Jump to content

Forslag til forbedringer


Guest EvenA

Recommended Posts

Dette innlegget ble veldig subjektivt, men jeg prøver meg også på litt kritisk selvinnsikt. Det er et tydelig interesseskille her på dette forumet som jeg ikke evner å se noen god løsning på. Det er også et tydelig skille i hvordan man ønsker å bli oppfattet utad (subjektiviteten fortsetter). For meg ser det ut som en gruppe ønsker at vi skal fremstå som sportsjournalister, mens den andre siden ønsker at vi skal fremstå som litt vel folkelige, uten å være spesielt opptatt av hvordan man blir oppfattet.

 

Jo da, du har kanskje DELVIS rett her. Det er åpenbart interesseskiller, og din beskrivelse er ihvertfall en forenkling som treffer noe av problemet. Samtidig bommer du noe også. Jeg er for eksempel usikker på om hvorvidt denne interessekonflikten handler om hvordan vi vil bli oppfattet utad. Jeg oppfatter det mer slik at det fins mange her inne som egentlig ikke er så opptatt hvordan de blir oppfattet utad, og at dette kanskje er selve kjernen i problemet?

 

Det er ikke noe mål at vi skal opptre som sportsjournalister. De er en dårlig målestokk, uansett om man ønsker en mer saklig eller usaklig profil! ;) Når noen av oss kritiserer andre for deres språkbruk så er ikke dette et ønske om å gjøre forumet mer kjedelig, snarere tvert i mot. Forumet blir da ikke mer levende og spennende av en styggere ordbruk? Det kan jo nesten virke som denne ordbruken er en slags erstatning for at man ikke klarer å formulere seg ordentlig på vanlig akseptrabel norsk? Men med litt trening kan man da både formulere seg spennende og med følelser og innlevelse uten å måtte ty til stygt språk.

 

Og når noen av oss mener at det er viktig å være litt opptatt av hvordan man formulerer seg på et slik forum, er det ikke så mye av hensyn til oss selv. Det er to andre hensyn som er viktigere. Det er viktig at man oppfører seg best mulig på et slik forum fordi man på mange måter representerer sine medsupportere og sin klubb. Dette gjelder særlig fordi forumet er begrenset til medlemmer, og at man derfor i utgangspunktet har en sterkere "sensur" enn på helt åpne fora. Og med sensur mener jeg ikke sensur i betydningen MENINGSsensur. Men det kan likefullt være en formuleringssensur. Dette er jo moderatorenes utakknemlige jobb. Vi har et ansvar overfor hverandre i forhold til å vise allminnelig folkeskikk.

 

I tillegg BURDE alle være litt opptatt av hvordan de oppfattes utad. Ikke i betydningen at de burde være redde for å stå for det de mener. Det er uproblematisk. Men språket legger alvorlige føringer på hvor mye på alvor man blir tatt av omverdenen. SPRÅK ER VIKTIG rett og slett. Derfor er dette forsøket på "irettesettelse" like mye et forsøk på å gi velmenende råd, som et slags forsøk på å "beskytte" de det gjelder mot seg selv. Det er alt for mange som på internett oppfører seg på en måte som hører hjemme i det private rom.

 

Og dette er IKKE et forsøk på å moralisere, eller si at vi er bedre enn dere. Mange av oss som gir uttrykk for disse synspunktene kan godt tenkes - og har sikkert ved flere anledninger - oppført oss rimelig usaklig og brukt stygt språk, særlig i forbindelse med fotball. Men dette er en type atferd vi passer oss vel for å dele med resten av verden!! Her inne forsøker vi å disiplinere oss selv rett og slett. Det er alt for mange som ikke forstår den potensielle sprengkraften i internett, et medium som er tilgjengelig for hele verden, og det er alt for mange historier om folk som har gjort dumme ting på ulike fora og på sosiale medier som facebook, ting som de i ettertid angrer bittert på. Husk at det dere skriver her i dag i prinsippet vil bli liggende her for alltid.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg legger merke til er at den ene siden ikke bryr seg noe særlig om at forumet skal være tilpasset bredden, så lenge det er tilpasset dem.

 

Så du mener at ved at man ønsker å få bort grove spillerutskjellinger og annet oppgulp i kampens hete setter begrensninger for bredden på forumet? Det er fortsatt fullt mulig å sette ord på sine følelser, uten at man behøver å benytte de verste ordene og spillerkarakteristikkene.

 

Hvis du mener at dette setter begrensninger for bredden på forumet, kan man kontre med å si at det samme gjelder ved å tillate språkbruk på det verste. Det er flere som var aktive på forumet tidligere, som har valgt å kutte ut forumet, nettopp grunnet alt oppgulpet som var å lese. At man måtte lete for å vinne ett vettugt innlegg. Det handler ikke om å sette begrensninger. Det handler om å følge de retningslinjene som er satt.

 

En ting vi ikke må glemme oppi alt dette, er at alt vi skriver og gjør her inne, vil være representativt for Arsenal Norway. Derfor ytret jeg ett ønske for en stund siden om ikke noen i styret kunne komme med sitt syn på saken. Dette er noe jeg fortsatt kunne tenke meg. Hva tenker egentlig ledelsen i supporterklubben om det som foregår på forumet. Stiller de seg likegyldig til hva som skrives og gjøres her inne? Burde forumet vært ett tema på årsmøtet til hørsten?

Link to comment
Share on other sites

Så du mener at ved at man ønsker å få bort grove spillerutskjellinger og annet oppgulp i kampens hete setter begrensninger for bredden på forumet? Det er fortsatt fullt mulig å sette ord på sine følelser, uten at man behøver å benytte de verste ordene og spillerkarakteristikkene.

 

Hvis du mener at dette setter begrensninger for bredden på forumet, kan man kontre med å si at det samme gjelder ved å tillate språkbruk på det verste. Det er flere som var aktive på forumet tidligere, som har valgt å kutte ut forumet, nettopp grunnet alt oppgulpet som var å lese. At man måtte lete for å vinne ett vettugt innlegg. Det handler ikke om å sette begrensninger. Det handler om å følge de retningslinjene som er satt.

 

En ting vi ikke må glemme oppi alt dette, er at alt vi skriver og gjør her inne, vil være representativt for Arsenal Norway. Derfor ytret jeg ett ønske for en stund siden om ikke noen i styret kunne komme med sitt syn på saken. Dette er noe jeg fortsatt kunne tenke meg. Hva tenker egentlig ledelsen i supporterklubben om det som foregår på forumet. Stiller de seg likegyldig til hva som skrives og gjøres her inne? Burde forumet vært ett tema på årsmøtet til hørsten?

Som jeg har presisert tidligere i debatten mener jeg at man definitivt bør få vekk det værste av hets og kvalmheter. Men slik jeg oppfatter det har begge sidene fremmet drastiske ytterpunkter i denne debatten. Det har blitt en enten eller debatt, og at nyansene blir borte. Ja jeg mener at begrensningene hemmer bredden, like fremt som det kan svekke bredden fordi mange dyktige debattanter blir skremt vekk. Med det foregående innlegget prøvde jeg å få frem at dette er komplekst.

 

Det du sier om at Arsenal Norway bør komme med en uttalelse bekrefter jo bare det jeg sa om at dere bryr dere om hvordan vi skal bli oppfattet utad, mens vi mener at dette ikke er så viktig. Det jeg mener er viktig er det faktum at vi er FOTBALLsupportere. Er det noe som har forventninger til oppførsel, så lenge vi ikke knuser puber og sloss på åpen gate? Vi skal ikke tillate oss alt, som sagt, men jeg bryr meg ikke så mye hva andre tenker om oss som gruppe. Vi er fotballsupportere, hverken mer eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har presisert tidligere i debatten mener jeg at man definitivt bør få vekk det værste av hets og kvalmheter. Men slik jeg oppfatter det har begge sidene fremmet drastiske ytterpunkter i denne debatten. Det har blitt en enten eller debatt, og at nyansene blir borte. Ja jeg mener at begrensningene hemmer bredden, like fremt som det kan svekke bredden fordi mange dyktige debattanter blir skremt vekk. Med det foregående innlegget prøvde jeg å få frem at dette er komplekst.

 

Det du sier om at Arsenal Norway bør komme med en uttalelse bekrefter jo bare det jeg sa om at dere bryr dere om hvordan vi skal bli oppfattet utad, mens vi mener at dette ikke er så viktig. Det jeg mener er viktig er det faktum at vi er FOTBALLsupportere. Er det noe som har forventninger til oppførsel, så lenge vi ikke knuser puber og sloss på åpen gate? Vi skal ikke tillate oss alt, som sagt, men jeg bryr meg ikke så mye hva andre tenker om oss som gruppe. Vi er fotballsupportere, hverken mer eller mindre.

 

Kan være enig i at debatten fremstår som at begge sider fremmer drastiske ytterpunkter. Og dette er egentlig litt dumt, for slik jeg ser det, er det ikke noe problem å finne en gylden middelvei, som gjør at flest mulig kan synes dette er ett bra forum å være på. Som jeg har nevnt flere ganger her inne, så er min hemsko (altså min subjektive mening) det med språkbruk, og til tider utskjellinger av spillere og manager av groveste sort (dette har det blitt mindre av) Jeg er overbevist om at vi kan ha ett forum hvor det er lov å bruke både følelser og fornuft, og samtidig ha en helt vanlig folkeskikk hva språkbruk angår.

 

Den ene siden ønsket at moderatorene skulle ta tak i de verste innleggene (hva språkbruk angår) ihht de retningslinjene som er satt for forumet. Den andre siden ønsket ikke dette. Derfor har jeg brukt beskrivelser som anarki, da man ved å motsette seg at morderatorer skal følge forumets retningslinjer, oppfordrer til ett forum uten grenser. Jeg tror i utgangspunktet det er lite som skal til, før de fleste parter er fornøyd. Problemet ser vel ut til å være at man ikke ønsker en gylden middelvei? For meg virker det som motparten er snurt fordi "syterne" har fått moderatorene til å følge de faktiske retningslinjer som gjelder for Arsenal Norways diskusjonsforum

Link to comment
Share on other sites

Jo da, du har kanskje DELVIS rett her. Det er åpenbart interesseskiller, og din beskrivelse er ihvertfall en forenkling som treffer noe av problemet. Samtidig bommer du noe også. Jeg er for eksempel usikker på om hvorvidt denne interessekonflikten handler om hvordan vi vil bli oppfattet utad. Jeg oppfatter det mer slik at det fins mange her inne som egentlig ikke er så opptatt hvordan de blir oppfattet utad, og at dette kanskje er selve kjernen i problemet?

 

Det er ikke noe mål at vi skal opptre som sportsjournalister. De er en dårlig målestokk, uansett om man ønsker en mer saklig eller usaklig profil! ;) Når noen av oss kritiserer andre for deres språkbruk så er ikke dette et ønske om å gjøre forumet mer kjedelig, snarere tvert i mot. Forumet blir da ikke mer levende og spennende av en styggere ordbruk? Det kan jo nesten virke som denne ordbruken er en slags erstatning for at man ikke klarer å formulere seg ordentlig på vanlig akseptrabel norsk? Men med litt trening kan man da både formulere seg spennende og med følelser og innlevelse uten å måtte ty til stygt språk.

 

Og når noen av oss mener at det er viktig å være litt opptatt av hvordan man formulerer seg på et slik forum, er det ikke så mye av hensyn til oss selv. Det er to andre hensyn som er viktigere. Det er viktig at man oppfører seg best mulig på et slik forum fordi man på mange måter representerer sine medsupportere og sin klubb. Dette gjelder særlig fordi forumet er begrenset til medlemmer, og at man derfor i utgangspunktet har en sterkere "sensur" enn på helt åpne fora. Og med sensur mener jeg ikke sensur i betydningen MENINGSsensur. Men det kan likefullt være en formuleringssensur. Dette er jo moderatorenes utakknemlige jobb. Vi har et ansvar overfor hverandre i forhold til å vise allminnelig folkeskikk.

 

I tillegg BURDE alle være litt opptatt av hvordan de oppfattes utad. Ikke i betydningen at de burde være redde for å stå for det de mener. Det er uproblematisk. Men språket legger alvorlige føringer på hvor mye på alvor man blir tatt av omverdenen. SPRÅK ER VIKTIG rett og slett. Derfor er dette forsøket på "irettesettelse" like mye et forsøk på å gi velmenende råd, som et slags forsøk på å "beskytte" de det gjelder mot seg selv. Det er alt for mange som på internett oppfører seg på en måte som hører hjemme i det private rom.

 

Og dette er IKKE et forsøk på å moralisere, eller si at vi er bedre enn dere. Mange av oss som gir uttrykk for disse synspunktene kan godt tenkes - og har sikkert ved flere anledninger - oppført oss rimelig usaklig og brukt stygt språk, særlig i forbindelse med fotball. Men dette er en type atferd vi passer oss vel for å dele med resten av verden!! Her inne forsøker vi å disiplinere oss selv rett og slett. Det er alt for mange som ikke forstår den potensielle sprengkraften i internett, et medium som er tilgjengelig for hele verden, og det er alt for mange historier om folk som har gjort dumme ting på ulike fora og på sosiale medier som facebook, ting som de i ettertid angrer bittert på. Husk at det dere skriver her i dag i prinsippet vil bli liggende her for alltid.

 

 

Nei, nei, nei, nei! Dette er et innlegg som er med på å vinkle denne diskusjonen helt feil. Denne diskusjonen bør ikke handle om grovt språk og annet tull som ikke har funent sted.

 

La meg sitere Tapapa:

Det har aldri vært full anarki her inne, språkbruken har stort sett vært helt akseptabel. Vi har knapt hatt en rasistisk kommentar og knapt hatt kommentarer som hetser homofile. Når noen har gått litt over streken (som nevnt, knapt har skjedd all den tid jeg har vært på forumet, også det gamle), så har andre debattanter slått resolutt ned på dette.

 

Forumet var aldri ødelagt, ergo var det ingen grunn til å fikse det.

 

Ingen her inne trenger å beskyttes mot seg selv, vi har sjeldent hatt problemer med noe som helst, og det er utrolig nok den gruppen som nå får lov til å styre forumet som har vært rå på personangrep.

 

Kim: Mulig noen kuttet forumet tidligere, men se hva som har skjedd etter at dere fikk gjennom de nitriste endringene deres. Fakta er jo at det er mange flere som vegrer seg mot å skrive nå. Og ja, jeg tar poenget med at retningslinjene nå blir fulgt til punkt og prikke, men likevel gikk forumet gjennom en endring etter foriige gang vi diskuterte dette. Jeg er SVÆRT MISFORNØYD med resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Synes du får fram mange gode synspunkter i de siste innleggene dine Verminator5. Føler jeg er på akkurat samme ståsted som deg.

 

Det hele blir framstilt som om forumet er delt i to, "sytere" og "anarkister". Ytterpunktene brukes som eksempel for å svartmale situasjonen av begge sider selv om de fleste her inne befinner seg et sted i mellom. Brukerne har ulik bakgrunn og alder. Blir helt feil hvis en 40år gammel sivilingenør forventer at en som er 16år skal være like voksen eller at samme 16åring ikke har forståelse for at 40åringen ønsker litt mer saklighet og litt færre utbrudd.

 

Derfor jeg har nevnt (forholdsvis mange ganger) at man skal ha respekt for andres meninger og ikke forvente at alle andre har samme utgangspunkt som en selv. Det som av mange defineres som oppgulp er jo ofte en annen persons forsøk på å sette ord på følelser og meninger. Selv om man ikke skal godta hva som helst så bør man kunne godta at ikke alle kan eller vil formidle dette gjennom det man selv oppfatter som et velbegrunnet innlegg.

 

De fleste her på forumet er flinke til å hverken fordømme eller forgude, men det er disse som blir borte når ytterpunktene braker sammen i nok en skuddveksling. Skal ta min del av skylda da jeg ikke går av veien for å sende avgårde et skudd eller to, men hvis ytterpunktene i debatten kunne nærmet seg midten litt så kunne vi møttes på halvveien og det tror jeg hadde vært det beste for alle ;)

Link to comment
Share on other sites

Nei, nei, nei, nei! Dette er et innlegg som er med på å vinkle denne diskusjonen helt feil. Denne diskusjonen bør ikke handle om grovt språk og annet tull som ikke har funent sted.

 

La meg sitere Tapapa:

Ingen her inne trenger å beskyttes mot seg selv, vi har sjeldent hatt problemer med noe som helst, og det er utrolig nok den gruppen som nå får lov til å styre forumet som har vært rå på personangrep.

 

Kim: Mulig noen kuttet forumet tidligere, men se hva som har skjedd etter at dere fikk gjennom de nitriste endringene deres. Fakta er jo at det er mange flere som vegrer seg mot å skrive nå. Og ja, jeg tar poenget med at retningslinjene nå blir fulgt til punkt og prikke, men likevel gikk forumet gjennom en endring etter foriige gang vi diskuterte dette. Jeg er SVÆRT MISFORNØYD med resultatet.

 

Du sier at diskusjonen ikke bør handle om grovt språk, og annet tull som ikke har funnet sted. Trenger ikke å gå lenger tilbake enn det oyvindherman presterte å skrive i en kamtråd. Det som ble skrevet der, er i mine øyne (altså min subjektive mening) utskjelling av manager og spillere som ikke hører hjemme på ett forum. Som jeg har skrevet flere ganger, så må det da være mulig å skrive basert på følelser, uten å bruke de verste spillerbeskrivelser og karakteristikker. Jeg er like frustrert som de fleste her inne etter ett tap, men jeg finner andre måter for å gi utslipp for dette på, enn å sette meg foran tastaturet. Du må huske det at det du oppfatter som helt greit, nødvendigvis ikke oppfattes som greit av andre. Og dersom Piscator er av den oppfattelse at unødvendig grov språkbruk har funnet sted, så må jo han få lov til å diskutere det. Og det er jo det som er hele prolemet med denne debatten, at man har forskjellige synspunkter for hva som burde være tillatt og ikke

 

Jeg har jo skjønt at du er misfornøyd med resultatet. Dette er også årsaken til at jeg har ytret ønske om at ledelsen i supporterklubben kommer på banen, og sier sin mening om saken, eventuelt at man tar dette som ett eget tema på neste årsmøte. På denne måten, kan man få lagt klare føringer for hvordan man ønsker at dette forumet skal være.

 

men hvis ytterpunktene i debatten kunne nærmet seg midten litt så kunne vi møttes på halvveien og det tror jeg hadde vært det beste for alle ;)

 

Jeg har ikke noe problem med å finne en gylden middelvei, som gjør at flest mulig kan trives på dette forumet. Så er spørsmålet til deg Castor. Hva foreslår du som løsning for at man skal finne den gyldne middelveien?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er viktig er det faktum at vi er FOTBALLsupportere. Er det noe som har forventninger til oppførsel, så lenge vi ikke knuser puber og sloss på åpen gate?

 

Ja, selvsagt er det det. Fordi om man "skjuler" seg bak begrepet fotballsupporter, så er det meste tillatt, bare man ikke går bananas på åpen gate, er det det du mener?

 

Ditt og mange andre problem, eller utfordring, kall det hva du vil, er at dere ser på internett som et slags fristed, hvor man kan strekke strikken litt lenger enn man kan gjøre i "den virkelige verden".

 

Jeg har jo skjønt at du er misfornøyd med resultatet. Dette er også årsaken til at jeg har ytret ønske om at ledelsen i supporterklubben kommer på banen, og sier sin mening om saken, eventuelt at man tar dette som ett eget tema på neste årsmøte. På denne måten, kan man få lagt klare føringer for hvordan man ønsker at dette forumet skal være.

 

Dette har da styret gitt et "klart svar" på. Du tror vel ikke at det sittende styret hadde akseptert dagens regler og fortolkninger av disse gjennom den moderereringen som finner sted, hvis de ikke godtok det? Og tross alt, internettansvarlig sitter i det selsamme styret. Man trenger nødvendigvis ikke "svare" for å svare, Kim.

Link to comment
Share on other sites

Ja, selvsagt er det det. Fordi om man "skjuler" seg bak begrepet fotballsupporter, så er det meste tillatt, bare man ikke går bananas på åpen gate, er det det du mener?

 

Ditt og mange andre problem, eller utfordring, kall det hva du vil, er at dere ser på internett som et slags fristed, hvor man kan strekke strikken litt lenger enn man kan gjøre i "den virkelige verden".

Dette har da styret gitt et "klart svar" på. Du tror vel ikke at det sittende styret hadde akseptert dagens regler og fortolkninger av disse gjennom den moderereringen som finner sted, hvis de ikke godtok det? Og tross alt, internettansvarlig sitter i det selsamme styret. Man trenger nødvendigvis ikke "svare" for å svare, Kim.

Jeg anser ikke internett som ett fristed. Min oppførsel når jeg ser på kamp er likedan om jeg er på nett, pub, eller stadion. Når vi snakker om problem/utfordring så mener jeg at dere har en like stor utfordring, hva gjelder å akseptere andre ytringsformer enn hva dere foretrekker. Selvfølgelig har vi også felter vi kan forberede oss på. Derfor syns jeg det er gledelig at begrepet gyllen middelvei dukker opp i debatten. Det skal være rom for alle, skrivekyndig eller ei, stygge uttalelser eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Det skal være rom for alle, skrivekyndig eller ei, stygge uttalelser eller ei.

 

Første del ja, andre del nei. personhets, injurier, unormal banning og bruk av ikke passende ord hører ingensteds hjemme, hverken på dette forumet eller andre steder. Det finnes normer og regler, både i Arsenal Norways regi (les forumets retningslinjer) og i det øvrige liv. Disse skal overholdes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe problem med å finne en gylden middelvei, som gjør at flest mulig kan trives på dette forumet. Så er spørsmålet til deg Castor. Hva foreslår du som løsning for at man skal finne den gyldne middelveien?

Den gylne middelveien er der. Det er bare å bruke den. Følg retningslinjene og la moderatorene gjøre jobben sin.. Skal ikke være nødvendig å foreslå dette da det skal være en selvfølge på et forum. Det funker jo overalt ellers, hvorfor ikke her?

Link to comment
Share on other sites

Derfor syns jeg det er gledelig at begrepet gyllen middelvei dukker opp i debatten. Det skal være rom for alle, skrivekyndig eller ei, stygge uttalelser eller ei.

 

En gyllen middelvei vil jo si at begge parter må inngå kompromiss. Og ja, det skal være rom for alle, men det skal uansett ikke gå på bekostning av de retningslinjer og kjøreregler som ligger til grunn for dette diskusjonsforumet. Og det er forsåvidt retningslinjene som er grunnen til denne diskusjonen, da den ene parten ønsker at man skal opptre ihht disse reglene, mens den andre parten ønsker "anarki" (satt på spissen)

 

Det som virker mest overraskende for meg i denne debatten, er at moderatorene får såpass mye tyn for at de gjør jobben de er satt til å gjøre, ihht de retningslinjer de har å forholde seg til.

 

Selv om jeg er med på å skape en gyllen middelvei, for å gjøre forumet levelig for alle parter, sliter jeg fortsatt med å forstå hvorfor det er ett såpass sterkt behov for å skjelle ut manager og spillere.

 

Du skriver at du oppfører deg likedan uansett om du er på foruemt, på stadion eller på pub. Vel, dersom du kommer med grove utskjellinger av spillere (sier ikke at du er en av de som gjør det) på stadion, eller på pub, så vil du med stor sannsynlighet bli bedt om å forlate stedet. Når jeg var over på kampen mot Tottenham, var det to stk foran meg som ble kastet ut grunnet å ha skjellet ut spillere med ufint språk. Har også opplevd folk som har blitt kastet ut av puber fordi de bruker ufint språk.

 

Man må huske på at grensa for hva som er ufint språk eller ikke, er meget forskjellig fra person til person. Så dersom man ønsker ett forum hvor det er rom for alle, så burde det være noe som tas hensyn til? Eller gjelder det kun andre veien, at folk skal få si akkurat hva som passer dem, mens de som reagerer på det ikke har noe de skal ha sagt?

 

Jeg respekterer at andre har annet syn på hva som sømmer seg eller ikke på ett forum. Man er tross alt på ett diskusjonsforum, og der er det naturlig med ulike synspunkt. Kan ikke se at man får den samme respekten tilbake. Istedet blir man hele tiden møtt med beskyldninger som ikke har rot i virkeligheten.

 

Den gylne middelveien er der. Det er bare å bruke den. Følg retningslinjene og la moderatorene gjøre jobben sin.. Skal ikke være nødvendig å foreslå dette da det skal være en selvfølge på et forum. Det funker jo overalt ellers, hvorfor ikke her?

 

Men nå er det jo nettopp dette som er hovedårsaken til debatten. Den ene parten har etterlyst at moderatorene slår ned på det som anses som brudd på retningslinjene. Dette medførte at moderatorene begynte å ta tak i ting som man lot flyte før. Dette har igjen ført til at den andre parten reagerer på at moderatorene har strammet inn, selv om de holder seg innenfor retningslinjene de har fått for å gjøre jobben sin. Man skulle tro at det var en selvfølge at moderatorene skulle kunne slå ned på ting ihht retningslinjene, men problemet er jo at ikke alle er fornøyde med at moderatorene faktisk gjør jobben sin. Enten får de kritikk for å ikke gjøre jobben sin, eller så får de kritikk for å faktisk gjøre jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

dere har en like stor utfordring, hva gjelder å akseptere andre ytringsformer enn hva dere foretrekker. Selvfølgelig har vi også felter vi kan forberede oss på. Derfor syns jeg det er gledelig at begrepet gyllen middelvei dukker opp i debatten. Det skal være rom for alle, skrivekyndig eller ei, stygge uttalelser eller ei.

 

for all del, det bør være rom for alle (ihvertfall flest mulig), og den gylne middelvei er sjelden dårlig. Ingen av oss lever i et vakuum, og vi bør alle forsøke å disiplinere oss for å komme flest mulig i møte med vår kommunikasjon. Her har vi alle et ansvar. Men det mest interessante er ikke om kommunikasjonen er innenfor hva vi "syterne" aksepterer eller tåler. For det er ikke primært oss dette "går ut over", og ihvertfall ikke oss alene. Som jeg var inne på i mitt forrige innlegg er det største problemet at grotesk språkbruk (unødvendig mye banning, uakseptable personkarakteristikker etc), at dette stigmatiserer forumet/supporterklubben/Arsenal, og de som selv driver med dette. Personlig har jeg da ikke noe problem med at folk praktiserer grotesk språkbruk, annet enn at jeg synes det er unødvendig, harry, usexy, lite elegant, tåpelig, barnslig, pinlig (for den det gjelder) osv. Jeg blir jo ikke personlig fornærmet av dette. Når jeg kritiserer dette forsøker jeg derfor å ta et mer upersonlig/objektivt ståsted. Målet må være å finne et nivå flest mulig kan akseptere.

 

I prosesser der mer liberale synspunkter veies opp mot mer konservative er det ofte slik at konservative interesser får forrang, på godt og vondt, ihvertfall på kort sikt. Hvis man ikke blir enige om en endring er det bedre å ikke endre. Det betyr ikke at det er negativt å være liberal/radikal. Det er jo gjerne de som evner å tenke nytt som bringer verden fremover. Samtidig har de godt av motvekt, og at det er noen som forsøker å holde dem i ørene, så ting ikke løper løpsk. Disse tingene gjelder også språk. Språket er i kontinuerlig utvikling, og betydning/bruk av ord har en tendens til å endre seg over tid. Tenk bare på bruken av ordet "hat", og hvordan dette har blitt utvannet gjennom dets bruk i fotballen. Dette er jo i utgangspunktet et MYE sterkere ord enn slik det i dag blir brukt av fotballsupportere, der det er et synonym med å "mislike". Yngre mennesker bruker vanligvis et noe friskere språk enn eldre. Så ja, kanskje middelveien er den beste løsningen. En endring på sikt klarer vi eldre uansett ikke å hindre... ;)

 

Men det aller største problemet virker det å være at mange ikke en gang ser problemet her... det er alt for liten vilje og evne til å gå i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sittet på litt på siden av denne debatten. Har hatt lyst til å gripe inn flere ganger, men da det har vært fin tone og god flyt i diskusjonen har jeg ikke ønsket å kommentere noe spesielt før i dag. Nå føler jeg imidlertid at de fleste kun repeterer seg selv og det er lite nytt som blir fremmet. Det bør man også tenke gjennom før man kaster seg over tastaturet. Tråden heter dog "Forslag til forbedringer", ikke "jeg mener dette er det beste for forumet".. On topic alle sammen..

 

Man snakker gjerne om to grupperinger her inne. Jeg er ikke så sikker på om det virkelig er så langt mellom dere som dere ønsker å fremstille det. Ingen ønsker et forum uten regelverk og ingen ønsker et forum hvor alle kan krangle med alle. Så er det nyansene som skiller om hvordan man skal drifte og moderere et forum hvor alle egentlig ønsker det beste for sin klubb og alle har en stor felles interesse.

 

Når det gjelder moderatorjobben så er denne ganske enkel: Man forholder seg til de retningslinjer som er satt, bruker en porsjon sunn fornuft og redigerer eller fjerner innlegg ang personangrep og lignende. I tvilstilfeller lar jeg ting stå og venter på responsen på PM. Den lar som regel ikke vente på seg og de fleste har blitt flinke til å bruke knappen.

Jeg tåler å få kjeft og jeg tåler at folk er misfornøyde. Det som ikke er like greit er når misnøyen blir offentliggjort og ikke i PM med mod-team. Vi kan ikke gå inn i en diskusjon ang beslutninger som er gjort i et åpent forum og det tror jeg alle har forståelse for.

 

Når det gjleder å være deltager i et slikt forum så er det også ganske enkelt:Man forholder seg til de retningslinjer som er satt. Verre er det faktisk ikke.

 

Om man er for eller imot regelverket er egentlig uten betydning. Fartsgrensen på enkelte veier er 80km/t. Man kan være så uenig man bare vil, men man må forholde seg til det inntil ny grense er satt.

Påvirkning får man gjennom å delta, engasjere seg og faktisk ta opp problemer eller uklarheter med de som tilslutt er regelsettende organ. Inntil regelverket er endret må man pent forholde seg til det.

 

Når det gjelder språkbruk så er det tydelig at noen må bruke all verdens bannskap for å kunne uttrykke følelser. Det kan vi ikke akseptere og slik er det. Men, jeg har lagt listen lavere for utskjelling og sjikanering av medlemmer her inne enn for spillere. Spillerene er ikke på samme måte direkte involvert, men i bunn og grunn bør de også omtales med respekt på lik linje med andre. Her blir det litt skjønn og vurdering ut i fra grovheten i hetsen.

 

Jeg kommer aldri til å slå ned på absolutt all kritikk av spillere, mangagere, klubb etc. Det må det være rom for og lov til å mene. Kritikken kan i mange tilfeller være helt på sin plass. Men, uakseptabel språkbruk og ukritisk bruk av kallenavn etc har ingenting med kritikk å gjøre, det er utskjelling. Hvis det blir for avstumpet og grovt vil det bli fjernet.

 

Retningslinjene her inne er ikke for å få folk til å tenke likt, mene det samme og skrive de samme innleggene. De er til for at flest mulig skal kunne lese gjennom tråder og ikke bli irritert over upassende språk, grove sjikaner, personangrep eller andre ufinheter. Innenfor disse rammer er man stort sett fri til å mene hva man vil ang spill, manager, spillere etc etc..

Noen kan få frem sine poeng på to korte linjer, andre skriver lange innlegg. Det ene er ikke bedre enn det andre og begge deler har sin verdi.

 

Mitt forslag er at alle faktisk gjør så godt de kan innenfor de rammer og retningslinjer som er gitt. Så får begge grupper finne seg i at de ikke kan like alle innlegg like godt, men man skal kunne lese alle innlegg uten å føle seg krenket, sjikanert eller støtt av innholdet.

 

Så enkelt, likevel så komplisert...

Link to comment
Share on other sites

Men nå er det jo nettopp dette som er hovedårsaken til debatten. Den ene parten har etterlyst at moderatorene slår ned på det som anses som brudd på retningslinjene. Dette medførte at moderatorene begynte å ta tak i ting som man lot flyte før. Dette har igjen ført til at den andre parten reagerer på at moderatorene har strammet inn, selv om de holder seg innenfor retningslinjene de har fått for å gjøre jobben sin. Man skulle tro at det var en selvfølge at moderatorene skulle kunne slå ned på ting ihht retningslinjene, men problemet er jo at ikke alle er fornøyde med at moderatorene faktisk gjør jobben sin. Enten får de kritikk for å ikke gjøre jobben sin, eller så får de kritikk for å faktisk gjøre jobben sin.

Klare retningslinjer og moderering er løsningen. Den ene parten etterlyser ikke moderasjon i like stor grad som de oppfører seg som forumpoliti ovenfor dem og det de mener bør modereres og den andre parten har ikke tilstrekkelig respekt for det som blir moderert.

 

Samtidig viktig at moderatorene er konsekvente og flinke til å vise til retningslinjene når de modererer. Hvor er forresten retningslinjene? Tror jeg aldri har lest dem. Ikke det at jeg har sett etter dem heller ;)

 

Uansett viktig at man lar moderator gjøre jobben sin. Upassende innleg bør rapporteres og ignoreres. Når alle prøver å være forumpoliti så går det galt og diskusjonen sporer av. Det er også viktig at man lar moderator tolke retningslinjene uten at man "tar loven i egne hender" og tolker retningslinjene ut ifra eget for godt befinnende.

 

Retningslinjer og moderasjon er det eneste som virker. Denne debatten er på ingen måte unik for dette forumet, men den kan løses.

Link to comment
Share on other sites

Klare retningslinjer og moderering er løsningen. Den ene parten etterlyser ikke moderasjon i like stor grad som de oppfører seg som forumpoliti ovenfor dem og det de mener bør modereres og den andre parten har ikke tilstrekkelig respekt for det som blir moderert.

 

Samtidig viktig at moderatorene er konsekvente og flinke til å vise til retningslinjene når de modererer. Hvor er forresten retningslinjene? Tror jeg aldri har lest dem. Ikke det at jeg har sett etter dem heller ;)

 

Uansett viktig at man lar moderator gjøre jobben sin. Upassende innleg bør rapporteres og ignoreres. Når alle prøver å være forumpoliti så går det galt og diskusjonen sporer av. Det er også viktig at man lar moderator tolke retningslinjene uten at man "tar loven i egne hender" og tolker retningslinjene ut ifra eget for godt befinnende.

 

Retningslinjer og moderasjon er det eneste som virker. Denne debatten er på ingen måte unik for dette forumet, men den kan løses.

 

Retningslinjene finner du rett under navnet på siden, dvs øverst i venstre hjørne.

Link to comment
Share on other sites

Retningslinjene finner du rett under navnet på siden, dvs øverst i venstre hjørne.

Aha, takker. Etter en rask gjennomgang foreslår jeg at dere gjør retningslinjene langt tydeligere på hvor grensa går. Ord som bør, tilstreb, ønskelig er vanskelig å moderere da det ikke klart framkommer om det er tillatt eller ikke.

 

For at moderering skal være forholdsvis enkelt så tror jeg retningslinjer med punkter der det klart framkommer hva som tillates og hva som slås ned på er veien å gå. Moderator kan da quote den retningslinjen som er brutt når de redigerer et innlegg eller hvis man har gått inn og slettet et innlegg. Det vil da heller ikke være åpent for diskusjon rundt en retningslinjen hvis den er klar nok

 

Når det er sagt så har ikke jeg personlig noe problem med de retningslinjene som finnes, dette er bare et forslag til hvordan man muligens kan løse "the never ending story". Et forum er litt som en barnehage. Man må sette klare grenser for hva som er tillatt så får man bare godta at noen blir sure. Forumet skal ikke tilpasse seg ytterpunktene, det er ytterpunktene som skal tilpasse seg forumet

Link to comment
Share on other sites

Kim skrev:

Men nå er det jo nettopp dette som er hovedårsaken til debatten. Den ene parten har etterlyst at moderatorene slår ned på det som anses som brudd på retningslinjene. Dette medførte at moderatorene begynte å ta tak i ting som man lot flyte før. Dette har igjen ført til at den andre parten reagerer på at moderatorene har strammet inn, selv om de holder seg innenfor retningslinjene de har fått for å gjøre jobben sin. Man skulle tro at det var en selvfølge at moderatorene skulle kunne slå ned på ting ihht retningslinjene, men problemet er jo at ikke alle er fornøyde med at moderatorene faktisk gjør jobben sin. Enten får de kritikk for å ikke gjøre jobben sin, eller så får de kritikk for å faktisk gjøre jobben sin.

 

Og, dette er jo hele poenget i debatten.

Det har aldri vært snakk om nye regler, men at flere (inkludert meg) mente at retningslinjene måtte følges. Dette er vel neppe et ytterpunkt slik jeg ser det. De er ganske klare på mange områder, men kunne kanskje vært enda mer klare og detaljerte i noen punkter. Dette kommer kanskje etterhvert, om de går videre med de forslagene som kom tidligere i høst. Men; i disse dager er det jo bra harmoni på forumet, og mod-teamet gjør en strålende jobb.

 

Mod-teamet har slik som jeg har sett det, ikke vært flinke nok til å ta tak i retningslinjene tidligere. Flere retningslinjer ble glatt oversett, og det har nok desverre vært vanskelig å snu den trenden som forumet kom inn i.

 

Nå skal de likevel forsvares, siden de har en utakknemlig jobb. De har blitt skjelt ut, de blir klaget på, og har hatt en vanskelig "jobb" på forumet.

Det ser nå ut som om de holder seg på en felles linje som er lagt for forumet (retningslinjene), og at de ikke lar ting skli ut igjen.

Dette vil nok gjøre jobben lettere, og ikke minst mer motiverende på sikt. De gjør tross alt dette på sin egen fritid, for at forumet skal være et samlingsted for "goonere".

 

Siden dette er en tråd som omhandler "forslag til forbedringer", så spør jeg:

Hvordan ville det vært om man hadde krav om fornavn, og fra hvilken by man kommer fra? (info under nicket...)

Ville dette endret måten forumister skrev og oppførte seg på i dette forumet?

Hvorfor er man for, og evt mot et slikt forslag? Kunne vært artig å hørt hva andre tenker om en slik endring. Da vil man gå fra fullstendig anonym, til delvis anonym/mer personlig og kanskje følt et litt mer ansvar for forumet.

Link to comment
Share on other sites

Kim skrev:

Og, dette er jo hele poenget i debatten.

Det har aldri vært snakk om nye regler, men at flere (inkludert meg) mente at retningslinjene måtte følges. Dette er vel neppe et ytterpunkt slik jeg ser det. De er ganske klare på mange områder, men kunne kanskje vært enda mer klare og detaljerte i noen punkter. Dette kommer kanskje etterhvert, om de går videre med de forslagene som kom tidligere i høst. Men; i disse dager er det jo bra harmoni på forumet, og mod-teamet gjør en strålende jobb.

 

Mod-teamet har slik som jeg har sett det, ikke vært flinke nok til å ta tak i retningslinjene tidligere. Flere retningslinjer ble glatt oversett, og det har nok desverre vært vanskelig å snu den trenden som forumet kom inn i.

 

Nå skal de likevel forsvares, siden de har en utakknemlig jobb. De har blitt skjelt ut, de blir klaget på, og har hatt en vanskelig "jobb" på forumet.

Det ser nå ut som om de holder seg på en felles linje som er lagt for forumet (retningslinjene), og at de ikke lar ting skli ut igjen.

Dette vil nok gjøre jobben lettere, og ikke minst mer motiverende på sikt. De gjør tross alt dette på sin egen fritid, for at forumet skal være et samlingsted for "goonere".

 

Siden dette er en tråd som omhandler "forslag til forbedringer", så spør jeg:

Hvordan ville det vært om man hadde krav om fornavn, og fra hvilken by man kommer fra? (info under nicket...)

Ville dette endret måten forumister skrev og oppførte seg på i dette forumet?

Hvorfor er man for, og evt mot et slikt forslag? Kunne vært artig å hørt hva andre tenker om en slik endring. Da vil man gå fra fullstendig anonym, til delvis anonym/mer personlig og kanskje følt et litt mer ansvar for forumet.

 

Utrolig bra at du kommer med dette forslaget nå som du mener forumet er harmonisk! :) :)

Link to comment
Share on other sites

Utrolig bra at du kommer med dette forslaget nå som du mener forumet er harmonisk! :) :)

 

Takk for et bra svar på spørsmålet!

 

Selv om ting fungerer pr.d.d, så er det ikke sikkert at vi føler det samme for forumet om et halvt års tid. Man kan prøve å tenke på hvordan man vil sikre et godt forum, i både gode og onde dager.

Det at man kanskje får mindre anonymitet (eller ingen anonymitet som Chaz skrev), vil kanskje føre til at hver enkelt føler et mer ansvar på hvordan de skriver på forumet. Hvordan de selv ønsker å fremstå og oppfører seg?

Eller; er det slik at ingen endring skjer når anonymiteten fjernes?

Link to comment
Share on other sites

Du sier at diskusjonen ikke bør handle om grovt språk, og annet tull som ikke har funnet sted. Trenger ikke å gå lenger tilbake enn det oyvindherman presterte å skrive i en kamtråd. Det som ble skrevet der, er i mine øyne (altså min subjektive mening) utskjelling av manager og spillere som ikke hører hjemme på ett forum. Som jeg har skrevet flere ganger, så må det da være mulig å skrive basert på følelser, uten å bruke de verste spillerbeskrivelser og karakteristikker. Jeg er like frustrert som de fleste her inne etter ett tap, men jeg finner andre måter for å gi utslipp for dette på, enn å sette meg foran tastaturet. Du må huske det at det du oppfatter som helt greit, nødvendigvis ikke oppfattes som greit av andre. Og dersom Piscator er av den oppfattelse at unødvendig grov språkbruk har funnet sted, så må jo han få lov til å diskutere det. Og det er jo det som er hele prolemet med denne debatten, at man har forskjellige synspunkter for hva som burde være tillatt og ikke

 

Jeg har jo skjønt at du er misfornøyd med resultatet. Dette er også årsaken til at jeg har ytret ønske om at ledelsen i supporterklubben kommer på banen, og sier sin mening om saken, eventuelt at man tar dette som ett eget tema på neste årsmøte. På denne måten, kan man få lagt klare føringer for hvordan man ønsker at dette forumet skal være.

Jeg har ikke noe problem med å finne en gylden middelvei, som gjør at flest mulig kan trives på dette forumet. Så er spørsmålet til deg Castor. Hva foreslår du som løsning for at man skal finne den gyldne middelveien?

 

Jeg datt innom her og oppdaget at denne diskusjonen fortsatt pågikk og at mitt nick fortsatt nevnes og at ett innlegg blant mine mange holdes frem som en av grunnene til at forumet gikk til hundene - vel jeg har bedt om unnskyldning og på pm bedt om at min konto slettes. Det siste har ikke blitt gjort, så jeg gjentar det her. Jeg ønsker ikke å være del av et forum hvor mange har helligere holdning enn holier than thou gjengen i barca.

 

Forøvrig morsomt å se at **** har satt seg på sin høye hest og skal si hva som er akseptabelt for en gooner. Tidligere har han blant annet forsvart vold mot Spursfans og ordet cunt er av de mest brukte i hans vokabular.

 

Og det stemmer at reglene er uklare. Jeg har fått advarsel for å skjelle ut Henry blant annet. Da sto det "du må tenke på at mange fortsatt forguder ham og at det ikke er passende å omtale ham i slike ordelag på arsenal norske forum. Er ikke det meningssensur?

 

I mine øyne er en sarkastisk hersketeknikk som: "ser du ikke det, har du ingen fotballforstaelse" langt verre enn en utskjelling av djorou i stundens hete. Det er en "syter" jeg ser skriver det. Selvsagt. En av de som skal definere hva som er lov å skrive. For i reglene står det ikke definert, det står bør og kan o.l. dere får lage liste over ulovlige ord. Regner med at cunt, cumchester og spermz skal stå der.

 

Igjen, slett nå før guds skyld min konto så jeg slipper å assosieres med arsenal norway avd indremisjonen og ødelegge for deres rykte i vært langstrakte land. En ekte gooner er tydeligvis aldri aggressivt kritisk til sitt lag. Da er det mange, mange alikevel dårlige fans blant de engelske jf mine mange turer over.

 

Forøvrig er dette trollet 33 år og har vært gooner i 22 av dem, har sølvkort på ashburton og kommer aldri, aldri til å legge mitt hele og fulle navn ut på internett. Tidenes tåpelige forslag det der.

 

Gjør nå jobben deres og slett min konto.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig morsomt å se at **** har satt seg på sin høye hest og skal si hva som er akseptabelt for en gooner. Tidligere har han blant annet forsvart vold mot Spursfans og ordet cunt er av de mest brukte i hans vokabular.

 

 

Og HVOR har jeg forsvart vold mot Spurs fans? Kan du dokmentere den påstanden?

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...