Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet vinteren 2014


49 unbeaten

Recommended Posts

  • Replies 381
  • Created
  • Last Reply

 

Var mer et spørsmål om hvem som bør inn/hvilke posisjoner som bør styrkes, ikke om du tror at noen kommer inn.

 

Ok ifølge meg, det bør styrkes i prioritert rekkefølge:

 

Spiss -> En med fart, en motsettning til Giroud, så kan man variere

Midtforsvar -> Bør ha en 4 mann som alternativ, runtinert stopper holder

Ving høyre -> Walcott ute resten av sesongen, OX skadeplaget. Gnabry talent. Inn med en som kan forsterke? Draxler?

Ving venstre -> Cazorla fungerer til tider der, men er ikke utpreget ving. Samme med Podolski.

Keeper -> Szez er god han, men mye tull også. Alternativene er begredlige

 

Eneste plassen vi er virkelig godt dekt er vel offensiv midtbane med Özil, Cazorla, Wilshere, Ramsey, Rosicky og Podolski. Problemet er at en eller flere av disse ofte ikke får spille der de trives.

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne så burde dette være en prioritet:

 

  • Oppgradere på spissplassen. Enten dette er et prosjekt som det folk spekulerer i som f.eks. Draxler eller en mer etablert spiller. Giroud er god, men han er dessverre mer enn et stykke unna spisseliten.

 

  • Få Sagna til å signere ny kontrakt innen mai. Hvis ikke så må vi kjøpe en ny høyreback.

 

  • Ny midtstopper. Et ungt talent som kan avlaste Mertesacker. Burde være en mer taktisk stopper som kan spille med Koscielny og eventuelt Vermaelen hvis han ikke forsvinner til sommeren. Alltid likt Djourou og syntes slik sett han er perfekt til en slik rolle, men han har vært på utlån de siste 1,5 sesongene og ser trolig ut til å forsvinne til sommeren. Hvis Vermaelen og Djourou begge to forsvinner så trenger vi trolig 2 nye midtstoppere.

 

  • Sentral midtbane er en posisjon hvor vi pdd. er greit skodd, men et område hvor jeg føler en spiller som Pogba, Gundogan eller Vidal ville styrket oss voldsomt og dyttet oss enda et steg lenger frem mot skikkelig dominanse. Flamini og Arteta er begge to gode spillere, men ingen av de er i mine øyne en perfekt fit på midtbanen vår. En kryssblanding av disse to ville vært perfekt.

 

  • Keeper. Både Viviano og Fabianski er på vei ut til sommeren og alt vi står igjen er dermed Szczesny og Martinez. Trenger en erfaren keeper bak Szczesny. Polakken er i mine øyne god nok til å vinne oss titler.

 

  • Kantspiller. Kun Walcott som oppfører seg som en naturlig kantspiller og han er til gjengjeld spiss. Er dog ute i over et halvt år og savnet er allerede stort. Skulle gjerne sett Konoplyanka, men tror og håper at Chamberlain og Gnabry klarer å bidra her. Samt hvis Draxler ryktene stemmer så har vi også nok et meget godt alternativ. Derfor ender den på sisteplass når det gjelder prioritering.

 

  • En annen ting som er verdt å nevne er at kontrakten til Mertesacker og Rosicky også burde forlenges. Samt at spillere som Diaby, Bendtner, Frimpong, Coquelin, Miyaichi og Park burde forlate klubben.

 

Problemet slik jeg ser det er bare at jeg syntes vi trenger samtlige av disse spillerene (minus kantspiller) allerede når neste sesong sparkes igang. Det er dog rimelig tvilsomt at vi går til anskaffelse av 4-6 spillere til sommeren.

 

 

Szczesny

Sagna - Mertesacker - Koscielny - Gibbs

Sentral midtbane - Ramsey

Walcott - Özil - Cazorla

Spiss

----------------------------------

Keeper

Jenkinson - Midtstopper - Vermaelen - Monreal

Flamini/Arteta - Wilshere

Gnabry - Rosicky - Chamberlain

Giroud

-----------------------------------

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne så burde dette være en prioritet:

 

  • Oppgradere på spissplassen. Enten dette er et prosjekt som det folk spekulerer i som f.eks. Draxler eller en mer etablert spiller. Giroud er god, men han er dessverre mer enn et stykke unna spisseliten.

 

  • Få Sagna til å signere ny kontrakt innen mai. Hvis ikke så må vi kjøpe en ny høyreback.

 

  • Ny midtstopper. Et ungt talent som kan avlaste Mertesacker. Burde være en mer taktisk stopper som kan spille med Koscielny og eventuelt Vermaelen hvis han ikke forsvinner til sommeren. Alltid likt Djourou og syntes slik sett han er perfekt til en slik rolle, men han har vært på utlån de siste 1,5 sesongene og ser trolig ut til å forsvinne til sommeren. Hvis Vermaelen og Djourou begge to forsvinner så trenger vi trolig 2 nye midtstoppere.

 

  • Sentral midtbane er en posisjon hvor vi pdd. er greit skodd, men et område hvor jeg føler en spiller som Pogba, Gundogan eller Vidal ville styrket oss voldsomt og dyttet oss enda et steg lenger frem mot skikkelig dominanse. Flamini og Arteta er begge to gode spillere, men ingen av de er i mine øyne en perfekt fit på midtbanen vår. En kryssblanding av disse to ville vært perfekt.

 

  • Keeper. Både Viviano og Fabianski er på vei ut til sommeren og alt vi står igjen er dermed Szczesny og Martinez. Trenger en erfaren keeper bak Szczesny. Polakken er i mine øyne god nok til å vinne oss titler.

 

  • Kantspiller. Kun Walcott som oppfører seg som en naturlig kantspiller og han er til gjengjeld spiss. Er dog ute i over et halvt år og savnet er allerede stort. Skulle gjerne sett Konoplyanka, men tror og håper at Chamberlain og Gnabry klarer å bidra her. Samt hvis Draxler ryktene stemmer så har vi også nok et meget godt alternativ. Derfor ender den på sisteplass når det gjelder prioritering.

 

  • En annen ting som er verdt å nevne er at kontrakten til Mertesacker og Rosicky også burde forlenges. Samt at spillere som Diaby, Bendtner, Frimpong, Coquelin, Miyaichi og Park burde forlate klubben.

 

Problemet slik jeg ser det er bare at jeg syntes vi trenger samtlige av disse spillerene (minus kantspiller) allerede når neste sesong sparkes igang. Det er dog rimelig tvilsomt at vi går til anskaffelse av 4-6 spillere til sommeren.

 

 

Szczesny

Sagna - Mertesacker - Koscielny - Gibbs

Sentral midtbane - Ramsey

Walcott - Özil - Cazorla

Spiss

----------------------------------

Keeper

Jenkinson - Midtstopper - Vermaelen - Monreal

Flamini/Arteta - Wilshere

Gnabry - Rosicky - Chamberlain

Giroud

-----------------------------------

Er enig i det meste du skriver, dog synes jeg du "overvurderer" Djourou.

 

Når det gjelder kantspillere så er jeg usikker på om Wenger har gått bort fra å ha spillere som skal bekle denne posisjonen. For meg så virker realiteten den at det i hovedsak er backene som skal bekle denne rollen, og midtbanespillerne tar seg en tur ut på sidene i ny og ne, og ellers så klumper de seg sammen på midten (Walcott inkludert). Tiden da vi hadde rene vinger synes å være over, om det skyldes manglende spillemateriell til å bekle denne rollen eller det skyldes Wengers "taktikk" er jeg blitt usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i det meste du skriver, dog synes jeg du "overvurderer" Djourou.

 

Vanskelig å overvurdere en spiller som er 3-4 valg på midtstopperplassen syntes jeg. Djourou er en god spiller. Ikke god nok til å spille fast på førstelaget annet enn i perioder hvor han er i god form, men han er meget god backup.

 

Ellers har The Guardian også kastet seg over nyheten at vi visstnok har sendt en delegasjon til Tyskland for å forhandle om Draxler.

 

Arsenal open talks with Schalke over move for Julian Draxler
Link to comment
Share on other sites

Arsenal move for Matuidi to solve midfield crisis

 

Vet det er Goal.com, men skulle gjerne sett Matuidi i Arsenal. Vi har vel vært linket til han nå i 5,5 år (sommeren 2008) og jeg har sagt flere ganger at jeg syntes han er en meget god spiller. Med overgangen til PSG i 2011 derimot så satte det et endelig punktum for en overgang trodde jeg, men det virker som om han bare signerte for 3 år og kontrakten hans er omme og han vil ikke signere med videre.

 

Som jeg nevnte tidligere så skulle jeg så gjerne hatt en spiller som var en miks av Flamini og Arteta. Vel.. Matuidi er pretty damn close.

 

Er også verdt å nevne at PSG praktisk talt har signert Cabaye. Kan dog være fordi de ser på han som en forsterkning til stallen, men kan også være fordi Matuidi er på vei ut?

 

Er forøvrig verdt å lese denne artikkelen her. Virker som om det ikke er slik at Matuidi ikke vil signere ny kontrakt, men at han rett og slett ikke kan signere før saken er løst. I så fall er det bare journalister som har lagt 1 + 1 sammen og fått 2. Er nok tvilsomt at Matuidi forsvinner da i så fall.

Matuidi’s contract situation becoming a concern?
Link to comment
Share on other sites

Kun Ribery som har flere succsessful dribbles per kamp enn Draxler. I Europa!

 

Ikke i nærheten av like høy driblingssuksess som Draxler dog. Draxler har tett opp mot 80% mens Ribery har rundt 57-58%. Altså klarer Draxler å drible en motstander omtrent 4 av 5 ganger. Ribery til gjengjeld klarer det omtrent 3 av 5.

 

Som sagt: Draxler er et fenomenalt talent.

Link to comment
Share on other sites

Tror dere virkelig på at han kommer nå? Dette tror jeg kun er avisenes desperate jakt etter klikks og oppdiktede historier. Wenger har sagt vi ikke er ute etter han. Normalt sier han at han ikke vil kommentere eller snakke noe om overganger, her har han gått ut og sagt vi ikke er ute etter Draxler. Skysports endret plutselig artikkelen sin fra at vi hadde sendt representanter i samtaler, til at interessen fremdeles er der.

 

Jeg ønsker meg gjerne Draxler... Men med tanke på det som er sagt og skrevet trorjeg faktisk mer på Matuidi nå enn tyskern.

Link to comment
Share on other sites

Ser selv på Matuidi som mindre sannsynlig enn Draxler, men ser på Draxler som usannsynlig uansett. At SkySports har trukket/endret sin artikkel sier ikke så mye for min del da The Guardian sin fortsatt er uendret og de er som regel mer troverdige enn Sky. Sky rapporterte jo blant annet at Higuain og Gustavo var så godt som klare for Arsenal sommeren som var. Så helt troverdige er de ikke lenger.

 

Uansett: Tipper pratet rundt Matuidi er for å få en enda fetere kontrakt med PSG. Draxler interessen er helt klart der uansett hva Wenger sier. For de som har vært med et par år så vet man jo at Wenger ofte benekter interesse for en spiller før nevnte spiller plutselig er klar for klubben. Eller hva med Wenger i forkant av Cazorla sin overgang? Hvor han på episk vis "innrømte" at han ikke engang hadde hørt om spanjolen.

 

At Wenger benekter interesse for en spiller som Draxler er selvfølge i mine øyne. Hvor passe teit ville det vært for han å si at han faktisk var meget interessert?

Link to comment
Share on other sites

Ser mange toppklubber som sier rett ut at de er interisserte og som ender opp med de. Ser ikke poenget med å nekte direkte mot en spiller for så å signere. Men men. Dette tullet er over til fredag, godt er på en måte det. Skulle vi da ha en Draxler i stallen er jeg overlykkelig. Men tipper vi ikke har noe nytt på lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Ville heller hatt Berbatov kontra Vucinic. Berbatov er vant til ligaen, landet og London + at han er mindre av og på enn Vucinic (jeg kødder ikke) og mer klinisk.

 

Problemet er vel bare at Fulham ikke lar Berbatov gå på lån. Hvis det stemmer så er det en OK signering.

Link to comment
Share on other sites

http://www.arsenal.com/news/news-archive/-we-are-active-but-not-close-to-a-deal-

 

Ser jo ut her som det jobbes med en eller annen overgang, det får man da virkelig håpe for det er bruk for nye/flere spillere. Hvis det viser seg at man ikke får til noe før fredag så er det vel fordi Wenger og co er litt for gniene på pundsedlene... Får håpe det ordner seg før fredag!

Link to comment
Share on other sites

Syntes Wenger så veldig nedslått ut på det intervjuet der.. som regel pleier han å være litt friskere og ha et glis på lager, men her virket han som sagt veldig nedslått og nesten litt lei seg i forhold. Kan være at en eventuell overgang eller to ikke har gått som han håpet, men selvfølgelig bare spekulasjoner. Kan dog ikke si at jeg ble særlig oppløftet av intervjuet.

 

Dette kan jo være en av grunnene?

 

gunnerblog @gunnerblog 19m

News filtering through from @dimarzio that Vucinic has taken himself off the market & rejected Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

 

  • Ny midtstopper. Et ungt talent som kan avlaste Mertesacker. Burde være en mer taktisk stopper som kan spille med Koscielny og eventuelt Vermaelen hvis han ikke forsvinner til sommeren. Alltid likt Djourou og syntes slik sett han er perfekt til en slik rolle, men han har vært på utlån de siste 1,5 sesongene og ser trolig ut til å forsvinne til sommeren. Hvis Vermaelen og Djourou begge to forsvinner så trenger vi trolig 2 nye midtstoppere.

 

-----------------------------------

Synes ikke du overvurder Djourou, men han sliter taktisk like mye som Vermaelen og Koscielny, ser helst at vi får inn en potensiell leder som kan ta en del i luften og dirrigere bak der.

Dersom Vermaelen forsvinner mener jeg JD er mer enn god nok som 3.valg

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke du overvurder Djourou, men han sliter taktisk like mye som Vermaelen og Koscielny, ser helst at vi får inn en potensiell leder som kan ta en del i luften og dirrigere bak der.

Dersom Vermaelen forsvinner mener jeg JD er mer enn god nok som 3.valg

 

Syntes ikke han er like ille som Vermaelen. Djourou sjefet også godt over Koscielny også i 10/11 når de var meget gode sammen, men han er selvsagt mer enn et godt stykke unna Mertesacker. Det største problemet til Djourou er at han er rimelig svak mentalt sett. Gjør han en feil eller to så er han som oftest rimelig skakkjørt en stund etterpå.

 

Som sagt i 2012 sesong så syntes jeg midtstopperplassen med Mertesacker, Koscielny, Djourou, Vermaelen og Miquel var meget sterk. Faktisk en av våre sterkeste lagdeler, men med både Djourou og Miquel ute på lån så er det som sagt veldig tynt. Vi får ikke hvilt verken Mertesacker eller Koscielny noe særlig og når Vermaelen har vært ute siden starten av januar så blir det ikke akkurat så mye bedre.

 

Skjønner fortsatt ikke hvorfor Wenger ikke hentet inn en ny midtstopper når han lot Djourou og Miquel gå på lån. Er vanvittig rart..

Link to comment
Share on other sites

Igjen: Hvor smart er det å måtte rokkere såpass på forsvaret som det der hvis Mertesacker/Koscielny blir skadet ved siden av at Vermaelen nå er skadet?

 

Først mister vi altså en midtstopper eller to. Deretter må vi attpåtil bruke vår klart beste høyreback som midtstopper fordi vi har knalldårlig dekning på midtstopperplassen. Snakk om å gå på sparebluss. Kan skjønne det ved en eventuell stopperkrise, men når man kun er 1 eller 2 skader unna å måtte gjøre ting som det der så sier det seg selv at bredden på stopperplassen er elendig.

 

Ellers så er det bare å glemme nye signeringer ser det ut til annet enn på lån.

 

David Ornstein @bbcsport_david 8m

Arsenal not signing Draxler. Was interest but AW unwilling to meet #Schalke asking price. Only #afc deal may be a loan arrival #bbcfootball

Ornstein bommer veldig sjeldent. Jaja. Da forsvinner nok Draxler til en annen klubb til sommeren og vi kommer til å være misunnelige som faen. Bare å håpe på at vi muligens får inn en spiller på lån som muligens kan bidra litt.

Link to comment
Share on other sites

4. 5 hvis man tar med Ivanovic. Terry, Cahill, Luiz og Kalas.

 

Ellers kan også Mikel og Matic spille midtstoppere. Vi har Mertesacker, Koscielny, Vermaelen og Sagna. Ingen av midtbanespillerene våre kan spille som midtstoppere.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...