Jump to content

Champions League-trekning


Mr Chapman

Recommended Posts

Ikke latterlig i det hele tatt. Helt feil tilnærming i kampen mot Napoli!

 

Det er ikke slik at vi kun kan fly til Napoli og hente tre poeng. Det var faktisk 11 mann (meget habile fotballspillere) på banen som gjorde sitt ypperste for å forhindre oss i dette. Deres eksistens i turneringen var avhengig av at de tok tre poeng. Jeg kan være enig i at det så ut som vi var litt på hæla hele kampen, men selv med ypperlig innstilling er det langt fra sikkert at vi hadde klart å unngå tap.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 393
  • Created
  • Last Reply

Blessing in disguise ?

 

Misforstå meg rett, klart jeg ønsker å nå til topps i CL. MEN. Som nevnt av mange før : Denne sesongen kan være ER en kjempesjanse til å nå til topps i PL.

 

Samtlige tittelutforderne i PL har fått ny manager, og det viser seg at de har trengt, og trenger tid, på å virkelig stabilisere seg. Neste år er det mye mulig vinneren

ender opp på en langt høyere poengsum...

 

Vi er på ingen måte sjanseløse mot Bayern og jeg håper naturligvis vi slår ut verdens pdd beste lag, men ja - det kan ha sine fordeler å ryke ut as well.

Måtte jeg velge vil jeg heller ha PL-tittelen !

Link to comment
Share on other sites

Når vi først har rotet oss inn i denne situasjonen (for annen benevnelse på det finnes ikke) så synes jeg trekningen er grei. Vi møter et lag vi mentalt vet vi kan slå (fordi vi faktisk har gjort det).

Mine tips blir som følger:

 

Manchester City - Barcelona

Olympiakos - Manchester United

AC Milan - Atletico Madrid

Bayer Leverkusen - Paris Saint Germain

Galatasaray - Chelsea

Schalke 04 - Real Madrid

Zenit St. Petersburg - Borussia Dortmund

Arsenal - Bayern München

Link to comment
Share on other sites

 

Det er ikke slik at vi kun kan fly til Napoli og hente tre poeng. Det var faktisk 11 mann (meget habile fotballspillere) på banen som gjorde sitt ypperste for å forhindre oss i dette. Deres eksistens i turneringen var avhengig av at de tok tre poeng. Jeg kan være enig i at det så ut som vi var litt på hæla hele kampen, men selv med ypperlig innstilling er det langt fra sikkert at vi hadde klart å unngå tap.

Selvsagt var det ikke bare å reise ned å hente tre poeng, men det kunne virke som at Arsenal kom til kampen med den innstilling at de skulle bruke minst mulig "krefter" for vinne puljen ved å unngå å tape kampen. At laget var på hæla i deler av kampen er jeg enig i, men det kunne nesten virke som at det var "planlagt" og det fungerte nesten! Selvsagt er det en meget stor sannsynlighet for at min tolkning er feil, men med en noe mer offensiv tankegang fra start så kunne absolutt puljeseieren vært sikret (mener jeg )

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt var det ikke bare å reise ned å hente tre poeng, men det kunne virke som at Arsenal kom til kampen med den innstilling at de skulle bruke minst mulig "krefter" for vinne puljen ved å unngå å tape kampen. At laget var på hæla i deler av kampen er jeg enig i, men det kunne nesten virke som at det var "planlagt" og det fungerte nesten! Selvsagt er det en meget stor sannsynlighet for at min tolkning er feil, men med en noe mer offensiv tankegang fra start så kunne absolutt puljeseieren vært sikret (mener jeg )

 

Mertesacker erkjente i intervju rett etter kampslutt at de kanskje hadde tatt foten litt av gassen. Men oppfatningen her på forumet har vært at det hele var en villet taktikk. At Wenger skrev "uavgjort" på taktikktavla. Og det skjønner jeg fint lite av, all den tid vi kjørte på med toppet lag.

 

 

Når vi først har rotet oss inn i denne situasjonen (for annen benevnelse på det finnes ikke) så synes jeg trekningen er grei. Vi møter et lag vi mentalt vet vi kan slå (fordi vi faktisk har gjort det).

Mine tips blir som følger:

 

Manchester City - Barcelona

Olympiakos - Manchester United

AC Milan - Atletico Madrid

Bayer Leverkusen - Paris Saint Germain

Galatasaray - Chelsea

Schalke 04 - Real Madrid

Zenit St. Petersburg - Borussia Dortmund

Arsenal - Bayern München

 

Jeg skjønner meg ikke helt på deg, Sir. For få måneder siden hadde du bilde av en grå julenisse-Wenger. Du var kritisk til mye. Men nå, nå tipper du altså at vi slår ut Bayern?! Du mener det er "å rote seg bort" når vi havner à poeng med lag som Napoli og Dortmund i CL. Og det eneste som egentlig har skjedd siden Wenger var en nisse, er Mesut Özil.. Mener du virkelig at tyskeren er så god og så viktig? At han forvandler oss fra å være i krise til å bli (nesten) favoritt mot Bayern? Eller har du endret syn på alt det andre som har skjedd i klubben de siste par-tre årene?

 

Det gjelder forsåvidt ikke bare deg. Det er mange som har vært kritiske lenge. Som har ment at vi var på vei utfor stupet. Men som nå, likevel, forblir kritiske når vi leder serien og går videre fra en knalltøff CL-gruppe... Jeg synes ikke det henger på greip!

Link to comment
Share on other sites

 

Og det skjønner jeg fint lite av, all den tid vi kjørte på med toppet lag.

 

Jeg skjønner forsåvidt like lite av at laget kjørte med bremsene på med sine beste spillere, hvis det var det de egentlig gjorde? Men for meg som satt fremfor tv-ruta så føltes det slik, men jeg skal innrømme at jeg forsåvidt var fornøyd med det de første (ca) 75 siden det funket. Italienerne hadde gode sjanser i de første 75 men var impotente foran mål før Higuain gjorde det han skulle. Men når Napoli etter mye om og men endelig så at dette var mulig så forsatte Arsenal nesten som om ingen ting hadde skjedd. Om feilen ligger hos Wenger eller de på banen vet jeg ikke, men jeg mener at Arsenal burde ha klart poengdeling hvis de virkelig ville. Selvsagt mye etterpåklokskap fra min side også, men slik er det tross alt (dessverre?) å være en "fan".

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner meg ikke helt på deg, Sir. For få måneder siden hadde du bilde av en grå julenisse-Wenger. Du var kritisk til mye. Men nå, nå tipper du altså at vi slår ut Bayern?! Du mener det er "å rote seg bort" når vi havner à poeng med lag som Napoli og Dortmund i CL. Og det eneste som egentlig har skjedd siden Wenger var en nisse, er Mesut Özil.. Mener du virkelig at tyskeren er så god og så viktig? At han forvandler oss fra å være i krise til å bli (nesten) favoritt mot Bayern? Eller har du endret syn på alt det andre som har skjedd i klubben de siste par-tre årene?

 

Det gjelder forsåvidt ikke bare deg. Det er mange som har vært kritiske lenge. Som har ment at vi var på vei utfor stupet. Men som nå, likevel, forblir kritiske når vi leder serien og går videre fra en knalltøff CL-gruppe... Jeg synes ikke det henger på greip!

 

Den grå julenissewenger var et symbol. Et symbol på min mening. Jeg har aldri tegnet et bilde av Arsene Wenger som om vi har vært på vei over noe stup, jeg har derimot hevdet at det hadde vært rom for klubben å vise litt mer muskler de siste sesongene. Noe jeg fortsatt står for. Med Özil gjorde de det, dog kanskje ikke i den posisjonen hvor det smertet mest. Likevel, Özil viktigste bidrag er kanskje også symbolsk. Det tok fyr i supportrenes hoder, og spillerene er garantert ikke noe annerledes. Så at kjøpet av Özil er en stor, sansynligvis den største, årsaken til at vi i øyeblikket topper Premier League er for meg enkelt å akseptere. En ny agenda ble forelagt og responsen kom.

 

Visst var gruppa tøff, og i utgangspunktet er det helt greit å kvalifisere seg fra den. Når det gjelder at førsteplassen glipper i Champions League gruppa så mener jeg at en sterkt medvirkende årsak til det er at vi mentalt ikke er 100% på i Napoli. Kan ikke fatte at det kan være noe kontroversielt. Det er en helt menneskelig reaksjon som er dømt til å bli realisert i større eller mindre grad dersom den ikke blir håndtert. Dette er selvsagt ikke planlagt, men like forbannet ble det slik. Noe Per Mertesacker også sier i ettertid. Det er akkurat dette Alex Ferguson var en mester på, en egenskap som har nappet en del pokaler ut av nevene på Arsene Wenger (og andre) og som etter min mening var hans største egenskap. Det betyr ikke at jeg mener Arsene Wenger er en dårlig manager. Langt derifra. Han er sansynligvis den beste i vår klubbs historie, men perfekt og utenomjordisk er han heller ikke. I likhet med meg gjør han feil daglig.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

3. Kvalifiseringsrunde er unnagjort, vi er seedet og kan dermed møte følgende lag;

 

Atletic Bilbao
Lille
København
Standard Liege

Besiktas

 

Alle lagene skal vel slås, men ser på Bilbao som det vanskeligte laget. Hadde vært nice om vi slapp å møte dem.

Jeg tar gjerne en Københavntur :)

Link to comment
Share on other sites

3. Kvalifiseringsrunde er unnagjort, vi er seedet og kan dermed møte følgende lag;

 

Atletic Bilbao

Lille

København

Standard Liege

Besiktas

 

Alle lagene skal vel slås, men ser på Bilbao som det vanskeligte laget. Hadde vært nice om vi slapp å møte dem.

Jeg tar gjerne en Københavntur :)

Hvorfor kan vi ikke møte Malmø? Noen som vet det? Eller Legia Warszawa?
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan vi ikke møte Malmø? Noen som vet det? Eller Legia Warszawa?

Det er to grupper i trekningen.

 

Den ene gruppen består av 10 lag som er med i kvalifiseringen som seriemestere sist sesong, men som kommer fra land der seriemesteren ikke er direkte kvalifisert til gruppespillet.. Malmø og Legia er i denne gruppen.

 

Den andre gruppen består av 10 lag som kom på "kvalifiseringsplass" i sin nasjonale serie. I england så var det Arsenal som tok 4. plassen, i andre land kan det være lag som kom på 2. 3. eller 4. plass alt etter som hvor stor kvote det landet har.

 

I Play-off for gruppespillet så skal "seriemester-gruppen" være garantert 5 plasser, derfor har det blitt satt opp to adskilte grupper for Play-off slik at "kvalifiseringslag" ikke kan slå ut "seriemesterlag":

 

I hver gruppe er de fem lagene med høyeste "UEFA-poeng" seedet og derfor blir antall potensielle motstandere kun fem lag.

 

EDIT!

Som en lite kuriosa så kan det nevnes at hvis/når Arsenal kvalifiserer seg så vil de bli seedet som lag nr 7 foran trekningen til gruppespillet og dermed komme i gruppen med toppseedede lag. Det samme vil også skje med Porto hvis de kvalifiserer seg. De lagene som i så fall blir skjøvet ned i seedingsnivå nr 2 er Schalke og Dortmund. Liverpool vil havne i seedingsgruppe 3 og vil sannsynligvis havne i en svært tøff gruppe. Chelsea vil være i gruppe 1 og City i gruppe 2.

Ut fra tallene til UEFA så vil faktisk Monaco, som slo oss i Emirates Cup, havne på seedingsnivå 4.

Link to comment
Share on other sites

Det er to grupper i trekningen.

 

Den ene gruppen består av 10 lag som er med i kvalifiseringen som seriemestere sist sesong, men som kommer fra land der seriemesteren ikke er direkte kvalifisert til gruppespillet.. Malmø og Legia er i denne gruppen.

 

Den andre gruppen består av 10 lag som kom på "kvalifiseringsplass" i sin nasjonale serie. I england så var det Arsenal som tok 4. plassen, i andre land kan det være lag som kom på 2. 3. eller 4. plass alt etter som hvor stor kvote det landet har.

 

I Play-off for gruppespillet så skal "seriemester-gruppen" være garantert 5 plasser, derfor har det blitt satt opp to adskilte grupper for Play-off slik at "kvalifiseringslag" ikke kan slå ut "seriemesterlag":

 

I hver gruppe er de fem lagene med høyeste "UEFA-poeng" seedet og derfor blir antall potensielle motstandere kun fem lag.

 

EDIT!

Som en lite kuriosa så kan det nevnes at hvis/når Arsenal kvalifiserer seg så vil de bli seedet som lag nr 7 foran trekningen til gruppespillet og dermed komme i gruppen med toppseedede lag. Det samme vil også skje med Porto hvis de kvalifiserer seg. De lagene som i så fall blir skjøvet ned i seedingsnivå nr 2 er Schalke og Dortmund. Liverpool vil havne i seedingsgruppe 3 og vil sannsynligvis havne i en svært tøff gruppe. Chelsea vil være i gruppe 1 og City i gruppe 2.

Ut fra tallene til UEFA så vil faktisk Monaco, som slo oss i Emirates Cup, havne på seedingsnivå 4.

Tusen takk for et grundig svar
Link to comment
Share on other sites

Tyrkiske lag er i utgangspunktet ikke lette, men så er den tross alt den viktige "sannheten" i at hvis vi ikke vinner kvalifiseringen (uansett motstander) så er vi ikke gode nok til puljespillet.

 

Men nå har jeg faktisk god tro for at dette skal gå bra,

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er det klart for trekningen til gruppespillet kl. 17.45 i dag (torsdag 28. aug)

 

Arsenal er i pott 1, sammen med: Real Madrid, Barcelona, Bayern, Chelsea, Benfika, Atletico Madrid og Porto.

 

Pott 2 består av: Schalke, Dortmund, Juventus, PSG, Shakhtar Donetsk, Basel, Senit, og Manchester City

 

Pott 3 består av: Leverkusen, Olympiakos, CSKA Moskva, Ajax, Liverpool, Sporting, Galatasaray og Athletic Club (spania).

 

Pott 4 består av: Anderlecht, Roma, Apoel, Bate Borisov, Ludogorets, Maribor, Monaco og Malmø.

 

 

Med vår vanlige "flaks" så trekker vi vel ut PSG og så et par øst-europeiske lag som CSKA og Bate Borisov.

Drømmegruppe med liten reiselengde ville vært: Schalke, Ajax og Malmø,

Link to comment
Share on other sites

Arsenal er i pott 1, sammen med: Real Madrid, Barcelona, Bayern, Chelsea, Benfika, Atletico Madrid og Porto.

 

Pott 2 består av: Schalke, Dortmund, Juventus, PSG, Shakhtar Donetsk, Basel, Senit, og Manchester City

 

Pott 3 består av: Leverkusen, Olympiakos, CSKA Moskva, Ajax, Liverpool, Sporting, Galatasaray og Athletic Club (spania).

 

Pott 4 består av: Anderlecht, Roma, Apoel, Bate Borisov, Ludogorets, Maribor, Monaco og Malmø.

Håper på Barcelona-Dortmund-Liverpool og Roma i samme gruppe :)

Vi får vel vanligvis Dortmund, tipper Bilbao og Roma i tillegg. Ellers kan det jo være vi får Juve og Monaco. Blir nok ingene Maribor eller Malmø på oss..

Link to comment
Share on other sites

Drømmegruppa: Arsenal, Basel, Olympiakos/Ajax/Sporting, Malmø/Anderlecht.

 

Motsatt: Arsenal, Dortmund/PSG, Athletic, Roma/Monaco

 

Shakhtar er vel heller ingen ønskemotstander i og med urolighetene som blant annet har truffet stadion deres:

 

http://www.bbc.com/sport/0/football/28913140

Shaktar er ingen ønskemotstander, men konflikten der borte er langt fra deres nye "base" som ligger i motsatt del av landet (Byen Lviv som er relativt nær Polen-grensa) ca 1000 km fra Donetsk.

Link to comment
Share on other sites

Dortmund enda en gang.

Fra tyrkisk lag i kvalliken til tyrkisk lag i gruppespillet.

Anderlecht bør så absolutt være overkommelig, man må ikke undervurderes.

 

Vi bør kunne gå videre fra denne gruppen, men det er ikke en selvfølge.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...