Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet vinteren 2014


49 unbeaten

Recommended Posts

Var vell talentet det stod på ? Hehe:)

Neida, trenger nødvendigvis ikke å bety alt verden. Men når spillere som blir linket inn, reiser over kanalen for etter alt å dømme sjekke forholdene syns jeg det er interessant.

Mulig talentet ikke strakk helt til :-).

 

Jeg prøver etter beste evne å ha en "ikke la meg rive med" holdning når det komme til rykter

 

BE

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 381
  • Created
  • Last Reply

Verminator5, on 07 Jan 2014 - 09:52 PM, said:
Disse utkjøpsklausulene er noe irriterende tullball. At en liten guttunge skal ha en utkjøpsklausul som gjør han dyrere enn Mesut Özil er jo hinsides all fornuft. Det eneste disse klausulene fører til er jo at spillere som vil vekk ikke kan dra for de andre klubber ikke har råd. Jeg anser det som ett tåpelig forsøk på å tvinge spillere til å være lojale.

Utkjøpsklausul på 45m betyr ikke nødvendigvis at det er prisen det vil koste. Det betyr bare at spilleren ikke vil bli solgt for mer enn det.

Link to comment
Share on other sites

Med litt fallhøyde, så tror jeg du tar feil Mariu5. I følge wikianswers (ja jeg vet) så er en buyout clause:

"It is a clause in a player's contract with their club which guarantees that the club will allow them to leave if another club makes an offer meeting some minimum value (specified in the clause"

Hvorfor skulle klubbene pålegge sine egne spillere en makspris?

Link to comment
Share on other sites

det blir jo en makspris det da. Klubben kan akseptere en lavere sum, men kan ikke nekte ved utkjøpsklausulen.

 

BE

 

Ja, men som man så i Suarez sitt tilfelle (kanskje ett spesielt tilfelle, men dog) så krevde Liverpool £55 mill til tross for en klausul på $40 mill. Jeg kjenner ikke til teknikalitetene i disse klausulene men for meg fremstår det kun som ett virkemiddel for å skape kunstig høy verdi på spillere.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men som man så i Suarez sitt tilfelle (kanskje ett spesielt tilfelle, men dog) så krevde Liverpool £55 mill til tross for en klausul på $40 mill. Jeg kjenner ikke til teknikalitetene i disse klausulene men for meg fremstår det kun som ett virkemiddel for å skape kunstig høy verdi på spillere.

 

Suarez hadde aldri en klausul i kontrakten sin. Han trodde han hadde det, men det viste seg å ikke stemme. :P

 

Når det gjelder utkjøpsklausuler så er det ofte slik at dette er den prisen en klubb vil ha for spilleren sin. Særlig Porto og Sporting Lisbon har tidligere satt disse meget høyt og ikke solgt før de har blitt koblet inn som oftest. Eksempler på det er Moutinho, Hulk, Falcao og trolig noen andre jeg ikke kommer på i farta.

 

Problemet blir at disse klausulene settes ekstremt høyt ofte fordi klubben ikke eier 100% av spilleren, men at de gjerne eier 40% også eier et firma de resterende 60% og disse firmaene spesialiserer seg på å få maks verdi for en spiller gang på gang.

 

William Carvalho på tross av den latterlige prislappen kommer neppe til å forsvinne for under £30m. Han er et godt talent, men når man kan få Pogba og Gundogan som i mine øyne er større talenter i bedre ligaer så sier det seg selv at Carvalho ikke representerer god verdi i form av pengene som blir krevet..

Link to comment
Share on other sites

Da legger jeg meg flat, men du nevner jo problemets kjerne her Stefan B. Jeg visste ikke at det var privat eierskap på disse spillerne, men det gir jo mening. Allikevel syns jeg slik hedging er grunnleggende feil. Ta Hulk for eksempel. Han hadde aldri vist seg på øverste nivå i europeisk fotball og går for 60 millioner euro. Andre klubber plukker opp slikt og verdsetter sine spillere deretter. Prisene er jo skyhøye fra før. Det at firmaer kommer inn med finansielle instrumenter for å gjøre ekstra profitt presser opp prisene og skaper enda større forskjeller mellom de største klubbene og de som kommer etter.

Link to comment
Share on other sites

Suarez hadde en klausul i kontrakten sin, men han hadde misforstått denne totalt. Det var ikke en utkjøpsklausul. Klausulen gikk ut på at Liverpool var forpliktet å varsle Suarez dersom det kom inn et bud på £40 millioner eller mer.

Link to comment
Share on other sites

Suarez hadde en klausul i kontrakten sin, men han hadde misforstått denne totalt. Det var ikke en utkjøpsklausul. Klausulen gikk ut på at Liverpool var forpliktet å varsle Suarez dersom det kom inn et bud på £40 millioner eller mer.

Du ser jo med ditt blotte øye at han ikke er den skarpeste kniven i skogen....

Link to comment
Share on other sites

€8m Arsenal striker target posts picture of himself on Eurostar to London - signing imminent?

 

Kan ikke si jeg er noe fan av dette. Koster like mye som Michy Batshuayi som også har vært linket til Arsenal en god stund nå, men som jeg virkelig håper klubben tar en sjanse på. Nevnte Ntep er eldre enn Batshuayi med over et år, er generelt sett dårligere og spiller i en dårligere liga (League 2). Attpåtil er han fysisk svak og visstnok mentalt svak også (ifølge et par journalister med peiling).

Er dog erketypisk med at vi ender opp med Ntep da han er fransk med afrikanske gener og spiller i Frankrike. Og vi vet jo alle at Wenger elsker den kombinasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Henry er tilbake på treningsfeltet for å holde formen ved like, og tror ikke Wenger behøver så lang tid på å overtale han til et nytt låneopphold. Spørsmålet er bare om Wenger ønsker han tilbake igjen. Behøver ikke å diskutere om han fortsatt er god nok eller ikke - form is temporary class is permanent!

Link to comment
Share on other sites

Ja, huff. Typisk Wenger hvis vi skulle få inn en ny Henry, Wiltord, Vieira, Sagna eller Diaby. ;D

 

For alle de du nevner der kom som prosjekter fra league 2 uten å ha vært spesielt gode/dominerende?

 

Henry spilte fast for Monaco i en alder av 18-19. Vant VM i en alder av 20 og spilte deretter en sesong for Juventus (hvor han ifølge seg selv spilte bra, men ville vekk).

 

Wiltford var meget god i Bordeaux (omtrent et mål i annenhver kamp) og kom til Arsenal i sin beste alder. Ntep til sammenligning må trolig lånes ut da han er et stykke unna å være god nok til å spille i førsteellveren pdd.

 

Vieira var fast for Cannes fra han var 17-18 og dominerte og ble hentet til Milan. Men passet tydeligvis ikke inn Milan sin spillestil og ble plassert hos reservene for å fortsette utviklingen sin. De fleste var enige om at han var et vanvittig talent.

 

Sagna var klasse i Auxerre og har vært klasse i Arsenal. Hadde 3 sesonger bak seg som førstevalg på høyrebacken fra han var 21 år gammel og kom til Arsenal som 24 åring.

 

Når det gjelder Diaby så har han jo vært en vanvittig flopp pga. skadene sine. Så han har vel vært et rimelig fryktelig kjøp slik sett mtp. hvor mye penger vi har kastet ut av vinduet siden hans ankomst i 2006?

 

Ellers glemte du også Pires, Adebayor, Anelka og Koscielny som Wenger hentet fra fransk liga. Giroud kan også nevnes, men jeg syntes han er rimelig middelmådig og ikke fortjener å nevnes i sammenheng med de andre karene her. Litt som Chamakh og Gervinho.

 

Vi hentet også forøvrig Sanogo fra Auxerre i sommer og han var/er regnet som et langt større talent enn det Ntep var/er (og er et år yngre) og de gangene han ikke har vært skadet og har sluppet til har han vist at det er mer enn et lite stykke fra League 2 til det nivået som spilles i AFC og er i mine øyne bak blant annet Afobe i utviklingen sin.

 

Det som dog har vært positivt er at han har holdt et rimelig høyt nivå for U21 laget til Frankrike og har 6 mål på 7 kamper eller noe slikt. Er jo ikke alltid at disse talentene blomstrer like tidlig og Ntep kan selvfølgelig være en av de som først viser sitt skikkelig talent i en alder av 21-24 år, men jeg syntes prisen det ryktes om i forhold til hans prestasjoner er usedvanlig høy.

 

Til sammenligning så har man Michy Batshuayi som har vært ekstremt imponerende for Standard Liege i Belgia. Debuterte som 16-åring og har vært rimelig fast på laget siden han var 17. Altså har han allerede langt mer erfaring fra et høyere nivå enn hva Ntep har og har vært imponerende hele veien. Er også rimelig spesiell i dagens fotball da han er en spiller som både har fart, teknikk og fysikk (minner litt om Anelka når han var yngre). Og prislappen ligger omtrent på det samme som Ntep (faktisk hakket under da det går rykter om 10 millioner euro for franskmannen nå). Ved siden av det er han også en spiss som kan spille på kanten. Ntep er en kantspiller som kan spille som spiss. Problemet er bare at han er fysisk lite imponerende og Batshuayi er til gjengjeld motsatt igjen der uten å være en "tanks" som det sine landsmenn Lukaku og Benteke er.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke peiling på hvem Ntep er. Det jeg reagerte på var "spillere med afrikanske gener som spiller i Frankrike". Det virket som du synes det er/var en uting at Wenger har hentet spillere som passer den beskrivelsen. Noen av de aller beste Arsenalspillerne gjennom tidene er jo faktisk afro-franskmenn som Wenger har hentet fra sitt hjemland. Dessuten har jeg liten tro på å sette fotballspillere i bås etter genetikk eller nasjonalitet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...