Jump to content

2011.02.27 Birmingham N


Mikl02

Recommended Posts

Tenker stadig på at en pokal som vi fortjener i skapet vårt er i Birminghams premieskap.. Helvette!

FA Cupen og Ligagullet er realistisk, men med Uniteds flaks (Les; FA lar Rooneys albue gå forbi) så blir det heller ikke noe på oss denne sesongen, atter en gang.

Syntes vi har holdninger her inne som jeg håper ikke gutta som skal på banen har.

Vi møter en liten tue, les tapt finale i liten cup, som skal velte et stort lass, les nå vinner vi ingenting.

 

Er denne "lua i hånda"-mentaliteten et goonerfenomen? La oss få litt optimisme og propaganda.

Frykter at det er noe synkront over våre holdninger og det som blir prestert på banen - ting henger sammen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 300
  • Created
  • Last Reply

Så de som mener at det var Kosc sin feil er totalt blottet for fotballforståelser?

Kos sin feil, hadde han ikke vært der hadde Szczcesny tatt den..

Her kan målet ses:

http://www.101greatgoals.com/videodisplay/...rsenal-8618971/

Tja.. Hva skal Kosc gjøre? Han må følge ballen. Szcz kan velge å gå eller bli stående. Går han så må han ta ballen, står han så har Kosc kontroll og kan måke ballen avgårde. Han velger å gå ut, har full sikt hele tiden og ingen rører ballen. Likevel spretter den opp i skulderen hans uten at han makter å ta den. For meg er det en klar tabbe og den skyldes dårlig kommunikasjon og lite beslutsomhet

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Hva skal Kosc gjøre? Han må følge ballen. Szcz kan velge å gå eller bli stående. Går han så må han ta ballen, står han så har Kosc kontroll og kan måke ballen avgårde. Han velger å gå ut, har full sikt hele tiden og ingen rører ballen. Likevel spretter den opp i skulderen hans uten at han makter å ta den. For meg er det en klar tabbe og den skyldes dårlig kommunikasjon og lite beslutsomhet

 

Du har helt rett i at det var en tabbe som skyldes dårlig kommunikasjon og lite beslutsomhet, men det er flere faktorer som spiller inn. Kos har ikke orientert seg, ingen av de andre forsvarsspillerne har sagt i fra at han står mutters alene midt i egen 16. Kos har fått seg en uvane å få panikk uten grunn i egen 16, så jeg mener at begge burde ta sin del av skylden. Uansett så er det vel ingen grunn til å krangle over det, det som har skjedd har skjedd. Er fortsatt optimist av en eller annen grunn, så nå må vi bare konsentrere oss om ligaen!

Link to comment
Share on other sites

Szcezsny liten besluttsomhet? Fyren rusher jo ut i det ballen blir stussa vidare i retning Martins, så kommer Koscielny som bare skal kontrollere og beskytte ballen inn mot Szcezny slik at han får plukka den opp i fred, men istadenfor plasserer han seg mellom Szceszny og ballen for å avklare og keeper har ingen mulighet til å plukke ballen, det er jo fysisk umulig. Nei dette målet må Koscielny ta mest på sin kappe. Om Sczesny gir klar nok beskjed om at han kommer blir spekulasjoner men han kan ikkje ha ropt høgt og klart nok vår unge keeper.

 

Ett minutt seinare etter denne tabben er jo Sczesny langt utanfor 16-meteren og avklarer ein mulig kontring fra Martins. Dette er tøft og besluttsomt av ein 20-åring som nettopp har vært delaktig i en slik bizarr situasjon..

Link to comment
Share on other sites

Szcezsny liten besluttsomhet? Fyren rusher jo ut i det ballen blir stussa vidare i retning Martins, så kommer Koscielny som bare skal kontrollere og beskytte ballen inn mot Szcezny slik at han får plukka den opp i fred, men istadenfor plasserer han seg mellom Szceszny og ballen for å avklare og keeper har ingen mulighet til å plukke ballen, det er jo fysisk umulig. Nei dette målet må Koscielny ta mest på sin kappe. Om Sczesny gir klar nok beskjed om at han kommer blir spekulasjoner men han kan ikkje ha ropt høgt og klart nok vår unge keeper.

 

Ett minutt seinare etter denne tabben er jo Sczesny langt utanfor 16-meteren og avklarer ein mulig kontring fra Martins. Dette er tøft og besluttsomt av ein 20-åring som nettopp har vært delaktig i en slik bizarr situasjon..

 

Spot on!

Link to comment
Share on other sites

Så de som mener at det var Kosc sin feil er totalt blottet for fotballforståelser?

 

De som mener at dette er Kosc sin feil ene og alene er totalt blottet for fotballforståelse ja.

Link to comment
Share on other sites

Syntes vi har holdninger her inne som jeg håper ikke gutta som skal på banen har.

Vi møter en liten tue, les tapt finale i liten cup, som skal velte et stort lass, les nå vinner vi ingenting.

 

Er denne "lua i hånda"-mentaliteten et goonerfenomen? La oss få litt optimisme og propaganda.

Frykter at det er noe synkront over våre holdninger og det som blir prestert på banen - ting henger sammen.

 

ja, ting henger sammen. Men hva er høna og egget her? Vår eventuelle optimisme eller pessimisme er en konsekvens av hva laget presterer. Når laget ikke leverer når det gjelder som mest får heller ikke vi noen grunn til å tro på noe annet. Vi har opplevd alt for mange ganger at små tuer har veltet hele lasset for Arsenal. Det er klubben - spillerne og deres støtteapparat som må få den nødvendige troen på seg selv, og faktisk prestere over tid. En optimisme hos oss uten en slik basis er jo rein og skjær naivitet. For hvis man ikke har hodet med seg, spiller det ingen rolle hvor god man er i beina. Når skal Arsenal begynne å forstå det, ta konsekvensen av det, og begynne å fokusere mer på det mentale? Og det er det aller mest skuffende, at man verken lærer av den mer fjerne historien eller egne erfaringer i nærmeste fortid.

 

Jeg HÅPER naturligvis at min pessimisme skal bli gjort til skamme, men på rent nøkternt grunnlag, ser jeg få grunner til å egentlig TRO på dette. De eneste små halmstråene nå er at Arsenal rent fotballmessig egentlig er mer enn gode nok, at ManU har et tøffere program igjen. Men det er definitivt laget som må bevise at jeg tar feil...

Link to comment
Share on other sites

http://www.101greatgoals.com/videodisplay/...rsenal-8618971/

 

Blir Koscielny dasket i bakhodet, 17 sekunder ut i klippet? Utrolig usportslig av Birmingham i så fall.

Ja, det blir han.. Det var om jeg ikke tar helt feil det fantastisk fair-play spillende Lee Bowyer som sto for denne gesten, overraskende? Neppe.

 

Som det er nevnt i andre topicer på forumet, kom Wilshere med følgende uttalelse på Twitter etter kampen:

 

"Well done to the BCFC player who slapped Koscielny on the head when they scored, very big of you!"

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir han.. Det var om jeg ikke tar helt feil det fantastisk fair-play spillende Lee Bowyer som sto for denne gesten, overraskende? Neppe.

 

Som det er nevnt i andre topicer på forumet, kom Wilshere med følgende uttalelse på Twitter etter kampen:

 

"Well done to the BCFC player who slapped Koscielny on the head when they scored, very big of you!"

 

Vi skal vel ikke legge for mye i det. Vi husker vel alle Keown mot RVN og Henry gjorde noe lignende mot Gary Neville da RVP scoret på Highbury i 2007 (Klipp kan dere selv søke opp på YouTube).

 

Nå var selvsagt både RVN og GN særdeles usympatiske spillere og fortjente dette sikkert, men vi sitter likevel litt i glasshus her.

Link to comment
Share on other sites

Szcezsny liten besluttsomhet? Fyren rusher jo ut i det ballen blir stussa vidare i retning Martins, så kommer Koscielny som bare skal kontrollere og beskytte ballen inn mot Szcezny slik at han får plukka den opp i fred, men istadenfor plasserer han seg mellom Szceszny og ballen for å avklare og keeper har ingen mulighet til å plukke ballen, det er jo fysisk umulig. Nei dette målet må Koscielny ta mest på sin kappe. Om Sczesny gir klar nok beskjed om at han kommer blir spekulasjoner men han kan ikkje ha ropt høgt og klart nok vår unge keeper.

 

Ett minutt seinare etter denne tabben er jo Sczesny langt utanfor 16-meteren og avklarer ein mulig kontring fra Martins. Dette er tøft og besluttsomt av ein 20-åring som nettopp har vært delaktig i en slik bizarr situasjon..

Kosc er aldri mellom Szcz og ballen. Keeper har klar sikt hele veien. Det er et rotete og ubesluttsomt øyeblikk fra keeper slik jeg ser det. Kosc må ta løpet og har kontroll til keeper velger å komme. At Szcz er besluttsom i neste farlige situasjon endrer ikke på det. Han gjør en strålende kamp, men med en fatal feil. Det skjer og jeg bryr meg egentlg ikke overhode om hvem sin skyld det er.

Dette er ikke et forsøk på å korsfeste noen, men heller et forsøk på å forklare at Kosc ikke er den som er den største synderen slik han i mine øyne urettmessig ble uthengt som. Han har ikke noe valg i situasjonen, det har Szcz og han roter det til for seg selv og for spilleren som har kontroll på situasjonen.

 

Var forøvrig en lignende situasjon tidligere i kampen hvor Kosc måker vekk ballen foran Szcz. Dette kan bety at den unge polakk ikke er flink nok enda til å gi beskjed om hvor han befinner seg.

Link to comment
Share on other sites

Kosc er aldri mellom Szcz og ballen. Keeper har klar sikt hele veien. Det er et rotete og ubesluttsomt øyeblikk fra keeper slik jeg ser det. Kosc må ta løpet og har kontroll til keeper velger å komme. At Szcz er besluttsom i neste farlige situasjon endrer ikke på det. Han gjør en strålende kamp, men med en fatal feil. Det skjer og jeg bryr meg egentlg ikke overhode om hvem sin skyld det er.

Dette er ikke et forsøk på å korsfeste noen, men heller et forsøk på å forklare at Kosc ikke er den som er den største synderen slik han i mine øyne urettmessig ble uthengt som. Han har ikke noe valg i situasjonen, det har Szcz og han roter det til for seg selv og for spilleren som har kontroll på situasjonen.

 

Var forøvrig en lignende situasjon tidligere i kampen hvor Kosc måker vekk ballen foran Szcz. Dette kan bety at den unge polakk ikke er flink nok enda til å gi beskjed om hvor han befinner seg.

Det kan godt tenkes at Szczesny ikke er flink nok til å si i fra. Det kan like godt tenkes at Koscielny har vært heit i toppen og ikke har roen til å stole på sin keeper.

Link to comment
Share on other sites

Kosc er aldri mellom Szcz og ballen. Keeper har klar sikt hele veien. Det er et rotete og ubesluttsomt øyeblikk fra keeper slik jeg ser det. Kosc må ta løpet og har kontroll til keeper velger å komme. At Szcz er besluttsom i neste farlige situasjon endrer ikke på det. Han gjør en strålende kamp, men med en fatal feil. Det skjer og jeg bryr meg egentlg ikke overhode om hvem sin skyld det er.

Dette er ikke et forsøk på å korsfeste noen, men heller et forsøk på å forklare at Kosc ikke er den som er den største synderen slik han i mine øyne urettmessig ble uthengt som. Han har ikke noe valg i situasjonen, det har Szcz og han roter det til for seg selv og for spilleren som har kontroll på situasjonen.

 

Var forøvrig en lignende situasjon tidligere i kampen hvor Kosc måker vekk ballen foran Szcz. Dette kan bety at den unge polakk ikke er flink nok enda til å gi beskjed om hvor han befinner seg.

 

Viktig at både Kos og Schezzer kommer sterkt tilbake etter den ulykksalige missen.

For en ung keeper som Schezzer er det utrolig viktig at han ser framover og glemmer dette.

Både for han selv og Arsenal, for Schezzer er den som jeg mener driter seg mest ut i dette. Den ballen skal en keeper av Schezzers kaliber ha.

 

Håper supporterne backer opp vår nr 1 Schezzer neste kamp han spiller for det siste vi trenger nå er

nok en keeper som sliter med det mentale.

Link to comment
Share on other sites

Synd med tap, men egentlig gir jeg litt faen. Jeg er stolt av at vi i det hele tatt kom til finalen. Det var det bare to lag som klarte.

 

Ang. siste målet så er det en uskreven regel at dersom keeper skriker at han skal ta ballen har forsvaret kun en jobb og det er å pelle seg vekk.

Jeg mener at Kos optrådte helt riktig og at all skyld skal tildeles Polskinho.

Jeg er også enig i Safe Hands om at polskinho var på bærtur langt utenfor eget felt i annen omgang. Skal du ut i en slik situasjon skal du alltid komme først på ballen, hvis ikke du gjør det så holder du deg i mål, enkelt og greit, men det må legges til at når han først var på bærtur så løste han situasjonen med pondus ala Lehmann.

På første målet gjør polskinho også en feil. Skal han ut der skal han nå ballen. Det gjorde han ikke, altså skulle han ha stått på strek. Jeg sier ikke at han ville ha reddet målet men han ville utvilsomt ha gjort det vanskeligere for Zidic.

 

Ang. polskinho. Han har overrasket meg svært positivt og jeg ser en fremtidig superkeeper i ham. For øyeblikket så synes jeg han er litt uferdig, og jeg synes hans svakhet er feltarbeid. Der er han etter min mening for passiv.

Om han er den beste keeperen i klubben eller kommer på en annen plass etter Fabianski er jeg foreløpig i tvil om.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir han.. Det var om jeg ikke tar helt feil det fantastisk fair-play spillende Lee Bowyer som sto for denne gesten, overraskende? Neppe.

 

Som det er nevnt i andre topicer på forumet, kom Wilshere med følgende uttalelse på Twitter etter kampen:

 

"Well done to the BCFC player who slapped Koscielny on the head when they scored, very big of you!"

Det var Barry Ferguson... Uansett, utrolig usportslig og dårlig gjort... Dessverre pleier sjelden slike hendelser å bli straffet... FA, dobbeltmoral og noe som kan minne om korrupsjon lukter det lang vei av...

Link to comment
Share on other sites

Kosc er aldri mellom Szcz og ballen. Keeper har klar sikt hele veien. Det er et rotete og ubesluttsomt øyeblikk fra keeper slik jeg ser det. Kosc må ta løpet og har kontroll til keeper velger å komme. At Szcz er besluttsom i neste farlige situasjon endrer ikke på det. Han gjør en strålende kamp, men med en fatal feil. Det skjer og jeg bryr meg egentlg ikke overhode om hvem sin skyld det er.

Dette er ikke et forsøk på å korsfeste noen, men heller et forsøk på å forklare at Kosc ikke er den som er den største synderen slik han i mine øyne urettmessig ble uthengt som. Han har ikke noe valg i situasjonen, det har Szcz og han roter det til for seg selv og for spilleren som har kontroll på situasjonen.

 

Var forøvrig en lignende situasjon tidligere i kampen hvor Kosc måker vekk ballen foran Szcz. Dette kan bety at den unge polakk ikke er flink nok enda til å gi beskjed om hvor han befinner seg.

Det er heller ikkje mitt mål å gjøre nokon til syndebukk/gapestokk etc, men det er faktisk ein interessant diskusjon om kordan man oppfatter situasjonen, og kor klare de ulike synspunktene er. Det viser kor ulikt einkvar av oss oppfatter, tolker og analyserer situasjonen.

 

Men Kos har kontroll ja, eg er einig heilt til han utan grunn måker til ballen. Kvifor måker han til ballen rett foran Sczezny? Martins følger jo ikkje løpet bak lenger fordi Kos har eit par meters forsprang og ballen humper i retning ein utrusende Scz, så blander Kos seg inn med fot, armer, kropp og bein, og gjør det umogeleg for Scz å snappe ballen.

 

De som mener at dette er Kosc sin feil ene og alene er totalt blottet for fotballforståelse ja.

 

Det om Scz ikkje har gitt beskjed høgt og klart nok blir bare spekulasjoner (og i såfall den einaste feilen eg kan se Scz i så tilfelle gjør i den situasjonen), derfor gir eg Kos hovedansvaret for baklengsmålet 1-2. Tar med eit sitat fra VG.

 

"Stopper Laurent Koscielny, som var hovedansvarlig for den komiske tabben som tillot Obafemi Martins å avgjøre i tomt nett like før slutt søndag, har også trøbbel med kroppen etter finalen."

 

Sitat fra VG [Nederste avsnitt]

 

 

Det er jo ein bagatell vi diskuterer nå gjerne, men eg tykkjer ihvertfall det er ein litt interessant diskusjon siden situasjonen tolkast på så motsatt syn :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig mulig folkens? Hvorfor skal det alltid deles ut skyld?

 

Vi er utsatt for en glipp, som vi ikke har noen som helst mulighet til å si hvem som har skylden for hva. Om Szczesny ikke sier ifra at han kommer, så er det hans feil, om han sier ifra er det Koscielnys feil. Men hva er egentlig poenget med å slå det fast? Begge to har hatt mange gode kamper bak seg denne sesongen, Koscielny var strålende imot et av verdens beste klubblag, og Szczesny har vært meget god de aller fleste kampene han har spilt. Det som bør være alles ønske her, er at begge kommer tilbake og viser at de virkelig holder toppen.

 

En slik situasjon sier absolutt ingenting om at vi trenger forsterkninger. Om det skal være en grunn til å peke på for svakt lag, så ber det sees utifra en sammenheng, over flere kamper. I denne sammenhengen, så syns jeg vi har et meget bra lag. Nå tapte vi denne finalen først og fremst fordi vi ikke var gode nok til å omsette spill og sjanser i tillende resultat. Jeg mener at det ikke var forsvaret det først og fremst var noe galt med, vi burde også ha produsert langt mer imot forsvarslinja som Birmingham stilte med.

 

Hvorfor kan vi ikke snu denne saken litt. Da vekk fokuset på forsvaret å se på angrepet, hvorfor skal vi ikke være i stand til å avgjøre kampen før. Når vi stiller med offensive spillere som Nasri, Arshavin, Van Persie, Wilshere og Rosicky? Det er vell også noe galt i den enden av banen?

 

Jeg vil også nevne at det offensive i Birmingham er hakket bedre enn det defensive. Jeg snakker ikke om at det offensive i Birmingham er fantastiske fotballspillere. Men de stiller med spisskompetanse som er svært vanskelig å hanskes med. Først Zigic som er enorm høy, og innehar en duellkraft som få kan hanskes med. Deretter setter de inn Martins, som er han enorm hurtighet og smartness i spillet. Dette gir forsvaret vårt en vanskelig oppgave med tanke på omstilling. Fra først å kunne ligge høyt og presse på grunn av null bakromstrussel. Til å få inn Martins, og da må fokusere på en helt annen måte i det defensive arbeidet. Dette gjør også at rollene til Song og Wilshere blir stokket om, og de kan få et problem med å tilpasse.

 

Det er ikke så veldig mange kampene vi kommer borti så splittede ferdigheter, og det er noe som er vanskelig å hanskes med. Sett denne offensive rekka i forhold til forsvaret. Hvor de på backene har en foreldet Carr og en midtstopper i Ridgwell, samt Jiranek og Johnson. Førstnevnte ingen forsvarsbauta, som det absolutt burde vært mulig å snu trill rundt med godt angrepsspill. Johnson er en relativt god spiller, men vi burde klart å gjøre mer i slutten med tanke på at han haltet rundt.

 

Sett under ett, så er dette en kamp vi sliter både offensivt og defensivt. Og diskusjonen rundt situasjonen med Koscielny og Szczesny er irrelevenat i forhold til kampens utfall, om vi ser på de hele 90 minuttene. Vi burde vært i stand til å avgjøre langt tidligere.

 

Vi er altfor gode til å hakke på det som allerede er hakket på. Vi må se at denne kampen er det svakheter over hele banen. Vi klarer ikke å få satt kampen ene og alene i vårt spor, og vi klarer ikke å ta ut det beste offensivt. Det er ikke bare problemer rundt Koscielny, Djourou og Szczesny, men også andre deler av banen.

 

Vi må åpne opp øynene, ikke hakk som gribber på noen som er forsvarsløse, se helheten og bedøm deretter. Min dom er da at laget vi har i år, er godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig mulig folkens? Hvorfor skal det alltid deles ut skyld?

 

Du har misforstått meg ihvertfall. Skal man kun diskutere (enkelt)hendelser som skjer på midtbanen fordi det ikkje får umiddelbare konsekvenser slik at vi da er sikre på at diskusjonen ikkje går ut på å fordele skyld ergo lage hakkekyllinger?

Einaste måten å lære på er å sjå kva feil man har gjort, da må man kunne se sannheten i auga og si kva man meiner ein spelar gjorde feil i den situasjonen, ihvertfall når den blir framlagt sakleg og fornuftig...?

Link to comment
Share on other sites

Du har misforstått meg ihvertfall. Skal man kun diskutere (enkelt)hendelser som skjer på midtbanen fordi det ikkje får umiddelbare konsekvenser slik at vi da er sikre på at diskusjonen ikkje går ut på å fordele skyld ergo lage hakkekyllinger?

Einaste måten å lære på er å sjå kva feil man har gjort, da må man kunne se sannheten i auga og si kva man meiner ein spelar gjorde feil i den situasjonen, ihvertfall når den blir framlagt sakleg og fornuftig...?

 

Min mening er så enkel at det bør heller diskuteres kampen under ett, når det tross alt var det som gjorde at vi gikk ut av kampen med et tap. Jeg ser ingen grunn til at vi skal diskutere situasjonen til døde her, for å lære av det. Men for all del, åpent for diskusjon, jeg hindrer ingen. Min mening er at reint fotballfaglig så er den situasjonen lite interessant, det som er interessant i denne kampen er hvorfor vi ikke klarer å produsere mer framover, hvorfor har vi ikke satt en taktikk som fungerer imot Birminghams spillestil?

 

Forøvrig så mener jeg du misforstår meg når du sier: "Skal man kun diskutere (enkelt)hendelser som skjer på midtbanen fordi det ikkje får umiddelbare konsekvenser slik at vi da er sikre på at diskusjonen ikkje går ut på å fordele skyld ergo lage hakkekyllinger?" Det er ikke det jeg prøver å si i det hele tatt, jeg prøver å si at man heller bør diskutere kampen under ett, og se på det som er underliggende for at vi taper.

Link to comment
Share on other sites

Min mening er så enkel at det bør heller diskuteres kampen under ett, når det tross alt var det som gjorde at vi gikk ut av kampen med et tap. Jeg ser ingen grunn til at vi skal diskutere situasjonen til døde her, for å lære av det. Men for all del, åpent for diskusjon, jeg hindrer ingen. Min mening er at reint fotballfaglig så er den situasjonen lite interessant, det som er interessant i denne kampen er hvorfor vi ikke klarer å produsere mer framover, hvorfor har vi ikke satt en taktikk som fungerer imot Birminghams spillestil?

 

Forøvrig så mener jeg du misforstår meg når du sier: "Skal man kun diskutere (enkelt)hendelser som skjer på midtbanen fordi det ikkje får umiddelbare konsekvenser slik at vi da er sikre på at diskusjonen ikkje går ut på å fordele skyld ergo lage hakkekyllinger?" Det er ikke det jeg prøver å si i det hele tatt, jeg prøver å si at man heller bør diskutere kampen under ett, og se på det som er underliggende for at vi taper.

Eg er einig med deg i at det reint fotballfagleg ikkje er kjempeinteressant situasjon å diskutere opp og ned i mente. Men grunnen til at eg involverte meg litt i diskusjonen var rett og slett av ergrelse over nok ein forsvarsfeil på lilleputtnivå. Eg ville sette litt fokus på kven som gjør feilen, kvifor feilen blir gjort og kanskje fått det litt systematisert framover. Ta dei siste kampane for eksempel, i eit par avdei har Clichy stått lenger bak enn resten av linja og oppheva offsiden som har ført til farlege situasjoner, no sist blei vi redda av linjedommeren. Kvifor opphever samme mann offsiden på den måten med så hyppig frekvens? Kva er det med Djorou og Kos som står så høgt, kvifor gjør dei det?

 

Det er slike ting eg kommer til å være litt opptatt av framover, for vi taper uhorveleg mange poeng på idiotfeil i forsvar!

Link to comment
Share on other sites

Når vi står så høyt med laget så begynner forsvarsarbeidet i det øyeblikket vi mister ballen. Det var vi ikke gode nok til i denne kampen. Birmingham fikk slå langt på Zigic alt for ofte samt at vi ikke makter å vinne duellen eller presse han tilstrekkelig. Misforståelsen mellom Kos og Sczcesny er rett og slett et resultat av dette. Blir for dumt å skylde på enkeltspillere når kollektivet fungerer såpass dårlig

Link to comment
Share on other sites

Eg er einig med deg i at det reint fotballfagleg ikkje er kjempeinteressant situasjon å diskutere opp og ned i mente. Men grunnen til at eg involverte meg litt i diskusjonen var rett og slett av ergrelse over nok ein forsvarsfeil på lilleputtnivå. Eg ville sette litt fokus på kven som gjør feilen, kvifor feilen blir gjort og kanskje fått det litt systematisert framover. Ta dei siste kampane for eksempel, i eit par avdei har Clichy stått lenger bak enn resten av linja og oppheva offsiden som har ført til farlege situasjoner, no sist blei vi redda av linjedommeren. Kvifor opphever samme mann offsiden på den måten med så hyppig frekvens? Kva er det med Djorou og Kos som står så høgt, kvifor gjør dei det?

 

Det er slike ting eg kommer til å være litt opptatt av framover, for vi taper uhorveleg mange poeng på idiotfeil i forsvar!

 

Eksempelet med Clichy er ganske interessant.

 

I kampens hete gikk jeg gjennom disse følelsene:

 

- Faen Szczesny - nå får du rødt!

- Takk for at du vinket, linjedommer. Men var det riktig?

- Faen Clichy - hvorfor opphever du offsiden? Dommerfeil reddet oss fra straffe og rødt.

 

I ettertid har min enkle analyse blitt langt mer komplisert. Det skal dog sies at jeg IKKE har sett hele situasjonen fra alle vinkler:

 

- Hvorfor i all verden forsøker JD og Kos å sette en offsidefelle på 25 meter når vi ikke har press på ballfører?

- Hvorfor prøver de på det når ingen av de har kommunikasjon med backene?

- Hvorfor har vi ikke press på ballfører, sentralt i banen 30 meter fra vårt mål?

- Clichy gjør etter min mening helt rett i å følge løpet på kanten. Det var jo slik vi nøytraliserte Barca i andreomgangen. I ettertid mener jeg det var våkent backspill.

- Szczesny tar etter min mening en unødvendig risiko ved å felle spissen så åpenbart. Rødt kort etter 4 minutter i en finale hadde sugd max. Blir reddet av dommerfeil.

 

Jeg skal ikke hevde at denne analysen er den eneste rette, men poenget er at noen få sekunders fotball kan inneholde så mye komplisert samhandling (og mangel på det), at våre første inntrykk ofte er forskjellig fra det som egentlig er virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

Er det jeg som misforstår eller tar journalisten feil i sin tolkning av hvem som nølte? Jeg forstår på Wenger at det er Szcz som nøler når Kosc ikke gjennomfører avklaringen, ikke at Kosc nøler som journalisten vinkler det til. Avsnittet handler jo om Szcz eller er jeg helt ute?

Link to comment
Share on other sites

Er det jeg som misforstår eller tar journalisten feil i sin tolkning av hvem som nølte? Jeg forstår på Wenger at det er Szcz som nøler når Kosc ikke gjennomfører avklaringen, ikke at Kosc nøler som journalisten vinkler det til. Avsnittet handler jo om Szcz eller er jeg helt ute?

 

Jeg forstår det slik at du er helt ute her :)

 

Jeg tolker Wengers utsagn slik;

 

Kos går etter ballen, han tror Szcz går etter ballen, Kos nøler og Wengers konklusjon er at Kos sin nøling kostet oss dyrt.

 

Det var en major f**k up, det kan vi alle være enige om :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...