Jump to content

Forslag til forbedringer


Guest EvenA

Recommended Posts

Her var det mange gode innspill. Det er flott.

 

Det er på ingen måte nulltoleranse for off topic og humor. Når det gjelder off topic, så slås det aldri ned på om Schwarzer diskuteres i Almuniatråden, for det ser jeg også på som naturlig. Når det derimot diskuteres person, altså forumbrukere, noe det har vært svært mye av i det siste, så må moderatorene ta affære.

 

Humor er også vel og bra, men ikke støtende/krenkende/provoserende humor. Enkeltinnlegg uten noen spesiell annen mening enn å være en kort humoristisk og/eller ironisk bemerkning, er sjelden noe problem i seg selv. Problemet er at det til stadighet oppstår diskusjoner rundt unødvendige innleggs unødvendighet. Et forum som dette er utrolig sårbart for snøballeffekten. Sauementalitet kan det også kalles.

 

Når det gjelder kamptråder, så er det fremdeles mulig for alle å opprette disse. Kvaliteten kan hun heves av de som selv velger å ta det initiativet.

 

Tror vel det er mange som kan rekke opp hånda, på om man mener at forumet måtte sette en ny kurs med tanke på forumets kvalitet. Det har vært som Zaldor sier mye personlige mål.

 

Det har også vært fritt frem for å bruke ordlyd i innlegg, som ikke er akseptert i andre offentlige rom. Om det så er frustrasjons-innlegg, o.l, og dette har blitt strammet inn. Vi kan ikke skrive alt, selv om vi gjemmer oss bak tastaturet. Det er jo dette som er kjernen slik jeg ser det, og det blir jo ikke riktig å akseptere alt i et diskusjonsforum.

 

Jeg tror det ikke er noen, som mener at humor IKKE skal være en faktor på dette forumet. Spørsmålet er vel hvor man legger lista, med det å kalle "innlegg" for humor. Det er der utfordringen til mod-teamet ligger, men jeg stoler på at også dette får en positiv effekt på forumet, når man lar tiden gå seg til.

Alt er ikke humor, eller er det virkelig det?

 

For meg er ikke humor, når det er drittslenging, latterliggjøring, og f.eks konstante negative bemerkninger gang etter gang. Som Zaldor skrev:"men ikke støtende/krenkende/provoserende humor"

 

Det er jo dette som kanskje har vært et problem på forumet, og som kanskje er tanken bak moderatorene sine nye "grenser" for å bedre kvaliteten på forumet. Tanken er neppe å stoppe bruk av humor, for det er en nøkkel til et smil i hverdagen......., og det er et viktig krydder i et forum.

 

Synes det er kommet mange gode forslag i denne tråden, og som mod-teamet helt sikkert har gått igjennom.

Forumet har tatt en ny retning, og jeg tror at når ting har roet seg ned, så vil dette forumet ha løftet seg. Da vil vi sikkert rose mod-teamet, som tok et tak for forumets fremtid når det blåste som værst......

Nå har man noen krav å forholde seg til, og det er jo ikke mer uvanlig enn om man er på skolen, på jobb, eller andre offentlige rom.

Vi har normer å forholde oss til i mange situasjoner, og normal ordbruk er vel pri1??

Link to comment
Share on other sites

For meg er ikke humor, når det er drittslenging, latterliggjøring, og f.eks konstante negative bemerkninger gang etter gang. Som Zaldor skrev:"men ikke støtende/krenkende/provoserende humor"

Man jo ta frem ordet "mobbing" og definisjonen på det. Det er altså: "Det er mobbing når en person gjentatte ganger og over tid utsettes for negative handlinger. Dette kan dreie seg om trakassering, plaging, utfrysing, sårende erting o.l. Det er typisk for situasjonen at offeret ikke er i stand til å forsvare seg."

 

Om det er morsomt for den/de som mobber, gjør det likevel ikke til "mindre mobbing" eller noe annet enn mobbing..

Link to comment
Share on other sites

Det bør selvfølgelig være rom for humor på ett forum. Problemet med humor, er at folk har forskjellig formening om hva som er humor. Derfor vil man ofte havne i situasjoner der noen mener at det som har blitt skrevet er morsomt, mens andre igjen oppfatter det som noe helt annet enn humor.

 

Det samme gjelder bruk av ironi på forum. Det er veldig lett for at den som mottar budskapet ikke oppfatter ironien, noe som kan føre til unødvendig krangling.

 

Jeg synes rett og slett synd på moderatorene her inne, for uansett hva de gjør, så er det tydeligvis galt. Enten så gjør de for mye, eller så gjør de for lite. Hva med å heller gi ros til moderatorene for at de faktisk tar i ett tak. Det skal uansett godt gjøres å gjøre alle til lags.

 

Og dersom man mener at veien moderatorene har valgt å gå er feil, så er det ikke noe i veien for å melde seg til moderatortjeneste, så har man muligheten til å påvirke hvordan forumet bør være

Link to comment
Share on other sites

Og dersom man mener at veien moderatorene har valgt å gå er feil, så er det ikke noe i veien for å melde seg til moderatortjeneste, så har man muligheten til å påvirke hvordan forumet bør være

 

Må man virkelig være moderator for å påvirke hvordan forumet skal være? Du og flere andre har jo klart å påvirke det ganske bra uten å være moderatorer....

Link to comment
Share on other sites

Må man virkelig være moderator for å påvirke hvordan forumet skal være? Du og flere andre har jo klart å påvirke det ganske bra uten å være moderatorer....

 

Man må selvfølgelig ikke være moderator for å kunne være med å påvirke. Men til syvende og sist, så er det administrator/moderator som legger retningslinjer for hva som er tillatt og ikke tillatt.

 

Når det gjelder den andre kommentaren i innlegget ditt, så mener jeg du er fullstendig bak mål. Jeg skal absolutt ikke ha noen ære/skyld for at moderatorer har lagt seg på den linjen de har. Jeg har aldri sagt at det ikke skal være tillatt med humor på forumet. Det eneste jeg har gått i bresjen for, er å få slutt på den unødvendige kritikken som blir tildelt spillerne, og da spesielt Almunia, hvor kritikken etter hvert har gått over til mobbing.

Link to comment
Share on other sites

Det bør selvfølgelig være rom for humor på ett forum. Problemet med humor, er at folk har forskjellig formening om hva som er humor. Derfor vil man ofte havne i situasjoner der noen mener at det som har blitt skrevet er morsomt, mens andre igjen oppfatter det som noe helt annet enn humor.

 

Det samme gjelder bruk av ironi på forum. Det er veldig lett for at den som mottar budskapet ikke oppfatter ironien, noe som kan føre til unødvendig krangling.

 

Jeg synes rett og slett synd på moderatorene her inne, for uansett hva de gjør, så er det tydeligvis galt. Enten så gjør de for mye, eller så gjør de for lite. Hva med å heller gi ros til moderatorene for at de faktisk tar i ett tak. Det skal uansett godt gjøres å gjøre alle til lags.

 

Og dersom man mener at veien moderatorene har valgt å gå er feil, så er det ikke noe i veien for å melde seg til moderatortjeneste, så har man muligheten til å påvirke hvordan forumet bør være

 

Problemet er at det er de evige klagerne som får gjennom viljen sin til slutt.

 

Vi hadde levende kamptråder som jeg personlig satte stor pris på. Noen få debattanter satte i gang å begynte å klage på innholdet fordi folk faktisk ga utløp for sine frustrasjoner under kamp, akkurat som tilskuerne gjør under kamp på stadion. Syterne fikk stanset disse levende kamptrådene og fikk opprettet chat. Chat'en passer sikkert for mange, men jeg savner de gamle kamptrådene. Nå er kamptrådene stort sett helt tannløse og heller kjedelige. Det var en seier til syterne.

 

Syterne likte ikke korte innlegg, mange av dem var riktig så morsomme og kunne si mye med få ord. Nei, det likte ikke syterne, innleggene skulle visstnok være lange uavhengig om man hadde noe å si. Et langt innlegg, mange ord og ofte med minimalt innhold er tydeligvis bra. Det virker som om noen av syterne vil at alle skal skrive blogginnlegg. Personlig leser jeg fast mellom 8-12 blogger daglig og er lite interessert i at forumet skal utvikle seg til å bli et forum for dårlige blogginnlegg. Syterne har her fått enda en seier.

 

Det er få som tørr å skrive noen morsomme innlegg og det later til at årsaken er at man får syterne på nakken fordi det later til at disse syterne tror de har monopol på humor. Syterne har inkassert en seier der også.

 

Det er få kritiske innlegg og det virker som om flere av de som skrev kritisk før har moderert seg kraftig. Jeg regner med at det skyldes alle skyllebøtter som blir disse skribentene blir til del fra syterne. Gratulerer, dere har innkassert en seier der også.

 

Det er en stor forskjell på syterne og en del av oss andre. Jeg vil aldri nekte noen å skrive lange og gørr kjedelige innlegg, syterne roper på sensur til stadighet. Det later til at syterne innkasserer en seier der også.

 

Jeg får vel bare gratulerer syterne med seiere på alle fronter. Regner med at dere er veldig fornøyde med dere selv nå.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at det er de evige klagerne som får gjennom viljen sin til slutt.

 

Vi hadde levende kamptråder som jeg personlig satte stor pris på. Noen få debattanter satte i gang å begynte å klage på innholdet fordi folk faktisk ga utløp for sine frustrasjoner under kamp, akkurat som tilskuerne gjør under kamp på stadion. Syterne fikk stanset disse levende kamptrådene og fikk opprettet chat. Chat'en passer sikkert for mange, men jeg savner de gamle kamptrådene. Nå er kamptrådene stort sett helt tannløse og heller kjedelige. Det var en seier til syterne.

 

Syterne likte ikke korte innlegg, mange av dem var riktig så morsomme og kunne si mye med få ord. Nei, det likte ikke syterne, innleggene skulle visstnok være lange uavhengig om man hadde noe å si. Et langt innlegg, mange ord og ofte med minimalt innhold er tydeligvis bra. Det virker som om noen av syterne vil at alle skal skrive blogginnlegg. Personlig leser jeg fast mellom 8-12 blogger daglig og er lite interessert i at forumet skal utvikle seg til å bli et forum for dårlige blogginnlegg. Syterne har her fått enda en seier.

 

Det er få som tørr å skrive noen morsomme innlegg og det later til at årsaken er at man får syterne på nakken fordi det later til at disse syterne tror de har monopol på humor. Syterne har inkassert en seier der også.

 

Det er få kritiske innlegg og det virker som om flere av de som skrev kritisk før har moderert seg kraftig. Jeg regner med at det skyldes alle skyllebøtter som blir disse skribentene blir til del fra syterne. Gratulerer, dere har innkassert en seier der også.

 

Det er en stor forskjell på syterne og en del av oss andre. Jeg vil aldri nekte noen å skrive lange og gørr kjedelige innlegg, syterne roper på sensur til stadighet. Det later til at syterne innkasserer en seier der også.

 

Jeg får vel bare gratulerer syterne med seiere på alle fronter. Regner med at dere er veldig fornøyde med dere selv nå.

 

Jeg gir rett og slett opp. Det er umulig å komme noen vei uansett. Jeg er drittlei av å bli beskyldt for å mene at jeg er en bedre supporter enn andre, at jeg vet bedre enn andre., at jeg er delaktig for at ditt og datt skjer på dette forumet. Nå er det rett og slett nok. Jeg kommer kun til å lese på dette forumet fremover. Sånn Tapapa, nå slipper du å høre på sytingen min en stund fremover. Så da renger jeg med at du er veldig fornøyd med deg selv.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at det er de evige klagerne som får gjennom viljen sin til slutt.

(..)

Noen få debattanter satte i gang å begynte å klage på innholdet fordi folk faktisk ga utløp for sine frustrasjoner under kamp, akkurat som tilskuerne gjør under kamp på stadion. (..) Nå er kamptrådene stort sett helt tannløse og heller kjedelige. Det var en seier til syterne.

(..)

Et langt innlegg, mange ord og ofte med minimalt innhold er tydeligvis bra.

(..)

Det er få som tørr å skrive noen morsomme innlegg og det later til at årsaken er at man får syterne på nakken fordi det later til at disse syterne tror de har monopol på humor.

(..)

Det er få kritiske innlegg og det virker som om flere av de som skrev kritisk før har moderert seg kraftig.

(..)

Jeg vil aldri nekte noen å skrive lange og gørr kjedelige innlegg, syterne roper på sensur til stadighet.

 

For å ta det siste først, sensur er i utgangspunktet svært uheldig, og er noe man i det lengste bør unngå. Samtidig er det viktig å ha en viss disiplin, og mange trenger åpenbart å beskyttes mot seg selv. Derfor må vi ha en viss sympati for moderatorene som skal gå opp denne vanskelige balansegangen. Det er da ingen som har sagt at man ikke skal kunne få utløp for frustrasjoner, heller ingen som har sagt at man MÅ skrive lange innlegg (med minimalt innhold). Det er heller ingen som har monopol på hva som er humor, eller gitt uttrykk for dette. Og det er da heller få som har sagt at man ikke skal være kritisk. Som mange av oss har påpekt, dette handler ikke om HVA men om HVORDAN. Hvor mange ganger må det gjentas før det siger inn?

 

Og hvis du mener vi skal ha lov til å være kritisk, og det ikke skal være sensur, da må dere vel også tåle at vi som ikke liker deres (det er dere som nå har definert dette som en "vi-mot-dere" konflikt) måte å agere på - selv om vi er enige i sak - sier fra om dette? Med andre ord, dersom du skal forsøke å "sensuere" de såkalte "syterne", eller nekte de i å kjempe for SIN sak, da møter du deg sjøl i døra.

 

PS; beklager at jeg har radbrekket innlegget ditt noe, men noen ganger er det på sin plass. Og ikke minst av hensyn til eventuelle siteringer er det en fordel at innleggene ikke er for lange. Men de bør kanskje ikke være for korte heller. Kunsten er vel å si det man skal si det man vil si på den plassen som krevs, men ikke lenger?

Link to comment
Share on other sites

Og hvis du mener vi skal ha lov til å være kritisk, og det ikke skal være sensur, da må dere vel også tåle at vi som ikke liker deres (det er dere som nå har definert dette som en "vi-mot-dere" konflikt) måte å agere på - selv om vi er enige i sak - sier fra om dette? Med andre ord, dersom du skal forsøke å "sensuere" de såkalte "syterne", eller nekte de i å kjempe for SIN sak, da møter du deg sjøl i døra.

 

Jeg ønsker ikke å sensurer syterne. Det er heller syterne som har maset seg til, og fått gjennomført, sensur. Jfr kamptrådene og forbud mot "i kampens hete ytringer".

 

Jeg er for at f.eks en av forumets aktive debattanter.

 

1. Skal få skrive så langt han bare vil, selvom jeg syns det ofte er en lidelse å lese hans innlegg. Jeg har merket meg at det er flere her på forumet som liker denne personens innlegg. Så fint for dem.

 

2. Jeg syns det er helt greit at den samme debattanten bruker sine egne innlegg som mal for seriøse innlegg og han må gjerne mene at andre bør følge i hans fotspor. Helt greit, men det skjer ikke for mitt vedkommende.

 

3. Han må gjerne mene at andre er helt elendige debattanter og det kan han skrive om og om igjen for min del.

 

Det jeg IKKE syns er greit at han m. fl skal nekte oss som ikke er som han å klage på spillerne, komme med følelsesutbrudd, sarkasme eller andre ting og at han skal få hjelp av moderatorene til å få innført sin vilje. Ser du forskjellen Piscator?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke å sensurer syterne. (..) Det jeg IKKE syns er greit at han m. fl skal nekte oss som ikke er som han å klage på spillerne, komme med følelsesutbrudd, sarkasme eller andre ting og at han skal få hjelp av moderatorene til å få innført sin vilje. Ser du forskjellen Piscator?

 

Du skriver jo her at du ikke vil sensurere syterne. Men det må vel bety at det er greit at de syter og maser når de synes andre går over streken? Og å klage er jo ikke det samme som at man nekter andre å gjøre de de syter om, de bare sier sin mening om saken og væremåten. Det viktigste er uansett at reglene er like for alle. Noen vil alltid synes at reglene er for strenge, andre vil synes at de er for slakke. Til syvende og sist er det vel moderatorenes oppgave å utvikle de mest hensiktsmessige reglene, og alt i alt synes jeg de gjør en god jobb. Jeg tror også de i utgangspunktet mener at sensur er en uting, men de må veie dette opp mot en hel rekke andre forhold, som å forebygge injurier, og å unngå dårlig stemning på forumet. I sannhet en utakknemlig oppgave som vi forumbrukere bør være svært takknemlig for at noen gidder å ta seg bryet med!

 

For min egen del må folket skrive akkurat hvor kort eller langt de måtte ønske, de må gjerne komme med følelsesmessige utbrudd, og de må gjerne bedrive tendensiøs kritikk, slik Almunia har blitt tildel. Men da må de også tåle at jeg påpeker dette, og gir uttrykk for når jeg synes de går over streken. Altså at jeg fremstår som en "syter"! :)

 

EDIT: btw, Tapapa, det største problemet i denne debatten er ikke at man er uenige, eller at noen klager. Det er jo slik det skal være i diskusjoner. Nei, i den grad det er noen asymmetri i denne diskusjonen, som du antyder, så er den snarere den motsatte veien. For HOVEDproblemet er at mange av de som blir utsatt for klaging, virker ute av stand eller å ikke ha vilje til å ta kritikken til seg. Det betyr IKKE at de slavisk eller ukritisk skal ta klagene til følge, eller endre deres oppfatninger. Men når de i diskusjonene ikke en gang viser et snev av ydmykhet eller forståelse for HVORFOR noen klager, og når de ikke etter gjentatte gangers repetisjon ikke klarer eller vil se forskjellen på et budskaps innhold og innpakning, så vil jo forutsetningene for å kunne nærme seg hverandre aldri være tilstede.

Link to comment
Share on other sites

1. Du skriver jo her at du ikke vil sensurere syterne. Men det må vel bety at det er greit at de syter og maser når de synes andre går over streken?

 

Jepp, de må gjerne syte herfra til endetiden, så kan de som f.eks påpeker at Almunia går tre skritt ut og to tilbake på innlegg få gjøre det samme.

 

2. Og å klage er jo ikke det samme som at man nekter andre å gjøre de de syter om, de bare sier sin mening om saken og væremåten.

 

Enig i utsagnet slik du skriver det her, men de vil jo forby andre å kritisere. Se diskusjonen rundt kamptrådene som verserte og det endte med at chatten ble opprettet for at syterne skulle få kamptråden mer i sitt bilde.

 

3. Det viktigste er uansett at reglene er like for alle.

 

Jepp, ikke tilpasse reglene til de som syter og klager hele tiden. Det må være lov å mene at Almunia er verdens beste keeper, eller at rødnesa snart ruller ut av skapet som en debattant på en kreativ måte formulert det (ikke ordrett da, beklager det tusmo).

Link to comment
Share on other sites

For min egen del må folket skrive akkurat hvor kort eller langt de måtte ønske, de må gjerne komme med følelsesmessige utbrudd, og de må gjerne bedrive tendensiøs kritikk, slik Almunia har blitt tildel. Men da må de også tåle at jeg påpeker dette, og gir uttrykk for når jeg synes de går over streken. Altså at jeg fremstår som en "syter"! ;)

 

Bare for ordens skyld, jeg regner ikke deg som en av syterne. Helt sant.

Link to comment
Share on other sites

Piscator skrev noe som jeg virkelig må applaudere:

For HOVEDproblemet er at mange av de som blir utsatt for klaging, virker ute av stand eller å ikke ha vilje til å ta kritikken til seg. Det betyr IKKE at de slavisk eller ukritisk skal ta klagene til følge, eller endre deres oppfatninger. Men når de i diskusjonene ikke en gang viser et snev av ydmykhet eller forståelse for HVORFOR noen klager, og når de ikke etter gjentatte gangers repetisjon ikke klarer eller vil se forskjellen på et budskaps innhold og innpakning, så vil jo forutsetningene for å kunne nærme seg hverandre aldri være tilstede.

 

Siden jeg helt sikkert er en av sytepavene på forumet ifølge Tapapa, så må jeg si at jeg blir litt forundret over hvordan Tapapa hele tiden nekter å se helhelten av et forum.

Når man fortsatt ikke evner å se at "syterene" kun er ute etter å få et forum, der normal argumentasjon og normal ordlyd er viktige begrep, da blir man forundret.

Helt normal standard for normal folkeskikk, der man diskutere de meningene man har i forhold til klubb, spillere, manager, kamp, osv osv.

Du kan mene absolutt hva du vil Tapapa, men skriv og oppfør deg som man gjør i alle andre situasjoner i det virkelige liv. Selv om man er gjemt bak pc-skjermen, så betyr ikke det at man kan oppføre seg som man vil, eller bruke hva man vil av ordlyd i sine innlegg. Er du ikke enig i dette?

 

I min jobb med barn, er det mange forskjellige faktorer som spiller inn. Vi jobber mye med nestekjærlighet og solidaritet, siden dette er grunnsteiner i vår kultur. Toleranse og respekt ER grunnleggende verdier i vårt arbeid med barn.

 

Om jeg skal bli kalt en sytepave fordi jeg mener en ensidig "hets" mot en spiller er langt over grensen, synes jeg er noe spesielt av en voksen mann. Jeg kan ikke sitte å akseptere slikt på et forum, når dette er helt mot verdiene som er i samfunnet og som er målet med et diskusjonsforum. Ja, du kan argumentere med ditt syn, men det var ikke mye argumentasjon som ble brukt i disse trådene over lang tid.

Hadde dette blitt akseptert i andre situasjoner? Jeg aksepterer ikke latterliggjøring, hets, og umoden ordlyd hverken av barn eller av personalet, aksepterer du dette selv i ditt liv?

 

Det handler ikke om meninger, men det handler om måten ord kommer ut på dette forumet.

 

Simbad skrev:

 

"Det er mobbing når en person gjentatte ganger og over tid utsettes for negative handlinger. Dette kan dreie seg om trakassering, plaging, utfrysing, sårende erting o.l. Det er typisk for situasjonen at offeret ikke er i stand til å forsvare seg."

 

Om det er morsomt for den/de som mobber, gjør det likevel ikke til "mindre mobbing" eller noe annet enn mobbing..

 

 

Tror du at vi er gode rollemodeller med slike innlegg, som jeg (og flere) har reagert på? Eller; er det å være en rollemodell, (normal folkeskikk) noe som ikke har noe betydning på et diskusjonsforum?

Har vi ikke noe ansvar i det hele tatt? Tenker da både for oss selv, for ryktet av oss Arsenal-supportere, eller for de unge som er inne å leser på denne siden?

 

At syterne har seiret, kan være et tegn på at man ikke lenger aksepterer hva som helst av oppførsel her inne. Det synes jeg er bra, for det har ikke gått ut over yttringsfriheten som er det viktigste på et diskusjonsforum. Dette må jo være knallbra??

Du kan fortsatt mene akkurat hva du vil, men uakseptabel ordlyd/adferd blir ikke lenger oversett. Akkurat som i alt annet i samfunnet, og det burde du egentlig være sjeleglad for, om du er her inne for å:

Diskutere om Arsenal FC med dine søstre og brødre, og lære om ting i klubben som man ikke hadde av kunnskap fra før.

Link to comment
Share on other sites

Viera04, innlegget ditt er så rotete og rett og slett dumt at jeg ikke orker å svare på alt sammen. Jeg merker jeg blir helt matt av å lese det.

 

Jeg tror ikke du er samfunnsviter, noe innlegget ditt bærer preg av. La meg bare si at jeg syns du har en veldig naiv forestilling om normalitet, du kan umulig ha lest mye sosiologi/antropologi. Et lite hint, hva som anses som normalt av oldemor neppe anses som nomalt av oldebarnet. Normal oppførsel i kirken er ikke det samme som anses som normalt på disco. Normal oppførsel hos svigermor er neppe lik den oppførselen folk normalt har blant sine venner og du går rundt og tror at man skal oppføre seg på et forum for Arsenalfanatikere som du mener er normalt i samfunnet generelt sett? Jeg legger til at jeg for å forenklet tema grundig, oppførsel som anses som normalt av en vennegjeng kan være veldig forskjellig fra normal oppførsel i en annen vennegjeng av folk som er like gamle osv.

 

Ditt innlegg er det mest latterlige jeg noensinne har lest på dette forumet, synd det ikke er en kåring for slikt. Du hadde vunnet uten konkurranse.

 

Edit: Til supermoderatorene, jeg har ikke kritisert personen vieira04, men innlegget hans. Ergo er jeg godt innenfor retningslinjene for forumet.

Link to comment
Share on other sites

Viera04, innlegget ditt er så rotete og rett og slett dumt at jeg ikke orker å svare på alt sammen. Jeg merker jeg blir helt matt av å lese det.

 

Jeg tror ikke du er samfunnsviter, noe innlegget ditt bærer preg av. La meg bare si at jeg syns du har en veldig naiv forestilling om normalitet, du kan umulig ha lest mye sosiologi/antropologi. Et lite hint, hva som anses som normalt av oldemor neppe anses som nomalt av oldebarnet. Normal oppførsel i kirken er ikke det samme som anses som normalt på disco. Normal oppførsel hos svigermor er neppe lik den oppførselen folk normalt har blant sine venner og du går rundt og tror at man skal oppføre seg på et forum for Arsenalfanatikere som du mener er normalt i samfunnet generelt sett? Jeg legger til at jeg for å forenklet tema grundig, oppførsel som anses som normalt av en vennegjeng kan være veldig forskjellig fra normal oppførsel i en annen vennegjeng av folk som er like gamle osv.

 

Ditt innlegg er det mest latterlige jeg noensinne har lest på dette forumet, synd det ikke er en kåring for slikt. Du hadde vunnet uten kokurranse.

 

Takk!

 

På dette diskusjonsforumet, så gjelder vel de samme normene som ellers i samfunnet? Man oppfører seg på en voksen måte, og man aksepterer ikke drittslenging, latterliggjøring, og mobbing av andre.

Dette er et diskusjonsforum, hvor det skal diskuteres.

Å skrike ut sine styggeste ord uten mål og mening, er vel strengt tatt ikke å diskutere? Tror vel de fleste er enige om det, selv om det neppe er 100%.

 

Om du ikke forstår at du har et ansvar på et offentlig forum i motsetning til hva du gjør sammen med dine venner i privat eiendom, er jo merkverdig.

Hvordan du oppfører deg på bussen, toget, flyet, jobben, skolen, eller i andre offentlige rom, har noen andre krav enn hva du selv gjør i din egen stue. I det offentlige rom (som dette forumet også er), så følger det visse krav/normer på oppførsel og adferd, har du virkelig ikke fått med deg det?

 

Skjønner virkelig ikke at du er så sterkt imot at det settes litt krav til språkbruken og til innholdet i innleggene. Trodde du var glad for at man hadde et forum, hvor klubben i ditt hjerte ble diskutert, og at man kunne både gi og få lærdom, av det som bandt oss sammen til dette forumet.

Fatter ikke din vilje til å ikke jobbe for det, uansett hvor forskjellige syn vi har på diverse områder. Er jo ingen som snakker om at yttringsfriheten blir bremset på, så kan virkelig ikke forstå din kamp mot at det skal være diskusjonsforum.

Link to comment
Share on other sites

På dette diskusjonsforumet, så gjelder vel de samme normene som ellers i samfunnet? Man oppfører seg på en voksen måte, og man aksepterer ikke drittslenging, latterliggjøring, og mobbing av andre.

 

Nei, dette er et lukket forum primært for betalende medlemmer. Les litt på hegnaronline, veggavisen osv så ser du at normen på forumer ikke er den samme som når man snakker med naboen på bussen. Jeg er sterkt i mot mobbing, men å f.eks kritisere Almunia for hans gjentatte svakheter i feltet er ikke å mobbe han.

 

Dette er et diskusjonsforum, hvor det skal diskuteres.

 

Jeg diskuterer, i mitt forrige innlegg tok jeg på en overflatisk måte for meg ditt bruk av ordet normal.

 

Å skrike ut sine styggeste ord uten mål og mening, er vel strengt tatt ikke å diskutere? Tror vel de fleste er enige om det, selv om det neppe er 100%.

 

Hvor finner du disse stygge ordene i mitt forrige innlegg?

 

Skjønner virkelig ikke at du er så sterkt imot at det settes litt krav til språkbruken og til innholdet i innleggene. Trodde du var glad for at man hadde et forum, hvor klubben i ditt hjerte ble diskutert, og at man kunne både gi og få lærdom, av det som bandt oss sammen til dette forumet.

 

Språkbruken syns jeg stort sett er meget dannet til et forum å være. Det tar litt av fra tid til annet, noe som ikke er uvanlig når man har diskusjoner om laget jeg antar vi alle her har sterke følelser for.

 

Jeg blir veldig skeptisk til at du vil stille krav til innhold. Det du anser for å være et innholdsmessig godt innlegg kan være veldig ulik det jeg syns er et innholdsmessig godt innlegg. Andre debattanter kan like noe helt annet igjen.

 

Og, jeg er veldig glad vi har ett forum for hvor vi kan diskutere alle sider ved klubben vår. Positive og negative sider. Hadde jeg ikke vært det så hadde jeg ikke giddet å skrive hundrevis av innlegg. Den største gleden jeg har er å lese om andre gooners følelser til klubben. Jeg liker når engasjementet lyser av innleggene, når folk får utbrudd, raseri og glede. Akkurat slik de som er på tribunen også har mange highs and lows i løpet av en enkelt kamp. Jeg har hørt innfødte engelskmenn rakke ned på John Hartson live på Highbury, han var visst for feit, lat og treig. Helt greit, han var la oss si lite mobil den kampen. Jeg klarer ikke å se at det var feil av dem. Det skal sies at de jublet en kort periode og ga han skryt for hans luftstyrke når han hadde en heading i tverrliggeren. Hadde han scoret så hadde han sikkert vært en helt hos de samme menneskene. Det kan sikkerts sees på som lite logisk, men Arsenal er for meg et avbrekk fra alt det logiske. Masse følelser og lite fornuft etter mitt syn og det er akkurat sånn jeg ønsker det skal være-

 

Fatter ikke din vilje til å ikke jobbe for det, uansett hvor forskjellige syn vi har på diverse områder. Er jo ingen som snakker om at yttringsfriheten blir bremset på, så kan virkelig ikke forstå din kamp mot at det skal være diskusjonsforum.

 

Jeg har ingen ting i mot at det skal være et diskusjonsforum, snarere tvert imot. Jeg ønsker at det skal være tillatt med langt fler ytringer enn det du åpner for. Det jeg er imot er det du kaller krav til innhold, det klinger ikke godt i mine ører.

Link to comment
Share on other sites

At syterne har seiret, kan være et tegn på at man ikke lenger aksepterer hva som helst av oppførsel her inne. Det synes jeg er bra, for det har ikke gått ut over yttringsfriheten som er det viktigste på et diskusjonsforum. Dette må jo være knallbra??

Du kan fortsatt mene akkurat hva du vil, men uakseptabel ordlyd/adferd blir ikke lenger oversett.

 

Dette vert i mine auge litt problematisk. Vår ytringsfridom er Grunnlovsfesta, og kun avgrensa av anna lovgjeving, som til dømes injurielova. Kven bestemmer kva som er uakseptabel ordlyd/adferd? Er det lovverket, eller er det forumets administratorar? Har ein administrator rett til å heve seg over Grunnlova? Nei, så definitivt ikkje!! Difor er det heilt naudsynt at det vert ei viss takhøgde på det som trass alt er eit offentleg forum. Utan at eg er nokon ekspert på området, hadde det kanskje stillt seg litt annleis om dette hadde vore eit lukka, passordverna forum.

 

No er det imidlertid også slik at Grunnlova ikkje har nokre bestemmelsar om folkeskikk. Kanskje bl.a. fordi ein tok det som ein sjølvsagt ting. Til dømes det enkle faktum at ein ikkje kan skrive alt, sjølv om det er lov. Det stiller store krav til den einskilde deltakar om disiplin og ansvarlegheit. Det stiller krav om å tenkje nøye gjennom det ein skriv, i staden for å hamre laus på tastasturet i affekt. Då vert ofte resultatet noko ein gjerne ikkje stolt over i ettertid. Tenk om me kunne fått til eit forum der friske diskusjonar, og gjerne krangel der busta fyk, vart kombinert med ein sivilisert tone og glimt i auga? Alt for ofte går diskusjonane over på det personlege plan, med fornærmelsar og vondt blod. Og det var vel ikkje meininga med forumet, eller for den del den fotballklubben me alle deler sterke kjensler og lidenskap for?

 

På den andre sida finst det òg ein del "prinsesser på erta" her. Dei ynskjer at forumet skal være akkurat i sitt bilete, og får me ikke tinga akkurat slik og slik og slik, ja så vil me ikkje være her, og me andre kan berre ha det så godt. Nokre forsvinn, for så å dukke opp att to tre veker seinare, som om ingen ting hadde skjedd. Greit nok det, men eg tykkjer ikkje det er særleg konstruktivt. Ei heller hevar det nivået på forumet, fordi dette er dyktige debattantar som har veldig mykje positivt å bidra med.

Link to comment
Share on other sites

de vil jo forby andre å kritisere. (..) ikke tilpasse reglene til de som syter og klager hele tiden.

 

jeg oppfatter det på ingen måte dithen at noen ønsker å forby andre å kritisere, det er MÅTEN man kritiserer på man ønsker å gjøre noe med. Her blander du nok en gang sammen innhold og innpakning. Når skal du slutte med det?

 

Kjøreregler på et slik forum er IKKE fullt ut demokratisk styrt. Det er moderatorene som har ansvaret for å lage og forvalte reglene. Men som brukere kan vi naturligvis komme med våre innspill. Sånn sett har de såkalte "syterne" akkurat like mye rett til å si sin mening som du og dine meningsfeller har. Og hvis syterne får medhold for sine klager hos moderatorene må vi respektere det, selv om vi gjerne må protestere hvis vi er uenige. Jeg synes ikke reglene er ensidig tilpasset de såkalte syterne. I det hele tatt er det stor takhøyde her inne, kanskje for stor? Og ingen av de innstrammingene som har vært utprøvd til nå har gått ut over ytringsfriheten så vidt jeg kan forstå. De har kun vært et forsøk på å sørge for at folk pakker inn sine budskap på en mer respektfull og saklig måte enn hva enkelte har evnet til nå. Dette for å skape litt bedre stemning, altså i beste hensikt.

Link to comment
Share on other sites

(..) jeg syns du har en veldig naiv forestilling om normalitet, (..) hva som anses som normalt av oldemor neppe anses som nomalt av oldebarnet. Normal oppførsel i kirken er ikke det samme som anses som normalt på disco. Normal oppførsel hos svigermor er neppe lik den oppførselen folk normalt har blant sine venner og du går rundt og tror at man skal oppføre seg på et forum for Arsenalfanatikere som du mener er normalt i samfunnet generelt sett? Jeg legger til at jeg for å forenklet tema grundig, oppførsel som anses som normalt av en vennegjeng kan være veldig forskjellig fra normal oppførsel i en annen vennegjeng av folk som er like gamle osv.

 

for all del, hva som anses som vanlig, normal og akseptabel oppførsel og omgangstone er avhengig av hvor godt man kjenner hverandre, og settingen. Men når du spør om man skal oppføre seg på et forum for Arsenal-fanatikere som i samfunnet for øvrig, så bør svaret på det stort sett være "JA". Og hvorfor det, kan man da spørre? Jo, fordi dette er et internett-forum, der alt vi skriver kan leses av HELE verden. Mange oppfører seg på dette og liknende fora som om de har en uhøytidelig prat med sine nærmeste venner i en helt lukket, intern situasjon, ja det ER et problem at man bruker internett - et SKRIFTLIG medium - som om det var MUNTLIG. Og merk at dette IKKE betyr at man ikke kan si sin mening, det betyr heller ikke at man aldri skal kunne komme med følelsesmessige utbrudd, eller aldri være LITT personlig. Men man bør ALLTID tenke grundig igjennom PÅ FORHÅND hvordan man kommuniserer på et slik forum. Det betyr at man BØR lære seg å disiplinere seg selv, og ha en klar ide om hvordan man pakker inn sitt budskap. For tro meg, i de fleste offentlige situasjoner - som internett faktisk er - har innpakningen ofte mer å si enn innholdet. Man kan godt si at dette er en svakhet, men slik ER det, og det er det ikke bare opp til meg og deg å omdefinere etter eget forgodtbefinnende. Det er ingen tilfeldighet at de mest "udisiplinerte" brukerne blir kritisert, det har jeg sett på praktisk talt alle de internettfora (noen titalls med et bredt spekter av tema) jeg har vært innom.

Link to comment
Share on other sites

På den andre sida finst det òg ein del "prinsesser på erta" her. Dei ynskjer at forumet skal være akkurat i sitt bilete, og får me ikke tinga akkurat slik og slik og slik, ja så vil me ikkje være her, og me andre kan berre ha det så godt. Nokre forsvinn, for så å dukke opp att to tre veker seinare, som om ingen ting hadde skjedd. Greit nok det, men eg tykkjer ikkje det er særleg konstruktivt. Ei heller hevar det nivået på forumet, fordi dette er dyktige debattantar som har veldig mykje positivt å bidra med.

 

Jeg har i utgangspunktet tatt en pause fra skrivingen her inne, men dette følte jeg for å svare på, da jeg antar jeg er medberegnet i de du beskriver her, med tanke på det jeg skrev.

 

Jeg har ikke valgt å ta en pause fra skrivingen fordi jeg ikke får "viljen" min her inne. Jeg har valgt å ta en pause fra skrivingen fordi jeg har sett meg lei på å bli beskyldt for å være en besserwisser, å mene at jeg er en bedre supporter enn andre, at jeg er delaktig for ting som skjer på dette forumet osv. Jeg har aldri hevdet at jeg vet bedre enn andre, at jeg er en bedre supporter enn andre osv. Jeg har aldri vært ute etter at det ikke skal være lov å kritisere spillere osv. Det eneste jeg har gått i bresjen for her inne er hvordan det blir gjort. Jeg sier min mening, på akkurat lik linje som andre gjør det.

 

Kan godt være jeg er en sutrepave fordi jeg velger å ta en pause. Det er noe jeg kan leve med. For jeg kan rett og slett ikke godt å bli beskyldt for å ha meninger jeg ikke har, eller sitte her å ta skylden for ting som skjer på forumet. Da er både jeg og forumet tjent med at jeg tar en pause

Link to comment
Share on other sites

Her er det flere ting som må tas opp:

 

Påstandene er:

- Kritikk mot Almunia har blitt mobbing.

Dette er rett og slett ikke sant, det moderatorteamet har sett på som mobbing er når det til stadighet blir brukt andre navn på mannen Almunia. Man kaller han for kjegle osv. dette er mobbing, det å kritisere en spiller for dårlige prestasjoner over tid er det absolutt ingen som skal klage på. Alle har sine meninger, om noen mener det er feil å kritisere Almunia. Så ikke legg inn et innlegg som sier at man skal slutte å kritisere han, men bevis for personen at kritikken ikke er godt nok argumentert eller feil-argumentert. Dette forumet er til for diskusjon, ja så diskuter dette da. Ikke klag på at andre kritiserer, alle har sin mulighet til å si sine meninger. Et internettforum er subjektivt, derfor kommer det mange forskjellige meninger.

 

- "Sutrerne har vinni mange slag"

Først og fremst, det er ikke ulovlig å skrive i kamptrådene under kampen. Det er også helt opp til hvert enkelt medlem om man ønsker å se chaten eller ikke. Ønsket med dette var å få en mer seriøs diskusjon i kamptrådene med høyere faglig innhold. Da snakker jeg ikke om lange innlegg, men innlegg som ga mening utover å vise hvert enkelt medlems frustrasjon.

Jeg har prøvd å foreslå forskjellige ting, men folk mener det blir tungvint og avansert. Men jeg er sikker på at vi hadde tilfredstilt begge parter ved å ha en tråd som går under selve kampen, der man har mulighet til å uttrykke frustrasjon, glede og sinne. Når da kampen er ferdig, så kan vi opprette en ny tråd, men et referat fra kampen hvor den seriøse diskusjonen rundt kampen kan foregå. Dette hadde førte til at både sutrerne og ikke sutrerne som du tydeligvis representerer Tapapa.

 

- Kun lange innlegg er akseptert

Det er ingen fra moderatorteamet som slår ned på korte, informative innlegg. Det er det ikke noe galt med i det hele tatt. Korte innlegg som ikke gir noe informasjon rundt emnet som blir diskutert derimot, det er kun skadelig. Jeg personlig ønsker meg en vell argumentert debatt hvor vi kan diskutere med innlegg som har mye informasjon om det man faktisk mener. Da ønsker jeg meg ikke innlegg som er så lange at man rekker å gjenta seg selv opp til flere ganger iløpet av innlegget. Da er det selvsagt for langt! De såkalte sutrerne har da ikke fått noe med seg her, det er ingen som slår ned på korte innlegg som gir informasjon.

 

- Humor er ikke tillatt lengre

Det kan godt hende det er noen som mener at vi har slettet i overkant mye. Godt mulig, jeg skal ikke påstå at vi gjør en feilfri jobb. Jeg regner med at alle dere som har fått slettet innlegg har fått en PM som forklarer hvorfor dette har blitt gjort. Det er løsningen, så får vi ta det derifra.

 

- Enkelte har et favoritt-stempel

Det er absolutt ingen som er favoritt i mine øyne her på forumet, jeg tar alle under en kam og gir alle lik behandling. Men det er ikke til å komme bort ifra at enkelt innlegg som skrives av enkelte medlemmer kan føre til at vi får en langt mer dårlig diskusjon i enkelttråder. Når man veit at folk allerede er irritert på deg fordi du er kritisk i forhold til enkeltspilleres prestasjoner. Så er det lite vits å legge ut et innlegg med en humoristisk vri som kan være vanskelig å forstå for enkeltmedlemmer. Dette er det jeg ønsker å fjerne, sånn at vi ikke brygger opp til diskusjon. En humoristisk replikk her og der har jeg ingenting imot, og da tror jeg at jeg snakker på veiene av hele forumet.

 

Jeg vil avslutte med å si at de grensene vi nå har satt er noe strenge, men det er rett og slett for å forebygge diskusjon rundt person og krangling i tråder rundt ting som ikke har noe med tråden å gjøre. Når vi kommer til det punktet at alle kan holde seg til sak, slenge en vits i ny og ne uten at folk tar til tastene og hudfletter personen etterpå så kan vi stille ned dette noen hakk. Men sånn det er nå så har det vært altfor mye diskusjon rundt emner som ikke bør diskuteres i et forum som dette. Jeg forventer at alle her kan ta seg selv i nakken, vi moderatorene kan ikke klare alt. Vi har kun muligheten til å gi folk her banning og slette innlegg, vi kan ikke styre hva folk tenker og skriver. Derfor må alle tenke på seg selv, vis vi gjør det så kan vi fort gjøre mye bra på forumet her!

 

Til slutt vil jeg be alle å fortsette i det sporet som denne tråden nå har gått inn i. De to siste sidene her har vært produktive og fine og oppklart mye. Bra at vi klarer å diskutere dette uten å hakke på hverandre og ende opp i en stor krangel. Ikke la tråden skli ut nå...

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...