Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet vinteren 2014


49 unbeaten

Recommended Posts

Jeg er ikke i tvil om at jeg foretrekker en fjerdeplass, med sunn økonomi, fremfor titler kjøpt med hjelp av "kredittkort" eller "avbetaling". Men hvis man har lagt seg opp penger på bok, og har en god økonomi til å betaler sitt huslån (les: stadionlån) så er det ikke noe galt i å bruke litt penger på å fornye seg.

 

Ja, enig. Dette er grunnleggende, men likevel litt på siden av det jeg ønsket å fremheve.
Mitt poeng er at det tidstypiske er at Jul i Skomakergata tas av skjermen. Ingen vet lenger hvordan man stopper en sokk. Og det å hjelpe en stor danske med å få livet på rett kjøl, fremstår for de fleste som både høl i huet og misbruk av tid og penger.. Å reparere er ut. Å kjøpe nytt er inn.
Marius oppsummerer den generelle holdningen tidligere i tråden: "Hvorfor ikke ta siste steg om muligheten byr seg?" Implisitt: Å kjøpe noe nytt er trygt; et enkelt og sikkert grep som gir suksess. Også implisitt: Å avstå fra å kjøpe noe nytt, er det samme som å resignere. Å beholde det man har=forfall.
Hvorfor vil ikke Wenger vinne?, spør folk når han lar være å bruke hele budsjettet.
Jeg sier: Av og til må man slutte å slå inn nye plugger - og heller la skuta få tid til å trutne.
Det er mulig jeg er voldsomt gammeldags. Det innser jeg. Men, likevel.. :proud:
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 381
  • Created
  • Last Reply

I mitt hode har du helt rett, Safe Hands.

 

Det aller viktigste i en fotballklubb, stor eller liten, er å utvikle spillere.

Jeg synes det nest viktigste er å sørge for at klubbens verdier følges og utvikles i et veldig langt (evig?) tidsperspektiv.

Deretter kan man begynne å snakke om forskjellige suksessmål på kortere sikt.

 

Du har nok rett i at slik tankegang er litt gammeldags. Det behøver ikke bety at det er feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om at jeg foretrekker en fjerdeplass, med sunn økonomi, fremfor titler kjøpt med hjelp av "kredittkort" eller "avbetaling". Men hvis man har lagt seg opp penger på bok, og har en god økonomi til å betaler sitt huslån (les: stadionlån) så er det ikke noe galt i å bruke litt penger på å fornye seg.

 

 

Et valg mellom å flikke på en litt usikker "eiendel" (les: Bendtner) eller å kjøpe en svært usikker investering (les: Berbatov) er for meg to mindre gode alternativ, det er det også å ha en "varialbel" Giroud som vårt eneste valg i front. Om Arsenal skal gå for en korttidsløsning nå, eller med en (eller flere) "permanent(e)" løsning(er) i denne posisjonen til sommeren er jeg usikker på, men hvis Wenger velger "status qou" da blir jeg svært skeptisk.

 

Ingen ting ville vært bedre enn ett nytt godt reelt alternativ på spissplassen, men jeg blir ikke forbauset om vi faktisk ser følgende løsning ganske snart:

 

Henry blir hentet tilbake på et korttidslån slik at Giroud og Bendtner får tid til å lege sine sår, og så blir det fremdeles et fransk/dansk alternativ ut sesongen når Henry dra tilbake over dammen.

Og så smeller Wenger forhåpentlig til med et "klassekjøp" til sommeren på spissplassen, gjerne allerede før VM.

 

Jeg blir faktisk MEGET overrasket dersom ikke Wenger henter en spiss i verdensklasse til sommeren. Men da vil selvfølgelig andre lag som manu og chelsea forsterke seg kraftig. iår har vi en gyldig sjanse til å vinne ligaen etter syv år. Det er så trist at vi Wenger ikke ville (?) hente Higuain.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg sier: Av og til må man slutte å slå inn nye plugger - og heller la skuta få tid til å trutne.
Det er mulig jeg er voldsomt gammeldags. Det innser jeg. Men, likevel.. :proud:

 

 

 

 

Det aller viktigste i en fotballklubb, stor eller liten, er å utvikle spillere.

Jeg synes det nest viktigste er å sørge for at klubbens verdier følges og utvikles i et veldig langt (evig?) tidsperspektiv.

Deretter kan man begynne å snakke om forskjellige suksessmål på kortere sikt.

 

Du har nok rett i at slik tankegang er litt gammeldags. Det behøver ikke bety at det er feil.

 

Dere tar ikke nødvendigvis feil og er dere gammeldagse så er dere på ingen måte alene om det.

 

Når det gjelder punktene om å utvikle spillere og å følge klubbens verdier så er de viktige, men jeg vil "stokke" om på rekkefølgen.

For meg er det å sørge for at klubbens verdier blir fulgt det viktigste. Men det kan bli relativt subjektivt å "formulerer" en klubbs verdier på en slik måte at alle de som står bak en klubb er enige.

For noen klubber, gjerne små og middels store klubber så er det å utvikle spillere det aller viktigste. Dette er klubber som aldri vil kunne få ressurser til å fremstå som kommersielle toppklubber, og som trives med sine enkle men gode verdier. Er dog noe mer usikker når det gjelder "store" klubber.

 

 

Etterhvert som jeg prøvde å skrive et svar så gikk det litt over "stokk og stein" for meg så jeg gjemmer største delen av innlegget her :shifty:

 

Om det er beundringsverdig eller naivt å tro at det viktigste for en stor klubb, i fortid - nåtid - fremtid, vil være å utvikle spillere er jeg mer usikker på. I "lang" fortid stemmer det nok at de fleste klubbene måtte utvikle sine spillere som i hovedsak kom fra et geografisk nærområde. I "nær" fortid og tildels i nåtid så var det nok en del klubber som glemte denne biten. Jeg deler håpet om at det å utvikle spillere igjen blir en viktig del av de store klubbenes verdier, men i den "virkelige" underholdningsverden så vet jeg ikke om dette bare blir et håp eller .....

 

Spør dere supportere av hvilken som helst "toppklubb", uansett alder og hvor lenge de har vært supportere, om det viktigste for klubben er å utvikle spillere eller å vinne titler så er jeg overbevist om at en meget stor majoritet vil velge titler. Det vil nok være litt mer nyansert om hvor mye man mener en tittel skal kunne "koste", men jeg vil påstå at en klubb som ikke setter jakten etter titler høyest ikke er en storklubb.

 

Når det skriver om verdier, så har jeg min oppfatning til hva Arsenals verdier er og mye av det jeg har ment er formet av det, Det gjelder eierskap, spilleres geografiske tilhørighet, spillestil og mye mye mer, men jeg vet at det er andre som har fulgt Arsenal lenger enn det jeg har (ca 40 år) og samtidig yngre som knapt er tørre bak øra som har en annen vurdering av hva som er vår klubbs verdier. Verdier vil alltid være i endring, og i min tolkning av verdier så vil nok mange også kalle meg "gammeldags", Har de rett? Ja og Nei!

 

Jeg er faktisk usikker på om jeg vil klare å utforme (utad) en god definisjon av hva som er Arsenal sine verdier. Hvor langt tilbake i tid skal jeg gå for å fastsette verdiene? Skal jeg først og fremst leve i fortiden eller må jeg helt og holdent akseptere nåtidens verdier. For mange er Wenger og Arsenal samme sak og tiden pre-/post- Wenger er uten interesse. Hvor mange er det som mener at perioden med "boring Arsenal" inneholder verdier som det er viktig å holde på? For meg er det mange elementer i Arsenals fortid som det er viktig å ta med seg når jeg gjør opp min vurdering av vår klubbs verdier, men samtidig så har Arsenal på mange felt vært visjonærer når det gjelder fotballen både på og utenfor banen så det er rett og slett umulig å konstruere en fullgod definisjon bare p.g.a. fortiden.

 

PS!! beklager at det ble vel mye, sannsynligvis usammenhengende, "preik". :shy:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne sett at vi ga alle spillerene våre tillit og ikke behøvde å kjøpe en eneste spiller, men det er faktisk slik at ikke alle er like talentfulle. Eller at ikke alle er like flinke når det kommer til det å være profesjonell fotballspiller og den levestilen som kommer med den hverdagen som følger med. F.eks. så har man spillere som Bendtner og Frimpong som har hatt helt andre prioriteter enn å være gode fotballspillere. Ikke noe i veien med å leve litt, men skal man lykkes på dette nivået så kan man ikke ha passasjerer lenger.

"Noen" ganger så trenger man å hente spillere fra andre steder. I dagens moderne fotball så er det knapt nok særlig med spillere som faktisk er oppvokst i nærområdet som spiller i sin "lokale storklubb". Bortsett fra Wilshere så er absolutt alle av våre spillere som virkelig er aktuelle for førstelaget hentet fra forskjellige kroker rundt omkring i verden i alle aldre og posisjoner. Når de ble hentet inn så var vel situasjonen for de fleste spillerene som allerede var i troppen akkurat som det Giroud/Bendtner er i nå? Eller mener dere at vi skulle droppet å hente inn Arteta, Mertesacker, Koscielny, Vermaelen, Cazorla og Özil de siste årene fordi de er så gode at våre andre spillere ikke klarer å spille de ut av laget?

 

Vi skal selvfølgelig gi talentene våre og spillerene våre som faktisk jobber hardt for klubben en sjanse, men skal man senke ambisjonene fordi man har et par spillere som ikke holder mål? I så fall ville vi måtte beholdt et bøttelass med spillere og klubben ville aldri ha kommet seg videre.

 

En fotballklubb skal alltid ha ambisjoner om å bli bedre og Arsenal F.C. kan utvilsomt bli bedre på mange områder. Jeg har aldri sagt at vi skal kaste vekk vår identitet ved å droppe akademiet vårt eller å ta en Chelsea/City/PSG/Monaco og kaste absolutt alle som ikke har et stort navn eller en høy prislapp ut døra, men det skal også være måte på å være så sympatisk ovenfor enkelte spillere som man liker bedre enn andre fordi de jobber så hardt, men bare ikke rekker frem..

 

Fotballspillere nå til dags har vist sine klubber ufattelig lite lojalitet og på tross av dette har alltid Arsenal F.C. stått frem som en klubb i motbakke på det området da vi alltid har gitt våre talenter og spillere rikelig med tid og tålmodighet. At vi kjøper inn en spiss i vinter/sommer og forsterker de områdene det trengs ser jeg på som nødvendig for å være i nærheten av toppen og jeg ser på det som helt uproblematisk. Er man god nok så får man spille og så lenge vi ikke går i minus eller får penger fra en rik onkel fra Dubai så kan jeg ikke fatte at dette går imot klubbens verdier, identitet eller integritet i forhold til vår historie..

 

PS: Vet det ble jævlig av og på, men når man rabler i 5 minutter så går det ofte slik og jeg gidder ikke å sitte i et kvarter for å formulere det på en annen måte. :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger dere et godt stykke på vei i den "nostalgiske" tankegangen Safe Hands og RastaPinky, hvertfall når det gjelder viktigheten av spillerutvikling, verdier og fornuftsbasert drift.

 

Likevel er det et par ting som ikke er som før. En ting er de hinsides lønningene spillere får stappet i bukselummene hver uke. Penger går - for de aller aller fleste - foran klubblojalitet, selv om flere spillere ynder å trekke det frem når klubben har suksess og ingen andre betaler mer.

 

Da har jeg vanskelig for å støtte spillere som har fått alle muligheter til å skinne i trøya, foran 65000 tilskuere hver eneste onsdag og søndag, atpåtil med en vanlig arbeiders årslønn i betaling hver kamp, men som så har skuslet bort dette med rør, uprofesjonalitet og illojalitet.

 

Så ja, akkurat der synes jeg dere litt gammeldagse gutter! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger dere et godt stykke på vei i den "nostalgiske" tankegangen Safe Hands og RastaPinky, hvertfall når det gjelder viktigheten av spillerutvikling, verdier og fornuftsbasert drift.

 

Likevel er det et par ting som ikke er som før. En ting er de hinsides lønningene spillere får stappet i bukselummene hver uke. Penger går - for de aller aller fleste - foran klubblojalitet, selv om flere spillere ynder å trekke det frem når klubben har suksess og ingen andre betaler mer.

 

Da har jeg vanskelig for å støtte spillere som har fått alle muligheter til å skinne i trøya, foran 65000 tilskuere hver eneste onsdag og søndag, atpåtil med en vanlig arbeiders årslønn i betaling hver kamp, men som så har skuslet bort dette med rør, uprofesjonalitet og illojalitet.

 

Så ja, akkurat der synes jeg dere litt gammeldagse gutter! ;)

 

Hadde et avsnitt av dette i mitt innlegg med vims og rør selv, men endte med å droppe det siden det ble litt ut av det blå, men jeg er helt enig med deg. Syntes det er vanskelig å syntes "synd" på spillere som Bendtner som ligger på tett under 60,000 pund i uka. Attpåtil tror jeg kun Bendtner sin gode form/nye holdning kommer i form av at han kommer til å være uten kontrakt til sommeren og hvis han presterer godt kan han sikre seg en ny feit kontrakt. Litt som Adebayor holder på med nå for Spurs.

Link to comment
Share on other sites

 

Hadde et avsnitt av dette i mitt innlegg med vims og rør selv, men endte med å droppe det siden det ble litt ut av det blå, men jeg er helt enig med deg. Syntes det er vanskelig å syntes "synd" på spillere som Bendtner som ligger på tett under 60,000 pund i uka. Attpåtil tror jeg kun Bendtner sin gode form/nye holdning kommer i form av at han kommer til å være uten kontrakt til sommeren og hvis han presterer godt kan han sikre seg en ny feit kontrakt. Litt som Adebayor holder på med nå for Spurs.

Vi er på linje her ja. I tillegg har du et meget godt poeng med tanke på motivasjonen til Bendtner. Han må prestere. Men ønsker han seg ikke egentlig bort?

Link to comment
Share on other sites

Vi er på linje her ja. I tillegg har du et meget godt poeng med tanke på motivasjonen til Bendtner. Han må prestere. Men ønsker han seg ikke egentlig bort?

 

Tenkte mer på i form av at han er kontraktløs fremfor at han får en ny kontrakt med Arsenal. Han vil jo få en skyhøy lønn hvis han faktisk scorer la oss si 10 ligamål før sesongen er omme og viser seg frem fra en ny side og er gratis til sommeren. :P

 

Bendtner sa vel forøvrig sommeren 2011 at han aldri ville spille for Arsenal igjen og har jo kommet med småstikk i ny og ne. Aldri vært spesielt fan av dansken og jeg mener den respektløse holdningen til klubben og Wenger burde ha sikret han en enveisbillett ut av klubben, men virker som om Wenger har tilgitt han frem til sommeren hvertfall. Tror dog ikke han får noe kontraktforslag fra klubben og at han forsvinner til sommeren uansett om han presterer eller ikke. :P

Link to comment
Share on other sites

Mener opphavet er en artikkel fra the Daily Mail eller The Sun. Så at den trolig er oppdiktet etter at noen la 1 og 1 sammen og fikk 2 skal man ikke se bort ifra.

 

Hvis man går etter fakta så er en overgang for Diego Costa meget meget urealistisk. For det første så har Diego Costa sagt at han ikke har noe interesse av å forlate Atletico Madrid denne sesongen. Han kunne trolig ha ombestemt seg hvis Atletico hadde en bedriten sesong, men mtp. at de spiller strålende for tiden og ligger på andreplass i La Liga samtidig som de er videre i CL (og har trukket motstand de trolig vil overkomme) så er sjansene enda mindre. Tar man også med i regnestykket at det er VM i år og Diego Costa vil sikre seg en plass i Spania sin tropp så tror jeg neppe han vil sjangse med å dra til England og muligens miste formen og ikke bli tatt med.

 

Skjer en overgang for Costa så blir jeg mildt sagt overrasket.

Edit: En annen ting som også er verdt å nevne er at han ikke får vist seg frem på øverste hylle hvis han går til Arsenal. Nemlig at han ikke får spilt videre i Champions League da han allerede har spilt i turneringen for en annen klubb.

Link to comment
Share on other sites

Wenger veit vi treng ein spiss, men også at vi bør ha ein toppspiss som mest truleg ikkje er tilgjengeleg. Så kva bør han gjere? Vente til slutten av vindauget og håpe på at det dukkar opp ein sjanse for ein av toppspissane han ynskjer seg, eller gå for ei mellombels løysing som kan hjelpe troppen så raskt som råd??? Denne er ikkje lett... Sjølv trur eg kanskje at eg hadde gått for ei mellombels løysing som til dømes berbatov så raskt som råd, men so sit eg med ganske mykje mindre info enn wenger!

Link to comment
Share on other sites

Sies forøvrig at Lewandowski har signert for 5 år med Bayern München nå. Så da er alt håp ute der.

 

Til gjengjeld så linkes Mario Mandzukic vekk og ikke overraskende til Arsenal på lån, men mtp. at Lewandowski først drar fra Dortmund i juni så ser jeg på det som meget usannsynlig at Bayern gir slipp på han i vinter.

 

Arsenal line up loan move for Bayern Munich striker Mario Mandzukic

 

Syntes Mandzukic forøvrig er en bedre spiller enn Giroud så hadde glatt tatt imot han, men det er heller ikke uten grunn til at Bayern oppgraderer på spissplass. Sier forøvrig litt om standarden til de to klubbene også, men vi har heller ikke de syke økonomiske ressursene som de tyske gigantene har heller.

Link to comment
Share on other sites

Syntes Jackson Martinez er en "flat-track bully" personlig. God i en liga hvor Porto er knusende gode i forhold til all annen motstand, men med en gang han møter motstand på litt høyere nivå så får han sjeldent til noe.

 

Selvfølgelig så vil han score mål i Arsenal også mtp. de sjansene vi scorer, men han er virkelig ikke så god som han har blitt hypet til å være siden han erstattet Falcao i Porto for et par år tilbake..

Link to comment
Share on other sites

Sett ligaen og Portos dominanse til siden nå og se rent ferdighetsmessig på han. Han har en voldsom fysikk som han kan å bruke, han er en god del kjappere enn Giroud, han kan score med begge bein fra alle vinkler og metoder og han er en trussel i bakrommet. Karrieremessig har han hatt en ganske lik utvikling som Giroud og har kun de siste par/tre årene virkelig fått fart på karrieren, men er bare 27 år og dermed mange år igjen statistisk før han når den såkalte toppen. Har totalt 143 mål på 285 kamper. 49 mål på 64 kamper for Porto, deriblant 3 på 5 i Champions League. Vil som du sier garantert bli satt opp/komme til målsjanser også hos oss, og da tror jeg ikke han står noe tilbake for f.eks Benzema som er verdsatt til noenlunde samme pris...

Link to comment
Share on other sites

Heller Martinez enn Benzema! Benzema er etter alt jeg har sett av han en humørsyk og ofte lat spiller, noe som desverre ofte franske spillere med nordafrikansk bakgrunn er, som Nasri, og Karim Ziani.

Finnes selvfølgelig unntak, som Zidane og Djorkaeff.

 

Edit: hadde Wenger klart å pisket Benzema til god form som han hadde i Lyon så sier jeg ikke nei heller, men mener det er risky.

Link to comment
Share on other sites

Ser bare ikke på Martinez som en like komplett spiller som f.eks. nevnte Benzema. Han er også året eldre enn nevnte Benzema og på tross av sine oppturer og nedturer så har faktisk Benzema prestert på et adskillig høyere nivå enn Martinez siden han var 18 år gammel.

 

Tror Benzema i Arsenal hadde vært fabelaktig personlig. Scorer kanskje ikke like mye mål som man ville forventet at han ville, men jobben hans i Madrid har også ofte vært å linke spillet samt å score mål. Og der er han meget god. I Arsenal så ville han også vært "the main man" på topp. Jeg er ganske sikker på at han ville ha vært en suksess i Arsenal, men jeg tror ikke han ender opp her da han virker å være veldig tilfreds i Madrid.

 

Når det gjelder Martinez så er han som sagt året eldre, har en langt kortere og mindre imponerende CV enn Benzema. Han koster mer, spiller i en dårligere liga og presterer heller ikke like godt i Europa som det Benzema har gjort for Lyon eller Real Madrid.

 

Ikke en dårlig spiller, men jeg ville foretrukket Benzema 10/10 ganger hvis jeg kunne velge mellom de to..

Link to comment
Share on other sites

Kan godt være jeg husker feil nå, men var ikke du en av de som mente at Martinez var en spiller vi burde gått for i sommer Stefan B?

 

Du husker nok feil Kim. Dette har jeg skrevet om han tidligere:

 

Er personlig ikke sånn superfan av Martinez selv. Han er utvilsomt god, men et eller annet med han som jeg ikke klarer å sette fingeren på.. vil også koste vanvittig mye da han eies av samme selskap som eide Falcao o.l.

 

Ønsket Jovetic og Benzema til klubben hele sommeren jeg.

Link to comment
Share on other sites

Er forøvrig verdt å nevne at Maxime Gonalons mest trolig blir Napoli spiller i løpet av i morgen. Rundt £10m betaler Napoli for han (kontrakten går ut til sommeren). Et kupp av Napoli det der tror jeg. Har likt Gonalons lenge og ser på han som en ypperlig erstatter for Arteta. Ville dog selvfølgelig foretrukket Pogba eller Gundogan ovenfor franskmannen, men de to andre koster jo omtrent 3 ganger så mye og er andre spillertyper enn hva Arteta og Gonalons er..

Link to comment
Share on other sites

Ryktene sier at det antas at Walcott er ute i ca fire uker p.g.a. skaden. Hvis dette viser seg å være riktig etter at han blir undersøkt mandag så antar jeg at hans skade ikke får noen innflytelse på eventuelle spillerkjøp. "Tradisjonen" i Arsenal er tross alt å vente til det nærmer seg slutten på vinduene før eventuelle kjøp blir foretatt og da vil han være nær ved å bli friskmeldt hvis tidsperspektivet stemmer. I tillegg så har vi ikke den aller verste motstanden i Januar så jeg er ganske sikker på at hans fravær ikke blir antatt som så "skadelig". Bendtner vil også sannsynligvis være tilbake noenlunde samtidig, så jeg blir egentlig mer og mer sikker på at det ikke blir noen kjøp/lån i dette vinduet så sant ikke en nøkkelspiller får en antatt langvarig skade.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...