Jump to content

Forslag til forbedringer


Guest EvenA

Recommended Posts

Det er noe jeg vil oppklare for Verminator5, siden det er antakelig rettet mot meg når han skrev:

Jeg tror at et offisielt forum med fri flyt av ordbruk, vil antakelig (kun synsing) ikke bli sett på som like seriøs i forhold til våre konkurenter. Jeg tror vår sterke posisjon, vil bli satt på prøve om "alt" skal bli tillatt. Når vi skal gå utenom de normale grensene på hva som er akseptabelt i samfunnet, så kan det få negative utslag.

Vil alle/mange/få la sin datter/sønn på f.eks 10-12år, få lese og skrive her inne, når det er null sensur på hva som er tillatt å bruke av banneord/stygge beskrivelser? Dette kan jo påvirke litt på rekrutteringen for Arsenal Norway, eller er det en umulighet?

Når min datter kommer i den alderen, så vil jeg nok nekte henne dette forumet om alt er tillatt. Vil nok heller ikke føle at supporterklubben er noe for meg, om det blir en ekstrem liberalisering på enkelte områder. Man skal føle tilhørighet og stå for (være stolt av) det Arsenal Norway velger å ha som grunnmur som medlem, akkurat som alt annet i samfunnet.

Jeg sitter heller ikke å banner de styggeste gloser når jeg er med min datter, siden jeg mener det ikke passer seg. Der kan alle være forskjellige, og mene hva som er rett og galt. Det er privatlivet og hvilke holdninger vi har på forskjellige områder.

 

Dette er bare min tanke, og den behøver hverken å være riktig eller feil. Om det skulle vise seg å være riktig, hva da?

 

Arsenal Norway er en respektert supporterklubb, og fremstår som en meget stabil, sterk, seriøs, og god supporterklubb for Arsenal. Vi har en sterk posisjon i supporterunionen for britisk fotball. "The gunners post" som kommer ut 5-6 ganger pr år, er jo helt i toppen av kvalitetsmessig selv uten fulltidsansatte.

 

Hvem synes det er bra, at man kan skrive fritt? Slik at vi kan kalle spillerne våre for horer, kjegler, apekatter osv.? Et åpent spørsmål.

Hvem synes det er bra, at det er retningslinjer på dette området, som denne diskusjonen handler om?

 

Ellers, håper jeg alle leser Piscator sitt siste innlegg, for der forklarer han hva denne diskusjonen de siste dagene handler om. Burde være ganske oppklarende.

Jeg tror ikke vi står så langt i fra hverandre i denne debatten. Jeg presiserte vel at jeg var i mot fritt språkbruk og upassende beskrivelser av spillere, manager og andre forumister. Innlegget mitt var subjektivt, og jeg skrev ikke på vegne av noen andre enn meg selv. Det jeg prøvde å få frem er de kvalitetene ved forumet som rekrutterte meg, ikke bør kveles av nye retningslinjer. I min tidlige tid som bruker her inne fikk jeg kommentarer som "hva slags tåpelig innlegg er dette?". Hvem dette var er uvesentlig, men de brukerne mente at mine innlegg var av altfor dårlig kvalitet. Dette har jeg forsøkt å ta til etterretning. Kommentarene gjorde at jeg gjorde det jeg kunne for å bedre mine innlegg, men tror dere alle nye brukere ville reagert på samme måte? Jeg tror slike kommentarer kan ha en skremmende effekt for mange unge og håpefulle.

 

Vi mener begge at det er viktig å fremme rekruttering Vieira04, og vi er enige om at altfor grov bannskap ikke hører hjemme her. Det jeg ønsker er at de særtrekkene jeg bet meg merke i ved dette forumet (fellesskapsfølelse, humor og heterogenitet i blant brukerne), skal ivaretas og ikke forsvinne som følge av alt for strenge retningslinjer.

Link to comment
Share on other sites

Her siktes det tydeligvis til undertegnede. Strengt tatt har jeg vel aldri bedt noen om å holde med andre lag. Jeg har stilt spørsmål ved enkeltes evne til å fremstå som Goonere. Slik både jeg, klubben og de fleste andre Goonere ønsker bli sett på. Dette blir poengtert på utmerket vis både av Vieira04 Good old Arsenal og Piscator. Begge to har inderlig rett i sine beskrivelser og ønsker. Både om hvordan en Gooner bør fremstå, og ikke minst hvordan man bør oppføre seg på et åpent, offenlig nettsted.

 

Takk for ditt bidrag Chaz, synes det tok lang tid før du engasjerte deg her egentlig. Når det gjelder innlegget mitt så var det myntet på flere, ikke bare deg. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor dere lager dere en fasit på hvordan en gooner bør framstå, oppføre seg osv. Kan dere ikke bare akseptere at folk er forskjellige, og at det er nok om man er svært engasjert i Arsenal FC? Du som har vært på så mange kamper og møtt så mange forskjellige Arsenalfans bør jo egentlig vite dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare ikke forstå hvorfor dere lager dere en fasit på hvordan en gooner bør framstå, oppføre seg osv. Kan dere ikke bare akseptere at folk er forskjellige,

 

Problemet er som sagt ikke at folk ER forskjellige, men at de på supporterklubbens sider agerer på en måte mange mener er uheldig. Dette handler altså om at man i visse situasjoner i livet eller på visse arenaer bør evne å disiplinere seg, uansett om man opererer anonymt eller ikke. Og i denne forstand skiller ikke et internettforum seg nevneverdig fra supporterbladet. Og selv om man egentlig bare agerer på vegne av seg selv enten det er i et blad eller på internett, blir det for naivt å bruke dette som argument for at det skal være fritt frem, fordi ens atferd kan stigmatisere andre, inkludert ens egen favorittklubb. Vi stempler Tottenham ut fra det enkeltfans skriver på deres forum, så enkelt, brutalt og kanskje urettferdig fungerer psykologien innenfor fotballen.

 

Hvordan folk agerer i en mindre "offisiell" sammenheng får være opp til den enkelte, men når man klarer å disiplinere seg i et skriftlig medium, hvorfor er dette så vanskelig på en internettside?

Link to comment
Share on other sites

For meg er forum en plass for diskusjon. Om noen vil banne eller skjelle ut spillere så er det bare herlig, for da har vi noe å diskutere. Tenk hvor kjedelig det hadde vært om alle hadde hatt samme synspunkt!

 

Ulike synspunkter er utmerket, bannskap og spillermobbing en solid uting.

Link to comment
Share on other sites

Takk for ditt bidrag Chaz, synes det tok lang tid før du engasjerte deg her egentlig. Når det gjelder innlegget mitt så var det myntet på flere, ikke bare deg. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor dere lager dere en fasit på hvordan en gooner bør framstå, oppføre seg osv. Kan dere ikke bare akseptere at folk er forskjellige, og at det er nok om man er svært engasjert i Arsenal FC? Du som har vært på så mange kamper og møtt så mange forskjellige Arsenalfans bør jo egentlig vite dette.

 

Lang tid? Strengt tatt er det jo en god del som egentlig ønsker meg ut av forumet, så min tilstedeværelse her er nok mer og mer sporadisk. Så blir i hvertfall noen happy. Periodevis om ikke annet.

 

Jeg lager ingen fasit, jeg skriver kun hva en bør kunne forlange av en Arsenal supporter. Et minstemål liksom. Dette basert på hva jeg selv har lært, både av andre Goonere, og ikke minst hvordan klubben Arsenal FC ønsker å bli sett på. Og hvordan klubben faktisk ønsker at supportere skal fremtre. Dette gjennom et supporterliv som spenner fire ti år. At dette tydeligvis faller enkelte her inne svært tungt for brystet får jeg leve med. Jeg har ingenting å skjemmes over som Arsenal supporter.

 

Jeg aksepter VIRKELIG spennvidden og forskjeller i supporterklturen. Enten det være seg hudfarve alder eller ulike oppfatninger. Noe av det som faktisk gjør meg aller mest stolt gjennom et langt supporterliv er den utrolig multikulturelle smeltedigelen som Arsenal FC fremstår som. Både på og utenfor banen. I mange, mange ti-år. Så å påstå at jeg ikke setter pris på forskjellige mennesker eller meninger faller på sin egen urimelighet. Men det fratar likefullt ikke enkeltsupportere ansvaret for å oppføre seg sivilisert. Enkelt ting som er skrevet på dette forumet er nemlig tett opp til usiviliisert.

Link to comment
Share on other sites

Lang tid? Strengt tatt er det jo en god del som egentlig ønsker meg ut av forumet, så min tilstedeværelse her er nok mer og mer sporadisk. Så blir i hvertfall noen happy. Periodevis om ikke annet.

 

Jeg lager ingen fasit, jeg skriver kun hva en bør kunne forlange av en Arsenal supporter. Et minstemål liksom. Dette basert på hva jeg selv har lært, både av andre Goonere, og ikke minst hvordan klubben Arsenal FC ønsker å bli sett på. Og hvordan klubben faktisk ønsker at supportere skal fremtre. Dette gjennom et supporterliv som spenner fire ti år. At dette tydeligvis faller enkelte her inne svært tungt for brystet får jeg leve med. Jeg har ingenting å skjemmes over som Arsenal supporter.

 

Jeg aksepter VIRKELIG spennvidden og forskjeller i supporterklturen. Enten det være seg hudfarve alder eller ulike oppfatninger. Noe av det som faktisk gjør meg aller mest stolt gjennom et langt supporterliv er den utrolig multikulturelle smeltedigelen som Arsenal FC fremstår som. Både på og utenfor banen. I mange, mange ti-år. Så å påstå at jeg ikke setter pris på forskjellige mennesker eller meninger faller på sin egen urimelighet. Men det fratar likefullt ikke enkeltsupportere ansvaret for å oppføre seg sivilisert. Enkelt ting som er skrevet på dette forumet er nemlig tett opp til usiviliisert.

 

Er det virkelig så forferdelig det som er skrevet her inne altså? Jeg er ofte innom og leser, men kan ikke si at jeg har følt det sånn som f.eks du, Piscator og Vieira04. Ja, en og annen sleivete kommentar er det, men og å snakke om å dra forumet ned i rennesteinen ogl blir litt vel mye etter min smak. Good Old Arsenals beskrivelse av f.eks meg som en støttespiller for dumskap og uanstendighet synes jeg også var ganske drøy.

 

Tilbake til innlegget ditt, så er det flott at en med din rike supporterbakgrunn engasjerer deg her på forumet. Men jeg synes virkelig ingen her inne på forumet kan forlange at en Arsenalsupporter skal oppføre seg på en bestemt måte for å ha lov til å kalle seg en Arsenalfan. Uansett hva man har opplevd tidligere i livet. Det er greit at man er uenig, eller føler at en perosn går over grensen for hva som er tillatt her inne, men derrfa til plutselig å ikke være Arsenalfan er et meeeget langt steg. Men dette er min mening, og jeg vet at vi ikke kommer til å bli enige om akkurat dette.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er som sagt ikke at folk ER forskjellige, men at de på supporterklubbens sider agerer på en måte mange mener er uheldig. Dette handler altså om at man i visse situasjoner i livet eller på visse arenaer bør evne å disiplinere seg, uansett om man opererer anonymt eller ikke. Og i denne forstand skiller ikke et internettforum seg nevneverdig fra supporterbladet. Og selv om man egentlig bare agerer på vegne av seg selv enten det er i et blad eller på internett, blir det for naivt å bruke dette som argument for at det skal være fritt frem, fordi ens atferd kan stigmatisere andre, inkludert ens egen favorittklubb. Vi stempler Tottenham ut fra det enkeltfans skriver på deres forum, så enkelt, brutalt og kanskje urettferdig fungerer psykologien innenfor fotballen.

 

Hvordan folk agerer i en mindre "offisiell" sammenheng får være opp til den enkelte, men når man klarer å disiplinere seg i et skriftlig medium, hvorfor er dette så vanskelig på en internettside?

 

Den første setningen din er flisespikkeri, piscator. Hadde alle vært som deg hadde vi ikke hatt noen banning her inne. Så at folk er forskjellige er nok grunnen til at vi oppfører oss forskjellig også. Ja, alle her inne evner sikkert å disiplinere seg, men noen, som er forskjellige fra deg, velger å ikke gjøre det. Og det er retten til å velge selv jeg kjemper for ihvertfall.

 

På et diskusjonsforum kan du diskutere. I et supporterblad kan du ikke gjøre det. To vidt forskjellige verdener som aldri kommer til å bli like. Her må du nok finne en bedre sammenligning.

Link to comment
Share on other sites

Den første setningen din er flisespikkeri, piscator. Hadde alle vært som deg hadde vi ikke hatt noen banning her inne. Så at folk er forskjellige er nok grunnen til at vi oppfører oss forskjellig også. Ja, alle her inne evner sikkert å disiplinere seg, men noen, som er forskjellige fra deg, velger å ikke gjøre det. Og det er retten til å velge selv jeg kjemper for ihvertfall.

 

På et diskusjonsforum kan du diskutere. I et supporterblad kan du ikke gjøre det. To vidt forskjellige verdener som aldri kommer til å bli like. Her må du nok finne en bedre sammenligning.

 

Du mener altså at man skal bestemme selv, hvordan man opptrer på et offisielt forum?

Har du de samme meningene om disse "frie tankene/handlingene" på andre områder i samfunnet, eller gjelder dette kun på et forum som dette, hvor man kan gjemme seg bak et brukernavn?

 

Bare nysgjerrig?

Link to comment
Share on other sites

Du mener altså at man skal bestemme selv, hvordan man opptrer på et offisielt forum?

Har du de samme meningene om disse "frie tankene/handlingene" på andre områder i samfunnet, eller gjelder dette kun på et forum som dette, hvor man kan gjemme seg bak et brukernavn?

 

Bare nysgjerrig?

 

Jeg burde presisert mer i innlegget ovenfor ser jeg nå, men hadde et håp om at innlegget ble sett i sammenheng med de jeg har skrevet tidligere på denne tråden. Forøvrig så håper jeg vi nå ikke går inn i en fase der det er om og gjort å sette fast hverandre på bagateller, eller henge ut hverandre for meningene vi har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde presisert mer i innlegget ovenfor ser jeg nå, men hadde et håp om at innlegget ble sett i sammenheng med de jeg har skrevet tidligere på denne tråden. Forøvrig så håper jeg vi nå ikke går inn i en fase der det er om og gjort å sette fast hverandre på bagateller, eller henge ut hverandre for meningene vi har.

 

Gikk bare ut ifra hva du skrev, og ville vite om du hadde like meninger i andre områder, eller om det kun gjaldt et forum med brukernavn.

 

Du har jo også tidligere skrevet, at du ikke vil frata retten til andre å skrive hva de vil på forumet.

Jeg kommer ikke til å beskrive spillerne i Arsenal på den måten, men vil ikke frata andre retten til det.
(i tråden wba)

 

Så, du har jo strengt tatt ikke endret retning eller mening slik jeg ser det eller noe. Respektere synet ditt, selv om jeg er ganske uenig i dette punktet.

Var faktisk bare nysgjerrig, på de spørsmålene jeg stilte.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg synes virkelig ingen her inne på forumet kan forlange at en Arsenalsupporter skal oppføre seg på en bestemt måte for å ha lov til å kalle seg en Arsenalfan.

 

Jeg forlanger ingen bestemt oppførsel. jeg ber om en minimumsoppførsel. Ut fra normale normer. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forlanger ingen bestemt oppførsel. jeg ber om en minimumsoppførsel. Ut fra normale normer. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå?

 

Hva er normale normer? Jeg har forstått hva du mener er normale normer, men her på forumet er det forskjellige mennesker, som har vokst opp under forskjellige forhold i forskjellige samfunn. Ingen er like, prøv å respekter det, det eneste vi alle her inne har til felles er kjærligheten vår til Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

at folk er forskjellige er nok grunnen til at vi oppfører oss forskjellig også. Ja, alle her inne evner sikkert å disiplinere seg, men noen, som er forskjellige fra deg, velger å ikke gjøre det. Og det er retten til å velge selv jeg kjemper for ihvertfall.

 

På et diskusjonsforum kan du diskutere. I et supporterblad kan du ikke gjøre det. To vidt forskjellige verdener som aldri kommer til å bli like. Her må du nok finne en bedre sammenligning.

 

For å ta det siste først, i et supporterblad kan man definitivt diskutere, selv om kommunikasjonen av naturlige grunner går mye saktere enn på et elektronisk medium. Tror du folk aldri diskuterte i offentligheten før internett kom?

 

Du skriver det selv, folk VELGER å disiplinere seg. Ja, at man er forskjellige bidrar nok til at man i sin allminnelighet velger forskjellig. Men det er ingen tvingende nødvendig sammenheng her; man kan godt velge de samme løsningene selv om man i utgangspunktet er og tenker forskjellig. Og hvis rasjonalet for å velge det samme er sterkt nok spiller det ingen rolle om man i utgangspunktet er diametralt motsatte som personer. Og det er åpenbart flere av oss som mener det fins et sterkt rasjonale for at vi på VISSE områder bør velge samme løsning uavhengig av forskjeller i personlighet. At vi bør ha et visst minstekrav til hva slags språk vi bruker på formuet er et slik område.

 

Og bare så det er klart, jeg har aldri sagt at forumet skal være kjemisk fritt for banning. Jeg sier at det er visse former for omgangstone man bør styre klar av. Groteske betegnelser av spillere i kampens hete er et eksempel på dette. At man slenger ut en spontan "fy f***" er det vel neppe noen som reagerer på.

Link to comment
Share on other sites

Hva er normale normer? Jeg har forstått hva du mener er normale normer, men her på forumet er det forskjellige mennesker, som har vokst opp under forskjellige forhold i forskjellige samfunn. Ingen er like, prøv å respekter det, det eneste vi alle her inne har til felles er kjærligheten vår til Arsenal.

 

Det finnes normer for språkbruk, det finnes normer for oppførsel og det finnes normer hvordan en organisasjon ønsker å fremstå. Det finnes til og med lover og regler en må forrholde seg til. Hele samfunnet vårt er bygget opp på dette. Et nettsted kan ikke være et fristed hvor en kan si og gjøre hva en vil, bare fordi man er anonym. Jeg er HELT sikker på at du forstår det, Hedley. Hvordan skulle verden vært hvis alle gjorde akkurat som de ville? Bare fodi vi er forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Hva er normale normer? Jeg har forstått hva du mener er normale normer, men her på forumet er det forskjellige mennesker, som har vokst opp under forskjellige forhold i forskjellige samfunn. Ingen er like, prøv å respekter det, det eneste vi alle her inne har til felles er kjærligheten vår til Arsenal.

Jeg tror nok at en del her ikke hadde kommet med de samme utbruddene som de har gjort i kamptråder dersom de hadde vært gjest i TV2's PL studio. Tenk om dette i framtiden blir et forum hvor alle som søker på navnet ditt på google blir linket til ditt nick her på forumet. Mange arbeidsgivere søker opp navnene på jobbsøkerne før de blir tatt ut til jobbintervju. Hva hvis denne arbeidsgiveren leser et innlegg som er skrevet i frustrasjon? Jeg har hørt skrekkhistorier om lignende før, og man må passe seg for alle spor man kan legge fra seg på internett. Dette gjelder også f.eks. Facebook.

 

Det du sier på forumet her kan leses av alle andre og selv om DU som person er anonym er du likevel en arsenalsupporter, og du representerer oss når du skriver på dette forumet. Noen få supportere kan ødelgge ryktet til alle andre med noen lite gjennomtenkte påstander. Det er veldig leit når så mange gode supportere ellers kan bli stemplet som dårlige supportere pga de ikke klarte å omformulere og utdype påstandene sine.

 

Et par eksempler på små endinger som gir mye utslag:

Hva er forskjellen på "spillerne er noen aper" og "spillerne spiller som noen aper"? Førstnevnte kan tolkes rasistisk (pga dårlige fans [disse kan faktisk kalles dårlige fans] lager apelyder mot svarte spillere), mens sistnevnte tolkes lettere som en metafor på at samspillet bare er kaos.

 

Banning er ikke noe jeg synes er det verste. Men i en diskusjon virker mye banning veldig uintelligent og ofte som en kompensasjon for argumentene som egentlig ikke er så bra. I utgangspunktet synes jeg ikke "kjegla" er det styggeste kallenavnet, men det er prinsippet med å ha kallenavn som er galt. Det fører til en kultur med syndebukker som ikke er bra. Alle spillere skal ha skryt når de gjør det bra, og bli kritisert når de gjør det dårlig - alle etter samme vurderingskriterier.

 

En one-liner som "spark wenger" og lignende bare forsløper forumet. Dersom man derimot kommer med noen argumenter for påstanden etter at man har roet seg ned og kan skrive saklig for meningen sin, er det ingen som kan arrestere deg på at du har gjort noe galt. Hvis en annen debattant kun sier at du er en idiot og legger til "wenger knows," er det liten tvil om hvem som faktisk er idiot i diskusjon. Det er ingen her på forumet som mener at det ikke er lov til å kritisere spillerne - det er kun hvordan man kritiserer dem. Jeg lurer på hvor mange ganger det er blitt gjentatt i denne tråden i løpet av de siste dagene.

 

Hvis du med hånden på hjertet kan si at du hadde sagt det samme på riksdekkende tv i beste sendetid, kan du poste innlegget ditt. Det bør få de fleste til å skjønne hvor lista skal legges. En generelt følelsesutbrudd med banneord har jeg ikke noe problem med så lenge de ikke retter seg stygt mot noe eller noen.

 

Tror dere piscator og vieira04 sitter helt rolig i stresslessen med hendene i fanget under fotballkampene og kun smiler litt når vi scorer? De aller fleste av oss har nok øyeblikk med sinne og frustrasjon de ikke er så stolte av i etterkant, men disse episodene vil neppe ingen andre få vite om så lenge det skjer i din egen stue eller blant kjente. På internett blir derimot alt lagret og alle andre kan se det. Forumet er ikke et sted for utbrudd og får å få ut frustrasjon, det er en sted for å diskutere. Ingen skal være redde for å komme med vågale påstander så lenge man kan argumentere for sin sak. Hvis det er tilfelle at noen meddebattanter hakker ned på deg når du egentlig ikke har gjort noe galt er det ikke verre enn at man sender en liten PM til mod!

Link to comment
Share on other sites

Det finnes normer for språkbruk, det finnes normer for oppførsel og det finnes normer hvordan en organisasjon ønsker å fremstå. Det finnes til og med lover og regler en må forrholde seg til. Hele samfunnet vårt er bygget opp på dette. Et nettsted kan ikke være et fristed hvor en kan si og gjøre hva en vil, bare fordi man er anonym. Jeg er HELT sikker på at du forstår det, Hedley. Hvordan skulle verden vært hvis alle gjorde akkurat som de ville? Bare fodi vi er forskjellige.

 

Klart jeg forstår at samfunnet og forumet trenger lover og regler. Slike regler har vi, og de må vi alle selvfølgelig forholde oss til. Når det gjelder de uskrevne regler så vil de variere fra person til person. For eksempel er språkbruket veldig forskjellig utfra miljøet hver enkelt har vokst opp i. F.eks. En gretten nordlenning har en helt annen grense over hva som bør og skal sies, enn det enn rik og suksessfull østlending har. Oppførselen vil også variere. Så lenge dem ikke går utover reglene som er fastsatt, så bør det være helt greit. De på forumet som ikke forholder seg til reglene på forumet blir helt sikkert irretesatt eller utestengt, som i resten av samfunnet. Jeg syns det blir feil å ha en for lav linje (som jeg har tolket at du ønsker) over hva som skal være lovt å mene og si, når forskjellene på personer er så store som de faktisk er. Og forresten er det Hedly, ikke Hedley. :(

Link to comment
Share on other sites

Klart jeg forstår at samfunnet og forumet trenger lover og regler. Slike regler har vi, og de må vi alle selvfølgelig forholde oss til. Når det gjelder de uskrevne regler så vil de variere fra person til person.

 

selv om vi er uenige om hvor lista burde ligge, er det viktig at både uskrevne og skrevne regler er de samme for alle. Hvis de som styrer med denne siden bestemmer seg for, eller det via demokratiske prosesser blir vedtatt at det skal være helt frie tøyler, respekterer jeg det, men jeg påberoper meg retten til å være uenig, til å si fra om det, og argumentere for mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Tror dere piscator (..) sitter helt rolig i stresslessen med hendene i fanget under fotballkampene og kun smiler litt når vi scorer?

 

he he, det kan jeg forsikre dere om at han ikke gjør! Kona er stort sett bekymret for helsa mi hver gang Arsenal er i aksjon, og det har vel vært situasjoner der man kanskje burde sendt bud på folk i hvite frakker..!? :( Men slik agerer jeg kun sammen med mine nærmeste. Prøver å disiplinere meg når jeg opptrer offentlig, som for eksempel på internett.

 

for øvrig støtter jeg mesteparten av det du skriver Magnus87. Mye fornuftig her. Du fikk til og med en viktig nyansering i språkbruken som ved første øyekast kan fremstå som en bagatell, men som i virkeligheten utgjør en enorm forskjell. Mye av uenighetene her skyldes kanskje det faktum at slurvete og unøyaktig språkbruk er blitt et generelt problem i samfunnet.

 

Man kan jo for eksempel dra frem klassikeren "heng ham, ikke vent til jeg kommer!" eller "heng ham ikke, vent til jeg kommer" der altså feil plassering av et komma kan utgjøre en dramatisk forskjell. Det er uansett en påminnelse om at vi alle bør jobbe mer for bli mer presis i språkbruken, uansett på hvilken (offentlig) arena vi opererer.

Link to comment
Share on other sites

Et par eksempler på små endinger som gir mye utslag:

Hva er forskjellen på "spillerne er noen aper" og "spillerne spiller som noen aper"? Førstnevnte kan tolkes rasistisk (pga dårlige fans [disse kan faktisk kalles dårlige fans] lager apelyder mot svarte spillere), mens sistnevnte tolkes lettere som en metafor på at samspillet bare er kaos.

 

Godt poeng, Magnus, men problemstillingen er heller irrelevant for oss. Jeg har vært på forumet i en årrekke og vårt forum er heldigvis fritt for rasisme. Det har vært få, og da mener jeg få, eksempler hvor noen har skrevet noe som kan tolkes rasistisk, men det blir sporenstreks slått ned på av meddebbatanter. Sist nå skrev oyvindherman noen apekommentarer som han raskt selv spesifiserte for å fjerne enhver tvil om at hans utsagn skulle bli tolket rasistisk.

 

Personlig syns jeg det er rart om man kan være Arsenalsupporter og rasist. Noen av våre viktigste personer på ledelsessiden er/var jøder (Fiszman og Dein), noen av våre gudeforklarte yndlinger har vært/er muslimer (Toure, Henry, Diaby), andre dypt kristne (Bergkamp). Vi har svarte, brune og hvite spillere. Rasist og Arsenalsupporter går ikke helt opp i mitt hode.

 

I utgangspunktet synes jeg ikke "kjegla" er det styggeste kallenavnet, men det er prinsippet med å ha kallenavn som er galt. Det fører til en kultur med syndebukker som ikke er bra. Alle spillere skal ha skryt når de gjør det bra, og bli kritisert når de gjør det dårlig - alle etter samme vurderingskriterier.

 

Jeg ser flere mener at man bør unngå bruk av kallenavn, men jeg tror dere som skriver det ikke helt har tenkt over hva dere egentlig sier. Bør jeg forbys å kalle Fabregas for gud, for han er da vitterlig en mann? Noen vil kanskje mene at det er blasfemisk også? Personlig liker jeg å kalle Song for kong (det rimer også), Kong Song, er det virkelig noen som syns det er galt? Dette til tross for at han ikke en konge eller høvding fro det jeg vet.

 

Så da kommer vi over til bruk av negative kallenavn. Navnet kjegle for Almunias passive feltarbeid har blitt grundig kritisert av flere her. Personlig syns jeg det er et beskrivende kallenavn, akkurat som jeg syns Tabbianski er et dekkende kallenavn for Fabianski. Hvis disse nevnte herremenn skulle spille godt framover så vil nok disse kallenavnene fort endres til noe positivt.

 

Kim skrev for en liten tid tilbake at det var feil å kalle Almunia for kjegle for det er en ting og Almunia er en mann. Argumentet er særs merkelig. Kjegle brukes som en metafor for spilleren og det skjønner nok kritikerne også.

 

Dessuten tror jeg ikke de som argumenterer for at bruk av negative kallenavn fordi det etter deres syn er feil å bruke metaforer om mennesker ville protestert på at noen kaller Ferguson for Sir Rednose eller Teddy Sheringham for cunt. For hvis man ser på det så er jo Sheringham en mann og ikke en fitte. Faktisk er han etter mitt syn en udregelig mann og fitte er noe de fleste av oss har positive assosiasjoner til.

 

Hvor blir det av alle injuriepåstander, følge norsk lov, normer og skikker for språkbruk arguementene deres når det kommer til Sheringham? Chaz har da brukt ordet cunt om Sheringham en rekke ganger og Sir John har det i signaturen sin uten at noen later til å ta anstøt av det (ikke jeg heller så er det sagt).

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser flere mener at man bør unngå bruk av kallenavn, men jeg tror dere som skriver det ikke helt har tenkt over hva dere egentlig sier.

 

du har jo noen gode innvendinger i det du skriver i innlegget ditt Tapapa. Diskusjonen koker jo på en måte ned til hva som skal være akseptabelt av uttrykk, og hva som ikke skal være akseptabelt. Og da er vi naturligvis ute i et minefelt. Dessuten er det som du antyder en lov for oss og en lov for andre. Å bruke nedsettende uttrykk om våre spillere er feil, men det er helt greit å bruke slike uttrykk om andre. Uttrykk som "Sur Alex" er naturligvis ganske harmløst, lettere ironisk og humoristisk ment, men også treffende, mens andre uttrykk naturligvis er mer problematiske. Og uttrykk av denne art bør vi kanskje også tåle når det gjelder våre egne?

 

Men selv om vi gjerne må ta en diskusjon på hvor lista skal ligge, og dette ikke er noen lett grenseoppgang, så tror jeg de fleste som tar til orde for en innstramming av språkbruken har tenkt igjennom dette. Og det er motivert ut fra en oppfatning av at språkbruken til tider og i noen tråder har tatt av i retninger vi ikke bør være bekjent av. Når det er sagt, er det viktig å beholde et visst perspektiv her, for på tross av noen overtramp i enkelte tråder, forumet er slett ikke verst hvis man ser bort fra disse relativt få unntakene. Vi skal ikke gjøre ting verre enn de er heller.

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt, er det viktig å beholde et visst perspektiv her, for på tross av noen overtramp i enkelte tråder, forumet er slett ikke verst hvis man ser bort fra disse relativt få unntakene. Vi skal ikke gjøre ting verre enn de er heller.

 

Der er vi enige. Jeg syns språkbruken her på forumet er langt vennligere enn alle andre forumer jeg frekventerer. Jeg leser TV ganske ofte og jeg skriver på noen politiske forumer. Der snakker vi språkbruk der!

 

Forumet funker bra og hvorfor reparere noe som funker?

Link to comment
Share on other sites

Gikk bare ut ifra hva du skrev, og ville vite om du hadde like meninger i andre områder, eller om det kun gjaldt et forum med brukernavn.

 

Du har jo også tidligere skrevet, at du ikke vil frata retten til andre å skrive hva de vil på forumet.

(i tråden wba)

 

Så, du har jo strengt tatt ikke endret retning eller mening slik jeg ser det eller noe. Respektere synet ditt, selv om jeg er ganske uenig i dette punktet.

Var faktisk bare nysgjerrig, på de spørsmålene jeg stilte.

 

Det får du bare fortsette å være, for det har du faktisk ikke noe med.

 

Jeg forlanger ingen bestemt oppførsel. jeg ber om en minimumsoppførsel. Ut fra normale normer. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå?

 

Forstår hva du mener.

 

Dessuten tror jeg ikke de som argumenterer for at bruk av negative kallenavn fordi det etter deres syn er feil å bruke metaforer om mennesker ville protestert på at noen kaller Ferguson for Sir Rednose eller Teddy Sheringham for cunt. For hvis man ser på det så er jo Sheringham en mann og ikke en fitte. Faktisk er han etter mitt syn en udregelig mann og fitte er noe de fleste av oss har positive assosiasjoner til.

 

Hahaha! Klassiker!

 

Takk for at du har stått på i denne debatten Tapapa, du evner å få fram mitt syn ganske mye tydeligere enn meg :(

Link to comment
Share on other sites

AnabOle:

Går ut ifra at du står for det du har skrevet, og er imot retningslinjer på språkbruken.

Nei, ingen har noe med hva andre tenker og mener på et diskusjonsforum, for de er ikke her av fri vilje i den grunn for å diskutere nettopp dette. Om de ikke ønsker eller vil si sin mening om ting og tang, så er det rart at man bruker tiden nettopp på en plass som dette.

Merkelig svar spør du meg.

 

De aller fleste av oss har nok øyeblikk med sinne og frustrasjon de ikke er så stolte av i etterkant, men disse episodene vil neppe ingen andre få vite om så lenge det skjer i din egen stue eller blant kjente. På internett blir derimot alt lagret og alle andre kan se det. Forumet er ikke et sted for utbrudd og får å få ut frustrasjon, det er en sted for å diskutere. Ingen skal være redde for å komme med vågale påstander så lenge man kan argumentere for sin sak. Hvis det er tilfelle at noen meddebattanter hakker ned på deg når du egentlig ikke har gjort noe galt er det ikke verre enn at man sender en liten PM til mod!

 

Det er jo dette som er nøkkelen, slik Magnus87 skriver i sitt innlegg.

Hvorfor er det så viktig at frustrasjonen skal komme på trykk med stygg ordbruk? Hvorfor er det så viktig at de styggeste ord og beskrivelser om f.eks spillere skal være lov til å si?

 

Kom gjerne med frustrasjon, glede, sinne, sorg, humor, eller hva det nå måtte være, for det skaper et helhetlig forum. Prøv bare å hold en tone som vi kan være stolte av, en tone som vi kan stå inne for.

En tone som gir Arsenal Norway et respektert rykte.

En tone som gir Arsenal supportere i Norge/Skandinavia et respektert rykte.

En tone som ikke spytter på klubb, spillere, eller manager, for et øyeblikk av sinne/frustrasjon bak pc-skjermen.

 

Og da tror jeg vel de fleste er enige om, at visse ordbruk/frustrasjons-oppgulp ikke gir stolthet/respekt hos andre eller oss selv....

 

Hadde dette vært et forum, hvor vi stod frem med fullt navn. Hvor mange hadde skrevet akkurat det samme, som da man er gjemt bak et brukernavn?

Burde det være noen forskjell?

 

Selv om dette forumet er bedre enn mange andre, betyr ikke det at vi ikke kan bli enda bedre?

 

Synes det er mange gode innlegg, med mange gode tanker og meninger i denne tråden de siste dagene. Virker som det er et engasjement på dette området av forumet.

Link to comment
Share on other sites

AnabOle:

Går ut ifra at du står for det du har skrevet, og er imot retningslinjer på språkbruken.

Nei, ingen har noe med hva andre tenker og mener på et diskusjonsforum, for de er ikke her av fri vilje i den grunn for å diskutere nettopp dette. Om de ikke ønsker eller vil si sin mening om ting og tang, så er det rart at man bruker tiden nettopp på en plass som dette.

Merkelig svar spør du meg.

 

 

 

Det er jo dette som er nøkkelen, slik Magnus87 skriver i sitt innlegg.

Hvorfor er det så viktig at frustrasjonen skal komme på trykk med stygg ordbruk? Hvorfor er det så viktig at de styggeste ord og beskrivelser om f.eks spillere skal være lov til å si?

 

Kom gjerne med frustrasjon, glede, sinne, sorg, humor, eller hva det nå måtte være, for det skaper et helhetlig forum. Prøv bare å hold en tone som vi kan være stolte av, en tone som vi kan stå inne for.

En tone som gir Arsenal Norway et respektert rykte.

En tone som gir Arsenal supportere i Norge/Skandinavia et respektert rykte.

En tone som ikke spytter på klubb, spillere, eller manager, for et øyeblikk av sinne/frustrasjon bak pc-skjermen.

 

Og da tror jeg vel de fleste er enige om, at visse ordbruk/frustrasjons-oppgulp ikke gir stolthet/respekt hos andre eller oss selv....

 

Hadde dette vært et forum, hvor vi stod frem med fullt navn. Hvor mange hadde skrevet akkurat det samme, som da man er gjemt bak et brukernavn?

Burde det være noen forskjell?

 

Selv om dette forumet er bedre enn mange andre, betyr ikke det at vi ikke kan bli enda bedre?

 

Synes det er mange gode innlegg, med mange gode tanker og meninger i denne tråden de siste dagene. Virker som det er et engasjement på dette området av forumet.

 

Som vanlig så er overdrivelsene tilstede, og gjentagelsene mange. Ser ut som vi er ferdige med denne debatten, ihvertfall er vi det for mitt vedkommende. Ingen nye synspunkter kommer fram, og vi fortsatt er langt unna enighet. Ser fram til at moderatorer kommer med (nye) retningslinjer som vi kan forholde oss til.

 

Vil si takk til de som har bidratt på denne tråden de siste dagene, det har vært interessant å se hvor stor denne debatten har blitt pga noen små bagateller etter et sviende tap for wba og ekstremt svake prestasjoner av Almunia.

 

Jeg krysser fingrene for at moderatorer fatter riktig beslutning i denne saken og lar dette fortsette å være et folkelig forum. Good Old Arsenal, og flere andre har sagt seg enige i at dette forumet vil bli dratt ned i rennesteinen hvis folk som meg får igjennom meningen sin. Jeg må innrømme at jeg tviler på at det skjer.... I så fall er forumet i rennesteinen akkurat nå.

 

Forumet kommer helt sikkert til å bestå, og muligens ha bedre kvalitet (hvis kvalitet er lange saklige innlegg) om vieira04 og de andre får viljen sin, men jeg frykter at noen av forumets medlemmer kommer til å vegre seg for å skrive innlegg her inne. (Her tenker jeg på one-liner- og kvalitets-argumentene som har kommet fram tidligere i debatten.) Jeg er også redd for at forumet kommer til å framstå kjedelig, følelsesløst og uten virkelig glød.

 

For meg starten denne debatten med oyvindhermans ekstreme skuffelse over innsatsen til spillerne i tapet mot wba. Det innlegget ga meg personlig mye mer enn de 50 linjers analysene av kampen som man kunne lese like etterpå. oyvindherman var virkelig skuffet og forbanna! Han formidlet ekte følelser! De andre innleggene var en skriftlig oppsummering av en kamp jeg akkurat hadde sett.

 

P.S. Nå er det sikkert fristende å plukke fra hverandre innlegget mitt og sette meg fast på mange punkter og si seg uenig i enda flere. Gjør gjerne det, men jeg er ferdig med denne debatten for mitt vedkommende og kommer derfor ikke til å svare. Se på dette som min avsluttende prosedyre :(

Link to comment
Share on other sites

For meg starten denne debatten med oyvindhermans ekstreme skuffelse over innsatsen til spillerne i tapet mot wba. Det innlegget ga meg personlig mye mer enn de 50 linjers analysene av kampen som man kunne lese like etterpå. oyvindherman var virkelig skuffet og forbanna! Han formidlet ekte følelser! De andre innleggene var en skriftlig oppsummering av en kamp jeg akkurat hadde sett.

 

Så du mener at betegnelsen "Horer" på Arsenalspillere ga deg mer analyse enn 50 normale linjer? Helt utrolig.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...