Jump to content

Aaron Ramsey


Kim

Recommended Posts

Ramsey har et fantastisk potensiale, og bør få mye spilletid iår, men han bør derimot ikke spille fast. Vi trenger sårt en playmaker av ypperste klasse, Ramsey kan være der om noen år, hvem vet! Men akkurat nå trengs det kvalitet. Syns forresten Ramsey har spilt helt greit iår.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 565
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er det bare meg, eller har Ramsey vært sørgelig svak og usynlig hittil?

 

Jeg er ikke på jakt etter å finne syndebukker, men jeg har noen oppsiktsvekkende tall på unge Aaron:

 

Etter skaden har han hatt spilletid i PL som tilsvarer ca. 6 kamper. Mens han har vært på banen har vi scoret 3 og sluppet inn 10 mål!

 

 

Akkurat det gjelder vel de fleste er jeg redd.

 

Ikke helt riktig det, altså. Ramsey fikk sitt 18-minutters comeback i FA-cup kampen mot ManU. Etter det spilte vi 10 PL-kamper med total målscore 15-16. Ramsey spilte 354 minutter (ca. 4 kamper) av disse 10 kampene. Mens han var på banen scoret vi 3 mål og slapp inn 8. Det var derfor jeg mente at tallene var oppsiktsvekkende.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt riktig det, altså. Ramsey fikk sitt 18-minutters comeback i FA-cup kampen mot ManU. Etter det spilte vi 10 PL-kamper med total målscore 15-16. Ramsey spilte 354 minutter (ca. 4 kamper) av disse 10 kampene. Mens han var på banen scoret vi 3 mål og slapp inn 8. Det var derfor jeg mente at tallene var oppsiktsvekkende.

 

Ok. Jeg sjekket ikke, bare antok at de fleste statistikker fra den perioden er heller trasige. Noe de nok også er. Om Ramsey topper, så overrasker det meg ikke egentlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ramsey har putta for Wales mot Montenegro. Kanskje han får litt selvtillit nå og ikke fortsetter med den skuddverginga han har hatt hittil denne sesongen. Dribler seg fint inn til 16-metere, vender opp slik at han er feilvendt og slår støttepasning. Vil se en Ramsey som skyter ut brøstkassa og kliner til i blant. Da er han god!

 

64

Bytte Wales: Andrew Crofts kommer inn for Aaron Ramsey.

Der er han vel ute i 6 mnd...

Edited by Umlaut
Link to comment
Share on other sites

Flere som ser England - Wales? Synes Ramsey virker umotivert, spesielt nå i andreomgangen har han jobbet lite bakover og trekker seg i 50/50 dueller. Vet ikke hvor mye deffansivt ansvar han har i dette laget, men som kaptein burde han vell gått foran som et godt eksempel med knallhard jobbing. Fremover på banen tar han flere fine løp og slår smarte pasninger ut til kantene før han setter fart inn i boksen i vente av et evt. innlegg.

 

Lært litt for mye av Cesc's siste sesong, eller? ;)

Link to comment
Share on other sites

Er det Wengers filosofi som er årsaken til dette, eller ligger problemet hos spiller(ne)? Har sett noen av kampene til Barcelona for å følge med hvordan Cesc skulle gjøre det, og han har endret arbeidsområde på banen drastisk. Han spiller fortsatt i en offansiv rolle slik som i Arsenal, men jobber som resten av laget knallhardt i gjenvinningsfasen. Er ganske sikker på at formen og fysikken til Ramsey er god nok til å ta løpene helt hjem til egen 16 meter om behovet er der, ikke stoppe opp i midtsirkelen og vente til ballen kommer opp igjen(satt litt på spissen).

Link to comment
Share on other sites

Er det Wengers filosofi som er årsaken til dette, eller ligger problemet hos spiller(ne)? Har sett noen av kampene til Barcelona for å følge med hvordan Cesc skulle gjøre det, og han har endret arbeidsområde på banen drastisk. Han spiller fortsatt i en offansiv rolle slik som i Arsenal, men jobber som resten av laget knallhardt i gjenvinningsfasen. Er ganske sikker på at formen og fysikken til Ramsey er god nok til å ta løpene helt hjem til egen 16 meter om behovet er der, ikke stoppe opp i midtsirkelen og vente til ballen kommer opp igjen(satt litt på spissen).

Det er en ting som jeg har brukt mye tid på å filosofere over. Det er greit at Barcelona er verdens beste lag med ballen, men hvorfor er de også verdens beste uten ball. Hvorfor er selv et lag som Manchester United så tafatte når det er de som har ballen. Det som imponerte mest i CL finalen var hvor lite Englands beste lag klarte å skape. At United er ordinære når Barcelona har ballen er forståelig, men hvorfor er de ordinære når de selv har ballen?

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting som jeg har brukt mye tid på å filosofere over. Det er greit at Barcelona er verdens beste lag med ballen, men hvorfor er de også verdens beste uten ball. Hvorfor er selv et lag som Manchester United så tafatte når det er de som har ballen. Det som imponerte mest i CL finalen var hvor lite Englands beste lag klarte å skape. At United er ordinære når Barcelona har ballen er forståelig, men hvorfor er de ordinære når de selv har ballen?

 

Eneste gangene jeg kan huske å ha sett arsenal imponerende uten ball vat mot Everton for 2 år siden. Det var da vi nettopp hadde gått over til en 4-3-3 formasjon. Det fulgte også i de neste kampene, inkl mot United. Vi var best mot United den dagen, men tapte pga Diaby's selvmål og straffen Almunia skaffet United. Etter den kampen så ble det mer og mer borte.

 

Når det gjelder Fabregas i Barca så synes ikke jeg han er så mye mer aggressiv der enn det vi har sett av han når han har vært motivert i Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Eneste gangene jeg kan huske å ha sett arsenal imponerende uten ball vat mot Everton for 2 år siden. Det var da vi nettopp hadde gått over til en 4-3-3 formasjon. Det fulgte også i de neste kampene, inkl mot United. Vi var best mot United den dagen, men tapte pga Diaby's selvmål og straffen Almunia skaffet United. Etter den kampen så ble det mer og mer borte.

 

Når det gjelder Fabregas i Barca så synes ikke jeg han er så mye mer aggressiv der enn det vi har sett av han når han har vært motivert i Arsenal.

Men hvorfor er Barcelona verdens beste lag også uten ballen?? Både vi og for den sags skyld United burde jo ha forutsetninger for å få til mer med ballen enn det vi får til mot Barcelona

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor er Barcelona verdens beste lag også uten ballen?? Både vi og for den sags skyld United burde jo ha forutsetninger for å få til mer med ballen enn det vi får til mot Barcelona

 

Disiplin, ferdigheter og et "brendende" ønske til å kjempe for drakten er vel det første man kan si..

Når man ser Barca spille, så er det som oftest med høy arbeidskraft på å gjenvinne ballen og dominere 'possession'. Strategien er å "drepe" kampen så fort som mulig og samtidig demotivere motstanderen i prosessen. Når Barca først har tatt en komfortabel ledelse, så legger de seg mer bakpå og hvor de da legger fokuset over på kontringer og 'possession' mellom bakre firer og midtbanen. Det er først når de få som har klart å ri unna stormen at de kan gjøre skade på Barca. Men pga de ekstreme ferdighetene og disiplinen som Barca har, så er det et sjeldent syn!

Barca er verdensmestre i å drepe kampene sine i første omgang. Etter det, så kan de pga sine ferdigheter fint la motstanderen løpe etter ballen før en av deres stjerner kan utnytte et demotivert forsvar. De har som sikkert de fleste vet, en spiller som heter Messi : )

 

United derimot er meget dyktige i å være effektive ved riktige tidspunkter i løpet av en kamp.

Hvor ofte ser man ikke at United vinner kampene sine i de siste 20 min av en kamp?!

 

Jeg tror at hvis United hadde klart å ri unna stormen fra Barca i CL finalen, så kunne de vunnet den, da Barca fort blir slitne pga sitt høye arbeidsnivå i store deler av kampen(Dette så også vi tendenser i når vi har møtt dem). Problemet nå, er jo at Barca har verdensklasse spillere å bytte innpå for å beholde intensiteten oppe.

 

Arsenal i glansperioden hadde et høyt offensivt press på motstanderen i begynnelsen av kampene sine. Det resulterte mer enn ofte i at vi tok en tidlig ledelse. Og i mer eller mindre likheter med dagnes United så la Arsenal seg litt mer bakpå og satset fullt på kjappe kontringer. Når da nr.2 og gjerne nr.3 gikk i kassen så kunne vi fint dominere possession ut resten av kampen.

 

Dagens Arsenal har hatt et mye større fokus på possession fra første spark til dommeren båser i fløyta for siste gang. Ideen er vel at vi skal dominere så mye possession at vi vil slite ut våres motstandere. Det er meget slitsomt å ligge bakpå og løpe etter ball i 90+ min. Når det funker så er det utrolig flott å se på, men når det ikke funker så er det stort sett Arsenal spillere samt suportere som blir frustrerte. Når man ikke har de kvalitetene som Barca har i sitt lag, så blir det også meget utmattende for arsenal å stange imot et lag som har "parkert" bussen. Spesielt da vår strategi er å bryte igjennom i midten.

 

*Vi kunne sikkert lagt om til slik Barca jobber, men da tror jeg vi vil få enorme problemer utover i kampene da vi ikke har de ekstreme ferdighetene til å bryte igjennom et hvilket som helst forsvar.

Vi vil derfor brende oss helt ut, og vi må huske at vi ikke har samme valg å hente fra benken som kan opprettholde samme intensitet og ferdigheter slik Barca har. Når Barca først sliter med displinen og energinivået så har de fortsatt et "hav" av spillere som kan sende av gårde en kvalitets passning til en av tidenes beste spillere!

 

Har litt problemer med å støtte den strategien Wenger har valgt for Arsenal de siste årene då vi åpenbart har manglet kvalitet i en og annen possisjon for å få dette til å fungere i gjennom en lang sesong. Jeg mener også at en slik strategi som vi har, så er vi fullstendig avhengig av en plan B som kan fungere like bra som plan A. Men som Arsenal fans har ropt etter i lang tid, så har vi enda ikke en plan B..Eller spillere til å utfylde en slik plan.

 

At vi nå har mistet de viktigste brikkene i plan A, samt at skadeproblemene bare blir værre og værre for hver sesong. Så tror jeg vi faller utenfor topp fire og starten på slutten for Wenger er så godt som igang.

 

Når det gjelder Ramsey, så har jeg litt problemer med å se i hva slags system han passer i..Han bruker for mange 'touch' på ball før han får fyrt av gårde en 'killer' passning.

Han har heller ikke den type intensitet og ballvinner egenskaper til å spille i en dypere rolle. Hvis han da ikke kan spille med Song, og hvor hans arbeidsoppgaver går utpå å dekke rom og sørge for å gi ballen videre til den i offensiv midtbanerolle.

Edited by kellman
Link to comment
Share on other sites

Må vel gjerne være noe slikt som du illustrerer kellman. En annen ting som nok er utslagsgivende er at Barca i stor grad kan hvile med ballen i laget så lenge de ønsker. De kan diktere tempo i kampen på egne premissser hele tida

 

Nettopp!

Vi skal ikke mange år tilbake før å se et Arsenal lag gjøre det samme når vi hadde en skadefri tropp. Så det skal bli spenende å se hvilken retning Wenger tar laget nå! Noe kan tyde på at vi fortsetter i en slags 4-2-3-1, men hvor vi har vinger som vil være mye mer agresive på å utfordre i bredden enn det vi har sett til per dags dato. Ser det som meget interesant at vi nå har Santos som skal være mer enn komfortabel offensiv. Så da i lag med Gervinho på venstre siden så tror jeg vi kan gjøre stor skade mot lag når de to er samspilt. Vil så klart være avhengig av en spiss samt dype løp fra midtbanen(Wilshere, Arteta, Ramsey) til å angripe inne i boksen.

Edited by kellman
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Bumper denne igjen. Håper virkelig vi slipper å se Ramsey som fast inventar på en god god stund nå. Han minner meg sterkt om Denilson de sesongene han spilte nærmest hver bidige kamp selv om han generelt sett var ræva. Har dog troen på at Ramsey vil bli god med tiden. I motsetning til en viss brasilianer jeg nevnte tidligere i posten..

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...