Jump to content

Champions League-trekning


Mr Chapman

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 393
  • Created
  • Last Reply

I tilfelle noen har glemt det, så kan vi kun møte følgende lag: Paris St-Germain, Malaga, Borussia Dortmund, Juventus, Bayern Munich eller Barcelona. Det er bare tøffe motstandere her, kanskje vi burde ønske oss Malaga?

Jeg ønsker meg PSG. De er et veldig sterkt lag på papiret, men er vel langt fra et topplag ennå. Har slitt endel i Ligue 1 (selv om det har gått bedre i det siste og de topper). Etter PSG ønsker jeg meg Malaga. Men vi trekker selvsagt Barca og Manu trekker Celtic.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge vi unngår Spansk og Tysk motstand er jeg tålelig fornøyd.

 

Mange som sikkert er uenige, men ønsker meg kanskje Juventus. Til tross for at de har vært veldig gode i år (og deres sterke resultater i gruppa, blant annet mot Chelsea) har jeg en innebygd skepsis til den italienske ligaen generelt, og tempoet spesielt.

Link to comment
Share on other sites

PSG er det laget jeg håper vi trekker. Deretter Malaga og etter det så er det egentlig litt hipp som happ.. Dortmund er et fantastisk lag, men spillestilen deres burde kanskje passe oss hakket bedre enn Bayern og Real Madrid sin spillestil gjør så har de på 3 plass selv om jeg vet de slo Real Madrid i begge oppgjørene tidligere i år.

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt en grei trekning. VI er underdogs, så enten ryker vi som "forventet" eller så kommer vi i den sjuende himmel. Det eneste som kan skuffe er måten vi eventuelt "taper" på.

For meg så er det Bayern som har presset og ikke Arsenal, svært få forventer at Arsenal vil gå til kvartfinalen.

Link to comment
Share on other sites

Hva skjedde her? Manu mot Real Madrid?????? Hele trekningen er jo rigget selvsagt siden resulatene er de samme som i generalprøven. Det er nok derfor vi ikke møtte Barca og Manu ikke trakk Celtic.

 

Noen som er bedre i matte enn meg kan jo beregne sannsynligheten for at det ble samme trekning her.Er det 2 opphøyd i 16?

Link to comment
Share on other sites

Hva skjedde her? Manu mot Real Madrid?????? Hele trekningen er jo rigget selvsagt siden resulatene er de samme som i generalprøven. Det er nok derfor vi ikke møtte Barca og Manu ikke trakk Celtic.

 

Noen som er bedre i matte enn meg kan jo beregne sannsynligheten for at det ble samme trekning her.Er det 2 opphøyd i 16?

 

Må jo også ta høyde for alle lagene som ikke kan trekke hverandre;)

Det som er helt sikkert er at sanssynligheten ikke er stor, uten at jeg husker mye av sanssynlighetsregning.

Link to comment
Share on other sites

Noen som er bedre i matte enn meg kan jo beregne sannsynligheten for at det ble samme trekning her.Er det 2 opphøyd i 16?

 

Det er IKKE 2 opphøyd i 16. Hvis man ser for seg at det ikke er noen begrensinger som å møte lag fra egen gruppe eller eget land, er det faktisk 'bare' 36 mulige oppsett.

Den første gruppevinneren kan (uten begrensninger) møte 8 forskjellige lag. Den andre gruppevinneren kan da møte 7 forskjellige gruppetoere siden en allerede er trukket ut. 8+7+6+5+4+3+2+1=36.

 

Hvis vi tar inn den første begrensningen, at man ikke kan møte lag fra egen gruppe, blir antallet mulige oppsett redusert ganske betydelig.

Den første gruppevinneren kan da møte 7 forskjellige lag. Så begynner det å bli vanskelig. Den andre gruppevinneren kan møte 6 eller 7 lag. Den tredje gruppevinneren kan møte 5 eller 6 lag osv.

 

Med fire lag fra Spania, tre fra Tyskland og to fra England og Italia blir det mye begrensninger der også.

 

Jeg tipper at det i realiteten var færre enn 20 mulige oppsett, før trekningen tok til. I såfall var det minimum 5% sjanse for å få samme oppsett to ganger på rad.

Link to comment
Share on other sites

Ekstremt raskt kalkulert, med en kjapp prosentregning og sånn cirka hensyn til hvem som ikke kan møte hverandre etter hvert som det skred fram:

 

kamp 1 0,14 gal-schal

kamp 2 0,17 cel-juv

kamp 3 0,2 ars-bay

kamp 4 0,2 shak-bor

kamp 5 1 mil-barc

kamp 6 0,5 real-utd

kamp 7 1 val-psg

kamp 8 1 port-mal

 

Samlet = 0,000485

Link to comment
Share on other sites

Ekstremt raskt kalkulert, med en kjapp prosentregning og sånn cirka hensyn til hvem som ikke kan møte hverandre etter hvert som det skred fram:

 

kamp 1 0,14 gal-schal

kamp 2 0,17 cel-juv

kamp 3 0,2 ars-bay

kamp 4 0,2 shak-bor

kamp 5 1 mil-barc

kamp 6 0,5 real-utd

kamp 7 1 val-psg

kamp 8 1 port-mal

 

Samlet = 0,000485

 

Blir det riktig å gange opp prosentsjansene, da? Du havner jo på ca. 0,05% sjanse for å få samme oppsett på rad. Tror ikke det stemmer.

 

Men jeg har tatt feil før.

Link to comment
Share on other sites

 

Blir det riktig å gange opp prosentsjansene, da? Du havner jo på ca. 0,05% sjanse for å få samme oppsett på rad. Tror ikke det stemmer.

 

Men jeg har tatt feil før.

 

Tror akkurat det blir riktig ja, men veldig mye annet som kan være feil. Statistikken på universitetet sitter ikke like sterkt lenger..

 

So, for Independent Events:

P(A and B )= P(A) × P(B )

Probability of A and B equals the probability of A times the probability of B

Link to comment
Share on other sites

 

Tror akkurat det blir riktig ja, men veldig mye annet som kan være feil. Statistikken på universitetet sitter ikke like sterkt lenger..

 

So, for Independent Events:

P(A and B )= P(A) × P(B )

Probability of A and B equals the probability of A times the probability of B

 

Du la riktig logikk til grunn, ja. Nå har jeg derimot ikke sjekket om grunnlaget ditt for hvem som kan møte hvem er riktig.

 

Diverse aviser melder at sjansen var 1 til 2 millioner og refererer til en "ESPN-statistiker" (se f.eks. under). Mye rart å lese. 1 til 2100 skal med utgangspunkt i dine tall være riktig.

 

http://www.whoateall...-2-million.html

Link to comment
Share on other sites

 

Det er IKKE 2 opphøyd i 16. Hvis man ser for seg at det ikke er noen begrensinger som å møte lag fra egen gruppe eller eget land, er det faktisk 'bare' 36 mulige oppsett.

Den første gruppevinneren kan (uten begrensninger) møte 8 forskjellige lag. Den andre gruppevinneren kan da møte 7 forskjellige gruppetoere siden en allerede er trukket ut. 8+7+6+5+4+3+2+1=36.

 

Hvis vi tar inn den første begrensningen, at man ikke kan møte lag fra egen gruppe, blir antallet mulige oppsett redusert ganske betydelig.

Den første gruppevinneren kan da møte 7 forskjellige lag. Så begynner det å bli vanskelig. Den andre gruppevinneren kan møte 6 eller 7 lag. Den tredje gruppevinneren kan møte 5 eller 6 lag osv.

 

Med fire lag fra Spania, tre fra Tyskland og to fra England og Italia blir det mye begrensninger der også.

 

Jeg tipper at det i realiteten var færre enn 20 mulige oppsett, før trekningen tok til. I såfall var det minimum 5% sjanse for å få samme oppsett to ganger på rad.

 

Jeg tror nok at jeg har vært litt kjapp her. Må gruble litt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...