Jump to content

Forslag til forbedringer


Guest EvenA

Recommended Posts

Nei vieira04, jeg vil ikke at alt skal være tillatt.

 

Jeg mener at forbudet mot å diskutere politikk er helt greit, og da snakker jeg om partipolitikk. Vi diskuterer til stadig Arsenals politikk, f.eks om det er riktig å satse på ungdommen eller om vi burde kjøpe mer etablerte spillere.

 

Jeg mener at det bør være forbud mot å hetse spillere for ting de ikke kan gjøre noe med, som etnistet og seksuell legning. Det betyr ikke at det burde vært forbud mot diskutere f.eks homofile fotballspillere. Det foregår faktisk veldig godt arbeid mot homohets innen fotballen. Her i Norge er det en venn av meg som leder ann i det arbeidet, dessverre holder han ikke med Arsenal.

 

Det vi skal huske på er at når noen går over linjen så blir det slått ned på av meddebattanter. Sist nå skrev oyvindherrman (eller hva det var han nå het) at vi spillte som apekatter og han modererte seg selv fordi han var redd noen skulle tolke det som rasistisk. Ergo klarer jeg ikke å se at det er no problem å snakke om.

 

Vi tenker forskjellig vi to vieira04. For meg er Arsenal følelser mer enn noe annet, det er få ting som engasjerer meg mer, positivt og negativt. Jeg liker å lese andre Arsenalfundamentalister og hvordan de reagerer på forskjellige ting om laget vårt. Derfor liker jeg ikke at du m.fl. vil begrense de delene av forumet jeg setter mest pris på å lese.

 

Jeg legger til at jeg tror ikke jeg er en av de som lirer av meg masse ukvemsord om våre gutter her på forumet, men jeg har intet ønske om at alle andre skal skrive/tenkte som meg. Det mener jeg er atter et punkt vi to skiller oss fra hverandre.

 

For det første, hvor får du det fra av at Arsenal ikke har sterke følelsemessige krefter i mitt hjerte? Bare fordi jeg er motstander av sterke/stygge banneord på et offentlig forum, så betyr vel ikke det at jeg ikke lever mindre for klubben i mitt hjerte enn ditt? Merkelig syn spør du meg, og som setter mange supportere i en bås.

 

For det andre, dette handler ikke om at alle skal skrive/tenke som meg. Noe jeg har skrevet om x-antall ganger tidligere, og som viser at du ikke leser mine innlegg. Dette skriver jeg ikke enda engang, beklager.

 

Du skrev i en annen tråd, følgende:

Jeg mener at i utgangspuktet at "Ytringsfrihed bør finde Sted" og at det er de som ønsker å snevre inn ytringsfrihteten som bør kunne begrunne dette.

 

Så jeg spør igjen:

Hva har banneord og stygge beskrivelser av spillere, supportere, eller for den saks skyld vår manager med ytringsfriheten å gjøre?

 

Det er jo ikke meninger eller tanker jeg er imot på et diskusjonsforum, og hvor ofte må man gjenta seg selv her?

 

Lag ditt eget forum, og ha fri bruk av hvilke som helst ord/beskrivelser. Dette er et offentlig forum for Arsenal supportere, og da har man et visst ansvar på hvilke ord og hvordan "frustrasjoner/irritasjonsøyeblikk" kommer frem på trykk. Det er vel derfor mod-teamet må i aksjon for å sensurere uke etter uke, for å prøve å holde forumet under de kravene man mener er riktig. Og; alt er derfor ikke lov.

 

Nei, du er ikke av den som skriver disse ukvemsordene, det har jeg aldri påstått. Du er en av de som er veldig for, å få lese de på dette forumet, og der er vi ikke på bølgelengde.

Link to comment
Share on other sites

Nå føler jeg at jeg har holdt meg unna diskusjoner lenge nok på dette forumet.

 

Det blir bare mer og mer tydelig at dette forumet er delt i to. Den ene delen vil ditt, og den andre delen vil datt. Dersom den ene delen forsøker og komme med forslag til endringer, så er den andre delen på plass med engang og protesterer, og vise versa. Man kommer rett og slett ingen vei.

 

Jeg tror faktisk eneste løsningen, er å kjøre forumet som en egen sak på årsmøtet. På denne måten, har alle medlemmer muligheten til å tale sin sak, alle kan komme med forslag til retningslinjer, og så kan man kjøre en avstemning til slutt. På denne måten er det medlemmene selv som bestemmer hvordan forumet skal være, og mer demokratisk går det vel ikke an å få det?

 

Dersom dette ikke er ønskelig eller gjennomførbart, må rett og slett styret i Arsenal Norway komme på banen og tale sin sak.

 

Noe må iallefall skje, for jeg kan ikke se for meg at forumet er så veldig tjent med å være delt i to på denne måten?

Link to comment
Share on other sites

Så jeg spør igjen:

Hva har banneord og stygge beskrivelser av spillere, supportere, eller for den saks skyld vår manager med ytringsfriheten å gjøre?

 

Hvis du ikke skjønner at å forby banneord, stygge beskrivelser av spillere, supportere, eller vår manager har med ytringsfrihet å gjøre så gir jeg rett og slett opp.

 

Gitt din "logikk" så råder det vel ytringsfrihet i Nord Korea, det er jo bare ikke lov til å banne til lederen, komme med stygge beskrivelser av den store leder og partiet, for hva har vel det med ytringsfrihet å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at forumet er splittet, og det gjør jobben vår enormt vanskelig. Det er rett og slett ikke mulig å klare å gjøre alle fornøyde. Slår vi ned på en ting, så er det en annen ting noen mener vi også burde slått ned på. Dette gjør vår jobb enormt vanskelig....

 

Som jeg har prøvd å si før, vi må prøve å dra samme vei alle sammen. Det er ikke mulig å få dette forumet til å bli så fantastiskt mye bedre, om ikke alle drar samme vei. Vi må bli enige, og enighetene skal da være retningslinjene. Tolkningen av disse er det moderatorene som står for. Så enkelt kan det være, men langt værre i praksis.

 

Jeg veit ikke hva vi skal gjøre, det virket som om hele forumet en stund var skjønt enige om at det trengtes å ta tak, og stramme inn. Slik virker det ikke nå, forumet har blitt splittet og persondiskusjon dukker opp oftere enn noen gang.

 

Jeg ønsker meg en liste fra enhver person på dette forumet, nummerert med 1,2,3 osv. med ting som blir gjort feil, og ting som blir gjort riktig på forumet akkurat nå. La da alle ha sine meninger, og la være å diskutere andres ønsker eller tanker. Så har vi ihvertfall noe å gå utifra....

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at i utgangspuktet at "Ytringsfrihed bør finde Sted" og at det er de som ønsker å snevre inn ytringsfrihteten som bør kunne begrunne dette.

 

...reglene er da også begrunnet. Implisitt gjennom vedtektene, i forumets retningslinjer, og forsåvidt også i de enkelte forumdelenes underoverskrifter.

 

"3.Språk: Det skal skrives på norsk, henholdsvis nynorsk eller bokmål. Fotball er et følelsesladet tema, men forsøk å formulere deg fornuftig selv om følelsene tar over."

 

Gjeldende regler er klare nok. De ligger i det området som Vieira04 tar til orde for. Begrunnelsen ligger i supporterklubbens formål, og i det faktum at dette forumet eksisterer fordi man anser det som et egnet virkemiddel i arbeidet med å oppfylle nevnte formål.

 

At et forum med et så klart mandat/formål må ha visse retningslinjer, synes for meg helt opplagt.

 

I WBA-kamptråden skriver Anabole følgende:

Avslutningsvis vil jeg si at jeg håper du (Vieira04) ikke klarer å få gjennom din agenda om sensur på forumet.

Dette er å snu diskusjonen på hodet. Gjeldende retningslinjer legger klare føringer for debattens form. Det er Anabole og Tapapa som rent faktisk tar til orde for en endring, ikke Vieira04.

 

Hvis du ikke skjønner at å forby banneord, stygge beskrivelser av spillere, supportere, eller vår manager har med ytringsfrihet å gjøre så gir jeg rett opp.

 

Da kan du bare gi opp.

 

Grunnloven §100 og EMK art.10 er rammeverk/retningslinjer for Staten. Bestemmelsene utgjør ingen skranke for hva (som skal tillates), eller hvordan Arsenal Norway regulerer sitt eget diskusjonsforum. Dét er et internt spørsmål som er de nevnte bestemmelser, og med det spørsmålet om ytringsfriheten, uvedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Nå føler jeg at jeg har holdt meg unna diskusjoner lenge nok på dette forumet.

 

Det blir bare mer og mer tydelig at dette forumet er delt i to. Den ene delen vil ditt, og den andre delen vil datt. Dersom den ene delen forsøker og komme med forslag til endringer, så er den andre delen på plass med engang og protesterer, og vise versa. Man kommer rett og slett ingen vei.

 

Jeg tror faktisk eneste løsningen, er å kjøre forumet som en egen sak på årsmøtet. På denne måten, har alle medlemmer muligheten til å tale sin sak, alle kan komme med forslag til retningslinjer, og så kan man kjøre en avstemning til slutt. På denne måten er det medlemmene selv som bestemmer hvordan forumet skal være, og mer demokratisk går det vel ikke an å få det?

 

Dersom dette ikke er ønskelig eller gjennomførbart, må rett og slett styret i Arsenal Norway komme på banen og tale sin sak.

 

Noe må iallefall skje, for jeg kan ikke se for meg at forumet er så veldig tjent med å være delt i to på denne måten?

 

Dette er i hvertfall et kreativt og godt forslag. Jeg møter gjerne opp på årsmøtet for å argumentere for mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Dette er i hvertfall et kreativt og godt forslag. Jeg møter gjerne opp på årsmøtet for å argumentere for mitt syn.

 

Takker for det. Nå ser det ut til at dette kan løses på en enklere måte, når EvenA nå inviterer og oppfordrer alle til å komme med sitt syn på forumet og sine forslag.

 

Dersom dette ikke fører noen vei, og man er ved status quo etter en slik runde, kan man vurdere å kjøre mitt forslag som ett forslag til sak på agendaen på årsmøtet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker meg en liste fra enhver person på dette forumet, nummerert med 1,2,3 osv. med ting som blir gjort feil, og ting som blir gjort riktig på forumet akkurat nå. La da alle ha sine meninger, og la være å diskutere andres ønsker eller tanker. Så har vi ihvertfall noe å gå utifra....

 

Jeg har ingen liste å komme med, da jeg mener at det ikke er så mye som blir gjort "feil"

 

Det som har vært min "kampsak" her inne, har i hovedsak vært språkbruken. Dette gjelder da spesiellt i kamptrådene, men også i kritikk av enkeltspillere

 

Når det gjelder kamptrådene, har det i mine øyne vært for mange innlegg som har vært langt over streken når det kommer til språkbruk etter mitt syn. Dette er også overtramp i forhold til retningslinjene som Safe Hands skisserte i ett tidligere innlegg i dag. Jeg mener det er fullt mulig å få utløp for følelser, uten å bruke de aller groveste formuleringsmåtene.

 

Også når det gjelder kritikk av enkeltspillere mener jeg at man noen ganger går over streken hva språkbruk angår. Det har aldri vært kritikken i seg selv som har vært problemet for min del, det har vært måten den presenteres på som har fått meg til å reagere.

 

Problemet med språkbruken er at denne ofte fører til diskusjoner som går over streken. Veien er ikke lang fra diskusjon rundt sak til diskusjon rundt person.

Link to comment
Share on other sites

Hva med at partene gir eksempler på hvor grensen går med tanke på ordbruk? Det er vel kun her partene er skikkelig uenige.

 

For min del går det mye på klengenavn som tildeles spillere. I Almuniadebatten har vi hatt mange eksempler på dette. Der han har blitt kallt både kjegle, klovn, dophue osv. Han heter Almunia. Enkelte har forsøkt å rettferdiggjøre bruk av navnet kjegle, etter som han står for mye i ro. Men da mener jeg man heller burde skrive at han står for mye i ro. Almunia er ett menneske, kjegle er en død gjenstand.

 

Andre eksempler, går som sagt på språkbruk i kamptråder. Jeg kan ikke skjønne at det skal være umulig å få ut frustrasjon uten å bruke ord som horer, søppelidioter, aper osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke skjønner at å forby banneord, stygge beskrivelser av spillere, supportere, eller vår manager har med ytringsfrihet å gjøre så gir jeg rett og slett opp.

 

Gitt din "logikk" så råder det vel ytringsfrihet i Nord Korea, det er jo bare ikke lov til å banne til lederen, komme med stygge beskrivelser av den store leder og partiet, for hva har vel det med ytringsfrihet å gjøre?

 

Her blander du nok en gang innhold og innpakning. At man setter grenser for språkbruk har da ingenting med ytringsfriheten å gjøre. Ytringsfriheten omfatter kun innholdet. Innpakningen kan man gjerne sette begrensninger på. Med andre ord, det er lov å kritisere, til og med på en ganske brutal måte (innhold), men det er grenser for hvilke ord (innpakning) man har lov til å bruke. Når skal man begynne å forstå det?

 

Å blande dette sammen med forholdene i diktaturer er bare så helt ut på viddene. For problemet med et diktatur er jo ikke at man ikke har lov til å banne til lederen, men at man ikke har lov til å kritisere.

 

Og problemet her på forumet er jo ikke at man ikke har lov til å kritisere - det har man - men at det er sterkt delte meninger om hvilken innpakning som skal være akseptabel. Og det er noen av oss som mener vi bør begrense bruken av banning og andre ukvemsord til et absolutt minimum, fordi slik språkbruk skaper dårlig stemning, og senker seriøsiteten og kvaliteten på forumet på en måte som vi goonere ikke bør være bekjent av. Det må gå an å skrive ordentlig norsk selv i kampens hete, eller hur?

 

Og et poeng til; selv om det er ytringsfrihet, så har vi også en injurielov, som når det kommer til stykket går foran loven om ytringsfrihet. Enkelte aktører her inne har av og til beveget seg farlig nær grensene i så henseende.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg ikke skulle lage en ny tråd om ett lite problem. Men når jeg skal oppdatere avataren min så får jeg opp dette:

 

Sorry, an error occurred. If you are unsure on how to use a feature, or don't know why you got this error message, try looking through the help files for more information.

The error returned was:

 

The upload failed. Please contact a member of staff to help rectify the problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger til at jeg tror ikke jeg er en av de som lirer av meg masse ukvemsord om våre gutter her på forumet, men jeg har intet ønske om at alle andre skal skrive/tenkte som meg. Det mener jeg er atter et punkt vi to skiller oss fra hverandre.

 

Godt det ikke bare er jeg som har sett dette. Det er akkurat dette jeg misliker så stertk, at noen skal få forme forumet etter sitt syn. Ja, jeg har fått med meg vedtektene og at det vieira04 er i tråd med dem. Det er bare det at i praksis er det ikke sånn det har fungert, og det irriterer meg at vieira04 og noen andre prøver å sette ekstremt kjedelige og smale grenser for hva som er tillatt og ikke.

 

Forøvrig så synes jeg det blri helt feil å si at kamptrådene er med å senke nivået på forumet. Synes også det er helt feil at noen påstår det er en automatikk mellom banning og personagrep.

Link to comment
Share on other sites

Synes også det er helt feil at noen påstår det er en automatikk mellom banning og personagrep.

 

Det er nok ingen automatikk at banning fører til personangrep. Men som oftest når diskusjoner går fra å omhandle sak til person, så er det i forbindelse med diskusjoner der man diskuterer språkbruken

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har fått med meg vedtektene og at det vieira04 er i tråd med dem. Det er bare det at i praksis er det ikke sånn det har fungert

 

Nå skal jeg ikke uttale meg om hvordan ting gjøres i dag, men i min tid som moderator, var språkbruk noe som ble slått ned på i henhold til retningslinjene. Denne retningslinjen har vært på dette forumet siden dag 1, og eksisterte også på det gamle forumet.

 

Så istedet for å kritisere andre debattanter for at de ønsker at en allerede eksisterende regel skal håndheves, så får man heller ta en diskusjon om forumet er tjent med retningslinjene slik som de er i dag.

 

Vi er alt for kjappe til å fly i strupen på hverandre her inne dersom det kommer forslag til forandringer som ikke står i stil med ens eget ønske.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke uttale meg om hvordan ting gjøres i dag, men i min tid som moderator, var språkbruk noe som ble slått ned på i henhold til retningslinjene. Denne retningslinjen har vært på dette forumet siden dag 1, og eksisterte også på det gamle forumet.

 

Så istedet for å kritisere andre debattanter for at de ønsker at en allerede eksisterende regel skal håndheves, så får man heller ta en diskusjon om forumet er tjent med retningslinjene slik som de er i dag.

 

Vi er alt for kjappe til å fly i strupen på hverandre her inne dersom det kommer forslag til forandringer som ikke står i stil med ens eget ønske.

 

God mulig at min oppfatning av hvordan forumet har vært ikke stemmer helt med virkeligheten. I såfall er jeg inn for å innføre et litt mer avslappet forhold til reglene i kamptrådene.

Link to comment
Share on other sites

Det er akkurat dette jeg misliker så stertk, at noen skal få forme forumet etter sitt syn. Ja, jeg har fått med meg vedtektene og at det vieira04 er i tråd med dem. Det er bare det at i praksis er det ikke sånn det har fungert, og det irriterer meg at vieira04 og noen andre prøver å sette ekstremt kjedelige og smale grenser for hva som er tillatt og ikke.

 

alle forsøker vi vel å påvirke forumet slik vi ønsker det, noen ønsker et strengere regime, andre fullstendig frie tøyler. Sånn er det bare, og det må vi respektere. Nettopp derfor er jo denne prinsippdiskusjonen viktig. Men det er viktig å merke seg at dette forumet IKKE styres etter demokratiske regler, ihvertfall ikke fullt ut. Selv om vi alle har lov til å si hva vi ønsker oss, er det jo til syvende og siste moderatorene og supporterklubben som bestemmer retningslinjene. Og hvis de velger en linje bør vi respektere det. Ut over det at vi har lov til å si hva vi mener om slike vedtak, er det vel egentlig bare gjennom supporterklubbens demokratiske kanaler (årsmøtet) vi har noen mulighet til å overprøve et slik vedtak.

 

rent personlig mener jeg også at vi i utgangspunktet skal ha mest mulig frie tøyler, men det har dessverre forekommet noen overtramp som har vært såpass grove, og som har skjemmet ut forumet ganske så kraftig som gjør at jeg forstår veldig godt at det strammes inn. Er det sånn vi goonere vil være bekjent av? Selv om man "teknisk sett" har LOV til å si noe, betyr ikke det at man på liv og død MÅ si det - til enhver tid.

 

Forøvrig så synes jeg det blri helt feil å si at kamptrådene er med å senke nivået på forumet. Synes også det er helt feil at noen påstår det er en automatikk mellom banning og personagrep.

 

Jo, når overtramp skjer i kamptrådene, selv i kampens hete, drar det ned nivået. det er lov å komme med følelsesutbrudd, også av relativt frisk art. Men noen av utbruddene er ikke friske en gang, de er bare plumpe, pinlige, groteske... altså egenskaper vi heller forbinder med Tottenham enn med oss (vi ler jo av tilsvarende utbrudd på TV, og hvor ynkelige og latterlige yids som kommer med slikt fremstår. Noen som har hørt om å møte seg selv i døra før?).

 

Naturligvis er det ingen automatisk sammenheng mellom banning og personangrep. Og jeg ser denne diskusjonen som todelt, den ene er hva man skal tåle av personangrep, uansett hvor pent det pakkes inn. Her mener jeg at terskelen bør være lav. Den andre delen går på ren språkbruk ikke rettet mot person. Og der kan man nok legge lista litt høyere, men noen av utbruddene har vel vært så graverende at det er betimelig å ta opp om det er slik språkbruk vi ønsker her inne.

Link to comment
Share on other sites

I såfall er jeg inn for å innføre et litt mer avslappet forhold til reglene i kamptrådene.

 

Da har vi med engang ett helt annet grunnlag for diskusjon. Og det er viktig at alle meninger og synspunkter rundt dette kommer frem. Jeg synes du skal gjøre som EvenA oppfordret alle til å gjøre, og legge inn ett innlegg der du lager en liste over hva du mener er dårlig med forumet, og hvordan du ønsker det.

 

Vi er alle her inne forskjellige, men alle sammen dras til dette forumet av en felles grunn, nemmelig Arsenal. Dersom vi kan få til en løsning som de aller fleste kan leve med, tror jeg også vi får bort mye av persondiskusjonene som har vært. Til tider er det lettere å fly i strupen på hverandre enn å føre en saklig debatt

Link to comment
Share on other sites

Mange gode innlegg har kommet inn i denne saken, og det synes jeg er bra og viktig for forumet sin del.

Veit ikke helt hvor jeg skal begynne, men vil applaudere Piscator som traff meget godt på ytringsfrihet kontra banning/ordbruk.

 

Her blander du nok en gang innhold og innpakning. At man setter grenser for språkbruk har da ingenting med ytringsfriheten å gjøre. Ytringsfriheten omfatter kun innholdet. Innpakningen kan man gjerne sette begrensninger på. Med andre ord, det er lov å kritisere, til og med på en ganske brutal måte (innhold), men det er grenser for hvilke ord (innpakning) man har lov til å bruke. Når skal man begynne å forstå det?

 

Jeg har aldri gått mot ytringsfriheten på noe som helst måte, og jeg synes det er glimrende og viktig at det er et mangfold av meninger på dette forumet. Når det er enkelte som mener jeg går mot ytringsfriheten, eller at jeg som AnabOle skrev:

irriterer meg at vieira04 og noen andre prøver å sette ekstremt kjedelige og smale grenser for hva som er tillatt og ikke.
, synes jeg er merkelig.

 

Jeg har gang på gang skrevet, at jeg er IMOT ordbruken som går langt over grensen på et offentlig forum for Arsenal supportere.

 

Jeg mener vi har et ansvar ovenfor supporterklubben, omdømme til Arsenal (for vi er jo disiplene, reklamen for klubben på bakkeplan), og for fremtidens goonere (barn og ungdom som leser her i ny og ne).

 

Man kan mene akkurat hva man vil, være hvor negativ/positiv man vil, føle akkurat hvordan man vil (før, under, og etter kamp), men man må holde seg til et normalt språkbruk, som vi skal stå inne for på et offentlig forum som dette.

 

Om jeg da er en person som vil gjøre forumet kjedelig pga dette, synes jeg er en merkelig påstand. Er det stygt språkbruk som er hovedformålet med å lese/skrive her inne, siden forumet uten banning blir kjedelig?

Synes egentlig det er rart, at det er såpass stor motstand for å forby ordbruk/banning som jeg og flere andre har reagert på, når det er kun dette som er kjernen i denne debatten.

 

Man tar hverken vekk noe av ytringsfriheten, muligheten for å skrive/lese, eller noe annet. Eneste er at man bruker normal oppførsel på hvilke ord som kommer ut på et offentlig forum, for Arsenal supportere.

 

Kim har vært inne på dette tidligere i tråden, og henger meg på:

1: Forby banning/språkbruk som går langt over grensen. Les Kim sitt innlegg, for noen eksempler. Handler om normal folkeskikk, og at vi har et ansvar når det skrives på forumet.

2: Latterliggjøring av spillere med kallenavn, og her er det ikke snakk om "rocky" for å si det pent. Når det er ondskapsfullle kallenavn, da mener jeg vi mister tråden av å stå bak klubben og spilleren. Vi kan mene at enkelte spillere ikke holder nivå pga ditt og datt, men hold en normal tone i vurderingene/meningene.

 

 

Før jeg nok engang blir beskyldt for at jeg mener at alle skal skrive og mene som meg, så vil jeg bare si:

Nei! Har forklart meg gang på gang, men det virker som om enkelte ikke ønsker å lese hva jeg mener. Man henger seg opp i at jeg vil at ytringsfriheten skal begrenses, mer sensur, og at jeg vil at forumet skal bli kjedelig.

Hvordan får dere alt dette til, ut av hva jeg har skrevet?

Link to comment
Share on other sites

Nei! Har forklart meg gang på gang, men det virker som om enkelte ikke ønsker å lese hva jeg mener. Man henger seg opp i at jeg vil at ytringsfriheten skal begrenses, mer sensur, og at jeg vil at forumet skal bli kjedelig.

Hvordan får dere alt dette til, ut av hva jeg har skrevet?

 

Mulig det er pga at jeg husker tilbake til de dagene da du kjempet hardt for å ha kvalitetskrav til innlegg her på forumet. Den gangen snakket du ironisk nok om innlegg uten mening, samt at du f.eks. ville forby one-linere. DEn gangen var det snakk om advarsler og utestengelser til de som ikke fulgte reglene. Er redd denne voldsomme motstanden mot baning på kamptråden mot WBA (var vel kun snakk om 2 innlegg blant 100) er første steg mot Viera04s Arsenal forum. Men jeg trekker vel konklusjoner jeg egentlig ikke kan trekke, så det er vel best om jeg bare lener meg tilbake nå og ser hva mods kommer fram til.

 

Lykke til i kveld mot Partizan!

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er pga at jeg husker tilbake til de dagene da du kjempet hardt for å ha kvalitetskrav til innlegg her på forumet. Den gangen snakket du ironisk nok om innlegg uten mening, samt at du f.eks. ville forby one-linere. DEn gangen var det snakk om advarsler og utestengelser til de som ikke fulgte reglene. Er redd denne voldsomme motstanden mot baning på kamptråden mot WBA (var vel kun snakk om 2 innlegg blant 100) er første steg mot Viera04s Arsenal forum. Men jeg trekker vel konklusjoner jeg egentlig ikke kan trekke, så det er vel best om jeg bare lener meg tilbake nå og ser hva mods kommer fram til.

 

Lykke til i kveld mot Partizan!

 

5. Poster

Tilstreb å gi informasjon i posten du legger til. Med dette menes at vi ønsker å unngå poster som "hehe", "nice" og enkeltord som gir lite nytte. Gjentatte overtredelse av dette kan føre til utestengelse fra forumet.

 

Jeg er vel ikke den eneste som har vært motstander, av at forumet skal drukne i one-linere/innlegg uten mål og mening. Det står faktisk i retningslinjene også?

 

Vil anbefale deg i å ikke være så veldig personrettet, når det er flere andre som også har diskutert de samme tankene/meningene om forumet, som meg de siste dagene og tidligere.

Greit at du ikke liker meg, men hold deg til sak og ikke person.

Link to comment
Share on other sites

5. Poster

Tilstreb å gi informasjon i posten du legger til. Med dette menes at vi ønsker å unngå poster som "hehe", "nice" og enkeltord som gir lite nytte. Gjentatte overtredelse av dette kan føre til utestengelse fra forumet.

 

Jeg er vel ikke den eneste som har vært motstander, av at forumet skal drukne i one-linere/innlegg uten mål og mening. Det står faktisk i retningslinjene også?

 

Vil anbefale deg i å ikke være så veldig personrettet, når det er flere andre som også har diskutert de samme tankene/meningene om forumet, som meg de siste dagene og tidligere.

Greit at du ikke liker meg, men hold deg til sak og ikke person.

Slapp av. Jeg kjenner deg ikke engang, og har absolutt ingenting i mot deg. Det er bare et par bagateller vi er uenige om, ingenting annet. Du maste om årsaken til at jeg har tolket dine innlegg til å handle om sensur og jeg ga deg et ærlig svar. Nå har jeg viktigere ting å tenke på, som feks Fabianskis gode kamp, og om dette var nok til at oppturen varer.

Link to comment
Share on other sites

Det burde kanskje ikkje overraske nokon at forumets retningsliner for kva ein kan og ikkje kan skrive er under press. Det gjenspeglar berre det som skjer elles i samfunnet rundt oss, der grensene for kva som er akseptabelt stadig vert strekt lengre og lengre. Som til dømes i humorprogram, der utdriting og hets av einskildpersonar no høyrer til dagens orden. Finn Kalvik måtte etter lengre tids sjikane søkje psykolog-hjelp, medan folk lèr seg skakke. Er det nøye då? Han har sikkert råd til å betale psykolog-rekninga uansett.

 

Ein søkt parallell til kva som skjer her på forumet? Berre delvis, for dumskapen og uanstendigheita har sine støttespelarar også her. Eg fattar ikkje kva som er gale med å slå ned på usaklegheiter og sjikane. Det er da noko ein kvar oppegåande avis- og nettredaksjon driv med, og dei som er mykje inne på Youtube veit jo at det vert slått ned på også der. Men her hos oss skal det altså gjelde andre reglar, der all normal og sakleg oppførsel vert ofra på underhaldningas alter. Alt for ein god latter og litt underhaldning, og skulle det liggje nokon att på bakken med såra kjensler, så pytt pytt. Det vil helst gå bra.

 

Eg veit ikkje om forumet er så splitta i to i dette spørsmålet som nokon vil ha det til. Det er ein liten klikk på fem-seks personar som er svært aktive, og som ynskjer eit friare forum. Antakeleg med fylgje av eit uvisst antall fjortisar.

Eg har fylgt Arsenal i fleire år en eg gidd telje. Eg er stolt over å være så nært knytta til denne klubben. Blant anna fordi det (stort sett, da) alltid har vore ein viss stil og klasse over det dei har foretatt seg. Og så skal forumet til Arsenals skandinaviske supporterklubb subbe ned i rennesteinen, og for det meste henfalle til pubertal språkbruk? Eg trur ikkje det nei... Det hadde i så fall vore VERKELEG ille.

Link to comment
Share on other sites

Eg er stolt over å være så nært knytta til denne klubben. Blant anna fordi det (stort sett, da) alltid har vore ein viss stil og klasse over det dei har foretatt seg. Og så skal forumet til Arsenals skandinaviske supporterklubb subbe ned i rennesteinen, og for det meste henfalle til pubertal språkbruk?

 

spot on! Det er bra og riktig med frihet, og vi kan til og med tåle et relativt friskt språk, forutsatt at det gjennomføres med en viss stil og eleganse, og det er med beklagelse å måtte melde at lite av språket her inne er slik.

 

Det kan virke som om enkelte setter likhetstegn mellom frihet og anarki. At man har stor frihet betyr ikke at man ikke skal ha regler. Det norske samfunnet er blant de frieste i verden, men lover og regler må vi likevel ha, også når det gjelder språkbruk. Mange tror at frihet betyr det samme som at man kan gjøre hva man vil, hvor man vil og når man vil, men i virkeligheten er jo stor frihet MYE vanskeligere å takle enn mangel på sådan, for frihet innebærer også et mye større ansvar; et ansvar for å følge de regler man tross alt har, et ansvar for ikke å skade andre mennesker, både fysisk og mentalt, og et ansvar for ikke å ødelegge for fellesskapet. Derfor MÅ alle arenaer, dette forumet inkludert, ha en viss form for selvjustis, selv om man i prinsippet har full frihet til å skrive hva man vil.

Link to comment
Share on other sites

Det burde kanskje ikkje overraske nokon at forumets retningsliner for kva ein kan og ikkje kan skrive er under press. Det gjenspeglar berre det som skjer elles i samfunnet rundt oss, der grensene for kva som er akseptabelt stadig vert strekt lengre og lengre. Som til dømes i humorprogram, der utdriting og hets av einskildpersonar no høyrer til dagens orden. Finn Kalvig måtte etter lengre tids sjikane søkje psykolog-hjelp, medan folk lèr seg skakke. Er det nøye då? Han har sikkert råd til å betale psykolog-rekninga uansett.

 

Ein søkt parallell til kva som skjer her på forumet? Berre delvis, for dumskapen og uanstendigheita har sine støttespelarar også her. Eg fattar ikkje kva som er gale med å slå ned på usaklegheiter og sjikane. Det er da noko ein kvar oppegåande avis- og nettredaksjon driv med, og dei som er mykje inne på Youtube veit jo at det vert slått ned på også der. Men her hos oss skal det altså gjelde andre reglar, der all normal og sakleg oppførsel vert ofra på underhaldningas alter. Alt for ein god latter og litt underhaldning, og skulle det liggje nokon att på bakken med såra kjensler, så pytt pytt. Det vil helst gå bra.

 

Eg veit ikkje om forumet er så splitta i to i dette spørsmålet som nokon vil ha det til. Det er ein liten klikk på fem-seks personar som er svært aktive, og som ynskjer eit friare forum. Antakeleg med fylgje av eit uvisst antall fjortisar.

Eg har fylgt Arsenal i fleire år en eg gidd telje. Eg er stolt over å være så nært knytta til denne klubben. Blant anna fordi det (stort sett, da) alltid har vore ein viss stil og klasse over det dei har foretatt seg. Og så skal forumet til Arsenals skandinaviske supporterklubb subbe ned i rennesteinen, og for det meste henfalle til pubertal språkbruk? Eg trur ikkje det nei... Det hadde i så fall vore VERKELEG ille.

 

Dette var et svært skuffende bidrag i denne debatten. At Piscator applauderer sånt synes jeg vitner om et virkelighetsfjernt bilde av forumet både fra forfatteren av innlegget og Piscator.

 

Hva er jeg så skuffet over?

- Beskrivelsen av oss som ikke ønsker å sensurere forumet: "for dumskapen og uanstendigheita har sine støttespelarar også her."

- Overdrivelser uten rot i virkeligheten: "Og så skal forumet til Arsenals skandinaviske supporterklubb subbe ned i rennesteinen, og for det meste henfalle til pubertal språkbruk"

- Sammenligninger med mobbesaker utenfra som er milevis fra det som er ønsket her på forumet: "Det gjenspeglar berre det som skjer elles i samfunnet rundt oss, der grensene for kva som er akseptabelt stadig vert strekt lengre og lengre. Som til dømes i humorprogram, der utdriting og hets av einskildpersonar no høyrer til dagens orden. Finn Kalvig måtte etter lengre tids sjikane søkje psykolog-hjelp, medan folk lèr seg skakke. Er det nøye då? Han har sikkert råd til å betale psykolog-rekninga uansett."

 

Good Old Arsenal, jeg forstår godt hva du mener, men kan du med hånden på hjertet si at en friere kamptråd fører til alt det du har skrevet i ditt innlegg?

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...