Jump to content

Bakari Sagna


mmaelan

Recommended Posts

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply

Best for oss ville vært å fornye kontrakten ut 2015 så har han ett år til på å lære opp Jenkinson før vi kan eventuelt velge å selge han om Jenkinson har tatt de siste stegene eller beholde han i stallen nok et år.

Enig i det, men han kommer helt sikkert til å bli tilbudt vesentlig høyere lønn i PSG og/eller Monaco og regner med at han blir solgt til en av de to klubbene i løpet av sommeren.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Venter fortsatt på at denne mannen skal signere en ny kontrakt for 3 nye år. Vært fantastisk denne sesongen.

 

Virker å ha fått tilbake farta si. Pasningsspillet og duellspillet er klasse. Innleggene varierer, men generelt sett er Sagna fortsatt ligaens beste høyreback. En skam om han forsvinner til sommeren..

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, for i førsteomgangen i dag og mot Borussia Dortmund var Sagna svak. Det virker som om han ikke klarer å tenke på offensiv markering og etterlater seg gedigne rom som treige Mertesacker må dekke. Kontringen hvor Lewandowski putter og et par tillfeller i dag så er han langt foran midtbaneleddet vårt når vi mister baller. Det kan forsvares om han jobber knallhardt tilbake, kommer seg på riktig side og dekker rommet sitt. Problemet virker å være et holdningsproblem der han forventer at resten av laget tar over jobben hans - men det forflytter bare problemene videre inn i banen ved at den defensive midtbanespilleren trekker ut på kant og gir bort plass i mellomrommet. Sagna burde være såpass erfaren til å vite hva konsekvensene for offensiv naivitet blir, og en av årsakene til at vi ikke har sett så mye til det enda er dårlig utnyttelse av motstander og kanskje dårlige offensive kvaliteter. Samme problemet oppstår på andre siden med Gibbs, men han er hakket kjappere enn Sagna og står sjelden/aldri med hoftefeste når han mister ballen og ser faren i sitt område.

 

Hvor var det Mertesacker måtte ut og forsvare når Chamakh stod alene inne i feltet i førsteomgangen? Hele forsvaret måtte flytte over pga. dette og da oppstår slike ubalanser hvor Gibbs blir stående mellom den mannen han egentlig har ansvar for og Chamakh som var Koscielny sin man først. For meg er det ingen krise om Sagna forlater oss i sommer om kvaliteten på den som kommer inn er på et høyere nivå, f. eks Piszczek - evt. putte på et strømbånd ala det de brukte i Golden Goal og trykke hver gang han mister hodet.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, for i førsteomgangen i dag og mot Borussia Dortmund var Sagna svak. Det virker som om han ikke klarer å tenke på offensiv markering og etterlater seg gedigne rom som treige Mertesacker må dekke. Kontringen hvor Lewandowski putter og et par tillfeller i dag så er han langt foran midtbaneleddet vårt når vi mister baller. Det kan forsvares om han jobber knallhardt tilbake, kommer seg på riktig side og dekker rommet sitt. Problemet virker å være et holdningsproblem der han forventer at resten av laget tar over jobben hans - men det forflytter bare problemene videre inn i banen ved at den defensive midtbanespilleren trekker ut på kant og gir bort plass i mellomrommet. Sagna burde være såpass erfaren til å vite hva konsekvensene for offensiv naivitet blir, og en av årsakene til at vi ikke har sett så mye til det enda er dårlig utnyttelse av motstander og kanskje dårlige offensive kvaliteter. Samme problemet oppstår på andre siden med Gibbs, men han er hakket kjappere enn Sagna og står sjelden/aldri med hoftefeste når han mister ballen og ser faren i sitt område.

 

Hvor var det Mertesacker måtte ut og forsvare når Chamakh stod alene inne i feltet i førsteomgangen? Hele forsvaret måtte flytte over pga. dette og da oppstår slike ubalanser hvor Gibbs blir stående mellom den mannen han egentlig har ansvar for og Chamakh som var Koscielny sin man først. For meg er det ingen krise om Sagna forlater oss i sommer om kvaliteten på den som kommer inn er på et høyere nivå, f. eks Piszczek - evt. putte på et strømbånd ala det de brukte i Golden Goal og trykke hver gang han mister hodet.

Sagna kan bli for offensiv og overlate litt for mye bakover til midtforsvareren det er jeg enig i, men jeg er usikker på om dette skyldes "offensiv naivitet" eller om det er en "spillestil" som Sagna nærmest er blitt tvungen til å bruke.

Med Theo ute og en total mangel på "ekte" vinger gjør at uansett hvem som spiller i den posisjonen så trekker denne spilleren mye inn i midten, Theo gjør det også, men ikke i den grad som hans erstattere. Dette betyr at hvis vi skal få bredde i angrepet så må Sagna i spille enda mer offensivt enn når han har en ving foran seg som tar ansvaret for å holde bredden. Som du sier så har Gibbs forsåvidt det samme problemet på den andre siden, men det blir mindre synlig p.g.a. den farten Gibbs har.

 

For meg så vitner dette like mye om et vingproblem som et backproblem. Det er faktisk lenge siden vi har hatt en "ekte" ving som fullfører den rollen til punkt og prikke. Walcott er det nærmeste, og med litt mer disiplin så kan han utføre denne rollen meget godt.

 

Det er vel ingen andre som har spilt ving de siste årene som egentlig hører til i den posisjonen, det er i utgangspunktet sentrale midtbanespillere som blir flyttet ut på vingen. Det er nok av navn å nevne: Arshavin, Gervinho, Podolski, Ox, Cazorla, Wilshere, Ramsey og Gnabry (og sikker noen til). Etter min mening er det ingen av de som klarer å holde denne posisjonen og det medfører dermed at backen må være enda mer offensiv enn han bør.

Selvsagt så medfører backrollen (i dagens moderne fotball) at denne spilleren må være offensivt anlagt, men i Arsenal så får de etter min mening et for stort ansvar når det gjelder å holde den offensive bredden.

 

Om Sagna bør bli eller selges vet jeg ikke. Han er en god back, han er en adekvat backup som midtforsvarer så hvis han går så må han erstattes av noen som er likeverdige/bedre, Jenkinson er ikke den rette "faste" erstatteren enda.

Link to comment
Share on other sites

Sagna har (delvis rettmessig) fått en del kritikk for sine innlegg. Mot Dortmund endte en av de med mål. Mot Crystal Palace hadde han 6 forsøk på crosser hvorav minst 3 var perfekte. Normalt regner man 20% treff på crosser som akseptabelt. Er det en ny trend for mr Consistent? Gratulerer med kanonkamp mot CP.

Link to comment
Share on other sites

Sagna kan bli for offensiv og overlate litt for mye bakover til midtforsvareren det er jeg enig i, men jeg er usikker på om dette skyldes "offensiv naivitet" eller om det er en "spillestil" som Sagna nærmest er blitt tvungen til å bruke.

Tviler på at det er Wenger som sier at Sagna skal etterlate kontringsrom som Mertesacker skal dekke. Kan skjønne det litt når vi spiller med Flamini og Arteta, siden vi da har muligheten til å sende en ut for å dekke rommet samtidig som balansen på midtbanen opprettholdes. Når Ramsey spiller på midten er han ofte like langt opp på banen som Sagna, og da blir hele mellomrommet åpent om den defensive på midtbanen skal dekke for Sagna. Slik jeg ser det må forsvarsspillet skjerpes ganske mye om vi skal kunne vinne tittelen, og da må Wenger /Bould gi beskjed om at bare en av sidebackene kan gå frem om gangen. Adams sa det selv i studio at det var backene som gjorde at han var så solid hele tiden, fordi de hjalp han og dekke rommene. Om Adams hadde spilt uten den støtten rundt seg ville neppe han heller hatt så god kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at det er Wenger som sier at Sagna skal etterlate kontringsrom som Mertesacker skal dekke.

Selvsagt mener ikke Wenger det. Det var ikke det jeg mente å si, selv jeg nok skrev det slik at det kan misforstås. Det jeg prøvde å få frem er at vår mangel på "ekte" vinger legger (bevisst eller ubevisst) et stort offensivt ansvar på våre backer. Slik jeg ser det så får de i praksis et for stort ansvar fremover når de som bekler vingrollen er altfor glad til å trekke inn i sentralt.

At Sagna kanskje går for offensivt til verks på bekostning av hans defensive ansvar, skal han selvsagt kunne kritiseres for. Men som jeg sa i min forrige post så anser jeg at vi egentlig har et vingproblem på begge sider. Vi har en "overflod" av gode offensive midtbanespillere, noe som etter min mening har gått på bekostning av både vingposisjonen og den defensive midtbanen (ankomsten til Flamini har rettet opp noe her).

 

Ingen av våre backer har en "fantastisk" innleggsfot, selv om det kommer en perle en sjelden gang, og også her savner jeg en "ekte" ving.

 

For å gå tilbake til Sagna, så mener jeg han har begynt betydelig bedre denne sesongen enn det han viste forrige sesong, om det er godt nok til å bli med neste sesong får tiden vise.

Link to comment
Share on other sites

For å gå tilbake til Sagna, så mener jeg han har begynt betydelig bedre denne sesongen enn det han viste forrige sesong, om det er godt nok til å bli med neste sesong får tiden vise.

Skal vell ikke så mye til siden han returnerte fra leggbruddet i denne perioden forrige sesong. Og jeg er enig med deg i at mye av problemet kan løses ved å få inn vingspillere som tar offensivt ansvar på kanten slik at Sagna kan prioritere løpene fremover mer riktig. Samtidig er det viktig og si at det kan være mangel på hjelp fra den foran på banen, når han ser at Sagna går opp. Med Ramsey/Wilshere så skulle man tro at de dekket litt av rommet bak, men begge er så offensive i hodet at de satser på at det går greit. Walcott og Oxlade-Chamberlain har har farten som trengs til å løpe opp motstanderne når de ser problemene og orker, og begge disse savnes stort i dag.

 

Uansett får vi ikke gjort noe med annet med spillere inn/ut før januar, og da må problemet løses på treningsfeltet. Skjerpings før kampene mot Chelsea, Liverpool, Dortmund og Manchester United - for det er en rekke kamper hvor vi blir testet på alle områder.

Link to comment
Share on other sites

Sagna svarer på tiltalen (fra meg selv) med en solid kamp idag mot Suarez/Sturridge/Coutinho. Virket som hele laget tenkte mer på posisjoneringen defensivt og ble ikke tatt på kontringer. Nå var riktignok kantene til Liverpool med Cissokho og Flannegan lite imponerende og holdt ikke bredden, samtidig som løpene fra Henderson og Gerrard var fraværende store deler av tiden. Merket litt nervøsitet i andreomgangen da Coutinho kom innpå og spilte mer i lengderetningen og sendte et par bakromspasninger, men i det store og hele bildet var jeg trygg på at ledelsen skulle holde helt inn.

 

Blir en helt annen kamp i Dortmund, der vi er avhengige av poeng og helst seier - likevel så er det viktig å bygge på det defensive spillet vi viste idag for å klare oppgaven. Tømmer vi forsvaret og gir Dortmund en ledelse, så vet alle hvor farlige de er på kontraen og pliktoppfyllende i det defensive arbeidet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Sagna har (delvis rettmessig) fått en del kritikk for sine innlegg. Mot Dortmund endte en av de med mål. Mot Crystal Palace hadde han 6 forsøk på crosser hvorav minst 3 var perfekte. Normalt regner man 20% treff på crosser som akseptabelt. Er det en ny trend for mr Consistent? Gratulerer med kanonkamp mot CP.

 

Ny flott kamp mot Liverpool. Ny assist på en lur cross. Jeg håper han blir i Arsenal et par sesonger til, men det ligger vel litt i korta at han kan forsvinne?

Link to comment
Share on other sites

Syntes han var bunnsolid mot Dortmund i går. Alle i den bakre femmeren var fantastiske dog, men syntes Sagna for alvor viser at han er blant verdens ypperste backer. Som vi vet med Ramsey og Eduardo: Det tar litt tid å komme seg over et beinbrudd. Sagna derimot hadde 2 på rappen.

 

Edit:

Forøvrig må noen hatt lite å gjøre og sett igjennom kamper 6 år tilbake i tid og til nå for å sette sammen denne :P

 

http://www.youtube.com/watch?v=a7p-TuqOuZc

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Når er det han skal skrive under den fordømte kontrakten!?

 

Blir vel psg eller monaco t neste år da.................

Magefølelsen sier vi får svar 13/12 og at han signerer en ny toårskontrakt da, vil være synd om han drar for i år har han vist hvilken kvalitetsspiller han er og han er en spiller med et stort hjerte for klubben og en av våre longest serving players for øyeblikket. Vil være synd om han drar for da spår jeg at vi får et lite backproblem neste sesong. Jenkinson er ikke klar enda.

Link to comment
Share on other sites

Tror dessverre han forsvinner til sommeren. Ufattelig trist, men magefølelsen sier dette og uttalelsene fra Wenger har ikke akkurat gjort noe som helst for å endre det inntrykket.

 

Vi trenger i så fall en klassespiller for å erstatte han. Som jeg nevnte i ønskeliste tråden så tror jeg Seamus Coleman hadde vært en ypperlig erstatter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se en eneste sportslig grunn til at vi ikke skal kunne tilby Sagna en kontrakt på to år.

 

  • Jenkinson er ung og ikke typen til å lage problemer, ihvertfall ikke om Sagna blir tilbudt kun to år.
  • For klubben sin del vil et salg av Sagna gjøre oss svakere stilt på backposisjon, og uten en solid backup i midtforsvar.
  • For Sagna sin del bør nå Arsenal (endelig!) fremstå som en spennende og ambisjonsrik klubb.

I tillegg har Sagna vært lojal og nesten den eneste bærebjelken vi har hadde i uårene 2007-2013. Dog var han ute med beinbrudd, og kanskje ikke vårt mest brennhete salgsobjekt, men likevel. Gi ham lønnsforhøyelse hvis han krever det, han fortjener det!

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å være uenig i den der antonius. Faktisk skulle jeg nesten gjerne sett Sagna få 3 ekstra år på kontrakten sin. Klarer å se for meg at selv om han muligens mister farta til å spille fast på backen innen 2017 så vil han fortsatt være en brukbar backup på stopperplass og sin sedvanlige plass. Hvis ikke så går det jo alltids ann å slippe han gratis til en annen klubb også.

 

For øyeblikket så syntes jeg Sagna igjen sammen med Lahm er Europa's desidert beste høyreback. Hvorfor gi slipp på han? Det er jo helt urimelig..

Link to comment
Share on other sites

Lahm er endel bedre spør du meg, dessuten må Sagna vise stabil innleggsfot mer enn ett par kamper i mitt hode.

Ett par jeg rangerer høyere enn sagna:

Zabaleta, Alves, Piszczek og selvfølgelig Lahm.

 

Men Sagna er god! Og vi bør beholde han, for noen av de andre der får vi neppe :)

Link to comment
Share on other sites

Under en måned nå til Sagna kan signere en pre-contract med hvilken som helst klubb.. er nok bare å innse at han kommer til å forsvinne til sommeren. Rett og slett trist..

Er vel "bare" klubber utenfor England som kan signere han på pre-contract?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...