Jump to content

Forslag til forbedringer


Guest EvenA

Recommended Posts

Heldigvis er jeg ikke skyldig i å ikke komme med forslag til retningslinjer. På denne tråden har jeg faktisk kommet med forslag tidligere! :)

 

Dette var mine forslag for en stund siden:

 

1. Jeg ønsker et forum der det skal være lov til å si hva man faktisk mener i kampens hete. Jeg har problemer med å forstå at folk faktisk blir støtt av det, men slik er jeg. Argumentet om at barn er her inne, og kan ta skade av å lese det, kjøper jeg faktisk ikke, da de blir utsatt for langt verre språkbruk andre plasser.

 

Synes også språksensur er ganske drøyt, da en ikke sensurer språk nevneverdig i andre medier, som f.eks. TV, film, litteratur, musikk.

 

2. Jeg ønsker ikke å sensurere brukere som ikke evner å skrive langt.

 

3. Jeg ønsker ikke å fjerne humoristiske korte kommentarer. (Såkalte one-liners)

 

4. Jeg ønsker ikke at vi skal ha et kvalitetskrav til innleggene her inne. (Nå tenker jeg ikke på banning ogl, men om faktisk kvalitetsmåling på innholdet)

 

5. Jeg ønsker at det skal slås svært hardt ned på folk som prøver å frata andre retten til å kalle seg Arsenalsupporter. Uansett foranledning.

 

6. Personangrep skal ikke godtas.

 

7. Å argumentere med at Wenger alltid vet bedre fordi han er i kontakt med spillerne hver dag bør være 100% forbudt.

 

Ok. Dette har faktisk gått meg hus forbi, så da beklager jeg at skrev at du ikke har kommet med noen konkrete forslag.

 

Det er nok mye her som er gjennomførbart, så det viser at du faktisk har tenkt gjennom det som er skrevet ned.

 

Du skriver at du ikke skjønner at folk blir støtt av det som skrives i kampens hete. For min del handler det ikke om at jeg blir støtt av det. For min del handler det om jeg ønsker å bli assosiert med det. Er det en ting vi mennesker er flinke til, så er det å generalisere. Så meningen til noen få enkeltindivider, blir fort sett på som meningen til en hel supportergruppe. Så selv om jeg personlig ikke blir støtt av det som skrives, så ønsker jeg ikke å assosieres med det. Det som skrives her inne, blir lest av andre supportergrupper, på lik linje som flere her inne leser det som skrives på TV. Jeg kan kun snakke for meg selv, og jeg er opptatt av hvordan Arsenalsupportere oppfattes rundt omkring.

 

Og som jeg har skrevet tidligere, er jeg overbevist om at det er fullt mulig å skrive i affekt, uten at man må være nødt til å bruke de verste beskrivelsene av spiller og manager.

 

Du er opptatt av at forumet skal være åpent for alle, og ønsker at flest mulig skal delta. Men problemet med å åpne opp for at folk kan skrive akkurat hva de ønsker i kampens hete, er at man mister deltakere i den andre enden. Da mister man de som ikke ønsker å lese at spillere blir hudflettet fordi man var skuffet i kampens hete. Strammer man inn for mye, mister man deltakere. Løsner man opp for mye, mister man deltakere. Finner man den gyldne middelvei, så vil man ha ett forum som vil passe de fleste. Man klarer aldri å tilfredsstille alle uansett, men man er nødt til å finne ett levesett som passer for flest mulig. For det er nok like mange her inne som har sluttet å delta på forumet grunnet at de er lei av å lese de verste skriverier i kampens hete, som det er personer som har sluttet å delta fordi de opplever at de ikke får skrive det de ønsker når de ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

1: Så lenge det finnes styggere ordbruk/ordlyd andre steder i samfunnet, så skal det være fritt frem her? Barn får skylde seg selv, for i enkelte filmer og i noen sanger kan de høre noe langt værre....(kun eksempler) For meg blir dette helt feil fokus.

Vi er på et offisielt forum for Arsenal supportere. Kanskje vi faktisk har et mer ansvar, enn en rap-stjerne som vil selge plater for å tjene penger.

Vi er klubbens disipler, vi er supporterklubbens ansikter, og vi må vel tenke litt på hvordan vi ønsker at andre skal se på oss....., eller er dette helt likegyldig?

 

Og, har det slått deg, at barn som går inn på denne nettsiden, kan være (fremtidige) supportere av samme klubb? Sett deg inn i samme situasjon som f.eks en 12-åring, som har funnet kjærligheten i sitt liv, og møtet med de voksne supporterene i slike spillerom......

Har det slått deg, at dette kan gi litt feilaktige signaler (vi er rollemodeller, uansett om du liker det eller ikke) om de leser alt mulig av banneord og oppgulp uten mål og mening i innlegg etter innlegg?

Tror du vi skaper en god reklame for supporterklubben, og ikke minst den klubben som binder oss alle til denne nettsiden, når det er fritt frem?

Hvorfor kan man bli kastet ut av stadionen og på pub (for den saks skyld), om man bruker for stygge ord, og oppfører seg utenom det "akseptable" i den settingen man befinner seg i, men ikke her? Er forskjellen at vi gjemmer oss bak et nick via tastaturet, og da er mindre ansvarlige?

 

2: Jeg vil heller ikke sensuere noen som ikke evner å skrive langt, for jeg ønsker alle velkommen på dette diskusjonsforumet. Er man ung, så har man ikke samme erfaring og ferdigheter som de voksne, men dette lærer man seg opp igjennom. Evt; om man har skriveproblemer i forskjellige grad.

Jeg er imot one-linere i stor skala, for jeg mener at det ligger litt i ordene av hva dette er. Diskusjonsforum, og ikke en chatte-kanal. Da føler jeg at man skal prøve å diskutere, så godt det lar seg gjøre. Gi sine meninger, erfaringer, opplevelser, og argumentere så godt man kan. Om det blir noen korte innlegg i ny og ne er vel ingen problem, men når en kamptråd består av 80% one-linere, da mister man litt av formålet. Skjønner fortsatt ikke hvorfor argumentet med kun lange innlegg med analyser dukker opp hele tiden, for det er ingen som mener at dette er det eneste som skal være her inne.

 

3: Enig, men igjen; litt avhengig av hvor stor grad disse "one-linere" styrer forumet. Enkelte morsomme kommentarer lyser opp forumet, og det skal det absolutt være rom for.

Men igjen; i hvor stor grad, er alt humor, osv osv....

 

4: Se punkt 2.

 

5: Tja, er ikke helt enig.

Om jeg har et syn på noen som ikke opptrer på en akseptabel måte ut ifra mitt syn, så er det min mening om jeg føler det er en ekte "gooner". Dette handler ikke om hvilke meninger man har, men kanskje på hvordan man opptrer i de forskjellige arenaene ut ifra mine tanker på dette emnet. Pub, nettet, på kamp, osv osv.

 

Du mener jo at jeg er en person som stopper den muntlige samtaleformen for mennesker mellom 15-30år, og at mitt syn på språket ikke samsvarer med dagens samfunn. Du kommer ikke engang med noen begrunnelser/argumentasjon på disse påstandene, som kanskje er vel så personrettet som "gooner"-stempelet. Stein i glasshus?

Tar ikke fra din mening om meg, men kom med argumenter når du flirer av deg slike ting.

Med bedre harmoni på forumet i disse tider, så minsker vel sjansen for nye slike hendelser i det offentlige rom. Kanskje dette også går under punkt 6?

 

 

6: Enig!

 

7: Hvorfor? Om noen velger å ha dette synet og argumenterer på det, så får de ha en slik "tanke" i sine meninger. I enkelte situasjoner er man enig i at slike "påstander/konklusjoner" dukker opp....., mens i andre er man fullstendig uenig. Er vel ingen som kun konkluderer med dette uansett, så ser ikke helt at dette skal være forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Takk til vieira04 og Tapapa for poengtering rundt punkt 7. Her møter jeg meg selv i døra, og ser at dette punktet må slettes tvert. Selv om slik argumentasjon er svært irriterende!

 

Takk Kim og vieira04 for gode poeng i deres innlegg. Kims idèer er nok de som høres mest fornuftige ut, men er i tvil om de lar seg gjennomføre.

 

Dagens kamptråder er egentlig min kampsak. Jeg er svært skuffet over hvordan de framstår for øyeblikket. De er platte, kjedelige og ser ut som de kunne vært skrevet av hjem som helst, også av folk uten tilhørighet til klubben vi elsker. Hvor er lidenskapen? Hvor er engasjementet?

 

Mobbing av spillere har etter min mening aldri skjedd på forumet, likeså så har vi egentlig aldri vært plaget med grovspråkbruk. I mine øyne er dette en oppdiktet problemstilling som har fått et voldsomt fokus som det ikke har fortjent.

 

Avslutningsvis vil jeg si at debatten har vært interessant for min del, men det er synd vi har hatt den tidligere. Er skuffet over de som ikke klarte å holde seg saklige, men også imponert over de som klarte det. Håper noen tar stafettpinnen videre, vi trenger flere som kjemper for dumskap og uanstendighet som noen så saklig beskrev det.

Link to comment
Share on other sites

Takk til vieira04 og Tapapa for poengtering rundt punkt 7. Her møter jeg meg selv i døra, og ser at dette punktet må slettes tvert. Selv om slik argumentasjon er svært irriterende!

 

Takk Kim og vieira04 for gode poeng i deres innlegg. Kims idèer er nok de som høres mest fornuftige ut, men er i tvil om de lar seg gjennomføre.

 

Dagens kamptråder er egentlig min kampsak. Jeg er svært skuffet over hvordan de framstår for øyeblikket. De er platte, kjedelige og ser ut som de kunne vært skrevet av hjem som helst, også av folk uten tilhørighet til klubben vi elsker. Hvor er lidenskapen? Hvor er engasjementet?

 

Mobbing av spillere har etter min mening aldri skjedd på forumet, likeså så har vi egentlig aldri vært plaget med grovspråkbruk. I mine øyne er dette en oppdiktet problemstilling som har fått et voldsomt fokus som det ikke har fortjent.

 

Avslutningsvis vil jeg si at debatten har vært interessant for min del, men det er synd vi har hatt den tidligere. Er skuffet over de som ikke klarte å holde seg saklige, men også imponert over de som klarte det. Håper noen tar stafettpinnen videre, vi trenger flere som kjemper for dumskap og uanstendighet som noen så saklig beskrev det.

 

støtter det meste av det du skriver her. Mulig at problemstillingen er noe overdrevet, selv om jeg ikke vil si den er oppdiktet. Når det gjelder kamptrådene er jeg enig i at de kanskje kunne være mer levende, selv om dette åpenbart går an å få til uten at man skal synke ned på FOR primitive formuleringer. Mer generelt er jeg likevel usikker på om et internettforum egentlig er den rette arenaen for alt for sterke følelsesutbrudd. Dersom jeg ser kamp på pub eller hjemme fra sofaen, for ikke å snakke om live, er jeg relativt utagerende. Og denne atferden står nok i en viss kontrast til hvordan jeg fremstår her. Med andre ord, at forumet kanskje fremstår som litt kjedelig forteller egentlig ganske lite om hvor engasjerte og lidenskaplige vi er som supportere.

Link to comment
Share on other sites

Mobbing av spillere har etter min mening aldri skjedd på forumet, likeså så har vi egentlig aldri vært plaget med grovspråkbruk. I mine øyne er dette en oppdiktet problemstilling som har fått et voldsomt fokus som det ikke har fortjent.

 

Og her er vel en av grunnene til at denne debatten har vart så lenge som den har. Man har forskjellig syn på hva som er mobbing, hva som er grov språkbruk. Det en person ser på som ett morsomt innlegg med engasjement, kan for en annen person oppfattes som unødvendig oppgulp. Det går rett og slett ikke an å definere hva som er hva.

 

Utifra det RP7 skriver, så virker det for meg som det fortsatt er mulig å skrive i affekt. Moderatorene har uansett den siste avgjørelse på om ett innlegg er i strid med retningslinjene. Slik jeg har forstått det, så ser de mer alvorlig på personangrep enn på en utskeielse på språkbruk. Og det er slik det skal være. For er det noe som er verre enn språkbruk, så er det når man angriper meningene til andre. Jeg har selv angrepet meningene til andre når jeg blir provosert av det som skrives. Det jeg burde ha gjort istedet i disse tilfellene, er å vende det andre kinn til, eller velge å rapportere saken til moderator. Dersom moderator ikke er enig i mitt synspunkt, er dette noe jeg må respektere. Og dette har kanskje vært det største problemet hos flere av oss her inne tidligere, at man ikke godtar beslutningene moderator tar. Og da har vi ved to tilfeller hatt diskusjoner hvor moderator har blitt hengt ut. Å være moderator er en utakknemmelig oppgave, noe jeg selv har erfart.

 

Jeg har som sagt stor tro på at vi kan få opp aktiviteten igjen. Men det er kun opp til oss som er her inne å sørge for det. Og den beste måten å få til dette på, er å respektere at man har forskjellige meninger, og forskjellig syn på hva som er rett og galt, og så får man respektere den jobben moderatorene gjør.

Link to comment
Share on other sites

Anabole og Kim:

Syns dere oppsummerer veldig korrekt her. Det er ikke så stor sprik mellom hva de forskjellige mener og så har man noen som sitter helt i ytterpunktene på hver sin side som nok aldri blir helt fornøyde. Jeg har sagt det før, men klarer vi å få 95% til å like formen og strukturen på forumet så skal vi være meget fornøyde. De 2.5% som da sitter igjen på hver sin kant får gå i seg selv og selv bestemme om dette er et forum for dem eller ikke.

 

Om noen kommer med enkelte kraftuttrykk i kampens hete er det en enkel sak å endre akkurat det i ettertid. Alle kan vi gå på en smell en gang i blandt, men vi får da også respektere de modereringer som skjer uten at det skal tolkes som personlig krenkende. Personangrep og gjentatte overtramp vil bli sanksjonert på en strengere måte.

 

Håper alle gjør sitt beste fremover, så skal vi gjøre det samme.

Link to comment
Share on other sites

Og her er vel en av grunnene til at denne debatten har vart så lenge som den har. Man har forskjellig syn på hva som er mobbing, hva som er grov språkbruk. Det en person ser på som ett morsomt innlegg med engasjement, kan for en annen person oppfattes som unødvendig oppgulp. Det går rett og slett ikke an å definere hva som er hva.

 

Her tar du for deg noen av grunnene til at hele denne debatten startet til å begynne med. Du er en av dem som vil gjøre ditt syn til norm, altså det du mener er mobbing. Det er ikke sant som du skrev i et innlegg over; Og som jeg har skrevet tidligere, er jeg overbevist om at det er fullt mulig å skrive i affekt, uten at man må være nødt til å bruke de verste beskrivelsene av spiller og manager.

 

Mye startet med beskrivelser av Almunia, blant annet ble han kalt for kjegle. Man kan være enig eller uenig i bruken av dette kallenavnet, men jeg kan ikke forstå hvordan det kan falle inn under "verste beskrivelsene av spiller og manager".

 

Språkbruken her på forumet har vært overraskende dannet synes nå jeg, langt mer dannet enn hva jeg har opplevd live på Highbury/Emirates. Ja jeg, og slik jeg ser det, en del andre fotballfans drikker litt mer øl enn hva som er normalt i forbindelse med kamper, vi er kanskje litt vel dogmatiske i våre utsagn der og da, og vi banner litt mer under kamper. Det siste er nok mer en sjargong, noe som definerer hvem som behersker kodene for å bli definert inn i en gruppe og hvem som man danner en front mot, altså de andre som gjerne betegnes i lite flatterende ordelag og ordet "cunt" brukes gjerne som en prefiks/endfiks til deres kallenavn. Dette har nok fint lite å gjøre med generell ordfattigdom som du Piscator liker å antyde.

 

Ønsker man en langt mer dannet atmosfære i forbindelse med kamper, så har man nok valgt feil sport. Tør jeg anbefale cricket? Damene sitter med solparasoller, all ordbruken er så høflig og omstendelig og sannelig har man ikke en obligatorisk te-pause i løpet av kampen. De som ikke tåler å høre ordet "cunt", vil nok være trygge der. Vi andre tar en øl, banner og sverter litt, jubler hvis det går bra. Dagen etter så er vi nok verken mer eller mindre barbariske enn andre mennesker, sånn i snitt skulle jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Her tar du for deg noen av grunnene til at hele denne debatten startet til å begynne med. Du er en av dem som vil gjøre ditt syn til norm, altså det du mener er mobbing. Det er ikke sant som du skrev i et innlegg over; Og som jeg har skrevet tidligere, er jeg overbevist om at det er fullt mulig å skrive i affekt, uten at man må være nødt til å bruke de verste beskrivelsene av spiller og manager.

 

Mye startet med beskrivelser av Almunia, blant annet ble han kalt for kjegle. Man kan være enig eller uenig i bruken av dette kallenavnet, men jeg kan ikke forstå hvordan det kan falle inn under "verste beskrivelsene av spiller og manager".

 

Språkbruken her på forumet har vært overraskende dannet synes nå jeg, langt mer dannet enn hva jeg har opplevd live på Highbury/Emirates. Ja jeg, og slik jeg ser det, en del andre fotballfans drikker litt mer øl enn hva som er normalt i forbindelse med kamper, vi er kanskje litt vel dogmatiske i våre utsagn der og da, og vi banner litt mer under kamper. Det siste er nok mer en sjargong, noe som definerer hvem som behersker kodene for å bli definert inn i en gruppe og hvem som man danner en front mot, altså de andre som gjerne betegnes i lite flatterende ordelag og ordet "cunt" brukes gjerne som en prefiks/endfiks til deres kallenavn. Dette har nok fint lite å gjøre med generell ordfattigdom som du Piscator liker å antyde.

 

Ønsker man en langt mer dannet atmosfære i forbindelse med kamper, så har man nok valgt feil sport. Tør jeg anbefale cricket? Damene sitter med solparasoller, all ordbruken er så høflig og omstendelig og sannelig har man ikke en obligatorisk te-pause i løpet av kampen. De som ikke tåler å høre ordet "cunt", vil nok være trygge der. Vi andre tar en øl, banner og sverter litt, jubler hvis det går bra. Dagen etter så er vi nok verken mer eller mindre barbariske enn andre mennesker, sånn i snitt skulle jeg tro.

 

Det med Almunia og kjegle, har ikke noe med de verste bekskrivelsene å gjøre. Det er det jeg karakteriserer som mobbing (altså min subjektive oppfatning). Helt greit å kritisere spillerne, men det betyr ikke at de ikke skal behandles med respekt. Jeg mener slike kallenavn er respektløst ovenfor spillerne (igjen, min subjektive mening) Men for meg handlet ikke dette bare om Almuniakritikken, men også det jeg har sett på som unødvendig språkbruk/utskjelling av spillere i kamptrådene (nok en gang min subjektive mening)

 

Jeg tar gjerne selvkritikk for at jeg har lagt meg for mye i ytterkanten av det hele. Jeg også ønsker mer aktivitet på forumet, og det er også en av grunnene til at jeg nå velger en litt mindre drastisk tilnærming til det hele, og synes i så tilfelle at det RP7 skisserer høres ut som ett forum som de fleste bør kunne leve med. Men jeg er ikke alene om å ønske mitt syn som norm her inne. Det er flere som har samme syn som meg, som har hatt denne tilnærmingen, og det er flere som har motsatt syn, som ønsker å gjøre sitt syn til norm, deriblant du. Evner man å finne en gylden middelvei, istedet for at begge parter skal tviholde på ytterpunktene, så har jeg troen på at dette kan bli meget bra.

 

Angående det med språkbruk på stadion, så finnes det jo masse tilfeller hvor folk har blitt kastet ut under kamp grunnet språkbruk. Og da er det kun basert på stewardens subjektive mening. Dersom steward mener du har gått over streken, er det ingenting du kan si eller gjøre for å endre på det. Det har du iallefall muligheten til her på forumet

Link to comment
Share on other sites

Castor:

De fleste retningslinjene er ganske klare.

 

5. Poster

Tilstreb å gi informasjon i posten du legger til. Med dette menes at vi ønsker å unngå poster som "hehe", "nice" og enkeltord som gir lite nytte. Gjentatte overtredelse av dette kan føre til utestengelse fra forumet.

3. Språk

Det skal skrives på norsk, henholdsvis nynorsk eller bokmål. Fotball er et følelsesladet tema, men forsøk å forumlere deg fornuftig selv om følelsene tar over. Å skrive på overdreven dialekt, eller bruk av "sms-språk" skal unngås. Gjentatte brudd på dette vil kunne føre til utestengelse.

Unntaket er på den engelske delen. Der skal det kun skrives på engelsk

Generelt

Retningslinjene skal fungere som regler for hvordan vi i ønsker at folk skal opptre på forumet. Dersom administrator/moderator vurderer det slik at en skribent bryter disse, så kan det føre til utestengelse fra forumet i en periode. Ved gjentatte brudd kan det føre til at skribenten blir slettet fra forumet. Ved grov personsjikane, rasisme eller alvorlig graverende innlegg vil en også kunne miste sitt medlemsskap i Arsenal Norway. Sletting fra forumet og fjerning av medlemsskap må skje via administrator.

 

Moderatorer av forumet tar sine egne beslutninger, og disse er endelige! Kun ved tilfeller der det er utvist grov feilvurderiing/feiltolking av situasjonen vil dette kunne overstyres av administrator.

 

Vi ønsker det skal være stor takhøyde for diskusjon på forumet. At folk har forskjellige meninger, og heftige diskusjoner skal tolereres så lenge det blir gjort i.h.h.t. retningslinjene.

Lykke til med bruken av forumet, og UP THE ARSENAL!

Det legges ikke en definert grense. Mange av retningslinjene er forholdsvis åpne for tolking. Det er jo umulig å vite om noen har tilsrebet eller ikke. Det å forsøke og være fornuftig er jo også åpent for diskusjon. Hva er overdreven dialekt? E de i årdn å skrive sånn hær eller e det bare overdrevent hvis æ skriv me caps?

 

Så lenge de kan tolkes på flere måter så vil all moderasjon være en skjønnsvurdering og vedkommende som blir moderert blir da naturlig nok uenig fordi de vil oppfatte linjene fra sitt ståsted. På samme måte vil også brukerne oppfatte retningslinjene forskjellig. Det er jo en del som ser seg selv som forumpoliti. Disse "slår jo gjerne ned på" det de anser som brudd i stedet for å overlate det til moderator å vurdere. Tror det er disse oivindherman kaller indremisjonen og til tider må jeg si meg enig i denne beskrivelsen. Jeg synes det er mer ødeleggende for en diskusjon at noen henger seg opp i andres oppførsel enn at noen lirer av seg et par linjer med frustrasjon og kraftige ord.

 

Det er blandt annet en retningslinje om at diskusjoner skal dreie seg om sak, ikke person. Denne er det flere "paragrafryttere" som bryter bortimot daglig. Forferdelig irriterende når noen gjemmer seg bak et "lovverk" de bryter til stadighet selv.

 

Så lenge det er såpass mange meninger om hva normal folkeskikk og akseptabelt språkbruk/ordlyd er, så burde man komme med eksempler på hva de mener om hvordan man skal opptre på forumet.

Noen mener at det knapt har vært overtramp her med språkbruk/ordlyd, mens noen (som meg) mener at det har vært mye oppgulp og banning som har gått langt over grensa.

Da må jeg spørre hvilken grense? Såvidt jeg klarer å lese av retningslinjene så kan jeg banne og gulpe så mye jeg ønsker. Det står at jeg skal forsøke å være fornuftig, men at fotball er følelsesladd så jeg kan bli så forbannet som jeg vil. Du leser det sikkert på en annen måte, men som sagt så leser folk det de vil lese når man åpner for tolkning.

 

Vi er ansiktene utad, og vi skal være stolte av dette produktet vi bygger på forumet med innleggene. Dette forumet er en viktig arena, for å skape nye supportere (barn, unge, gamle), skape mer samhold i "familien Arsenal", og øke kunnskapene basert på opplevelser, erfaringer, historien, meninger, og tanker.

Om jeg hadde hatt et barn i en alder, som begynte å lese/skrive litt på nettet. Så; ville jeg ikke i perioder ønsket at denne siden ble besøkt, uansett hvor stort hjerte jeg har for Arsenal.

Mye av det som ble skrevet, egnet seg langt ifra for barn.....eller voksne for den saks skyld. Dette har jeg tatt opp tidligere, og gidder ikke å rakke opp i mer i det.

Jeg har ingen problemer med å la min sønn lese forumet. Sammenlignet med mange andre sosiale medier så er faktisk tonen på dette forumet LANGT bedre. Det verste for et barn er ikke litt banning eller krangling. Det verste er faktisk når de blir tråkket på av folk som "vet bedre"

 

Og, jeg tror som flere her inne, at forumet kan bli et meget bra nettsted å møtes for gode diskusjoner om Arsenal. Det finnes et bra mangfold her inne av både unge og gamle, med mange forskjellige meninger, erfaringer, og opplevelser.

Vi kan få et forum hvor det er bra aktivitet, og som blir fulgt av de retningslinjene som er fastsatt. Jeg tror vi er på vei dit, og dette klarer vi om alle ønsker å bidra for dette. Og; det er ikke snakk om å få kun lange innlegg, med masse analyse på forumet som enkelte tror. Det står jo ikke noe om det i retningslinjene? Dette er et diskusjonsforum og ikke en chatte-kanal, det er litt viktig å ha i hodet før man skriver.

Jeg har vært og er medlem av mange "communities" opp igjennom årene og jeg mener forumet allerede er der du beskriver med ett hederlig unntak. Forumpolitiet. Kan ikke erindre noen annen plass der det tillates en så stor grad av "indrejustis" (eller trolling om man vil). Straks en person ytrer en mening i negativ retning så er hele diskusjonen sporet av da det er flere som legger egne meninger til side for å "oppdra" vedkommende. Dette er en uting og et brudd på retningslinjene, men det er som sagt ikke alle som ser dette selv.

Link to comment
Share on other sites

Språkbruken her på forumet har vært overraskende dannet synes nå jeg, langt mer dannet enn hva jeg har opplevd live på Highbury/Emirates. Ja jeg, og slik jeg ser det, en del andre fotballfans drikker litt mer øl enn hva som er normalt i forbindelse med kamper, vi er kanskje litt vel dogmatiske i våre utsagn der og da, og vi banner litt mer under kamper. Det siste er nok mer en sjargong, noe som definerer hvem som behersker kodene for å bli definert inn i en gruppe og hvem som man danner en front mot, altså de andre som gjerne betegnes i lite flatterende ordelag og ordet "cunt" brukes gjerne som en prefiks/endfiks til deres kallenavn. Dette har nok fint lite å gjøre med generell ordfattigdom som du Piscator liker å antyde.

 

nå har vel ikke jeg sagt eksplisitt at dette skyldes ordfattigdom, selv om jeg forstår at det jeg har skrevet her kan tolkes i en slik retning. Mer presist handler det vel om at man bruker FORSKJELLIGE ord, som du også er inne på her. Og den samme sjargongen som gjerne aksepteres innad i en gruppe kan være helt uakspetabel om den kommer utenfra. Og ulike grupper, avhengig av hvilket lag man holder med, alder, kjønn osv påvirker sjargongen. Totalt sett er ikke dette forumet så ille, og kanskje noen av oss har spissforumlert og krisemaksimert noe. Men enkelt overtramp har forekommet, episoder som ligger til grunn for denne diskusjonen. Den er ikke tatt ut av løse luften (ingen røk uten ild som kjent). Og av og til MÅ man sette ting litt på spissen og tydeliggjøre for å få ting på dagsordenen. Jeg synes denne diskusjonen har vært fruktbar, og det er bra at det er en viss form for selvjustis her inne, selv om det alltid vil være delte meninger om hvor grensene bør ligge.

Link to comment
Share on other sites

Veldig mye intressant lesing her. Syns alle parter har noen gode poeng, selvom det har vært veldig mye repetering bare med forskjellig formuleringer.

Jeg er selv 22år og veit ikke helt hvilken gruppe jeg representerer? Jeg har vært "aktiv leser" av forumet her i 3-4år men registrerte meg ikke før nå (aner ikke hvorfor jeg ikke har gjordt det tidligere men) og jeg mener det har vært en veldig god blanding av mye godt lesestoff og mye svada. Men jeg syns fortsatt det er like "artig" å føle den "ekthet" følelsen i både oppturer og nedturer.

Jeg er enig i det dere har blitt "enige" om her nå, at det beste for alle er å følge retningslinjene og respektere at mennesker er forskjellige. Du trenger ikke vært enig, bare respekter at vi har forskjellige syn og meninger om ting og tang.

Link to comment
Share on other sites

Håper det fortsatt er godtatt å skrive noen korte linjer per innlegg, slik at ikke hvert eneste innlegg må bli en jævla stil før det blir godtatt. Men uansett mye interessant lesing, og den posten her kan jo med høyrehånda på hjertet og venstrehånda på rognpåsan si at den har skapt god debatt!

Link to comment
Share on other sites

Castor:

Da må jeg spørre hvilken grense? Såvidt jeg klarer å lese av retningslinjene så kan jeg banne og gulpe så mye jeg ønsker. Det står at jeg skal forsøke å være fornuftig, men at fotball er følelsesladd så jeg kan bli så forbannet som jeg vil. Du leser det sikkert på en annen måte, men som sagt så leser folk det de vil lese når man åpner for tolkning.

 

Tja, da er det vel bare å håpe mod-temaet vil gi tilbakemeldinger på dette punktet, siden disse retningslinjene faktisk kan tolkes akkurat hvor man vil. Så lenge man ikke ønsker å tilnærme seg noe av hvordan oppførsel man aksepterer med f.eks språkbruk i det offentlige rom, så forstår jeg at man kan tolke dette til det ytterste. Hører du mange lærere, bankansatte, bussjåfører/taxisjåfører, leger, sykepleiere, eller f.eks butikkansatte som bruker grov banning på sin arbeidsplass?

Dette er å dra det veldig langt, men vi er tross alt på et offentlig forum som eies og drives av Arsenal Norway. Vi er ikke ansatte, men vi har likevel et visst ansvar for både supporterklubben og Arsenal FC. Eller, har jeg ingen som helst poeng i dette?

 

Jeg har ingen problemer med å la min sønn lese forumet. Sammenlignet med mange andre sosiale medier så er faktisk tonen på dette forumet LANGT bedre. Det verste for et barn er ikke litt banning eller krangling. Det verste er faktisk når de blir tråkket på av folk som "vet bedre"

 

Og; her kommer du selv med en klar "vet bedre"-holdning, uten at det er nødvendig spor av sannhet. Om man har forskjellige meninger, betyr ikke det automatisk at man har en "vet bedre-holdning" og tråkker på andre. Man argumenter for sitt syn på saken, og det gjør man vel på "begge sider"?

For min del, så rettferdiggjør ikke jeg noe, for at det er værre et annet sted. Føler jeg det er feil/galt, så tar jeg det opp. Hadde alle holdt kjeft i alle sammenhenger, hva hadde da skjedd med forumet, i en fotballklubb, eller et samfunn for å ta noen eksempler.? (skal vel ikke diskutere politikk.....)

 

Og jeg er også fornøyd med måten forumet er for øyeblikket, selv om andre mener det dør ut av kjedlighet.

 

Avslutter med MikL02:

Men uansett mye interessant lesing, og den posten her kan jo med høyrehånda på hjertet og venstrehånda på rognpåsan si at den har skapt god debatt!

:)

Link to comment
Share on other sites

Tja, da er det vel bare å håpe mod-temaet vil gi tilbakemeldinger på dette punktet, siden disse retningslinjene faktisk kan tolkes akkurat hvor man vil. Så lenge man ikke ønsker å tilnærme seg noe av hvordan oppførsel man aksepterer med f.eks språkbruk i det offentlige rom, så forstår jeg at man kan tolke dette til det ytterste. Hører du mange lærere, bankansatte, bussjåfører/taxisjåfører, leger, sykepleiere, eller f.eks butikkansatte som bruker grov banning på sin arbeidsplass?

Dette er å dra det veldig langt, men vi er tross alt på et offentlig forum som eies og drives av Arsenal Norway. Vi er ikke ansatte, men vi har likevel et visst ansvar for både supporterklubben og Arsenal FC. Eller, har jeg ingen som helst poeng i dette?

Siden du spør så direkte. Nei jeg synes ikke du har noe som helst poeng. Dette er et nettbasert forum. Du må gjerne føle ansvar, men du kan ikke forvente at alle andre er som deg. Blir helt feil å bruke sitt eget utgangspunkt som mal for hvordan andre skal oppføre seg. Det er brukere her i alle aldre og fra alle mulig bakgrunner. At du forventer at alle skal leve opp til din standard blir å legge lista litt høyt. Folk må få lov til å være den de er. Det er uansett opp til moderator å bestemme hva som er tillatt.

 

Det er jo enkelte her på forumet som bruker hver eneste anledning til å kaste seg over den minste lille mishagsyttring som en flokk sultne hyener. Hvorfor modereres ikke dette? I stedet for å argumentere imot så prøver man å oppdra vedkommende i sitt bilde. Som jeg nevnte i min forrige post så har jeg aldri opplevd forum der det tillates så mye "frivillig moderering" som her

 

Og; her kommer du selv med en klar "vet bedre"-holdning, uten at det er nødvendig spor av sannhet. Om man har forskjellige meninger, betyr ikke det automatisk at man har en "vet bedre-holdning" og tråkker på andre.

Det er en mening basert på egen erfaring. På hvilket tidspunkt mener du at jeg påstår at Kim ikke har rett til sin mening fordi han ikke har/er 1. gammel nok 2.nok utdannelse 3.Bill Gates har sagt det samme som meg 4.at han motsier seg selv (samtidig quoter jeg noe som han skrev for 1,5år siden)? "Vet bedre" betyr ikke at man har en mening. "Vet bedre" betyr at man avfeier andres mening uten en annen begrunnelse enn at vedkommende umulig kan har rett fordi man ikke har tilstrekkelig kompetanse/utdanning/alder eller at man ikke kommer fra riktig by/landsdel/land/kontinent. Kan lage en endeløs liste, men kort forklart betyr det at man bruker hersketeknikk for å underbygge andre meninger framfor å komme med argumenter.

 

Man argumenter for sitt syn på saken, og det gjør man vel på "begge sider"?

For min del, så rettferdiggjør ikke jeg noe, for at det er værre et annet sted. Føler jeg det er feil/galt, så tar jeg det opp. Hadde alle holdt kjeft i alle sammenhenger, hva hadde da skjedd med forumet, i en fotballklubb, eller et samfunn for å ta noen eksempler.? (skal vel ikke diskutere politikk.....)

 

Og jeg er også fornøyd med måten forumet er for øyeblikket, selv om andre mener det dør ut av kjedlighet.

Enig i at man ikke skal rettferdiggjøre med å dra fram noe værre. Et greit poeng, men som sagt så mener jeg at dette forumet er blandt de snilleste jeg har vært på. Klart man skal ta opp ting som er feil eller galt, men gjøre man det gjennom å klikke på rapporter-knappen eller lager man sirkus i tråden det gjelder?

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg tror at man faktisk har et mer ansvar her inne, enn man har på f.eks vg nett debatt eller andre forum hvor man ikke har en "gruppe" med felles interesse.

Vi er alle betalende medlemmer av supporterklubben, og selvfølgelig kan det som skjer her inne påvirke supporterklubbens rykte (nye medlemmer?) og seriøsitet, noe som igjen kan påvirke forholdet til Arsenal.(samarbeidsavtaler på f.eks billetter)

Og; man tenker vel litt på dette om man er medlem, eller er det helt likegyldig på hvordan supporterklubben blir sett på av alle de andre i dine øyne? Helt likegyldig om supporterklubben den driftes på en god eller dårlig måte, eller er det kun forumet som ikke har noe å si.....

 

For min del, er jeg meget stolt av hvilket produkt medlemsbladet vårt har, og hvor bra rykte supporterklubben generelt har i Norge med sitt arbeide.

Hvorfor skal jeg ikke bry meg om denne nettsiden også? Krever selvfølgelig ikke at alle skal bry seg, men det er jo litt snodig om det ikke har noe betydning.

 

Det er moderatorene som skal holde forumet levende med de retningslinjene som er lagt. Det er heldigvis lov til å mene at ting ikke fungerer på alle områder, og at man har lov til å ta dette opp på forumet. Om man blir sett på som syter eller forumpoliti, får være opp til hver enkelt.

 

Du har tydeligvis ikke lest alle mine ord, når du skriver:

At du forventer at alle skal leve opp til din standard blir å legge lista litt høyt. Folk må få lov til å være den de er.

 

Les mine tidligere innlegg i denne tråden, for dette har jeg skrevet klart om tidligere. Blir tull å komme med slike påstander....

Tror vi avslutter der Castor, for vi vil aldri bli enige på enkelte punkter. Ikke at det er noe mål, så det er helt fair. Gidder ikke å bruke tid, når det kommer påstander uten mål og mening.

Link to comment
Share on other sites

Castor: Velkommen til "dumskap og uanstendighetsklubben."

 

vieira04: Jeg skjønner at du føler deg urettferdig behandlet, men er det ikke litt rart at flere og flere kommen med kommentarer som, "At du forventer at alle skal leve opp til din standard blir å legge lista litt høyt. Folk må få lov til å være den de er" eller lignende kommentarer? Er det ikke en sjanse for at du faktisk kan oppleves sånn, og at de ikke alltid er alle andre som misforstår?

Link to comment
Share on other sites

Castor: Velkommen til "dumskap og uanstendighetsklubben."

 

vieira04: Jeg skjønner at du føler deg urettferdig behandlet, men er det ikke litt rart at flere og flere kommen med kommentarer som, "At du forventer at alle skal leve opp til din standard blir å legge lista litt høyt. Folk må få lov til å være den de er" eller lignende kommentarer? Er det ikke en sjanse for at du faktisk kan oppleves sånn, og at de ikke alltid er alle andre som misforstår?

 

Kan helt klart forstå, at folk synes jeg er en irriterende mann. Kanskje er jeg det også :)

 

Bruker tid på å si min mening om forumet når det gjelder opppgulp/banning, samt at jeg ikke ønsker at dette diskusjonsforumet skal drukne i one-linere som minner mer om en chatte-kanal. Prøver å forholde meg saklig, og har vel ikke kommet med så mye nytt utenom at jeg føler at retningslinjene skal følges. Alt gjør jeg for min egen del, og hvilke tanker jeg har som supporter for Arsenal FC. Hvilket ansvar jeg føler det medfølger i forhold til supporterklubben, Arsenal FC, og ikke minst de nye medlemmene som skal inn i familien. Godt rykte, gir kanskje lettere tilgang til nye "goonere", og man kan gå litt mer med hodet hevet..... Mine meninger og tanker på om dette, og det kan jeg forstå være irriterende.

Det har da skjedd endringer de siste månedene, så er/var kanskje ikke helt alene om synet på forumet en tid.

 

Nå avslutter jeg, siden flere sikkert vil komme med nye direkte påstander.

Link to comment
Share on other sites

Castor: Velkommen til "dumskap og uanstendighetsklubben."

Takk. Har vært medlem i mange, mange år allerede. Man blir seig med åra :)

 

Tror vi avslutter der Castor, for vi vil aldri bli enige på enkelte punkter. Ikke at det er noe mål, så det er helt fair. Gidder ikke å bruke tid, når det kommer påstander uten mål og mening.

Sendte deg en PM. Tror faktisk vi er enige om ganske mye. Med unntak av denne tråden så kunne vi nesten dannet regjering :)

Link to comment
Share on other sites

Håper noen tar stafettpinnen videre, vi trenger flere som kjemper for dumskap og uanstendighet som noen så saklig beskrev det.

 

Denne var sikkert mynta på meg, og du må være djupt såra og vonbråten som åpenbart har gått og mulla over denne kommentaren i vekesvis nå. Men eg må jo seie at det vert noko spesielt at ein person som gjer seg til talsmann for tilnærma fri flyt av skittpreik, no har byrja å besvære seg over saklegheitsnivået. Eg får ikkje dette heilt til å hengje i hop, men det er sikkert berre meg.....

 

 

Elles finn eg det heilt utruleg at så mange forventar at ein med den største selvfølge skal kunne ta seg til rette og forpeste det offentlege rom med hets, sjikane, bannord og andre usaklegheiter. Jaggu har ein frekkheitas nådegåve. Det er som å være gjest i andres hus, og gje seg til å røykje utan å spørje fyrst.

Det faktum at store deler av befolkninga ikkje har noko til overs for, eller til og med tar anstøyt av, denne type språkbruk ser ikkje ut til å gjere noko inntrykk. Absolutt alle rasjonelle og godt grunngjevne argument fell for døve øyrer, og dette vert, som tidlegare nemnt i tråden, ei øving i å skvette vatn på gåsa.

Det vert ikkje sagt direkte, men det ligg vel underforstått at om ein ikkje likar den nye stilen bør ein pakke seg vekk fortast mogleg og finne seg eit anna tidsfordriv.

Skal ein da melde pass og kapitulere? Slett ikkje, og langt ifrå. Eg kjem til å halde fram kampen mot dumskap og uanstendigheit så lenge det er liv i meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal ein da melde pass og kapitulere? Slett ikkje, og langt ifrå. Eg kjem til å halde fram kampen mot dumskap og uanstendigheit så lenge det er liv i meg.

Man skal sende rapport til moderator når det er noe man finner støtende, ikke avspore kamptråder med sider opp og ned der man prøver å oppdra andre. Håper det er slik du tenker.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser gjennom forumet, så ser jeg til stadighet folk som kommenterer på innlegg, sånn som: "Enig, blablabla", "sant så sant" osv. Dette er jo ikke noe særlig å måtte lese gjennom, og ganske unødvendige innlegg. Hadde det ikke vært en ide å hatt en "liker"-knapp på forumet da istedet? Det må da gå ann, og vi hadde vell da sluppet å lese gjennom slike unødvendige innlegg. En slik knapp har flere positive sider, bl.a. får du en slags oversikt over hva majoriteten av forumet mener, bare ved et innlegg. En slik knapp kan også være en del av en skrinlagt ide vi hadde for noen måneder siden: ukens bruker

 

På denne måten kan vi ta opp den ideen, som i utgangspunktet er et bra tiltak, uten at det skal være for vanskelig. Ved å se hvilket innlegg som har fått flest "liker" i løpet av uken, så slipper man å sende inn kandidatur om både ukens bruker og ukens innlegg.

 

Vet ikke om dette er tatt opp før, men det var noe jeg satt å tenkte på i går. Lar det seg evt. gjennomføre?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser gjennom forumet, så ser jeg til stadighet folk som kommenterer på innlegg, sånn som: "Enig, blablabla", "sant så sant" osv. Dette er jo ikke noe særlig å måtte lese gjennom, og ganske unødvendige innlegg. Hadde det ikke vært en ide å hatt en "liker"-knapp på forumet da istedet? Det må da gå ann, og vi hadde vell da sluppet å lese gjennom slike unødvendige innlegg. En slik knapp har flere positive sider, bl.a. får du en slags oversikt over hva majoriteten av forumet mener, bare ved et innlegg. En slik knapp kan også være en del av en skrinlagt ide vi hadde for noen måneder siden: ukens bruker

 

På denne måten kan vi ta opp den ideen, som i utgangspunktet er et bra tiltak, uten at det skal være for vanskelig. Ved å se hvilket innlegg som har fått flest "liker" i løpet av uken, så slipper man å sende inn kandidatur om både ukens bruker og ukens innlegg.

 

Vet ikke om dette er tatt opp før, men det var noe jeg satt å tenkte på i går. Lar det seg evt. gjennomføre?

 

*liker* :)

 

Har gått de siste to ukene og tenkt akkurat det samme. Du tar jo ordene ut av munnen på meg. "Ukens bruker" ble litt tungvindt og rart kanskje. Virket ikke som interessen var så stor allikevel. Men ideen var i utgangspunktet ganske god. En eller annen evaluering kan ikke skade forumet tror jeg.

 

Kanskje vi også kan få en "liker ikke"-knapp? Ser endel forum som bruker tommel-opp og tommel-ned symboler. Støtter forslaget, dersom det er gjennomførbart uten at det medfører mye jobb for de ansvarlige.

Link to comment
Share on other sites

*liker* :)

 

Har gått de siste to ukene og tenkt akkurat det samme. Du tar jo ordene ut av munnen på meg. "Ukens bruker" ble litt tungvindt og rart kanskje. Virket ikke som interessen var så stor allikevel. Men ideen var i utgangspunktet ganske god. En eller annen evaluering kan ikke skade forumet tror jeg.

 

Kanskje vi også kan få en "liker ikke"-knapp? Ser endel forum som bruker tommel-opp og tommel-ned symboler. Støtter forslaget, dersom det er gjennomførbart uten at det medfører mye jobb for de ansvarlige.

Hvis IPB har den funksjonen så er det nok en smal sak. Hvis den ikke har det så er det en langt større jobb. Finnes en "reputation" funksjon som fungerer omentrent som liker/liker ikke og som er knyttet til brukeren, men usikker på om denne finnes i 2.1.4. som dette forumet bruker da nyeste versjon er 3.1

Link to comment
Share on other sites

Man skal sende rapport til moderator når det er noe man finner støtende, ikke avspore kamptråder med sider opp og ned der man prøver å oppdra andre. Håper det er slik du tenker.

 

Eg har betre ting å ta meg til enn å agere forum-politi, og har heller ikkje hatt for vane å gjere det. Eg har berre gitt uttrykk for mittt syn etter at denne debatten oppstod, og vonar at folk ikkje har noko i mot det. Kva oppdragelse angår, bør den primært skje i heimen. Skal ein til med denslags her på forumet er ein nok uansett for seint ute...

 

Eg kjem framleis til å seie kva eg meiner om saka når høvet byr seg, og vurderer elles sterkt å melde meg inn i foreininga "Rettferd for Syterne" for å stå sterkare rusta i kampen mot "Skittpreikens venner".

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...