Jump to content

Aaron Ramsey


Kim

Recommended Posts

  • Replies 565
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Leste et sted at Ramsey var "elektrisk" på sitt beste i kampen mot Skottland, så da måtte jeg søke opp

kampen på youtube. Må innrømme jeg slet med å finne det elektriske. Ble veldig mange feil av forskjellige slag. Døm selv :

http://www.youtube.com/watch?v=ToFakUhmEJ8

 

Personlig synes jeg han har nokså mye å rette på før han kan/burde spille fast fra start. Det ligger utvilsomt mye talent i

mannen, men det blir vell mange feilvalg/vurderinger iløpet av mange kamper. Som i videoen. Dette er noe både han selv må ta tak i, og som jeg mener han bør få direktiver på av Wenger og co. Det er forsåvidt bra å ville mye og det vil utvilsomt Ramsey. Men så gjelder det å finne en fin balansegang mellom det å "keep it simple" og "showboat`e", for å sette det på spissen. En må se sine egne begrensinger og heller spille på de styrkene man har. Jeg tror han ville blitt bedre om han gjorde ting litt enklere og ikke var så opptatt av å vise seg frem, som det kan virke som han har et behov for. Synes det ofte blir mange touch i situasjoner hvor han heller kunne brukt 1,2 touch. Videre prøver han litt for ofte på å dra av folk med fart og på driblinger.

 

For all del han har teknikk og er tiltross for ikke allverdens toppfart kapabel til å dra av folk, men ofte blir det litt for ambisiøst og motstanderen tar ballen. 5,44 sek ut i videoen er et godt eksempel. Nå blir det mange punkter her for unge Ramsey, men også på avslutninger og valgene der, skorter det litt for ofte. Som når han blir spilt igjennom og stormer mot mål. Her er Bale fri tvers over, men Ramsey går for en lobb med venstra som havner to meter utenfor. Litt av det samme var muligens bakgrunnen til "slosskampen" etter City-matchen hvor Ramsey blåser den over istedenfor å spille til van P**** som har blank kasse. Som nok går på det å ville vise seg fram. Mitt siste "stikk" er det defensive arbeidet. Her må det jobbes med forståelsen og posisjonering. Som jeg har foreslått før bør de sette istand et "kurs" med Arteta som

foredragsholder/lærer. Der er spanjolen fantastisk, selv om han, i likhet med Ramsey, ikke har voldsom fart.

 

 

Hensikten med innlegget er ikke å skrive dritt om Ramsey, heller å belyse hva jeg mener Aaron selv og klubben bør jobbe med. Han har hatt en helt grusom skade men han er snart 22 år og både Arsenal og spilleren selv har vell ambisjoner om at han skal bli en "regular". For all del, 22 år er enda ungt og gutten må definitivt beholdes, jeg har fortsatt troa på at han kan bli en solid spiller for oss med åra, men kanskje ikke den storspilleren vi hadde håpet... Just my honest opinion. Håper han knuser spådommen min. Kjeder meg på jobb så tok meg tida til å skrive et lengre innlegg om han derre` fyren fra Cardiff !

Edited by bergkamp88
Link to comment
Share on other sites

En må se sine egne begrensinger og heller spille på de styrkene man har. Jeg tror han ville blitt bedre om han gjorde ting litt enklere og ikke var så opptatt av å vise seg frem, som det kan virke som han har et behov for. Synes det ofte blir mange touch i situasjoner hvor han heller kunne brukt 1,2 touch. Videre prøver han litt for ofte på å dra av folk med fart og på driblinger.

Var håpløs på dette i fjor, vært bedre til nå i år(spesielt når han har kommet av benken, kanskje det hjelper at han får direktiver på det rett før han skal innpå eller at han "glemmer" seg etter så og så mange spilte minutter. Det defensive arbeidet var bedre før skaden og det er trist å se, vanligvis vil unge spillere "forske" litt på fotballen og komme tilbake bedre trent i kroppen og med bedre forståelse for spillet etter en slik skade, men dette sliter gutten litt med. Har stor tro på Aaron, men til tross for alle sjansene han har fått er han fremdeles en av de som spiller mest urutinert, Coquelin har en langt mer moden tilnærming på banen f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Det er selvsagt individuelt hvor hurtig og i hvilken grad denne modenheten utvikles - Den utvikles hele veien naturligvis, men (litt vanskelig å forklare dette) mitt inntrykk/ståsted er at spesielt fotballforståelsen ved visse aspekter av spillet ligger der nokså tidlig hos veldig mange, allerede ved sen ungdomstid - opp mot tjue år. Selvfølgelig blir den (som oftest) bedre med årene og den vil den helt sikkert hos Ramsey også, men, som jeg skrev, har jeg desverre en liten magefølelse av at en noen av de tingene han gjør "feil" idag vil bli sittende. Som det har gjort/gjør hos Walcott.

 

Men som en annen nevnte tidligere så peker pila ihvertfall i riktig retning for Ramsey (og Walcott som jeg tok med som et eksempel) og jeg kan bare håpe at han gjør min spådom til latter og blir en Arsenal legende!

Edited by bergkamp88
Link to comment
Share on other sites

Hva med dårlige klareringer? Eller hodedueller som han tapte/feilvurderte/stusset videre til en motspiller?

 

Virkelig en svak kamp fra Ramsey. Han har bortsett fra City kampen vært ufattelig svak fra start. Og pdd. har han prestert på sitt beste ute på kanten..

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke si han er spesielt verre enn resten av laget i dag. Ikke at det er spesielt bra, men han var ikke alene om å være grusomt dårlig.

 

Sammen med Mannone, Gervinho, Giroud og Podolski så var han blant de svakeste spillemessig. Men, i motsetning til Giroud, Podolski og Gervinho så mistet han ballen på farlige områder konstant. Sleivet med klareringer og ble forbigått gang på gang. Mannone dreit seg ut noe jævlig på målet, men Ramsey sine balltap og svake klareringer kunne fort ført til det samme.

 

I mine øyne så var han vår svakeste og Norwich sin farligste spiller i kveld..

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke si han er spesielt verre enn resten av laget i dag. Ikke at det er spesielt bra, men han var ikke alene om å være grusomt dårlig.

Synes Podolski var verst selv, men Ramsey var også svak. Gang på gang viser det seg at alt er Ramsey og Giroud sin feil her på forumet(Eventuelt Gervinho)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Snakker om å ha funnet forumets nye huggestabbe. Det er slett ikke rart at Wenger velger å bruke Ramsey titt og ofte, for han er en utrolig talentfull spiller. Fyren jobber også knallhardt i hver eneste kamp, og skaper mange målsjanser. Jeg vil gå så langt som å si at Ramsey er vår nest mest kreative midtbanespiller, bare slått av Cazorla. Han holder også veldig ofte over 90% pasningssikkerhet i løpet av sine kamper, noe som er mer imponerende enn at f.eks. Arteta klarer dette ettersom Ramsey er mye mer foroverrettet i sin spillestil.

 

Joda, så har han av og til noen feilpasninger, og mister også ballen av og til, som i gårdagenskamp mot Everton, men det skal jammen meg også gå på andre sine kapper enn bare Ramseys. Bevegelsene framover på banen har til tider vært helt forferdelig elendige, og det er som oftest bare Giroud og Walcott som leter etter rom på vei framover, og når da Ramsey, som en av våre beste offensive spillere må langt bak i banen for å hente ballen, da blir det også vanskelig å regissere angrep. Når også Ramsey er en av våre beste uten ball, til å løpe i rom, ja da vil det selvsagt være en mindre "rom-truer" å gi ballen til. Det ser vi også stadig vekk når Cazorla er dypt i banen for å hente ballen, han mister den omtrent like ofte i slike situasjoner.

 

Jeg er bombesikker på at Ramsey vil få en feiende fin utvikling i klubben, og jeg håper flere ser hans bidrag til laget framover. Samme tendens på forumet så vi også med Song og Walcott. Begge ble nøkkelspillere i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at gutten har potensial, men i motsetning til deg mener jeg han burde vært leid ut til han får stokka beina sine! Formen hans siste uker er elendig. Han scorer altfor få mål til å bli sett på som farlig forran kassa, til tross for at han er god å kommer seg til sjanser. Han kan løpe, det er det ingen tvil om. Bare ikke så raskt.

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også han kan bli veldig god, men syns til tider han virker litt for ufokusert og arrogant når han ikke engang klarer å spille en pasning tilbake på 'direkten' uten at den går til en motspiller... Når det er sagt syns jeg han var helt godkjent i andre omgang mot Everton og i kampen mot Villa. Han vil og prøver, og som Hedly sier så blir det ikke så lett med nærmest null bevegelse. Ikke er han noen ving heller, men de roterte riktignok mye på plassene. Men hva gi bort ballen angår var Cazorla på et enda høyere nivå mot Everton totalt sett. Arshavin/Rosicky inn!

Link to comment
Share on other sites

Nja, Ramsey er vel ikke helt der opp blant PLs beste spillere, men jeg synes det er drøyt å si han er en dårlig spiller. Han er fortsatt bare 21 år (f. 26.12.90), og jeg føler meg ganske trygg på at han kommer til å få en fantastisk karriere. Jeg håper også at han vil spille sine beste år i Arsenaltrøya. Mye ligger til rette for at Aaron kan bli en av britisk fotballs virkelige legender. Han har allerede 120+ kamper for Arsenal, 25 kamper for Wales og 5 kamper for GB2012.

 

Ser ikke bort fra et slikt scenario:

 

2007: Debuterer for Cardiff 16 år 4 mnd.

2008: Debuterer for Arsenal 17 år 8 mnd

2008: Debuterer for Wales 17 år 11 mnd

2010: Shawcross

2011: Kaptein for Wales 20 år 3 mnd

2013: Vinner FA-cupen med Arsenal

2015: Vinner PL med Arsenal

2015: Blir Kaptein for Arsenal

2016: Fører Wales til EM-sluttspill

2017: Vinner CL med Arsenal

2018: Fører Wales til sitt første VM siden 1958

2019: Vinner PL og FA-cup med Arsenal

2020: Returnerer til Cardiff

2021: Rykker opp til PL med Cardiff

2022: Runder 100 landskamper og 500 PL-kamper.

...fortsatt har han flere gode år i fotballen.

 

Dette er ikke min spådom, men en slik karriere er ikke helt utenkelig for unge Ramsey.

 

De som har et kortsiktig syn på hvordan Arsenal bør drives, skal for all del få lov til å slakte Ramsey for en dårlig kamp eller periode.

 

Jeg som er naiv, positiv og langsiktig velger heller å nyte hans fremganger i Arsenaltrøya.

 

Go Gunners!

Link to comment
Share on other sites

Plukket forøvrig opp dette fra et annet forum:

 

"Ifølge @EPLStatman er det bare Cazorla som har skapt flere sjanser enn Ramsey i åpent spill for Arsenal hittil denne sesongen."

 

Jeg er egentlig ikke overrasket.

Link to comment
Share on other sites

Plukket forøvrig opp dette fra et annet forum:

 

"Ifølge @EPLStatman er det bare Cazorla som har skapt flere sjanser enn Ramsey i åpent spill for Arsenal hittil denne sesongen."

 

Jeg er egentlig ikke overrasket.

 

Jeg føler han er flink til det. Men har du statistikk på sluttproduktet av sjansene? De må jo være elendige, for han scorer nesten aldri og har få assists (hadde vel den i everton)

Jeg sitter alltid med følelsen at det ender ut i ingenting når han har store sjanser selv.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg føler han er flink til det. Men har du statistikk på sluttproduktet av sjansene? De må jo være elendige, for han scorer nesten aldri og har få assists (hadde vel den i everton)

Jeg sitter alltid med følelsen at det ender ut i ingenting når han har store sjanser selv.

 

Han har mye å gå på foran mål. For det antallet muligheter han kommer til er ganske enormt i forhold til antall mål han scorer. Men den statistikken jeg siterte har jo ingenting med dette å gjøre, det beviser bare at han er ekstremt flink til å plukke opp spillere som er høyt i banen (siste tredjedel), og skaper målsjanser for andre spillere.

Link to comment
Share on other sites

@RastaPinky

 

Tror du er litt vel positiv angående Arsenal det kommende tiåret :P

 

Når det gjelder Ramsey så han han utvilsomt talent og overblikket og pasningsfoten kan til tider være helt i øverste klasse, men jeg syntes han svikter mye på generelt alt annet. Heldigvis så gjorde han ikke en så altfor dårlig andreomgang mot Everton, men førsteomgangen hans fra 1 minutt og utover er noe av det aller aller dårligste jeg har sett av en Arsenal spiller og det er inkludert Andre Santos mot Schalke.

 

Som jeg har sagt i over et år nå: Ramsey skulle gått på lån og utviklet seg under en annen manager (syntes ikke Wenger har klart å tilføre Ramsey den nødvendige taktiske orientasjonen som man må ha som fotballspiller) med litt andre idéer og verdier enn Wenger. Han trenger rett og slett å få litt disiplin og taktikk inn i hodet.

 

Pdd. så føler jeg han er langt ifra det nivået som kreves for å spille på Arsenal. Når han spiller så blir det til at midtbanen generelt sett fungerer dårlig (skal ikke si at Ramsey er dårlig av den grunn, men det må jo være en grunn til at Arteta og Cazorla generelt sett spiller dårligere når de spiller sammen med unggutten).

 

Syntes utvilsomt at Ramsey holdt et høyere nivå før skaden. Han hadde mer sluttprodukt, var raskere både med ballen i beina (og uten) samt at han ikke dvelte på ballen like lenge som han gjør nå. Syntes ofte han skal ta 3-5 touch før han sender den videre. Er usedvanlig flink til å ødelegge en god del kontringsmuligheter ved å dvele på ballen eller spille støttepasning.

 

Gi han et par år og da forhåpentligvis et år på lån så ser man om gutten tar elgeklyv eller ikke. I mine øyne er jeg bombesikker på at han ville vokst noe enormt i en klubb som f.eks. Swansea eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Han er fortsatt bare 21 år (f. 26.12.90), og jeg føler meg ganske trygg på at han kommer til å få en fantastisk karriere. Jeg håper også at han vil spille sine beste år i Arsenaltrøya. Mye ligger til rette for at Aaron kan bli en av britisk fotballs virkelige legender. Han har allerede 120+ kamper for Arsenal, 25 kamper for Wales og 5 kamper for GB2012.

 

Du som har egen bettingspalte ;) : Hvis du var bookie, hva ville du gitt meg i odds på at Ramsey kommer til å få en fantastisk karriere?

La oss si at en fantastisk karriere i dette tilfellet innebærer at alle disse kriteriene må oppfylles.

 

1. Være en sentral og toneangivende spiller i en klubb som vinner flere titler

2. Spille 500 kamper i PL

3. Bidra til at Wales når et eller flere sluttspill (han har forøvrig mistet kapteinsbindet)

 

Jeg kan lett se for meg at punkt 2 og 3 oppfylles, men skulle hatt GOD odds hvis jeg skulle satset noen slanter på at alle skulle gå inn ! ;)

Skrev et lengre innlegg om mine synspunkter rundt Ramsey på forrige side. Scenarioet ditt - ja takk ! :)

 

Edit: Forøvrig enig i alt Stefan B skriver ovenfor. Kanskje med unntak av den siste setningen. Bombesikker er jeg ikke, men det ville vært et riktig trekk for å se om nettopp dette kan skje.

Edited by bergkamp88
Link to comment
Share on other sites

@RastaPinky

 

Tror du er litt vel positiv angående Arsenal det kommende tiåret :P

 

Kanskje jeg er litt for positiv, jeg vil heller være det enn litt for negativ. Vi vant to serietitler både på nittitallet og totusentallet. Den gangen var vi ikke en så stor klubb som vi er i dag. Veldig få klubber i verden slår oss på treningsfasiliteter, kamparena, økonomi, speidernettverk, spillerutvikling og sportsmedisinsk oppfølging. Derfor tror jeg Arsenal vil vinne titler i årene som kommer. Dersom (økonomisk) doping blir ulovlig, og reglene blir ivaretatt - tror jeg vi kommer til å dominere fotballen.

 

 

 

Du som har egen bettingspalte ;) : Hvis du var bookie, hva ville du gitt meg i odds på at Ramsey kommer til å få en fantastisk karriere?

La oss si at en fantastisk karriere i dette tilfellet innebærer at alle disse kriteriene må oppfylles.

 

1. Være en sentral og toneangivende spiller i en klubb som vinner flere titler

2. Spille 500 kamper i PL

3. Bidra til at Wales når et eller flere sluttspill (han har forøvrig mistet kapteinsbindet)

 

 

Hehe. Jeg ville nok ikke satset mine siste slanter på det. Kanskje jeg tok litt hardt i når jeg skrev at jeg "følte meg trygg på" at AR skal få en fantastisk karriere.

 

Når det er sagt, så synes jeg at han har endel egenskaper som gjør at han kan gjøre en god jobb for de aller fleste lag.

For eksempel er han veldig ofte den spilleren på banen som løper aller mest.

Han er offensiv i hodet og kommer seg ofte i scoringsposisjon. Hvordan hadde vi vurdert ham dersom han hadde scoret 15 mål forrige sesong? Han bommet jo 10 klare...

Kroppen hans tåler både trening og kamp (tidl. rugbyspiller).

Han har (hadde?) et giftig skudd.

Han har hatt gode læremestre i sin ungdom.

Det er ikke noe kødd med ham. Han er hel ved.

 

Vanskelig å gi deg noe odds, men jeg tror oppriktig at Ramsey kommer til å oppleve å løfte trofeer i løpet av karrieren. Og jeg tror han kommer til å gjøre det i Arsenaldrakt.

Link to comment
Share on other sites

Nja, Ramsey er vel ikke helt der opp blant PLs beste spillere, men jeg synes det er drøyt å si han er en dårlig spiller. Han er fortsatt bare 21 år (f. 26.12.90), og jeg føler meg ganske trygg på at han kommer til å få en fantastisk karriere. Jeg håper også at han vil spille sine beste år i Arsenaltrøya. Mye ligger til rette for at Aaron kan bli en av britisk fotballs virkelige legender. Han har allerede 120+ kamper for Arsenal, 25 kamper for Wales og 5 kamper for GB2012.

 

Ser ikke bort fra et slikt scenario:

 

2007: Debuterer for Cardiff 16 år 4 mnd.

2008: Debuterer for Arsenal 17 år 8 mnd

2008: Debuterer for Wales 17 år 11 mnd

2010: Shawcross

2011: Kaptein for Wales 20 år 3 mnd

2013: Vinner FA-cupen med Arsenal

2015: Vinner PL med Arsenal

2015: Blir Kaptein for Arsenal

2016: Fører Wales til EM-sluttspill

2017: Vinner CL med Arsenal

2018: Fører Wales til sitt første VM siden 1958

2019: Vinner PL og FA-cup med Arsenal

2020: Returnerer til Cardiff

2021: Rykker opp til PL med Cardiff

2022: Runder 100 landskamper og 500 PL-kamper.

...fortsatt har han flere gode år i fotballen.

 

Dette er ikke min spådom, men en slik karriere er ikke helt utenkelig for unge Ramsey.

 

De som har et kortsiktig syn på hvordan Arsenal bør drives, skal for all del få lov til å slakte Ramsey for en dårlig kamp eller periode.

 

Jeg som er naiv, positiv og langsiktig velger heller å nyte hans fremganger i Arsenaltrøya.

 

Go Gunners!

Tror det blir mer slikt:

 

2013: Ramsey storspiller for Arsenal

2013: Ramsey forlater Arsenal pga dritt-fans

2025: Legger opp etter en vanvittig vellykket karriere

Edited by Wilshere
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå prøvd å si det flere ganger, men skal Ramsey spille så skal han spille sentralt. Enten det er litt dypere eller den offensive rollen. Dør litt innvendig hver gang han spiller på kant.

 

Skulle selvfølgelig foretrukket å se han bli lånt ut til en klubb hvor han kan spille i sin favorittposisjon, men pdd. med en så svak og tynn spillergruppe så er det dessverre vanskelig.

 

Håper vi får se Ramsey som offensiv midtbane mot Swansea.

Szczesny

Jenkinson - Squillaci - Miquel - Santos

Coquelin - Frimpong

Chamberlain - Ramsey - Arshavin

Akpom/Giroud

Ikke akkurat det sterkeste laget, men vi har virkelig ikke bedre.

Link to comment
Share on other sites

Tror det blir mer slikt:

 

2013: Ramsey storspiller for Arsenal

2013: Ramsey forlater Arsenal pga dritt-fans

2025: Legger opp etter en vanvittig vellykket karriere

 

tja, hvis ramsey storspiller i vår er det vel ikke pga fansen han vil reise, men sannsynligvis mer fordi klubben ikke klarer å holde på sine største talenter... Og nå har jo ramsey nylig signert en ny femårskontrakt, så det skal det vel mye til for at han reiser? I den senere tiden har vi dessuten sett tegn som tyder på at Ramsey er på vei oppover igjen, blant annet med mange gode innhopp. Og kanskje dette er måten å matche ham på for å få ham tilbake på rett spor? For det var åpenbart feil å gi ham nærmest klippekort i startelveren. Og fans som kritiserte ham hadde jo helt rett. Det må han tåle. Men det er jo ingen bad feelings. De fleste av oss ønsker vel at Ramsey skal "finne seg sjæl", og virkelig bidra slik vi håpet han skulle gjøre. Gjør han det er jo alt glemt! :)

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...