Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet januar 2012


49 unbeaten

Recommended Posts

Vil ikke si at Adam er et dårlig kjøp for den prisen, for de fleste klubber ville han vært et eksellent kjøp og for Fulham f.eks ville han dominert langt mer enn i Pool, men det tar ikke vekk det faktum at bortsett fra Suarez er det INGEN andre pool har hentet siste to år som har prestert ordentlig for laget. (Trodde Coates ville være et kjempekjøp, men han får jo ikke spille..)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 827
  • Created
  • Last Reply

Vil ikke si at Adam er et dårlig kjøp for den prisen, for de fleste klubber ville han vært et eksellent kjøp og for Fulham f.eks ville han dominert langt mer enn i Pool, men det tar ikke vekk det faktum at bortsett fra Suarez er det INGEN andre pool har hentet siste to år som har prestert ordentlig for laget. (Trodde Coates ville være et kjempekjøp, men han får jo ikke spille..)

 

For en "toppklubb" så er han ikke et godt kjøp når han er ment til å være førstevalg. Det var ikke prisen jeg så på, men kvalitetene til fyren. Han burde på være backup på det beste i en klubb som har ambisjoner om å havne mellom de 6-7 beste i England. Dog har han begynt å bli mer og mer benket så kanskje Pool har bittelitt ambisjoner allikevel?

 

Ellers er jeg helt enig. Daglish har hentet inn mye britisk i Liverpool, men herregud for noen dårlige kjøp han har gjort. Coates og Suarez ser ut til å være de beste kjøpene, men førstnevnte som du sier får ikke spilletid og sistnevnte vet vi alle hva som er galt med :P

Link to comment
Share on other sites

 

Fordi han mest sannsynligvis ikke blir klar før i slutten av april eller begynnelsen av mai og vi trenger plassen. Som du ser så er han inkludert i mine fremtidsplaner. Er en stor fan av brassen ;)

Han har ennå til gode å overbevise meg. Han er glimrende framover på banen, men det er et par kamper der Song og Arteta har tilbragt mer tid på venstreback enn Santos. Viljen til å løpe hjemover er ikke bestandig helt til stede og det er det som skiller en brukbar vingback fra en glimrende en

Link to comment
Share on other sites

Han har ennå til gode å overbevise meg. Han er glimrende framover på banen, men det er et par kamper der Song og Arteta har tilbragt mer tid på venstreback enn Santos. Viljen til å løpe hjemover er ikke bestandig helt til stede og det er det som skiller en brukbar vingback fra en glimrende en

 

Syntes han tok seg opp veldig på det defensive etterhvert som han ble mer og mer varm i trøya. På starten var han fryktelig, men i de senere kampene syntes jeg han for det meste var veldig god. Han roet litt ned på det offensive og tilpasset seg langt bedre til enkelt kamper. Dog har jeg virkelig ikke sett nok hittil for å kunne være overbevist om han er god nok til å være del av et Arsenal lag som noensinne kan vinne Premier League eller Champions League, men han er et langt bedre alternativ enn Kieran "Glassman" Gibbs, men jeg vil fortsatt ha inn Cissokho og dytte Santos til andrevalg/konkurrent. Gibbs får være tredjevalg inntil han kommer over skadeproblemene sine. Hvis ikke så er det bare å kvitte seg med gutten.

Link to comment
Share on other sites

Arbeloa hadde vært en ideel signing akkurat nå, var god i PL, kan spille både venstre og høyre back.. Har ikke spilt for Real i år

I følge Wikipedia har han startet 10 kamper for Real denne sesongen.

 

Hva med Tevez. City vil vistnok ha £25 millioner. Er vel kanskje noe urealistisk med tanke på lønn og hans tidligere oppførsel, men i tospann med RvP ville vi nok hatt en angrepsduo som kunne sikret oss en komfortabel 4. plass

Link to comment
Share on other sites

Ancelotti nanvgir en del spisser han mener å ha blitt tilbudt nå i januarvinduet:

 

"- Det er stort utvalg i januarmarkedet i år. Vil du ha navn? OK, jeg skal si deg hvilke spillere som er på markedet, som tilbys av agenter uansett om det er offisielt eller ikke: Carlos Tevez, Fernando Torres, Dimitar Berbatov, Roman Pavljutsjenko, Edinson Cavani og Fernando Llorente, sier Ancelotti til Gazzetta, ifølge en rekke europeiske nettsteder." Kilde: www.db.no

 

I mine ører høres i alle fall Cavani og Llorente spennende ut, men det er vel kanskje ikke så realistisk for Arsenal som det er for PSG. Ikke vet jeg hva de eventuelt krever, men begge kunne styrket oss mye.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke for meg at hverken Cavani eller Llorente passer inn i måten vi ønsker å spille på. Det krever forholdsvis ekstreme ferdigheter når man i så stor grad skal operere som oppspillspunkt, tilrettelegger, avslutter og i tilleg skal ha aksjonsradius som et Orionfly. Tevez er vel den eneste av de du lister opp som jeg tror hadde passet. Ser jo at til og med Torres ikke får det til å stemme i tilsvarende rolle i Chelsea, det må en spiller som Drogba til. En som er god til det meste

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Cavani hadde vært perfekt, faktisk. Det virker som han har absolutt alt.

 

Jepp. Cavani er en av de mest komplette spissene der ute pdd.

 

Edit:

 

@garbosj:

Eden Hazard expects an agreement to be reached with #CFC for his transfer this week. Personal terms are close to completion. Fee approx 28m€

 

Hvis dette stemmer.. FY FAEN! Da blir jeg irritert! De har Mata (som de snappet foran oss) og nå Hazard? Det er bare å glemme topp 4 hvis dette stemmer..

 

Ellers skal visstnok Newcastle ha signert Papiss Demba Cisse. Vet ikke prisen, men uansett så er det en veldig spennende spiller som vet hvor målet står. 63 kamper i Bundesligaen med Freiburg og 37 mål. 7 mål på 15 kamper for Senegal og statistikken hans er i underkant av et mål annenhver kamp på 0,439 når man tar i betraktning hele karrieren, men for Freiburg så er det akkurat 0,6. Temmelig brukbart det og trolig nok et kupp hvis ryktet stemmer.

Link to comment
Share on other sites

 

Jepp. Cavani er en av de mest komplette spissene der ute pdd.

 

Edit:

 

@garbosj:

Eden Hazard expects an agreement to be reached with #CFC for his transfer this week. Personal terms are close to completion. Fee approx 28m€

 

Hvis dette stemmer.. FY FAEN! Da blir jeg irritert! De har Mata (som de snappet foran oss) og nå Hazard? Det er bare å glemme topp 4 imo.

Komplett avslutter ja, men tror han er avhengig av at han har en kreativ spiller bak seg. RvP opererer jo i stor grad både i mellomrommet og som spydspiss og fungerer både som tilrettelegger og avslutter. Vi har ingen som har en klar definert rolle i mellomrommet til motstanderen (slik jeg synes Arshavin burde ha)og derfor tror jeg de fleste spisser vil få det tøft. bare se på Chamakh. God spiller, men ikke i nærheten av å ha de ferdighetene som skal til for å gjøre samme jobb som RvP.

 

Utrolig skuffende hvis Hazard havner i Chelski. Da er det bare å finne fram nøkkelen til bankhvelvet for da må det forsterkes

Link to comment
Share on other sites

Komplett avslutter ja, men tror han er avhengig av at han har en kreativ spiller bak seg. RvP opererer jo i stor grad både i mellomrommet og som spydspiss og fungerer både som tilrettelegger og avslutter. Vi har ingen som har en klar definert rolle i mellomrommet til motstanderen (slik jeg synes Arshavin burde ha)og derfor tror jeg de fleste spisser vil få det tøft. bare se på Chamakh. God spiller, men ikke i nærheten av å ha de ferdighetene som skal til for å gjøre samme jobb som RvP.

 

Utrolig skuffende hvis Hazard havner i Chelski. Da er det bare å finne fram nøkkelen til bankhvelvet for da må det forsterkes

 

Cavani har utrolig mange av de samme egenskapene til van Persie syntes jeg, men han har litt mer fart enn hva nederlenderen vår har. Dog ikke like fantastisk til å beholde ball som van Persie til tider er og heller ikke vært like dødelig som Robin i løpet av sesongen, men fortsatt så scorer Cavani utrolig mange mål. Når du snakker om at van Persie opererer i mellomrommet og som spydspiss er dette akkurat det samme som Cavani gjør i Napoli og han fungerer også veldig godt som tilrettelegger (har blitt veldig imponert over overblikket hans når han drar seg ut på venstrekanten og serverer 30-40 meters pasninger på lissa til medspillere). Syntes faktisk du undervurderer Cavani litt. Han er trolig den mest spennende spissen jeg kan tenke på i Italia og kanskje til og med i verden. Er fortsatt bare 24 år gammel også.

 

Forøvrig kan du ikke sammenligne Cavani med Chamakh, det er er så vitterlig stor forskjell på ferdighetene til disse to :P

 

Det som er mest skuffende er hvis Lille er villig til å gi slipp på Hazard og Wenger ikke engang melder seg inn i kampen og heller finner frem det støvete og bortglemte sjekkheftet sitt først etter at Hazard er Chelsea spiller. Hazard og Mata er to Arsenal spillere (uten å være Arsenal spillere allikevel!) i ferdigheter og spillestil. Attpåtil har de begge to akkurat de holdningene man trenger for å komme langt i fotballverdenen. Noe vi sårt trenger i Arsenal for tida. For å ikke glemme klassespillere som er utrolig kreative og leverer målgivende på løpende bånd og en scoring i ny og ne da :P

 

Edit:

 

Manchester City og PSG har visstnok kommet til enighet om Carlos Tevez.

Link to comment
Share on other sites

Hvor dårlig stilt tror du Arsenal er økonomisk sett? Èn spiller til £25M på rundt £70-100k i uka burde være temmelig overkommelig en gang hvert hundrede år. Det er ikke snakk om å hente inn 4-5 spillere til denne prisen heller.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal er fantastisk stilt økonomisk sett. Forskjellen er at i motsetning til klubber som City og Chelsea må Arsenal også passe på balansen i regnkapen. Når en kommende superstjerne som Hazard skal bytte klubb er ikke Arsenal i stand til å henge med økonomisk når det alltid er klubber der ute som kan uten vanskeligheter kan betale både mer i lønn og overgangssum enn vi kan. Spillere som Hazard og Götze er i marked som vi har blitt priset ut av.

 

For all del, det hadde vært fint å prøve seg på en spiller som Hazard og Götze, jeg ser bare på det som veldig urealistisk at noen av dem skal ende opp her med mindre vi sprenger banken og gambler veldig på at det vil bli sportslig suksess.

Link to comment
Share on other sites

Vel. Når man ser på regnskapet som ble publisert i slutten av mai så viser Arsenal som fotballklubb en profitt på £14,8M før skatt. Dog var dette en sommer hvor vi ikke solgte for noe spesielt mye. Det var vel kun Eduardo som ble solgt for rundt £6M mens resten av spillerene som forsvant gikk på bosman. Attpåtil hentet vi Koscielny for rundt £8,5M og Squillaci for £3,5M. Fra mai 2010 til mai 2011 hadde vi i motsetning til 2009-2010 en langt lavere turnover, men dette er pga. leilighetssalget rundt Highbury og fordi vi solgte Touré og Adebayor. Dog gikk vi likevel i profit selv om vi brukte mer penger på spillere sommeren 2010 og januar 2011 enn det vi solgte for.

 

Nå har ikke tallene for mai 2011 til mai 2012 kommet ut ennå, men jeg regner med at situasjonen rundt Highbury og antall pund innbragt i "revenue" er nogenlunde lik. Dog i motsetning til 2010 og 2011 så solgte vi spillere for betydelig mye mer enn tidligere. Det blir ufattelig artig å se på hvor disse gjemmer seg i regnskapet for å si det mildt, men utifra fjoråret og nyåret så burde vi være langt bedre egnet økonomisk sett til å hente inn en spiller som ligger på rundt £20-35M enn det vi har vært andre år.

 

At vi er priset ut av spillere som Hazard og Götze såfremt vi ikke selger før vi kjøper kan jeg være enig i, men når vi har solgt så mye som det vi gjorde i sommer så burde vi ha råd til minst èn spiller i toppsjiktet. Når man også tar i betraktning at spillere som Cesc, Nasri, Denilson og Bendtner (som alle lå på temmelig høy lønn) er borte og Mertesacker, Gervinho og Arteta ligger på langt lavere lønninger så åpner det også for litt lavere utgifter på lønninger.

 

Klarer som sagt ikke å se at vi ikke har råd til Hazard såfremt vi får et bud på £25M akseptert. Det minste vi kan gjøre er hvertfall å prøve, men det gjør vi ikke engang.

Kilde jeg brukte på tallene forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis Chelsea snapper opp to spillere foran nesen på oss i en og samme sesong så sender hvertfall det bare et signal hjem til meg! Her kjenner vi ikke vår besøkelsestid og Chelsea har gitt oss to harde i ribbeina på kort tid! Det må jo være mulig for Arsenal å hente vedensklasse-spillere til rundt 25 millioner pund når andre lag gjør det? Synes å huske att vi har penger til gode etter salgene av Adebayor,Toure,Nasri og Fabregas,eller tar jeg fullstendig feil?

Link to comment
Share on other sites

Hvis Chelsea snapper opp to spillere foran nesen på oss i en og samme sesong så sender hvertfall det bare et signal hjem til meg! Her kjenner vi ikke vår besøkelsestid og Chelsea har gitt oss to harde i ribbeina på kort tid! Det må jo være mulig for Arsenal å hente vedensklasse-spillere til rundt 25 millioner pund når andre lag gjør det? Synes å huske att vi har penger til gode etter salgene av Adebayor,Toure,Nasri og Fabregas,eller tar jeg fullstendig feil?

Vi har 1.2 milliarder kroner på bok. Dette er rene kontanter. Dette har blitt brukt som sikkerhet mot lån på Highbury Square, men disse lånene er nedbetalt nå så det er fullt mulig å bruke penger ja. Vi har dessuten et overskudd på 300 millioner fra spillersalg og kjøp de siste 5år. Til sammenligning har Tottenham 700 millioner i minus på overganger. Hvorfor de har råd til å bruke 1 milliard mer enn oss er noget underlig. Selv Villa og Sunderland har brukt 900 millioner mer enn oss de siste 5 årene. Det er klart at byggingen av Emirates har spillt inn, men det er tydelig at det som begynte som forsiktighet har endt med grådighet fordi det er absolutt intenting som tilsier at vi ikke kan hente et par spillere som koster "flesk"

Link to comment
Share on other sites

Hvis Chelsea snapper opp to spillere foran nesen på oss i en og samme sesong så sender hvertfall det bare et signal hjem til meg! Her kjenner vi ikke vår besøkelsestid og Chelsea har gitt oss to harde i ribbeina på kort tid! Det må jo være mulig for Arsenal å hente vedensklasse-spillere til rundt 25 millioner pund når andre lag gjør det? Synes å huske att vi har penger til gode etter salgene av Adebayor,Toure,Nasri og Fabregas,eller tar jeg fullstendig feil?

 

Overgangssummen er ikke det som gjør en overgang dyr, det er lønningene som gjør det. Fernando Torres kommer til å koste Chelsea nærmere £90 millioner totalt etter endt kontraktstid. Hever man lønnsnivået opp til City og Chelsea-nivå spiller man et høyt og ikke minst farlig spill. Manchester United klarte ikke det, og klarer fortsatt ikke henge med. De mistet nesten Wayne Rooney på det grunn av det før de gjorde han til en av landets best betale spillere for å unngå at han forsvant til City. Det som skjer nå med City er akkurat det samme som skjedde da Abramovic tok over Chelsea. Da priset de oss og Liverpool ut av toppen, og nå er City her for å prise ut United i en lønnsgallopp sammen med Chelsea som ingen kan slenge seg på. Chelsea hentet Mata, City hentet Nasri, vi hentet Arteta og United hentet Young på billigsalg - og klarer enda ikke finne den offensive midtbanespilleren de så sårt trenger selv om de lå langflate etter Nasri i sommer. Det syns jeg summerer opp mye. For hvem er det som henter verdensklassespillerne? Det er klubbene som kan betale mest og best.

 

Litt av poenget mitt er at hvis vi også vil ha en spiller City og Chelsea også vil ha skal det veldig, veldig mye til før de velger oss. Vi har mye penger, men de andre kan fortsatt tilby mer - uansett. Og til syvende og sist er det pengene som betyr alt, nå som for ti år siden. Maktbalansen er bare forandret og vi er ikke lenger i førersetet.

 

Arsenal er selvfølgelig stinne av spenn, men jeg syns egentlig det er riktig å holde på den linja som det kjøres på - bare at pengene må brukes smartere og ikke over evne. Husk Leeds.

Link to comment
Share on other sites

Synes å huske att vi har penger til gode etter salgene av Adebayor,Toure,Nasri og Fabregas,eller tar jeg fullstendig feil?

 

Samtidig som det stadig meldes fra klubben at det er midler til spillerkjøp. Den er jo en gjenganger før hvert vindu.

 

Da er det kanskje på tide at man selger unna en del spillere som ikke holder mål. Gir kanskje ikke mest i kassa, men jeg ville tru at disse hever greie lønninger. Ellers forventer jeg ikke at banken skal sprenges titt og ofte, men innimellom må det da være lov?

Link to comment
Share on other sites

For all del, det hadde vært fint å prøve seg på en spiller som Hazard og Götze, jeg ser bare på det som veldig urealistisk at noen av dem skal ende opp her med mindre vi sprenger banken og gambler veldig på at det vil bli sportslig suksess.

 

Den som ikke gambler, vinner ikke. Den som gambler stort har større sjanse for å vinne enn en som gambler lite.

 

Vi gambler på uskrevne blad - og driter oss ut gang på gang (dvs ingen trofèer eller liknende), mens andre klubber gambler stort, og vinner (City er ikke med i tankene her foreløpig, men er nok det i Mai)

 

Nei... Jeg kjøper ikke denne med at vi ikke har råd - spesielt med tanke på resultatene vi leverer hvert jævla år. Jeg er sikker på at styret og Wenger sitter å onanerer på regnskapet, og at det har blitt en vane for dem som de ikke klarer å stoppe.

Link to comment
Share on other sites

 

Overgangssummen er ikke det som gjør en overgang dyr, det er lønningene som gjør det. Fernando Torres kommer til å koste Chelsea nærmere £90 millioner totalt etter endt kontraktstid. Hever man lønnsnivået opp til City og Chelsea-nivå spiller man et høyt og ikke minst farlig spill. Manchester United klarte ikke det, og klarer fortsatt ikke henge med. De mistet nesten Wayne Rooney på det grunn av det før de gjorde han til en av landets best betale spillere for å unngå at han forsvant til City. Det som skjer nå med City er akkurat det samme som skjedde da Abramovic tok over Chelsea. Da priset de oss og Liverpool ut av toppen, og nå er City her for å prise ut United i en lønnsgallopp sammen med Chelsea som ingen kan slenge seg på. Chelsea hentet Mata, City hentet Nasri, vi hentet Arteta og United hentet Young på billigsalg - og klarer enda ikke finne den offensive midtbanespilleren de så sårt trenger selv om de lå langflate etter Nasri i sommer. Det syns jeg summerer opp mye. For hvem er det som henter verdensklassespillerne? Det er klubbene som kan betale mest og best.

 

Litt av poenget mitt er at hvis vi også vil ha en spiller City og Chelsea også vil ha skal det veldig, veldig mye til før de velger oss. Vi har mye penger, men de andre kan fortsatt tilby mer - uansett. Og til syvende og sist er det pengene som betyr alt, nå som for ti år siden. Maktbalansen er bare forandret og vi er ikke lenger i førersetet.

 

Arsenal er selvfølgelig stinne av spenn, men jeg syns egentlig det er riktig å holde på den linja som det kjøres på - bare at pengene må brukes smartere og ikke over evne. Husk Leeds.

Man må nødvendigivs hente spillere før de har etablert seg på et såpass høyt nivå at de forlanger uanstendige lønninger. Tror fint Götze og Hazard kan hentes på lønninger som ikke er utenfor klubbens rekkevidde, men det må trås til litt på overgangsbudsjettet. Såpass gode spillere som er såpass unge er jo også forholdsvis lav risiko da man ofte får igjen like mye eller langt mer hvis man en gang blir tvunget til å selge. Henry var jo i sin tid en meget kostbar spiller for oss og det endte jo som et eventyr. Vi fikk jo også mer for å selge han så da hadde vi kun lønssutgiftene som utgift. En ung spiller som er like før når toppen kan på sikt være en glimrende økonomisk og sportslig investering selv om det er snakk om en stor overgangssum

Link to comment
Share on other sites

Det har vært nevnt tidligere, men tydeligvis må det gjentas. Det er mer enn nok penger til å betale store overgangssummer. Problemet i klubben pr. dags dato er ikke at man ikke har penger til å handle stjernespillere for. Problemet er at med den lønnsstrukturen klubben har, er vi sjanseløse i konkurranse med City og Chelsea. Spillere med høye overgangssummer har ofte en tendens til også å kreve heftige lønningsposer.

Link to comment
Share on other sites

Men, spørsmålet er bare hvor mye Hazard kommer til å kreve i lønn? Han har tidligere avslått PSG og virker ei heller så hypp på Manchester City så han virker ikke akkurat som en spiller som kun ser etter massive lønninger, men det vet vi vel ikke før vi faktisk legger inn et bud og får det akseptert og kan snakke med spilleren. Noe som aldri kommer til å skje, for Arsenal legger ikke inn bud på spillere fra øverste hylle.

Link to comment
Share on other sites

Noe som aldri kommer til å skje, for Arsenal legger ikke inn bud på spillere fra øverste hylle.

 

Det er greit at du har valgt å innta en posisjon hvor du skal se pessimistisk på alt som har med klubben å gjøre, men dette er bare tull Stefan B. Arsenal skal ifølge rapportene ha lagt inn bud både på Hazard og Götze i sommerens overgangsvindu. Dersom man skal følge din påstand, er ikke dette spillere fra øverste hylle, så da lurer jeg virkelig på hvorfor du maser om Hazard hver gang du skal uttale deg om hvilke spillere du ønsker til klubben.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...