Jump to content

Gael Clichy


Sindre

Recommended Posts

Assisten hjemme mot West Ham (da Song ble matchvinner 1 min før slutt) var også av høy, høy klasse.

 

Men dessverre blir det med disse små høydepunktene i løpet av en sesong for Gael. Husker 07/08, da var han enorm. På den tiden PLs beste venstreback. Dessverre har han tapt seg, både offensivt og defensivt. Posisjoneringen hans er til tider under enhver kritikk, og innleggene når sjeldent medspiller. Men en ting skal Clichy ha; han jobber steinhardt for laget, både framover og bakover. Hadde posisjoneringsevnen og avgjørelsene hans med ball vært bedre, så hadde han vært en back av ypperste klasse.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 500
  • Created
  • Last Reply

Men dessverre blir det med disse små høydepunktene i løpet av en sesong for Gael. Husker 07/08, da var han enorm. På den tiden PLs beste venstreback. Dessverre har han tapt seg, både offensivt og defensivt. Posisjoneringen hans er til tider under enhver kritikk, og innleggene når sjeldent medspiller. Men en ting skal Clichy ha; han jobber steinhardt for laget, både framover og bakover. Hadde posisjoneringsevnen og avgjørelsene hans med ball vært bedre, så hadde han vært en back av ypperste klasse.

 

Jeg var bare ute etter at man ikke skulle svartmale det helt, CLichy har ikke hatt sin beste sesong men, han har hatt noen gode kamper. Såpass ros synes jeg han fortjener.

Link to comment
Share on other sites

Baines og Gibbs krise? Ikke i det hele tatt. Vil si Clichy og Gibbs er mye mer krise.

 

Du har misforstått. Jeg sa ikke at Baines og Gibbs er krise. Men at om vi selger Clichy, og henter inn Baines, så har vi kun Baines og Gibbs som rene VB. Og Gibbs er porøs som en kjeks, og da har vi Baines igjen, men hva om han blir langtidskadet? Det er jo typisk Arsenal det. Da hadde det vert greit å hatt Clichy tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Du har misforstått. Jeg sa ikke at Baines og Gibbs er krise. Men at om vi selger Clichy, og henter inn Baines, så har vi kun Baines og Gibbs som rene VB. Og Gibbs er porøs som en kjeks, og da har vi Baines igjen, men hva om han blir langtidskadet? Det er jo typisk Arsenal det. Da hadde det vert greit å hatt Clichy tilgjengelig.

Vermalen og Jenkinson kan spille venstre back hvis det brenner på dass. Ingen av dem som er Roberto Carlos, men hvem har en sånn spiller som 3. valg?

Link to comment
Share on other sites

Clichy sin største svakhet er 1 mot 1. Det er i de situasjonane han klarer å kløne det til mest. Det virker som det sitter litt i toppen, og han stresser som ender med kløning. Eg håper vi selger Clichy, sjølv om eg alltid har likt han, virker det som han har tapt seg litt de siste sesongane og vi heller kjøper Baines. Det ville vært ei meget god løysing.

Link to comment
Share on other sites

I noen kamper er Gael oustanding, men dommen over en hel sesong blir atter en gang at han ikke er god nok og at han sliter med å finne tilbake toppnivået han var på for et par sesonger til. Kan godt selges for min del, forutsatt at vi har en god ersatter på plass først.

Link to comment
Share on other sites

Vil gi Clichy en sesong til.

 

Antar du da forutsetter at han faktisk er villig til å signere en kontrakt og ikke la han gå på Bosman neste sommer?

Wiltord, Pires, Campbell, Flamini .... er det flere?

Med litt mer kontroll over kontrakter hadde det hadde vært nok potensielle transfersummer som har gått fløyten til å finansiere både det ene og det andre vi har savnet de siste årene.

 

Nei, nok må være nok. Ingen signering innen 1/7 = salg. Gjelder Nasri også.

Få en avklaring fort og ta konsekvensen av den. Det tar tid å få inn erstattere også, noe som igjen resulterer i noen i siste øyeblikk signeringer - eller ingen i det hele tatt.

 

At vi i det hele tatt sitter her i denne situasjonen er høyst uproffesjonelt etter min ringe mening.

Link to comment
Share on other sites

Det er som Sir John veldig merkelig, at vi setter oss i en slik situasjon. Nå har vi to "faste" spillere, som kun har et år igjen av kontrakten. Er det slik at Wenger godtar hinsides lønnsforlangelse fra spillere og agent, for å sikre seg ny forlengelse av kontrakt. Eller er det slik at de vil gå gratis neste sommer, for klubben får ikke hentet inn erstattere eller solgt til god pris jo lenger dette drøyer.

Jeg mener klubben må begynne å bli tøffere, og sette hardt mot hardt.

 

Man må tørre, å vise hvem som er sjefen og som sitter med kortene. I disse tilfellene med Nasri og Clichy, burde man satt en deadline tidlig i juni. Der har man allerede stoppet opp samtalene både i høst og i vinter, uten at man kom til enighet. Hvorfor la det vente så lenge i sommer?

Er det fordi spillerene skal føre og styre "gamet", eller skal man vise at det er klubben som skal "eie" hvordan klubben styrer kontrakter.

Hvilke signaler ønsker vi som klubb, og gi til resten av spillergruppa og fremtidige spillere?

 

Møkk lei dette styret gang på gang.

Link to comment
Share on other sites

Hadde glemt helt at Clichy har ett år igjen av kontrakten. Da blir det en annen sak!

Frykter at vi dessverre ikke finner en bedre VB-spiller enn Clichy. Enrique og Baines er hete kandidater, men ville ikke byttet Clichy mot dem.

Link to comment
Share on other sites

En god venstre back er sårt savnet i vårt spill og jeg tror at en spiller som f.eks Baines ville vært en åpenbaring. Clichy er alt for begrenset framover. Vi måååå ha en knallgod venstrefot når alle kantspillerne på venstre er høyrebeinte og trekker inn i banen. Backen må da i langt større grad være breddeholder og være den som legger inn fra den kanten

Link to comment
Share on other sites

Få en avklaring fort og ta konsekvensen av den. Det tar tid å få inn erstattere også, noe som igjen resulterer i noen i siste øyeblikk signeringer - eller ingen i det hele tatt.

 

At vi i det hele tatt sitter her i denne situasjonen er høyst uproffesjonelt etter min ringe mening.

 

Ja, Arsenal-ledelsen selv sitter med det største ansvaret her. Når man VET at reglene er som de er, må man være i forkant, og starte reforhandlinger av kontrakter MYE tidligere enn det man ser ut til å gjøre. Denne tregheten bidrar bare til å øke usikkerheten og spekulasjonene rundt troppen, en støy laget definitivt burde være skånet for. I tillegg risikerer klubben å tape masse penger, mye mer enn de vinner på å holde lønningene hos spillerne nede. Og særlig hvis man ser det i et lengre perspektiv, der dette utvilsomt påvirker lagets suksess og dermed klubbens inntekter.

Link to comment
Share on other sites

For ikke snakke om bakover. Skyld i for mange mål etter mening. Heller en som gjør jobben 100% bakover, men er litt begrenset fremover (om en skal måtte velge).

Han har for såvidt hatt et par blemmer, men alt i alt så tror jeg ikke alternativene gir noe bedre forsvarsspill. Vi slipper inn forholdsvis lite fra åpent spill. Det er dødballene som er problemet og her er det vel ikke bare Clichy som har skyld. Jeg tror at en som Baines kan bidra til at vi får flere strenger å spille på framover på banen og at vi således kan kontrolere kampene i langt størrre grad

Link to comment
Share on other sites

Ja, Arsenal-ledelsen selv sitter med det største ansvaret her. Når man VET at reglene er som de er, må man være i forkant, og starte reforhandlinger av kontrakter MYE tidligere enn det man ser ut til å gjøre. Denne tregheten bidrar bare til å øke usikkerheten og spekulasjonene rundt troppen, en støy laget definitivt burde være skånet for. I tillegg risikerer klubben å tape masse penger, mye mer enn de vinner på å holde lønningene hos spillerne nede. Og særlig hvis man ser det i et lengre perspektiv, der dette utvilsomt påvirker lagets suksess og dermed klubbens inntekter.

 

Hva er "MYE" tidligere? To år før kontraktens utløp? Tre år? Noe slikt vil jo medføre at spillerne skal reforhandle sine kontrakter omtrent hvert andre år. Dét tror jeg blir dyrt! Spesielt når dette også skal gjelde spillere som Clichy, som de fleste anser som god, men ikke uerstattelig.

 

Viktige spillere bør ikke forsvinne som Bosman-spillere. Men om de har ett eller to år igjen av kontrakten når de eventuelt selges, tror jeg er mindre viktig. I "god" Arsenal-stil selges de nok for en relativt billig penge uansett.

Link to comment
Share on other sites

Hva er "MYE" tidligere? To år før kontraktens utløp? Tre år?

 

Ihvertfall mer enn ett år! Og ihvertfall lenger enn det Arsenal ser ut til å ha som praksis. Det blir jo ofte annonsert at kontrakter skal reforhandles, men at man venter til sommeren, for å slippe å bruke energi på dette midt i sesongen, noe som jo kan virke distraherende. Dette høres jo kanskje rimelig ut, men når man venter til det er igjen ett år, risikerer vi det vi nå opplever med Nasro. Og dette er ikke første gang. Man kan jo også spørre seg hvorfor en klubb som ManU ihvertfall tilsynelatende er flinkere med timingen her. Dette har neppe bare med penger å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo også spørre seg hvorfor en klubb som ManU ihvertfall tilsynelatende er flinkere med timingen her. Dette har neppe bare med penger å gjøre.

 

Titler kan jo ha noe med saken å gjøre. Grunnen til at vi aldri hører om slike saker med United er vel kanskje at de ikke har en kultur for å selge videre sine beste spillere, bortsett fra Ronaldo som de jo fikk klekkelig betalt for. At de er en klubb med tittelgaranti gjør vel at spillerne i like stor grad ikke ønsker seg vekk.

Link to comment
Share on other sites

Ihvertfall mer enn ett år! Og ihvertfall lenger enn det Arsenal ser ut til å ha som praksis. Det blir jo ofte annonsert at kontrakter skal reforhandles, men at man venter til sommeren, for å slippe å bruke energi på dette midt i sesongen, noe som jo kan virke distraherende. Dette høres jo kanskje rimelig ut, men når man venter til det er igjen ett år, risikerer vi det vi nå opplever med Nasro. Og dette er ikke første gang. Man kan jo også spørre seg hvorfor en klubb som ManU ihvertfall tilsynelatende er flinkere med timingen her. Dette har neppe bare med penger å gjøre.

 

Vel, jeg ser som sagt ikke det helt store problemet. Dilemmaet vil være det samme uavhengig av om man setter deadline ett eller to år før kontraktens utløp. Og jeg tror ikke prisdifferansen vil være så stor som man vil ha det til, heller. Den store forskjellen ligger i Bosman/ikke-Bosman.

 

Titler kan jo ha noe med saken å gjøre. Grunnen til at vi aldri hører om slike saker med United er vel kanskje at de ikke har en kultur for å selge videre sine beste spillere, bortsett fra Ronaldo som de jo fikk klekkelig betalt for. At de er en klubb med tittelgaranti gjør vel at spillerne i like stor grad ikke ønsker seg vekk.

 

Jo større klubb, jo bedre forhandlingskort. Det er ganske åpenbart. Men alt er ikke bare fryd og gammen. De fleste fikk med seg forhandlingene til Wayne Rooney i fjor høst. Midt i sesongen.. Uten ringreven Ferguson kunne et slikt bråk gitt store konsekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Det blir for enkelt å bare legge skylda på Clichy hele tiden. Se bare på medspillerne han har foran som hjelper han: Arshavin. En lat mann som veldig sjeldent tar ansvar defensivt.

Er vel ikke snakk om å legge skylda på Clichy hele tiden. Han er bare en del av forsvaret som totalt sett ikke er godt nok. Clichy er etter min mening en av de svakeste punktene der bak. Dersom vi skal få inn noen trofeer kan vi ikke være fornøyd med det nivået etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Trygghet og balanse er viktig i et forsvar, der mener jeg Clichy svikter, ikke bare blemmer som fører til mål.

 

Korrekt! Clichy er ikke god nok i forsvar for Arsenal. Han står alt for ofte feilposisjonert i forhold til motspiller og forsvarsfirer. Ser gang på gang at Clichy opphever offsidefella med 2-3 meter, og stiller seg gang på gang feil i forhold til motspillere. I tillegg er han alt for ivrig når det gjelder å bryte foran motspiller. Det funker nå og da, men når det feiler (som det ofte gjør) så etterlater han seg et enormt rom for motstanderen. Når folk skriker etter nye spillere fordi forsvaret er for dårlig, så ser folk kun på stopperne. Etter mitt skjønn så må både midtbanen og venstrebackplassen forsterkes før vi får orden på våre defensive problem. Vi trenger en evighetsmaskin på midten og en trygg venstreback. Pluss en lederskikkelse der bak.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...