det ikke fungerte å begynte prøve hente gamle litt avdanka spillere? Hvor har det blitt av filosofien? Og hadde Wenger vært så økonomisk som du mener hadde han vel forstått at en Champions League plass vil koste rundt 300 mill kroner, så hvorfor ikke satse/ofre/prøve å ta den. I stedetfor å stå på stedet hvil å ikke komme i nærheten.

 

Og ja, man kan skylde på skader ved enkelte spillere. Men hva har vi fått ut av å ha spillere som Diaby og Gibbs i troppen. Man kan diskutere så mye man vil om evnene de innehar, og hvor gode de kan bli. Men Arsenal skal være gode i dag og om 5 år. Mange bruker Song som et eksempel på et godt kjøp(økonomisk og mtp. hvor god han har blitt), og ja han har blitt fantastisk god til slutt. Men når Arsenal-laget led under at han spilte i 2 sesonger var dette da verdt pengene må det være lov å spørre seg.

 

For å oppsummere, så mener jeg at det kan stilles stor tvil til hva som har skjedd på overgangsfronten de to siste årene. Per dags dato har de beste spillerne våres 1 år igjen på kontrakten, Vi har mange gode spillere som kommer til å være gode om 3 år(Mest sannsynlig solgt om 3 år), og resten er skadeplaget, eller nær enden på sin karriere. Ja jeg er veldig klar over at jeg er massivt kritisk, men som Wenger sier selv, skal man ikke alltid ha tru på sin egen filosofi? Virker ikke som han har det, og spillerkjøpene virker ikke som vi skal prøve bli best i verden.

 

PS! er vel på tide legge ned denne tråden. Da overgangsvinduet til arsenal har lagt opp. Nostalgi neste!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...