Jump to content

Forslag til forbedringer


Guest EvenA

Recommended Posts

Det du kaller "normal folkeskikk" er nok relasjonelt det også, noe jeg har prøvd å forklare deg tidligere. Hvis du sammenligner språkbruken her på forumet med andre forumer så tror jeg du ikke kan konkludere med at språkbruken her er ille i det hele tatt. Sammenlignet med veggavisen, hegnar forum eller Tottenhamsvenner så er språket her særs sivilisert synes nå jeg.

 

Det at du bruker sitauasjoner fra arbeidslivet som eksempler på "normal folkeskikk" er etter mitt syn atter ett gedigent bombskudd fra din side.

 

Disse eksemplene tok jeg fra det norske samfunn, og den "røde tråden" ved språkbruk. Dette for å vise, at man har grenser å følge, i ly av hva normal folkeskikk har som plass i samfunnet. Selv ser du ikke at forby stygt ordbruk, ikke er det samme som å redusere ytringsfrihet, men samtidig henviser/likestiller du til Nord-Korea?

Snakk gjerne om bombskudd mister.

 

Ellers synes jeg Kim har et viktig innlegg.

Tankene mine om det skulle bli en så liberal politikk på dette området er mange, f,eks:

* Nye medlemmer, vil det være lett å verve med en slik politikk?

* Forholdet til Arsenal FC, vil de akseptere fritt rom for en offisiell supporterklubb? Det vil jo komme frem en eller annen gang, og da blir kanskje tilgjengeligheten strammet inn/kuttet? (billetter, osv osv)

* Forholdet til medlemmene, vil alle akseptere å stå inne for en slik endring i supporterklubben? Eller vil det danne seg uoffisielle supporterklubber med andre tanker og grenser?

* Media, reklamen, og ryktet? Bedre, eller værre?

 

Nå er det allerede lagt inn retningslinjer på forumet som omhandler språkbruk, for mitt vedkommende er de gode nok så lenge de blir fulgt. Skjønner at mod-teamet må komme med noe mer svart på hvitt, for å vise skillene av hva som er akseptabelt/eller ikke.

EvenA og flere andre er på saken, så de kommer nok med mer info etterhvert. Hadde likevel vært artig å høre hvilke tanker styret har på disse områdene-

Link to comment
Share on other sites

Arsenal Norway kan aldri i livet være tjent med et forum som oser over av de styggest ord som er å oppdrive, samtidig som man nærmest skal latterliggjør andre debattanters meninger. Trenger vi virkelig et forum der folk kan lire av seg absolutt alt? Er grov banning (tenker på langt styggere ord enn f**n) greit? Er det greit at man ber dommere og andre spillere om å gå og henge seg? Er personangrep greit?

 

Jeg tror fint at flesteparten her inne klarer å ta i mot de ulike glosene som titt og ofte kommer på trykk, men som mange andre er inne på, så er dette skriftlig forum hvor mye blir stående. Til syvende og sist er det Arsenal Norway som blir stående igjen. Supporterklubben har et godt rykte å ta vare på. Klubben drives meget godt (jfr det jeg har fått opplyst på alle de årsmøtene jeg har vært med på). Slik bør det fortsatt være.

 

Kim har et poeng når han ønsker at styret skal se på saken. Få på plass noen skikkelig gode retningslinjer, så må hvert enkelt medlem ta et valg med tanke på fremtidige ytringer på gunners.no.

Link to comment
Share on other sites

dette er i grunnen det jeg også synes. Rent personlig har jeg ingen problemer med at folk bruker et ubehøvlet språk, og problemet med dette er av mer "allmenn" art, at forumet settes i et dårlig lys. Det er ikke slik vi bør kommunisere, særlig ikke på et skriftlig medium som internett. Som Tapapa påpeker er nok språket i sin allminnelighet likevel bedre her enn på mange andre fora. Så vi skal kanskje ikke krisemaksimere heller? Likevel mener jeg Tottenhams venner er et dårlig sammenlikningsgrunnlag. Men når man ser hva enkelte klarer å lire av seg på kamptråden, så skulle man tro de gjør alt for å legge seg på det samme nivået. Jeg har enda ikke fått svar på spørsmålet;er det dette dere ønsker, vil dere være kjent for å ha litt mer klasse, eller gir dere i grunnen blaffen?

 

Jeg syns ikke TV er ett dårlig eksempel. Tottenhamssupporterne er nok ganske så like oss, selvom de etter mitt syn holder med feil lag. De vil nok ikke være enige i det og heller feilaktig mene at det er vi som tar feil. Deres lag vekker sterke følelser hos dem, som vårt gjør hos oss.

 

Til ditt spørsmål om jeg som en gooner vil bli kjent for å ha mer klasse enn f.eks Tott så er mitt ærlige svar at jeg syns det er irrelevant. Jeg syns ikke Tottenhamsupporterne er verre enn andre supportere og de jeg møter er stort sett veldig hyggelige, akkurat som andre av våre supportere jeg møter. Ikke kan jeg se at Tottenhamssupporterne er delaktig i tribunevold, rasisme, homohets etc enn andre lags supportere. En liten gruppe har til tider kalt Wenger for pedofil, noe jeg finner ganske frastøtende, men velger å ikke generaliserere Tottenhamssupporterne av den grunn. Deres eneste feil er at de holder med feil lag og det er en stor feil.

 

Til sist Piscator, er ikke gooner et ord som er slått sammen av goon og gunners? Er det ikke litt rart å bruke dette ordet gooner (goon=bølle) og samtidig pretenderer å ha høyere klasse enn andre?

Link to comment
Share on other sites

En liten gruppe har til tider kalt Wenger for pedofil, noe jeg finner ganske frastøtende, men velger å ikke generaliserere Tottenhamssupporterne av den grunn.

 

Generalisering er absolutt ikke bra. Men når det gjelder pedofilisangen til Tottenhamfansen, så snakker man ikke om en liten gruppe. I kamper mellom Tottenham og Arsenal på WHL, har man bortimot ett samstemt hjemmepublikum som synger denne sangen. Da snakker vi bortimot 30.000 mennesker. Det er iallefall ikke det jeg vil kalle en liten gruppe.

 

Når det gjelder dette forumet kontra Tottenhams Venner, så mener jeg faktisk de har mye verre språkbruk enn vi har her inne, med noen få unntak selvfølgelig. Språkbruken inne på TV når ofte groteske høyder, spesielt når de snakker om rivalen i N5. Språket som benyttes da er iallefall ett språk jeg ikke ville vært bekjent med her inne. Det kommer tydelig frem at "hatet" de har til sin nærmeste rival er mye sterkere enn måten vi omtaler vårt "hat" ovenfor dem

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dette forumet kontra Tottenhams Venner, så mener jeg faktisk de har mye verre språkbruk enn vi har her inne, med noen få unntak selvfølgelig. Språkbruken inne på TV når ofte groteske høyder, spesielt når de snakker om rivalen i N5. Språket som benyttes da er iallefall ett språk jeg ikke ville vært bekjent med her inne.

 

He he, det overrasker meg ikke at du ville reagert på språkbruken på TV, jeg har nemlig sett deg reagerer på språkbruken her på forumet og den språkbruken er ganske så mild i forhold :)

 

Pedofil sangen(e) til Tottene er skammelig, det er jeg enig i. Blir kvalm av å høre det. Av alle stygge skjellsord som jeg kan tenkte meg så er vel ordet pedofil noe av det siste jeg ville hatt slengt etter meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får da inderlig ikke håpe at vårt forum er i nærheten av forumet til Tottenhams Venner. Temperaturen er til de grader mye større hos dem enn hva tilfellet er her. Blir imponert over deres kamptråder på godt over 30 sider, der en tredjedel som oftest er meget sure oppgulp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får da inderlig ikke håpe at vårt forum er i nærheten av forumet til Tottenhams Venner. Temperaturen er til de grader mye større hos dem enn hva tilfellet er her. Blir imponert over deres kamptråder på godt over 30 sider, der en tredjedel som oftest er meget sure oppgulp.

 

I tillegg har jo tv ganske hyppigere kamptråder med oppgulp, enn det vi har. Vi har heldigvis ikke så mange tap, som vår kjære nabo iløpet av en sesong :)

På våre beste dager, så er vi nok på høyden med hvem som helst når det gjelder banning/oppgulp på kamptråder. Desverre!

Ønsker vi å gjøre noe med det?

 

Hadde jo håpet at de som deltok i denne debaten, også ville svare konkret på spørsmål som ble rettet mot hva de egentlig står for under språkbruken.

 

Nå er det vel ikke bare spurvene, som har brukt pedofil-sanger mot Wenger. På old trafford har det vært et ganske stort kor på akkurat dette tilfellet, og Ferguson har faktisk gått inn å bedt sine egne supportere om å tenke litt over hva de synger om på dette tilfellet på et eller annet supportertreff......

Link to comment
Share on other sites

Dette var et svært skuffende bidrag i denne debatten. At Piscator applauderer sånt synes jeg vitner om et virkelighetsfjernt bilde av forumet både fra forfatteren av innlegget og Piscator.

 

Hva er jeg så skuffet over?

- Beskrivelsen av oss som ikke ønsker å sensurere forumet: "for dumskapen og uanstendigheita har sine støttespelarar også her."

- Overdrivelser uten rot i virkeligheten: "Og så skal forumet til Arsenals skandinaviske supporterklubb subbe ned i rennesteinen, og for det meste henfalle til pubertal språkbruk"

- Sammenligninger med mobbesaker utenfra som er milevis fra det som er ønsket her på forumet: "Det gjenspeglar berre det som skjer elles i samfunnet rundt oss, der grensene for kva som er akseptabelt stadig vert strekt lengre og lengre. Som til dømes i humorprogram, der utdriting og hets av einskildpersonar no høyrer til dagens orden. Finn Kalvig måtte etter lengre tids sjikane søkje psykolog-hjelp, medan folk lèr seg skakke. Er det nøye då? Han har sikkert råd til å betale psykolog-rekninga uansett."

 

Good Old Arsenal, jeg forstår godt hva du mener, men kan du med hånden på hjertet si at en friere kamptråd fører til alt det du har skrevet i ditt innlegg?

 

Eg beklagar at du vart skuffa, men det er nå ein gong slik det er her i livet. Gleda og skuffelsane går hand i hand. Det veit me Arsenal-supportarar altfor godt :)

Du skriv at du ikkje ynskjer å sensurere forumet. Kan du da forklare poenget med å moderère forumet i det heile? Om det ikkje skal være sensur, kan ein vel berre la tinga skure. For all moderèring er da ei form for sensur?

 

Eg har i dette tilfellet valgt å kalle ein spade for ein spade. D.v.s. å kalle dei grovaste utbrota for dumme og uanstendige, sjølv om dette skjer i raseri og skuffelse, og ikkje er veldig vondt meint. Eg meiner seriøst at desse personane treng vern mot seg sjølv, elles får ein berre finne seg i at andre gjer jobben for dei. Når du så samstundes er dei same personanes fremste forsvarar, får du tåle at det vert påpeika.

 

Om eg i dine auge ovedriv og er virkelighetsfjern får så være, me har nok uansett diametralt motsette meiningar om kva som er passande oppførsel på eit offentleg forum. Eg fryktar at eit frislepp vil føre til at mange, som fram til no har lagt band på seg, vil føle at det no er fritt fram med alle mogelege slags oppgulp. Meiner du dette vil senke kvaliteten på forumet, og er dette i så fall av underordna betydning?

 

Slik eg ser det, har ein valet mellom å leggje seg på ei stram line, eller foreta ei fullstendig frislepp. Elles er eg redd me får ein evig diskusjon om kvar grensene skal gå, og kva ord og uttrykk som skal få passere og ikkje passere. Og som eg var inne på i mitt førre innlegg, det er alltid nokon som har interesse av å teste ut grensene, også på dette forum.

 

Når det gjeld samanlikninga med mobbesaker utanfrå, kan du kanskje forklare skilnaden på tilfella Finn Kalvik og Manuel Almunia, bortsett frå den openberre at Kalvik vert hengt ut framfor eit langt større publikum?

 

Slik du ordlegg deg vil du altså ha ein friare kamptråd, medan du ein annan stad ikkje vil sensurere forumet i det hele tatt. Eg er usikker på kvar du eigentleg vil her. Men nei, eg kan ikkje slå fast at tinga vil bli sånn og sånn med eit frislepp. Eg har ikkje monopol på sanninga, og sit ikkje med fasitsvar på korkje det eine eller andre. Og mine synske evner er elendige. Men eg nærer ei sterk frykt for at vårt forum kan nærme seg dei skrekkeksempla ein kan finne på nettet utan å anstrenge seg særleg mykje. Og eg vil mykje heller ha den siviliserte forum-varianten, framfor den lavpanna.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at ingen andre kan frata deg retten til å være gooner, men når noen av den eldre garde ber ungdommer begynne å holde med andre lag pga at de ikke har samme mening så har det gått altfor langt. Verste overtramp her inne etter min mening.

 

 

Her siktes det tydeligvis til undertegnede. Strengt tatt har jeg vel aldri bedt noen om å holde med andre lag. Jeg har stilt spørsmål ved enkeltes evne til å fremstå som Goonere. Slik både jeg, klubben og de fleste andre Goonere ønsker bli sett på. Dette blir poengtert på utmerket vis både av Vieira04 Good old Arsenal og Piscator. Begge to har inderlig rett i sine beskrivelser og ønsker. Både om hvordan en Gooner bør fremstå, og ikke minst hvordan man bør oppføre seg på et åpent, offenlig nettsted.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags forum er det vi egentlig ønsker oss? Ønsker vi oss et forum der forumistene kan ha det gøy, prate om Arsenal, fotball og andre uviktige ting her i verden? Ja, det gjør i hvertfall jeg. Ja, jeg ønsker å lese gode, informative innlegg med gode argumenter. Men for å være helt ærlig, hvis den eneste hensikten her er å lese "artikler" så leser jeg heller artikler av ekte journalister. Jeg husker godt den første gangen jeg streifet innom dette forumet. Det var ikke de lange, kvalitative innleggene som rekrutterte meg, det var fellesskapsfølelsen, humoren og den tidvis gode tonen som preget forumet. Så til dere som mener at bannskap er farlig for rekrutteringen vil jeg bare si at det neppe er så farlig. Barn i dag vokser opp med TV-spill der det drepes, bannes i hytt og pine. Da blir litt sporadisk bannskap i kampens hete lite sammenlignbart. Selvfølgelig er jeg enig i at vi ikke skal kalle spillerne våre for horer, kjegler, apekatter osv. Men når det preger forumet i så liten grad som det gjør ser jeg ikke helt problemet. Interne krangler derimot har jeg sett meg lei.

Gleden jeg har hatt av dette forumet er mye basert på godt lesestoff, så absolutt, men like mye glede har jeg hatt av humor, mangfold av forumister og uviktige diskusjoner.

 

Så igjen må jeg spørre, hva slags forum er det vi egentlig ønsker oss? Ønsker vi et forum slik jeg har forsøkt å beskrive ovenfor, eller vil vi ha et forum der en "elite" på ca 20 brukere skal skrive, og alle andre skal sitte på sidelinjen "and just speak when spoken to". En elite, der kun de som har 35 års fartstid som arsenalsupporter og utmerkede skrive- og argumentasjonsferdigheter, får lov til å delta. Du vet, den eliten som vet akkurat hvordan alle andre arsenalsupportere skal oppføre seg, og som henviser gode arsenalsupportere til andre klubber når de ikke oppfører seg i tråd med sine ønsker.

 

De brukerne dette gjelder ville sikkert frydet seg om så skjedde, men jeg forsøker nå å tale for breddens sak. Det må gå ann å flytte kvalitet til side en gang i blant, til fordel for humor og forumister som rett og slett ikke evner å skrive og argumentere så godt som enkelte her inne ønsker. Jeg vil mye heller lese et dårlig innlegg i ny og ne, enn å kun lese utmerkede artikler og analyser. Selvfølgelig bør alt holde innenfor rimelighetens grenser, bare så det er sagt!

 

Dette bør være et sted der ALLE medlemmer av Arsenal Supporter Club Norway kan ytre sine tanker og meninger om vårt kjære Arsenal, UAVHENGIG av kompetanse, ferdigheter og analytiske evner. Et forum som dette bør skape et samhold blant oss Gooners. Slik det er i ferd med å bli nå vil det bare splitte oss. Jeg vegrer meg i blant for å skrive på dette forumet, av den enkle årsak at en av forumtraverne har et eller annet å påpeke. Det er ikke bra for rekrutteringen. Det brukes mer tid på å krangle om hvordan tingenes tilstand bør være her inne, enn å skrive disse kvalitetsinnleggene folk snakker om.

 

Jeg beklager at dette innlegget ble rotete, men det var mange tanker og meninger som kom ned på tastaturet nå. Jeg vil avslutte med å takke AnabOle for hans bidrag i denne tråden, og samtidig gi han min fulle støtte!

Link to comment
Share on other sites

Hva slags forum er det vi egentlig ønsker oss? Ønsker vi oss et forum der forumistene kan ha det gøy, prate om Arsenal, fotball og andre uviktige ting her i verden? Ja, det gjør i hvertfall jeg. Ja, jeg ønsker å lese gode, informative innlegg med gode argumenter. Men for å være helt ærlig, hvis den eneste hensikten her er å lese "artikler" så leser jeg heller artikler av ekte journalister. Jeg husker godt den første gangen jeg streifet innom dette forumet. Det var ikke de lange, kvalitative innleggene som rekrutterte meg, det var fellesskapsfølelsen, humoren og den tidvis gode tonen som preget forumet. Så til dere som mener at bannskap er farlig for rekrutteringen vil jeg bare si at det neppe er så farlig. Barn i dag vokser opp med TV-spill der det drepes, bannes i hytt og pine. Da blir litt sporadisk bannskap i kampens hete lite sammenlignbart. Selvfølgelig er jeg enig i at vi ikke skal kalle spillerne våre for horer, kjegler, apekatter osv. Men når det preger forumet i så liten grad som det gjør ser jeg ikke helt problemet. Interne krangler derimot har jeg sett meg lei.

Gleden jeg har hatt av dette forumet er mye basert på godt lesestoff, så absolutt, men like mye glede har jeg hatt av humor, mangfold av forumister og uviktige diskusjoner.

 

Så igjen må jeg spørre, hva slags forum er det vi egentlig ønsker oss? Ønsker vi et forum slik jeg har forsøkt å beskrive ovenfor, eller vil vi ha et forum der en "elite" på ca 20 brukere skal skrive, og alle andre skal sitte på sidelinjen "and just speak when spoken to". En elite, der kun de som har 35 års fartstid som arsenalsupporter og utmerkede skrive- og argumentasjonsferdigheter, får lov til å delta. Du vet, den eliten som vet akkurat hvordan alle andre arsenalsupportere skal oppføre seg, og som henviser gode arsenalsupportere til andre klubber når de ikke oppfører seg i tråd med sine ønsker.

 

De brukerne dette gjelder ville sikkert frydet seg om så skjedde, men jeg forsøker nå å tale for breddens sak. Det må gå ann å flytte kvalitet til side en gang i blant, til fordel for humor og forumister som rett og slett ikke evner å skrive og argumentere så godt som enkelte her inne ønsker. Jeg vil mye heller lese et dårlig innlegg i ny og ne, enn å kun lese utmerkede artikler og analyser. Selvfølgelig bør alt holde innenfor rimelighetens grenser, bare så det er sagt!

 

Dette bør være et sted der ALLE medlemmer av Arsenal Supporter Club Norway kan ytre sine tanker og meninger om vårt kjære Arsenal, UAVHENGIG av kompetanse, ferdigheter og analytiske evner. Et forum som dette bør skape et samhold blant oss Gooners. Slik det er i ferd med å bli nå vil det bare splitte oss. Jeg vegrer meg i blant for å skrive på dette forumet, av den enkle årsak at en av forumtraverne har et eller annet å påpeke. Det er ikke bra for rekrutteringen. Det brukes mer tid på å krangle om hvordan tingenes tilstand bør være her inne, enn å skrive disse kvalitetsinnleggene folk snakker om.

 

Jeg beklager at dette innlegget ble rotete, men det var mange tanker og meninger som kom ned på tastaturet nå. Jeg vil avslutte med å takke AnabOle for hans bidrag i denne tråden, og samtidig gi han min fulle støtte!

Er helt enig med deg! Vil også benytte anledningen til å støtte Anabole i samme slengen!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns ikke TV er ett dårlig eksempel. Tottenhamssupporterne er nok ganske så like oss, selvom de etter mitt syn holder med feil lag. De vil nok ikke være enige i det og heller feilaktig mene at det er vi som tar feil. Deres lag vekker sterke følelser hos dem, som vårt gjør hos oss.

 

Til ditt spørsmål om jeg som en gooner vil bli kjent for å ha mer klasse enn f.eks Tott så er mitt ærlige svar at jeg syns det er irrelevant. Jeg syns ikke Tottenhamsupporterne er verre enn andre supportere og de jeg møter er stort sett veldig hyggelige, akkurat som andre av våre supportere jeg møter. Ikke kan jeg se at Tottenhamssupporterne er delaktig i tribunevold, rasisme, homohets etc enn andre lags supportere. En liten gruppe har til tider kalt Wenger for pedofil, noe jeg finner ganske frastøtende, men velger å ikke generaliserere Tottenhamssupporterne av den grunn. Deres eneste feil er at de holder med feil lag og det er en stor feil.

 

Til sist Piscator, er ikke gooner et ord som er slått sammen av goon og gunners? Er det ikke litt rart å bruke dette ordet gooner (goon=bølle) og samtidig pretenderer å ha høyere klasse enn andre?

 

for å ta det siste først; ordet gooner ble vel introdusert en gang på 1980-tallet så vidt jeg husker, midt i den verste hooligan perioden, og om jeg ikke husker feil hadde denne sitt utspring i en gruppe supportere som kalte seg for goons, og som levde opp til navnet. Og vi skal være klar over at også vår klubbs supportere hadde mange svin på skogen i den perioden, for eksempel med flørting med nynazisme. Men når betegnelsen gooner ble adoptert mer generelt av hele gruppen supportere så var jo det et eksempel på den elegante ironi som alltid har preget Arsenal-supportere, den samme ironi som gjorde at man sang "boring Arsenal" hver gang man utspilte motstanderne. For svinene på skogen var mer som unntak å regne, og Arsenal supporterne har alltid hatt ord på seg for å være blant de snilleste i klassen (tror du det er tilfeldig at Highbury ble kalt "The library"? :) ). Og klubben har jo gått i bresjen for å rydde opp i skit i eget reir, blant annet gjennom utestengelse av bråkmakere og nynazister. Og dette skal vi være stolte av.

 

Mulig Tottenham supporterne ikke er så ulike oss på mange vis. Men hvis man sammenlikner standard og ordbruk kan det neppe herske mye tvil om at TV-forumet er mye verre enn vårt forum, og det er frykten for at vi skal havne i den samme gjørma som gjør at mange av oss reagerer på tilløp til den samme språkbruken her inne. Det er ille å holde med Tottenham, men det er ikke det største problemet. Det verste er at så MANGE av dem, eller ihvertfall de mest SYNLIGE av dem, har lagt seg på et så lavt nivå når det gjelder kommunikasjon, språkbruk og holdninger. De stigmatiserer dermed hele gruppa. Og du må gjerne gi blaffen i det, men du må akseptere at det er mange av oss som faktisk synes dette er bekymringsfullt.

Link to comment
Share on other sites

eller vil vi ha et forum der en "elite" på ca 20 brukere skal skrive, og alle andre skal sitte på sidelinjen "and just speak when spoken to". En elite, der kun de som har 35 års fartstid som arsenalsupporter og utmerkede skrive- og argumentasjonsferdigheter, får lov til å delta. Du vet, den eliten som vet akkurat hvordan alle andre arsenalsupportere skal oppføre seg, og som henviser gode arsenalsupportere til andre klubber når de ikke oppfører seg i tråd med sine ønsker.

 

De brukerne dette gjelder ville sikkert frydet seg om så skjedde, men jeg forsøker nå å tale for breddens sak. Det må gå ann å flytte kvalitet til side en gang i blant, til fordel for humor og forumister som rett og slett ikke evner å skrive og argumentere så godt som enkelte her inne ønsker. Jeg vil mye heller lese et dårlig innlegg i ny og ne, enn å kun lese utmerkede artikler og analyser. Selvfølgelig bør alt holde innenfor rimelighetens grenser, bare så det er sagt!

 

Dette bør være et sted der ALLE medlemmer av Arsenal Supporter Club Norway kan ytre sine tanker og meninger om vårt kjære Arsenal, UAVHENGIG av kompetanse, ferdigheter og analytiske evner. Et forum som dette bør skape et samhold blant oss Gooners. Slik det er i ferd med å bli nå vil det bare splitte oss. Jeg vegrer meg i blant for å skrive på dette forumet, av den enkle årsak at en av forumtraverne har et eller annet å påpeke. Det er ikke bra for rekrutteringen. Det brukes mer tid på å krangle om hvordan tingenes tilstand bør være her inne, enn å skrive disse kvalitetsinnleggene folk snakker om.

 

Uavhengig av hvilke regler som vedtas for disse sidene - enten de er strenge eller ikke - er det da ingen som nekter noen å skrive her inne, uansett om man er ung eller gammel, forutsatt at man følger forumets retningslinjer. Hvorfor skulle de være noe vanskeligere å følge for unge enn for gamle? Har unge mennesker dårligere selvdisiplin? Er ikke DET en slags fallitterklæring i så fall? Alle mennesker bør gå litt i seg selv innimellom. Det kan synes på enkeltes argumentasjon her inne at det er en egenskap som er forbeholdt eldre mennesker.

 

Og det er INGENTING i den pågående diskusjonen som forsøker å begrense humoren her på forumet. Å kunne beholde den er viktig. Hvis man får inntrykk av noe annet så må det i så fall skyldes at humoren er SVÆRT forskjellig. Selv om jeg anser meg å ha relativt grei humoristisk sans, er det mulig det er noe som går meg hus forbi, og at jeg er i ferd med å bli en gammel knark. Jeg sliter likevel med å se det humoristiske i å bruke de verste karakteristikker av spillerne.

 

Et viktig poeng har du likevel, det er uheldig dersom unge urutinerte skribenter blir redde for å skrive her inne fordi de føler lista ligger for høyt. Men det har da aldri vært meningen, og den pågående diskusjonen har ingenting med ens evner å formulere seg eller argumentere å gjøre. Analysene trenger da slett ikke være strømlinjeformet eller elegante. Men det forhindrer da ikke at man kan ha folkeskikk eller at man bør styre klar av den verste ordbruken?

Link to comment
Share on other sites

Det er noe jeg vil oppklare for Verminator5, siden det er antakelig rettet mot meg når han skrev:

vegrer meg i blant for å skrive på dette forumet, av den enkle årsak at en av forumtraverne har et eller annet å påpeke. Det er ikke bra for rekrutteringen.

 

Jeg tror at et offisielt forum med fri flyt av ordbruk, vil antakelig (kun synsing) ikke bli sett på som like seriøs i forhold til våre konkurenter. Jeg tror vår sterke posisjon, vil bli satt på prøve om "alt" skal bli tillatt. Når vi skal gå utenom de normale grensene på hva som er akseptabelt i samfunnet, så kan det få negative utslag.

Vil alle/mange/få la sin datter/sønn på f.eks 10-12år, få lese og skrive her inne, når det er null sensur på hva som er tillatt å bruke av banneord/stygge beskrivelser? Dette kan jo påvirke litt på rekrutteringen for Arsenal Norway, eller er det en umulighet?

Når min datter kommer i den alderen, så vil jeg nok nekte henne dette forumet om alt er tillatt. Vil nok heller ikke føle at supporterklubben er noe for meg, om det blir en ekstrem liberalisering på enkelte områder. Man skal føle tilhørighet og stå for (være stolt av) det Arsenal Norway velger å ha som grunnmur som medlem, akkurat som alt annet i samfunnet.

Jeg sitter heller ikke å banner de styggeste gloser når jeg er med min datter, siden jeg mener det ikke passer seg. Der kan alle være forskjellige, og mene hva som er rett og galt. Det er privatlivet og hvilke holdninger vi har på forskjellige områder.

 

Dette er bare min tanke, og den behøver hverken å være riktig eller feil. Om det skulle vise seg å være riktig, hva da?

 

Arsenal Norway er en respektert supporterklubb, og fremstår som en meget stabil, sterk, seriøs, og god supporterklubb for Arsenal. Vi har en sterk posisjon i supporterunionen for britisk fotball. "The gunners post" som kommer ut 5-6 ganger pr år, er jo helt i toppen av kvalitetsmessig selv uten fulltidsansatte.

 

Hvem synes det er bra, at man kan skrive fritt? Slik at vi kan kalle spillerne våre for horer, kjegler, apekatter osv.? Et åpent spørsmål.

Hvem synes det er bra, at det er retningslinjer på dette området, som denne diskusjonen handler om?

 

Ellers, håper jeg alle leser Piscator sitt siste innlegg, for der forklarer han hva denne diskusjonen de siste dagene handler om. Burde være ganske oppklarende.

Link to comment
Share on other sites

Her siktes det tydeligvis til undertegnede. Strengt tatt har jeg vel aldri bedt noen om å holde med andre lag. Jeg har stilt spørsmål ved enkeltes evne til å fremstå som Goonere. Slik både jeg, klubben og de fleste andre Goonere ønsker bli sett på. Dette blir poengtert på utmerket vis både av Vieira04 Good old Arsenal og Piscator. Begge to har inderlig rett i sine beskrivelser og ønsker. Både om hvordan en Gooner bør fremstå, og ikke minst hvordan man bør oppføre seg på et åpent, offenlig nettsted.

"Mens vi er i gang så kan en jo arrangere opptaksprøver, for å se om en har det som trengs for å være en "ekte Gooner". Kanskje vi kan kartlegge om de har riktig personlighetsstruktur, om de har riktig utseende, om de har sammen meninger, verdier og holdninger. Også kan vi jo start med hemmelige sekter rundt om i landet.

Selvfølgelig må en også kunne skrive helt korrekt for å bli tatt opp til forumet, en må for all del ikke si imot noen av de eldste på forumet.

Kanskje skal vi ta i bruk janteloven også!" (satt på spissen)

 

Hvis du ser på deg som Gooner og mener du går inn i gruppen til majoriteten, skal vi bare ekskludere minoriteten da? Skal ikke minoriteten av goonere også få samme rettigheter og bli inkludert i fellesskapet?

 

Nei. Holder med forslaget til Anabole i denne saken. Om dette forumet skal begynne å overtrampe andre og sensurere innlegg på grunn av ordbruk o.l., så forsvinner iallefall jeg fra forumet!

Link to comment
Share on other sites

Syns alles fokus på sensur er litt overdrevet. Det er ikke snakk om sensur eller brudd på ytringsfriheten som er problemet. Hele poenget er at forumet skal være en portal for gooners, med det faktum at alle kan lese her, så vil det fungere som en portal utad også. Det er igjennom forum vi viser oss, vi viser hvordan vi er, hva vi mener og hvordan vi diskuterer. Dette gjør at vi må ha en viss form for innpakning som en smart kar kom med tidligere i diskusjonen.

 

Det er ikke snakk om sensur å fjerne ordbruk som er langt over det som er tillatt. For at vi skal bli respektert og bli sett på som en bra supporterklubb med et fungerende supportermiljø er det etter min mening viktig å vise oss som akkurat det. Jeg snakker ikke da om kamptråder, for min del så bryr jeg meg fint lite om hva folk skriver i kampens hete. Dette er skrevet i affekt, og 110 % normalt. Det jeg ser på er det folk skriver i situasjoner som ikker er spesielt opphetede. Det er ikke noe poeng i å sette kallenavn på en spiller/person over lang tid for å få fram det man mener. Det er ikke brudd på ytringsfriheten eller stor sensur å fjerne kallenavn eller stygge ord i poster som er skrevet på et tidspunkt som gjør det umulig at den er skrevet i affekt.

 

Poenget mitt er at vi må se på innpakningen, og hvordan vi vil bli sett på. Jeg er ikke for full sensur, jeg er heller ikke for at vi skal fjerne poster skrevet med engasjement og i affekt i kamptrådene. Det jeg er for er å fjerne det som er skrevet på andre tidspunkter, som vil gjøre at vi viser oss som en gjeng som ikke har noen form for selvdisiplin og ønske om å bli tatt seriøse.

 

Når jeg skriver en artikkel i TGP så bruker ikke jeg å karaktirisere Almunia som ei kjegle, selv om jeg er veldig oppgitt over hans prestasjoner i målet til tider. Hva hadde folk tenkt om vi hadde brukt sånne måter å omtale spillerne på i supporterblekka? Dette forumet er like representativt for supporterklubben som den. Mitt ønsker er at vi klarer å forme et forum som er like vellykket og harmonisk som TGP viser seg å være.

 

Victoria Concordia Crescit - Victory comes from Harmony!

Link to comment
Share on other sites

Mens vi er i gang så kan en jo arrangere opptaksprøver, for å se om en har det som trengs for å være en "ekte Gooner". Kanskje vi kan kartlegge om de har riktig personlighetsstruktur, om de har riktig utseende, om de har sammen meninger, verdier og holdninger.

 

dette er jo å snu hele problemstillingen på hodet. Selv om man mener at vi BØR være kjent for visse egenskaper, betyr jo ikke det at man ønsker opptaksprøver, eller endre hvordan folk ER. Men det er jo heller et forsøk på å si at uansett personlige egenskaper, og hvordan man praktiserer sitt liv som supporter, så burde vi bestrebe oss mot å disiplinere oss når vi opptrer HER INNE, på et offisielt, offentlig tilgjengelig forum for Arsenal-supportere. Dette fordi det vi gjør her inne blir tatt til inntekt for, eventuelt stigmatiserer klubben og dens supportere. Og er det å disiplinere seg ikke noe man uansett gjør i en offentlig (sosial) sammenheng, uansett om det er på jobben, eller i media? Hvorfor skulle et internettforum være SÅ annerledes?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skriver en artikkel i TGP så bruker ikke jeg å karaktirisere Almunia som ei kjegle, selv om jeg er veldig oppgitt over hans prestasjoner i målet til tider. Hva hadde folk tenkt om vi hadde brukt sånne måter å omtale spillerne på i supporterblekka?

 

Det er vel en av grunnene til at vi har forum. At vi kan diskutere hva vi mener om spillerne til ulike tidspunkter, om det er negativt eller positivt. Om du synes Almunia er ei kjegle, så kan du begrunne det på et forum, fordi at et forum er en plass for diskusjon.

Å skrive en saklig artikkel for et blad er vel ikke det samme so en diskusjon på et forum.

Dessuten gir forum en form for anonymitet der en kan rose eller hetse spillere om en vil, uten å miste noe av sin verdighet som person.

 

Jeg står ved min sak, og gjentar meg selv; Listen til anabole er representativ for mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en av grunnene til at vi har forum. At vi kan diskutere hva vi mener om spillerne til ulike tidspunkter, om det er negativt eller positivt. Om du synes Almunia er ei kjegle, så kan du begrunne det på et forum, fordi at et forum er en plass for diskusjon.

Å skrive en saklig artikkel for et blad er vel ikke det samme so en diskusjon på et forum.

Dessuten gir forum en form for anonymitet der en kan rose eller hetse spillere om en vil, uten å miste noe av sin verdighet som person.

 

Så anonymitet gir legitimitet for å oppføre seg dårligere og bruke et mindre kultivert språk? Et syltynt argument spør du meg. Og når du her antyder at man agerer annerledes i et blad enn på internett er vi ved kjernen i denne diskusjonen. Mange bruker internett som om det er et muntlig medium, ja, de agerer nesten som i muntlig passiar med ens nærmeste venner. Men dette er helt misforstått, for internett er og blir et skriftlig forum selv om kommunikasjonen ikke trykkes på papir, og den samme disiplinering som vi gjennomgår når vi skal skrive en artikkel i supporterbladet bør vi generelt sett også pålegge oss når vi skriver her på forumet. At det fins arenaer innenfor det enkelte medium der man kan senke skuldrene noe (feks Lets All laugh at Tottenham, eller kamptråd) forandrer heller ikke på det. Man har jo gjerne "lommer" i papirbaserte medier der man kan tulle og tøyse og være litt mer useriøs. Men problemet her er jo ikke mindre usakligheter, humor eller ironi, men groteske og pinlige meldinger sendt ut i dyp frustrasjon og raseri.

 

Og det er da like stor plass for diskusjon i papirbaserte medier, at kommunikasjonen går litt tregere forandrer da ikke på det. Ja, det er jo en stor fordel med elektroniske kommunikasjonsmedier sammenliknet med papirbaserte at kommunikasjonen går mye raskere, at man diskutere synspunkter fortløpende. Men kjernen i denne debatten handler da overhodet ikke om hvorvidt man skal kunne diskutere sine synspunkter, det handler om rammer for hvordan meningene skal kunne bringes til torgs; nok en gang, det er ikke innholdet vi diskuterer, kun innpakningen.

Link to comment
Share on other sites

Dessuten gir forum en form for anonymitet der en kan rose eller hetse spillere om en vil, uten å miste noe av sin verdighet som person.

 

Så hvis du hadde måttet registrert deg med fullt navn, så hadde du ikke turt å hetse spillere på lik linje som du kan gjøre når du er anonym? Dette høres jo helt merkelig ut.

 

Dersom man presterer å lire av seg skjellsord om spillere, må man da f*** meg evne å stå for det som person også, ikke bare hjemme seg bak ett ubetydelig nick.

 

Og når skal det egentlig gå opp for folk at vi ikke er ute etter at folk skal skrive lange avhandlinger her inne. For min del kan ett innlegg være på ett ord, 1 linje osv. Det eneste jeg mener ikke hører hjemme her på forumet, er bruk av negative klengenavn på spillere, eller spillerbeskrivelser som søppelidioter, horer, aper osv. Mange snakker om at det må være lov å gå over streken i kampens hete osv. Men hvor lenge varer kampens hete da? Jeg har da sett flere tilfeller av det jeg anser som unødvendig bruk av ord lenge etter at en kamp er avsluttet.

Link to comment
Share on other sites

Så anonymitet gir legitimitet for å oppføre seg dårligere og bruke et mindre kultivert språk? Et syltynt argument spør du meg. Og når du her antyder at man agerer annerledes i et blad enn på internett er vi ved kjernen i denne diskusjonen. Mange bruker internett som om det er et muntlig medium, ja, de agerer nesten som i muntlig passiar med ens nærmeste venner. Men dette er helt misforstått, for internett er og blir et skriftlig forum selv om kommunikasjonen ikke trykkes på papir, og den samme disiplinering som vi gjennomgår når vi skal skrive en artikkel i supporterbladet bør vi generelt sett også pålegge oss når vi skriver her på forumet. At det fins arenaer innenfor det enkelte medium der man kan senke skuldrene noe (feks Lets All laugh at Tottenham, eller kamptråd) forandrer heller ikke på det. Man har jo gjerne "lommer" i papirbaserte medier der man kan tulle og tøyse og være litt mer useriøs. Men problemet her er jo ikke mindre usakligheter, humor eller ironi, men groteske og pinlige meldinger sendt ut i dyp frustrasjon og raseri.

 

Og det er da like stor plass for diskusjon i papirbaserte medier, at kommunikasjonen går litt tregere forandrer da ikke på det. Ja, det er jo en stor fordel med elektroniske kommunikasjonsmedier sammenliknet med papirbaserte at kommunikasjonen går mye raskere, at man diskutere synspunkter fortløpende. Men kjernen i denne debatten handler da overhodet ikke om hvorvidt man skal kunne diskutere sine synspunkter, det handler om rammer for hvordan meningene skal kunne bringes til torgs; nok en gang, det er ikke innholdet vi diskuterer, kun innpakningen.

 

Spot on, innertier and amen to that. Og la det være sagt med en eneste gang, jeg skal gladelig fremstå meg eget navn på dette forumet.

 

Det jeg ønsker er et humørfyllt, vibrerende, vidtrekkende og ikke minst vidt favnende forum der alle Goonere kan debatere Arsenal. Så mye en lyster. Men derfra, til å lage et forum hvor anarkiet rår, og hvor man i anonymitetens navn får lire av seg hva en vil, that`s not my cup of tea.

 

Alle her inne representerer Arsenal på sitt vis, de representerer supporterklubben og supporterklubben har et ansvar av å fremstå så seriøse som mulig overfor moderklubben. For det ønsker Arsenal FC, tro meg. Dette er offentlig nettfora, de som tror noe annet, bommer styggelig. Alle, absolutt alle, kan lese hva som skrives her, og blir innholdet plumpt, dumt, trakasserende eller hetsende, ja da blir det en belastning for Arsenal Norway. Det er lov å bruke hue, selv om en skriver anonymt. Forumet er ikke en fristat der en kan gjøre akkurat som en vil. Og det tror jeg faktisk de fleste forstår.

Link to comment
Share on other sites

7. Å argumentere med at Wenger alltid vet bedre fordi han er i kontakt med spillerne hver dag bør være 100% forbudt.

 

Denne synes jeg var pussig. Blant annet fordi du er så opptatt av at det skal være minimalt med sensur på forumet. Jeg synes også at det er pussig å nekte noen å hevde noe som er nær sannheten. Før en beslutning skal tas vil Arsene Wenger være "favoritt" til å ta den beste beslutningen for klubben. Han er bedre egnet enn meg og deg og Drillo og hele bunten. Selvfølgelig!

 

I ettertid kan det vise seg at selv Wenger har tatt feil. Det er en helt annen sak. Favorittene vinner ikke alltid.

 

Det er forskjell på:

- Å være best egnet til å ta beslutningene

og

- Å ta de beste beslutningene

 

100% forbudt? Den var go' ;)

Link to comment
Share on other sites

Så anonymitet gir legitimitet for å oppføre seg dårligere og bruke et mindre kultivert språk? Et syltynt argument spør du meg.

For den som kanskje ikke har samme kunnskap så kan et slikt argument virke tynt. Men jeg refererer til noen av de mest kjent forskningene og forsøkene som er gjort innen sosialpsykologien. Gjennom de ulike forsøkene har en klart å kommer fram til at anonymitet virker inn på handlingene hos mennesker.

 

For de som ikke vet hva sosialpsykologi handler om; "Sosialpsykologi handler om å vise hvordan individet med sine spesielle egenskaper og forutsetninger og situasjonen med sine bestemte særtrekk virker sammen. Vi er forskjellige, og ulike individer vil derfor oppleve en og samme situasjon forskjellig."

 

Noen av forskerne som var medvirkende til å bevise at anonymitet virker inn på mennesker er blant annet: Milgram, Le Bon og Zimbardo.

 

Så ut i fra disse forskerne så gir anonymitet legitimitet.

 

 

For meg er forum en plass for diskusjon. Om noen vil banne eller skjelle ut spillere så er det bare herlig, for da har vi noe å diskutere. Tenk hvor kjedelig det hadde vært om alle hadde hatt samme synspunkt!

Link to comment
Share on other sites

anonymitet virker inn på handlingene hos mennesker.

 

jeg bestrider da ikke det! Nå må du slutte med å snu det jeg skriver på hodet. Selv om det aldri så mye er et ubestridelig faktum at anonymitet påvirker oss, er ikke dette noe argument for å legitimere et dårligere språk her enn i medier der man ikke er anonym. Snarere tvert i mot er denne erkjennelsen et prov på at man her i større grad enn i andre medier er nødt til å være på alerten slik at ting ikke glir ut.

 

Tenk hvor kjedelig det hadde vært om alle hadde hatt samme synspunkt!

 

nok en gang (sukk), denne tråden handler ikke om uenighet i sak, når skal du fatte det?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en av grunnene til at vi har forum. At vi kan diskutere hva vi mener om spillerne til ulike tidspunkter, om det er negativt eller positivt. Om du synes Almunia er ei kjegle, så kan du begrunne det på et forum, fordi at et forum er en plass for diskusjon.

Å skrive en saklig artikkel for et blad er vel ikke det samme so en diskusjon på et forum.

Dessuten gir forum en form for anonymitet der en kan rose eller hetse spillere om en vil, uten å miste noe av sin verdighet som person.

 

Jeg står ved min sak, og gjentar meg selv; Listen til anabole er representativ for mitt syn.

 

Det handler ikke først og fremst om sakligheten og seriøsiteten. Det handler om hvordan man ønsker å fremstå, om man hadde sagt at Almunia var en kjegle, og begrunnet det, så er det jo helt greit. Problemet ligger i å bruke Kjegle som Almunia navn, det er to vidt forskjellige ting. Det er akkurat det jeg mener at vi bør unngå for å vise en viss verdighet og respekt ovenfor våre spillere.

 

Å kritisiere en spiller er helt greit, men begrunn det og vis til argmuntasjon. Da er det ingen som nekter noen det, det er naturlig å diskutere både de positive og negative sidene av en spiller. Ros eller hets, begrunn og argumenter det, da er det ingen som kan nekte deg det.

 

Det jeg mente med sammenligningen var at TGP og forumet her i bunn og grunn er representanter for supporterklubben. Forskjellen er faktisk at forumet kan sees av alle, TGP derimot er kun for medlemmene.

 

Vil også legge til at INGEN her på forumet er anonyme, jeg har tilgang til fullt navn og medlemsnummer på samtlige. Så anonyme ovenfor andre, men ikke ovenfor supporterklubben...

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...