Jump to content

Forslag til forbedringer


Guest EvenA

Recommended Posts

Dette var et svært skuffende bidrag i denne debatten. At Piscator applauderer sånt synes jeg vitner om et virkelighetsfjernt bilde av forumet både fra forfatteren av innlegget og Piscator.

 

Hva er jeg så skuffet over?

- Beskrivelsen av oss som ikke ønsker å sensurere forumet:

(..)

- Overdrivelser uten rot i virkeligheten: "Og så skal forumet til Arsenals skandinaviske supporterklubb subbe ned i rennesteinen, og for det meste henfalle til pubertal språkbruk"

(..)

- Sammenligninger med mobbesaker utenfra som er milevis fra det som er ønsket her på forumet:

 

Naturligvis er gruppen som ikke ønsker å sensurere forumet mer sammensatt enn man kan få inntrykk av i innlegget til Good Old Arsenal. En viss form for sensur MÅ det alltid være, det er derfor vi har moderatorer. Spørsmålet er bare hvor grensene skal gå, hva slags type innlegg som bør få slippe gjennom kontrollen. Og det er helt greit at det er delte meninger om hvor disse grensene skal gå. Og i den siste setningen "milevis unna det som er ønsket her på forumet" skriver jo du svart på hvitt at DU også har en grense for hva du synes er akseptabelt, så her må du være forsiktig så du ikke møter deg selv i døra. Hvorfor er din grense noen bedre enn min?

 

Jo, kanskje man overdriver og spissformulerer noe, i så fall kun i beste mening, delvis for å signalisere at man synes forumet ikke er slik det bør være nå. Mildere antydninger preller jo av som vann på gåsa, så da må man vel si i fra i klartekt og vel så det hvis man skal ha noen sjanse til å nå frem med et budskap, eller hur? Og ikke en gang DA er man sikker på å nå frem!

 

Og jeg er enig i det Good old Arsenal skrev akkurat her, om å dra supporterklubben ned i rennesteinen, det var kun denne passasjen jeg siterte. Noe av det som settes på trykk her inne er så plumpt og pinlig at det skjemmer ut sidene og supporterklubben. Kanskje man likevel skal ha lov til å skrive det, men man må ihvertfall tåle at noen både synes og påpeker dette. Det er jo dette som er selvjustis i et i utgangspunktet fritt system. Problemet er at mange verken eier ydmykhet eller tåler å få høre at andre ikke liker det de setter på trykk - selvjustisen fungerer ikke. Å ta selvkritikk er ihvertfall helt uaktuelt virker det som.

Link to comment
Share on other sites

Og i den siste setningen "milevis unna det som er ønsket her på forumet" skriver jo du svart på hvitt at DU også har en grense for hva du synes er akseptabelt, så her må du være forsiktig så du ikke møter deg selv i døra. Hvorfor er din grense noen bedre enn min?

 

Alle har en grense, selv støttespillere for dumskap og uanstendighet. For meg gjelder grenser begge veier, f.eks at jeg synes det er diskriminerende overfor noen av medlemmene her på forumet at det skal sette kvalitetskrav til innlegg. Samme mener jeg om krav om lengde. Jeg synes også personangrep på medlemmer her inne ikke skal forekomme, og her vil jeg samtidig berømme mods for å ta seg av det meste. Og du synes selvfølgelig at dine grenser er mer "riktige" enn mine. Det samme gjelder også andre veien. Hvis ikke så hadde jeg jo bare sagt at du har rett, diskusjon slutt.

 

Hvorfor min grense er bedre enn din har jeg prøvd å argumentert for gjennom hele diskusjonen, uten stort hell skal jeg innrømme!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor min grense er bedre enn din har jeg prøvd å argumentert for gjennom hele diskusjonen, uten stort hell skal jeg innrømme!

 

Her kan det godt være det er jeg som ikke har forstått budskapet ditt, eller ikke lest innleggene dine godt nok, men jeg har ikke fått med meg noen argumentasjon for hvorfor. Jeg er klar over at du ønsker friere kamptråder, men jeg føler ikke det har kommet godt nok frem hvorfor du ønsker det. Hvorfor synes du det f. eks er ok at spillere blir kallt søppelidioter, horer, aper osv? Synes du det er greit at vi Goonere skal assosieres med slikt, og i så tilfelle hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Slapp av. Jeg kjenner deg ikke engang, og har absolutt ingenting i mot deg. Det er bare et par bagateller vi er uenige om, ingenting annet. Du maste om årsaken til at jeg har tolket dine innlegg til å handle om sensur og jeg ga deg et ærlig svar. Nå har jeg viktigere ting å tenke på, som feks Fabianskis gode kamp, og om dette var nok til at oppturen varer.

 

Om det kun er bagateller på våre synspunkter, så er det kanskje litt barnslig/snodig å skrive:

første steg mot Viera04s Arsenal forum.

 

Jeg er vel ikke ute etter å ta over/styre forumet, fordi jeg har mine meninger? Meninger som flere her inne også har debatert for, og som går under bl.a retningslinjene/språkbruk på dette forumet. Når du kommer med stikk mot meg gang etter gang, så virker det ikke bare som sak for deg.

 

Synes Good Old Arsenal, Piscator, og Kim tar opp noen viktige elementer i denne debatten.

Forøvrig, mange gode innlegg på alle sider.

Link to comment
Share on other sites

Om det kun er bagateller på våre synspunkter, så er det kanskje litt barnslig/snodig å skrive:

Jeg er vel ikke ute etter å ta over/styre forumet, fordi jeg har mine meninger? Meninger som flere her inne også har debatert for, og som går under bl.a retningslinjene/språkbruk på dette forumet. Når du kommer med stikk mot meg gang etter gang, så virker det ikke bare som sak for deg.

 

Synes Good Old Arsenal, Piscator, og Kim tar opp noen viktige elementer i denne debatten.

Forøvrig, mange gode innlegg på alle sider.

 

Du spør: Hvordan får dere alt dette til, ut av hva jeg har skrevet? Hva forventer du da at jeg skal svare?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor min grense er bedre enn din har jeg prøvd å argumentert for gjennom hele diskusjonen, uten stort hell skal jeg innrømme!

 

Jeg ser jo mange grunner til at ditt forslag er bra; i teorien er det jo bedre jo mer fritt ting er. Men som sagt uansett hvor tolerant forumet er vil det jo aldri være snakk om et absolutt frihet, altså anarki. Frihet medfører som sagt ansvar. Og når friheten blir "misbrukt" som den tildels blir her på forumet, må man sette konsekvensene av friheten opp mot prinsippet. Og i så henseende er Kim sitt spørsmål om det er OK at forumet skjemmes av pinlige utrop helt sentralt. Synes du virkelig den spontanitet et friere forum muliggjør er så viktig at vi nærmest skal tolerere hva som helst av språkbruk? Og nå ser jeg bort fra injurier - der er vi enige - jeg tenker kun på pinlig språkbruk.

Link to comment
Share on other sites

Du spør: Hvordan får dere alt dette til, ut av hva jeg har skrevet? Hva forventer du da at jeg skal svare?

 

Sukk!!!

Det eneste jeg har kjempet mot de siste dagene er:

 

* At det skal være noen grenser, på hva man tillater av språkbruk på dette offisielle forumet for Arsenal supportere. (ikke meninger, tanker, synsing, eller hva det nå skal være)

 

Jeg har også tidligere diskutert min mening, om at one-linere/innlegg uten mål og mening ikke burde få fritt spillerom på dette forumet.

 

Kan ikke se, at jeg ønsker forumet en annen plass, enn det retningslinjene i punkt 3 og 5 sier.

 

Hvorfor snakker du om at jeg ønsker å ha mitt eget preg på forumet, og at jeg har en agenda på å sensurere i stykker forumet?

Er jeg alene om å stå med disse meningene om disse punktene som har blitt debatert?

Hvorfor er det så viktig, at man skal akseptere denne språkbruken enkelte av oss har reagert på?

 

 

Som jeg skrev i et tidligere innlegg:

Jeg mener vi har et ansvar ovenfor supporterklubben, omdømme til Arsenal (for vi er jo disiplene, reklamen for klubben på bakkeplan), og for fremtidens goonere (barn og ungdom som leser her i ny og ne).

 

Og beklager om du mener jeg er her for å ødelegge moroa, men jeg kan ikke sitte å overse noe jeg mener er helt feil på enkelte punkter. Slik er jeg ikke som person.

Hadde jeg hatt disse meningene helt alene, så måtte jeg godta det. Så lenge det er flere som mener det samme, samt at det står i retningslinjene......., da blir det feil å peke meg ut som en synder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker meg en liste fra enhver person på dette forumet, nummerert med 1,2,3 osv. med ting som blir gjort feil, og ting som blir gjort riktig på forumet akkurat nå. La da alle ha sine meninger, og la være å diskutere andres ønsker eller tanker. Så har vi ihvertfall noe å gå utifra....

 

Jeg drar frem denne fra EvenA igjen. Her har man åpnet for at alle kan komme med sine meninger om hvordan de mener det bør være på forumet, uten at noen skal fly i strupen på den som legger frem sine meninger.

 

Jeg kan ikke se at alt for mange har benyttet seg av denne muligheten. Dersom det blir lagt føringer for videre drift, kan man ikke komme i ettertid å klage, da man hadde muligheten til å være med å påvirke. Nå kan det være at de fleste har valgt å sende PM til EvenA. Isåfall er det veldig bra. Men jeg skulle ønske at så mange som mulig benyttet denne tråden og denne muligheten til å si sin mening. Akkurat nå er det kun ett knippe debattanter som ser ut til å ha problemer med ting her på forumet. Er det slik å forstå at det bare er noen få i ytterkantene som er misfornøyde med ting? Er den generelle allmenheten på forumet fornøyd slik som forumet er i dag, og ønsker dermed ingen endringer?

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig i det vieira04 sier ovenfor. Hvordan språkbruk man har på dette forumet bør være et minstekrav.

 

Det som blir skrevet på et forum blir stående. Det er ikke en chat hvor det forsvinner igjen i løpet av noen sekunder. Dette er også et samlingssted for Arsenal supportere i alle aldre. Jeg regner med at de fleste 10-åringer får med seg stygge ord hvor som helst her i livet, men vi trenger fortsatt ikke å bidra med det her inne også.

 

Vanlig folkeskikk er vel ganske normalt i de fleste situasjoner her i livet. Jeg mener som vieira04 at vi alle har et ansvar ovenfor supporterklubben og for Arsenal som klubb at vi klarer å oppføre oss.

 

Har man et klart og tydelig regelverk som man følger, så må man bare forholde seg til det, og overskrider man det så får man bare ta konsekvensen av det. Det er ikke noen vits i å pusle og dra det ut i det lengste før man gir advarsel og stenger ute folk. Følg regelverket, gi advarsler og steng ute de som bør stenges ute. Så får man i hvertfall satt en ordentlig standard. Har de som evt får advarsler eller blir stengt ute problemer med hvorfor det skjer så får de ta det på PM/mail med de ansvarlige.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått noen PMer, nå gir jeg alle en mulighet til å komme med det de ønsker. Men det bare fortsetter med diskusjon imellom medlemmene. Er det noe som skal gjøres her, så må det uansett igjennom oss som er moderatore og administrator, derfor syns jeg alle kan ta den mulighet jeg gir. Istedet for å diskutere høylytt med hverandre...

Link to comment
Share on other sites

Sukk!!!

Det eneste jeg har kjempet mot de siste dagene er:

 

* At det skal være noen grenser, på hva man tillater av språkbruk på dette offisielle forumet for Arsenal supportere. (ikke meninger, tanker, synsing, eller hva det nå skal være)

 

Jeg har også tidligere diskutert min mening, om at one-linere/innlegg uten mål og mening ikke burde få fritt spillerom på dette forumet.

 

Kan ikke se, at jeg ønsker forumet en annen plass, enn det retningslinjene i punkt 3 og 5 sier.

 

Hvorfor snakker du om at jeg ønsker å ha mitt eget preg på forumet, og at jeg har en agenda på å sensurere i stykker forumet?

Er jeg alene om å stå med disse meningene om disse punktene som har blitt debatert?

Hvorfor er det så viktig, at man skal akseptere denne språkbruken enkelte av oss har reagert på?

Som jeg skrev i et tidligere innlegg:

Jeg mener vi har et ansvar ovenfor supporterklubben, omdømme til Arsenal (for vi er jo disiplene, reklamen for klubben på bakkeplan), og for fremtidens goonere (barn og ungdom som leser her i ny og ne).

 

Og beklager om du mener jeg er her for å ødelegge moroa, men jeg kan ikke sitte å overse noe jeg mener er helt feil på enkelte punkter. Slik er jeg ikke som person.

Hadde jeg hatt disse meningene helt alene, så måtte jeg godta det. Så lenge det er flere som mener det samme, samt at det står i retningslinjene......., da blir det feil å peke meg ut som en synder.

 

SUKK!!!

Du unngår å svare enkelt på spørsmålet mitt og kommer heller med 10-15 linjer om noe helt annet. Dessverre så mener du at jeg ikke diskuterer sak, men person i ett av innleggene mine, og jeg spør igjen: Hvordan kunne jeg diskutere sak, når du spør meg om jeg kan diskutere person??? Du spør meg jo om Hvordan får dere alt dette til, ut av hva jeg har skrevet. Hva forventer du at jeg skal svare?

 

Tilbake til det som faktisk er saken, og som du også har brukt innlegget ditt på. (Dette blir en lang repitisjon, med noen få nye moment.)

 

1. Jeg ønsker et forum der det skal være lov til å si hva man faktisk mener i kampens hete. Jeg har problemer med å forstå at folk faktisk blir støtt av det, men slik er jeg. Argumentet om at barn er her inne, og kan ta skade av å lese det, kjøper jeg faktisk ikke, da de blir utsatt for langt verre språkbruk andre plasser.

 

Synes også språksensur er ganske drøyt, da en ikke sensurer språk nevneverdig i andre medier, som f.eks. TV, film, litteratur, musikk.

 

2. Jeg ønsker ikke å sensurere brukere som ikke evner å skrive langt.

 

3. Jeg ønsker ikke å fjerne humoristiske korte kommentarer. (Såkalte one-liners)

 

4. Jeg ønsker ikke at vi skal ha et kvalitetskrav til innleggene her inne. (Nå tenker jeg ikke på banning ogl, men om faktisk kvalitetsmåling på innholdet)

 

5. Jeg ønsker at det skal slås svært hardt ned på folk som prøver å frata andre retten til å kalle seg Arsenalsupporter. Uansett foranledning.

 

6. Personangrep skal ikke godtas.

 

7. Å argumentere med at Wenger alltid vet bedre fordi han er i kontakt med spillerne hver dag bør være 100% forbudt.

 

EvenA, ta gjerne denne listen som et forslag fra meg.

Link to comment
Share on other sites

SUKK!!!

Du unngår å svare enkelt på spørsmålet mitt og kommer heller med 10-15 linjer om noe helt annet. Dessverre så mener du at jeg ikke diskuterer sak, men person i ett av innleggene mine, og jeg spør igjen: Hvordan kunne jeg diskutere sak, når du spør meg om jeg kan diskutere person??? Du spør meg jo om Hvordan får dere alt dette til, ut av hva jeg har skrevet. Hva forventer du at jeg skal svare?

 

Tilbake til det som faktisk er saken, og som du også har brukt innlegget ditt på. (Dette blir en lang repitisjon, med noen få nye moment.)

 

1. Jeg ønsker et forum der det skal være lov til å si hva man faktisk mener i kampens hete. Jeg har problemer med å forstå at folk faktisk blir støtt av det, men slik er jeg. Argumentet om at barn er her inne, og kan ta skade av å lese det, kjøper jeg faktisk ikke, da de blir utsatt for langt verre språkbruk andre plasser.

 

Synes også språksensur er ganske drøyt, da en ikke sensurer språk nevneverdig i andre medier, som f.eks. TV, film, litteratur, musikk.

 

2. Jeg ønsker ikke å sensurere brukere som ikke evner å skrive langt.

 

3. Jeg ønsker ikke å fjerne humoristiske korte kommentarer. (Såkalte one-liners)

 

4. Jeg ønsker ikke at vi skal ha et kvalitetskrav til innleggene her inne. (Nå tenker jeg ikke på banning ogl, men om faktisk kvalitetsmåling på innholdet)

 

5. Jeg ønsker at det skal slås svært hardt ned på folk som prøver å frata andre retten til å kalle seg Arsenalsupporter. Uansett foranledning.

 

6. Personangrep skal ikke godtas.

 

7. Å argumentere med at Wenger alltid vet bedre fordi han er i kontakt med spillerne hver dag bør være 100% forbudt.

 

EvenA, ta gjerne denne listen som et forslag fra meg.

 

Det er du AnabOle som har beskrevet at JEG er på vei til å sensurere i stykker forumet, og at dette vil bli et VIEIRA04 forum. Det er altså du som setter meg i et søkelys, selv om det er FLERE som har ytret nøyaktig det samme som meg gjennom flere innlegg. Et kjedelig forum!

 

 

Vi får være veldig uenige på enkelt/flere punkter, men holde oss til sak. Min diskusjon er nå avsluttet med deg om dette, som er personlig rettet. Du skjønner vel at man kan reagere, når du legger frem om at jeg skal styre/eie dette forumet?

 

Har sendt deg pm EvenA. Trodde det var nok å skrive nummerert forslag i denne tråden, så beklager at du ikke har mottatt noe tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker et forum der det skal være lov til å si hva man faktisk mener i kampens hete. Jeg har problemer med å forstå at folk faktisk blir støtt av det, men slik er jeg. Argumentet om at barn er her inne, og kan ta skade av å lese det, kjøper jeg faktisk ikke, da de blir utsatt for langt verre språkbruk andre plasser.

 

dette har ikke noe med hvorvidt man blir personlig støtt eller ikke. jeg blir ikke det minste støtt personlig, og jeg tror at få egentlig blir det, men jeg synes forferdelig og grotesk språkbruk skjemmer ut forumet. Som sagt, i prinsippet enig om full frihet, men folk klarer åpenbart ikke å forvalte friheten på noen god måte.

 

Synes også språksensur er ganske drøyt, da en ikke sensurer språk nevneverdig i andre medier, som f.eks. TV, film, litteratur, musikk.

 

det er en enorm språksensur på TV, både som en konsekvens av uskrevne regler og selvdisiplinering. Hører du noen gang en TV-journalist, eller intervjuobjekter uttale seg slik som enkelte her inne gjør? Hvis de som står for de verste uttrykkene her inne hadde blitt intervjuet på TV er jeg 100% sikker på at de hadde disiplinert språket sitt ganske så betraktelig. Hvorfor kan de ikke gjøre det samme på denne arenaen som er et offentlig medium på lik linje med TV? At det forekommer groteskt språk i film, der dette er naturlig ut fra et "kunstnerisk" perspektiv kan da ikke sammenliknes.

 

Jeg ønsker ikke å sensurere brukere som ikke evner å skrive langt.

 

enig

 

Jeg ønsker ikke å fjerne humoristiske korte kommentarer. (Såkalte one-liners)

 

enig

 

Jeg ønsker ikke at vi skal ha et kvalitetskrav til innleggene her inne. (Nå tenker jeg ikke på banning ogl, men om faktisk kvalitetsmåling på innholdet)

 

enig

 

Jeg ønsker at det skal slås svært hardt ned på folk som prøver å frata andre retten til å kalle seg Arsenalsupporter. Uansett foranledning.

 

dette er et mer problematisk punkt. Ingen kan jo frata noen retten til å kalle seg gooner, men man må da ha lov til å mene at visse egenskaper er uforenlige med det å være en gooner. Og hvis du står ved retten til ytringsfrihet må man jo få lov til å si sin mening. Det man bør unngå også i en slik sammenheng er å gå på person, men dette kommer jo under det generelle punktet nedenfor. Og jeg skjønner ikke dere som mener et slik grusomt språk er forenlig med å være gooner. Bør ikke vi forsøke å legge oss på et noe høyere nivå enn Tottenham, eller er dere komfortable med et slikt nivå?

 

Personangrep skal ikke godtas.

 

enig

 

Å argumentere med at Wenger alltid vet bedre fordi han er i kontakt med spillerne hver dag bør være 100% forbudt.

 

Tja, man må jo ha lov til å mene og argumentere som man vil (forutsatt at man holder seg i skinnet), selv om dette er et håpløst argument. Nok en gang, forsvarere du ytringsfriheten eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

1. Det er du AnabOle som har beskrevet at JEG er på vei til å sensurere i stykker forumet, og at dette vil bli et VIEIRA04 forum. Det er altså du som setter meg i et søkelys, selv om det er FLERE som har ytret nøyaktig det samme som meg gjennom flere innlegg. Et kjedelig forum!

2. Vi får være veldig uenige på enkelt/flere punkter, men holde oss til sak. Min diskusjon er nå avsluttet med deg om dette, som er personlig rettet. Du skjønner vel at man kan reagere, når du legger frem om at jeg skal styre/eie dette forumet?

 

Har sendt deg pm EvenA. Trodde det var nok å skrive nummerert forslag i denne tråden, så beklager at du ikke har mottatt noe tidligere.

 

1. Helt riktig, og akkurat sånn har jeg følt det. Kjedelig forum er muligens en elendig beskrivelse fra meg, men er redd det fort kan bli det ihvertfall.

2. Jeg skjønner godt at du reagerer hvis du oppfatter deg urettferdig behandlet. Ingen som liker sånt.

 

Lykke til videre i kampen med å forbedre forumet!

Link to comment
Share on other sites

dette har ikke noe med hvorvidt man blir personlig støtt eller ikke. jeg blir ikke det minste støtt personlig, og jeg tror at få egentlig blir det, men jeg synes forferdelig og grotesk språkbruk skjemmer ut forumet. Som sagt, i prinsippet enig om full frihet, men folk klarer åpenbart ikke å forvalte friheten på noen god måte.

det er en enorm språksensur på TV, både som en konsekvens av uskrevne regler og selvdisiplinering. Hører du noen gang en TV-journalist, eller intervjuobjekter uttale seg slik som enkelte her inne gjør? Hvis de som står for de verste uttrykkene her inne hadde blitt intervjuet på TV er jeg 100% sikker på at de hadde disiplinert språket sitt ganske så betraktelig. Hvorfor kan de ikke gjøre det samme på denne arenaen som er et offentlig medium på lik linje med TV? At det forekommer groteskt språk i film, der dette er naturlig ut fra et "kunstnerisk" perspektiv kan da ikke sammenliknes.

enig

enig

enig

dette er et mer problematisk punkt. Ingen kan jo frata noen retten til å kalle seg gooner, men man må da ha lov til å mene at visse egenskaper er uforenlige med det å være en gooner. Og hvis du står ved retten til ytringsfrihet må man jo få lov til å si sin mening. Det man bør unngå også i en slik sammenheng er å gå på person, men dette kommer jo under det generelle punktet nedenfor. Og jeg skjønner ikke dere som mener et slik grusomt språk er forenlig med å være gooner. Bør ikke vi forsøke å legge oss på et noe høyere nivå enn Tottenham, eller er dere komfortable med et slikt nivå?

 

enig

Tja, man må jo ha lov til å mene og argumentere som man vil (forutsatt at man holder seg i skinnet), selv om dette er et håpløst argument. Nok en gang, forsvarere du ytringsfriheten eller ikke?

 

Jeg vet at ingen andre kan frata deg retten til å være gooner, men når noen av den eldre garde ber ungdommer begynne å holde med andre lag pga at de ikke har samme mening så har det gått altfor langt. Verste overtramp her inne etter min mening.

 

Elsker en person Arsenal så driter jeg i om han banner i annethvert ord han sier. Han er akkurat like mye verdt som supporter som fyren på North bank eller fyren som sitter og nipper til te i en av de private losjene på stadion. Skremmende at dere vurderer om man er goonerverdig at fra hvilket språk man har.

 

Når det gjelder sensur på TV, så mener jeg at du i stor grad har feil. Hvis man ser hvor sjeldent banning ogl skjer her inne, så tror jeg faktisk det skjer i større grad på TV. Og gjerne i sportssendinger. Mulig vi faktisk må finnføre 15-årsgrense for å se sporten nå. I bøker, film og musikk skjer sannsynlgivis mange mange ganger oftere.

 

Og ytringsfriheten bøyer jeg akkurat så den passer meg :)

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg ønsker et forum der det skal være lov til å si hva man faktisk mener i kampens hete. Jeg har problemer med å forstå at folk faktisk blir støtt av det, men slik er jeg. Argumentet om at barn er her inne, og kan ta skade av å lese det, kjøper jeg faktisk ikke, da de blir utsatt for langt verre språkbruk andre plasser.

 

Synes også språksensur er ganske drøyt, da en ikke sensurer språk nevneverdig i andre medier, som f.eks. TV, film, litteratur, musikk.

 

2. Jeg ønsker ikke å sensurere brukere som ikke evner å skrive langt.

 

3. Jeg ønsker ikke å fjerne humoristiske korte kommentarer. (Såkalte one-liners)

 

4. Jeg ønsker ikke at vi skal ha et kvalitetskrav til innleggene her inne. (Nå tenker jeg ikke på banning ogl, men om faktisk kvalitetsmåling på innholdet)

 

5. Jeg ønsker at det skal slås svært hardt ned på folk som prøver å frata andre retten til å kalle seg Arsenalsupporter. Uansett foranledning.

 

6. Personangrep skal ikke godtas.

 

7. Å argumentere med at Wenger alltid vet bedre fordi han er i kontakt med spillerne hver dag bør være 100% forbudt.

 

EvenA, ta gjerne denne listen som et forslag fra meg.

 

Støtter denne listen.

 

Å sensurere innlegg pga. at de er for korte, inneholder meninger som er i strid med normative regler, eller fordi at de har dårlig kvalitet vil føre til ekskludering av personer. Det er ikke alle som er like begavet i sitt ordvokabular, eller som har den fremste evnen til mentalisering.

Et forum som representerer supportere på bakkeplan bør være trivielt slik at hver og en av de som støtter laget kan ytre sine meninger, selv om de er av den negative eller positive arten.

 

Fotball kan medbringe sterk emosjonell og affektiv atferd hos mange, og alle bør få ytre sine meninger. Som arsenalsupporter er en delaktig i et fellesskap, og en bør stå solidarisk sammen, selv om en ikke kan å skrive gode innlegg, eller om en bryter normative regler under kampens hete!

 

Synes listen over regler som Anabole har laget er representativ for hva jeg mener også.

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg ønsker et forum der det skal være lov til å si hva man faktisk mener i kampens hete. Jeg har problemer med å forstå at folk faktisk blir støtt av det, men slik er jeg. Argumentet om at barn er her inne, og kan ta skade av å lese det, kjøper jeg faktisk ikke, da de blir utsatt for langt verre språkbruk andre plasser

 

Tja, det finnes vel ikke noe forskning som viser at barn direkte tar skade av banning/stygt ordbruk, men det er vel en grunn for at banning i det offentlige rom ikke er "akseptabelt" som en normal måte å snakke på?

Det skal ikke bannes av personalet i barnehager, lærere på skolen (får elever lov til å bruke hva som helst av ordbruk i skolen?), helsesøster, og av trenere i forskjellige idrettsarenaer på vei opp mot senior-idretten, for å nevne noen områder hvor barn/unge er direkte innvolvert.

 

I de fleste yrker, så har man et visst ansvar for hvordan man har en dialog med kundene. Tenk om en lege, konsulent, megler, elektriker, sykepleier, eller f.eks en taxi-sjåfør skulle bannet i vei i alle situasjoner? Det finnes sikkert untak av "regelen", og slik er det med alt.

 

Hvorfor er det slik?

I Norge så ser man ikke på banning som et pent språk, selv om det i miljøer/situasjoner er mer vanlig enn i andre. Dette språket går under "normal folkeskikk", men alle behøver selvsagt ikke å være enig i dette.

 

Å skrive på et offentlig og åpent forum gir man et litt mer ansvar, enn om man sitter å ser kamp med noen kamerater i stua. Når man da i tillegg er supporterklubbens sitt talerør for både sine egne, fremtidens supportere, eller for noen helt andre, da burde man tenke seg litt over før utrykkene kommer på trykk. Vi er tross alt noen forbilder, enten om vi liker det eller ikke.

Mange barn/unge ser opp til voksne mennesker, som har den samme interessen.

 

Skal man akseptere og overse mye, fordi man antakelig opplever noe værre andre steder?

 

Overmars:

Ingen har tatt opp ytringsfriheten på dette forumet, så den håper jeg virkelig ikke blir rørt i vårt samfunn :)

Link to comment
Share on other sites

I de fleste yrker, så har man et visst ansvar for hvordan man har en dialog med kundene. Tenk om en lege, konsulent, megler, elektriker, sykepleier, eller f.eks en taxi-sjåfør skulle bannet i vei i alle situasjoner? Det finnes sikkert untak av "regelen", og slik er det med alt.

 

Mange av oss som skriver her på forumet har faktisk jobber hvor vi inntar forskjellige roller eller statuser, det er helt sikkert leger, konsulenter, elektrikere eller taxi-sjåfører blant oss. Det som er poenget er at Arsenal for meg, og helt sikkert andre her på forumet, er en adspredelse fra jobb. Vi følger Arsenal blant annet for å la følelser få utløp der vi IKKE kan tillate det i jobbsammenheng, eller andre sammenhenger.

 

På meg virker du som om du vil gjøre dette forumet nærmest til en forlengelse av jobb, jeg ønsker det stikk motsatte. Arsenal har for meg intet med jobb å gjøre. Bare masse og for det meste irrasjonelle følelser.

 

Jeg legger til at jeg i all hovedsak er enig i Anaboles standpunkter som han skrev noen innlegg tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at ingen andre kan frata deg retten til å være gooner, men når noen av den eldre garde ber ungdommer begynne å holde med andre lag pga at de ikke har samme mening så har det gått altfor langt. Verste overtramp her inne etter min mening.

 

Elsker en person Arsenal så driter jeg i om han banner i annethvert ord han sier. Han er akkurat like mye verdt som supporter som fyren på North bank eller fyren som sitter og nipper til te i en av de private losjene på stadion. Skremmende at dere vurderer om man er goonerverdig at fra hvilket språk man har.

 

Det er kanskje å dra det langt å be noen om å vurdere å holde med andre lag, men de må jo få lov til å mene det. Poenget er uansett at vi alle BURDE mene at et FOR stygt språk skjemmer ut både forumet, klubb og supportere.

 

Når det gjelder sensur på TV, så mener jeg at du i stor grad har feil. Hvis man ser hvor sjeldent banning ogl skjer her inne, så tror jeg faktisk det skjer i større grad på TV. Og gjerne i sportssendinger. Mulig vi faktisk må finnføre 15-årsgrense for å se sporten nå. I bøker, film og musikk skjer sannsynlgivis mange mange ganger oftere.

 

naturligvis er det mye banning på TV, i serier, filmer etc. Men i debattprogrammer, nyheter, og også live sportssendinger er det ikke mye banning å spore. Og dette er de sendingene som er naturlig å sammenlikne med dette forumet. Har du noen gang hørt Solheim & co banne i studio, og hvis noen har slått ei "plate" en sjelden gang har man jo nærmest unnskyldt seg umiddelbart. I slike sendinger er det en HELT annen terskel når det gjelder banning og stygt språk enn her inne.

 

Og ytringsfriheten bøyer jeg akkurat så den passer meg

 

håper dette er ironisk ment.

Link to comment
Share on other sites

Mange av oss som skriver her på forumet har faktisk jobber hvor vi inntar forskjellige roller eller statuser, det er helt sikkert leger, konsulenter, elektrikere eller taxi-sjåfører blant oss. Det som er poenget er at Arsenal for meg, og helt sikkert andre her på forumet, er en adspredelse fra jobb. Vi følger Arsenal blant annet for å la følelser få utløp der vi IKKE kan tillate det i s jobbsammenheng, eller andre sammenhenger.

 

På meg virker du som om du vil gjøre dette forumet nærmest til en forlengelse av jobb, jeg ønsker det stikk motsatte. Arsenal har for meg intet med jobb å gjøre. Bare masse og for det meste irrasjonelle følelser.

 

Jeg legger til at jeg i all hovedsak er enig i Anaboles standpunkter som han skrev noen innlegg tilbake.

 

Dette er ikke snakk om å gjøre forumet til en forlengelse av jobb, men jeg tok disse eksemplene med, for å vise at man har et ansvar i ulike situasjoner med tanke på "normal folkeskikk" med språkbruken.

Uansett om det er masse følelser i sving før, under, og etter kamp, så har man likevel et ansvar på et offentlig forum, der det er allerede lagt inn noen retningslinjer angående språkbruken.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke snakk om å gjøre forumet til en forlengelse av jobb, men jeg tok disse eksemplene med, for å vise at man har et ansvar i ulike situasjoner med tanke på "normal folkeskikk" med språkbruken.

Uansett om det er masse følelser i sving før, under, og etter kamp, så har man likevel et ansvar på et offentlig forum, der det er allerede lagt inn noen retningslinjer angående språkbruken.

 

 

Det du kaller "normal folkeskikk" er nok relasjonelt det også, noe jeg har prøvd å forklare deg tidligere. Hvis du sammenligner språkbruken her på forumet med andre forumer så tror jeg du ikke kan konkludere med at språkbruken her er ille i det hele tatt. Sammenlignet med veggavisen, hegnar forum eller Tottenhamsvenner så er språket her særs sivilisert synes nå jeg.

 

Det at du bruker sitauasjoner fra arbeidslivet som eksempler på "normal folkeskikk" er etter mitt syn atter ett gedigent bombskudd fra din side.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere, så er det jo tydelig at deltakerne her inne er splittet i synet på hvordan man mener det skal fungere her inne. Man har nå debattert dette frem og tilbake, og det er enda mer tydelig at man ikke kommer noen vei. Det er iallefall ikke mye som tyder på at man plutselig skulle finne på å bli enig.

 

Tror det eneste som kan få slutt på denne debatten som man ikke kommer noen vei med, er at det blir lagt konkrete føringer og retningslinjer som man har å forholde seg til. Og så får man godta de retningslinjene som blir satt. Disse føringene og retningslinjene må selvfølgelig komme fra moderatorteamet og administrator. Men jeg kunne også tenkt meg å høre hva styret i Arsenal Norway har og si i denne saken. Dersom styret ikke ser problemer med språkbruken i kamptråder, og beskrivelser som søppelidioter, horer og aper, og mener at dette ikke skader supporterklubbens eller klubbens eller den generelle supporters renome, så ser ikke jeg noe problem med at man har friere tøyler i den delen av forumet. For meg er det ikke verre enn å bare la være å lese kamptrådene. Selv om jeg mener at slik språkbruk setter vår supportergruppe i ett særdeles dårlig lys, kommer ikke jeg til å lage noe bråk dersom styret mener det er greit, og det blir lagt opp føringer på at dette er godtatt

Link to comment
Share on other sites

Enig med Kim i at styret i supporterklubben faktisk bør sette retningslinjer for dette forumet.

 

Slik som tilstanden er på dette forumet i dag hvor det skal krangles om alt og alle så kommer man aldri til å bli enige uansett. Da bør man heller få på plass klare regler fra admin/styret og følge dem til punkt og prikke.

 

Syns også det sier seg selv at beskrivelser som horer, idioter og aper ikke hører hjemme på dette forumet og absolutt ikke bør godtas.

 

En ting er at man sitter foran tven, på pub eller på kamp og viser sin frustrasjon, men når man setter seg ned og skriver ned all mulig slags banning, sverting, etc og sender det ut i det offentlig rom som faktisk blir stående der så er det litt annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Tror det eneste som kan få slutt på denne debatten som man ikke kommer noen vei med, er at det blir lagt konkrete føringer og retningslinjer som man har å forholde seg til. Og så får man godta de retningslinjene som blir satt. Disse føringene og retningslinjene må selvfølgelig komme fra moderatorteamet og administrator. Men jeg kunne også tenkt meg å høre hva styret i Arsenal Norway har og si i denne saken. Dersom styret ikke ser problemer med språkbruken i kamptråder, og beskrivelser som søppelidioter, horer og aper, og mener at dette ikke skader supporterklubbens eller klubbens eller den generelle supporters renome, så ser ikke jeg noe problem med at man har friere tøyler i den delen av forumet. For meg er det ikke verre enn å bare la være å lese kamptrådene. Selv om jeg mener at slik språkbruk setter vår supportergruppe i ett særdeles dårlig lys, kommer ikke jeg til å lage noe bråk dersom styret mener det er greit, og det blir lagt opp føringer på at dette er godtatt

 

dette er i grunnen det jeg også synes. Rent personlig har jeg ingen problemer med at folk bruker et ubehøvlet språk, og problemet med dette er av mer "allmenn" art, at forumet settes i et dårlig lys. Det er ikke slik vi bør kommunisere, særlig ikke på et skriftlig medium som internett. Som Tapapa påpeker er nok språket i sin allminnelighet likevel bedre her enn på mange andre fora. Så vi skal kanskje ikke krisemaksimere heller? Likevel mener jeg Tottenhams venner er et dårlig sammenlikningsgrunnlag. Men når man ser hva enkelte klarer å lire av seg på kamptråden, så skulle man tro de gjør alt for å legge seg på det samme nivået. Jeg har enda ikke fått svar på spørsmålet; er det dette dere ønsker, vil dere være kjent for å ha litt mer klasse, eller gir dere i grunnen blaffen?

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...